یک پستاندار غیربومی در شهرستان خوی زنده گیری شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: اواسط ماه جاری یکی از اهالی روستای قره ضیاالدین از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی جانوری شبیه به موش اما با جثه بسیار بزرگتر از موش را در خانه خود مشاهده نموده و با آتش نشانی تماس می گیرد.

با حضور نیروهای آتش نشانی، جانور ناشناخته زنده گیری شده و طی هماهنگی صورت گرفته به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی تحویل می گردد.

بررسی ها در اداره محیط زیست نشان می دهد، جانور زنده گیری شده گونه ای غیربومی به نام «نوتریا» است که در رودخانه چایپاره که از میان روستای قره ضیاالدین می گذرد زندگی میکرده و به دلیل نامعلومی از رودخانه خارج و وارد یک خانه روستایی شده است.

………………تصویر: نوتریای زنده گیری شده در دستان یکی از نیروهای آتش نشانی شهرستان خوی

محیط بانان در تحقیقات از افراد محلی متوجه می شوند این جانور مدتهاست در رودخانه چایپاره زندگی می کند و حتی تولیدمثل نموده و تعدادی بچه نیز دارد که توسط اهالی مشاهده شده اند.

گونه زنده گیری شده پس از اطمینان از سلامتی کامل توسط محیط بانان به حاشیه رودخانه منتقل شده و مجددا در رود چایپاره رهاسازی می شود.

اما نوتریا چه گونه ایست و چطور در ایران مشاهده شده است؟

نوتریا با نام علمی Myocastor coypus نوعی پستاندار آبزی از راسته جوندگان و بومی آمریکای جنوبی است. این جانور در حاشیه رودخانه ها زندگی می کند و برای زندگی در محیط های آبی کاملا سازگاری یافته است.

این گونه ابتدا در زمان شوروی سابق توسط عده ای به منظور تکثیر و پروش و استفاده از پوست حیوان در صنایع تولید پوشاک وارد این کشور شده است.

………….تصویر: پستاندار غیربومی زنده گیری شده در شهرستان خوی پس از انتقال به اداره محیط زیست

پس از آنکه خرید لباس های تهیه شده از پوست حیوانات در اغلب کشورها به نوعی ضد ارزش تبدیل گردید، تجارت مرتبط با آن نیز کم رونق شده و پرورش دهنگان نوتریا در شوروی آنها را در طبیعت این کشور رها کردند.

مهندس هوشنگ ضیایی جانور شناس و استاد دانشگاه در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: در زمان شوروی سابق نوتریا از مرز شوروی و از طریق رودخانه ارس وارد ایران شده و نخستین بار در اوائل دهه ۵۰ در لوندویل آستارا مشاهده گردید.

نوتریا از راسته جوندگان بوده و تولید مثل بسیار بالایی دارد بنابراین به سرعت تکثیر شده و در سراسر شمال و شمال غرب ایران در استان های گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی گسترش یافت.

نوتریا آفت بسیار خطرناکی برای مزارع برنج به شمار می رود و خساراتی نیز به بار آورده از این بابت باعث نگرانی عمیقی گردید.

در همان سال ها بر اثر بروز یک سرمای شدید در شمال غرب کشور بیش از ۹۰ درصد جمعیت نوتریا از بین رفته و جمعیت این گونه بخوبی کنترل شد.

از آن پس نوتریا به ندرت در کشور مشاهده شده است اما همچنان گزارشاتی پراکنده از مشاهده این گونه در استانهای شمالی و شمال غربی به گوش می رسد.

پیش از مورد اخیر مدتهاست که گزارش موثقی از حضور نوتریا در ایران ثبت نشده است اما چند سال قبل یک مورد مشاهده نوتریا در شهرستان تالش اعلام گردید.

با وجود اینکه این جانور بومی ایران نیست، گونه ای مهاجم تلقی می شود و در صورت تکثیر و تولید مثل زیاد می تواند به آفتی بسیار خطرناک تبدیل شود، اما به نظر می رسد این مهمان ناخوانده با گذشت بیش از ۴۰ سال از اولین حضور و سازگاری با شرایط اقلیمی ایران به یکی از پستانداران غیربومی کشور ما تبدیل شده است.

+85
-126
  

31 دیدگاه

  1. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم هر تصمیمی در مورد این گونه های مهاجم مانند نوتریا و راکن گرفته میشود منجر به مرگ یا عذاب حیوان بیچاره نباشد.

    دیده بان محترم لطفا وضعیت محیط بان خالدی را پیگیری کنید و کمپینی مجاز برای اعتراض به حکم آقای خالدی معرفی بفرمایید.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 7

  2. رضا ثمینی می‌گوید:

    دوستان عزیز ، جمله ی جالبی رو در لابلای این گزارش خواندید ؟!!!

    ” پس از آنکه خرید لباس های تهیه شده از پوست حیوانات در اغلب کشورها به نوعی ضد ارزش تبدیل گردید، تجارت مرتبط با آن نیز کم رونق شده و پرورش دهنگان نوتریا در شوروی آنها را در طبیعت این کشور رها کردند . ”

    این اتفاقی است که برای شکار و شکارگری در ایران هم رخ خواهد داد ؛ همین الان هم چند سالی است که شروع شده …

    تا اوایل دهه ی ۸۰ ، افکار عمومی جامعه ، شکارچی را فرد جسور و شجاعی می دانست که قادر است با ” کد یمین و عرق جبین ” برای خودش و خانواده اش از طبیعت ” غذا ” استحصال کند ؛ شکارچی ها خیلی راحت از شکارهایشان و قدرت نمایی هایشان در طبیعت داد سخن می راندند.

    امروز شکار در ایران کم کم به یک ضد ارزش تبدیل شده است
    شکارچیان مخفیانه تر از گذشته به شکار می روند
    بیشتر در مناطق آزاد شکار می کنند تا از تعقیب قضایی و مشکلات بعدی و آبروریزی در امان باشند
    سعی می کنند کمتر مدرکی از شکار باقی بگذارند
    اگر زمانی بیشتر هنرمندان یا افراد مشهور جامعه به عکس های شکارهایشان یا یادگاری های این چنینی در منزل افتخار می کردند ، کابوس شخصیت های مشهور در کشور ما ارتباط پیدا کردن با مقوله ی شکار است
    هنرپیشه ای که در عکسی ، یک سیخ کباب گنجشک در دست دارد ، تا مدت ها تحت فشار همان عکس است !

    امیدوارم تا زمانی که شکار در ایران کاملا یک ” ضد ارزش ” تلقی شود ، تتمه ی حیات وحش ایران فنا نشده باشد .

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 21

    • حجت می‌گوید:

      آقا رضا بشین به امید اون روز که شکار به عنوان یک ضد ارزش تلقی شود. یه چیز دیگه گفتی که جالب بود اینکه بیشتر در مناطق آزاد شکار میکنند؟ فکر کنم اخبار دیده بان رو کامل دنبال نمیکنی برادر من ۹۰ درصد شکارها امسال تو مناطق حفاظت شده زده شده. شما هم یاد گرفتین شکار رو فقط به کباب و سیخش یاد میکنین که البته زیاد جای تعجب نداره چون شما و امثال شما طبیعت و حیاط وحش رو از پشت تی وی یا توی عکسها دیدین و یه شب تا صبح هم نشده که بخواین تو طبیعت بگذرونید. دیگه شما بیشتر از اساتید محیط زیست که بیشتر از سن بیشتر شما تو طبیعت بودن و درسش رو خوندن که نمیدونید درسته؟ اونا میگن شکار رو نمیشه کلا ممنوع کرد و باید براش برنامه ریزی کرد ولی یه عده ای پیدا شدن که با دانستنیهای بسیار میگن شکار نباید باشه. چرا یاد گرفتین همش رویا پردازانه حرف میزینید؟

      داغ Thumb up 22 Thumb down 45

      • DORNA می‌گوید:

        شکار همین حالا هم ضد ارزش است.
        زمانی شکار برای تامین مایحتاج زندگی از جمله خوراک و پوشاک و سرپناه، کارایی داشت.
        اما در شرایط فعلی که شیوه زندگی تغییر کرده آدمهای متمدن و امروزی هیچ علاقه ای به کشتار حیوانات ندارند مگر اینکه از نوعی اختلال روانی رنج ببرند که با کشتن و سلاخی حیوانات آرام بگیرند.
        که امیدوارم این گروه نیز به دنبال تفریحات دیگری نظیر پینت بال، گلف، اسکی، سوارکاری و ورزشهای بدون هیچ آسیب به محیط زیست یا ضرب و جرح سایر موجودات زنده باشند…

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 11

      • سورن می‌گوید:

        دوست عزیز آقا حجت درود برشما که چنین فرموید الان از همین دوستان سوال کن ببین چند تا منطقه شکار ممنوع و یا پارک رفتن که چنین برای همه چیز حکم صادر میکنن .
        حدود ۴۰ روز پیش در همین سایت من عکسی رو دیدم که شاخ درآوردم شخصی که خودش از شکارچیان ماهر و یا بهتر بگم قاتل شکار بود در کنار محیط بانان یک منطقه عکس دست جمعی بر روی لاشه شکار گرفته بود البته در اون عکس نقش همیار رو داشته بعد شما تو این حیات وحش دنبال قاتل بروسلی میگردید

        داغ Thumb up 14 Thumb down 14

        • چغوک می‌گوید:

          یاد حرف های فوتبالیست ها می افتم که هر منتقدی رو با این چوب می رانند :
          ” اصلا شما تا حالا چند تا عکس با شورت ورزشی گرفتی ؟!!! “

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

    • سالاری می‌گوید:

      کاملا با شما موافقم. شکارچی ها دیگه اون ابهت گذشته را ندارند و امیدوارم کم کم از طبیعت ایران رفع زحمت کنند.
      این جنگی که بین طبیعت دوستان و شکاردوستان راه افتاده یک برنده بیشتر نداره.
      امیدوارم نسلهای آینده هم از دیدن مناظر طبیعی کشورمان لذت ببرند.

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 12

  3. طبیعت با شکوه می‌گوید:

    با توجه به اینکه گفته شده از اوایل دهه پنجاه در ایران دیده شده قبل از راکون وارد ایران شده و دیدنش نباید زیاد غیر مترقبه باشد
    البته با توجه به جونده بودن و تولید مثل زیاد و چثه نسبتا بزرگ میتواند طعمه خوبی برای گوشتخواران مثل سیاهگوش و پلنگ و گرگ باشد و میزان حمله به دامهای اهلی کم شود البته اینکه گفته شد گونه بومی آمریکای جنوبی و گرمسیری بوده و سرمای زیاد منطقه باعث مرگ تعداد زیادی از آنها شده احتمال گسترش و مهاجرت این گونه به نواحی جنوبی تر را زیاد میکند در ضمن نوعی جونده دیگر بومی آمریکای جنوبی به نام چین چیلا هم وجود دارد که دارای پوست بسیار مرغوبی هم هست و شاید همسایگان شمالی آنرا هم به زیست بوم ایران طبیعت ایران ارسال کنند.
    دوستان اگر درباره مهاجرت و گسترش طبیعی گونه های غیر بومی از کشورهای همسایه مثل پاکستان وا فغانستان و شبه قاره هند مطلبی دارند درج کنند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

    • کوشان مهران می‌گوید:

      در دوران شوروی،چین چیلا به تاجیکستان معرفی شد که برنامه موفقی نبود.

      در کتاب جغرافیای جانوری پستانداران ایران گزاویه میسون(انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد) به ورود خرس سیاه آسیایی به داخل فلات ایران اشاره شده است.

      نوتریا تاثیر چندانی بر رژیم گوشتخواران بومی نمی گذارد ودر آمریکای جنوبی نیز به آن صورت در لیست غذایی جاگوار قرار ندارد ولی در فنلاند معرفی گوزن دم سپید آمریکایی منبع خوراکی خوبی را در اختیار سیاه گوش قرار داده وباعث افزایش جمعیت آن گردید.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 2

  4. حمید می‌گوید:

    سلام بسیار عالی امیدوارم تو کشور خودمون هم رشد و تکثیر بشه

    داغ Thumb up 11 Thumb down 28

  5. اسماعیل یسلیانی از بام ایران فریدونشهر می‌گوید:

    خیلی قشنگ و با وقار

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

  6. کوشان مهران می‌گوید:

    … نوتریا از طریق قفقاز به ایران وارد شده و اکنون در دو محل در کنار رود ارس و در ساحل خزر نزدیک آستارا زندگی می کند.
    (راهنمای پستانداران ایران، آقایان هرینگتونودره شوری، ۱۳۵۵۵)

    نوتریا (Myocastor coypus) یکی از مهاجم و سازگارترین گونه های پستاندار است که در اصل بومی آمریکای جنوبی بوده و ساکن زیستگاه های تالابی می باشد و به دلیل پرورش برای پوست به آمریکای شمالی، ژاپن، اروپا وشوروری سابق برده و یا در مزارع نگهداری شده و یا در طبیعت رها شده و یا از مزرعه فرار نموده و موفق به ایجاد کلونی شده وبه دلیل تغذیه از گیاهان آبزی باعث تخریب پوشش گیاهی وفشار بر گونه های بومی گردیده.
    نوتریا به سرمای شدید حساسیت دارد بنابراین کلونی انگلستان به دلیل سرمای شدید در چند ده سال پیش از میان رفت.

    در شوروی رسم بر این بود جانوران دارای خز ارزشمند را در طبیعت رها می نمودند ونوتریا هم در آسیای مرکزی وهم در بخش اروپایی و جنوب قفقاز رها شد و به تذرییج بسوی جنوب ارس پیشروی نمود.

    در ققاز مینک آمریکایی، راکون وسگ راکونی (Raccon dog) نیز به همین دلیل رها شده و این امکان وجود دارد که همچون راکون ونوتریا بسوی جنوب حرکت کرده و پا بر خاک ایران گذارند.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

    • موسی یاسین زاده از آذرشهر می‌گوید:

      جناب کوشان مهران

      در کتاب راهنمای پستانداران ایران (۱۳۵۵) نوشته فرد هرینگتن و بیژن فرهنگ دره شوری ,اشاره به وجود گونه غیر بومی گوزن چیتال هندی با نام علمی (Axis axis) در جنگل های شمال در سال های دهه چهل وپنجاه میلادی شده بود. آیا اکنون هم این گونه در ایران حضور دارد؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  7. DORNA می‌گوید:

    چقدر زیباست
    واقعا آدم باید وحشی باشد که این حیوانات را شکار کند…

    داغ Thumb up 15 Thumb down 23

    • کوشان مهران می‌گوید:

      متاسفانه هنگامی که گونه بیگانه ای وارد زیستگاه جدید شده و تعادل موجود را برهم زند گزینه دیگری جز حذف فیزیکی آن از زیستگاه با بکارگیری شیوه هایی چون زنده گیری و انتقال و در آخر شکار وجود ندارد.

      روباه سرخ و خرگوش آنگونه به زیستبوم استرالیا و بویژه کیسه داران بومی آسیب وارد نمودند که هرسال مبالغ هنگفتی صرف شکار آنها می شود.

      koocheha.com/wvn123zzs321-ty6

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • شکار نکنید! می‌گوید:

      این ها غذای خوبی برای حیوانات باغ وحش هستن درنا جان

      داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  8. موسی یاسین زاده از آذرشهر می‌گوید:

    تصحیح می کنم
    در سال های دهه ۱۳۴۰ الی دهه ۱۳۵۰ هجری شمسی.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  9. reza می‌گوید:

    با سلام
    با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز و شروع مجدد زنده گیری سمندر و فروش آن آیا سازمان به فکر آموزش مردم ،بومیان منطقه زندگی سمندر و غیر هست یا مجدد باید شاهد کشف لاشه این حیوان زیبا باشیم؟

    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  10. مالک می‌گوید:

    من چطوری میتونم اخبار تصویری از حیات وحش برا شما بفرستم که منتشر کنید؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  11. شکار نکنید! می‌گوید:

    این نوتریا آفت بسیار خطرناک و جان سخت هستش
    به کشت برنج هم رحم نمیکنه
    بهتره ببرنشون باغ وحش غذای خوبیه واسه ببر یا بقیه حیوانات

    داغ Thumb up 9 Thumb down 7

  12. رضا می‌گوید:

    این گونه مهاجم و غیر بومی سبب اخلال در اکوسیستم منطقه میشه باید تا دیر نشده حذف بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  13. مسعود می‌گوید:

    با سلام امیدوارم با یک تصمیم درست و عاقلانه هم از محیط زیست حمایت کنند و هم به گونه این حیوان آسیبی نرسه . هر چند متاسفانه گذشت زمان ثابت کرده تصمیمات محیط زیست خیلی کارشناسانه نیست ….

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. عباس نعیمی می‌گوید:

    سلام؛ ممنون از بابت خبری که در مورد زنده گیری “نوتریا” در سایت وزینتان انتشار داده‌اید. فقط در خبر قره ضیالدین روستایی از توابع شهرستان خوی معرفی کرده اید. در حالیکه قره ضیالدین مرکز شهرستان چایپارا(چایپاره) میباشد، خواستم اطلاع رسانی دقیق باشد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  15. شکارچی می‌گوید:

    حیوون هر جا که بتونه زندگی کنه . بومی اونجا محسوب میشه. محدوده جغرافیایی که نمیتونه تعیین کننده باشه. وقتی دووم آورده یعنی جاش همینجاس . خیلی زیباست حیفه بذارید تکثیر بشه مطمئن باشید حالا که اون با ان طبیعت وفق پیدا کرده طبیعت هم خودشو با اون وفق میده

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  16. reza می‌گوید:

    خدا کنه خودش اومده باشه وبا دیدن سرمای منطقه برگرده همون جایی که اومده .در این منطقه که حوضه رودخانه آغ چای نوعی برنج کاشت میشه به محلی میگن گیرده دویی و دوستان اشاره کردن افت برنجه.
    تا قبل از احداث کارخانجات نساجی خوی کلا این منطقه زیر کشت پنبه بود ولی حالا شده تخم افتابگردان توکل بخدا انشا الله که خیره دیده شدنش.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>