یازده هزار مترمربع از اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود رفع تصرف گردید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: در سال ۱۳۸۴ یازده هزار مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده جاجرود تهران، روستای ده­ترکمن (همه سین)، با کاشت درخت، دیوارچینی و احداث آثار اعیانی به تصرف درآمد.

در همان سال با شکایت اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار پرونده ای در این زمینه در دادسرای ناحیه ۱۹ تهران به جریان افتاد.

در جریان تحقیقات و رسیدگی به این پرونده، دادگاه اراضی مذکور را تصرف شده اعلام و رای خود مبنی بر رفع تصرف از اراضی ملی را صادر نمود.

در تاریخ ۹۴/۱/۲۴، با دستور سرپرست شعبه ویژه زمین­خواری، با حضور عوامل پلیس پیشگیری کلانتری ۱۲۸ تهران، عوامل مرکز عملیات پلیس امنیت تهران، نیروهای یگان محیط زیست پارک های ملی خجیر و سرخه و حصار و در حضور شخص متصرف، دیوار کشی و سازه های موجود، تخریب شده، اراضی مذکور رفع تصرف و صورتجلسه مربوطه نیز تنظیم گردید.

لازم به ذکر است زمین های رفع تصرف شده از اراضی ارزشمند و مهم در داخل منطقه حفاظت شده جاجرود می باشد که دارای ارزش اکولوژیک بالایی بوده و به همین جهت بازپسگیری آن­ها حائز اهمیت بسزایی بود.

همچنین به منظور بازگرداندن عرصه به حالت اول، کلیه درختان کاشته شده با کمترین آسیب از محل کاشت خارج و در محل محوطه اداره پارک های ملی خجیر و سرخه­ حصار کاشته شدند.

+121
-1
  

9 دیدگاه

  1. reza می‌گوید:

    اینو میگن اجرای قانون
    کاش زمانی برسه هیچکسی از بزرگ و کوچک تو منابع طبیعی مخصوصا جنگل ویلا نسازه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    بازپسگیری زمین از زمینخوران همیشه سخت و با اما و اگرهای زیادی روبرو بوده که متاسفانه تخلف یا چشم پوشی برخی مسئولان همیشه به مشگل زمینخواری دامن زده!!
    نزدیک به پنج هزار پرونده ویژه زمینخواری فقط در استان تهران در دستگاه قضایی وجود داره که تنها پنجاه درصد از زمینهای مربوطه به منابع طبیعی بازپس داده شده!!
    گفته شده نود و سه درصد از زمینهای آزاد در استان تهران به نام منابع طبیعی سند زده شده با همه این اوصاف وقتی مناطق حفاظت شده از دست اندازی در امان نیستند تنها سند سازی نمی تونه مشگل رو حل کنه! در بحث زمینخواری نیاز به تغییر قوانین در سطح گسترده داریم
    کاشت دوباره درختان در نقطه ای دیگر کار خیلی خوب و زیبایی بود که واقعا جای تشکر داره
    ممنون از همه زحمتکشان

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  3. mobarez می‌گوید:

    چرا فاز ۸ پردیس رو اجازه ساخت دادید؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    یعنی همه جای دنیا اینطوریه طرف چند درخت بکاره و حریمی مشخص کنه بعد صاحب زمین بشه ؟!

    بابا ما کجای کاریم اگر اینطوریه اکثر مردم هالو تشریف دارن که بلد نیستن برای خودشون زمین بگیرن و بگن اینا همش ماس ماس

    بیخود میرن پول آپارتمان جور میکنند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  5. DORNA می‌گوید:

    خدا خیرشون بدهد نیروهای سازمان محیط زیست رو که پیگیر شده اند.
    و به سهم خودم سپاسگزارم که اعتراض ما به قطع درختان در دفعات پیش شنیده شد و این بار درختان نیز به نفع سازمان مصادره شد و دوباره کاشته شد.
    هر درختی که قطع می شود، جاندار عزیزی از دنیای ما کم می شود…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  6. علی می‌گوید:

    اگه دقت کنید این پرونده بعد از ده سال به نتیجه رسیده
    سرعت عمل سیستم قضایی کم هست انگار یا خیلی خیلی کم هست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  7. کوشان مهران می‌گوید:

    در اواسط دهه ۱۳۵۰ زمینهای ده ترکمن در نخجیرگاه جاجرود بطور کامل خریداری و قرار بر تغییر این سکونتگاه بود که با شروع انقلاب این طرح گویا با وجود پرداخت پول به مالکان منتفی گردید.

    تا اوایل دهه ۱۸۸۰ و معاهده آخال بین ایران وروسیه که مرزهای کنونی گلستان وخراسان شمالی را به شکل کنونی پدید آورد دولت ایران همواره درگیر تاخت وتاز ترکمانان یاغی بود که استرآباد وسمنان وخراسان را گرفتار آشوب می نمودند و بدین سبب همواره ارسال نیروهای مسلح به این بخش از دغدغه های اساسی می بود.

    یکی از راهکارها برای ایجاد امنیت گرفتن گروگان از طوایف بود تا از شورش پیشگیری نمایند و جز این در صورت موفقیت قوای اعزامی اسرایی نیز به تهران ارسال می شدند.

    ده ترکمن سکونتگاهی برای اسرا و گروگانهای ترکمن شده بود تا به دلیل نزدیکی به پایتخت همواره آنها را زیر نظر داشته باشند.

    ********************************************************

    یک نکته قابل توجه در مدیریت مناطق چهارگانه در ایران تغییر مدیران آنها می باشد که گهگاه تاثیری بسیار منفی و یا مثبت بر زیستگاه می گذارد.

    برای نمونه شنیده ایم فلان زیستگاه که عملا خالی از گونه های بزرگ شده بود طی مدیریت فلان شخص به خوبی احیا شده ولی به مجرد اتمام ماموریت ویا فرستادن این فرد به منطقه و یا استانی دیگر به سرعت وضعیت رو به قهقرا می گذارد.

    مشکل بزرگ ما در ایران عدم ثبات در سیستم مدیریتی می باشد.

    باید بگونه ای مدیریت مناطق چهارگانه ودر واقع هر منطقه دارای برنامه ای مدون وسازمان یافته باشد که با تغییر هر سرپرست تغییراتی کلان در آن وقوع نیافتد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  8. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    منتظر اقدامات مشابه در سطحی گسترده هستیم..تشکر

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  9. شیرین می‌گوید:

    امیدوارم امسال بعد از این ماجراهای ناراحت کننده کلی خبرای خوب بشنویم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>