تولید و واردات خودروهای برقی در ایران (الزامات و چالش ها)

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مصرف بالای سوخت فسیلی و آلودگی محیط زیست توسط وسایل نقلیه از جمله اتومبیل ها و موتورسیکلت ها توجه روزافزون کشورهای جهان به تولید و استفاده از وسایل نقلیه برقی را به همراه داشته است.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مطالعه ای اعلام کرده است که نتایج تحقیقات نشان می دهد خودروهای الکتریکی به دلیل عدم تولید گازهای آلاینده، مطلوب ترین و ایده آل ترین خودرو در بین انواع خودروهاست.

بررسی تجربیات اغلب کشورهای پیشرفته و دارای صنعت خودرو، نشان می دهد که این کشورها، برنامه جدی و مدونی برای توسعه و تولید انبوه خودروهای الکتریکی دارند و از سال ۲۰۰۹ اغلب کشورهای پیشرفته گرایش قابل توجهی به خودروهای الکتریکی پیدا کرده اند که شاید این اقبال بی ارتباط با رشد سرسام آور قیمت جهانی نفت نیز نباشد.

موضوع استفاده از خودروهای برقی در اکثر کشورهای توسعه یافته بویژه ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، کانادا و ژاپن و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه از جمله چین، هند، تایوان و کره جنوبی اهمیت ویژه ای یافته و برنامه ریزی برای تولید انبوه خودروهای برقی در کشورهای مذکور صورت گرفته است.

………………………..تصویر: خودروی برقی در حال شارژ باطری در یکی از خیابان های لندن

نکته دیگری که از این برنامه ها می توان دریافت این است که سال های بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای اغلب کشورها، شروع تولید انبوه خودروهای الکتریکی می باشد.

متاسفانه در ایران تاکنون اقدام خاصی در این خصوص نگرفته است و صرفا برخی مطالعات توسط شرکت های ایران خودرو و سایپا در زمینه تولید اتومبیل های برقی انجام شده است.

با توجه به این روند و به خصوص تشدید بحران آلایندگی شهرهای بزرگ از جمله تهران، به نظر می رسد که دولت، خودروسازان و قطعه سازان کشورمان از هم اکنون باید برنامه ریزی لازم را برای ورود و فراگیر شدن تکنولوژی خودروهای الکتریکی در دستور کار قرار دهند. اما با وجود چالش هایی که در تولید و استفاده از این خودرو در کشور وجود دارد، تولید خودروهای برقی همانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا نیازمند حمایت های جدی از سوی دولت می باشد.

به طور خلاصه الزامات تولید و استفاده از خودروی برقی در کشور عبارتند از:

۱) پرداخت کمک هزینه های تحقیق و توسعه شرکت های خودروساز

۲) پرداخت یارانه به استفاده کنندگان از این خودروها

۳) ایجاد زیرساخت های مناسب در سطح شهرها برای استفاده از این خودروها

۴) کاهش تعرفه واردات قطعات خودروهای برقی

۵) ایجاد زیرساخت توسعه و تولید موتورهای خودروهای برقی

۶) ایجاد مشوق هایی برای استفاده از خودروهای برقی

چالش های تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشور عبارتند از:

۱) افزایش مصرف برق شهری در صورت استفاده انبوه از این خودروها

۲) عمر کوتاه قطعات موتوری در مقایسه با قطعات موتوری خودروهای احتراقی موجود

۳) مقرون به صرفه نبودن ایجاد ایستگاه های شارژ باتری

۴) ظرفیت حمل بار و مسافر کم ، جهت مصارف شهری و برون شهری در مقایسه با هزینه این خودروها

————————————————————————————————————————————————

برای دریافت متن کامل این گزارش کلیک کنید

+290
-11
  

11 دیدگاه

  1. امیر امینی می‌گوید:

    مهمترین مطلب که در گزارش به آن اشاره نشده و استفاده از این وسیله مفید را برای ما گران و یا غیر ممکن می سازد افت پتانسیل بالا در شبکه سراسری برق کشور است . برای تولید بخشی از برق کشور ما سوخت فسیلی می سوزانیم و افت پتانسیل بالای شبکه برق شاید استفاده از خودرو های فعلی از هر جهت خاصه حفظ محیط زیست مناسب تر باشد .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

    • DORNA می‌گوید:

      دقیقا…
      نیروگاههای تولید برق یا با سوخت فسیلی برقرارند یا با سوخت هسته ای…
      و در هر دو صورت تولید و فراگیری استفاده از خودروهای برقی، بیشتر از وضعیت فعلی، آلودگی زیست محیطی خواهد داشت…

      داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  2. عاشق طبیعت می‌گوید:

    تمام گفته های شما صحیح دیدبان چند نکته وجود داره
    اولا کشورما در صنعت خودرو سازی در چه جایگاهی قرار داره ؟ ما هنوز اول راه این صنعت هستیم نه از لحاظ کیفیت قطعات نه از لحاظ فناوری روز و ایمنی این صنعت فاصله داریم با دنیا حالا شما میفرماید برقی بشه اتومبیلهای که در کشور تولید میشه انشاءالله ۳۰۰ سال دیگه چون الان ۵۰ سال از دنیا عقب هستیم در این صنعت
    و یک نکته دیگه ، میدانید یکی از علل نبود برف در شهرهای بزرگی مثل تهران و به صورت ساده خشک سالی چند سال اخیر که موجب شده در بهمن ماه هوای بهاری را تجربه کنیم متاسفانه همین آلاینده های غیر استاندارد و استفاده بیش از حد آلاینده هاست که موجب شده ابر یا بارور نشود یا به دلیل گرما محیط به صورت باران باشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  3. بهنام میثاقی می‌گوید:

    هر تولید ، ابتکار ، طرح و وارداتی و … در حفظ محیط زیست اخلال نا معقول ایجاد می کند بساطش باید برچیده و هر چه مناسبه باید جایگزین گردد.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  4. مسعود شهرابی می‌گوید:

    هدف اصلی باید عدم آلودگی محیط زیست برای کره زمین و نه فقط در کلانشهرها باشه؛ به عبارت دیگر یعنی اینکه با سوزاندن مواد نفتی در فلان نقطه به دنبال تولید برق بودن و انتقال برق به فلان کلانشهر و استفاده از خودروهای برقی در آن کلانشهر یعنی پاک کردن صورت مسئله در بلند مدت که همان آلودگی و افزایش گرمایش جهانی هست؛
    باید در ابتدا برقی تولید کنیم که کمترین آلودگی رو وارد محیط زیست کنه یعنی استفاده از توربینهای بادی، باتریهای خورشیدی؛ انرژی زمین گرمایی و غیره
    تا چند سال پیش در برخی از خطوط اتوبوس واحد در تهران، اتوبوسهای برقی رو می شد دید اما چند سالی هست که از این اتوبوسها ندیدم بعد شهرداری داد می زنه که آلودگی تهران رو می خواد کنترل کنه به شرطها و شروطه ها!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  5. اردک ماهی می‌گوید:

    سنار بده آش

    به همین خیال باش

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. Nature می‌گوید:

    خودرو برقی احتمالا تو شهرای بزرگی مثل تهران باید با استقبال مواجه بشه
    یکی به خاطر اینکه شهروندان تهرانی از هر ابزاری که به کم شدن آلودگی هوای تهران کمک کنه مسلما استقبال میکنن
    دوم اینکه به خاطر کوچک بودن خودرو بار ترافیکی کمتری ایجاد میکنه
    آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اصلی کلانشهرهاست که با تولید و استفاده انبوه از خودرو برقی حتما حل میشه، ولی هزینه مالی و زمانی زیادی برای جا افتادن استفاده از خودرو برقی لازمه
    اگه بخواهیم تا ده بیست سال آینده فرهنگ استفادشو جا بندازیم بهتره از همین الان به فکرش باشیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  7. امید عزت پور می‌گوید:

    ان شاا. بزودی شاهد تولید انبوه خودروهای برقی ارزان قیمت باشیم تاکید میکنم ارزان قیمت تا همه اقشار مردم از آن بهره ببرند.
    در خصوص تولید برق هم نگران نباشید اگر زیر ساختها فراهم شود می توانیم از شهرهای گرمسیر کشور از طریق نیروگاههای خورشیدی مدرن به صورت کاملا پاک برق تولید کنیم و یا با سرمایه گذاری در توربین های بادی در نقاط باد خیز نیز به برق دست پیدا کنیم
    باز تاکید میکنم خودروهای ارزان قیمت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  8. سیما می‌گوید:

    اول باید نفت را رد کنیم بره چون در آینده رو دستمون میمونه! چون در سی سال آینده حتی یک مشتری هم ندارد!
    با این وضعیت تحریم بعید به نظر میرسه.
    در ده سال گذشته که درآمد خوبی از نفت داشتیم باید زیرساختهای انرژی های تجدید پذیر را فراهم میکردیم که متاًسفانه
    به خاطر بی توجهی برخی مسئولین این فرصت از دست رفت و…..همچنان یک پروژه تحقیقاتی باقی میماند.
    واقعاً این نظریه غلط که : (جنگ آینده جنگ نفت است ) باعث تنبلی بیشتر ما شد.
    وقتی به خودمان می آییم که دنیا برقی شده و ما برای نسل های آینده بجای هوای پاک و زیست بوم طبیعی
    آلودگی، انقراض جانوران، تخریب زیستگاها و نفت را هدیه میدهیم…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. ایمان می‌گوید:

    واسه این کار باید صنعت خودرو سازی پیشرفته داشت و فضای رقابتی بازار خودرو نه اینکه پول در اختیار عده ای قرار داد تا آن را خرج نامعلوم کنند. واسه صنعت شکست خرده ی خودرو در ایران چنین پروژه ای راه به هیچ کجا نخواهد برد.
    در کشورهایی که در این گزارش از آنها نام برده شد؛ صنعت خودرو قدرتمند و توانا و با علم روز وجود دارد.
    کاهش آلودگی هوا راهکارهای به مراتب اجرایی تری را دارد در ایران که در صورت اجرا نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود؛ لازمه ی آن هم تربیت مدیران آگاه و کارآمد در این راه است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. حافظ محیط زیست می‌گوید:

    تصور میکنم اگر روزی تو خیابانهای تهران از این شارژرها بگذارند، پشت هرکدام حداقل ۱۰۰ تا اتوموبیل منتظر شارژ باشند.
    چه ترافیکی اینطوری درست بشود!!!! تازه اگر این شارژرها را نکنند و نبرند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>