۳۰۰ هکتار جنگل و هزار درخت درصورت احداث و آبگیری سد شفارود نابود میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سد شفارود با ارتفاع ۱۳۷ متر بزرگترین سد بتونی غلتکی کشور خواهد بود که در شش کیلومتری غرب رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری رشت بر روی رودخانه شفارود در حال تاسیس است.

احداث این سد به منظور تامین آب شرب شهرستان های رضوانشهر و پره سر به میزان ۵٫۷ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب کشاورزی ۱۱ هکتار از زمین های منطقه به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب سالانه مورد نیاز صنعت به خصوص شرکت بزرگ چوب و کاغذ ایران (چوکا) به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب و همچنین تولید انرژی برق آبی به میزان ۷۰ گیگاوات در حال انجام است.

 

در نقشه هوایی فوق محل احداث و محدوده حدودی دریاچه سد شفا رود مشخص شده است

در تصاویر ماهواره ای، پوشش کاملا جنگلی و متراکم محدوده مورد نظر برای آبگیری سد کاملا مشخص است

تخریب ۳۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی و نابودی هزار اصله درخت کهنسال در صورت آبگیری سد شفارود

اما احداث و آبگیری این سد موجب نابود شدن حدود ۳۰۰ هکتار از بهترین رویشگاه های جنگلی شمال کشور شده و بر اساس بررسی هایی صورت موجب نابودی حدود هزار درخت کهنسال و با ارزش خواهد شد.

تاکنون عملیات عمرانی احداث این سد در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است اما با تغییر دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها با ادامه ساخت سد شفارود به شکل فعلی مخالفت نموده و عملیات احداث این سد فعلا متوقف شده است.

ارتفاع و حجم آبگیری سد باید کاهش یابد

با توجه به پیشرفت ۱۷ درصدی احداث سد شفارود، همچنین اهمیت تامین آب شرب منطقه توقف کامل این پروژه بعید به نظر می رسد اما سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد با تغییر ساختار و کاهش ارتفاع سد، سطح اشغال جنگل بر اثر آبگیری سد را تا حد زیادی کاهش دهد.

به این منظور سازمان محیط زیست معتقد است این سد می بایست با ارتفاع پایین تر، حجم آبگیری کمتر، سطح اشغال کمتری از جنگل و نابودی درختان کمتری و صرفا با هدف تامین آب شرب منطقه احداث شود.

سازمان حفاظت محیط زیست با احداث سد شفارود با شرایط فعلی مخالف است

در این راستا معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: این سازمان با احداث سد شفارود در استان گیلان به علت نابودی حدود ۳۰۰ هکتار جنگل هیرکانی مخالف است و اکنون کمیته ای تخصصی در حال بررسی این پروژه است.

سعید متصدی افزود: بعد از بررسی های انجام شده در زمینه احداث سد شفارود در استان گیلان مشخص شد ایجاد این سد در کمترین حالت ۲۰۰ هکتار و در بیشترین حالت بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل های منطقه را نابود می کند.

وی با بیان اینکه بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست با احداث آن مخالفت کرده است گفت: قطعا انجام این پروژه تخریب های محیط زیستی بیشتری به همراه خواهد داشت و موجب قطع شدن هزاران اصله درخت کمیاب در منطقه می شود.

متصدی اظهار کرد: اما با توجه به اهمیت برخی موارد مانند تامین آب شرب و حقابه های زیست محیطی در منطقه، با همکاری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری و وزارت نیرو در حال بازنگری کلی پروژه احداث سد شفارود هستیم.

وی گفت: با توجه به اولویت های منطقه، گزینه هایی که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و تخریب بسیار کمتری به همراه داشته باشد مورد بررسی قرار می گیرند تا تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

متصدی تاکید کرد: با توجه به جلساتی که با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری داشتیم این سازمان نیز با احداث سد شفارود به روشی که اکنون مطرح شده است مخالف است.

وی گفت: بعد از بررسی این پروژه از وزارت نیرو درخواست کردیم تا پایان دوره بازنگری و رسیدن به روشی مطلوب، اجرای ساخت سد را متوقف کند که اکنون این روند اجرا شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای بازنگری پروژه احداث سد شفارود کمیته ای با مشارکت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، بخش مدیریت منابع آب وزارت نیرو و برخی از دانشگاهها به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است تا بعد از بررسی تمام جوانب طرح، به یک تصمیم صحیح بین دستگاهی دست یابیم.

وی تاکید کرد: اجرای تمام پروژه های سد سازی و آب بندها نیازمند ارزیابی زیست محیطی است در غیر اینصورت سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای آنها مخالفت می کند که نمونه بارز آن متوقف شدن احداث سد شفارود است.

0
-78
  

14 دیدگاه

  1. م.ش می‌گوید:

    خوب برای ذخیره سازی این آب رو به جای دیگر انتقال بدن و یا اینکه ارتفاع سد رو کاهش بدن که من فکر نمی کنم محیط زیست حریف وزارت نیرو بشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  2. همایون می‌گوید:

    …..تو این نابسامانی محیط زیست، جلوی چهارتا شکارچی که به خاطر ۲۰ کیلو گوشت با محیط بان درگیر میشه رو نمیشه گرفت، حالا سرکار خانم ابتکار چطوری میخاد جلوی یک پروژه که سود میلیاردی برا بعضی ها داره رو بگیره!!!!!!
    براشون آرزوی موفقیت میکنم.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  3. مجتبی می‌گوید:

    می فرمایید در حال احداث پس جلوی ساختشو که نمیشه گرفت!

    حیف درختا و زیستگاه که باید نابود بشن از طرفی میرن جنگل کاری میکنن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  4. آرش می‌گوید:

    خوشم میاد حداقل محیط زیست گیلان به جنگل هاشون علاقه دارند
    تو یاسوج یه خط لوله کشیدند که فکر کنم ۱۰۰۰ درخت کهنسال بلوط رو از بین برد و وقتی از مسئولش سوال کردند گفت کاملا با موافقت محیط زیست انجام شده

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  5. عباس محمدی می‌گوید:

    مهم این نیست که دویست یا سیصد هکتار جنگل به صورت مستقیم (بر اثر غرق شدن در دریاچه ی سد) نابود می شود؛ نکته ی اصلی، تکه پاره شدن زیستبوم منطقه بر اثر راه سازی، شکل گیری دریاچه، ساخت و سازهای بعدی در اطراف سد، و احداث شبکه های انتقال آب و برق است. به بیان دیگر، نه دویست یا سیصد هکتار، بلکه هزاران هکتار جنگل از میان خواهد رفت.

    به نظر می رسد که سازمان حفاظت محیط زیست، طبق معمول به جای مخالفت قطعی، قصد سازش (یا امتیاز گرفتن؟) و سرهم بندی کردن ماجرا را دارد!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  6. شوکا می‌گوید:

    حداقل اگه امکانش هست درختایی رو که ریشه کن میکنید رو ببرید یه جا دیگه بکارید
    یا اگر اون درختا نشد کلا یه جا دیگه درختکاری کنید
    چون میدونم که نمیشه این پروژه رو متوقف کرد
    هر دولتی میاد ی ساز میزنه برا محیط زیست
    چرا سازمانو نمیدید دست مردم و افراد لایق

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  7. nabzesabz می‌گوید:

    الان آمایش سرزمین کجای این طرحه ؟

    چرا یه سری مسایل انقد بی اهمیت میشه برامون

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  8. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    تمامی ندارد . حیف از طبیعت ایران

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  9. Nature می‌گوید:

    آره دیگه، همیشه دیواری کوتاه تر از محیط زیست نیست.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  10. reza می‌گوید:

    جنگل کاری یا ویلا کاری

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  11. pd می‌گوید:

    ابن اتوبان جدید ک از جاده خاوران ب دماوند دارن میزنم هم قراره از وسط سرخ حصار رد شه! الان ی فکری کنید تا کار از کار نگذشته

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. شکار چی نیمه پشیمان می‌گوید:

    طرح خوبی میشه اگه کامل درست بانظارت انجام بشه
    ۱۵سال پیش اطراف محل زندگی من یه همچین اتفاقی افتاد سد بعد از آبگیری به یه پناهگاه بزرگ تبدیل شد واسه هر حیوانی که فکرشو بکنید حتی پلنگم دیدیم
    ولی سازمان جنگلها خیلی باید مواظب زمینای اطرافش باشه چون خورااااک زمین خواراست (واسه منظره خیلی خیلی زیباش)

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

  13. مهدی می‌گوید:

    با درود
    چندی پیش وقتی استاندار گیلان جناب آقای نجفی در محل احداث سد مصاحبه ای انجام دادند که در اخبار گیلان نیز پخش شد ، نظر ایشان مبنی بر وارد نیامدن هیچ آسیبی بر محیط زیست منطقه بود.
    متاسفانه سیل بیش از حد این فراموشی های آگاهانه موجب عدم توجه به عوامل جانبی در اجرای هر طرحی شده است. که مطمئنا در این مورد محیط زیست بیش ترین آسیب را می بیند.

    gilan.ir/1390-05-12-08-01-50/1849

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  14. kooshan می‌گوید:

    در اینگونه طرحها که بمرحله اجرا رسیده و تقاضای عمومی برای این پروژه ها شامل: عامه مردم, بهره برداران کشاورزی و صنعت و …. برای آنها نیز وجود دارد, راه حل مدنی و کم هزینه, پرهیز از مطالبات حداکثری و یکجانبه نظیر تعطیل کردن و یا اصرار بر شیوه ساخت اولیه است.
    در این موارد بهتر است تلاش بر گفتگوهای مفید و سازنده جهت تفاهم و نزدیکی بیشتر دیدگاهها و خواسته های طرفهای مربوطه به یکدیگر و توافق بر راه حلی دو جانبه یا چندجانبه متمرکز باشد که نسبتأ مورد قبول و رضایت همه است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>