یک جفت شیر ایرانی پس از گذشت سال ها از آخرین حضور، وارد ایران می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شیر ایرانی با نام علمی Panthera leo persica زیر گونه‌ای از شیرها می‌باشد که هم اکنون در طبیعت تنها در جنگل گیر در گجرات هند یافت می‌شود.

شیر ایرانی در کشر هندوستان «شیر هندی» نامیده می‌شود اما نام اصلی این زیرگونه از شیر، شیر ایرانی بوده و این مهم از واژه پرسیکا نشات گرفته و در تمام دنیا نیز نام این زیرگونه با همین نام (شیر ایرانی) مشخص می شود.

شیر ایرانی در گذشته با جمعیت فراوانی در دشت‌های کشور ما زندگی می کرده و نماد ملی ایرانیان نیز محسوب می‌شده است.

اطلاعات ذکر شده در سفرنامه‌ها و گزارش‌های محققان نشان می‌دهد که تا حدود ۱۵۰ سال قبل این حیوان در شمال خوزستان و جنوب فارس تا بوشهر حضور داشته‌ است.

…………………………………………..  ……تصویر: شیر ایرانی نر و ماده

دشت ارژن فارس یکی از بهترین زیستگاه‌های شیر ایرانی بوده است. بلنفورد جانورشناس معروف در قرن نوزدهم می‌نویسد: «هر سال تعداد ۴ تا ۵ شیر در منطقه دشت ارژن شکار می‌شد و بچه شیرها را در بازار شیراز بفروش می‌رساندند.»

بر اساس یک روایت آخرین شکار شیر در ایران توسط ظل‌السلطان پسر ناصرالدین شاه انجام شده است اما خود او در خاطراتش (که در ۱۳۲۳ ه. ق تنظیم شده) به حسرت در شکار شیر اشاره کرده‌ است. ظل‌السلطان در این کتاب گفته که در دشت ارژن به شکار شیر می‌رود و علی‌رغم جرگه کردن منطقه با ۱۰ هزار نفر، موفق نمی‌شود شیری شکار کند. او همچنین ضمن توصیف رود قره‌آغاج (در جنوب شیراز) می‌نویسد: «شیر فراوان و زیاد است ولی از قراری که شنیدم به قرب پانزده سال است که دیگر هیچ شیری در شیراز دیده نشده است.» به علاوه این شاهزاده قاجار به منطقه کام‌فیروز اشاره می‌کند که با سران ایل قشقایی برای شکار شیر می‌رود که آنها دو شیر شکار می‌کنند اما ظل‌السلطان دست خالی برمی‌گردد.

گزارش‌هایی از مشاهده شیر در اواسط قرن بیستم میز در دست است. مشاهده یک شیر در سال ۱۹۴۱ در ۶۴ کیلومتری شمال دزفول توسط یک نقشه‌بردار هندی قشون انگلیس یکی از آخرین گزارش‌های مشاهده شیر در ایران است و احتمالا تا چند سال پس از آن نیز چندین شیر در ایران وجود داشته‌ است.

……………..یکی از معدود تصاویر موجود از شیر ایرانی مربوط به یک توله شیر در اواخر دوره قاجار

نهایتا شیر ایران به دلیل شکار بی رویه، کوچک شدن زیستگاه و نابودی طعمه هایش به طور کامل از طبیعت کشور حذف می گردد.

پس از آن ایرانی ها بارها تلاش کردند که نماد کشور خود را به ایران بازگردانند اما پیش از انقلاب اسلامی تلاش ها برای گرفتن شیر ایرانی از هندوستان با مخالفت مسئولان این کشور مواجه شد.

دریافت شیر ایرانی از هند پس از انقلاب نیز بارها از سوی ایران پیگیری و حتی طرح تعویض شیر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی از سوی هندی ها مطرح شد که خوشبختانه ایران با این طرح مخالفت کرد.

شیر ایرانی بصورت آزاد تنها در طبیعت کشور هند زندگی می کند اما این زیرگونه در برخی از باغ وحش های جهان نیز نگهداری می شود.

حدود دو سال است که باغ وحش تهران تلاش می کند تا بتواند موافقت نهادهای بین المللی مرتبط را برای تحویل یک جفت شیر ایرانی به این باغ وحش را جلب نماید.

باغ وحش تهران در حال حاضر عضو موسسه موسوم به EEP  است و بابت حضور خود حق عضویت می‌پردازد. ایران به عنوان یک عضو، این اجازه را دارد که درخواست خود را مبنی بر نگهداری از گونه های خاص و در معرض انقراض را مطرح نموده و در صورتی که استانداردهای لازم برای نگهداری از آن گونه را داشته باشد، این درخواست بررسی شده و با آن موافقت خواهد شد.

این موسسه پس از بررسی‌های لازم و بدون دریافت هیچ‌ هزینه اضافی، گونه مورد نظر را در اختیار باغ وحش متفاضی خواهد گذاشت تا ضمن آنکه در معرض دید عموم گذاشته می شود، با شرایط مناسب بتوانند تولید‌ مثل کنند.

قدم‌های نهایی برای حضور شیر ایرانی در باغ وحش تهران

پس از دو سال مکاتبه و کار مداوم، موسسه اروپایی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها پس از بررسی‌های انجام شده و ایجاد استانداردهای اولیه لازم، حدود شش ماه پیش با درخواست ایران موافقت کردهو مجوز ورود شیر ایرانی به باغ وحش تهران، صادر شده است.

بنابراین قرار است بزودی و در صورت رعایت استانداردها و ایجاد زیر ساخت های لازم، یک جفت شیر ایرانی نر و ماده به باغ وحش تهران تحویل داده شود.

موسسه اروپایی باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها موسوم به EAZA  با دو تشکل همکاری و برنامه‌های خود را هماهنگ می‌کند. یکی «برنامه گونه‌های در خطر انقراض» یا EEP است و دیگری هم ESP نام دارد که تلاش آن روی ثبت و ضبط گونه‌های حیات وحش و حفظ اسناد مرتبط با آن است.

در نامه‌های ارسال شده از سوی باغ وحش تهران، ایجاد شرایط لازم و مناسب از جمله برخورداری از نور طبیعی، دسترسی به منابع کافی آب و همچنین حصار لازم و مساحت مناسب به طور مشخص تعیین شده است.

………….تصاویر سه بعدی از وضعیت محل پیشنهادی برای محل زندگی شیر ایرانی در باغ وحش تهران

در این زمینه جایگاهی با فضای بیرونی ۸۵۰ مترمربع و کاملا منطبق با استانداردهای بین‌المللی برای تکثیر شیر ایرانی در نظر گرفته شده و نقشه‌های مربوطه به اتحادیه باغ وحش های اروپا ارسال گردید.

مشخصاتی جایگاه و شرایطی که برای نگهداری شیر از سوی باغ وحش تهران ارائه شده بود همگی توسط اتحادیه باغ وحش های اروپا تایید شده و با تایید نقشه ها، عملیات ساخت جایگاه آغاز گردید و در حال حاضر مراحل نهایی ساخت آن در حال انجام شدن است.

تصاویر: جایگاه در نظر گرفته شده برای شیر ایرانی در حال تکمیل بوده و احداث آن در مراحل پایانی بسر می برد

پس از پایان ساخت جایگاه، کارشناسان اروپایی بصورت حضوری از این مکان بازدید خواهند نمود و پس از تایید نهایی اجازه انتقال یک جفت شیر ایرانی به این جایگاه را صادر خواهند کرد.

گفتنی است این تصمیم مهم با مشورت و حمایت بخش حیات وحش دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، آقای دکتر رستمی و دانشگاه محیط زیست آقای دکتر فاضل اخذ شده و کارشناسان ایرانی و بین المللی در این راه کمک رسان باغ وحش تهران بوده اند.​

باغ وحش تهران در حال حاضر از گونه ­های مختلف گربه سان ازجمله پلنگ ایرانی، پلنگ آفریقایی، شیر آفریقایی، ببر بنگال، کاراکال، سیاه گوش و گربه جنگلینگهداری می کند که جایگاه نگهداری آنها نسبت به گذشته کاملا تغییر کرده و در حد استانداردهای بین المللی است.

هر چند به دلیل تخریب زیستگاه های شیر در استان های جنوبی کشور و تحویل شیرهای باغ وحشی به ایران، در حال حاضر به هیچ عنوان امکان معرفی مجدد این گونه به طبیعت کشور وجود ندارد اما حضور مجدد شیر ایرانی پس از سال ها در کشور اتفاق خوشحال کننده ای است و می توان امیدوار بود با پیشرفت علم و افزایش حساسیت دولت به حفظ محیط زیست و گونه های جانوری، در آینده بتوان بخش هایی از زیستگاه ها را احیا و شیرهای ایرانی را در آن رهاسازی نمود.

+4531
-464
  

90 دیدگاه

  1. پندار نیک می‌گوید:

    این همه تلاش و پیگیری در جهت احیا و تکثیر نسل شیر ایرانی که نشان قدرت و عظمت ملی ایران بوده و هست جای تقدیر و تشکر دارد.
    کاش میشد همه مردم می توانستند در این پروژه کمکی کنند تا قدرش رابدانند.
    پاینده و پیروز باد ایران سرفراز.
    باسپاس

    پر طرفدار Thumb up 257 Thumb down 24

    • یوز پلگ درز می‌گوید:

      از حرفتون خنده ام میگیره مردم ما همین گونه هایی رو که داریم هم دارن نابود میکنن چه برسه به شیر میدونی شکار شیر کلاسش از شکار پلنگ و یوز بیشتره اخه اینه تفکر ملت ما

      پر طرفدار Thumb up 177 Thumb down 57

      • ساکاروز می‌گوید:

        جناب یوز پلنگ درز
        تفکر هر نفر با نفر دیگه کاملا فرق می کنه فقط شاید تو بعضی موارد یکی باشد.
        برای شما متاسفم که فرق شکارچی و شکارکش و طبیعت دوست و …. نمی دونید و همه رو با یک چشم نگاه می کنید.

        داغ Thumb up 50 Thumb down 63

  2. ستارخان می‌گوید:

    خیر مقدم عرض می کنیم

    قدمشان روی چشم

    پر طرفدار Thumb up 138 Thumb down 11

  3. اهورا می‌گوید:

    ای داد بیدااااد آخه با این وضعیت بد باغ وحش ارم چگونه مسوولان با این کار موافقت کردند؟؟؟؟؟!!!!
    شیر ایرانی وارد کنیم که فردا خبر برسه که شیر ها به دلیل بیماری یا نبود مسوولیت تلف شدند ؟؟؟
    مگر ۲ ببری که به ایران فرسناده شده ببر نر مرد یا ببر ماده که ۴ ساله در قرنطینه است
    کشتار ۱۴ قلاده شیر در ارم .تلف شدن ببر بنگال!!!!
    آخه خدا رو خوش میاد این حیوانات رو زجرکش کنیم؟؟؟؟؟؟

    در ضمن امکان رها سازی در صورت تکثیر شیر هرگز شدنی نیست و این یک رویایی بیش نیست آن هم در این وضعیت بسیار بسیار اسف بار محیط زیست و حیات وحش ایران.

    پر طرفدار Thumb up 139 Thumb down 39

    • معین می‌گوید:

      جناب اهورا

      از این موضع غیر منطقی تعجب میکنم!!

      مگر میشود یک ایرانی از بازگشت شیر ایرانی پس از یکصد سال به سرزمین خودش ناراحت باشه !

      درحالیکه اعلام شده همه شرایط برای نگهداری شیرها طبق استانداردهای بین المللی و با نظارت نهادهای مربوطه انجام می شود

      اگر هنوز چند قلاده ببر اصیل مازندران در گوشه از دنیا در باغ وحشی نگهداری مس شد آیا ما نباید تمام تلاش خود را انجام می دادیم تا یک جفت ببر مازندران را به کشور بازگردانیم؟

      شاید این تنها و آخرین فرصت ایران برای دریافت یک جفت شیر ایرانی باشد و بعد از این هرگز این فرصت تاریخی تکرار نشود

      پر طرفدار Thumb up 96 Thumb down 29

      • اهورا می‌گوید:

        دوست گرامی من هم خیلی چشم به راه آمدن شیر ایرانی به ایران بودم ولی زمانی که آدم رخدادهای وحشتناک رو می بینه و می شنوه چگونه خوشنود باشه شیر به ایران بیاد؟؟؟ مگر مرگ شیرها و ببرها در باغ وحش ارم نبود؟!
        در ضمن ببر مازنداران به کل نابود شده چه در حیات وحش چه در باغ وحش های دنیا..ببری به نام ببر هیرکانی وجوووود ندارد.

        پر طرفدار Thumb up 68 Thumb down 29

        • ایمان معماریان می‌گوید:

          دوست من خاطرات بد گذشته مانعی برای پیشرفت نیست

          باغ وحش تهران ۲ سال است که در حال تغییر و استاندارد شدن است و دوست گرامی این پروژه هیچ وجه مشترکی با پروژه ببرهای هیرکانی ندارد.

          زنده نگه داشتن شیر ایرانی یعنی جلب توجه مردم به حیات وحش ایران، یعنی استفاده از یک نماد ملی تا اهمیت حیات وحش را درک کنیم بدانیم که چه موجود با ارزشی را از دست دادیم شاید درس عبرتی باشد برای کمک به آنچه هنوز داریم.

          کمکی باشد به پلنگ ایرانی و یوز آسیایی تا تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.

          باغ وحش تهران مسئول شیرهاست و مالکیت شیرها با اتحادیه باغ وحش های اروپا و EEP

          پر طرفدار Thumb up 90 Thumb down 15

          • اهورا می‌گوید:

            سپاس دوست ارجمند ایمان معماریان

            خدا کند اینجور که شما می گویی باشد

            واقعا از ته دلم آرزوی دیدنم شیر ایرانی است که هم نماد ایران و ایرانی و هم جایگاه بسیار بالایی در تاریخ ایران داشته و دارد.

            دکتر ایمان معماریان ما تنها امیدمان به شماست و خواستم بپرسم پروژه تکثیر ۲ پلنگ ایرانی باع وحش ارم ریکا و کیجا چی شد؟

            باز هم سپاس از شما

            پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 9

          • شوکا می‌گوید:

            سلام جناب اقای معماریان من ی سؤال داشتم از شما
            طرح حفاظت از یوز پلنگ از سال ۸۱ شروع شده ولی هنوز کار بخصوصی صورت نگرفته بجز اون دوتا یوز که در پردیسان هستند که بعید میدونم در اونجا کاری از پیش بره
            به نظر شما ما در قبال یوز خیلی بی خیال یا بی تفاوت نیستیم نکنه نوش دارو بعد…..

            پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 6

    • مسعود شهرابی می‌گوید:

      جناب اهورا دوست عزیز
      آدمی به امید زنده هست پس باید امیدوار بود باید از اشتباهات گذشته درس گرفت و آینده رو ساخت

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 11

  4. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    چه میتوان گفت میگویند طرف لقمه را دور سر میگرداند و میخورد . شاید بیمعنا باشد اما ما درشت ترین گونه پلنگ را در کشور داریم که هر سال تعداد زیادی از انها را باشکال مختلف میکشند . یوز ایرانی را داریم که میگویند ۷۰ قلاده از ان باقیمانده یعنی در خط قرمز انقراض قرار دارد آنوقت درست از میان زیستگاه اینها خودروها با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر میتازند و آنها را میکشند یوزی که بدنبال آب یا شکار است زیر خودرو میرود و میمیرد در حالیکه فرزندانش او را تماشا میکند چه سرنوشتی در انتظار اآنها خواهد بود بجز مرگ . یکی برای گوسفندش آنها را میکشد یکی برای آنکه مردانگیش را ثابت کند. بعد برای حفاظت آنها تنها طرحی که تاکنون پیاده شده آنهم با سرمایه خصوصی فقط نصب ردیاب روی سه قلاده پلنگ بوده ! پرندگان مهاجر را میکشند شیرها را در قفس ۲۰ تا ۲۰ تا میکشند یا کاری میکنند تا جلوی چشمشان بمیرند . حالا التماس دو شیر میکنند ! میگوییم ۱۵۰ سال پیش فرهنگ حمایت از حیوانات نبوده حالا چی ؟ الان فرهنگش هست ؟ پس اینها که هستند که حیوانات را قتل عام میکنند ؟ دنیا بسمتی میرود که حامیان حیوانات و طبیعت حرف اول را در سیاست و مجلس کشورها میزنند و هیچ طرحی بدون در نظر گرفت آسیبهای زیست محیطی به اجرا در نمیاید چون همه میدانند از دست دادن قسمتی از طبیعتشان چه هزینه ای دارد آیا این مسایل در کشور ما اهمیت دارد ؟ چند مثال از طرحهای راهسازی یا سد سازی میخواهید که برای اجرای آنها منطقه را نابود کرده اند کسی برای درختان در اجرای پروژه ها ارزش قایل نیست . نمیخواهم به بیراهه بروم اما همه چیز بهم وابسته است و از نگرش حمایت از حیات وحش کشورمان و حفظ جنگلها و غیره آغاز میشود . منهم آرزو دارم نسل شیر و ببر در ایران دوباره متولد شود اما آیا از آنچه داریم حفاظت میکنیم که بفکر اضافه کردن افتاده ایم ؟ نظرها متفاوت خواهد بود اما امیدوارم همه در یک دیدگاه هم نظر باشند و آن اینکه کشورمان نیازمند یک حمایت جمعی از حیات وحش و طبیعت موجود دارد و این نگرش باید از شهرها تا روستاها رواج پیدا کند و هر ایرانی بیک محیط بان و حافظ محیط زیست تبدیل شود . بغیر از این چیزی برای نسلهای بعد نخواهیم گذاشت و باید کبک را هم وارد کنند .

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 6

    • مجتبی می‌گوید:

      واقعا ما عادت داریم سرمایه هامونو از دست بدیو یا نابودشون کنیم بعد بیافتیم دنبال اینو اون و هزینه کنیم!
      این همه خیر هست نمیدونم چرا کسی تو حیطه حیات وحش کاری یا وقفی نمیکنه خودمم که دست خالی کاش کاری از دستم برمی اومد!

      پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

    • کاوه می‌گوید:

      کاملا موافقم!

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      دوست گرامی این پروژه هیچ وجه مشترکی با پروژه ببر های هیرکانی ندارد.

      زنده نگه داشتن شیر ایرانی یعنی جلب توجه مردم به حیات وحش ایران، یعنی استفاده از یک نماد ملی تا اهمیت حیات وحش را درک کنیم بدانیم که چه موجود با ارزشی را از دست دادیم شاید درس عبرتی باشد برای کمک به آنچه هنوز داریم.

      کمکی باشد به پلنگ ایرانی و یوز آسیایی تا تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.

      باغ وحش تهران مسئول شیرهاست و مالکیت شیرها با اتحادیه باغ وحش های اروپا و EEP

      پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

      • وحید.ب می‌گوید:

        سلام جناب دکتر معماریان
        چند جا اشاره کردید به” نمادملی”
        به گمان حقیر شیر دیگر سالهاست که نماد ملی ما نیست
        این حقیقت تلخ اگرچه با” دوست داشته های” من و شما در تعارض است اما وجود دارد
        باید دورنمای این حرکت را برای مردم تفسیر کنید
        مثلا قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد؟ این شیر ها بفرض زاد آوری قرار است کجا ساکن شوند؟ آیا تا ابد محکوم به زیستن در فضایی کمتر از یک جریب هستند؟
        ….
        به یوز و پلنگ اشاره نمودید پلنگ را نمیدانم ولی در باب یوز عرب ها (چه در امارات و چه عربستان) تجربیات جالبی دارند

        پروزه شیر ایرانی اگر هم ارتباط با ببر هیرکانی داشت بازهم چیزی از ارزش آن نمیکاست

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 13

        • ایمان معماریان می‌گوید:

          جایگاه مناسب به فضایی گفته می شود که حیوان در آن تمام نیازهای خود را برآورده سازد.
          دقت کنید تمام نیازها… شیر های ایرانی سال های سال است که در باغ وحش های اروپایی و آمریکا حفظ شده و زندگی می کنند و ما بعد از سال ها تلاش جایگاهی درخور برای آنها فراهم کرده ایم تا به ایران بیاییند.
          اینکه در طبیعت ایران نابودش کردیم جای تفکر و تاسف دارد ولی دیدن دوباره نماد کشورمان یادآوری است تا این تجربه را برای سایر نمادهای ایران ازجمله پلنگ و یوز تکرار نکنیم.

          پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

          • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

            اقای دکتر معماریان همت و علاقه و تجربه شما در این زمینه به همه ثابت شده و میدانیم چقدر دوستدار حیوانات هستید و همواره آرزوی سلامتی شما را دارم اما بگذارید سناریو این شیرها را برایتان بگویم شاید کمی بدبینانه باشد اما اتفاق افتاده است. در ابتدا همه علاقه نشان میدهند اما در کشور ما هرچیز وقتی عادی شد بفراموشی سپرده میشود انوقت است که از چشم میافتد و بعد هم فراموش میشود.
            ابتدا یک محیط استاندارد فراهم میشود تا مورد قبول قرار گیرد و شیرها وارد کشور شوند. بعد از ورود همه کلی تبلیغات میکنند و از این موفقیت هورا میکشند.
            امیدواریم شیرهای داده شده عقیم نباشند و در اینصورت زاداوری خواهند کرد و تعدادشان زیاد خواهد شد و بعد از شاید ۵ سال مکانشان دیگر مانند قبل نیست و شاید در گوشه و کنار آن انباری ساخته شده و دفتر اداری و… که از فضای آنها با توجه به افزایش تعدادشان خواهد کاست.
            دیگر کسی سراغی از آنها هم نمیگیرد بعد میگویند میخواهند تعدادی از آنها را بفروشند کسی نمیخواهد.
            این تازه در شرایطی است که تا این مرحله بیماری حیوانات را از پا در نیاورده باشد. شما خود میدانید که باغ وحش ارم امکان افزایش زمین ندارد و محدود است .

            پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

          • ایمان معماریان می‌گوید:

            دوستدار محیط زیست گرامی
            تصور شما از شرایط کاملا صحیح است ولی در این باره صادق نخواهد بود چون شیرها برای نگهداری و تکثیر به ایران می آیند ولی مالکیت آنها و مدیریت آنها با EEP است و در صورت هر کاستی هر زمانی از ایران خواهند رفت.
            در ضمن توله ها هم با مدیریت همین ارگان جابجا می شوند و به باغ وحش های دیگر می روند حتی برای جفتگیری آنها انتخاب می کنند کدام شیرها می تواند با هم جفتگیری کنند و ممکن از تعویض شوند.

            پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

    • علیرضا می‌گوید:

      با عرض سلام
      کاملا با شما موافق هستم. متاسفانه همین طور است که میفرمایید.ممنون

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  5. کاکتوس می‌گوید:

    گویا با تجربه تلخ ببر سیبری که مازندرانی نشده جان به جان آفرین تسلیم نمودند و فدای دیگر گونه ها شدند تا با انگشت نما شدن باغ وحش طهران کمی مسئولان مربوطه برای آبروی خویش هم که شده به فکر بیوفتند.

    خوشحالم هرچند که فعلا کمی رویای دوری است اما واقعا امیدوارم زنده باشم و ببینم روزی که شیر ایرانی در دشت ارژن است و ببری دورگه در جای ببر مازندران.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      انهم با شیر تربیت شده در قفس که در دشت ارژن جولان میدهد چه خواهد شد . میتوان تصور کرد کسانیکه با تفنگ انها را دنبال میکنند و احساس میکنند از نوادگان قاجار شده اند و شازده .

      داغ Thumb up 9 Thumb down 15

  6. مرتضی می‌گوید:

    باسلام
    ان شاء الله به امید پروردگار و به امید روزی که همه جایگاه و ارزش حیات وحشمونو بدونن

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 4

  7. دوست دار حیات وحش می‌گوید:

    باسلام
    ممنون از مسئولین مربوطه
    خبر خوشحال کننده ای است.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  8. دوست طبیعت می‌گوید:

    ای کاش شرایطی فراهم می شد که در یک منطقه بزرگتر مثل سایت های تکثیر، آنهم در دشت ارژن فارس قرار می گرفتند تا در یک محوطه کوچک باغ وحش!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

    • حسام می‌گوید:

      دوست عزیز برای دوتا شیر که منطقه بزرگ نیاز نیست

      اتفاقا فضای کوچک برای بررسی، نگهداری، درمان و جفتگیری مناسب تر است

      قطعا همزمان با افزایش جمعیت، فضاهای بزرگتری نیز در نظر گرفته خواهد شد

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  9. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    شیر ایرانی تو زادگاهش شیر بود که تموم شدو رفت. با این کارا هم زنده نمیشه. به فکر پلنگ و یوز پلنگ باشید تا صد سال دیگه حسرت اینهارو هم نخوریم

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 11

  10. م.ش می‌گوید:

    بعد از خبرهای تاسف بار کشته شدن چهار پلنگ در طبیعت، ورود شیر ایرانی خبری خوشحال کننده ای برای دوستداران حیات وحش است

    البته ۱۲۰سال زمان زیادی هستش آخرین شیر درسال ۱۳۴۰ در سیلاب روستای اطراف رودخانه دز که یک شیر نر مرده بوده که چون در جای ثبت نشده از زمان ۱۲۰ سال استفاده می کنن

    معمولا شیرها گونه های اجتماعی و گروهی هستن و در کشور ما تجربه تکثیر در اسارت این حیوان رو داریم و امیدوارم در سال جدید شاهد تولد اولین شیر های ایرانی در خاک کشور باشیم

    کاش برای ببر های آمور هم چنین جایگاهی ساخته می شد و البته هنوز هم دیر نشده چرا که ماده ببر قرنطینه بعد از چهار سال کاملا خوب شده و منتظر مجوز آزادی دامپزشکی هستش با احیای شیر و ببر ایرانی تعداد گربه سانان ایران کامل و به عدد ۱۰ برمی گرده

    امیدوارم با موفقیت در این طرح با داشتن منطقه حفاظت شده کرخه و دز و ارژنگ فارس در آینده بتونیم حداقل در شرایط محسور در قالب یک منطقه چند صد هکتاری در طبیعت کشور شاهد شیر ایرانی باشیم به مانند جنگل های گیر هندوستان تا دیگر ادعای شیر هندی نداشته باشن !

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

    • کاوه می‌گوید:

      واقعا برنامه ی برای خروج ببر ماده از قرنطینه هست؟

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

    • نیروانا می‌گوید:

      در مورد آخرین بار دیده شدن شیر در ایران گزارش مهندسین خارجی شرکت نفت یا یک نظامی در سال حدود ا ۱۳۲۰ خورشیدی ذکر شده و در یک گله سه تایی اینک شما میفرمایید در سال ۱۳۴۰ یعنی تا بیست سال بعد در سیلاب رود خانه دز جسد یک شیر دیگر دیده شده با توجه به اینکه سازمان شکاربانی در سال ۱۳۳۶ تاسیس شده عدم حفاظت از این گونه و ناپدید شدن آن در سال ۱۳۲۰ وپیدا شدن آن در سالهای بعد پرسشهای زیادی به وجود آورد. لطفا بیشتر در این مورد بنویسید.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  11. رضا می‌گوید:

    سلطان ایران بعد از مدتها به ایران بازگشت

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 4

  12. kohgard می‌گوید:

    مگر پروژه ببر سیبری در ایران به نتیجه رسید که حالا می خواهید پروژه شیر را اجرا نمائید .
    حداقل شیرهای خوشگلی وارد کنید که قابل تاکسیدرمی باشند و بدرد موزه حیات وحش بخورن ،چون عافبت کار اینا معلومه چیه.
    بجای این کارها، پول این پروژه ها را خرج محیط بان ها و تأمین و تکمیل تجهیزاتشون کنید خیلی بهتره ها!!!

    داغ Thumb up 22 Thumb down 20

  13. ya ali می‌گوید:

    امیدواریم دوباره از الاغ مشمشه دار بهشون ندهند.

    به امید روزی که در دشت ارژن رها سازی شوند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  14. امین می‌گوید:

    خداروشکر

    خدارو صد هزار مرتبه شکر

    کاش یک جفت ببر مازندران هم هنوز در یک باغ وحش دنیا باقیمانده بود

    ما ایرانیها آدم های عجیب و البته بی منطقی هستیم
    تا زمانیکه هندوستان به ما شیر ایرانی نمیداد و اسمش را گذاشته بود شیر هندی التماس میکردیم

    حال که شرایط برای این رخداد تاریخی فراهم شده بعضی انسان های کوته فکر و البته همیشه در حال منفی بافی و غرغر کردن بازهم دارن به کارشون یعنی نق زدن و منفی بافی ادامه میدن !!

    درود بر شیر ایران نماد ملی سرزمین مادری در نگاره های تخت جمشید

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

    • مجتبی اَم می‌گوید:

      منفی بافی غر زدن
      کاش برای ببر سیبری غر میزدن و اجازه وارد کردن نمیدادن
      شیری که از گربه خانگی هم ترسو تر هست نکنه خیال میکنید شیر رو میخوان بیارن ببرن توی دشت رها کنند اصلا دشتی مانده هست که شیر رها سازی کنند
      اوردن شیر به ایران کار اشتباهی هست چون تاریخ نشان داده که ما قدرت نگهداری از این زیبای رو نداریم
      شماها همان کسانی هستید که اول از این کار استقبال میکنید بعد اگر مرفق نشدن باز میاد تبل دست میگیرید داد میزنید که چرا شیر رو اوردن کار اشتباهی بود

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 17

  15. ایمان معماریان می‌گوید:

    زنده نگه داشتن شیر ایرانی یعنی جلب توجه مردم به حیات وحش ایرانT یعنی استفاده از یک نماد ملی تا اهمیت حیات وحش را درک کنیم بدانیم که چه موجود با ارزشی را از دست دادیم شاید درس عبرتی باشد برای کمک به آنچه هنوز داریم.
    کمکی باشد به پلنگ ایرانی و یوز آسیایی تا تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.
    در ضمن کور سوی امیدی به آینده.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 8

    • معین می‌گوید:

      درود بر دکتر معماریان عزیز

      آقای دکتر ممنون از تمام تلاش ها و زحماتی میکشید

      امیدوارم همانطور که از دلبر و کوشکی مراقبت میکنید و همانطور که ریکا و کیجا (دو پلنگ ایرانی در باغ وحش تهران) سالهاست تحت نظر شما بخوبی زندگی میکنند از این دو شیر ارزشمند ایرانی نیز به دقت مراقبت کنید.

      حضور شما در این پروژه دلگرمی بزرگی برای دوستداران حیات وحش به شمار میرود.

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

    • مجتبی می‌گوید:

      عرض سلام و ادب خدمت آقای دکتر معماریان
      بنظر من آوردن شیر اونم توی باغ وحش ایرادی نداره و اگه فکر افزودن اون به دشت ار‍زن و امثال اون و داریم اشتباه ست مطمئنن مثل ببر تو میانکاله میشه چون با برنامه ریزی و شناخت صورت نگرفت ما قبل شیر و ببر ، پلنگ و سیاهگوشو ، کاراکال و واسه کار و شناخت داریم که تازه یک نفر اونم با هزینه شخصی داره روشون کار میکنه در صورتی که کلی فارغ التحصیل و علاقه مند به حیات وحش داریم که مطمئنم اگه فراخوان زده بشه برا طرح های محیط زستی حاضرن رایگان خدمت کنن چون دلشون میسوزه!
      متشکر

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  16. سعید می‌گوید:

    حالا فرضا که آمدند چه اتفاق خاصی خواهد افتاد؟؟؟؟
    آیا بهتر نیست باغ وحش تهران در شرایطی که حاضر نیست شفافیت کامل را در مورد چگونگی زنده زنده در آتش سوزانده شدن شیرهای بدبختی که در باغ وحش بودند در دستور کار خود قرار دهد و در شرایطی که در مورد ببری که از روسیه وارد شده است همچنان زندان انفرادی ادامه دارد از ورود گونه های جدید گوشت خواران بزرگ خودداری نماید؟؟؟
    این گونه شیر چه در هند باشد چه در ایران نام علمی اش روی آن است و فرقی در معامله ندارد. در مورد تکثیر و خواب و خیال هایی از این قیبل هم اظهر من الشمس و اجلی من النهار است که پروژه شیر ایرانی دقیقا و دقیقا به همان دلایلی که در مورد ببر هیرکانی وجود دارد و دللی عینی اش در زندان انفرادی است به شکست خواهد انجامید چون زیستگاهی برای آنها وجود ندارد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      دوست گرامی این پروژه هیچ وجه مشترکی با پروژه ببرهای هیرکانی ندارد.
      زنده نگه داشتن شیر ایرانی یعنی جلب توجه مردم به حیات وحش ایران، یعنی استفاده از یک نماد ملی تا اهمیت حیات وحش را درک کنیم بدانیم که چه موجود با ارزشی را از دست دادیم شاید درس عبرتی باشد برای کمک به آنچه هنوز داریم.
      کمکی باشد به پلنگ ایرانی و یوز آسیایی تا تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم.
      باغ وحش تهران مسئول شیرهاست و مالکیت شیرها با اتحادیه باغ وحش های اروپا و EEP

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 11

  17. علی اقایی می‌گوید:

    شیرها را باید در طبیعت رها کنن تا برادران غیور شکارچی ترتیبشونو بدن
    من نمیدونم کشتن یه حیوان بی گناه چه لذتی داره که نسل شیر ایرانی را منقرض کردن !

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

    • سولماز می‌گوید:

      دوست من هنوز برادران محترم! شکارچی وجود دارن می تونین در مورد لذت کشتن یه پلنگ بدبخت یا یه خرس لاغرمردنی ازشون سوال کنید

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  18. آرش می‌گوید:

    ولی من هنوز به وجود شیر در ایران معتقدم
    اگر چیزی دیده نمیشه دلیل نداره که نباشه
    جالب نیست که آخرین شیر نه در بیشه ودشت بلکه در ارتفاعات دیده شده
    من فکر میکنم در ارتفاعات بختیاری احنمال وجود شیر هست
    ارتفاعات لزوما قله کوه که نیست که بحث سرمای شدید پیش بیاید
    می بایست بیشتر تحقیق می کردند
    احنمال وجود ببر مازندران هنوز بیشتر است ولی فکر می کنم در زمینه این دو گربه سان کم کاری شده
    شیر باغ وحشی نمی تواند جایگزین شیر وحشی شود برای همین من خیلی خوشحال نشدم
    ولی در دشت هیچ امیدی برای یافتن این گربه سان نیست

    داغ Thumb up 4 Thumb down 21

  19. کیان می‌گوید:

    بزارید شیرهای بنده خدا تو هند زندگی شونو بکنند
    میخوان بیان ایران چکار کنند
    ثانیه اول شکار می شوند و بعد یک پا روی شکمش قرار می گیرد و بعد یک عکس یادگاری
    بسیاری از مردم ما هنوز ارزش زندگی یک انسان رو نمی دونند چه برسه به حیوانات

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 9

  20. فیلدمن می‌گوید:

    ورود ببر های سیبری به منظور تکثیر در اسارت برای رهاسازی و از سوی کارشناسان سازمان مطرح و پیگیری شد اما ورود شیرهای ایرانی به منظور نگهداری در باغ وحش و از سوی خود باغ وحش تهران مطرح شده و س حال م ز نقشی در آن ندارد.

    البته چشم انداز یکی از کارکرد های باغ وحش همواره تکثیر برای معرفی مجدد گونه ها است اما باغ وحش تهران ادعایی در این زمینه نداشته و تصمیم اولیه مبنی بر حضور شیر در ایران بوده و هزینه های گزافی مثل ورود ببر ها ندارد که فکر کنیم از شکم یوز و پلنگ میزنیم.

    این طرح بر اساس استاندارد های جهانی بوده و زبده ترین کارشناسان جهانی بر روی این امر نظارت دارند.

    با امید به اینکه با بی مسئولیتی افراد، شیرهای ایرانی هم به سرنوشت ببرهای سیبری دچار نشوند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  21. کوشان مهران می‌گوید:

    بسیار هم خبری نیکویی است اما مساله بسیار مهم وجود تعداد قابل توجهی شیر دورگه ایرانی-آفریقایی در باغ وحش های هند و بویژه حیدرآباد می باشد:

    thehindu.com/2005/01/06/stories/2005010613980300.htm
    و

    google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.researchgate.net%2Fprofile%2FPattabhiraman_Shankaranarayanan%2Fpublication%2F13852141_Genetic_variation_in_Asiatic_lions_and_Indian_tigers%2Flinks%2F0fcfd50cf2b9a1a673000000.pdf&ei=EAsuVbrgGYLraJyxgPgB&usg=AFQjCNF-QwRHDFUiuDpWDDrEgA-Ru3CQ4A&bvm=bv.90790515,d.d2s

    گویا در دهه ۱۹۸۰ به دلیل کم پشتی یال شیر ایرانی، بویژه در آب و هوای هند، تصمیم نابخردانه ای گرفته شد که برای افزودن زیبایی شیران باغ وحش ها، آنها را با نمونه های آفریقایی دورگه نمایند (موردی که در چندین سال پیش هم در باغ وحش تهران روی داده بود)

    هرچند اکنون به دلیل اهمیت ویژه شیر ایرانی از این گونه اعمال سلیقه ای جلوگیری شده و تعدادی از این شیرها هم عقیم شده اند ولی برای رهایی از دست این نسل ایناحتمال وجود دارد که تعدادی شیر دورگه بنام شیر اصیل ایرانی گجرات به کشورمان فرستاده شود.

    باغ وحش های مدرن جهان برای گونه ها و بویژه گونه های مهم و در معرض خطر شجره نامه ایجاد نموده تا از دورگه شدن و درون آمیزی پیشگیری نمایند.

    در سال ۱۸۸۰ گویا تنها سیزده قلاده شیر در جنگل گیر برجای مانده و نسل شیر در سند، پنجاب و شمال هند از میان رفته بود.

    در قرن نوزدهم و تا اوایل قرن بیستم جز هند از ایران و عراق نیز نمونه هایی شیر به اروپا و بویژه بریتانیا فرستاده می شد ولی متاسفانه در آن روزگاران بسیاری از زیرگونه ها در باغ وحش ها با یکدیگر آمیزش نموده وب سیاری از شیرها مخلوطی از ژن های گوناگون می باشند و همین بی دقتی در عمل باعث از دست رفتن خلوص ژنتیکی شیر بربری، بزرگترین زیرگونه شیر گردید.

    … در بایگانی موزه ملی ایرلند در دوبلین، در کنار گنجینه‌هایی که در بیش‌تر موارد از دیدگان بازدیدکنندگان معمولی به دور می‌باشد، گنجی پُربها برای جانورشناسانِ ایرانی وجود دارد. در پنجم ماه مه سال ۱۹۱۰ یک تخته پوستِ ماده شیر ایرانی (Panthera leo persica) به مبلغ دو پوند از باغ‌وحش (Roy) خریداری گردید. البته این شیر ایرانی به پادشاه بریتانیای کبیر و ایرلند و امپراتور هندوستان و سرزمین های ماورای بحار یعنی ادوارد هفتم تعلق داشته و از ایران زنده‌گیری و به ایشان هدیه شده و در یازدهم جولای سال ۱۹۰۲ به عنوان هدیه ملوکانه، و تحت نام (Shirea) به باغ جانور شناسی دوبلین ارسال گردید.
    اکنون دولت هند شیرانی را که عادت به حمله به دام های اهلی در جنگل گیر پیدا کرده اند را پس از زنده گیری به باغ وحش ها می فرستد که این امر باعث پیشگیری از درون گشنی میان افراد ساکن در باغ وحش و ورود جریان ژنی جدید می گردد.

    koocheha.com/leo-persica-asiatic-lion

    **************************************************************

    نکته بسیار مهم ممانعت از هرگونه برنامه و در واقع شوی تبلیغاتی و بازار شام و شیپور سلامی است که به هنگام ورود ببرهای نگون بخت آمور به باغ وحش ارم اجرا شد.

    این گونه خریدها در بسیاری از باغ وحش های جهان روی داده و آن را نمی توان به اسم توان مندی فردی ویژه در یک سازمان تمام نمود.

    دز و کرخه کوچک تر از آن است که زیستگاه شیر باشد و دشت ارژن و پریشان با وجود بزرگی و پوشش خوب بیشه زار بلوط نا امن می باشد.

    در حال حاضر باید به نگهداری این شیرها در اسارت اکتفا نموده و توله های آنها و خودشان را با دیگر شیرها جفت ننمود.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 6

    • k,navid می‌گوید:

      به نکته درستی اشاره کردید کاش به جای اجفت ۲جفت وارد میشد تا انشاالا اگر این پروژه به نتیجه رسید از جفت خوردن برادر وخواهر که باعث مشکلات ژنی مثل شیر سفید وکم توانی دیگر مشکلات جلوگیری میشد و بهتر که محیطی بزرگ ترویک سایت اختصاصی به جز باغ وحش برای تحقیق وتکثیر در نظر گرفته میشد ن باهیچ کس به باغ وحش اعتماد ندارد وامکان انتقال بیماری از دیگر حیوانات به این نماد ایران وجود دارد

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  22. عسل بانو می‌گوید:

    ما هنوز نتونستیم از پلنگها مراقبت کنیم. هر روز شاهد کشته شدن آنها هستیم. چطور می خواهیم از شیرها مراقبت کنید

    داغ Thumb up 18 Thumb down 16

  23. برازجان می‌گوید:

    به فال نیک میگیریم

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  24. mah می‌گوید:

    فقط خدا کنه مثل ببرا نشه (یا بعضیا فاتحه نخونن)

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  25. عاشق طبیعت می‌گوید:

    اگر درکشور مدیریت علمی و عملیات علمی درستی وجود داشته باشد میتوان خوش بین بود که میشود در کشور شیر و ببر را در طبیعت احیاکرد

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  26. شوکا می‌گوید:

    من خیلی خوشحال شدم البته اگه تمام استاندارد ها رو رعایت کنند
    ما خیلی از غافله عقبیم باغ وحش لندن بیست سال پیش تکثیر شیر رو آغاز کرد و از همون اولم موفق شد ولی باغ وحش تهران تو پروژه های قبلی شکست خورده امیدوارم این دفعه بتونه امیدوارم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  27. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    کار بسیار خوبیه فقط خواستم سوال کنم چرا در باغ وحش؟
    امکانش نیست مشابه یوزپلنگ به گونه ای در حیات وحش ازش محافظت بشه و پیگیر تکثیر و تولید نسل آن باشیم؟

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  28. Nature می‌گوید:

    اگه قراره که یه زمانی شیر ایرانی تو طبیعت آزاد بشه و یه احمق با یه گلوله تمام امیدها و آرزوهای میلیون ها ایرانی رو به باد بده بهتره که تو باغ وحش بمونن.
    ما هنوز شاهد شکار گونه های در حال انقراض و با ارزشی مثل پلنگ ایرانی هستیم و برای کنترل این روند کشتار حیات وحش ایران به نقطه مطلوب نرسیدیم.
    پس حداقل به یک دهه زمان برای فهماندن اهمیت گونه های در حال انقراض در ذهن عده زیادی از شکارچیان و روستاییان و عشایر هستیم.
    تا زمانی که این روند قتل عام وحش ادامه داره نمیشه به رهاسازی شیر در طبیعت فکر کرد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • زمین می‌گوید:

      به نظر من همین ده سال که شما فرمودین علاوه بر فرهنگسازی، فرصت مناسبی برای احیاء زیستاه شیر و افزایش طعمه و فرصت مناسبی برای تکثیر شیر ایرانی در باغ وحش می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • ببر مازندران می‌گوید:

      انقدر آیه یأس نخونید، شماها اصلا از شیر و ببر و طبیعت چی میدونید میایید اینجا اظهار نظر میکنید؟

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

  29. کوشان مهران می‌گوید:

    آخرین شیر درسال ۱۳۴۰ در سیلاب روستای اطراف رودخانه دز که یک شیر نر مرده بوده که چون در جای ثبت نشده از زمان ۱۲۰ سال استفاده می کنن

    جناب م.ش به نکته ای بسیار درخور توجه اشاره نمودند.
    در اوایل دهه ۱۹۴۰ که جنوب ایران توسط بریتانیا اشغال شده بود آخرین گزارش مستند مشاهده شیر مربوط به یک نقشه بردار هندی و چند مامور ایرانی می باشد که در شمال دزفول شیری(جنس آن در گزارش ذکر نشده ولی به احتمال زیاد نر بوده است. lion شیر نر وlioness شیر ماده) دیده وبسوی او تیراندازی نموده اند.

    با توجه به انبوهی جنگل های دز و کرخه گوزن زرد میان رودان تا اواسط دهه ۱۳۳۰ هنوز در این بیشه ها تنها برای مردم محلی شناخته شده بوده وشاید تا این زمان شیرهایی نیز وجود داشتند.

    نکته جالب توجه اینکه خلاف باور معمول که تاریخ نابودی شیر بربری را به سال ۱۹۲۲ در مراکش محدود می نماید پژوهش های جدید نشان دهنده وجود شیر در شمال الجزایر ومراکش در سال های ۱۹۴۱، ۱۹۴۲، ۱۹۵۰ وحتی اوایل ۱۹۶۰ می باشد وآخرین گزارش مستند شیر مربوط به جنگلی بود که در همان سال ها به دلیل جنگهای استقلال الجزایر نابود گردید.

    ***********************************************

    درحال حاظر معرفی مجدد شیر ایرانی به زیستگاه های جدید در هند همچون راجستان بیش از معرفی مجدد یوزپلنگ آسیایی دارای اهمیت می باشد چون وجود یک گونه تنها در یک زیستگاه همواره با خطر واگیر یک بیماری و نابودی آن جمعیت رودررومی باشد.

    مکان یابی برای معرفی مجدد شیر ایرانی به پارک ملی Kuno در استان مادهیا پرادش:

    environmentportal.in/files/Preparations%20for%20the%20reintroduction%20of%20Asiatic%20lion%20Panthera.pdf

    و
    جابجایی حیوانات وحشی در باغ وحش های هند:

    cza.nic.in/Protocol%20for%20transportation.pdf

    یکی از مهمترین عوامل موفقیت در برنامه های معرفی مجدد گوشتخواران بزرگ کاهش برخورد با جوامع انسانی ساکن در منطقه می باشد و در هند برای نمونه برای ایجاد امنیت در زیستگاه ساریسکا در راجستان ناگزیر به جابجایی روستاهایی شدند تا ببر های معرفی مجدد شده و انسان ودام گرفتار چرخه نیستی نگردند:

    teriuniversity.ac.in/mct/pdf/assignment/RS-Shekhawat.pdf
    و
    conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/59294/4.3.Paulson.pdf?sequence=1
    و
    چرا شیر باید معرفی مجدد گردد؟

    zoosprint.org/ZooPrintMagazine/2007/July/13-17.pdf
    و
    samrakshan.org/pdf/Report%201%20%28Dec97-Sept99%29.pdf
    و
    globaltigerinitiative.org/download/New_Delhi/110328-India_Kanha_Habitat_Mgmt.pdf
    و
    wwf.de/fileadmin/fm-wwf/Publikationen-PDF/Global-Tiger-Recovery-Program-Nov-4.pdf

    در ایران اواسط دهه ۱۳۵۰ با خرید زمین های کشاورزی قرار بر این گرفته بود تا پارک ملی دشت ارژن با وسعت حدود دویست هزار هکتار در کنار پریشان و انبوه پرندگان مهاجر مکانی مناسب برای معرفی مجدد شیر ایرانی در جنگل های دشتی بلوط آن باشد و جز شیر گوزن زرد نیز به این بیشه بازگردانیده شود.

    گویا تا پیش از انقلاب در دشت ارژن آهو نیز وجود داشته است.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  30. pd می‌گوید:

    خبر خوبی هست!
    اینکه کسانی هستن ک حیوانات را با ماشین زیر میگیرند،
    با موتور دنبال میکنن تا از نفس بیوفته بعد چندتا ضربه جانانه نصارش میکنن ؛
    اما در عوض کسانی هستن ک در حفظ اون سعی میکنن ،تیر میخورن، با چماق و چاقو بهشون حمله میشه و روی گونه هاشون رد چاقو می‌مونه و بخاطر دفاع از خودشون محاکمه میشن…
    دنیا بدی و خوبی رو باهم داره، تجربه های بد نباید باعث شه ک دست روی دست بذاریم.
    فقط امیدوارم کار را دست کار دان بدن، ک دوباره این قضیه هم تبدیل ب تجربه تلخ نشه!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  31. reza می‌گوید:

    از شیر ایرانی تو باغ وحش دزفول چه خبر

    khouznews.ir/fa/news/70621/%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-2-%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%BA-%D9%88%D8%AD%D8%B4-%D8%AF%D8%B2%D9%81%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1

    داغ Thumb up 9 Thumb down 9

  32. reza می‌گوید:

    به امید خدا قرار نیست که خرس ، پلنگ یا یوز بهشون بدیم که؟
    راستی این یوزامون تو پردیسان زایید یا نه ؟
    از هیرکان و ورکان چه خبر؟
    از فرهنگ سازی چه خبر ، از حمایت باغ دار و زنبور دار و دامدار برای نکشتن این موجودات چه خبر؟

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  33. kooshan می‌گوید:

    مجموعه باغ وحش تهران ضمن بررسی های کارشناسی و رعایت استانداردهای لازم قصد دارد یک جفت شیر به مجموعه خود اضافه کند
    از طرفی طبق گزارش دیده بان جایگاه نگهداری گوشتخواران در این باغ وحش نسبت به گذشته کاملأ تغییر کرده و در حد استانداردهای بین المللی است, پس باید استقبال کرد و به مدیریت مجموعه باغ وحش تهران تبریک گفت و امیدوار بود که اداره این مجموعه آموزشی تفریحی به همین شیوه اصولی ادامه یابد.
    مدیریت مجموعه می تواند این اقدام مثبت را تکمیل و به انجام برساند , این مهم با دقت نظر و بها دادن به نظرات کارشناسان و صاحب نظران این حوزه در رابطه با چگونگی نگهداری این شیرها و توله های احتمالی آینده میسر است
    ضمنأ از طریق ارائه اطلاعات ضروری و دقیق در مورد این شیرها به بازدیدکنندگان شامل خصوصیات نژادی و شیوه زیست و نیز یادآوری این نکته مهم به آنان که این حیوان با شکوه در گذشته متعلق به کشورشان و نماد ملی بوده و در اثر اهمال و غفلت و بی تدبیری و نادیده گرفتن ارزش منحصر بفردش از دست رفته است
    به عموم مردم گوشزد میگردد که لازم است توجه و تلاش بیشتری صورت گیرد تا از تکرار این ضایعه و خسارت در مورد گونه های ارزشمند دیگر مثل یوز , پلنگ, خرس و مجموعه موجود حیات وحش کشور جلوگیری کرد
    از سوی دیگر این طرح با تلاش و حسن نیت دست اندرکاران اعم از مدیریت باغ وحش و کارشناسان و متخصصین همکار و همیار و نیز مراجع رسمی مربوط تحقق پیدا کرده است و از آنجا که اجرای اینگونه پروژه ها مستلزم زیر ساختهای اولیه, دانش لازم , فرهنگ عمومی متناسب و نیز صرف هزینه و سرمایه گذاری است بدین جهت در شهری مانند تهران قابل اجراست و این اهمیت رسیدن به سطوح بالاتر پیشرفت و توسعه جهت انجام اقدامات اصولی در هر زمینه ای منجمله محیط زیست و بویژه حیات وحش را روشن می کند و این اصل مهم بایستی مورد توجه و اهتمام مسئولین و اقشار مختلف مردم در کل کشور باشد
    بعلاوه علاقمندان محیط زیست و حیات وحش کشور علاوه بر تأمل بر این واقعیتها باید همت بیشتری سرلوحه فعالیت خود قرار داده و فارغ از اختلاف سلایق و دیدگاهای شخصی, با مد نظر قرار دادن سطوح بالاتری از رعایت الزامات بحث و گفتگوی منطقی و تبادل نظر سازنده , مبتنی بر قواعد مدنی و پذیرفته شده دنیای امروز , ضمن رسیدن به تفاهم و توافقات ممکن و در دسترس , آمادگی خود را برای ورود به این شرایط مطلوب نشان دهند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  34. آرش می‌گوید:

    آخه شیر باغ وحشی بدرد چی میخوره
    پلنگایی که به روسیه دادیم همه وحشی و زنده گیری شده بودند و مهارت های شکار در طبیعت را داشتند و در عوض دو ببر باغ وحشی به ما دادند که آخرش هم دیدید که چه شد
    شیر های گیر به صورت وحشی باید زنده گیری میشد و در محدوده ای طبیعی تکثیر میشد
    در ایران تنها خوراک باقیمانده برای شیر گراز هست که آن هم در بیشه زارهای خوزستان فراوان اند منتها این کافی نیست
    تطبیق دادن فرزندان این شیرها با طبیعت فعلی ایران به نظر من با نبود مهارت های پدر و مادر امکانش کم است

    داغ Thumb up 14 Thumb down 14

  35. ایرانى امارات می‌گوید:

    به نظر من مهمترین خدمتى که الان میشه به حیات وحش ایران کرد حراست از داشته هایمان است
    وقتی ما از گوهرهاى نابى که در اختیارمان است نمی توانیم نگهداری و مواظبت کنیم چرا تکرار اشتباه میکنیم، پر واضح است که دل هر ایرانى عاشق محیط زیست از خبرهاى مربوط به شیر ایرانى خوشحال میشوند و احساس غرور میکنند ولى خداى نکرده غم از دست دادن این ٢شیر واقعا دردآور است.
    این اتفاق باید موقعى پیش میامد که حداقل ۵٠ درصد مردم نسبت به محیط زیست اطراف خودشان آگاهى پیدا میکردند و به این درک میرسیدند که گوهرهاى گرانبهایی را خدا نصیبمان کرده است.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  36. شیرین می‌گوید:

    خوش قدم باشین
    خدا کنه قدرتونو همه ی ما بدونیم
    امیدوارم کلی بچه و نوه ونتیجه تون ب خوبی خوشی بعد از این
    تو سرزمین پدریتون زندگی کنن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  37. فاتح می‌گوید:

    بهتره به جای این کارها برن خسارت به دامدارها بدن تا اینجوری پلنگها رو نکشن…شیر ایرانی منقرض شد و رفت باید به فکر پلنگ ایرانی باشیم که داره از بین میره

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  38. saba می‌گوید:

    خبر خوبی بود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 6

  39. م.ش می‌گوید:

    جناب دکتر معماریان دامپزشک عزیز و دوست داشتنی حیات وحش ایران
    تمام دوستداران شاهد تلاش جنابعالی در کمپ پردیسان و باغ وحش ارم و صد البته در برنامه ردیابی پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره بودن و هستن
    بله بعد از گذشت چندین سال خوشبختانه باغ وحش ارم در مسیر استانداردهای لازم که استفاده بهینه از واژه باغ وحش ، محلی برای درمان و تکثیر و حفظ گونه ها هستش و در مراتب پایین تر دیدار برای عموم مردم قدم های اساسی برداشته
    تکثیر گورخر ایرانی – گوزن زرد ایرانی و امیدوارم با تکثیر پلنگ و شیر ایرانی و در نهایت ببر آمور تبدیل به یکی از مراکز توسعه کشور بشه تا محلی برای بازدید عموم و بچه ها
    در حواشی رودخانه کرخه و دز نزدیک به سه هزار هکتار جنگل باقی مانده جنگل های بین النهرین و منطقه حفاظت شده ای تا مرز هفت هزار هکتار در خوزستان
    اگر مسئولین سازمان محیط زیست همت کنن و با مشارکت ارگان های دولتی خوزستان و مردم خونگرم جنوب کشور ما می تونیم شیر ایرانی رو به زادگاهش برگردونیم
    چرخه غذایی این گربه سان بزرگ گراز و جبیر و گوزن زرد ایرانی که صد البته باید در این مناطق روند روبه افزایش در مرحله اول داشته باشه و مسئله مهم تر موضوع جغرافیایی منطقه و روستاهای هم جوار و جاده ها هستن که اگر دولت در این زمینه سرمایه گذاری کنه قطعا جواب خواهد داد و بازگشت هزینه ها بعد از یک دهه با جذب توریست امکان پذیر خواهد بود
    البته نباید از منطقه حفاظت شده ارژن فارس هم چشم پوشی کرد با جابه جایی چند روستای کوچک می توان منطقه ای به وسعت ۱۵۰هزار هکتار را برای شیر ایرانی محیا کرد که فکر می کنم دور از واقعیت نیست نیاز به همت و برنامه کارشناسی شده و البته مهم تر از همه اعتبار مالی داره که در حال حاضر محیط زیست چنین بودجه ای رو نداره و تنها با مشارکت همگانی بخش خصوصی – دولت – وسازمان های بین المللی امکان پذیر هستش چرا که سایتیس در برنامه احیای میانکاله برای ببر هیرکانی قرار بود مبلغی بالغ بر۶۰۰ هزار دلار اگر اشتباه نکنم کمک مالی داشته باشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  40. ناشناس می‌گوید:

    من شنیدم یه جایی نزدیک دزفول دارن زیستگاهش رو درست میکنن و قرار ۲تا شیر با آهوی ایرانی معاوضه بشه و اونجا رهاشون کنن این خبر دروغه؟؟؟؟

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

    • اهورا می‌گوید:

      در میانه های سال ۵۰ تلاش های بسیاری برای شناسایی دوباره شیر ایرانی به زیستگاه دشت ارژن بدست سازمان محیط زیست و دکتر هوشنگ ضیایی به عنوان مجری پروژه ایجاد پارک جهانی ارژن انجام گرفت.منطقه پهناوری در برگیرنده دشت ارژن تا دریاچه پریشان که اکنون خشکیده زیر حفاظت قرار گرفت و برخی از زمین های کشاورزی در نقاط حساس خریداری شد ولی در سال های بعد به علت نبودن توجه و علاقه مندی مسوولان این کار نیمه کاره رها شد!!!

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  41. محسن مرادی می‌گوید:

    مبارک است انشاا…

    داغ Thumb up 4 Thumb down 8

  42. اهورا می‌گوید:

    دوست بزرگوار ایمان معماریان یعنی شدنی است در آینده با تکثیر شیر ایرانی و رها سازی در طبیعت صدای غرش های شیر ایرانی در زیستگاه اصلیش بشنویم؟؟؟؟
    در ضمن من چند روز پیش داشتم مستند ببر هیرکان نگاه می کردم و به گفته دامداری ببر را در پارک ملی گلستان دیده!!!!
    یا دیگر دامداران… یعنی شدنی است پس از ۵۰ و اندی سال از نابودی ببر هیرکانی در ایران این جانور زیبا هنوز زنده باشد؟؟؟؟
    آخه چگونه امکانش هست پس از سال ها ببر هنوز باشد؟؟؟
    هنگامی نه ردی دیده شده نه در دوربین های تله ای عکسی یا فیلمی گرفته شده باشه. به گفته دامدار با اطمینان گفت ببر بوده پلنگ نبوده!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

    • نیروانا می‌گوید:

      وخیلی عجیبه که محیط زیست به این گزارشهای محلی بی اعتنایی ودر برابر ان سکوت میکند ان چوپان در فیلم مستند تصویر ببر را نشان مداد ومیگفت همین را دیده است

      داغ Thumb up 6 Thumb down 5

  43. مسعود رستخیز می‌گوید:

    اگه مسئولین خرو ببینن و خربزه رو نبینن مشکل ببرای مازندرانی (روسیه) تکرارمیشه!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  44. blue fox می‌گوید:

    حرفی ندارم جزاین که بی اندازه خوش حالم.البته تا اندازه ای حق با بعضی از دوستانه.هنوز امنیت هیچ کدام از گونه های موجو کاملا تضمین نیست.شاید این دو فعلا در هند جاشون امن تر باشه.متاسم که اینو گفتم.

    داغ Thumb up 7 Thumb down 6

  45. موسی می‌گوید:

    من نمی دونم اسیر کردن یک جفت شیر در قفس چه افتخاری میتونه داشته باشه .
    حالا با هر پسوندی …

    داغ Thumb up 6 Thumb down 12

  46. مجید می‌گوید:

    امیدوار هستیم که این شیر ها به سرنوشت ببر های ایرانی که در باغ وحش تلف شدن نشه یا مانند باغ وحشی که چند وقت پیش اخبار نشان داد که در آن به شیر ها نان خشک میدادند به امید روزی که شیر ایرانی را در سرتاسر ایران مشاهد کنیم و همچنین خسته نباشید به کسانی در این راه زحمت میکشند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • مهدی می‌گوید:

      در حالی که پوتین با توله پلنگای ایرانی که با این ۲ ببر معاوضه شد عکس میگیره ما ببرامون بچه دار نشدن ک هیچ یکیشم از دست دادیم فک کنم ضعف مدیریت مشخص باشه

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  47. ناشناس می‌گوید:

    کاش میشد حالا که شیر ایرانی تو راهه یه جوری ترتیب ورود ببر مازندران رو هم بدن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  48. asghar می‌گوید:

    پس چی شد

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  49. بهزاد عباسب می‌گوید:

    شرکت مادپارت که لوگوی آن شیر می باشد و زمینه فعالیت آن طراح و تولید کننده قطعات خودرو می باشد.
    حامی احیای نسل شیر ایرانی بوده و ورود آنها را به این سرزمین خیرمقدم می گوید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  50. امیرحسین می‌گوید:

    باید خدا رو شاکر باشیم که شیر ایرانی پس از نزدیک به صد سال داره به کشورمون برمیگرده چرا باید ناراحت باشیم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  51. سعید می‌گوید:

    واقعا باور میکنید

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  52. دانیال می‌گوید:

    واقعا دمتون گرم کارتون بسیار ارزش دارم
    فقط امیدوارم که حفاظت کامل ازشون بشه
    شما اگر جریمه شکار رو خیلی بیشتر کنین دیگه کسی نمیاد شکار کنه و جرعت نمیکنه باید یک جریمه ای برای اونا بزارین که برای اونا شکار به ریسکش ارزش نداشته باشه

    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  53. وحید بنی اسد می‌گوید:

    سلام اسم این جانور شیر اسیایی هستش و نه شیر ایرانی توهین نمی کنم ولی بهتر نبود به جای اینکه شیر وارد کنید اول یوزپلنگ اسیایی و پلنگ ایرانی رو نجات می دادید بعد از ۳ سال حالا وارد شدن یا نه بعد اگر وارد شدن دوباره نون خشک و گوشت الاغ مشمشه دار بهشون ندید بعد از ۴ گربه سان بزرگ ایران در گذشته ۲ تاشون در گذشته منقرض شدن به احتمال زیاد اگر تدابیر درستی صورت نگیره به احتمال زیاد تا ۱ یا ۲ دهه اینده نسل یوزپلنگ اسیایی منقرض میشه و اگر هم اوضاع همینطوری پیش بره نسل پلنگ ایرانی هم در ۲ یا ۳ دهه بعد از بین میره چیزی که این وسط مهمه اینه که روسیه ۲ تا ببر سیبری رو در عوض ۲ تا پلنگ ایرانی به ما دادن اونایی که معامله کردن خنگ بودند چون نسل یکی از گونه های بومی خاورمیانه و ایران رو به روسیه دادن معلومه هدفشون چی بوده می خواستن روابطشون با روسیه بهتر بشه و هم تبلیغ کنن که ما به فکر حیات وحش ایران هستند

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  54. مهدی می‌گوید:

    شیر ایرانی منقرض شده است و دیگر بازگشتی ندارد و ولی طبق گفته برخی محلی ها در گلستان ببر هیرکانی دیده شده و من خود احتمال میدهم ۱۰ قلاده در جنگل ها و ارتفاعات دور از دسترس انسان در قید حیات هستند . خیلی‌ها اطمینان دارند که ببر هیرکانی را دیدند و این بسیار عجیب است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>