خروج جاده از پارک ملی گلستان قطعی است اما این طرح موقتا مسکوت مانده

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: جاده ای که از میان پارک ملی گلستان می گذرد مهمترین عامل تهدید  بهترین زیستگاه کشور به شمار می رود. این جاده سالانه موجب مرگ تعداد زیادی از حیات وحش و موجب آتش سوزی هزاران هکتار از عرصه های پارک می شود.  از این رو طرح خروج این جاده از میان پارک ملی گلستان و ساخت جایگزین این جاده مطرح و مورد تایید دولت قرار گرفته است.

سعید نمکی مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با ایرنا در این باره گفت: جاده جایگزین واریانت شمالی پارک ملی گلستان از مسیر گلی داغ، کلاله و مینو دشت به آشخانه عبور می کند که از جاده کنونی حدود ۳۰ کیلومتر طولانی تر است و ۱۸ کیلومتر آن گذرگاهی است که از مناطق بسیار پر پیچ و خم می گذرد و نیازمند زیرسازی بسیار پرهزینه ای است.

وی اظهار داشت: بر این اساس میزان بودجه مورد نیاز احداث این جاده جایگزین برآورد شده است که به علت سخت بودن مسیر، هزینه ای حدود ۱۰ برابر بیشتر از برآورد اولیه می باشد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت این مبلغ را رد نکرده اما رییس جمهور فعلا به دلیل کاهش درآمدهای دولت به علت قیمت پایین نفت، احداث آن را به زمانی که وضعیت درآمدی بهتر شود موکول کرده است.

وی تاکید کرد: این به آن معنا نیست که پروژه مسیر جایگزین اجرا نمی شود بلکه فقط مسکوت مانده است تا در زمان مناسب اجرای آن آغاز شود.

نمکی افزود: از جاده کنونی که از میان جنگل گلستان می گذرد نیز به عنوان جاده اکوتوریستی استفاده می شود، البته با رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی زیرا این منطقه از نظر تنوع زیستی گونه های گیاهی و جانوری بسیار غنی است و حفاظت از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برآورده شده است اجرای این طرح ۳ تا ۵ سال زمان ببرد گفت: بخشی از مسیر جایگزین به علت جنس خاک، موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی منطقه نیازمند کار و زیرسازی بیشتری است بنابراین به زمان مناسبی نیاز دارد تا با عبور و مرور خودروهای سنگین از این محور مشکلی پیش نیاید.

وی به بروز آتش سوزی در جنگل های گلستان اشاره کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد ۸۵ درصد آتش سوزی های جنگل گلستان توسط مسافران عبوری اتفاق می افتد، بنابراین اجرای هر چه سریعتر این طرح الزامی است.

نمکی گفت: اکنون با همکاری هلال احمر، بسیج استان، سازمان های مردم نهاد و محیط زیست استان طرح فرهنگی با هدف آموزش مسافران در راستای حفاظت از محیط زیست جنگل گلستان در حال اجرا است و قرار است در فصولی از سال گشت های سیار در منطقه مسافران را آموزش دهند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی زیستگاه ها و مناطق حفاظت شده در کشور احداث جاده از میان آنها است که زیستگاه را به دو بخش تقسیم می کند. پارک ملی گلستان نیز به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است که موجب قطع ارتباط دو بخش پارک شده است.

نمکی تاکید کرد: رییس جمهوری در سفر اخیرش به استان به گلستان قول احداث این جاده جایگزین را به اهالی منطقه داد و قطعا نیز اجرا خواهد شد اما نیازمند کار کارشناسی دقیق و علمی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با احداث جاده جایگزین ۸۰ روستا در مسیر به شبکه سراسری راه های کشور می پیوندند.

+56
0
  

22 دیدگاه

  1. mah می‌گوید:

    ارزششو داره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  2. حامیان محیط زیست می‌گوید:

    ایول……………………………….ایول…………………………….
    اما ترسم از اینه یادشون بره. بچه ها ما نباید یادمون بره پس بیایین به کمک هم نذارین یادشون بره…………..
    من پارک ملی زیاد می رم اگه خبری نشد از همین دیدگاه به همتون خبر می دم تا اقدام کنییم……..بچه ها نجات پارک تلاش می خواد پس بیاییم به هم قول بدیم تا خارج نشدن جاده از پارک از مقاومت دست بر نداریم……….قول هامون را با موافقت به این پیمان مشخص کنیم به خدا باید به داد پارک رسید………………………..

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  3. رضا می‌گوید:

    بک اراده قوی به خرج دهید و سریعتر این پروژ را بسازید که این طبیعت بکر برای فرزندان خودتان هم باقی بماند
    البته اگر در خارج زندگی نمی کنند و برایتان اهمیت ندارد…

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  4. ارش می‌گوید:

    واقعا احداث ۳۰ کیلومتر راه اسفالته در دنیا ۳ تا ۵ سال زمان نیاز داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  5. حمید موسوی می‌گوید:

    کار قشنگ و فوق العاده ایه ولی به شرطی که در حد حرف نمونه و فراموش نشه …

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  6. مسعود شهرابی می‌گوید:

    درسته که در حال حاضر به خاطر کاهش شدید قیمت نفت، مشگل بودجه وجود داره اما باید قبول کنیم که ارزش پارک ملی گلستان بیشتر از این حرفهاست و نابودی ذره ذره این زیستگاه بی نظیر به سختی قابل احیاء و جبران خواهد بود
    چرا وزارت نیرو بودجه جهت انتقال آب خزر به ارومیه در نظر می گیره؟ و کمبود بودجه نداره؟ به گفته پرفسور میرزایی عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه انتقال آب خزر به ارومیه مورد تایید این ستاد نیست و متاسفانه وزارت نیرو هر کاری را که خود بخواهد انجام می دهد!
    ظاهرا طرح انتقال آب خزر اگه آب نداشته باشه برای برخی نون داره!
    چرا برای انتقال آب خزر به ارومیه هم بودجه هست هم دندانهای تیز شده و هم تفاهم نامه با یک شرکت نروژی! اما برای نجات زیستگاه منحصر به فردی چون پارک ملی گلستان بودجه ندارید؟ وعده هاتونم وعده سر خرمنه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. عاشق طبیعت می‌گوید:

    یه مشکلی که این وسط هست که نمیشود به این راحتی جاده گلستان تغییر داد این است راه های دیگر طولانی و خطرناک تر میباشد
    خطرناک تر از این بابت که راههای دیگر کوهستانی است احتمال خطرات و تلفات جانی میباشد به صورت ساده اگر بخوان ثواب کنن کباب میشن
    به نظر من بهترین راه در حال حاضر کنترل راهها و اقدامات مناسب در راهها برای جلوگیری از تخلف رانندگان

    داغ Thumb up 4 Thumb down 10

    • ارش می‌گوید:

      راه های دیگه چه خطری داره ؟؟
      فقط ۲۰ کیلومتر طولانی تر هست طبق اعلام خود مسیولین
      شما وقت کردی یه نگاهی به نقشه کو ههای منطقه بنداز بعد این حرفو بزن
      میدونی خطر چیه ؟
      سال ۸۱ و سال های بعد وقتی توی سیل گلستان اجساد رو که از ترس چند نفری توی بغل هم مرده بودند و حتی با فشار شیلنگ اتش نشانی نمیتونستن اونها رو از هم جدا کنن …اتوبوس هایی که با ۳۰ تا ۴۰ مسافر از بس غلت خورده بودن توی اب مثل کاغذ کاهی شده بودن …
      وقت کردین فیلم های مربوط به اون سالها رو یه نگاه بندازین تا متوجه خطر بشید ….

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  8. wood duck می‌گوید:

    نمیشه بجای اون همه هزینه واسه جاده جدید طول جاده فعلی فنس کشی بشه و یه جاهایی زیرگذر بزارن واسه تردد حیوونا خیلی ارزونترم هست اینو امروز تو مستند شبکه یک تو آفریقا نشون داد تازه دوربینم نصب کرده بودن تردد حیوونا چک میشد
    پرچم گلستان قراره بره بالا

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • ارش می‌گوید:

      مشکل سیلابی بودن مسیر هست که با احداث دیواره های محافظ بتونی اطراف جاده عملا ارتباط دو منطقه ی جنگلی رو قطع کرده ..
      خیلی از حیوانات در فصل جفت گیری یا فصل گرما برای نوشیدن آب و یا در فصل سرما بخاطر هوای برفی و سرد ارتفاعات اطراف جاده به این دره پناه میارن که متاسفانه جاده تمام عرض این دره رو گرفته و مانعی بزرگ و غیرقابل گذر برای حیوانات ایجاد کرده …

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. عاشق طبیعت می‌گوید:

    و اقدام مناسب در راهها و در داخل پارک برای جلوگیری از تخلف رانندگان و گردشگران

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

    تابود و نبود مسئله تحریمها بهانه بود برای اجرا نکردن پروژه های محیط زیستی ، حالا هم که قیمت نفت اومده پائین بهانه جدیدتری پیدا کرده اند
    مطمئن باشید اگر قیمت نفت هم بره بالا یه بهانه دیگه جور میکنند
    چون اساسا مسئله محیط زیست براشون ارزش آنچنانی نداره و اگر هم گاهی یه چیزائی میگن فقط و فقط جنبه تبلیغاتی داره و بس.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. ایان می‌گوید:

    امیدوارم خیلی زودتر این کار را انجام دهند قبل از این که همه حیات وحش قربانی جاده های مرگ شوند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. Nature می‌گوید:

    پارک ملی گلستان با توجه جایگاه و ارزش زیست محیطی که داره ارزش این هزینه ها رو داره،امیدوارم موانع احداث جاده هر چه زودتر برطرف بشه.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    میدواریم هرچه زودتر اجرایی بشه اما تا شروع اگر قرار است این مسیر تغییر کند بهتر است کارهای مطالعاتی آن شروع شود تا در زمان صرفه جویی گردد .
    یکی دیگه اینکه چرا قول آن باهالی داده شده در صورتیکه بیشتر طرفداران محیط زیست و حیوانات ابراز نگرانی میکنند و اصرار به تغییر مسیر این جاده از داخل پارک دارند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  14. تجدد می‌گوید:

    فریاد و فقان از دست کسانی که هنوز در امر محیط زیست ،چرتکه دو دو تا چاهار تا میاندازند و هنوز عمق مطلب را درک نکر ده اند…. الا یا ایهل ساقی ….. که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها. وسلام

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. farhad gh می‌گوید:

    واقعا خبر خوشحال کنند ای بود و هر چه سریع تر این بودجه را بدن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  16. آرش می‌گوید:

    شاید سالها طولش بدن
    الان همه ی پروژه های بزرگ خوابیده نمیدونن چکارش کنن عمرا به محیط زیست توجه کنن

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  17. ایمان می‌گوید:

    مگر از بین بردن سرمایه های کشور مهم نیست
    وقتی این جاده ی شوم ساخته می شد کجا بودند مدیران و آقایان محیط زیست که حالا تصویر آدمهای طبیعت دوست را به خود میگیرند
    محیط زیست امروز فقط چوب ناکارآمدی مدیران سازمان محیط زیست را میخورد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  18. ایمان می‌گوید:

    امروز تهران را نگاه کنین از طرفی محیط زیست میگوید هوا ناسالم است و بعد پای تفاهم نامه همکاری با شهرداری برای ساخت یک هتل که نیاز به قطع درختان با عمر بالای ۸۰ یا ۹۰ سال را دارد امضا میکنند.
    بعد وقتی صدای امثال ما در می آید میگویند ما امضا نکردیم – ما گفتیم نه- ما مراتب ناراحتی خود را به گوش فلان اداره رسانده ایم و ………………………………………………………….. . این چه سازمانی است که نه قدرت اجرایی دارد و نه امکانات نگهداری و دیگر موارد . با یک محیط بان پارک ملی گلستان صحبت میکردم میگفت نیرو نداریم در بعضی از پاسگاه ها بعد شما حرف ساخت جاده را میزنید.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  19. رضا می‌گوید:

    زهی خیال باطل
    تو ایران!! برای فقط و فقط محیط زیست خرج کنن ؟!!! برای تبلیغات شاید
    این جاده چند ده ساله تلفات میده تازه ۳ تا ۵ سال دیگه اگر بودجه بیاد درست میشه
    بقیه جاده ها چی؟
    فقط گلستان ارزش زیست محیطی داره؟
    یک ماه نمیشه ۲ تا یوز تو جاده شاهرود به سبزوار تلف شدن
    جاده های معدنی که هر روز تو بکرترین مناطق جای جای ایران میزنید جاده حساب نمیشن چون تو چشم نیستن
    جاده جنگل ابر چی شد؟!؟!
    سطحی نگری و دامن زدن به این تبلیغات فقط یک قربانی داره.اونم محیط زیسته.
    البته طبیعت همواره انتقام سختی گرفته و خواهد گرفت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  20. ارش می‌گوید:

    من نمیدونم با وجود سه تا محور که گلستان رو به شاهرود متصل میکنن و در حال بهره برداری هستن دیگه چه نیازی به جاده جنگل ابر هست ؟؟؟
    (محور توسکستان- گرگان ) – (محور النگ- رامیان ) – (محور خوش ییلاق- آزادشهر )

    واقعا جاده سازی های بی رویه و بی توجه به مسایل زیست محیطی بزرگترین معضل زیستگاه های حیات وحش در ایرانه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>