مشاهده لاشه یک فک خزری در ساحل بندر انزلی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: کارشناسان اداره محیط زیست انزلی در حین پایش سواحل این شهرستان لاشه یک فک خزری را مشاهده نمودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی گفت: پس از مشاهده لاشه فک بلافاصله موضوع به شبکه دامپزشکی انزلی گزارش گردید تا علت مرگ این گونه ارزشمند مشخص شود.

اکبر میغی اظهار داشت: گروه اعزامی از اداره دامپزشکی سریعا به محل اعزام و پس از نمونه گیری از لاشه مذکور مقرر گردید، اطلاعات بدست آمده طی گزارشی در اختیار اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرار گیرد.

…………..تصویر: لاشه فک خزری مشاهده شده در سواحل بندر انزلی در استان گیلان

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: فک خزر تنها پستاندار دریای خزر است. فک در آب زندگی می کند و تنها برای زادآوری و گاهی برای استراحت به ساحل می آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می کند. فک ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می کنند.

بدن این پستاندار برای زندگی در آب تغییراتی کرده‌ است. میان انگشتان دست و پای آن پرده‌ای وجود دارد که باعث می شود دست‌ها و پاها شبیه باله‌ای برای شنا شود. پاها در انتهای بدن و در امتداد دم قرار گرفته‌اند، به‌ همین‌ دلیل فک ها نمی توانند به‌ راحتی روی زمین راه‌ بروند.

در گذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می شدند. در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آن‌ها در تورهای ماهیگیران گرفتار و توسط صیادان کشته می شوند.

گرم‌شدن زمین، باعث ذوب یخ‌های بخش شمالی دریای خزر و در نتیجه کاهش زیستگاه‌های فک خزری شده‌ است. از عوامل دیگر کاهش شدید جمعیت این گونه، آلودگی های دریایی و نوعی بیماری ویروسی است که از سگ‌سانان به فک منتقل و در سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در این گونه شده‌ است.

آخرین سرشماری فک خزری به ۶ سال قبل (سال ۲۰۰۸) باز می گردد که حاکی از وضعیت ناگوار این تنها پستاندار دریای خزر است.

پیش از فروپاشی شوروی سابق جمعیت فک خزری حدود یک میلیون عدد بوده است اما سرشماری سال ۲۰۰۸ نشان می دهد این جمعیت به یکصد هزار عد کاهش یافته است و به عبارت دیگر ۹۰۰ هزار فک خزری از بین رفته اند.

فک خزر یکی از کوچکترین گونه فک های واقعی یعنی بدون گوش است و تنها در دریاچه خزر یافت می شود. این یگانه پستاندار خزر در اغلب نقاط دریا زندگی می کند و محل زیست آن بر حسب در دسترس بودن موادغذایی و بصورت فصلی متغیر است.

در فصل تابستان و پاییز اکثر فک های خزر در آبهای سواحل جنوبی دریای خزر در حوزه کشور ترکمنستان و ایران بسر می برند.

به دلیل اشغال تمامی نوار ساحلی دریای خزر در ایران توسط اشخاص (ویلاها و شهرک ها) و ارگان های دولتی، فک خزر در زمان حضور در آبهای حوزه ایران تنها می تواند در بخش کوچکی از سواحل پناهگاه حیات وحش میانکاله و جزیره آشوراده که هنوز اشغال نشده است، آنهم در صورت عدم حضور صیادان و ماهیگیران به استراحت بگردازد.

پیش از تجزیه شوروی سابق، کشتار فک های خزری حتی به ‪ ۱۶۰‬هزار فک بالغ در سال می رسید و هم اکنون نیز سالیانه حدود ده هزار فک خزری در فصل زاد و ولد این گونه در روسیه و با مجوز قانونی این کشور کشته می شوند.
به دلیل رنگ سفید پوست بچه فک ها، اغلب این کشتارها در روسیه مربوط به فک های تازه متولد شده می باشد.

+15
-62
  

14 دیدگاه

  1. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    باز هم متاسفانه فاجعه ای دیگر….
    باید برای جلوگیری از انقراض این یگانه پستاندار ارزشمند دریاچه خزر فکری اساسی و عاجل بعمل آید وگرنه در آینده ای نه چندان دور متاسفانه باید منتظر اخبار بسیار تلخ و دردناکی در مورد این گونه ارزشمند باشیم…
    مسئولین لطفا بیشتر احساس مسئولیت کنید…………

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  2. Nature می‌گوید:

    کاهش جمعیتی زیادی داشته
    کاش نزاریم منقرض بشه…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  3. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    ربط سفید بودن پوست و کشتن بچه فکها چیه؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  4. مسعود شهرابی می‌گوید:

    واقعا در زمینه فرهنگسازی در برخورد صحیح با این گونه به خصوص آموزش صیادان باید هر روز بیشتر فعالیت کرد
    برخورد صحیح و اطلاع رسانی به موقع نسبت به فکهای گرفتار شده در تورهای صیادان و البته عدم رها کردن تورهای کهنه و جمع آوری تورهای رها شده می تونه خیلی مفید باشه
    متاسفانه نود و شش درصد از نوار ساحلی خزر در ایران به ساخت و ساز اختصاص پیدا کرده!
    ظاهرا تغییر کاربری آشوراده در حال ملغی شدن هست که جای خوشحالی داره امیدوارم عدم واگذاری آشوراده همیشگی باشه!!
    متاسفانه آبفا با یک شرکت نروژی تفاهمنامه ای در زمینه انتقال آب خزر به ارومیه امضاء کرده و باز هم بوی پول به مشام عده ای خورده!
    دیده بان لطفا این مورد رو پیگیر باشین
    و البته این خبر یه نکته جالب و جوابی برای یاوه گویان داشت: (صدور مجوز شکار سالیانه ده هزار فک فقط در روسیه) متاسفانه عده ای یاوه گو و فریبکار حفاظت از گونه ها!! را فقط در شکار! می بینند؛ عملا جمعیت فک خزری با کاهش شدیدی روبرو شده و البته صدور مجوز شکار سالیانه ده هزار فک و درآمدهای کلان! نه تنها در حفاظت از این گونه موثر نبوده بلکه صدور مجوز شکار این گونه خود باعث کاهش شدید جمعیت این گونه با ارزش شده (من اینجام اگه سکوت کردم فکر نکنید خبریه و بی خیالتون شدم به وقتش حال و احوال حسابی ازتون می پرسم)

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  5. محسن می‌گوید:

    چند وقت دیگه اصلا جایی برای استراحت تو ایران نداره
    خوب خداروشکر
    ممکنه باعث بشه نسلش منقرض نشه

    داغ Thumb up 4 Thumb down 6

  6. DORNA می‌گوید:

    و اذا الوحوش حشرت

    شرح آیه شریف:

    islamquest.net/fa/archive/question/fa1865

    داغ Thumb up 9 Thumb down 11

  7. علی دالوند می‌گوید:

    خیلی خبر بدی بود امیدوارم ادامه نداشته باشه

    از دیده بان عزیز درخواست میشه خبر ی که در خبرگزارس استان لرستان پخش شد و پربینده ترین خبر استان بود رو انعکاس بده از درد دل اشترانگوه که این روزها سخت به کمک دیده بان و دوستداران طبیعت نیاز داره همگی حمایت بکنیم
    خبر
    نامه اشترانگو به خانم ابتکار

    خبرگزاری یافته استان لرستان

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  8. ایمان می‌گوید:

    آلودگی دریا باعث این اتفاق است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  9. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    تاسف بار است انسان همه چیز را میخواهد به پول تبدیل کند
    آخر این حیوان چه آزاری دارد ؟
    کاش در این مورد ایران پیش قدم میشد و یک کمپین حمایتی از فک خزری براه میانداخت شاید هم هست و ما از آن بی اطلاعیم .
    قابل توجه آنان که برای ـآشوراده نقشه ها دارند
    این حیوان در ساحل این جزیره زادآوری میکند زیرا درحال حاضر آنجا را امن میداند و خبری از گردشگاه شدن آن ندارد .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. wood duck می‌گوید:

    چند روزه پرچم گیلان پایینه
    ؛ -(

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  11. رضا مجذوبی می‌گوید:

    اینو فک کنم کشتن چون یه سوراخ رو پوستش دیده میشه!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  12. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    وقتی ساحل رو تقسیم میکردن اینا نتونستن پارتی مناسب رو جور کنند!!!
    واقعا جالبه، تو شهرهای شمالی باید کلی بگردید تا بتونید یه روزنه به دریا پیدا کنید، وقتی همچین تخلفی در این ابعاد انجام میشه و حقوق میلیونها مسافر و سکنه شهرهای شمالی تضییع میشه دیگه چه انتظاری میشه داشت که به این حیوونهای بی زبون اهمیتی بدن
    در دوران دانشجویی من یادمه که یکی از این فکها اطراف ساحل خوابگاه همیشه شنا میکرد و چند تا از صیادای ماهی منطقه شدید هوس کشتنش رو داشتن چون اعتقاد داشتن که اونها ماهیها رو از تورشون در میارند… و یک روز لاشه اون حیوون زیبا رو توی ساحل دیدم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. شکارچی مجاز می‌گوید:

    الان آبی که مردم شمال مصرف میکنند کلا آلوده است و شاهد آن هم بسیاری از مسافرانی هستند که پس از بازگشت بدلیل عفونت به پزشکان مراجعه می کنند. طبیعتا با این وضع، آب دریا حتما آلوده است و هشدار آلودگی آنرا هم چندین با در جراید خوانده ایم.
    امیدوارم حفظ جنگلها و آلوده گی زدائی دریا ها تبدیل به مهمترین وظیفه مسئولین محیط زیست شود که در حال حاضر نبوده و محیط زیست سرگرم مسائل حاشیه ای است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>