بازداشت ۶ تبعه امارات در کرمان به همراه ۶ باز شکاری و نامه ای مبنی بر مجوز تردد و آموزش پرواز به شاهین ها از اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: بر اساس اطلاعات موثق دریافتی دو روز قبل (سه شنبه) شش نفر اعراب کشور امارات به همراه شش باز شکاری (شاهین) و دو دستگاه خودوروی تویوتا لندکروز درحالی توسط نیروهای یگان محیط زیست و نیروی انتظامی استان کرمان بازداشت شده اند که نامه ای محرمانه از اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان مبنی بر اجازه تردد در سطح استان هرمزگان و آموزش پرواز به بازهای خود را در دست داشته اند !

شش تبعه کشور امارات که دو ایرانی نیز آنها را همراهی میکرده پس از خروج عمدی یا سهوی از مرز جغرافیایی استان هرمزگان و ورود به استان کرمان، توسط پاسگاه انتظامی دولت آباد متوقف شده و با مشاهده بازهای شکاری درون خودروها توسط مامورین، نیروهای محیط زیست شهرستان ارزوئیه کرمان در جریان موضوع قرار گرفته اند.

با حضور محیط بانان و تفتیش از خودروهای مربوطه ۶ پرنده شکاری شاهین و اجزای بدن یک هوبره کشف و ضبط شده است.

نیروهای محیط زیست استان کرمان نیز برحسب وظیفه قانونی، اتباع امارات و همراهانشان را طی صورتجلسه ای به مقامات قضایی معرفی نموده و شاهین ها نیز تا تعیین تکلیف نهایی توقیف و در اختیار محیط زیست کرمان می باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت وگو با پایگاه خبری دیده بان ضمن تایید بازداشت شش نفر از اتباع کشور امارات در این باره گفت: ساعت ۱۶٫۳۰ بعد از ظهر روز سه شنبه (۹۳/۱۰/۳۰) گروهی متشکل از شش نفر از اتباع کشور امارات و دو ایرانی هنگامیکه از جاده آسفالته دولت آباد در حرکت بوده اند توسط مامورین انتظامی مستقر در پاسگاه دولت آباد متوقف شده و مورد بازرسی قرار می گیرند.

محمود صفرزاده اظهار داشت: مامورین نیروی انتظامی پس از مشاهده شش پرنده شکاری درون خودروها مراتب را به اداره محیط زیست شهرستان ارزوئیه اطلاع می دهند و با حضور محیط بانان مقداری گوشت در یکی از خودروهای مذکور کشف می شود که به اعتقاد نیروهای ما گوشت هوبره است اما اتباع اماراتی ادعا نموده اند گوشت ها متعلق به کبوتر است که این موضوع دردست بررسی می باشد.

صفرزاده گفت: متخلفین به شهرستان بافت کرمان منتقل شده و کاملا در چهارچوب ضوابط و مقررات، طی صورتجلسه ای به مراجع قضایی تحویل شده اند. هم اکنون پرونده ای در این زمینه در مراجع قضایی تشکیل شده و زوایای این پرونده در حال تحقیق و بررسی می باشد.

تلاش های خبرنگار دیده بان به منظور انجام مصاحبه با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به دلیل فوت دایی ایشان بی نتیجه ماند.

تصویر مربوط به این خبر نیست / تصویر مربوط به تبعه کشور قطر پس از شکار هوبره توسط باز شکاری در سیرجان

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، نکته قابل توجه اینجاست که شیوخ عرب و همراهانشان نامه ای از اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در اختیار داشته اند که به طی نامه مذکور به آنها اجازه تردد در کلیه زیستگاه های استان هرمزگان و انجام آموزش پرواز به بازهای شکاری داده شده است !

آیا شیوخ عرب همراه شش پرنده ای که برای شکار تعلیم دیده اند به قصد تمرین پرواز برای بازهای خود در فصل مهاجرت هوبره وارد کشور شده اند؟ و آیا بازهای شکاری آنها پرواز بلد نبوده اند؟

آیا امکان نداشت به این پرندگان شکاری در کشور امارات آموزش پرواز بدهند و باید بپذیریم که حتما می بایست در فصل مهاجرت هوبره وارد ایران شده و دشتهای هوبره خیز جنوب کشور را با دو خودروی لندکروز درنوردند تا به بازهای خود آموزش پرواز بدهند؟

امید است اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان توضیح قابل قبولی پیرامون اقدام عجیب خود درخصوص صدور مجوز تردد و آموزش پرواز در زیستگاه های این استان برای افرادی که در فصل مهاجرت هوبره همراه بازهای شکاری وارد کشور شده اند به افکار عمومی ارائه نماید.

شاهین هایی که در اختیار اعراب حوزه خلیج فارس هستند برای شکار سایر جانوران به خصوص هوبره آموزش دیده اند و ورود اتباع این کشورها به مناطق جنوبی کشور در این زمان و همزمان با فصل مهاجرت هوبره به انگیزه شکار هوبره توسط بازهای شکاری (قوشبازی) انجام می شود.

0
-1865
  

85 دیدگاه

  1. محمدرضا معینی تبار می‌گوید:

    ساده انگاری محض است اگر بخواهیم تصور کنیم این مسوول محترم از قصد شکار متخلفین بی اطلاع بوده.
    ظاهرا در سارمان محیط زیست هرمزگان خانه از پای بست ویران است.

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 4

    • امین منصوری می‌گوید:

      جناب معینی تا موضوع مشخص نشود نباید پیش داوری کرد و کسی را متهم کرد، باید دید سازمان محیط زیست در این زمینه برای این استان دستورالعملی را صادر نموده است یا خیر.
      اگر یادتان باشد خبر چند ماه پیش بود که خانم ابتکار با کشورهای شیخ نشین نشست داشتند و من همانجا کامنت گذاشتم که خدا کند ایشان در مورد شکار هوبره، قولی به اعراب ندهند، ولی احتمالا خلاف این بوده، چون مدیر کل یک استان در جایگاهی نیست که بتواند خودسر چنین مجوزی صادر نماید.

      داغ Thumb up 25 Thumb down 25

    • چغوک می‌گوید:

      البته در مواجهه با متخلفین ، قاچاقچیان و مجرمان احتمال هر تخلفی هست . برای چنین افرادی چقدر وقت و هزینه لازم است تا چنین مجوز هایی را جعل کنند ؟!!
      ساده انگارانه است اگر در ابتدا ” محیط زیست هرمزگان ” را خطاکار بشناسیم . احتمال زیادی وجود دارد که این اشخاص با جعل مجوز های مورد نیازشان ، برای مواقعی که با ماموران دولتی مواجه می شوند ، راه فراری برای خود طراحی کنند . معمولا هنگام دستگیری اکثر مجرمان ، کلی کارت و مدرک و نامه ی جعلی هم کشف می شود که این افراد برای پیشبرد مقاصدشان از آن استفاده می کنند . جعل عنوان یکی از جرایم رایج در کشور ماست .
      بنده خوشبینانه فکر می کنم که این نامه و مجوز قوشپرانی ” جعلی ” است و این مجرمان در پوشش مدارک جعلی دست به غارت محیط زیست زده اند ؛ با این وجود اگر مجوزی برای چنین افرادی و چنین فعالیتی واقعا صادر شده باشد ، مطمئن باشید که پای رشوه ی بسیار سنگین و چربی هم در میان بوده است ! .

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 14

      • مسعود شهرابی می‌گوید:

        جناب چغوک دوست عزیز و گرامی چه نیازی به جعل هست وقتی متخلفین از کشورهای عربی به راحتی در زیستگاه ها جولان می دهند بعید می دونم مجوزی تحت عنوان پرواز و آموزش پرندگان شکاری آن هم برای اتباع خارجی وجود داشته باشد که کسی بخواهد آنرا جعل کند
        اعطای مجوز تردد از سوی محیط زیست هرمزگان یعنی مجوز ورود به مناطق چهارگانه!
        چه دلیلی داره چند نفر از امارات بیان اینجا پرنده شکاری آموزش بدن؟
        این مجوز تردد و آموزش هم در واقع همان مجوز شکار هست منتهی به شکلی که رسوایی به بار نیاید!
        که البته با ورود این اعراب به استانی دیگر رسوایی به بار آمد که احتمالا اگر این افراد در همان استان هرمزگان دستگیر می شدند به دلیل داشتن مجوز، آزاد می شدند حتی در صورت شکار هوبره و دستگیری هم ادعا می کردند که طبق مجوز آموزش پرواز! یکی از پرندگان در حین پرواز شکاری زده! ما تخلف نکرده ایم! پرنده اشتباه کرده! ما مجوز داریم!
        خانم ابتکار و ریاست دفتر شکار آیا شما با صدور چنین مجوزی موافقت کرده اید؟
        چند گروه دیگر از اعراب در حال حاضر در همین استان هرمزگان در حال شکار هوبره آن هم با مجوز سازمان هستند؟
        قطعا این اولین بار نبوده که چنین مجوزی! صادر می شود
        اعطای چنین مجوزی باعث سرخوردگی شکارچیان داخلی و ترغیب آنها به تخلف می شود
        چند روز قبل گفتم مجوز شکار هوبره توسط پرندگان شکاری برای اعراب به صورت مخفیانه صادر می شه این هم نوع زیرکانه ای از همان مجوز شکار هوبره هست
        اردیبهشت ماه امسال یک قلاده خرس سیاه در استان هرمزگان در حالی کشته شد که مسئولان استانی در این مورد سکوت کرده بودند و تنها بعد از اطلاع رسانی دیده بان عزیز بود که مسئولان استانی تکانی به خود داده و البته داستانگویی و فرافکنی کردند!

        پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 0

        • مسعود شهرابی می‌گوید:

          البته شاید اعطای چنین مجوزی تحت فشار مسئولان بلند پایه از دیگر نهادها! صورت گرفته باشد در هر صورت باید متخلفین محاکمه شوند
          مسئولین هرمزگانی پاسخگوی این تخلف باشند خانم ابتکار هر چه زودتر متخلفین را توبیخ کنید
          جالبه برخی به اصطلاح مسئول در واقع شریک دزد و رفیق قافله شده اند
          هر کدام از مسئولان که در مقابل این تخلف سکوت کرده و پیگیری نکنند در واقع شریک این دزدان شده اند
          بهتره مدیر کل بازرسی سازمان، آقای نبوی پیگیر چنین تخلفات بزرگی در داخل سازمان باشند!
          امیدوارم مسئولان استان کرمان که تا به حال صادقانه عمل کرده اند تحت تاثیر فشار یا توصیه! مسئولان بالادستی قرار نگرفته و وظیفه خود را تا پیگیری کامل ماجرا به درستی انجام داده و حتما اطلاع رسانی و شفاف سازی کنند
          امیدوارم این تخلف رو ماست مالی نکنن!
          دیده بان واقعا دیده بانی دمت گرم

          پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

    • DORNA می‌گوید:

      خدا بیامرزد رفتگان جناب آقای احمد نبوی مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت از محیط زیست را
      همین که یکنفر در کل این سازمان شجاعانه و بدون نگرانی از عواقب بعدی، اقدام به افشای تخلفاتی در سازمان نموده است، در حالیکه این افشاگری ممکن است به بهای از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی شود
      واقعا جای قدردانی دارد، حقوقی که از بیت المال مردم می گیرند حلالشان باد.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  2. reza می‌گوید:

    بدبختی طبیعت این مملکت فقط برخی مسئولینه محیط زیسته که برای پول همه چیزو می فروشن.
    مگه خودشون تو کشورشون دشت و صحرا ندارن که باید بیان اینجا ؟
    اونا از منابع خودشون محافظت می کنن و ما داریم قتل عام می کنیم.
    بعضی از این مسئولین محیط زیست دارن بخاطر پول همه چیزو می فروشن و باعث بد نامی مسئولین خوب و وطن پرست می شن.
    باید جلوی اینها را بگیرن.

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 0

    • امیر امینی می‌گوید:

      مادامی که ما برخورد مناسب با شکارچی داخلی نکنیم مسئله شکار حل نخواهد شد که هیچ ، اشرار خارجی هم به حیات وحش ما دست درازی خواهند کرد.
      ما با جماعت شکارچی مماشات کرده ایم. ما آنها را به سزای واقعی عملشان نرسانده ایم. اینان وقیح شده اند. مملکت ما را بی صاحب می شمارند. حیات وحش کشور را از آن خود می دانند و از فعل شنیعشان دفاع می کنند.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 7

      • DORNA می‌گوید:

        این لحن شما فقط باعث موضعگیری شدید طرف مقابل می شود، بهر حال از بین همین شکارچیانی که اسلحه با مجوز و قانونی دارند، هستند جماعت زیادی که قانونمند رفتار می کنند و دست به شکار نمی برند، درسته که جماعت زیادی هم غیرقانونی به شکار می روند، اما یک مجموعه کلی، را اینجور با لحن تحقیرآمیز مورد عتاب و خطاب قرار دادن آثار منفی نداشته باشد، اثر مثبتی ندارد.

        این شکارچیان لااقل با یک گلوله حیوان را می کشند و تمام اما بخش زیادی از دامگاه داران شمال پرندگان را شکنجه می کنند بال و پر و پایشان را می شکنند و در برنامه شبکه یک یکی از آنها می گفت روی این دامگاه داری به هیچ عنوان برای خرج خانواده حساب نمی کند و برایش یک کار تفننی است اما مسئولان سازمان محیط زیست، نیروی انتظامی و قضات با این افراد مماشات می کنند در حالیکه رفتار آنها به لحاظ شرعی صد در صد حرام است هرگونه شکنجه و آزار و اذیت حیوانات در رساله های تمام مراجع تقلید حرام شمرده شده و عجبا که هیچکس جلودار آنان نیست…

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

        • امیر امینی می‌گوید:

          @درنا:شما چرا فرافکنی می کنید؟!!
          آنها هم شکارچی هستند.مگر ما از آنها دفاع می کنیم؟ بین شما فرقی نمی بینم. شکارچی مجاز وجود ندارد.اکثریت قریب به اتفاق مردم از عمل شما بیزارند و عدم صدور مجوز در سال جاری عینیت بخشی از اراده ملت است. دور نیست روزی که عمل شما را به عنوان تجاوز به حقوق ملت جزایی به سزا دهند.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 7

          • امین منصوری می‌گوید:

            آقای امینی، قلم توانا و نوشتار زیبایی دارید ،بهتره برین در سایتهای ادبیات و رشته خودتون فعالیت نمایید و وقتتون را اینجا بیخودی هدر ندهید. ضمنا این قدر منتظر محاکمه شکارچیان نمانید، چون بعید میدانم که هیچگاه کسی جزا و سزایشان دهد. به هر حال شکار از لحاظ عرفی و دینی و خدا و پیغمبری و قانونی حلاله و نمیشه حلال خدا رو حرام کرد. بهترین راه حفاظت از حیات وحش دوستی سازمان با شکارچیان است، حرف مرا قبول ندارید، حرف دکتر کهرم معاون خانم ابتکار هم قبول ندارید؟

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

          • DORNA می‌گوید:

            جناب کاربر امینی من از شکار بیزارم… یکی از خوشوقتی های زندگی ام را این می دانم که موفق شده ام تا حد زیادی گوشتخواری را کنار بگذارم و به حداقل ممکن کمتر از ۲۰۰ گرم در یک ماه برسانم…
            تا به حال هم هیچ نوع تفنگی را لمس نکرده ام! نسبت به افرادی هم که کسب و کارشان با خرید و فروش حیوانات، زنده یا مرده سر و کار دارد، حس خوبی ندارم و به ویژه در دیدن چهره فروشندگان حیوانات خانگی همواره یک حس زشتی و بد چهره ای می بینم، انگار قساوتشان در چهره شان بازتاب داده شده، یقینا منظورم زشتی و زیبایی فیزیکی نیست یکجور زشتی حسی، که آدم در برخورد با بعضی افراد حس می کند…
            در این سایت هم کم از شکارچیان محترم توهین نشنیده ام…
            از دیدن تصویر هر حیوان شکار شده ای هم قلبم مچاله می شود…
            همین چند وقت پیش تصویری از سلاخی روباهی دیدم که با همه ذرات وجودم آرزوی مرگ کردم و فکر کردم در دنیایی تا این حد بی رحم زندگی، هر روز مردن و مرگ تدریجی ست…
            با تمام اینها اگر بپذیریم در تمام دنیا گروهی به هر دلیل شکارچی هستند باید خواستار قانونمند شدن دقیق شکار، و رعایت بیشترین حقوق حیوانات و جلوگیری از هر نوع حیوان آزاری و شکنجه آنها باشیم.
            قطعا ایده آل من آنست که روزی برسد که همه شکارچیان آنقدر قلبشان برای طبیعت بتپد، که نخواهند قلب هیچ موجود زنده ای را از تپش بیندازند اما بدبختانه دنیای واقعی با ایده آل های امثال من فرسنگ ها فاصله دارد… چیزی که ما آرزویش را داریم باید در مدینه فاضله، اتوپیا، شهر عشق یا بهشت دنبالش بگردیم…

            موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

      • امین منصوری می‌گوید:

        شما غصه نخور جناب امینی، دستور میدم تا فردا همه شکارچیان رو اعدام کنن و خلاص…

        داغ Thumb up 8 Thumb down 7

        • امیر امینی می‌گوید:

          @منصوری:نیازی به این کار نیست هموطن شکارچی . ما جز اعمال قانون و اجرای اراده ملت چیزی نمی خواهیم و از قرائن چنین می آید که با سرعتی قابل قبول به این سمت می رویم.
          دور نیست روزی که قانون دست نابودگر شکارچی را برای همیشه از طبیعت دور کند. و خیال ما را از شر حضور مخربین در طبیعت راحت. امیدوارم آنروز تمام هموطنان شکارچی به شغلی شرافتمندانه مشغول شوند ،که منشا تولید خیر باشد.

          داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  3. مهسا می‌گوید:

    خیلی متاسفم.. چیز دیگری نمیشود گفت به این همه وقاحت !!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  4. DORNA می‌گوید:

    متاسفم برای سازمان محیط زیست.
    فقط اون دو نفر ایرانی همراه اتباع عرب، وطن فروش نیستند…
    مسئولان چه پاسخی دارند؟!

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 1

  5. شکارچی پیر می‌گوید:

    امیدوارم مسئولین پیگیری کنن تا حق کسی ضایع نشود. ای کاش تصویر نامه هم در گزارش ارائه میشد. بهرحال به مدیر کل اداره محیط زیست هرمزگان تسلیت عرض میکنیم و انشالله بعد از مراسم فوت ناگهانی دائیشان بتوانیم توضیحات ایشان را در خصوص نامه بشنویم.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

    • میثم می‌گوید:

      متاسفانه دوستان گویا متن مصاحبه خانم ابتکار رو با دقت مطالعه نکردن در مورد ممنوعیت شکار چه فرمایشی کردند!!!
      یه سرچ بزنید متن خبر رو دوباره نطالعه کنید.
      در حال حاضر فقط شکارچی مجاز اجازه شکار رو نداره…
      غیر مجاز و خارجی کاملن مجاز هستند

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

      • امیرعلی ( اون یکی ) می‌گوید:

        موضوع اینه که با صدور پروانه شکار برای شکارچی های خارجی پول بیشتری به دست میاد تا شکارچی های داخلی !!!

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

        • DORNA می‌گوید:

          اینکه همه ما از موضوع خیانت به سرمایه های طبیعی ناراحتیم، اما شما شکارچیان در این بین همچنان بر منافع صنفی خودتان پافشاری می کنید نیز با عث تاسف است…

          داغ Thumb up 13 Thumb down 21

          • آرش 1 می‌گوید:

            اگر شما رو در یک دانشگاه داخلی پذیرش نکنن و بجای شما بگن چون دانشجوی خارجی ارز آوری بیشتری داره اونو بگیرن .شما چه حالی میشی ؟؟؟؟؟؟
            اگر پروانه ی شکاری قراره صادر بشه باید اول برای شکارچی داخلی صادر بشه ولاغیر ………
            خارجی ها از هر کشوری که باشند و هر چقدر هم که بیشتر پول بدن باز هم حق ورود به این خاک رو برای شکار ندارن ….

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 5

          • DORNA می‌گوید:

            نیازی به مثال زدن نبود… حرف من خیلی روشن است اگر واقعا چنین مجوزی صادر شده خیانت به آحاد مردم جامعه ماست، چون طبیعت و حیات وحش این سرزمین سرمایه طبیعی و میراث ملی همه ماست از جمله شما.
            ولی خیلی مسخره است که شما فکر می کنید چون آنها مجوز دارند، پس شما هم باید مجوز داشته باشید، در شرایطی که هوبره در لیست انقراض جهانی است هیچکس نباید مجوز داشته باشد نه شما و نه هیچکس دیگر…

            پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

          • DORNA می‌گوید:

            بعید می دونم پرندگان شکاری در اسارت هیچ امکانی برای زندگی طبیعی و زادآوری و ازدیاد نسل داشته باشند، این خودخواهی کثیف انسان است که به خاطر لذت شخصی اش همه غرایز حیوانات را به بازی می گیرد و آنها را از حق زیستن طبیعی شان محروم می کند.

            داغ Thumb up 5 Thumb down 5

          • ارش 1 می‌گوید:

            DORNA ما نمیگیم که به ما پروانه ی شکار هوبره بدن که !!!
            یه مثال زدیم حالا ناراحتی نداره !
            ما میگیم اولا همه در مقابل قانون یکسان باشن و قانون برای همه یکسان اجرا بشه … ولی اولویت برای صدور پروانه باید مردم خودمون باشن نه اونایی که از یک کشور خارجی میان ..شما همین کشور های همسایه ی خودمون برو شدیدترین سخت گیری ها رو نسبت به ایرانی ها انجام میدن ..اونوقت ما ….
            چرا کسی نمیگه که چرا مدیران محیط زیست خودشون همیشه سهمیه ی شکار دارن ؟؟؟ از همون اول تا الان …
            در صورتی که منه شکارچی باید شش سال توی نوبت بایستم بعدشم میگن حال حیات وحش خرابه !! باشه چند سال دیگه !!!
            اگر حال حیات وحش خرابه بخاطر سیاست های نادرست سازمان هست از اول تا حالا …
            تا یه چیزی میشه میگن امکانات نداریم محیط بان نداریم حقوقمون کم هست !!
            اگر با شکارچی ها سر جنگ نداشتند و با هم همکاری میکردن خیلی از مشکلات حل میشد. نیازی به استخدام وسیع محیط بان و این همه هزینه نداشت. همین محیط بان های قدیمی بیشترشون شکارچی های قدیمی بودن. این همه سال حفاظت میکنن چرا حیات وحش هر روز کمتر میشه ؟؟؟

            پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

          • میثم می‌گوید:

            ما به هیچ عنوان خواستار مجوز شکار حیوانات کم جمعیتی مثل هوبره . میش مرغ. گوزت زرد. قوچ لار. شوکا …. نیستیم.
            ولی مجوز شکار کبک یا تیهو یا فاخته…. که جمعیت مناسبی رو دارن مشکلی نداره

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

          • DORNA می‌گوید:

            آماری که از حیات وحش در همین سایت منتشر می شه آمار چندان بالایی نیست.
            اگر واقعا یک میلیون اسلحه شکاری وجود دارد و قرار باشد همه حداقل مجوز شکار یک حیوان بگیرند، دیگه حیوانی باقی نمی ماند! شما فکر می کنید آمار قوچ و میش و کل و بز در کل کشور چند راس هست؟! قطعا بسیار بسیار بسیار کمتر از یک میلیون راس… در خوشبینانه ترین حالت بعید می دانم در مجموع سی و یک استان به صد هزار راس برسد…
            مطمئن باشید اگر مجوز صادر بشود خیلی هایی که با تفنگ و مجوز به دشت و کوهستان می روند به شکار قوچ و میش و کل و بز اکتفا نمی کنند و هر حیوانی که ببینند شکار خواهند کرد…
            فرض کنید یک عمارت موروثی بزرگ، به همه ما رسیده، یک عده خارجی شروع به تخریب و دزدیدن میراث ما کرده اند، شما این وسط باید بگی اینا که دارند ویران می کنند، ما هم بریم سهم خودمون رو برداریم؟!
            انتظار عمومی همه مردم اینه که در این مواقع لااقل منافع شخصی و گروهی خودتون رو کنار بگذارید و به منافع جمعی اهمیت بدهید و حفظ این میراث بزرگ الویت همه ما باشد… نه اینکه هر کدام بر سر این ویرانه دنبال سهم خودمون باشیم…

            داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  6. ya ali می‌گوید:

    نامه محرمانه یعنی چی؟
    یعنی هر کس دلش بخواد شکار کنه و بره!!!
    ما ز یاران چشم یاری داشتیم…نه صدور مجوز محرمانه کشتار حیوانات به دست این عربها…..!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

  7. amirali می‌گوید:

    ایشان انقدر قدرت داره و کارشون مهم که نمیتونن جواب بدن !!
    به هر حال بی قانونی و تاراج سرمایه ملی صورت گرفته باید پاسخگو باشه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  8. بنده خدا می‌گوید:

    قربون پول بیزبون برم که روی جنازه بزاری زنده میشه حالا صدور یه مجوز برای شیوخ عرب که فقیر هم هستند که چیزی نیست بابا!!!!!! والااااااا!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  9. آقا اینها را به اشد مجازات برسونید!
    شکارچی داخلی کم داریم که از کشورهای دیگه هم وارد میکنیم؟!
    حیف که من قدرت اجرایی دستم نیست!
    وگرنه خواب راحت برای این ها نمیزاشتم!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 12

  10. mohammad می‌گوید:

    این موضوع باید رسانه ای بشه و دقیق بهش رسیدگی بشه
    دیده بان جان ازت خواهش میکنم اخبار تکمیلی رو داخل سایت بزار تا موضوع روشن بشه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  11. دوست طبیعت می‌گوید:

    عجب!
    از ماست که بر ماست.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  12. آرش می‌گوید:

    فاجعه
    این عربا با پولشون محیط زیست ایران رو هم خریدند………
    چوب حراج زدیم رو محیط زیست کشور
    کسی نمی خواددددددددددد…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  13. ولاغوز می‌گوید:

    وقتی مدیران محیط زیست … از آب در بیان والا باید به اون شکارچی ها حق بدی

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  14. هیرش می‌گوید:

    اگه اینجا کشوری مثل ژاپن بود ، پس از این رسوایی رییس سازمان محیط زیست هرمزگان خودکشی می کرد و رئیس سازمان کل استعفا می کرد.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 1

  15. maryam می‌گوید:

    لطف بفرماییدمبلغ این نامه محرمانه را نیز به ملت شریف ایران اعلام نمایید

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  16. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    درست موقعی که میخواستند مصاحبه کنند خبر فوت داییشان داده شده !
    با این اخبار به مجوز کشتن آن پلنگ هم که تکذیب شد باید شک کرد .
    تکذیب کردن کاری داره ؟ اگر هدف کشتن هوبره نبوده چرا باید مجوز را محرمانه صادر میکردن ؟!
    کاری که خلاف نباشد چرا باید پنهان باشد ؟
    این نامه کاملآ اگاهانه و بقصد کشتن هوبره صادر شده و جای هیچ شکی نیست فقط حساب اینرا نمیکرده اند که ممکن است محیط بانان زحمتکش بانان مشکوک شده و آنان را بازداشت کنند .

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  17. پلنگ مازندران می‌گوید:

    بله شکارچیای غیرمجاز مقصرن. سازمان محیط زیست پاکترین سازمانه فقط به فکر محیط زیسته….ممنوع واسه ایرانیاس…خارجیا با پرداخت پول به راحتی هرکاری انجام میدن. واقعا متاسفم

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • امیرمسعود می‌گوید:

      دوست عزیز به شکارچی ایرانی مجوز به دو دلیل داده نمیشود
      ۱-ازدیاد شکار برای فروش به شکارچیان خارجی
      ۲-خالی بودن شکارگاهها برای شکارچیان خارجی
      بقیش همش حرفه
      خدا رحمت کنه مرحومه پروین اعتصامی رو که گفت
      مارا به رخت و چوب شبانی فریفته اند

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  18. حمید موسوی می‌گوید:

    آدم وقتی بعضی خبرها رو میخونه دیگه شرمش میاد حتی نظر هم بده
    من به نوبه خودم تبلیغات میکنم و تو شبکه های اجتماعی رسانه ایش میکنم
    نباید از این موضوع ساده گذشت

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  19. کوهیار می‌گوید:

    ورود پرنده شکاری به کشور فقط جهت تعلییم پرواز!!؟
    یعنی توی امارات فضا برای پرواز نیست؟!
    حتمآ فضا هست و هوبره نیست!
    باید با این شکم پرستان پست فطرت برخورد جدی بشه و توی رسانه پخش بشه، اونا چون میبینند قانون محیط زیست ایران ضعیف و جریمه هاش پول خرد! هوس دست اندازی به حیات وحش مملکت مارو میکنند

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  20. Nature می‌گوید:

    فساد، فقط همین
    کاش اون مقام هرمزگانی اینقد وجود داشته باشه تا استعفا بده
    آخه دایی این بنده خدا درست همزمان با لو رفتن … که ایشون درست کرده میباست فوت کنه!!!!
    والا این بهانه ها رو بچه دبستانیا هم دیگه نمیارن
    حقشه قضیه رو رسانه کنید، اینطور که مشخصه قضیه شکارچی های عرب باید ابعاد گسترده تری داشته باشه.
    بوی گند فساد میاد….!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  21. احمد می‌گوید:

    واقعا متاسفم !!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  22. درنا 2 می‌گوید:

    دیده بان از شما خواهش میکنم که این مورد رو پیگیری کنید و تا پایان این پرونده نتیجه را اطلاع رسانی کنید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  23. ساحل می‌گوید:

    در استان هرمزگان کلیه تخلف شکار شاهین های شکاری و شکار پرنده هوبره تو سط عراب انجام می گیرد

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  24. امیرجهان شاه می‌گوید:

    دیده بان عزیز دمت گرم که این موضوع را رسانه ای کردی.
    اگه چند بار با این شکم پرستهای پولدار دون مایه شدیدا برخورد بشه دیگه به خودشون اجازه ورود و دست اندازی به ثروتهای این مملکت رو نمیدن….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  25. حمید می‌گوید:

    میخوام ببینم خانم ابتکار اینو چطور تکذیب میکنه.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  26. فرخ حمیدی می‌گوید:

    واقعا که
    اومدیم مجوز شکار رو برای خودمون ممنوع کردیم اونوقت به خاطر پول فریب خورده و مجوز شکار برای خارجیها صادر می کنیم
    واقعا که پول و ماله دنیا بد قدرتی داره

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  27. عاشق طبیعت می‌گوید:

    دیده بان عزیز در اطلاعیه قبلی در مورد این خبر من به صراحت گفتم عربها با پولهای وسوسه انگیر خیلیها را میتوانن بخرن متاسفانه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  28. تجدد می‌گوید:

    چرا اینقدر احساسی برخورد میکنید ؟
    اتفاقا باید مناطقی وجود داشته باشه تو کشور ، قرقهای مخصوص ، مخصوص این توریستها و شیوخ عرب ، تا این پولها رو بیارن و اون جا خرج کنن
    حالا این که سیستم ما درست نیست تا برای این پولهای عربها یه نقشه ای بکشه اون دیگه یه بحث دیگه است………

    داغ Thumb up 13 Thumb down 12

  29. امید می‌گوید:

    این یک نمونه از ١٠٠٠ ران مورد فساد
    مافیای صدور پروانه ….. مافیای اجرای طرح های تصویب شده میلیونی و ….. که هر کدام مبالغ کلانی از این راه ها به جیب میزنند.
    اگر با این مافیا باشی که حله ، نباشی یا باید نور چشمی باشی یا اگر هیج کدام هزار جور وصله بهت میزنند و… ….

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  30. مجید(حیوانات نگینهای افرینشند) می‌گوید:

    شرم آوره بخدا
    مرسی دیده بان از اطلاع رسانی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  31. دوستدار محیط زیست ایران می‌گوید:

    من همیشه گفته ام و خواهم گفت که ممنوعیت و بگیر و ببند در ایران فقط باعث ایجاد رانت شده و جیب یک عده خائن را پر خواهد کرد. ممنوعیت برای مردم عادی است نه برای خواص.
    موضوع شکار بایستی مدیریت صحیح شود و با ممنوعیت و پاک کردن صورت مسئله نمی توان مشکلات آنرا حل نمود.
    من وقتی قبلا می گفتم که مجوز شکار صادر می شود بسیاری در کامنت هایشان به من می تاختند. حالا ای کسانی که می گفتید شکار ممنوع است و مجوزی صادر نمی شود ببینید که با ممنوعیت فقط راه رانت باز می شود. شکارچی اسپانیایی و هرمزگان و…… نتیجش. خودتان قضاوت کنید.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 11

  32. ایمان می‌گوید:

    دوستان لطفا موضوع بزرگ نکنید ؛ این موارد در دیگر استان ها هم موجود می باشد!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 9

  33. آرش می‌گوید:

    شما عملکرد سازمان در این مورد رو چگونه ارزیابی می کنید؟
    آیا این مستقیم به خود سازمان محیط زیست مربوط نمیشود؟
    حالا به نظر شما فرهنگ سازی برای چه کسانی لازم است؟
    خودتان قضاون کنید

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

    • شش تیر خان می‌گوید:

      جناب ارش خان دو روز پیش دیدگاه خودم را در مورد افزایش جریمه گفتم ولی منتشر نشد سازمان محیط زیست ابتدا باید درونسازی بشه بعد بیاد برونسازی را انجام بده
      از قدیم گفتند یکی سوزن به خودت بزن یکی جوالدوز به دیگران ولی متاسفانه سازمان فقط جوالدوز را به دیگران میزنه

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  34. علی می‌گوید:

    این هم سازمانی که سنگش را به سینه می زدید.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  35. ebrahim hoseini می‌گوید:

    سلام اقا ایمان فکر نمیکنید این موضوع واقعا بزرگه و جای تاسف داره؟
    دوستان خودتونو اذیت نکنید چند روز دیگه میان میگن مدرک جعلی بوده

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  36. محیط بان می‌گوید:

    لطفا استعفا بده تا بیش از این دیگر ما به عنوان کارمند سازمان خجالت نکشیم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  37. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    این عمل اداره محیط زیست هرمزگان بسیار شرم آوره
    من به عنوان یک هرمزگانی معتقدم این مجوز قطعا توسط مقامات بالا و برای چابلوسی اعراب از محیط زیست هرمزگان گرفته شده …

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  38. مملی می‌گوید:

    متاسفم ایران من

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  39. مجتبی اَم می‌گوید:

    اینو هم فردا خانم ابتکار تکذیب میکنه حالا ببینید
    چرا مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان حاضر به پاسخگویی نشده ؟ بخاطر فوت دایش یا بخاطر گندی که بالا آمده؟
    یادمه با یک مسئول حفاظت محیط زیست صحبت میکردم ایشون جواب میداد که حیات وحش ایران بیخیال شو وقتی ریس حفاظت محیط زیست به این شکل در باره حیات وحش صحبت میکنند چه انتظاری داریم ما؟
    در کشور امارات ٢ ایرانی به خاطر فروش تفنگ بادی چهارونیم دستگیر شدن یک سال زندانی شدن و جریمه اخراج از کشور امارات ولی در ایران مسئولین که پلنگ و یوز رو از هم تشخیص نمیدن سر ریاست نشستن و به هر شکلی که دلشون میخواد چوب حراج به حیات وحش میزنند
    تمام بخاطر اینکه مسئولینی که ریاست محیط زیست منطقه ای بهشون واگذار میشه اصلا دلشون به حال حیات وحش نسوخته
    در این چند روز این چهارمین دستگیری عربها هست که آمدن برای دزدی از حیات وحش چرا خانم ابتکار حاضر نشده واکنش نشان بده ؟
    فردا اگر این اشخاص دزد و شاهین که به همراه داشتن با کمال احترام به کشورشون تحویل داده نشدند یک چیزی هم بهشون میدن که از مسئولین بی لیاقت ما دل گیر نشن

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  40. آرش می‌گوید:

    استعفا
    اینا اگه کل ایران رو آسفالت کنند میگند شایعه پراکنی شده
    بعدشم دو نفر اعتراض کنند مثل ارومیه چندتا رو میندازن به جون مردم
    ما هم راحتتتتتت
    ساکت میشیم
    خوش خیالیدها

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  41. آرش می‌گوید:

    پلنگ بینوا رو هم حتما کشتند
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  42. آرش می‌گوید:

    امروز دایی فردا عمو پس فردا خاله پسین فردا…….

    خداییش خیلی باید تفکر کنه ببینه چی باید جواب بده
    البته اگه نخواد بگه شایعست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  43. امید می‌گوید:

    به نظر شما اسم سازمانی که وظیفه حفاظت از محیط زیست و طبیعت ایران را دارد ولی در عوض جنگلها کوهها رودخانه ها دریاچه های آن در حال نابودی است پلنگ آن و هوبره آن توسط شکارچیان خارجی و عربهای حوزه خلیج فارس شکار میشوند میتواند به غیر از سازمان تخریب محیط زیست باشد؟

    یاد آن شکارچی کبک افتادم که به جرم شکار ٣ کبک در منطقه آزاد استان فارس در حال فرار و از پشت سر قلبش هدف گلوله محیطبان قرار گرفت و کشته شد. بعد آن عرب … اماراتی … با هوبره شکار شده خود در خاک ایران عکسی با افتخار می اندازد….. بعد چه میشود ؟ قبلش چه شده؟ سر کیسه شل شده مشخص است.

    احتیاجی به فکر کردن ندارد. شیوخ با عزت و احترام با باز شکاری و هوبره تشریف میبرند…. متاسفم برای محیط زیست و طبیعت ایران که قربانی سودجویی افراد خاص میشود.

    و یک سوال ؟ کجا هستند افرادی که زیر پست همین شکارچی کشته شده که یک ایرانی بود. محیط بان مذکور را تشویق و کارش را تصدیق میکردند؟! که باید اسلحه برداشت و شکارچی ها را شکار کرد!
    حالا باید اسلحه برداشت و چه کسانی را شکار کرد؟ رییس محیط زیست هرمزکان ؟ بمو ؟ و …..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  44. محیط بان کرخه می‌گوید:

    باسلام
    بهتر است در این موارد یکطرفه به قاضی نرویم و اجازه دهیم محیط زیست هرمزگان هم اظهارنظر و از خودشان دفاع (حتی اگر به غلط) کنند!

    با این حال چند احتمال وجود دارد:

    یک اینکه مدیرکل استان هرمزگان واقعا مجوزی برای آنها صادر کرده که قطعا بدون اجازه سازمان صورت نگرفته است چون هیچ مدیری به صورت رسمی چنین مجوزی را بدون هماهنگی با سازمان صادر نمیکند. از طرفی یک مدیر نمیتواند که برای جلوگیری از لو رفتن چنین اجازه ای همه کارکنان محیط زیست استانش را با خود همراه کند.

    دو اینکه احدی از کارکنان محیط زیست هرمزگان چنین مجوزی را برای آنها مهیا کرده باشد (خیانت) که این مورد هم بعید نیست در همه ادارات خائن و نخاله هست بخصوص با پولهایی که این شیوخ خرج میکنند مقاومت برای آدمهای قوی هم سخت است چه برسد به ضعیف النفسها

    سه اینکه خود متخلفین چنین نامه ای را جعل کرده باشند که کار سخت و بعیدی نیست !

    مجوز آموزش پرواز پرنده شکاری کاملا بی معنی است و محیط زیست اصلا چنین مجوزی ندارد مگر کشور ما آموزشگاه پرنده شکاری است؟

    داغ Thumb up 7 Thumb down 13

  45. ایمان می‌گوید:

    ببینید در همه قسمت ها در بالا ( سر بسته ) وجود دارد. نمیشه این نادیده گرفت اما بالاخره هست.
    آیا شما فکر میکنید این افراد حاضرند خود را به خطر بیندازند. حتما خاطرشان جمع بوده که آمدند و می آیند به ایران.
    البته اینجا باید به نقش محیط بانان کشورم اشاره کنم ؛ به راستی ندیدم در هیچ شغل و حرفه ای اینطور با دل و جان و با کمترین مزایا کار کرد.
    خب هستند مدیرانی در رده های بالاتر که عکس فرشتگانی چون محیط بانان هستند و آن کار دیگر میکنند .
    همانطور که خوب هم در بینشان موجود است. اصل موضوع همین است که من و شما اطلاع پیدا کنیم وگرنه که در شهر من و شما بدون با خبر شدنمان اتفاقاتی رخ میدهد که هیچ موقع هم خبرش به ما نمیرسد!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  46. شش تیر خان می‌گوید:

    طرح ممنوعیت پنج ساله شکار فقط یک نقشه برنامه ریزی شده برای پول عربها و خارجیهاست یکی از مدیران قرق اختصاصی میگفت ما فقط قرق کردیم که توریست بیاوریم و برای یک شکار حداقل ده برابر قیمت مجوز شکار داخلی پول بگیریم الان هم جواب همین است یکی مجوز صادر شده پول بیست مجوز گرفته شده و اگر به بیست نفر مجوز میدادیم بیست تا کشته میشد حالا نهایتا یکی کشته شده و مابه فکر محیط زیست هستیم!!
    قدیمیها گفته اند چراغی که خانه رواست مسجدحرومه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • واقع نگر می‌گوید:

      کاملا موافقم و دقیقا درسته و من به چشم خودم دیدم که همچنان برخی خواص با مجوز سازمان شکار میکنند. یعنی ممنوعیت برای مردم عادیه نه خواص. رانت رانت رانت رانت رانت …..

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

      • ارش 1 می‌گوید:

        اونوقت منه ایرانی منه شکارچی باید ۵ سال بشینم توی نوبت پروانه ی چهارپا !!!!!!!!!!
        حالا مردی تخلف نکن ………………….
        بی برنامه گی در سیاست های سازمان موج میزنه از اول تا حالا …

        پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  47. سید علی می‌گوید:

    من باز هم می گم،باید از بسیج مردمی کمک گرفت،تا بچه های محیط زیست تنها نباشند،پای بسیج بیاد وسط کسی جرات نداره چپ به مملکت نگاه کنه،چه برسه به این که بخواد بیاد این جا شکار کند!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  48. حامد می‌گوید:

    مجوز ۵۰۰ میلیونی شکار پلنگ ایرانی برای شکارچی اسپانیایی در پارک ملی بمو و الانم مجوز تردد (شما بخونید شکار) به اعراب!!!!!
    قبلا گفتم باز هم میگم این مجوزها هیج فرقی با قراردادهای گلستان و ترکمنچای نداره

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  49. ارش می‌گوید:

    اقایون محیط زیست جواب لطفا
    گندکاریا تمامی نداره……،

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  50. دوست طبیعت می‌گوید:

    باید بررسی شود که چه کسی این مجوز رو داده و به دست قوه محترم قضاییه سپرده شود

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  51. سالومه می‌گوید:

    اینها (شیوخ عرب) با وضع مالی خوبی که دارن همه چیز رو صاحب میشن
    ازشون عکسهایی منتشر شده که با یوزپلنگ آموزش دیده و لندکروز جبیر شکار میکنن
    معلوم نیست برای یه هوبره چقدر هزینه میکنن ولی خودشونو خیلی تحویل میگیرن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • Blue Fox می‌گوید:

      کوتاهی خودمان را به گردن اعراب نندازیم.اگر داخل کشور با تحکم با این افراد برخورد بشه ،قانون گزاری بشه و البته قوانین اجرا بشه کسی جرات قاچاق نمیکنه.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  52. دلفین خسته می‌گوید:

    خدا رحمت کند دایی آقای مدیر را. بابا این آقا از این باب مجوزها زیاد صادر کرده اند. چشم خانم دکتر و مسولین روشن

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  53. رامین می‌گوید:

    کفتر یکی از پر خون ترین پرندگان است و گوشت سفت و تیره آن کاملا قابل تمایز با گوشت هوبره است که به نظر می رسد نظر محیط بانان که کارشناس موضوع هستند کافی می باشد و باید جریمه سنگینی این اتباع بیگانه برای سوء استفاده خود بپردازند .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  54. دوستدار طبیعت بکر بشاگرد و رودان می‌گوید:

    دیده بان درود بر تو …. زنده باد نامت

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  55. hamid می‌گوید:

    عزیزان چندین سال که این اعراب به استان بلوچستان میان فقط برای شکار هوبره…اگه کسی شک داره همین الان هم در منطقه شکار ممنوع بزمان چادر زدن….برای اطلاع دوستان هفته پیش یک تله کشف شده توسط محیط .زیست ایرانشهر سه کیلومتر تور اره درست خوندین ۳کیلومتر با چند تا هوبره که تو دام افتاده بودن و چند تا رو هم روباه و گوشت خوران دیگر خورده بودن…..دردیست اندر دل اگر گویم دهان سوزد.اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد……

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  56. بحری قشقایی می‌گوید:

    اغا چرا قوشبازی برای ایرانی ها آزاد نمیکنن؟؟؟
    چ وضعشه!
    بخدا همه کشورها آزادی هست…

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>