ریزش باران اخیر در تهران نتیجه بارور کردن ابرها بود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: ریزش ۲ شب پیش باران در تهران نتیجه بارور کردن ابرها بوده است.

خسرو ارتقایی در گفت و گو با فارس گفت: باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش بخاطر همین باروری ابرها بود و می توان گفت که باروری ابرها نتیجه بخش و مثبت بود.

ارتقایی با اشاره به اینکه گزارش کامل باروری ابرها در تهران از سوی مرکز تحقیقات آب در اختیار ما قرار گرفته و در حال حاضر نیز این گزارش روی میز بنده است، گفت: گزارش کامل اجرای این طرح بزودی منتشر می شود.

به گفته وی ضخامت ابرها برای باروری ابرها باید ۵ کیلومتر باشد اما ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود ولی خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت.

————————————————————————————————————————————————————-

بارور سازی ابرها (Cloud Seeding) که بعنوان شاخه‌ای از علم تعدیل وضع هوا (Weather Modification) شناخته می‌شود، نوعی رفتار هوشمندانه با ابرها و سیستم های ابری و در جهت افزایش بارش در ابرهایی است که فرایندهای بارش در داخل آنها در حال شکل‌گیری و اجرا است.

به عبارت دیگر هر عملی که باعث تحریک ابر و تغییر در فرآیندهای درونی ابر گردد و با اضافه کردن موادی خاص که تحت عنوان عامل‌های باروری نامیده می‌شود به منظور افزایش یا کاهش بارش صورت پذیرد، باروری ابر نامیده می‌شود.

باروری ابرها به عنوان یک روش تعدیل آب و هوا، با تقویت و تشکیل و رشد بلورهای یخ در نتیجه افزایش بارش مطرح می‌باشد.

تأثیر بارورسازی ابرها برای اولین بار در تاریخ ۱۲ ژولای ۱۹۴۶ در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت جنرال الکتریک آمریکا توسط وینسنت شیفر مشاهده شد. متعاقب آن در تاریخ ۱۳ نوامبر ۱۹۴۶ همزمان با این تحقیقات دکتر لانگمویر برنده جایزه نوبل یک آزمایش میدانی روی یک ابر پوششی در منطقه کوهستانی ایالت نیویورک انجام داد و مشاهده کرد که در مدت ۵ دقیقه تمامی محتوای آب ابر به برف تبدیل شد.

جایگاه باروری ابرها در جهان

براساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی در جولای ۲۰۱۳ در حال حاضر بیش از ۴۲ کشور دنیا در حال اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی در زمینه تعدیل آب و هوا هستند. ضمنا می توان از روسیه و آمریکا بعنوان دو کشور پیشگام که تحقیقات مفصل و دامنه‌داری در این زمینه انجام داده‌اند و دارای سابقه طولانی در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی در این زمینه می‌باشند اشاره کرد.

در دو کشور آمریکا و استرالیا برنامه های عملیاتی باروری ابرها بیش از ۵۰ سال است که بدون وفقه در حال انجام می‌باشد. در حال حاضر بعد از چین، آمریکا، تایلند و هند بیشترین سرمایه گذاری در زمینه برنامه‌های عملیاتی تعدیل آب و هوا را انجام داده‌اند.

مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها

پس از تشکیل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها که در سال ۱۳۷۵ از سال ۱۳۷۷ با همکاری موسسه رصدخانه مرکزی آب و هواشناسی روسیه CAO چهار پروژه تحت عناوین یزد۱ ، یزد۲ ،‌ یزد۳ ، یزد۵ ،‌ در مناطق مرکزی کشور و پروژه گیلان ۱ نیز در سال ۱۳۷۸ در استان‌های شمالی کشور به اجرا درآمد.

این مرکز هم اکنون دارای دو فروند هواپیمای آنتونوف ۲۶ مجهز به وسایل و تجهیزات مختلف اندازه‌گیری پارامترهای جوی، تجهیزات تزریق مواد بارورسازی شامل سیستم شلیک یدورنقره و ژنراتورهای توزیع نیتروژن مایع می باشد.

روش‌های اجرای باروری ابرها

تاکنون حدود ۵۰ سال از کشف این واقعیت علمی که بشر خود می‌تواند بر میزان و نحوه بارش از جو تأثیر بگذارد می‌گذرد. در این مدت روش ها و مواد مختلفی در بسیاری از کشورهای پیشگام در زمینه باروری ابرها، مورد آزمایش قرار گرفته و اکنون از مهم‌ترین و مؤثرترین این روش ها در بسیاری از عملیات اجرایی باروری ابرها استفاده می‌شود.

۱- استفاده از تجهیزات زمینی:

در بسیاری از پروژه‌های باروری ابرها از شبکه ژنراتورهای زمینی که در محل‌های مناسبی در مناطق کوهستانی نصب می‌شوند، استفاده می‌شود. از این ژنراتورها برای تبدیل مواد باروری به ذرات بسیار ریز (در حدود میکرون) و آزادسازی آن در هوا استفاده می‌شود. سپس این مواد با استفاده از جریانات باد به درون ابر وارد می‌شود.

۲- استفاده از تجهیزات پرتابی زمین به هوا:

در این روش از تجهیزاتی مانند موشک های ویژه، گلوله‌های توپ و … استفاده می‌شود. در حال حاضر انواع مختلفی از موشک های حاوی مواد باروری ابر وجود دارند که در پروژه‌های محدودی از آنها استفاده می‌شود. البته عمده کاربرد این موشک ها، در جلوگیری از بارش تگرگ می‌باشد. با شلیک این موشکها در قسمت های مناسبی در درون ابرهای تگرگ‌زا و سلول های طوفان، می‌توان از بارش تگرگ و یا وقوع بعضی از بارش های مخرب جلوگیری کرد.

۳- استفاده از هواپیما:

عمده عملیات اجرایی باروری ابرها با استفاده از هواپیما انجام می‌شود. استفاده از هواپیما خود شامل روش های مختلفی است که با توجه به نوع ماده باروری، شرایط جغرافیایی و نوع ابر تعیین می‌شود.

نحوه اجرای عملیات بارورسازی ابرها در ایران

هر چند در دنیا روش‌های مختلفی جهت اجرای پروژه‌های تعدیل آب و هوا بکار گرفته می‌شود، لیکن مؤثرترین روش، استفاده از هواپیمای باروری ابرها می‌باشد که با هواپیما به سراغ ابرهای مناسب رفته و مواد باروری را در نقاط مؤثر ابر پخش می‌کنند. سیستم باروری ابرها در ایران نیز بیشتر با استفاده از هواپیما صورت می گیرد و به این منظور دو فروند هواپیما به تجهیزات باروری ابرها مجهز گردیده اند.

+86
0
  

7 دیدگاه

  1. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    یعنی ما ۵۰ سال از غرب عقب افتادیم……. چند ساله داریم با خشکسالی دستو پنجه نرم میکنیم……….. این همه خسارت دادیم بازم انجام نمیدن آخه تا کی اینقد باید عقب افتاده باشیم هااااااااااااا

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  2. Nature می‌گوید:

    امسال خشکسالی گسترده ای داریم، اگه کاری میشه کرد باید تا قبل از عید دست به کار شد. مخصوصا شهرای جنوب ایران.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  3. امین منصوری می‌گوید:

    امسال که بارندگی خیلی کم بود، ای کاش مجددا این کار را تکرار کنند، حداقل تا حدودی باعث کیفیت هوا می شود.فکر میکنم قبلا جایی خوانده بودم که از لحاظ قوانین بین المللی، باروری ابرها ممنوع می باشد، درسته؟

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  4. عاشق طبیعت می‌گوید:

    دلیل فراوانی در ناباروری ابرهای که از کشور گذر میکنند وجود داره الان میبینیم که در تمامی شهرهای برزگ ایران چندساله با خشک سالی دست پنجه نرم میکنند که یکی از عوامل مهم نابودی محیط زیست میباشد چرا دلایل . شما نگاه کنید درتمام شهرهای که در نزدیکی مناطق مرزی مباشند درنزدیکی حومه شهر مبینیم کارخانجات فراوان که گازهای گلخانه تولید میکنند فراوان هستند برای مثال ابری که از شمال غربی وارد کشور میشود درایستگاه اول در اطراف شهر ارومیه خنثی میشه وازباروریش کاسته میشه ودر ادامه دراطراف شهر تبریز بازهم این گازهای گلخانه ای بازهم تاثیر خود رامیگذارندودیگر نشانی ازبارش نیست وهمین روند درشهرهای دیگر به همین روال ادمه پیدامیکند همین که ابرها خود راپیدا میکنند باز بوسیله آثار زیان آورش خواصیت بارش زایی را باز ازدست میدهدودلیل دیگر آلاینده شیمیای که ما مصرف میکنیم که مقدارش از مقداراستندارد بیشتر ونامرغوب تر میباشد که هم برای سلامتی به شدت مضر است هم موجب گرم شدن محیط زیست میشود وازحالت طبیعی خارج میشود ومثلا دراوسط زمستان نهایت باران میبارد به نظر من فرهنگ سازی درست این کار سخت میباشد که نمیتوانیم زور کنیم آقا اتومبیلت را درمواقع ضروری وخاص استفاده کن گوش شنوای نخواهدبود چون مردم به این زندگی ماشینی روزبه روزبیشترعادت میکنن من حتی خودمومیگم ولی این باروری ابرها راه کار خوبی که دولت باید بیشر بهاءبده این کا رباید دراوایل پاییز تا آخر زمستان درتمام نقاط ایران صورت میگرفت نه دراواخر زمستان ولی هر وقت ماهی رواز آب بگیری تازست

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  5. علی می‌گوید:

    چرا اینکار برای دیگر مناطق کشور انجام نمیشود!!؟ مخصوصا استان خوزستان که متاثر از هجوم ریزگردهاست و کیفیت هوا بسیار پایین است!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  6. فرناز حیدری می‌گوید:

    روز بخیر
    شکی در اهمیت بارورسازی ابرها نیست اما در این مورد خاص کاربرد درست و کنترل ترکیبات شیمیایی تزریقی به ابرها مثل یدید نقره، کلسیم کلرید، پروپان و دی اکسیدکربن هم خیلی مهم است. تا جایی که خاطرم مانده جهت پیاده سازی این روش سنجش وضعیت آلودگی هوای منطقه مهم است و در هر زمانی نمیتوان آنرا اجرا کرد. جدای از آن آنالیز سود و زیان، مطالعات امکان سنجی، ارزیابی زیست محیطی و مهمتر از همه تعیین یک معیار جهت سنجش موفقیت یا شکست طرح را نباید فراموش کرد. علت این همه احتیاط هم استفاده از مواد شیمیایی است مثلا یدید نقره در موارد حاد میتواند منجر به یدیسم و تحریک غشا مخاطی شود یا حتی احتمال ابتلا به آرگیریا را افزایش دهد. برخی معتقدند که میزان این ماده شیمیایی حتی یک صدم انتشار کارخانه ها هم نیست یا حتی در یک پرکردگی ساده دندان هم از این ماده شیمیایی استفاده میشود اما در مجموع علت احتیاط متخصصان اجتناب از عوارض سو ناخواسته است.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  7. soran می‌گوید:

    در آینده این روش باعث ایجاد رقابت شدید بین کشورها به منظور دستیابی به منابع بیشتری از آب شیرین می گردد که این خود تهدید محسوب می شود

    داغ Thumb up 4 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>