جزئیات نجات پلنگ آسیب دیده و حمله پلنگ به محیط بانان حین زنده گیری در شیراز

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: پلنگی که شب گذشته در جاده شیراز به خرامه در حاشیه پارک ملی بمو احتمالا بر اثر برخورد با خودروهای عبوری دچار آسیب دیدگی شده بود، با تلاش و فداکاری محیط بانان، همیاران محیط زیست و دامپزشکان زنده گیری شد و با هماهنگی های به موقع پس از انتقال به دامپزشکی شیراز تحت اقدامات درمانی قرار گرفت.

اوایل شب گذشته (چهارشنبه شب) حدود ساعت ۱۸ عصر یکی از شهروندان از طریق تماس تلفنی اطلاع می دهد که یک جانور وحشی در جاده شیراز به خرامه دچار آسیب دیدگی شده است.

بلافاصله اکیپی از محیط بانان پارک ملی بمو به همراه همیاران محیط زیست عازم محل مذکور شده و با یک پلنگ مجروح مواجه می شوند که حالت گیجی و عدم تعادل داشته است.

تصویر: پلنگ آسیب دیده در حاشیه جاده شیراز به خرامه / نور خودروهای عبوری در زمینه عکس مشخص است

نخستین مامورینی که ابتدا بالای سر حیوان آسیب دیده حاضر می شوند اسلحه بیهوشی در اختیار نداشته اند و پلنگ نیز کاملا هشیار بوده و حتی به آرامی حرکت می کرده، بنابراین محیط بانان مجبور بودند پلنگ را تا زمان رسیدن دامپزشک و اسلحه بیهوشی به مکانی امن منتقل کنند.

محیط بانان و همیاران محیط زیست با از خود گذشتگی پلنگ مجروح را بدون بیهوشی زنده گیری کرده و به پاسگاه محیط بانی سعدی در نزدیکی محل حادثه منتقل می کنند تا هماهنگی های لازم برای حضور دامپزشک صورت گیرد اما در این حین پلنگ به محیط بان عباس خسروی حمله کرده و وی را از ناحیه پا مجروح می کند.

محیط بان عباس خسروی که مورد حمله پلنگ قرار گرفت و جراحات ناشی از پنجه های پلنگ در بیمارستان بخیه شد

پلنگ زخمی پس از انتقال به پاسگاه محیط بانی نیز به یکی از همیاران محیط زیست به نام آقای قادری حمله کرده و وی را به شدت مجروح می کند به نحوی که پای این همیار محیط زیست از ۳ ناحیه دچار شکستگی می شود.

مجروحین حادثه به بیمارستانی در شیراز منتقل می شوند که محیط بان خسروی بصورت سرپایی درمان شده و جراحات پای وی توسط پزشکان بخیه می شود اما آقای قادری در سه نقطه از ناحیه پا دچار شکستگی شده است که امروز (پنجشنبه) یا روز شنبه تحت عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره گفت: پس از اطلاع از آسیب دیدن یک پلنگ در جاده شیراز به خرامه بلافاصله طی هماهنگی صورت گرفته تمامی امکانات داخل و خارج اداره ازجمله کارشناسان، محیط بانان و دامپزشکی استان برای امدادرسانی به این گونه ارزشمند بسیج شدند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود و نظر کارشناسان به احتمال بسیار زیاد این پلنگ بر اثر برخورد با خودروهای عبوری آسیب دیده اما احتمالات دیگر در مورد آسیب دیدگی این حیوان ازجمله احتمال آسیب رساندن به پلنگ توسط افراد محلی به دلیل خروج جانور از پارک نیز توسط نیروهای یگان محیط زیست در دست بررسی است.

مدتی پس از انتقال پلنگ به مکانی امن در پاسگاه محیط بانی سعدی، دامپزشک و کارشناسان اداره کل نیز در محل حاضر شده و با ترزیق داروی بیهوشی پلنگ مجروح را بیهوش نموده و به دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز منتقل کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: پلنگ آسیب دیده هم اکنون تحت مراقبت های دامپزشکی قرار دارد و ما نیز ازهمه ظرفیت های موجود برای حفظ سلامت و بازگشت مجدد این گونه به طبیعت استفاده خواهیم کرد. این پلنگ از لحاظ جنسیت ماده بوده و حدود ۳ الی ۴ سال سن دارد.

کارنامی گفت: با پیگیری های صورت گرفته آقای قادری را از بیمارستان دولتی به یک بیمارستان خصوصی در شیراز منتقل نمودیم تا هرچه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در تشریح ماجرا گفت: پس از اطلاع از موضوع بلافاصله عازم محل مربوطه شدیم و با توجه به بعد مسافت حدود دو ساعت بعد از اولین مشاهده پلنگ به محل پاسگاه محیط بانی رسیدیم.

دکتر فربد هومن اظهار داشت: پلنگ به دلیل استرس بالا و جراحاتی که داشت بسیار عصبانی بود و ۲ نفر را نیز شدیدا زخمی کرده بود.

پلنگ را از طریق پرتاب دارت حاوی داروی بیهوشی، بیهوش نمودیم و پس از معاینات اولیه مشخص شد ضربه به سر حیوان وارد شده است.

دکتر هومن گفت: با توجه به حساسیت موضوع و اورژانسی بودن به دلیل آسیب از ناحیه سر، طی هماهنگی صورت گرفته از طریق مدیرکل محیط زیست استان با ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، پلنگ شبانه به درمانگاه دانشکده دامپزشکی شیراز منتقل شده و اساتید جراحی، داخلی و رادیولوژی دانشگاه بالای سر پلنگ حاضر شدند.

در دانشکده دامپزشکی عکسبرداری رادیولوژی از قسمت های مختلف بدن حیوان صورت گرفت که با نظر اساتید رادیولوژی، شکستگی در ناحیه دست، پا دنده ها و سایر اندام پلنگ مشاهده نشد. همچنین بر اساس نظر اساتید حیوان دچار خونریزی داخلی نبوده است.

دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: اما به دلیل ضربه ای که از سمت چپ به سر جانور وارد شده بود، فک پایین دچار آسیب دیدگی شده و زبان حیوان نیز در ناحیه حلق دچار پارگی شده بود.

در ادامه اقدامات درمانی، زبان پلنگ بخیه شده و فک حیوان نیز با پین گذاری فیکس شد. همچنین نمونه خون جهت آزمایش گرفته شد که جواب آن امروز (پنجشنبه) مشخص خواهد شد.

دکتر هومن اظهار داشت: بررسی ها نشان میداد که معده پلنگ کاملا خالی بوده و حیوان کمی ضعیف بوده است و خروج حیوان از پارک و برخورد با خودرو نیز احتمالا برای دستیابی به غذا در حاشیه منطقه بوده است.

در حال حاضر کلیه اقدامات اورژانسی و درمانی بصورت کامل صورت گرفته و پلنگ موقتا به قفسی در پاسگاه محیط بانی پارک ملی بمو منتقل شده است و چند روزی تحت خواهد بود تا در مورد اقدامات بعدی تصمیم گیری شود

+410
0
  

61 دیدگاه

  1. یاشار از تبریز می‌گوید:

    دست همه محیط بانان، همیاران محیط زیست و دامپزشکان را که در این ماجرا زحمت کشیدید را می بوسم و
    برای محیط بان قهرمان و همچنین پلنگ زخمی آرزوی سلامتی دارم.

    پر طرفدار Thumb up 118 Thumb down 6

  2. بهرام می‌گوید:

    خدارو شکر بخیر گذشت. ولی ببینید پلنگ چه قدرتی داره که پای محیط بان از سه ناحیه شکوند!!!!!!!!!!!!!!
    ینی با دندوناش شکوند. یا خدااااااااااااا
    من خودم یک بار پلنگو تو طبیعت دیدم ولی اصلا احساس خطر نکردم. با این تفاسیر شانس آوردم

    پر طرفدار Thumb up 69 Thumb down 4

    • داریوش می‌گوید:

      ضربه دست پلنگ رو دست کم نگیر از هر بوکسوری قویتره ضربه دست یک شیر راحت میتونه جمجمه انسان رو خورد کنه

      گربه خانگی هم در برابر انسان خطرناکه اگه واقعا بخواد حمله کنه گربه های بزرگ که جای خود دارند

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا خسته نباشید و خدا قوت
    ایشالا این پلنگ نازنین هم زودتر خوب شه و به دامان مادرش برگرده
    ولی هیچ تضمینی هست که این حیوون اونجا شکار پیدا کنه؟

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 4

  4. کوشان مهران می‌گوید:

    برخورد با یک گوشتخوار بزرگاز فاصله ای نزدیک غیر قابل تصور است!

    شهروند گرامی که تماس گرفت، پرسنل محیطبانی و همیار محیط زیست وکادر دامپزشکی همگی شایسته تقدیر می باشند.

    به همین دلیل آدرس این وبلاگ را که در خصوص کوچک ترین زیرگونه پلنگ، یعنی پلنگعربی،می باشد را به تمامی دوست داران واقعی زیستبوم پیشکش می نمایم:

    felidaefund.org/?q=arabian-leopard

    این سایت نیز به معرفی گربه پالاس وپژوهش های انجام شده می پردازد وگمان دارد نکاتی درخور توجه را دربر داشته باشد:
    http://www.savemanul.org/eng/news

    یکی از ناشناخته و در معرض خطر ترین زیستگاه های پلنگ عربی در در کشور یمن به معنای باستانی “سرزمین خوشبخت” قرار دارد که در واقع می توانست یکی از غنی ترین زیستبومهای شبه جزیره عربستان را به دلیل دارا بودن پوشش جنگلی در کنار کوهستان ودشت دربرداشته باشد اما ناامنی در این فقیر ترین کشور عربی زندگی را نه تنها بر شهروندان یمن بلکه بر پلنگ کوچک اندام و سازگار عربی تنگ نموده است:

    yemenileopard.org
    و
    yemenileopard.org/galleries.html

    همواره جان پلنگ را زطعمه های مسموم وتله های سنگی وگلوله های جنگی افرادی تهدید می نماید که یا برای محافظت از دامخویش پلنگ را نیز همچون گرگ عربی،کاراکال و کفتار می کشند و یا شکار دزدانی که پوست وتوله پلنگ را به ثروتمندان سعودی واماراتی می فروشند.

    مهمترین طعمه پلنگ عربی آیبیکس نوبی است که وضعیت مناسبی در یمن نداشته و بنابراین در کنار هایریکس و بابون آنوبیس، دام مهمترین قوت لایموت گوشتخواران یمن به حساب آمده وخود پیداست که از دست رفتن گوسپند و بز اهلی چه تاثیری بر معیشت کشاورزان برجای خواهد گذاشت.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 4

  5. مجتبی می‌گوید:

    سلام دیدبان ممنون از خبر
    امیدوارم تمام تلاش برای بهبود این پلنگ ناز انجام بشه تا در آینده خبر تولد توله هاشو بشنویم.
    مسئولین عزیز باید از تمام امکانات و حتی بیشتر استفاده کنند تا این خبر خوشو بما بدن این یک موقعیت تا خودتونو نشون بدین!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

  6. ایان می‌گوید:

    عدم دسترسی به امکانات بیهوشی و درمانی باعث این همه آزار و اذیت پلنگ و همچنین زخمی شدن محیط بانان است.
    فقط میتوانیم برای سلامتی پلنگ دعا کنیم.
    یک قفس در پاسگاه محل مناسبی برای پلنگ زخمی است.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  7. مجتبی می‌گوید:

    یارو تو کشور خارجی کلی خرج میکنه تا یه تومورو از مغز یه ماهی قرمز ۵۰۰تومنی در بیاره حالا ببینیم مسولین ما واسه این موقعیت چطور عمل میکنن!!!!

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 2

  8. DORNA می‌گوید:

    این پلنگ صد در صد خوب می شه ان شاء الله ولی با توجه به آسیبی که در زبان و فک دارد مشکل بزرگ نحوه تغذیه اش هست
    نمی شود با سرم تغذیه اش کرد چون هر بار برای اتصال سرم به آنژیو نمی توان بیهوشش کرد
    آدمیزاد هم توان تحمل بیهوشی پی در پی ندارد…
    واقعا سخت ترین بخش ماجرا نحوه تغذیه حیوان است و البته استرس شدیدی که در هر بار مواجهه با افراد تحمل می کند
    خیلی سخته دوست داشتم اونجا حضور داشتم و کاری از دستم برمی آمد…
    ممنونم به سهم خودم از محیطبانان خدا حفظشون کند ان شاء الله

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

    • محمد 13 می‌گوید:

      تنها کاری که از شما بر میاد اینه که از مسولین خواهش کنید این زبون بسته هارو بفرسته روسیه

      داغ Thumb up 12 Thumb down 23

      • اهورا می‌گوید:

        خیلی ببخشید واسه چی باید به روسیه فرستاده بشه؟؟؟؟!!!!!
        هیچ حیوان ایران چه پلنگ ایرانی چه هر حیوان دیگه نباید از کشور بیرون بروند آن هم روسیه که من یکی چشم دیدنش را ندارم…

        پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

        • چغوک می‌گوید:

          جابجا کردن اصولی و متقابل گونه ها بین دو کشور هیچ عیبی نداره و خیلی هم خوبه اما نظر این شخص چه ارتباطی با موضوع خبر داشت ؟!!!
          اگر زمانی نسل یوز آسیایی از پرتگاه انقراض نجات یافت و به جمعیت متعادل ، پویا و مناسبی رسید ، می توان در تبادلی متعادل چند قلاده یوز را به هند فرستاد و چند قلاده شیر آسیایی ( نژاد خالص و نه دو رگه ) را وارد کرد تا نسل شیر ایرانی را زنده کنند .
          افسوس و صد افسوس که نسل ببر مازندران احیا شدنی نیست ؛ هرچند من و خیلی های دیگه هنوز امیدواریم که روزی در گوشه ای از خواستگاه این حیوان ( هر کشوری که باشد ) خبری از زنده بودن ببر مازندران برسد .

          پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

        • DORNA می‌گوید:

          دقیقا روسیه جزو کشورهایی ست که پرونده سیاهی در جنایت علیه حیوانات دارد، تجارت کثیف پوست که سگهای آبی را تا مرز انقراض برد سگهای آبی حقیقتا از بزرگترین اعجازهای طبیعت و آفرینشند…
          فکر می کنم در رفتار با حیوانات اتفاقا ایران ما با تمام ضعف ها و کم و کاستی ها و خطاها نسبت به تمام کشورهای دنیا پرونده پاک تری دارد… دلیل اصلی اش هم اعتقادات و پایبندی های اخلاقی و فرهنگی مردم از زمان حاکمیت دین زرتشتی تا حاکمیت اسلام است مردمی که ذاتا گرایشات مذهبی دارند به حقوق حیوانات اهمیت می دهند.

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

        • داریوش می‌گوید:

          اگه فرستادن پلنگ به روسیه به جلوگیری از انقراضش کمک کنه چرا که نه؟

          داغ Thumb up 9 Thumb down 12

          • اهورا می‌گوید:

            چرا در کشور خود پلنگ در زیستگاه اصلیش اینکار نشه؟؟؟
            سرزمین اصلی پلنگ ایرانی ایران هست و بیشترین جمعیت را در ایران دارد تا کشورهای همسایه در ضمن پلنگ هایی که به روسیه فرستاده شد برای زنده کردن نسل پلنگ در قفقاز هست نه در روسیه!!!!
            باید فرهنگ سازی شد تا جلوی کشتار حیات وحش بویژه گونه های مهم جانوری گرفته شود.
            یادمان نرود نسل گوزن زرد ایرانی به شدت در خطر نابودی بود که با پشتکار و همت مسوولان یکم وضعیتش امیدوار کننده شده و از جمعیت ۲ تا ۳ تایی به بیش از ۲۰۰ تا رسید.
            روسیه خودش ببر سیبری و پلنگ آمور را در خطر نابودی دارد و پلنگ آمور به شدت در خطر نابودیست و بعدش اینکه در زمان جنگ های ایران و روس هزاران هکتار از جنگل های هیرکانی به دست همین روس ها ویران و تاراج شد!!!

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  9. مهدی می‌گوید:

    در اختیار گذاشتن یک اسلحه بیهوشی در محیط بانی مناطقی که زیستگاه گوشتخواران بزرگ نظیر پلنگ و خرس است حداقل امکاناتی است که سازمان میتواند فراهم کند.
    به امید بهبودی هر چه سریعتر محیط بان فداکار خسروی و این پلنگ با شکوه.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

    • دلبر می‌گوید:

      اقای مهدی بیهوش کردن حیوانات گوشتخوار کار هرکسی نیست باید به میزان اندازه داروی بیهوشی تزریق کنن

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

      • مهدی می‌گوید:

        در حال حاضر فقط ۲ گوشت خوار بزرگ داریم. پلنگ و خرس. مقدار دوز دارو هم با یک آموزش کوتاه برای شخص استفاده کننده قابل حل است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  10. اهورا می‌گوید:

    ای جانم
    خدا خیرتان بدهد محیط بانان گرامی دستتان را می بوسم برای این کار بزرگ…
    خدا کند حال پلنگ هر چه زودتر خوب شود و به طبیعت بازگردد و همینگونه محیط بان گرامی به امید خدا هر چه زودتر رو به بهبودی بروید.
    ما چشم به راه بهبودی و بازگشت پلنگ ایرانی به طبیعت هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  11. شاهین می‌گوید:

    درود به محیط بانان عزیز پارک ملی بمو
    درود به محیط بان خسروی و محیط بان قادری
    از درگاه خداوند تندرستی هر چه سریعتر محیط بانان مجروح را خواهانیم
    همچنین امیدواریم این پلنگ زیبا و کمیاب نیز بهبودی یافته و به دامان طبیعت بازگردد

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  12. مهرداد می‌گوید:

    دست همه شما درد نکند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  13. مسعود می‌گوید:

    آزمایش خون واسه چی نکنه واسه اعتیاد یا عدم اعتیاد پلنگ گرفتند! به هر حال تلاششون جای تقدیر داره

    داغ Thumb up 9 Thumb down 17

  14. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    امیدوار حال محیط بان غیور و همچنین پلنگ عزیزمون زودتر خوب بشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  15. المو بلاغ می‌گوید:

    خداروشاکرم که این پلنگ اتفاق زیاد خاصی براش اتفاق نیفتاده و من به نوبه خودم خاک زیر پای این محیط بانان عزیز هستم که از دل و جون مایع گذاشتن و آرزوی سلامتی و تندرستی برای این محیط بانان و تمامی محیط بانان عزیز کشورمون دارم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  16. امیر حسن زاده می‌گوید:

    باتشکر از محیطبانان زحمتکش که با کمترین امکانات به کار حفاظت از سرمایه های ملی مشغولند
    برای همه از صمیم قلب آرزوی سلامتی دارم و همچنین پلنگ زیبا و باشکوه بمو نیز هر چه زودتر به دامان طبیعت برگردد و سلامتی خود را هرچه زودتر بدست آورد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  17. علی سعیدی می‌گوید:

    با سلام و تشکر فراوان
    نامی از اساتید دانشکده دامپزشکی آورده نشده است. اگر ممکن است اسم این عزیزان هم آورده شود.
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  18. مهسا می‌گوید:

    خیلی ممنون از بابت نجات این پلنگ
    امیدوارم زودتر سالم و سرحال شود
    وقتی خواندم معده اش خالی بوده و برای غذا کنار جاده آمده، خیلی متاسف شدم و امیدوارم رانندگان این مسیرها ، جهت عدم برخورد با حیوانات، نهایت دقت را داشته باشند.
    لطفا پیگیر حال این خانوم پلنگه باشید.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  19. محمد 13 می‌گوید:

    تمام پلنگ های ایران حتما باید به کشور روسیه منتقل بشن!

    ما نه فرهنگ نگهداری از این گونه را داریم ونه امکانات نگهداری از آنها را

    و عاجزانه از مسولین خواهشمندم که پلنگ های سراسر کشور زنده گیری

    ۷۰٪به روسیه و ۳۰٪درباغ وحش های خودمان تکثیر شوند

    وگرنه تا ۱۰ سال آینده باید تلاش کنیم که ۱ پلنگ احیا کنیم

    داغ Thumb up 13 Thumb down 23

    • اهورا می‌گوید:

      کسی به دیدگاه های شما کاری ندارد و خواهشمندم ادای دوستدار های حیات وحش در نیار!!!

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب اهورا

        هر دیدگاهی، خوب و یا بد، ارزش یکبار خواندن را دارد.

        من و شما از کجا می دانیم که ایشان واقعا دوستدار حیات وحش می باشند و یا خیر.

        بر مبنای تجربیات پیشین ایشان نظری را بیان نمودند و بهتر است بجای گارد گرفتن دلایل خویش را برای موافقت و یا مخالفت بیان داریم وگرنه مخفی نمودن دیدگاهی که مطلوب مان نیست چه نفعی درپی خواهد داشت؟

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 9

    • داریوش می‌گوید:

      با شما همدیدگاه هستم یوزها هم باید به هند بهشت جانوران وحشی ترانسفر بشن تو ایران با همت شکارچیان گرامی نسل سمداران از بین رفته خوراکی برای خوردن نمونده

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

    • محمد رضا می‌گوید:

      احساس شما قابل درکه.
      حالا چرا روسیه؟ کشور قحطی بود؟ روسها به اندازه کافی مفت خور هستند. ببرهای بیماری که بهمون دادن رو به خاطر دارید؟
      شاید سایت پرورش و تکثیر در مقیاس بزرگ و با امکانات برای گربه سانان در معرض انقراض راه حل خوبی باشه اما کو مدیر خوب؟

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  20. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تشکر می کنم از اون هموطن عزیز که به موقع با محیط زیست تماس گرفت
    دم محیط بانان و همیاران گرم که ریسک کرده و برای نجات پلنگ خود را به خطر انداختند؛ امیدوارم محیط بان و همیار عزیز هر چه زودتر بهبود یابند
    اما اگه تجهیزات بیهوشی به تعداد کافی و در دسترس وجود داشت و اگه همه محیط بانان نسبت به استفاده از تجهیزات بیهوشی آموزش دیده بودن قطعا الان شاهد مجروحیت دو نفر نبودیم
    امیدوارم این پلنگ جوان هم هر چه زودتر صحیح و سالم به طبیعت برگرده نمی دونم این پلنگ شرایط یا علائم توله داشتن رو دارا بوده یا نه؟
    ممنون دیده بان از گزارش خوبتون

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  21. محمد 13 می‌گوید:

    و اما خبری جدید از ببر مازندران

    من در شهرنوشهر-کجور دوستی دارم که بسیار دوستار حیات وحش است از ۲سال پیش پس از شنیدن شایعه ای در باره ی دیده شدن ببری در آلاشت (سواد کوه)از زبان یک چوپان روستایی شروع به فعالیت همراه با ۵ نفر از دوستان خودش کرد و دیروز پس از گذشت

    ۲سال متاسفانه قانع شد که ببر هیرکانی برای همیشه به خاطرات پیوست

    او یک فیلم برای من ارسال کرد که به سختی میتوانستم حیوانی را در فیلم تشخیص دهم

    اما از نوع راه رفتن ارتفاع از زمین و دم حیوان متوجه یک گربه جنگلی در سایز بزرگ شدم که رنگ بدن آن بسیار شبیه

    ببر بود
    دوست من که انتظار داشت من شوکه شده باشم بعد از مکاتبه بعدیمان تایید کرد که آن حیوان یک گربه غول پیکر شبیه به ببر بوده!و از اول هم مشخص بود که ببر مازندران دیگر هرگز وجود ندارد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  22. شکارچی پیر ایرانی می‌گوید:

    دستتان در نکنه امیدوارم موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  23. امین می‌گوید:

    امیدوارم این پلنگ بتونه به حیات وحش برگرده.

    خیلی ناراحت کننده هست که یک پلنگ ماده اونم تو فصل جفتگیری چنین حادثه ای براش اتفاق بیفته

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  24. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    همه از نجات این پلنگ کشورمان خوشحالیم و از تلاش محیط بانان و همیاران و دامپزشکان کمال سپاسگزاری را بنوبه خود دارم.
    آرزوی بهبودی هرچه زودتر برای دو محیط بان شجاع کشورمان میکنم.
    یک نکته برایم جلب توجه میکرد که پلنگ درمانده بوده و از گرسنگی به حریم انسانها نزدیک شده است. یعنی در یک پارک ملی با آن وسعت نتوانسته خودش را سیر کند.
    این نشاندهنده آنست که این حیوانات چه سختی و رنجی را برای زنده ماندن تحمل میکنند و روز بروز نیز عرصه بر آنان تنگتر میگردد.
    تصور اینکه با اینهمه سختی چگونه پلنگ یا خرس یا هر حیوان شکارچی دیگر میتواند توله هایش را بزرگ کند تا بتوانند زندگی مستقل در طبیعت تشکیل دهند واقعآ سخت است.
    اینها دغدغه هایی است که طرفداران حیوانات کشورمان دارند و برای آن دلسوزی میکنند و نگران هستند.
    اگر کشتار حیوانات در طبیعت متوقف شود و چند سال کسی مزاحمتی در طبیعت کشورمان ایجاد نکند شاید بمرور زمان آرامش و امنیت را این حیوانات حس کنند و این سرمایه های ملی کشورمان موجب شادی و غرور ایرانیان قرار گیرند.
    در هر حال نجات این پلنگ از نگاه طرفداران حیوانات نجات یک حیوان معمولی نیست و ما همه ارزش معنوی این پلنگ را میدانیم و تلاشی که برای بهبود این پلنگ انجام میشود میتواند زمینه زاداوری این ماده پلنگ در آینده باشد.

    دوست دارم نامش را مانا بگذاریم یعنی ماندگار

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

    • مجتبی می‌گوید:

      موافقم اگه قرار بود بعد بهبودی به طبیعت برگرده بهتره گردنبند بهش نصب بشه و روش مطالعه بشه از سلامتشم توی طبیعت اطمینان حاصل میشه ،منتظر برگشت و رویت فرزندانت هستم مانا جون!!!!

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  25. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    امیدوارم که هر چه زودتر پلنگ درمان بشه و به آغوش طبیعت برگرده

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  26. Nature می‌گوید:

    از تک تک افرادی که در نجات این پلنگ زیبا و با شکوه تلاش کردن صمیمانه تشکر میکنم.
    امیدوارم همه نقاط ایران همیطور حرفه ای و دلسوزانه به حیوانات آسیب دیده کمک کنن.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  27. رادمهر داوری می‌گوید:

    خدا کنه این خاله خوشگل مث اون توله خرس از بمو دزدیده نشه!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  28. اشترانکوه می‌گوید:

    ان شا الله همه تون عاقبت به خیر بشید
    خبر فوق العاده خوبی بود و بسیار امیدوارکننده
    خوشحالیم که یک ماده پلنگ جوان و بسیار ارزشمند برای حیات وحش کشورمون حفظ شده
    خدا کنه هر چه زودتر زخم هاش ترمیم بشه و جفت گیری کنه

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  29. فاتح می‌گوید:

    بالاخره که چی ؟ برمیگره به طبیعت و زیستگاه یا میخوان نگه دارنش…؟ خواهشا پیگیری کنید
    یعنی برنمیگرده به طبیعت.. ؟ نکنه بدنش به باغ وحش…
    از مسئولین سایت خواهش میکنیم پیگیری کنید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  30. سعید می‌گوید:

    خدا را شکر که پلنگ عزیزمان این زیبای مغرور طبیعتمان نجات یافته هر چند که یادگاری هایی هم بر پیکره دوستانش بجا گذاشته.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      مسبب اصلی اینگونه اتفاقات تنها کسانی هستند که بخاطر شکم چرانی و ارضای تمایلات نفسانی خویش با دست اندازی به سفره غذائی این گوشتخواران باشکوه و منحصربفرد باعث میشوند که این حیوانات از شدت گرسنگی از محدوده امن و قلمرو خویش خارج شده و گرفتار چنین حوادث دلخراشی گردند…

      ایکاش بیشتر در کارهایمان تامل کنیم و قدر داشته هایمان را بیش از پیش بدانیم و خدای ناکرده نیاید روزی که حسرت دیدن پلنگ و یوزپلنگ و سایر گونه های با ارزشی که هنوز فرصت دیدارشان را داریم، مانند شیر ایرانی و ببر مازندران، خوره روح و جسممان شود و برای احیای مجددشان دست بدامان کشورهای خارجی و بیگانگان شویم… (خدایا ما را آن ده، که آن به)

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

      • محمد 13 می‌گوید:

        عزیزم ماشین زده پلنگو دقت کن

        داغ Thumb up 3 Thumb down 6

        • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

          جناب محمد۱۳:
          دوست عزیز بهتر نیست قبل از گذاشتن پست و پیام برای دیگران ابتدا به متن نوشتار طرف مقابل با دقت بیشتری بنگرید، سپس اقدام به گذاشتن پست کنید؟؟؟

          بنده کجای پیامم منکر تصادف پلنگ با ماشین شده ام؟؟؟!!!

          عرض بنده اینست که اگر عده ای شکم چران بخاطر تفریح ناصواب اقدام به شکار سمداران که منبع اصلی تغذیه گوشتخواران هستند، ننمایند این گربه سانان باشکوه بخاطر کمبود غذا مجبور نمیشوند قلمرو و محیط امن تحت حفاظت را ترک کرده و بدنبال غذا از پارک ملی خارج شده و در جاده با ماشینهای در حال عبور برخورد کرده و چنین فاجعه دلخراشی اتفاق بیفتد…

          بقول استاد بزرگ داریوش ارجمند: افتاد؟؟؟

          پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  31. شکاربان می‌گوید:

    زنده باد شکاربانان شجاع و غیور بمو، زنده باد دامپزشکی هوشمند و زحمتکش شیراز و زنده باد پلنگ غران بمو و هماره غریو نعره پر غرورش و نگاه با شکوه پلنگ بر سرزمین پارسیان پاینده باشد!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  32. Mohammad Ali Delgosha Saadi می‌گوید:

    با سلام : خدا را شکر میکنم که هنوز انسانهای شرافتمندی هستند که لقمه حلال به سر سفره خانواده اشان میبرند . اانشاالله که مسیولین جهت حداقل قدردانی در درمان هموطنان محیطبان کمال مساعدت را مبذول دارند . خدا قوتتان بدهد . دست شما اساتید دامپزشک هم درد نکند .

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  33. صمدی البرز می‌گوید:

    سلام خسروی جان فدات بشم حالت خوبه مواظب خودتان وکلیه بچه ها باشید
    امیدوارم همیشه موفق و موئید باشید
    ارادتمند شما صمدی

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  34. احسان می‌گوید:

    احتمالا دامپزشکهای متخصص و زحمتکش ما آخر کار به این نتیجه میرسن که بهترین راه تزریق دارو جهت مرگ آرام هست. واقعا که چه دامپزشکهایی داریم.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

    • اهورا می‌گوید:

      به امید خدا و با یاری محیط بانان و پزشکان گرامی حال پلنگ خوب و در طبیعت رها سازی می شود…
      ما نا امید نشده و نمی شویم.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  35. محمد 13 می‌گوید:

    دوستانی که مرا منفی باران کردند واقعا به من لطف دارند اما از یک موضوع بی خبرند شاید هم خبر دارند و خودشان را به
    بی خبری زده اند!

    ۱ـمیپرسین چرا پلنگ نباید تو زادگاه خودش باشه و بخرامه و کیف کنه؟”چرا؟چون مردم زادگاه پلنگ اونو بخاطر پوست و بخاطر انتقام میکشن!

    ۲میگین پرونده ی کشور ایران تو شکار پاکه؟
    درنا جان میتونی یه سری به میانکاله!فریدون کنارـپارک ملی گلستان ـ همین پارک ملی بمو بزنی و ببینی که چقدر پروندمون میدرخشه!
    ۳ـ یکی باید فرهنگ سازی بشه!بنظرت تا به یه شکارچی بفهمونی این گونه در حال انقراضه یک پلنگ باقی میمونه؟

    ۴ـ یکی گفته جنگل های هیرکانی رو روسیه تاراج کرد و…..ببر ایرانی رو هم روس ها از بین بردن؟آهان پس بهتره بری یه سری به سایت بزنی و ببینی که چطور اون پیرمرد ۸۲ ساله به اسم شیر محمد به کشتن آخرین ببر هیرکانی بهمراه دوستش شاهرخان
    تو منطقه قرنکی جنگل (پارک ملی گلستان فعلی اعتراف میکنه)

    ۵- جالبه یکی گفته چرا روسیه بلاد کم بود تا نفرستین اون خراب شده؟!
    جواب تو اینه دوست عزیزم وقتی دو قلاده پلنگ ایرانی رو تو سال ۸۹ با دو قلاده ببر سیبری عوض کردیم با روسیه اونا از جفت پلنگ ما توله گرفتن این در حالیه که ۱ـ تو ۴ سالی که پلنگامون تو روسیه زنده هستن اینجا کلی پلنگ قتل و عام شد!

    ۲- راستی خب تکلیف ببر ها چی شد!
    عجله نکنید اونم میگم
    ببر نر به علت مبتلا شدن به بیماری مشمشه تلف شد یعنی تلفش کردن!علاوه بر اون ۹ قلاده شیر پارک ارم رو که بختشون برگشت رو معدوم کردن چون مشکوک به مشمشه بودن!

    راستی ببر ماده چی شد دوتا بودن که؟

    آها اونم طفلک ۴ سال و نیم که قرنطینه(انفرادیه) میترسن مشمشه داشته باشه!

    اینا قرار بود طی دو ماه برن میانکاله چی شد پس؟
    یکیش رفت قبرستون!
    یکیش رفت قرنطینه

    از شما عاجزانه خواهشمندم که این پیام رو هیدن نکنید

    شاید دوستان ما بفهمن من دشمن گربه سان ها نیستم!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  36. پوریا می‌گوید:

    درود بر محیط بان خسروی انشالا در همه مراحل زندگی موفق و پیروز باشی
    از پدر و مادر

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  37. علی زراعت پیشه می‌گوید:

    دوستان عزیز حال محیط بان خسروی به لطف خدا خوب می باشد
    محمد قادری عضو هیت موسس انجمن در حال ثبت حیات سرزمین ما و فعال محیط زیست دیروز در بیمارستان فرهمند تحت مداوا و جراحی قرار گرفت و امروز از بیمارستان مرخص و اکنون در منزل بستری می باشد !
    پلنگ هم با تلاش و همت فراوان تیم دامپزشکی خوب و خبره اداره کل محیط زیست فارس دکتر هومن زنده گیری و با همکاری تیم دامپزشکی دانشگاه شیراز، با عمل جراحی درمان و اکنون در پارک ملی بمو تا سلامتی کامل تحت نظر دکتر هومن تحت مراقبت قرار خواهد گرفت .
    خداقوت و خسته نباشید به همه دوستداران طبیعت فارس

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  38. حیات سرزمین ما می‌گوید:

    دوستان عزیزی که نگران حال پلنگ بمو هستید ! به زودی پلنگ با نظر دامپزشک اداره محیط زیست فارس به آغوش طبیعت باز خواهد گشت
    اصلا نگران این نباشید که به باغ وحش برود! هیچوقت این اتفاق نخواهد افتاد شک نکنید
    به هیچ عنوان مسولین اداره کل فارس این تصمیم را نخواهد گرفت !

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  39. صامراز نیشابور می‌گوید:

    خدا قوت دست همه ی تلاشگران درد نکند .
    من از راه د ور فقط میتوانم بگویم زحمت کشیدید دست شما دردنکند.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  40. علی می‌گوید:

    خسته نباشید شنیده ام که آقای خسروی کارمند رسمی محیط بانی نبوده اند و این گونه از جان مایه گذاشته اند حق او و مانند او است که خانم ابتکار برای اینگونه نیروهای دلسوز اقدامی بکند و شرایط تبدیل وضعیت آنها را فراهم بکند چون محیط بانی شغل بسیار خطر ناک و سختی است

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  41. هدیه می‌گوید:

    آفرین به دکتر فربد هومن عزیز

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  42. قاسم می‌گوید:

    من به شدت علاقه مند حیات وحش هستم
    هر پنج شنبه هم اون اطراف میریم باغ . شانس اوردیم به پست ما نخورده وگرنه شکم خالیش پر میشد
    فنسهایی که کشیدن دور اون منطقه اکثر جاهاش سوراخ شده ، نیاز به مرمت داره .
    در ضمن دست همه اونهایی که باعث نجاتش شدن میبوسم . اینشاله این بشه یه درس عبرت تا از این به بعد مجهز باشن تا مثل این سری به مشکل برنخورن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>