توضیحات معاون سازمان میراث فرهنگی در مورد طرح گردشگری در جزیره آشوراده

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی در دومین نشست شهرداران شهرهای نمونه گردشگری در پاسخ به سؤال همشهری در مورد گزارش های منتشر شده در رسانه ها راجع به واگذاری جزیره آشوراده اعتراض کرد و خبرهای مربوط به واگذاری این جزیره را نادرست خواند.

شیرکوند خاطر نشان ساخت با اتمام مطالعات آشوراده این منطقه در سال ۸۱ به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری اعلام شد و در سال ۸۴ نیز در جریان یک سرمایه‌گذاری قرار گرفت که با بروز درگیری‌های منطقه‌ای موضوع منتقی شد و این‌بار با سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان گلستان تصمیم به فعال شدن گردشگری آشوراده گرفته شد.

شیرکوند با اعلام این خبر که پرونده گردشگری آشوراده بازنگری شده و ساعت‌ها جلسات مختلف با منابع طبیعی و سازمان محیط‌ زیست در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و در نهایت تفاهمنامه گردشگری آشوراده با سازمان محیط‌زیست امضا شد، گفت: ۸ جلسه مذاکره با حضور بنده، رئیس سازمان میراث فرهنگی با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست بر سر تغییر کاربری جزیره آشوراده برگزار شد که بسیار نفس‌گیر بود.

سازمان میراث فرهنگی نمی‌خواهد به محیط‌ زیست جزیره آسیب وارد شود

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به نگرانی‌ها از تخریب محیط‌ زیست جزیره آشوراده با تغییر کاربری این جزیره به منطقه گردشگری اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی نیز به اندازه سازمان محیط‌ زیست و سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه زیست‌محیطی دارد و نمی‌خواهد به محیط‌ زیست این جزیره آسیب وارد شود، ولی باید بدانیم که مفهوم حفاظت از محیط ‌زیست دیوار کشیدن به دور یک منطقه نیست، بلکه باید با رعایت تمامی ملاحظات زیست‌محیطی از یک منطقه بهره‌برداری شود.

تمامی حریم‌ها در جزیره آشوراده رعایت خواهد شد

شیرکوند تاکید کرده که تمامی کاربری‌ها و تاسیسات همچون بازارچه سنتی، اقامتگاه و حتی آکواریوم‌های آبزیان که قرار است در آشوراده ایجاد شود باید طرح جامع و تفصیلی آن به‌صورت جداگانه در مورد هر پروژه به تأیید سازمان حفاظت محیط‌ زیست برسد.

وی همچنین ملاک ایجاد کاربری گردشگری در جزیره آشوراده را طرح مطالعاتی انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام و تاکید کرد که سازمان میراث فرهنگی به منطقه‌ای که در کنوانسیون رامسر حریم آشوراده عنوان شده ورود نمی‌کند و تمامی حریم‌ها در جزیره آشوراده رعایت شده است.

کلیه تاسیسات گردشگری در ۱۰درصد از جزیره که زون طبیعت‌گردی است مستقر خواهد شد

شیرکوند می گوید نقشه ۲۰سال پیش سازمان حفاظت محیط‌ زیست از آشوراده یک منطقه از این جزیره را به‌عنوان زون طبیعت‌گردی گسترده مشخص کرده که تمامی فعالیت‌های گردشگری در این منطقه انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: براساس توافق انجام شده با سازمان حفاظت محیط ‌زیست قرار است تاسیسات گردشگری در ۱۰ درصد از منطقه تعیین شده برای طبیعت‌گردی گسترده در آشوراده ایجاد ‌شود.

+4
-130
  

17 دیدگاه

  1. درنا می‌گوید:

    سازمان میراث فرهنگی اگر خیلی ادعا دارد بهتر بود سایت های باستانشناسی شوش و شوشتر را دو دستی تقدیم هتل سازان نکند سایتهایی که به وضوح در آنها بقایای تمدن ۶۰۰۰ ساله بین النهرین موجود بود

    این سازمان اگر تعهد داشت تپه باستانی دماوند را به شرکت آب معدنی دماوند واگذار نمی کرد، تپه باستانی ویران شد در حالیکه کارشناسان موزه ایران باستان آثار آنرا قابل توجه و بررسی می دانستند

    سازمان میراث فرهنگی اگر به افکار عمومی مردم اهمیت می داد در برابر احداث سد سیوند مقاومت می کرد تا آثار بی هماتای پاسارگارد در اثر رطوبت دچار فرسایش شدید نشود…

    موارد مشابه الی ماشاء الله وجود دارد اگر خیلی هنر دارید کار فرهنگی انجام دهید تا موزه های سازمان میراث فرهنگی خاک نخورند هزاران سال تمدن در موزه ایران باستان موزه آبگینه موزه سکه و موزه های مراکز استانها خاک می خورد و مردم کل هنر و فرهنگ را خلاصه شده در چهارتا هنرپیشه سینما و تلویزیون می دانند چون سازمان هایی مانند میراث فرهنگی هیچوقت نتوانسته اند به رسالت خودشون درست عمل کنند.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 1

  2. امیر می‌گوید:

    آقای شیرکوند
    از این وعده و وعیدها زیاد شنیده ایم؛ آنچه که در عمل اتفاق می افتد کاملا متفاوت است.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  3. چغوک می‌گوید:

    لحن صحبت های ایشان بسیار قشنگ اما به شکل رقت آوری آخر داستان را مشخص خواهد کرد :
    شش سال بعد ، مسئول جدید سازمان میراث فرهنگی و حفاظت از محیط زیست در دولت جدید :
    ” طرح گردشگری در جزیره آشوراده که در دوره ی خانم ابتکار و در دولت اعتدال به اجرا درآمد بسیار ناقص اجرا شد ؛ اهداف خوبی داشت اما بیشترین منفعت را ویلاسازان و دلالان و شکارچیان بردند . یکی از بهترین مناطق محیط زیست ایران در مدت شش سال نابود شد و نتیجه ی این تصمیم اشتباه مصیبت دیگری بر مصائب بی پایان محیط زیست اضافه کرد . با شعارهای زیبایی دوست داران محیط زیست را مجاب کردند که این طرح موجب شکوفایی منطقه خواهد شد اما نتیجه ی کار فرسنگ ها با این شکوفایی فاصله داشت ! ” .

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    ای بابا اقای شیرکوند
    دوست دارم پنج سال بعد که شما تو یه پست و مقام بالاتر هستی بری ویه سری به اون منطقه بزنی و به حرفای امروز خودت بخندی داداشه من
    ما از این پروژه ها کم ندیدیم و از این حرفا کم نشنیدیم و خروجی همشون هم کاملا مشهوده

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  5. ایمان می‌گوید:

    به هر حال قدرت و پول دست دوستان بالادستی است.
    مثل همین آقا طبیعت و محیط زیست و ……. در برابر پول.
    چه کنیم ما مردم دستمان در برابر این دست اندازی ها بسته است.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. جمشید ازخوی می‌گوید:

    گزیده خواهد بود از دید گاههای اقتصادی آقای سعید شیرکوند در بخش صنعت و بازر گانی برخوردار شویم.!نه در مسائل حیات وحش و محیط زیست.!
    هر چند مقالات و نوشتار های اقتصادی ایشان را در جریده ها بدفعات مرور کرده ایم ولی دید گاه های ایشان در مورد منطقه حفاظت شده میانکاله فقط و فقط در دایره ایجاد در آمد و اشتغال قابل دفاع و ارزیابی است ولا غیر.
    حامیان و فعالان و کارشناسان راستین محیط زیست در ایران،از تصویب طرح های رنگارنگ جامع ،تفصیلی،ارزیابی های محیط زیستی این ملک هیچ خیر و سودی ندیده اند.
    من موافق این تغییر کاربری نیستم،
    درحالیکه در فصل مهاجرت پرندگان،مدیریت فصلی این منطقه زیر سوالست،چه تضمینی برای رعایت مسائل حفاظتی این محدوده در فصل هجوم مسافران ریز و درشت از چهارگوشه این کهن بوم و بر است.!!!
    ما امید واریم طرح عقیم احیای ببر مازندران در این جزیره به بار بنشیند.!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  7. مجید می‌گوید:

    این همه منطقه تاریخی در ایران وجود داره حالا میراث فرهنگی چسبیده به مناطق چهارگانه محیط زیست ?!
    بهتره شما میراث فرهنگیها آثار باستانی و اسلامی کشورمونو حفظ کنید و کاری به مناطق حفاظت شده نداشته باشین .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  8. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    شما اگر میخواهید برای صنعت گردشگری کاری کنید و از این طریق برای کشور درامد زایی کنید بروید در ساحل خیج فارس و دریای عمان سرمایه گذاری کنید .
    ساحلی بکر که مستعد انواع ورزشهای ابی و تفریحات دریایی است .
    چطور امارات اب را خشک میکند و هتل میسازد تا گردشگر به کشورش بیاید انوقت ما بیش از دو هزار کیلومتر ساحل در جنوب داریم اما یک گردشگر نداریم !
    گردشگری در کشور ما خلاصه شده به شمال . شمال همینطوری هم گردشگر دارد و مردم شمال از این بابت کلی درامد دارند بروید فکری برای جنوب و مردم فقیر آنجا بکنید تا درامدزایی شود
    چرا برای مناطقی که از نظر طبیعی همینطوری هم جذابیت دارند سرمایه گذاری میکنید ؟
    بروید اکواریوم را در جنوب بسازید تنوع ماهیها در جنوب بیشتر است یا شمال ؟
    چرا با اینگونه حرف زدن و ادعای ایجاد درامد گردشگری برای مقاصد خودتان که خدا میداند و شما که چیست دلیل تراشی میکنید !
    بروید از آن روستایی که با دعوت به چادرهای عشایری گردشگر به کشور میاورد یاد بگیرید که هیچ نقشه ای هم برای زمینها و درختان جنگل و غیره این کشور ندارد اما طرح گردشگری را ایجاد کرده اآنهم با دست خالی
    شما در سازمان گردشگری آنهمه کارشناس و درس خوانده دارید آنوقت عقلتان به این میرسد که بروی شکارچی به کشور بیاوریم و ده هزار دلار از هر کدام بگیریم تا در ایران شکار کنند !
    واقعا این طرحها را چه کسی میدهد و از کجا بفکرتان میرسد ؟
    یعنی ما از این امارات کمتر هستیم !
    بروید ببینی مشکل از کجاست که همه میروند در امارات مسکن میخرند و به هتل آنجا برای خرج کردن از سراسر دنیا میروند اما به کشور ما با تنوع چهار فصل کسی نمی آیند جز تعدادی پیر مرد و پیر زن چینی !
    سواحل جنوب کشورمان از نظر زیبایی خیره کننده و بکر هستند اما مردم آن مناطق چشمشان به آب است یا باید قاچاق کنند یا عده ای ماهیگیری در حالی که بزرگترین ثروت را دارند اما کسی آنجا سرمایه گذاری نمیکند
    خودتان میدانید که من چه میگویم و درست هم میگویم
    تاکنون هر کس یا هر سازمانی در شمال کشور پیشنهاد طرحی را داده ان منطقه زمینها و درختانش کلی صاحب پیدا کرده است آخر کمی هم رحم داشته باشید و با طبیعت کشورمان مهربان باشید
    میانکاله و آشوراده تنها جایی در سواحل خزر است که تا حدودی دست نخورده باقی مانده و این فوکهای خزری برای زادو ولد بدانجا میروند چون احساس امنیت میکنند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  9. ارش می‌گوید:

    مگه میشه ادمیزاد پاش به جایی باز بشه اونم منطقه ی تفریحی و گردشگری / بعد اونجا خرابکاری نکنه ؟؟؟؟

    خداحافظ آشوراده …

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  10. یک زمین برای همه می‌گوید:

    شما به جای دغدغه محیط زیستی داشتن لطفا دغدغه میراث باستانی را داشته باشید.
    برگزاری چندین جلسه نفس گیر دلیل قانع کننده ای برای تضمین حفاظت از محیط زیست آشوراده نخواهد بود.
    در کشوری که بدون توجه به این نکته که؛ ارزیابی اثرات محیط زیستی علمی است که روز به روز در دنیا با شیوه های نوینی تکامل می یابد ارزیابی های محیط زیستی را به افرادی نابلد همچون متخصصان سایر رشته های منابع طبیعی (نه متخصصان محیط زیست) می سپارند صرف اینکه از دستورالعمل های موجود پیروی می کنند. نباید انتظار توفیق توفیق در نتایج داشت چرا که نتایج چنین ارزیابی های اصولا خالی از اعتبار است . به علاوه هنگامی که با کمال تاسف برخی ارزیابان محیط زیست توصیه می کنند هیچ پروژه ای را ولو آسیب رسان به محیط زیست رد نکنید. چگونه می توان از صحت نتایج ارزیابی اثرات اطمینان حاصل نمود.
    جناب شیرکوند گرامی شما که یکی از اصول حفاظت را به رخ خود ما می کشید:
    « مفهوم حفاظت از محیط ‌زیست دیوار کشیدن به دور یک منطقه نیست، بلکه باید با رعایت تمامی ملاحظات زیست‌محیطی از یک منطقه بهره‌برداری شود.»
    ما بهتر از شما به این امر واقفیم اما زمانی می توان اینگونه نظر داد که برای سایر مناطق حفاظتی چنین برنامه ریزی هایی صورت گرفته باشد و با موفقیت در حال اجرا باشد. شما با استناد به کدامیک از طرح های مدیریتی موجود اینگونه اظهار نظر می کنید؟؟؟ جز این است که آشوراده قرار است همچون خوکچه ای آزمایشگاهی نمود یابد؟
    بسیار پسندیده است زمانی که درباره چیزی تخصص نداریم با شهامت بگوییم نمی دانم…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  11. یاشار از تبریز می‌گوید:

    آقای محترم

    ما اصلا ً نمی خواهیم شما اینهمه به زحمت بیفتید. لطف کرده و این طرحهای قشنگ قشنگ را در بندر ترکمن اجرا کنید.

    ما را به خیر شما امیدی نیست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  12. اشک می‌گوید:

    نظرات آقاى شیر کوند در رابطه با مسائل مربوط به میراث فرهنگى و محیط زیست غیر قابل استناد و بى ارزشه
    ایشون در هیچ کدوم از این دو زمینه تخصص ندارن
    در دولت جدید سازمان محیط زیست سعى در استفاده از کارشناسان و متخصصین این رشته کرد اما متاسفانه این کار در سازمان میراث فرهنگى انجام نشد و حتى افراد بسیار بى ربط و نا آشنا به مسائل در پست هاى مدیریتى به کار گرفته شدند
    قطعاً حضور آقاى شیرکوند در سازمان برنامه بودجه یا وزارت اقتصاد بسیار مفید خواهد بود اما در پست فعلى هرچه کمتر مصاحبه کنند و نظر بدهند هم به خودشان لطف کرده اند هم سرمایه هاى این مملکت را به باد نخواهند داد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. فرهاد می‌گوید:

    با احترام خیلی خوبه که آقایون دیگه انکار نمیکنن و میگن که تمامی فعالیت های مخرب با هماهنگی سازمان محیط زیست انجام خواهد شد سازمان محیط زیست با این اقدامها به نام مخرب محیط زیست تغییر کنه بهتره ، این بیلانها و فعالیت هارو هم وقتی خانم و هیئت همراه میرن کشورهای اروپایی اونجا ارائه بدن که اونها هم یاد بگیرن معلوم نیست وقتی میرن اونور چه آرمار و ارقام هایی میدن که بهشون جایزه میدن واقعا جای تاسف داره هماهنگی محیط زیست و گردشگری برای ارتقاء جزیره آشورده و منابع طبیعی کشور دست مریزاد!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. soran می‌گوید:

    لعنت بر این توجیحاته سود جویانه…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  15. سیامک از کردکوی می‌گوید:

    باسلام و درود بر تمامی کاربران محترم، بویژه پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
    مردم منطقه ی بندرترکمن خیلی محروم هستند، بیست وپنج سال قبل چندین کارخانه بزرگ از قبیل پنبه، تعمیر قطار و…. تو شهر وجود داشت، صبح ها تردد کارگران کاملأ مشهود بود، صنعت شیلات و مشتقاتش بماند، همه ی اینها تعطیل شد، ساختمانهای متروکه ش پیداست……………..
    اونایی که به جزیره اومدن، کاملأ اطلاع دارن که جای بکر و زیبایی ست، تو این ایران پهناور مگه چندتا از این مکانها داریم؟؟ که حیات وحش با خیال راحت و بدور از انسان متجاوز و ویرانگر بتونه زندگی کنه؟
    چی میشد این مکان محصور شده در آب پناهگاه حیوانات باشه.
    پدربزرگم تعریف میکرده تا دوره نوجوانی اونها گوزن هم مشاهده میشد، الان بجز پرندگان مهاجر که فصلی میآیند فقط گراز و شغال داره، یک راه تردد خشکی بیشتر نداره که اونم محیط زیست، نگهبانی و ایست بازرسی داره، بجز ماهیگیران در فصل صید و برخی دامداران، بحث گردشگری و پول درآوردن و بلیط فروشی هم که جدیدأ باب شده
    ببرهای بیچاره هم که طاقت دوری از وطن رو نداشتند، پلنگ هایی که به روس ها دادن الان صاحب نوه و نتیجه شدن، ببرها تو قرنطیه فوت کردن.
    میخواهین کنار دریا منطقه گردشگری درست کنید؟؟؟ این همه زمین بایر و شوره زار تو ساحل وجود داره، ساخت و ساز رو اونجا انجام بدین، بعدش مرفهین بی درد با قایق بروند تو آب گردش کنن ، هوا بخورن ، بزارید حیوانات راحت زندگی کنن
    نسل ماهی رو که انداختین، بعد از ساعت اداره، دریا در اختیار ماهیگیران قاچاقچی و غیر مجاز هست (شاید اونایی که اطلاع ندارن بخندند، خداییش واقعیت داره، تو رژه میرن، هیچی باهاشون کارنداره)
    تکلیف اونایی که از هشتاد سال پیش تو جزیره زندگی میکردن و سال۱۳۷۲بعلت بالا اومدن سطح آب مجبور به ترک جزیره شدن چی میشه؟؟؟
    دولت یکسری رو مجبور کرد، تعهد محضری دهند که در قبال تسهیلات (اون موقع وام صدهزار تومانی بهشون دادند) دیگه بابت زمین و خانه شون ادعایی ندارند، بیشترشون این تعهد رو امضاکردن، الان با این شرایط موجود که برنامه ای واسه اونا دارن؟
    هرچند اهالی جزیره، وکیل گرفته بودن و به رییس جمهور پیشین نامه نوشته و در دادگاه شکایت کرده و در نهایت رأی به مالکیت اونها دادن
    امیدواریم که روزی از تخریب منابع ملی و محیط زیست کشورمان خسته بشیم و بشینیم افسوس بخوریم، چقدر کارای بد انجام دادیم
    یک بزرگ تر هم نبود راهنمایی مان کنه که اون موقع دیگه خیلی دیر شده

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  16. امیر می‌گوید:

    myiranmag.com/6671-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.html

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>