بهره برداری از جنگل ها کاملا متوقف و کاغذ سازی با چوب وارداتی انجام می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در حاشیه سفر به استان گیلان و بازدید از منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی با اشاره به گزارشی که توسط معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارائه شد، گفت: اگر مسئله محیط زیست مورد توجه قرار نگیرد، حیات و سلامت و زندگی همه ما در معرض خطر خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تالاب انزلی به عنوان یک میراث ارزشمند برای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حفظ محیط زیست این تالاب از ضروریات است و باید تمام تلاش ها در راستای توجه به این مهم متمرکز شود.

همه مسئولان استان تلاش کنند تالاب انزلی به شرایط اولیه بازگردد

وی از استاندار گیلان و همه مسئولان خواست دست به دست هم دهند تا فکری برای آلودگی های تالاب انزلی اندیشیده شود تا این تالاب، به روزهای اولیه خود برگردد.

روحانی همچنین ظهر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به استفاده بهینه از آب برای مصارف کشاورزی و عمومی اشاره کرد و گفت: آب بندها، سدها و سدهای لاستیکی مختلف باید ایجاد شود تا در زمینه استفاده از آب به وضعیت مطلوب تری در استان برسیم.

بهره برداری از جنگل ها کاملا متوقف می شود

رئیس جمهور مسئله محیط زیست را یکی از مسائل مهم گیلان برشمرد و ادامه داد: حراست از جنگل ها و تالاب ها به ویژه تالاب انزلی، همچنین بهبود وضعیت فاضلاب ها و زباله در استان گیلان کمک شایانی به مساله محیط زیست در این استان می کند.

وی تصریح کرد: ما مصمم هستیم که برای مدتی بهره برداری از جنگل ها کاملا متوقف شود و احیا آنها به بخش خصوصی واگذار شود.

روحانی تاکید کرد: معتقدیم باید دوره تنفس جنگل ها اعلام شود. همچنین کاغذسازی با چوب وارداتی در گیلان توسعه می یابد.

باید از سمن ها برای حفاظت محیط زیست کمک بگیریم

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حفظ و حراست از محیط زیست اعلام کرد: این سازمان ها می توانند با خدماتی که ارائه می دهند در کنار فعالیت های دولت به حفظ محیط زیست در استان گیلان کمک کنند.

حجت الاسلام روحانی افزود: باید از سمن ها برای حفاظت محیط زیست کمک بگیریم. قطعا با چند محیط بان نمی توان مشکلات عظیم محیط زیست کشور را حل کرد.

+171
0
  

18 دیدگاه

  1. soran می‌گوید:

    تصمیم خوبی بوده اما اگر اجرای ضعیفی داشته باشد بی فایده است زیرا بسیار بعید است که این تصمیم بتواند کارخانه های بزرگ چوب بری و درآمد کلان دلالان چوب را متوقف نماید…

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  2. داریوش می‌گوید:

    در دولت پیشین رئیسش میگفت برید میوه های بلوط رو از جنگلها بردارید و بفروشید تا کار تولید بشه
    زیست بوم تنها جنگل نیست بهره برداری از معدن ها هم باید پایان بپذیره چرا باید برای پیدا کردن ۱۰ مثقال طلا چند هکتار زمین رو درب و داغون کنیم و جانوران رو فراری بدیم؟ معدنهای سنگ که از همه بدتر سودشون برای شرکتهای صادر کننده سنگ هست بدبختیش برای جانوران و زیست بوم ایران

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 2

  3. کیوان می‌گوید:

    خداروشکر
    فقط کاش اجرا کنن فقط حرف نباشه

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  4. کوشان مهران می‌گوید:

    بسیار هم خبر نیکویی است.

    کتاب ” مروری بر جنگل ها،فناوری های چوبی و زیست فناوری (Biothecnology) چوب در ایران و آلمان:

    webdoc.sub.gwdg.de/univerlag/2008/kharazipour.pdf

    و کتاب:
    طبیعت وفرهنگ؛ ساخت مجدد ارتباط از دست رفته:

    english.360elib.com/datu/P/EM277273.pdf

    برای کاغذ سازی بهترین مواد خام الیاف بلند سوزنی برگان می باشد نه درختان هیرکانی با الیاف کوتاه تر و قطور.

    در صنایعی چون نئوپان (تخته خورده چوب سازی) هم بهترین فراورده ها از چیپس وارداتی سوزنی برگانی چون نراد که از قزاقستان و روسیه می توان وارد کرد بدست می آیند.

    البته از منابع سرپای داخلی چون توسکای سریع الرشد در تخته خورده چوب سازی و باگاس نیشکر در کاغذ سازی می تواناستفاده بهینه را برد.

    منتهی!

    منتهی دست هایی وجود دارند که با وجود گشاده دستی در واردات تا سرحد به تعطیلی کشانیدن صنایع قدیمی چون نساجی، از ورود مواد خام چوبی برای تامین خوراک صنایع چوب و کاغذ ممانعت می نمایند چون نان بسیاری در تخریب جنگل بجای بهره برداری پایدار و سپس زمین خواری می باشد.

    ******************************************************

    ورود چوب خام باید با دقت انجام گیرد چون در سالیان پیش ورود چوب آلوده به نوعی سوسک که میزبان قارچی بود باعث خشکیده شدن بسیاری از درختان ملج و اوجه در جنگل های هیرکانی گردید.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  5. وحید.ب می‌گوید:

    جناب رییس جمهور به نکته خوبی اشاره نمودند ولی باید دید که با مشکلات دیگر تحمیل شده بر جنگل های شمال چه باید کرد؟
    از دست اندازی متجاوزین به عرصه های طبیعی و لکه های جنگلی ساحلی گرفته تا نبود قانونی مشخص و مدون برای تعلیف دام در جنگل و مرتع و….
    و اصولا” یک سوال مطرح میشود که دورنمای حفاظت و صیانت از جنگل و تالاب چیست؟ _و آیا زور نهادهای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست ممکن است به برخی دیگر نرسد؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  6. کلارى می‌گوید:

    جناب رئیس جمهور کاغذ سازى با چوب وارداتى براى تنفس جنگل تصمیمى بسیار هوشمندانه و ضرورى بود که اتخاذ فرمودید.
    یک دنیا سپاس.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  7. شوکا می‌گوید:

    با خوشبینی کامل اگر توی ایران ۴۰۰ تا پلنگ مونده باشه
    و بازم با خوشبینی اگه ماهی چهار تا پلنگ کشته بشه تو جای جای ایران
    و بازم با خوشبینی تا ده سال دیگه پلنگ به کلی منقرض میشه اگه همینطوری ادامه بدیم و محیط زیست کاری نکنه
    و صداسیما فرهنگسازی نکنه پلنگم به لیست افتخاراتمون اضافه میشه و چهارمین گربه ایران منقرض میشه
    چرا چهارتا ؟؟ با خوشبینی کامل کمتر از سی قلاده یوز باقی مونده
    وقتی تو یه ماه چهارتا پلنگ میکشیم با ی حساب سر انگشتی چهار ضربدر ده مساوی چهل
    ده ماه دیگه هم یوز پلنگ منقرض میشه تازه بازم با خوشبینی

    داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  8. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    میدوارم بهره برداری از جنگلهای شمال چه بصورت قانونی و جه غیر قانونی هرچی زودتر متوقف بشه و صد البته زمین خواری.
    دیده بان عزیز کاش موضوع کشتن سگهای بیگناه شیراز با اون وضع فجیع رو پوشش میدادی! صدای زجه اون توله سگها کم از صدای زجه توله خرسهای سمیرم یا نعره های از سر درد پلنگ تنکابن نداشت. اینها همه در یک راستان و دلیل همشون فقر فرهنگیه. فرقی بین اون ادم بیوجدانی که به گربه غذا میده و یهو میگیرش و پرت میکنه وسط استخر با اون بی وجدانی که جبیر نادرو شکار میکنه و کباب میکنه نیست!

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. M. Sohrabpour می‌گوید:

    نابودى گسترده جنگلها، خصوصاً در مناطق خارج از دید توده مردم ، سالهاست که وحشیانه و بدون کوچکترین توجه به جنبه هاى جبران ناپذیر زیست محیطى أن مورد تهاجم بیرحمانه عده اًى خدانشناس وطن فروش پول پرست قرار گرفته که بجز متامع شخصى خود هیچ ندانند و نبینند.
    امید است با این اقدام جسورانه رییس جمهور محبوب ، دست این غارت گران و چپاولگران بیت المال براى همیشه از جنگلهاى مظلوم ما کوتاه گردد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  10. kooshan می‌گوید:

    این اقدام مثبتی است و بهتر است از آن استقبال و حمایت کرد, این اقدام سودمند مانع تخریب بیشتر جنگلهای ارزشمند و دارای قدمت تاریخی شمال کشور می شود و خوشبختانه منابع مالی آن با لغو تحریمها قابل تأمین است.
    طبیعی است تنها با این اقدام همه مشکلات محیط زیست و حیات کشور حل نخواهد شد اما بقول قدما ” آسیاب به نوبت ” .
    واقعیت این است که مشکلات این حوزه ها بتدریج و همزمان با پیشرفت کشور و شکل گیری و نهادینه شدن فرهنگ متناسب با سطح مناسب توسعه آتی در کشور امکان پذیر است و روش رسیدن به این اهداف نیز با ایجاد و گسترش روحیه گفتگو و تبادل نظر جهت ایجاد تفاهم روی اولویت و درجه اهمیت مشکلات پیش رو و راه حلهای منطقی, مورد قبول و توافق همگان حاصل می شود. بطور مثال برای ایجاد چهارچوبی معقول و مورد رضایت نسبی عموم در بهره برداریهای اقتصادی از منابع طبیعی کشور نظیر صنعت چوب, کشاورزی , دامداری و مشابه اینها لازم است, ضمن تفهیم این اصل مهم که بهره برداری آگاهانه و اصولی و متکی بر علم وفناوریهای نو , بنفع عموم هموطنان و از جمله خود این بهره برداران است و باعث خواهد شد تا ضمن استفاده بهینه از بخشهای قابل بهره برداری و مصرف, منابع طبیعی در جهت رشد سطح اشتغال و تولید و خدمات مرتبط و نهایتأ افزایش رفاه عموم مردم , از تخریب غیرقابل بازگشت و خسارات جبران ناپذیر به محیط زیست و منابع طبیعی که به همین ترتیب به زیان همه مردم است , خودداری گردد .
    طبیعتأ قطع و تعطیلی یکباره و یکجانبه بهره برداریهای رایج در منابع طبیعی کشور حتی با این فرض که شروع و ادامه آنها درست و اصولی نبوده , مقدور نیست و مورد استقبال بهره برداران که بهر حال بخش قابل توجهی از جمعیت کشورند نخواهد بود, راه حل عقلانی این است که همزمان با رسیدن به سطوح بالاتری از پیشرفت و توسعه و ایجاد فرصتهای فعالیت اقتصادی ,کم ضررتر ,از جهت ملاحظات زیست محیطی , بتدریج از دامنه بهره برداریهای پر هزینه و خسارت بار و تخریب کننده طبیعت کشور کاسته شود.
    در کوتاه مدت و با امکانات فعلی “س. ح. م. ز. ” ترجیح دارد همین شیوه را در فعالیتهای معمول خود مدنظر قرار دهد.
    در اینجا بد نیست به این موضوع فرعی هم اشاره شود که “س.ح.م. ز. ” که خود برای انجام مسئولیتهای قانونی
    محوله در نقاطی مثل فریدونکنار با موانع فراقانونی روبروست, ظاهرأ خود در مواردی با استفاده از همین روش ناصواب و بمقتضای شرایط و برخلاف روالهای قانونی و قواعد مدنی معتبر در کشور مانع برپایی سیرکها در برخی مناطق کشور شده است که, فارغ از دیدگاههای شخصی در غلط یا درست بودن فعالیت سیرکها , اقدامی اشتباه و زیان بار بوده و نه تنها مثبت تلقی نمی شود بلکه نقض حقوق صاحبان این سیرکها و نیز دستاویزی برای قاچاقچیان چوب و حیات وحش و تخریبگران محیط زیست و کشتارگران حیات وحش کشور در توجیه قانون شکنی و قانون گریزی اعمالشان است, لازم است این نهاد از ورود و اقدام در اینگونه امور ناقض قانون و حقوق شهروندان که هیچ نفعی در آنها برای محیط زیست کشور متصور نیست, در آینده پرهیز کند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. reza می‌گوید:

    به افتخار رییس جمهور

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. reza می‌گوید:

    جمع آوری آب باران در حرکتی که تو ساوجبلاغ صورت گرفت عالی بود

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  13. مهسا می‌گوید:

    تصمیم درستی است و فقط امیدوارم در حد حرف نباشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  14. مهدی می‌گوید:

    درود بر جناب دکتر روحانی
    من در مراسم سخنرانی ایشان در جلسه ی دیدار با مردم حضور داشتم و ایشان چندین بار بر این موضوع تاکید کردند.
    امیدوارم با موفقیت انجام شود با توجه به این که تا به این وعده های ایشان تقریبا عملی شده است.
    دیده بان لطفا در مورد آخرین وضعیت جنگل ابر خبر رسانی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  15. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    اقای روحانی رییس جمهور محترم از روزی که شما بعنوان رییس جمهوری برگزیده شدید بیشتر دوستداران محیط زیست خرسند شدند زیرا شما را از حامیان محیط زیست میدانستند . همه میدانیم که موانع بسیار زیاد است و کنترل تمامی این کشور پهناور بسیار دشوار و اینکه نمیتوان امیدوار بود که تمامی تصمیماتی که توسط مدیران در جای جای کشورمان گرفته میشود مطابق با رعایت مسایل زیست محیطی و طبیعت باشد . اثرات مخرب برخی از این تصمیمات را در اجرای پروژه ها میتوان دید که چه صدماتی به جنگلها و طبیعت وارد اورده اند بطوریکه جایگزینی این اسیبها نیاز به صرف هزینه های گزاف و زمانبر خواهد بود . اما این مقدمه را بحضورتان گفتم تا به اینجا برسم تا بتوانم از تصمیماتی که در داخل شهر ها گرفته میشود گله کنم . اینکه چرا در شهرها تعداد زیادی درخت بریده میشوند و در اکثر مواقع هم دلیل ان ساخت و ساز است و همه با مجوز قطع میگردند و اعتراض طرفداران محیط زیست نیز بجایی نمیرسد . ایا جایگزینی درختی که ۵۰ سال سن دارد امکان پذیر است؟ موارد زیادی را میتوان مثال زد . نمیتوان از شما بعنوان ریاست جمهوری کشورمان توقع داشته باشیم که در این موارد و تصمیماتی که گرفته میشود پیگیر باشید اما اینها اتفاقاتی است که میافتد و متاسفانه مسولین انهم جوابگو نیستند . متاسفانه شهرداریها و سازمانهای محیط زیست برخی استانها و همینطور سازمان مراتع و جنگلبانی در بعضی مناطق کشور کوتاهی میکنند و روی تخلفاتی که صورت میگیرد چشم میبندند و شاید همراه هم شوند . سازمان بازرسی کشور و مجلس نیز نمیداند که باید بکدامیک از این تخلفات رسیدگی کند انقدر تعداد پرونده های تخلف زیاد است که فرصت رسیدگی وجود ندارد . من بعنوان یک دلسوز برای طبیعت کشورمان و یک هموطن شما درخواست میکنم برای جلوگیری از اسیبهایی که به طبیعت کشورمان و محیط زیست ان وارد میشود دولت محترم در انتخاب مدیران و مسولین که مجری اینگونه طرحها هستند نظارت بیشتری داشته باشد و این افراد از میان کسانی انتخاب شوند که در اجرای خصوصن طرحهای عمرانی اسیبهای محیط زیست را در اولویت قرار دهند . در پایان از اینکه نسبت به طبیعت کشور و محیط زیست ان حساس میباشید و اینده برایتان اهمیت دارد سپاسگزاری میکنم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>