نسل کشی ماهی سفید دریای خزر با جلوگیری از تخم ریزی ماهیان ماده در رودخانه ها

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: همه ساله از اوایل اسفندماه تا اواخر فروردین، ماهیان سفید ماده برای تخمریزی از دریا خارج شده و وارد رودخانه ها می شوند. ماهی سفید ماده پس از ورود به رودخانه و تخمریزی در لابه لای سنگ های رودخانه مجددا به دریا بازمی گردد و بچه ماهی ها نیز پس از بیرون آمدن از تخم ها مسیر رودخانه را در پیش گرفته و وارد دریا می شوند.

طی چند سال اخیر درست در همین بازه زمانی گروهی از صیادان غیرمجاز با نصب تور در دهانه رودخانه ها ماهیان سفید ماده را که قصد وارد شدن به رودخانه را دارند صید می کنند.

تورها در ردیف های متعدد و با ابعاد مختلف تعبیه می شوند. تعداد و شیوه نصب این تورها در زیر آب به نحوی است که هیچ ماهی سفیدی قادر به عبور از بین دامها و ورود به رودخانه نخواهد بود.

تصویر: نصب دام با تراکم بسیار زیاد و ردیف های مختلف درون دریای خزر در دهانه رودخانه نکارود کاملا مشخص است

این تورها درست به مانند تور والیبال به پایه هایی متصل شده و در زیر آب تعبیه می شود. قسمت زیرین تور با جسم سنگین در زیر آب و قسمت بالایی دام با چوپ پنبه یا اجسام سبک در روی آب شناور می شود.

به جرات می توان گفت که سال گذشته به ندرت یک ماهی سفید موفق به عبور از تورها و تخمریزی درون رودخانه ها شده است.

این نسل کشی و جنایت بزرگ باعث شده است که تولیدمثل طبیعی ماهی سفید در دریای خزر دچار اختلال شده و به همین دلیل تعداد ماهی سفید طی سال های اخیر در این دریا به شدت کاهش یافته است.

صیادان شمالی نیز خود به کاهش شدید تعداد ماهیان سفید در دیای خزر واقف بوده و اذعان دارند که شمار ماهیان سفید خزر نسبت به سالهای گذشته قابل مقایسه نیست.

این عمل غیرقانونی و غیراخلاقی سود سرشاری برای صیادان متخلف به همراه داشته و بر اساس اطلاعات دریافتی سود حاصل تا حدود روزی دو الی سه میلیون تومان در این بازه زمانی برای هر صیاد متغیر است.

………….تصویر: نصب دام درون دریای خزر در نزدیکی ساحل گوهرباران در محل تلاقی نکارود و دریای خزر

علی کلانه محیط بان شهرستان نکا در این باره می گوید: متاسفانه برخورد قاطعی نیز با این گروه از متخلفین صورت نمیگیرد و به همین دلیل صیادان غیرمجاز به راحتی نسبت به ایجاد تاسیسات و استقرار ادوات خود در ساحل اقدام نموده و تورهای نصب شده در دهانه رودخانه ها به راحتی در سرتاسر نوار ساحلی مازندران قابل مشاهده است.

با توجه به اینکه مدیریت مسائل مرتبط با صید ماهیان در دریا در حوزه وظایف شیلات است نیروهای محیط زیست اجازه دخالت چندانی در این امر ندارند و این موضوع نیز به بزرگ شدن ابعاد این فاجعه دامن زده است.

اوایل هفته جاری طبق هماهنگی بعمل آمده با دادستانی و اخذ حکم قضایی، نیروهای یگان محیط زیست، یگان حفاظت شیلات، نیروهای دریابانی و یگان ویژه نیروی انتظامی طی عملیاتی مشترک، نوار ساحلی دریا در شهرهای بهشهر، نکا و میاندرود را از فعالیت صیادان غیرمجاز پاکسازی نمودند.

تنها تصویر موجود از عملیات مشترک نیروهای محیط زیست، شیلات و نیروی انتظامی در برخورد با صیادان غیرمجاز

علی کلانه اظهار داشت: در این عملیات گسترده تعداد زیادی نیرو اقدام به پاکسازی سواحل مذکور نموده و صیادان متخلف با مشاهده مامورین از صحنه متواری شدند.

در جریان این عملیات حجم عظیمی تور صیادی (بیش از چند هزار رشته دام) از درون دریا جمع آوری شده و کلبه های صیادان غیرمجاز تخریب و به آتش کشیده شد.

همچنین تعداد زیادی خودرو، موتورسیکلت و قایق موتوری توقیف و تعدادی از صیادان متخلف نیز بازداشت شدند.

……………..تخریب به آتش کشیدن تاسیسات ایجاد شده و کلبه های صیادان غیرمجاز در نوار ساحلی

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، اگرچه این اقدام در برخورد با متخلفین، مفید و نسبتا به موقع بود اما با توجه به سود بسیار زیاد حاصل از صید غیرمجاز ماهی سفید به این روش، مسلما صیادان متخلف از این سود کلان چشم پوشی نکرده و بلافاصله نسبت به نصب مجدد دام در دهانه رودخانه ها و تکرار تخلفات خود اقدام میکنند.

این اقدام نهادهای مرتبط در برخورد با متخلفین در صورتیکه تداوم نداشته و با شدت پیگیری نشود تاثیر چندانی در کاهش تخلفات صیادان نخواهد داشت.

تصویر: پاکسازی و جمع آوری هزاران رشته دام غیرمجاز در سواحل شهرستان های بهشهر، نکا و میاندرود

همچنین با توجه به افزایش بیش از حد تقاضا برای خرید ماهی سفید در ایام نوروز به دلیل سنت های رایج و همچنین سفر تعداد زیادی از مردم کشور به خطه شمال، ضروری است مسافران و هموطنان حتی المقدور از خرید ماهی سفید دریایی به خصوص نوع ماده در این فصل خودداری کنند تا با کاهش تقاضا برای خرید ماهی سفید ماده، صید و یا به عبارتی نسل کشی این ماهی ارزشمند به روش فوق کاهش یابد.

این هشداری کاملا جدی است و مسئولان باید بدانند که با ادامه روند فعلی و عدم امکان تخمریزی ماهی سفید، بطور حتم نسل ماهی سفید به عنوان شاخص ترین ماهی دریای خزر به مانند ماهی آزاد در این دریا منقرض شده و یا به تعداد بسیار اندکی کاهش خواهد یافت.

+777
0
  

45 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    میگن فقط کهکشان و حماقت و طمع انسان هستند که بی کران و سرمد هست!
    متاسفانه در شمال کشور برخورد با متخلفان زیست محیطی به دلایل مختلف همیشه ضعیف بوده و در اکثر مواقع برخورد با متخلفان با دخالت دیگر مسئولین! از مسیر صحیح خارج می شه
    این نوع نسل کشی یعنی عدم نگاه صحیح به صیادی در کنار حفاظت؛ که تنها به دلیل عدم هماهنگی نهادهای مسئول اتفاق میافته
    امیدوارم با این متخلفان در ایام تعطیلات نوروز هم برخورد بشه و کار به این چند روز ختم نشه

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 4

  2. سعید می‌گوید:

    حالا برخی از دوستان از لزوم و وجوب فرهنگ سازی صحبت خواهند فرمود.
    بله فرهنگ سازی خوب است قشنگ است لازم است و….
    اما
    فرهنگ سازی باید به موازات مرمی باشد. مرمی عزیز؛ زبان شکارچیان غیرمجاز را خیلی خیلی خیلی خوب میداند.
    وگرنه فرهنگ سازی خشک و خالی در حکم باد … برای شکارچیان غیر مجاز است.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    واژه “شیلات” از شیل برگرفته شده است.
    دامهایی که در قدیم بر دهانه رودها کار گذاشته شده تا به صید ماهیانی پر بها همچون سپید و آزاد بپردازند.

    در دهه های از یاد رفته مالکان خصوصی به هنگام فصل صید دهانه رودخانه ها را به صیادان شیل کرایه می دادند.

    اشپل ماهی سپید (تخم ماهی) یکی از خوشخوراک ترین فراورده های دریایی شمال می باشد و چه خام و یا نمک سود دوستداران فراوانی همچون نگارنده این سطور دارد.

    متاسفانه عملا تمامی دهانه های رودهای منتهی به دریای هیرکان با انواع تور و دام بسته شده و این درحالی است که با چشم غیر مسلح همه قادر به مشاهده تورهای کار گذاشته شده در ساحل می باشند.

    البته در بیشتر موارد ماموران چون خود بومی هستند از ترس جان قادر به برخورد نیستند.
    گذری کوتاه در بازارهای ماهی فروشی صید و خرید و فروش ماهی آزاد را نمایان می سازد ولی به دلایلی همچون واهمه از اغتشاش هیچکس پیگر این تخلف نیست و جریمه قانونی هم بسیار نازل می باشد.
    اگر نیز هر سال بچه ماهیانی به مصب رودها ریخته می شود کسی پاپی دامهایی نیست که در فاصله ۳۰۰ متری نصب شده و نگارنده نیز خود شاهد بوده است.

    amirsar.blogfa.com/post-360.aspx
    (آلودگی مصب رود چشمه کیله تنکابن)

    چشمه کیله
    isdle.ir/news/index.php?news=4339

    رودخانه ای غرقه در زباله!
    mountainwatch.persianblog.ir/post/2297

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

    • ببر مازندران می‌گوید:

      جناب مهران ببر و شیر به اون عظمتشون منقرض شدن،پلنگ و یوزپلنگم که وضعیت خوبی ندارن حالا ما نباید به خاطر چندتا ماهی که یه سری آدم نیازمند صیدشون میکنن اینطوری محکومشون کنیم

      داغ Thumb up 4 Thumb down 14

      • پلنگ کوهستان می‌گوید:

        آقای ببر مازندران خواهشا بدون بررسی و مطالعه صحبت نکن این ماهیان از جمله ماهیان بومی و بسیار ارزشمند کشور هستندکه اقتصاد بسیاری از خانواده ها به این ماهیان وابسته است در ضمن نقش اساسی در تنظیم اکوسیستم دریا دارند حال با انقراض آنها فاجعه ای بزرگتر از شیر و ببر مازندران رخ خواهد داد .مثل ماهیان خاویاری که بدلیل صید بیش از حد و غیر مجاز همینک بسرعت جمعیتشان افت نموده است.

        پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

        • ببر مازندران می‌گوید:

          جناب پلنگ کوهستان ارزش شیر و ببر خیلی بیشتر از ماهی هستش در ضمن این ماهی هیچوقت منقرض نمیشه خیالتون راحت باشه

          داغ Thumb up 2 Thumb down 9

          • کیوان می‌گوید:

            سلام ببر مازندران
            هر حیوانی که باشه چه ماهی چه پرنده چه پستاندار موقع تخم گذاری یا جفت گیری شکار بشه قطعا نسلش در تهدید انقراض قرار میگیره
            فکر میکنی چرا حتی نسل گنجشک و پرندگان کوچک که انسان شکارشون نمیکنه کم شده چون اونقدر پرندگانی مثل کلاغ سیاه و زاغ زیاد شدن که تخم و بچه این پرندگان و میخورن که باعث کم شدنشون شده پس هر حیوانی تو فصل جفت گیری و تخم گزاری شکار بشه منقرض میشه حتی ماهی سفید. قربانت

            پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

      • د. حامدی می‌گوید:

        سلام بر جناب ب. م
        نمی خواهم جسارت کنم اما ظاهرا شما درک مناسب و صحیحی از محیط زیست ندارید.
        طرز سخن گفتن شما در مورد «چند تا ماهی!» بیانگر بی اعتنایی شما در برابر این فاجعه است.
        اشتباه نکنید کسی مخالف زحمت یک سری صیاد زحمتکش نیست.
        چیزی که نفرت آور است شیوه های غیر انسانی و غیر اخلاقی عده ای طماع است.
        ضرر این بی رحمی های عجیب و غریب دیر یا زود به من و شما و فرزندانمان بر می گردد.
        فرمودید که مطمئن باشیم نسل ماهی سفید منقرض نمی شود.
        ممنونیم از اطمینان بخشی شما! لطف کنید دلایل خود را هم در مورد این ادعا بیان فرمایید تا در صورت منطقی بودن ما از نگرانی در بیاییم.
        دوست عزیز ! به حرمت نام زیبای خود کمی ( تنها کمی ) با محیط زیست خود مهربان تر باش و از نسل کشی این آفریدگان زیبای خداوند حمایت نکن.
        اشک اون بچه ماهی / توی آبها ناپیداست
        فریاد اون توی آب / یه فریاد بی صداست

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. کیوان می‌گوید:

    سلام
    این ماهیها رو الان کیلویی نوزده تا بیست تومن میفروشن که بعضی اوقات به بالای بیست هم میرسد حتی تو بعضی جاهای آستارا و لوندویل با جداسازی این ماهیها به نام سفید روخانه با سفید دریا چندهزار تومن تفاوت قیمت دارن که در واقع دروغه ماهیهای چند روز پیشو ارزان و تازه رو گرون میدن
    خوب شما که نمیتونین جلوی صید و بگیرین اگه واقعا خیلی اضطراریه بهترین راه حل فروش ماهی سفید و یه مدت ممنوع و در صورت مشاهده جرایم سنگینی در نظر بگیرین
    به مردم هم پیشنهاد میکنم ماهی زالون یا همون زیبا ماهی بخرن که خیلی ارزان و طعم فوق العاده داره قیمت فکر کنم پنج شش تومن باشه
    اما باز میگم امکان باشه فروش ماهی سفید و ممنوع کنین در هر مغازه ببینین پلمپ و به دادگاه بفرستین
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 3

  5. امیرجهان شاه می‌گوید:

    خدا لعنتشون کنه ؛ واسه پول دست به هر کاری میزنن.
    واقعا جای بسی تاسفه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  6. عاشق طبیعت می‌گوید:

    متاسفانه شاه ماهی ایران ماهی سفید درحال انقراض میباشد
    ماهی لذیذی که لذت خوردنشو با هیچ ماهی نمیشود عوض کرد
    متاسفانه دقیقا درست میفرمایید چند صباحی است که در رودخانه های شمال اثری از ماهی سفید نمیاشد در صورتی که رودخانه ها شاهراه بقای ماهیان آب شیرین و سرد آبی میباشد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  7. پندار نیک می‌گوید:

    متاسفانه ساز مان محیط زیست وقضات محترم تمام نیرو وسخت گیریها را فقط در بعضی استانها و بعضی تخلفات زیست محیطی اعمال و اجرا میکنند.
    در هر فصلی از سال که به بازارهای روز شهرهای شمالی سر بزنی ماهی سفید تازه صید شده موجود است.
    از این به بعد باید بگیم (ماهی را هر وقت از آب بگیری اشکالی ندارد) مگر در شهرهای غیر شمالی فروش حیوانات صید شده آزاد است.
    اگر یک تیهو یا کبک تو مرغ فروشی ببینند همه را به دادگاه و جریمه میکشند پس چرا تخلف توی شمال عادی است؟
    یعنی تامین غذای آنها را هنوز حیات وحش باید متحمل باشد؟
    اونوقت سازمان ماهیگیری ورزشی با قلاب را در سد لار ممنوع اعلام میکنه که پانصد تا ماهی هم صید نمیشه. شاید ورزش اصلی همینه ما بلد نیستیم!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

    • k,navid می‌گوید:

      متاسفانه کار سازمان اینه اینجا اگه غیر از فصل با یک قزل بگیرنت جریمه دادگاه مخصوصا جاده چالوس با خال قرمز ولی باز متاسفانه مردم محلی با تور هر چی هست میگیرند
      خوب اگه محیط زیست قدرت نداره از شهرهای دیگه تو اون زمان نیرو بیاره امسال تو طالقانزانی جواز دادن که شکم ماهی پر تخم بود کلا ازین کارا بدون کارشناسی زیاد دیدم یا مجوز ویژه تو فصل کل دو نمیدونم چرا همه کارا اینا چپکیه.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  8. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    باز خدا رو شکر که یه برخوردی هرچند حداقلی کردن!
    مثل فریدونکنار نبود که فقط بایستیم و نگاه کنیم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  9. قرقی می‌گوید:

    من و همسرم امسال ماهی سفید نمیخریم
    از امروز توی وایبر شروع میکنم به تشویق بچه ها به نخریدن ماهی سفید
    بچه ها وایبر خیلی برد وسیعی داره توی هر گروهی که هستید لطفا اطلاع رسانی کنید

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  10. امین می‌گوید:

    من امسال ماهی سفید نمیخرم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

    • کیوان می‌گوید:

      سلام امین جان
      نخریم هم فرق نمیکنه چندهزار کیلوش میاد پایین اما باز میگیرن میفروشن چارش اینه فروش ماهی سفید فعلا ممنوع و هر مغازه یا دست فروشی ببینن پلمپ و به دادگاه بفرستن
      والا پنج هزار هم بشه اینا باز میگیرن میفروشن مردمم میخرن

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  11. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    مسلما کارشون فاجعه است اما به نظر میرسه بخاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی مجبورن اینکار رو بکنن
    دولت فکری به حال اشتغالشون بکنه با وعده و وعید هم فایده نداره اینا همین امشب نون میخان فلان طرح ۵ ساله و ۲۰ ساله برا اینا و زن و بچه شون آب و نون نمیشه

    داغ Thumb up 8 Thumb down 11

    • حسام می‌گوید:

      دوست عزیز این کار دزدیه
      لطفا دزدی از ثروت های طبیعی و ملی رو توجیه نکنید
      کسی اگه بیکار و بی پول باشه بیاد جیب شمارو بزنه بازم همین توجیهات رو میکنی یا گردنشو می شکنی !؟
      کمی تفکر قبل از نظر دادن واقعا لازمه

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  12. DORNA می‌گوید:

    فکر می کنم ماهی شیر خلیج فارس جایگزین مناسبی باشه هم قیمت مناسبی داره هم تیغهای کم و هم طعم لذیذ…
    ولی واقعا نمی دونم وضعیت این ماهی چطور هست بعید می دونم جزو ماهیان در خظر انقراض باشه…
    یک موضوع خیلی وحشتناک اینه که در جزایر فقیر خلیج فارس مانند جزیره هرمز مردم از شدت فقر تعداد زیادی حلزون و صدفهای دریایی را صید و آنها در آب می جوشانند تا کرم حلزون بمیرد و حلزون را نخ می کنند و رشته های حلزون را به قیمت بسیار پایین می فروشند تا عده ای با این حلزون ها مثلا عروسک های مختلف و اشکال تزئینی بسازند و بفروشند بدبختانه حجم صدف ها و حلزون ها زیبایی که به این ترتیب نسل کشی می شوند بسیار بسیار بالاست…

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  13. کلهر می‌گوید:

    اهالی شمال کشور اولین کسانی هستند که از این اتفاق متضرر خواهند شد

    همین حالا تعداد ماهی سفید در دریای خزر بسیار بسیار کم شده و تعداد زیادی از پره ها (شرکت های صید قانونی) به همین دلیل تعطیل شدن و صیادان شاغل در آنها بیکار شدن

    کم شدن یا ازبین رفتن نسل ماهی سفید توسط عده ای سودجو فقط جیب تعداد معدودی افراد متخلف رو پر پول میکنه ولی به اقتصاد استان های شمالی لطمه بزرگی وارد میکنه

    صید غیر مجاز در دهانه رودخانه ها = جلوگیری از تخمریزی و تکثیر ماهی سفید = کاهش جمعیت و از بین رفتن نسل ماهی سفید = تعطیل شدن فعالیت های مجاز صید و صیادی در شمال کشور = بیکار شدن عده زیادی از صیادان محلی و کارمندان شیلات = گران شدن قیمت ماهی سفید و حذف ماهی از سفره غذایی مردم

    بنابراین مردم شمال کشور باید نخستین کسانی باشند که با این شیوه صید و صیادان متخلف برخورد کنند و اجازه ندهند اصلی ترین ماهی دریای خزر توسط عده ای سودجو نابود شده و ضربه سختی به اقتصاد مردم شمال وارد شود

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  14. میعاد می‌گوید:

    مشکل از اینه که متاسفانه تعدادی از هم وطن های شمالی ما همه چیزه اونجا رو متعلق به خودشون میدونن و استفاده ( بخونید سوء استفاده)از منابع طبیعی و نعمت های خدادادی رو حقه خودشون میدونن وتنها چیزی که براشون ارزش،معنا و مفهومی نداره حقه دیگران و نسل های آینده هستش
    با این رویه میرسه روزی که فقط در خاطره هامون از شمال یاد کنیم چون چیزی برای دیدن،استفاده کردن و لذت بردن باقی نمیمونه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  15. عاشق طبیعت می‌گوید:

    من از ماهیان جنوبی بیزارم بد طعم هستند درود بر ماهیان شمالی که سردمدار آنها ماهی سفیده

    داغ Thumb up 2 Thumb down 17

    • داریوش می‌گوید:

      جنوب صدها نوع ماهی داره تو چند تاشو خوردی که اینو میگی ؟
      من نظرم عکس شماست هیچی شوریده ماهی نمیشه

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

      • چغوک می‌گوید:

        حق با شماست دوست عزیزم !
        من چند باری توی مشهد شوریده گرفتم و خوشم نیامده ! ؛ نوروز پارسال در ساحل کنارک ( نزدیک چابهار ) از صیادان محلی شوریده ی تازه صید شده خریدم ؛ گمان نکنم در ایران ماهی دیگری طعم شوریده ی جنوب را داشته باشد ( البته تازه اش ) ؛ آلودگی دریای خزر خیلی بالاست و احتمالا ماهی های این دریا هم از این آلودگی در امان نیستند اما دریای عمان به اقیانوس هند متصل است و قطعا اون حجم بالای آلودگی دریای خزر را ندارد .
        اگر می خواهید که طعم واقعی ماهی های جنوب را بچشید ، ماهی های تازه صید شده ی چابهار ( توی مشهد فروشگاه هایی از این ماهی ها ی تازه دارند که با هواپیما از چابهار به مشهد منتقل شده اند ) را امتحان کنید . ماهی های بد طعم ، احتمالا منجمد شده و در مقصد دوباره از حالت انجماد خارج می شوند و به همین علت کیفیت مطلوبی ندارند .

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • پلنگ کوهستان می‌گوید:

        الا شما سر مزه ماهی چرا بحث میکنید ؟
        یارو داره منقرض میشه شما دارید چی می گید !

        داغ Thumb up 4 Thumb down 3

    • میعاد می‌گوید:

      اسمت به کامنتت نمیخوره
      عاشق طبیعتی اما از ماهی جنوب بیزاری؟
      چرا؟ دعواتون شده؟ نکنه بحث خیانتی چیزی وسط هست؟
      ما اینجا همه دوستای تو هستیم، بگو تا بریم حالشون رو بگیریم واست

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  16. حسن کچل می‌گوید:

    زمانی دریای خزر ایران میزبان ماهی قزل آلای دریا و ماهی آزاد یا سامون بود.
    توجه کنید ماهی ای که این روزها به جای سامون (به اسم سالمون) فروخته می شه فقط یکی از ماهی های قزل آلا رنگین کمان هست که متاسفانه برخی از آنها نیز با اضافه کردن مواد رنگی گوشت را صورتی می کنند.
    امروز دریای خزر که یکی از بی نظیرترین اکوسیستمهای دنیا بوده وجود خارجی ندارد.
    قزل آلای دریای بی نظیر آن منقرض شد.
    ماهی آزاد هم که برای تخم ریزی به رودخانه ها میاد واقعا وجود نداره ولی هنوز منقرض نشده.
    کارخانه های آلاینده رودخانه ها و ماهیگیری سنتی که بخاطر فقر و سنتی بودن فعالیت اقتصادی که نسل به نسل در شمال کشور منتقل شده کار رو به اینجا کشونده.
    اما در آن طرف آب این دریا چه اتفاقی افتاد. روسها رودخانه ها رو به بخش خصوصی دادند و ماهیگیری در برخی مناطق ممنوع شد.
    ارتش و شخص پوتین توجه زیادی به محیط زیست دارند. رودخانه های روسیه امروز بهترین محل برای صید ورزشی ماهی آزاد و انواع قزل آلای دریاست که به خاطر نوع بگیر و رها کن نسل ماهی دست نخورده مونده.
    توریست های خارجی زیادی که برای ماهیگیری ورزشی از سراسر دنیا به این مناطق میرند شغلهای زیادی برای مردم محلی ایجاد کردند.
    من سالهاست ماهیگیری ورزشی می کنم و فرهنگ سازی که ماهیگیریان ورزشی در ایران کردند ، ماهیگیری تفریحی بگیر و رها کن تقریبا تو ایران جا افتاده.
    امیدواریم که روزی ما هم به جایی برسیم که منابع محدود فعلی رو برای آینده هم نگهداریم.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

    • DORNA می‌گوید:

      عذر می خواهم من هیچ سر رشته ای در هیچ نوعی از ماهیگیری ندارم واقعا در ماهیگیری با قلاب این امکان وجود داره که ماهی صحیح و سالم باقی بمونه و به آب و به زندگی برگرده؟!
      یعنی افتادن قلاب در دهان ماهی هیچ آسیبی بهش نمی رسونه؟!
      بیرون آمدنش از آب و قطع تنفسش صدمه ای بهش نمی زنه؟!

      داغ Thumb up 3 Thumb down 5

      • چغوک می‌گوید:

        در این روش ماهی ها آسیبی نمی بینند و بعد از گرفتن چند تایی عکس رها می شوند ؛ گربه ماهی ها از این نوع هستند .

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • حسن کچل می‌گوید:

        بله
        اول اینکه قلاب این نوع ماهیگیری مخصوص و بدون خار هست. از طعمه مصنوعی استفاده می شه و نه طبیعی و باعث می شه ماهی هیچ وقت طعمه مصنوعی رو نمی بلعه و قلاب فقط جلوی دهان ماهی گیر می کنه
        به هنگام بیرون آوردن ماهی از تور مخصوص که جنس خاصی از ئلاستیک هست استفاده می شه که فلس بدن ماهی از بین نره (جنس نخ نیست) و اگر دست به ماهی می زنید باید دستتان را خیس کنید که فلس ماهی به دست نچسبه
        قبل از بازگردوندن ماهی به آب آن را عقب جلو می کنید در آب تا ریکاور شه و تنفسش برگرده

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  17. علیرضا 2 می‌گوید:

    باسلام
    واقعا باعث تاسف است
    این صیادان چه فکری می کنند این گونه تور پهن می کنند ؟
    گرگ صفت ها

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  18. عاشق طبیعت می‌گوید:

    صید ماهی ورزشی با لنسر وکاسی لذت خاصی دارد ولی صید با تور و موارد دیگردر رودخانه موجب منقرض شدن جانور آبزی میشود وضربه بدی به محیط زیست وشیلات وارد میشود

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  19. soran می‌گوید:

    کسی باید به این غارتگران بفهماند که مازندران متعلق به تمام ایران است.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  20. Nature می‌گوید:

    نشد ما از مازندران یه خبر خوب در مورد محیط زیست بشنویم…

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  21. بیدار می‌گوید:

    یک بار دیگر ۴۵ میلیون نفر مصرف کننده به جمیعت کشور اضافه کنید تا مشکلات به راحتی حل شوند.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  22. امیر می‌گوید:

    درآمد اصلی مردم شمال ایران از راه کشاورزی و ماهیگیری و توریسم تامین می شود. ماهیگیری زیر نظر شیلات همیشه تا حدود ۲۰ فروردین ادامه دارد.
    نسل کشی زمانی صورت گرفت که این همه سد انحرافی و لاستیکی و سازه های دیگر بدون در نظر گرفتن نحوه بالا رفتن ماهی از رودخانه ها برای تخم ریزی انجام شده است در ۲۰ سال اخیر. الآن ماهی آزاد به غیر از رودخان چشمه کیله جایی برای بالا رفتن از رودخانه ندارد و نسلش تا این اندازه کم شده است. ماهی سفید هم سالهاست که شیلات بصورت مصنوعی تکثیر و بصورت بچه ماهی رها سازی می کند در رودخانه ها و دریا اگر این کار نبود که عملا الآن ماهی صید نمیشد در دریا.
    صیادان پره بصورت شرکت تعاونی با پرداخت مبلغی سالانه به شیلات مجاز به ماهیگیری هستند بقیه که بصورت تور دام یا تور دستی ماهیگیری می کنند غیر مجازند.
    الآن این ماهی ها اگر وارد رودخانه هم شوند عملا بستر سنگی مناسب جهت تخمریزی شان وجود ندارد بخاطر آلودگی و مسدود بودن مسیر.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  23. جواد می‌گوید:

    سلام. دوستان عزیز باید چند نکته رو در مورد این خبر بگم. ابتداً باید عرض کنم تنها ماهی ماده جهت تخمریزی وارد رودخانه نمیشه چراکه این گونه لقاح خارجی داره و وجود جنس نر لازم هستش. (تنها تعداد محدودی از ماهیان لقاح داخلی دارند). اینکه تعداد این گونه در دریا خزر کم شده باید بر اساس آمار سازمان شیلات بیان بشه و این که صرفا بر اساس صحبت باشه کافی نیست چراکه گاها به علل مختلف توده ماهیان در مناطقی کم میشن که وجود غذای مناسب یکی از این علل هستش. تور مورد استفاده برای صید این گونه هم تور گوش گیر هستش که ماهی با ورود به چشمه تور جهت خروج تلاش میکنه و در این زمان اپرکلوم یا در واقع سرپوش آبشش ماهی درگیر میشه و ماهی دیگه از اون رهایی پیدا نمیکنه. خوشبختانه سازمان شیلات کشور هر ساله از اواخر بهمن ماه در مناطق مختلف استان های شمالی کشور نقاطی رو برای تکثیر مصنوعی این گونه در نظر میگیره و تعداد زیادی لارو تولید و در رودخانه ها رهاسازی میشه. حقیر هم افتخار خدمت در این زمینه رو داشتم و البته با مشکلات مختلف از جمله مشاجرات با افراد محلی و گاها درگیری ها ایجاد شده آشنایی دارم. متاسفانه این گونه به علت قیمت بالا و مشتری پسند بودن در این موقع از سال صید و ماهیان قبل از اقدام به تولید مثل از بین میرن. بر اساس تعاریف علمی در سطح بین المللی گونه های ماهی باید حداقل یکبار موفق به تولید مثل شده باشند و بعد مورد بهره برداری قرار بگیرند ولی در مورد این گونه گاها ماهی تجربه تولید مثل رو پیدا نمیکنه. امیدوارم روزی شاهد افزایش درک مردم در خصوص گونه های جانوری کشور باشیم. البته تنها صیادان در این زمینه مقصر نیستن بلکه افرادی که اقدام به خرید این گونه در این موقع از سال می کنند هم در این نابودی سهیم هستند.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  24. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    منم تا پارسال یکی از همون آدمای نادان که این طوری ماهی میگرفتن بودم
    فصل زادو ولد نباید مزاحم هیچ موجودی شد، عواقبش خیلی بده
    احساسی نمیگم، دیدم…..

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  25. محمد می‌گوید:

    سلام
    من دلیل نصب این تورها رو نمیدونستم تا اینکه مطلب شما رو خوندم
    من این تورها رو تو چالوس، نوشهر و جاده رامسر – نوشهر هم دیدم
    خواهشا تا دیر نشده رسیدگی کنید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  26. عشقی می‌گوید:

    اون از تور پرندگان، اینم از تور ماهیان تخم گذار، متاسفانه چند قدم دیگر تا نابودی کامل

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  27. kooshan می‌گوید:

    آنچه در مورد صید بیرویه ماهیان سفید و یا ماهیان خاویار و رخدادهایی نظیر کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار و رویدادهای های مشابه برجسته می نماید یکی رجحان بیش از حد منافع کوتاه مدت و عمدتأ شخصی و نهایتأ منطقه ای بر منافع ملی , دیگری وجود تنگناهای درآمدی ناشی از برخی مشکلات مثل تحریمها و نیز عدم فراگیری فرهنگ گفتگو و مذاکره و تبادل امتیازات متقابل برای رسیدن به تفاهم و توافق مرضی الطرفین در بین اقشار مختلف مردم است , البته همواره عده ای زیاده خواه و قانون گریز پیدا می شوند که تعیین تکلیف آنان بعهده قانون است , اما آن هموطنانی که قصد فراهم کردن رفاه خود و خانواده شان را در سر داشته و آمادگی گفتگوی منطقی را دارند اگر در نظر بگیرند با ادامه روند فعلی دیگر در آینده محتوم چیزی برای فرزندانشان باقی نخواهد ماند رویه خود را اصلاح خواهند کرد.
    رسیدن به این نقطه نیازمند مقدماتی است نخست اینکه دولت و مسئولین محترم کشور همانطور که در طی مذاکرات هسته ای با در اولویت قرار دادن منافع ملی این مذاکرات را بنحو احسن مدیریت کرده و به پیش برده اند و موجب امیدواری مردم به آینده شده اند, بایستی این امر را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کنند تا هموطنان احساس کنند اگر در جایی از نفع شخصی یا منطقه ای کوتاه می آیند در عوض در آینده نزدیک طی روند توسعه و پیشرفت ملی و کشوری از معادل آن و یا حتی بیشتر منتفع خواهند شد. علاقمندان و دوستداران و فعالین حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور می توانند با توضیح مزایای فرهنگ گفتگو و مذاکره جهت نیل به تفاهم و توافق بخصوص در آنچه به عرصه محیط زیست کشور مرتبط است , بر درستی پیشبرد منافع آحاد مردم همزمان و هماهنگ با توجه درخور به منافع ملی تأکید کنند و همواره یادآوری کنند که رفاه همه هموطنان و بهتر شدن وضعیت محیط زیست کشور در گرو رشد و توسعه ملی است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  28. هادی یازرلو می‌گوید:

    واقعاً برای ما ایرانی ها واقعاً جای تاسف داره که فقط ادعای فرهنگ ۲۵۰۰ داریم، اگر بدانند که اگر این ماهی ها اگر به طور کامل وارد محیط رودخانه بشند و تخم ریزی کنند، در سال های بعد اینقدر فراوانی ماهی خواهیم داشت که نگو و نپرس. واقعا اینطور شکار ماهی دور از رسم جوانمردی هست

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  29. mostafa می‌گوید:

    عزیزان مقصرترین سازمان در بوجود آمدن این وضع اداره شیلات هست. شما به راحتی با یک دوربین معمولی و حتی با موبایل از نحوه تعامل این ماموران با قاچاقچیان میتوانید فیلم برادری بکنید و حتی برخی ازین ماهیگیران در صحبت های گردهمی این قضیه رو مطرح کرده بودند که بعضی مامورین و قاچاقچیان در نقاطی از ساحل و یا در همان دریا شماره همدیگر رو دارند و باهم قرار میزارند و دیگه مابقیه کارها. پس اول اصلاح خود سپس ایراد گرفتن از دیگران

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>