کشف اسلحه قاچاق و گوشت کل وحشی از خانه شکارچی متخلف در الموت غربی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیرمجاز توسط یکی از اهالی روستای مارکین واقع در بخش الموت غربی در استان قزوین، نیروهای یگان محیط زیست به تحقیق در این زمینه پرداختند.

مسئول منطقه الموت غربی در این باره گفت: مامورین در جریان تحقیقات خود منزل فرد مظنون را شناسایی نموده و پس از اطمینان از بروز تخلف طی هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی بصورت غافلگیرانه وارد خانه مربوطه شدند.

در جریان بازرسی از این مکان یک قبضه اسلحه پنج تیر ترک غیرمجاز که در زیر رختخواب ها مخفی شده بود به همراه دو فشنگ چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) و چند کیلوگرم گوشت شکار متعلق به کل وحشی در درون یخچال کشف و ضبط گردید.

مجتبی خاکپور اظهار داشت: در این رابطه یک نفر متهم بازداشت و به جرم مبادرت به شکار غیرمجاز جانوران وحشی و همچنین حمل و استفاده از سلاح و مهمات قاچاق به مراجع قضایی معرفی گردید.

..تصویر: اسلحه پنج تیر غیرمجاز و گوشت کل وحشی کشف شده از منزل شکارچی متخلف در روستای مارکین

خاکپور گفت: متهم در جریان بازجویی ها به شکار غیرمجاز یک کل وحشی با استفاده از اسلحه قاچاق کشف شده اعتراف و در محزر دادگاه از جرم خود ابراز پشمانی و ندامت نمود.

امروز (دوشنبه ۹۴/۲/۷) دومین جلسه دادگاه این متهم برگزار و نسبت به صدور رای توسط مقام قضایی اقدام خواهد شد.

الموت غربی یکی از زیستگاه های اصلی گونه ارزشمند پلنگ در استان قزوین به شمار می رود و کل و بز وحشی نیز مهمترین طعمه پلنگ در این منطقه را تشکیل می دهد.

شکار غیرمجاز کل و بز وحشی به عنوان اصلی ترین طعمه پلنگ در این منطقه موجب افزایش حملات پلنگ به دام های اهلی شده است که شکار یک گاو اهلی توسط پلنگ در تیرماه سال گذشته و شکار یک الاغ بوسیله پلنگ طی چند روز گذشته مواردی از این دست بوده است.

+244
-813
  

21 دیدگاه

  1. اصفهانی می‌گوید:

    دست محیط بانان عزیز درد نکنه

    داغ Thumb up 34 Thumb down 57

    • من هستم می‌گوید:

      آخر من ماجرای این منفی ها رو ندونستم!
      چرا که در یک ماه اخیر آمار منفی های دیده بان به صورت تصاعدی بالا رفته!
      مثلا با منفی دادن میخای بگی که از شکارچیا خوشت میاد؟! خب اگه اینطوره امیدوارم خودت هم توسط اون شکارچی شکار شی!

      داغ Thumb up 20 Thumb down 78

  2. kooshan می‌گوید:

    شکار غیرمجاز !
    حتمأ اشتباهی شده !
    ما که می دانیم همه آنها که با محیط زیست و حیات وحش در ارتباطند , با وظایف و مسئولیتهای خود آشنا بوده و هر کس میداند چکار کند, پس چطور این اتفاق افتاده !
    مطمئنأ این خبط بزرگ سهوأ ! از طرف شکارچیانی که بعلت بی کفایتی “س.ح.م.ز.” وارد کشور شده انجام گرفته است
    وجدانأ آن فرد هم که مقصر نیست , پس چرا جای دور برویم, مقصر اصلی کاملأ مشخص است !

    داغ Thumb up 41 Thumb down 54

  3. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    فقط حبس برای اسلحه قاچاق اونم بالای یکسال و جریمه بالا هم برای شکار راه حل مشکله وگرنه این قصه سر دراز دارد

    داغ Thumb up 27 Thumb down 55

  4. سولماز می‌گوید:

    به خدا این محیط بانان محترم باید یه دوره رنجری و یه دوره کاراگاهی بگذرونن

    بابا این حیوونای بدبخت رو نکشین به خدا کار راحتیه

    داغ Thumb up 33 Thumb down 60

  5. شیرین می‌گوید:

    باید این قبیل آدمها درس عبرت بگیرند و در مجازاتهای قانونی تجدید نظر بشه
    حبس های طولانی مدت و پرداخت چیزی مثل یک دیه سنگین براشون بسیار کارسازه چون با حبس طولانی محیط زیست از شرشون در امانه و دیه هم باعث میشه
    ک برای دفعه بعدی قبل از کشیدن ماشه تفنگ ب داشته هاشون فکر کنند.
    در هر صورت کسی ک اسلحه میخره میدونه میخواد باهاش چکار کنه ، این جور آدمها نمیتونن بگن از کاری ک میکردن خبر نداشتن.

    داغ Thumb up 22 Thumb down 48

  6. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    این آن چیزی است که ما از محیط بانان توقع داریم فقط باید تداوم داشته باشه و هر چه سریع تر زیستگاهای اصلی پلنگ حفاظت بیشتر بکنن

    داغ Thumb up 20 Thumb down 45

  7. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    چرا هیچ اقدامی برای جمع آوری این اسلحه های غیر مجاز نمیکنن ؟
    آخه با آن طرح دادنشان !! که مردم همه هجوم آوردن این اسلحه ها خریدن تا شاید دوباره جواز کنن !!
    بخدا الان این پنج تیرهای ترک با دو لول تک ماشه ترک غیرمجاز چنان راحت میشه خرید که (مثل خریدن خوراکی از بقالی)
    چرا باید دولت اینجور طرح ها تصویب بکنه که الان در هر خانه دو تا اسلحه وجود داره چه مجاز چه غیرمجاز
    کار بجایی رسیده که بیشتر شکارچیان اسلحه های غیر مجاز خود را در کوه پنهان میکنن راحت هر موقع بخواهن میرن شکار
    بخدا در دل زیاده از بی کفایتی بعضی …….. ولی چکار میتونیم بکنیم غیر از حرف زدن

    داغ Thumb up 16 Thumb down 41

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی_ دوستدار طبیعت_ می توانید فرضأ در مورد وفور سلاحهای مجاز شکاری و نیز فراوانی سلاحهای غیرمجاز پیگیری کنید که مرجع مسئول واردات, تولید, فروش و توزیع چه دستگاهی است ویا مسئول جمع آوری سلاحهای غیرمجاز کدام مرجع قانونی است, باید توجه داشت که شناخت صحیح و دقیق مشکل, خود بخشی مهم از راه حل آن است, مانع اصلی در این موارد, صرفأ به ” گفته ها ” و “شنیده های ” غیرمعتبر و کلیات غیر مشخص پرداختن و نیز بقول معروف ” در آمیختن همه چیز با هم ” است که متأسفانه رواج زیادی هم دارد. جهت اطلاع از نقطه نظرات “س. ح. م. ز.” در موارد فوق می توانید به جوابیه این نهاد پیرامون “کاپیتولاسیون شکار ” و همچنین گفتگوی رسانه ای ریاست سازمان که اخیرأ در سایت سازمان قرار گرفته, مراجعه کنید, آنگاه نظر و انتقاد و پیشنهاد خود را مطرح کنید, اگر شیوه اصولی و منطقی در مواجهه با مشکلات در پیش گرفته شود, راه تا حد زیادی روشن و هموار خواهد بود.

      داغ Thumb up 16 Thumb down 41

  8. کوشان مهران می‌گوید:

    شکار وخرید و فروش غیر مجاز گوشت شکار پدیده ای جهان شمول است.
    شکار دزدی بزهی جهان شمول:

    samkhf.blogfa.com/post/347

    در جزیره کرت، پازن وحشی آن ناحیه که در واقع از نسل بزهای تازه اهلی شده ای است که در دورانپارینه سنگی به این جزیره معرفی شده اند با وجود حمایت قانونی از سال ۱۹۶۰ به دلیل رقابت با بزهای اهلی و دو رگه شدن و شکار قاچاق و فروش شاخ وگوشت هنوز در معرض خطر می باشند.

    تنها با واقع بینی،عملگرایی و مدیریت کارآمد وپس از ایجاد حداقل ثبات آموزش پایه ای وبه دور از عوام زدگی می توان این قبیل بزه ها را مدیریت نمود.

    افزایش جریمه ها به هنگام زمان زایش وفصل شکار ممنوع شاید بتواند کارایی داشته باشد(البته در صورتی که به پرداخت نقدی جریمه ختم نگردد و نباید فراموش نمود که ما در رتبه بندی جهانی فساد چه جایگاهی را داریم)

    داغ Thumb up 20 Thumb down 48

    • موسی یاسین زاده از آذرشهر می‌گوید:

      سلام جناب کوشان مهران

      لطفا یه آدرس ایمیل جدید بدید؟؟؟؟؟

      داغ Thumb up 1 Thumb down 24

    • دوست می‌گوید:

      نمیدونم دیگه این دیدگاه علمی و بیطرفانه اقای مهران چرا باید انقدر منفی بخوره.
      خدایی کدوم یک از ما به اندازه اقای مهران مطالعه داریم, چه برسه مطالعه تخصصی در زمینه حیات وحش و مدیریت اکوسیستم ها.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 39

  9. م.ش می‌گوید:

    چه فایده ای داره تا زمانی که برخورد سازمان محیط زیست و قویه قضایه جدی و بازدارنده نباشه
    وقتی دوباره اسلحه بازگردانده می شه به شکارچی اسلحه ای که فقط برای شکار مناسب نه چیز دیگر
    نود درصد متخلفین نه عشایرن و نه گله دار گوسفند و بز که این اسلحه در دشت و صحرا به دردشون بخوره فقط در انباری و یا گوشه ای از اتاق آویخته می شه برای شکار
    محیط زیست باید در یک برنامه بلند مدت کاملا شکار رو از ریشه نابود کنه ولی متاسفانه دیدگاه خود کارشناسان محیط زیست وجود شکار هستش
    حیات وحشی در کشور باقی نموده که مجوز شکاری صدور بشه اگر این اسلحه ها به جای برگشت به شکارچی نابود و یا ضبط بشه کمک شایانی به کم شدن یک ملیون اسلحه شکاری مجاز و غیر مجاز در کشور می تونه داشته باشه

    داغ Thumb up 17 Thumb down 45

  10. پندار نیک می‌گوید:

    هنوز هم تفنگ قاچاق وجود داره
    دولت که مدام اعلام میکنه تفنگ قاچاق بیارین جواز بگیرین این آقا از سخاوت دولت بی بهره مانده
    شاید دیده سخاوت هر دوره بیشتر میشه منتظر مونده شاید یک سکه ای T پرایدی همراه با جواز کادویی بهش بدهند.

    داغ Thumb up 12 Thumb down 38

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی_ پندار نیک ,
      اگر با گفتار نیکوی خود نیز بگوئید, دولت چه زمانی اعلام کرده ؟ موجب امتنان است, همچنین باعث تشکر است که راهنمائی کرده و بگوئید محدوده اختیار و مسئولیت دولت و طبعأ “س.ح.م.ز.” در این رابطه چیست؟

      داغ Thumb up 6 Thumb down 39

      • دوست دار طبیعت می‌گوید:

        دوست گرامی کوشان
        اینجور از حرفهای شما مشخص است شما س.ح.م.ز مقصر این کار میدونی از این که گفتی دولت کی اعلام کرده توی پنج سال قبل سه بار اعلام کرده؛ نمیدونم منظورتان از دولت کی اعلام کرده چی است و در رابطه با جمع اوری این سلاح ها و وارد کردن انها سازمان محیط زیست هیچ مسؤلیتی ندارد و

        داغ Thumb up 10 Thumb down 35

        • kooshan می‌گوید:

          دوست عزیز _دوستدار طبیعت یا پندار نیک یا … _ مهم نظر شماست که باید به آن پرداخت اینطور که مشخص است منظورم را بخوبی متوجه شده اید , چرا که خودتان گفته اید ” دولت طی پنج سال قبل سه بار اعلام کرده ” البته نمی گوئید کدام دولت ? ابتدا ببینیم این فراخوان از طرف کدام مرجع قانونی کشور بوده است, در کشور ما و طبق قانون دولت به مجموعه رئیس جمهور و معاونان ایشان و وزرا گفته می شود و دوستانی چون شما که طبق گفته های خودتان لااقل با اسلحه آشنایی دارید و احتمالا از ساز و کار کسب مجوز آن هم مطلعید, حتمأ میدانید که فراخوانهای پنج سال پیش از سوی مراجع و نهادهای نظامی و انتظامی ذیصلاح کشور بوده و در حیطه اختیار و مسئولیت دولتهای قبلی و فعلی نبوده است, این موضوع در مورد واردات و تولید و فروش و توزیع سلاح و مهمات شکاری و نیز جمع آوری سلاحهای غیرمجاز. صدق می کند و اینکه شما اینها را ندانید عجیب است ! البته ممکن است در میان مخالفان شکار که با سلاح و مهمات شکاری سروکاری نداشته و طبعأ با نهادهای قانونی آن هم آشنا نیستند کسانی باشند که بدلیل عدم اطلاع تصور کنند دولت مسئول همه امور کشور بوده و بنابراین در موارد گفته شده نیز. مسئولیت را به اشتباه متوجه دولت بدانند, که به این دوستان می توان گفت, گر چه این فرض غلط است , اما اگر براستی اینطور هم باشد باز این ایراد وارد است که پنج سال قبل دولت دیگری مسئولیت داشته و ریاست “س. ح. م. ز ” هم که خانم ابتکار نبوده است پس حتی اگر فراخوان مذکور ارتباطی به دولت و “س. ح. م. ز. ” داشته باشد , بایستی دولت قبلی و رئیس قبلی “س. ح. م. ز. ” پاسخگوی شما باشند نه دولت فعلی و خانم ابتکار , بنابراین در این صورت هم گفتن کلی و نامعین کلمه یا عبارتی مثل “دولت ” و یا “س.ح.م. ز.” بدون ذکر زمان و دوره مشخص آن صحیح نیست.

          داغ Thumb up 0 Thumb down 26

      • پندار نیک می‌گوید:

        جناب کوشان درود.شما ظاهرا تازه به اخبار محیط زیست وکاربرد سلاح شکاری در همین مقوله آشنا وعلاقه مند شدید.آقای دوستدار طبیعت به وضوح پاسختان را دادند.خلاصه عرض کنم بعد از انقلاب تا حال سه دوره فراخوان جهت صدور مجوز برای سلاح قاچاق.ویک دوره هم واگذاری برنو های جنگی به پرسنل نظامی به عنوان سلاحهای از رده خارج وقابل تبدیل به سلاح شکاری.و مازاد آن از طریق مزایده به فروشندگان سلاح مجاز واگذار گردید.که ناگهان تعداد گلوله زنی در ایران یکصد برابر افزایش پیدا کرد.

        داغ Thumb up 6 Thumb down 25

        • kooshan می‌گوید:

          دوست گرامی _ پندار نیک_ با تشکر از پاسخ شما,
          مقوله محیط زیست و حیات وحش امری عمومی است و طبعأ همه آحاد جامعه می توانند در خلال گفتگوها و تبادل نظرات منطقی و مدنی در مورد آن به ارائه دیدگاههای خود بپردازند تا از این رهگذر ,دستیابی به تفاهم و توافق, در محدوده امکانات, مقدور و ممکن باشد. در این مسیر جذب افراد تازه وارد و استقبال از ورود هر چه بیشتر شهروندان به این مباحث حائز اهمیت زیادی است, در این صورت احتمال رسیدن به راهکارهای سازنده که مورد رضایت و اقبال همگانی باشند بیشتر است, این مهم با رشد و پیشرفت همه جانبه کشور و همزمان ایجاد و شکل گیری فرهنگ عمومی و مدنی متناسب با آن حاصل خواهد شد و امید است بتدریج رسیدن به شرایط مطلوب در این مورد را در کشور شاهد باشیم در این حالت با مشارکت گسترده هموطنان تلاشهای سازنده در جهت حفاظت مناسب از محیط زیست و حیات وحش کشور میسر می شود و بطور معمول در چنین فضای مثبتی دیدگاههای ارائه شده تا حد امکان واضح و مشخص بوده و از بیان نقطه نظرات کلی و مبهم که مرجع و مخاطب آنها معلوم نبوده و ضمنأ مبتنی بر شواهد معتبر و مستند نیست, کاسته خواهد شد و هموطنان در هر حیطه از امور کشور و نیز محیط زیست, دستگاه و نهاد ذیربط و قانونی و مسئول را مد نظر قرار می دهند, طبیعتأ در این شرایط نظرات ارائه شده براحتی قابل فهم است و در ضمن نیازی به تفسیرهای احیانأ سلیقه ای و نتیجه گیریهای مغایر نظر گوینده یا نویسنده , نخواهد بود.
          بهرحال وفور سلاحهای مجاز و غیر مجاز در کشور , و مشکلات و معضلات عمومی و زیست محیطی ناشی از آنها مورد توافق است و دولت فعلی و به همین ترتیب “س.ح.م. ز ” بهتر است جهت کاهش مخاطرات ناشی از این مشکل که حیات وحش کشور را تهدید می کند از طریق تعامل با نهادهای قانونی نظامی و انتظامی ذیربط در امر سلاح و مهمات , طرح و بررسی موضوع را پیگیری کند و در حد اختیار و مسئولیتها و امکانات , در این باره تلاش کند و بدیهی است همکاری نهادهای محترم مذکور در موفقیت این تلاشها بسیار مؤثر و تعیین کننده است که قطعأ مدنظر و توجه شایسته خواهد بود.

          داغ Thumb up 1 Thumb down 23

  11. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    فکر کردی قاضی دادگاه میاد الان اینها را میخواند بعد رای میدهد که امدی تمام منفی دادی با دوست اشنا هایت اقای شکارچی

    داغ Thumb up 2 Thumb down 25

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>