سکوت سازمان محیط زیست با تشریح اقدامات این سازمان در مورد پلنگ شکست

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: از ابتدای سال جاری و در زمانی کوتاه تر از یک ماه شش پلنگ ایرانی در نقاط مختلف کشور و به دلایل گوناگون ازجمله تصادف جاده ای، استفاده از طعمه مسموم و شکار از بین رفتند.

این رخداد تاسف بار واکنش های مختلفی در رسانه ها و در بین فعالان محیط زیست به همراه داشت اما در کمال تعجب هیچ اظهارنظری از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان تنها متولی حفظ حیات وحش در کشور شنیده نشد تا آنجاییکه حتی دو مورد پایانی از تلفات پلنگ ایرانی که هر دو نیز مربوط به استان خراسان رضوی (شهرستان های سرخس و تربت جام) بود حتی بر روی پرتال اداره کل مربوطه و پرتال سازمان حفاظت محیط زیست نیز قرار نگرفت.

اما رسانه های گوناگون طبق وظیفه ذاتی و در راستای رسالت خود در این مورد سکوت نکرده و به ابراز نگرانی و انتقاد درمورد آمار بالای تلفات پلنگ ایرانی پرداختند.

روزنامه فرهیختگان در همین رابطه به درج مطلبی پرداخت با عنوان: «رکورد جدید در کشتار حیات وحش ثبت شد / هر پنج روز یک پلنگ»

 

 

همچنین روزنامه جام جم به درج مطلبی با تیتر «ششمین پلنگ قربانی طعمه مسموم یا شکار» اقدام نمود.

 

 

روزنامه اعتماد نیز به درج گزارشی پرداخت با عنوان : «حیات، حیات وحش قربانی نبود مدیریت»



خبرآنلاین ، تابناک و بسیاری از دیگر از رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز به این موضوع پرداختند.

نهایتا روز گذشته مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات این سازمان برای حفاظت از پلنگ ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی تیموری با اشاره به اینکه از میان ۱۱۴۰ گونه جانوری مهره دار کشورمان، بر اساس لیست سرخ IUCN ، حدود ۷۶ گونه جانوری در معرض تهدید هستند، افزود: لازم است برای ارتقای وضعیت حفاظتی آنها تمهیدات خاصی اندیشیده شود تا همانند شیر ایرانی و ببر خزری شاهد انقراض این گونه های ارزشمند نباشیم.

تدوین برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض تهدید

وی با بیان اینکه در سال های گذشته این سازمان با همکاری دانشگاه تهران نسبت به تهیه شرح خدمات برنامه مدیریت ۳۰ گونه جانوری که در اولویت می باشند اقدام کرده است، گفت:  از سال ۹۳ تهیه و تدوین برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض تهدید کشور را بطور ویژه در اولویت قرار داده تا با اجرای این برنامه ها بتوان گامی مهم و کارساز در جهت ارتقای وضعیت حفاظتی این گونه ها برداشت.

تیموری تصریح کرد: در طی سال جاری و همچنین طول دوره برنامه پنجساله ششم توسعه حداقل تهیه و تدوین برنامه عمل ۳۰ گونه جانوری و اجرای برنامه عمل ۱۵ گونه جانوری شاخص و حائز اهمیت در دستور کار دفتر تنوع زیستی و حیات وحش قراردارد.

برگزاری کارگاه های آموزشی  - مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی در سراسر کشور

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برنامه عمل  پلنگ ایرانی در حال تدوین است، گفت: این سازمان در حدود ۲ سال گذشته با همکاری مؤسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی  - مهارتی پلنگ ایرانی به صورت منطقه ای برای کارشناسان مرتبط در ادارات کل حفاظت محیط زیست ۳۱ استان و همچنین  افراد تأثیرگذار در جوامع محلی کرده است.

شناسایی اولویت ها برای جلوگیری از بروز تلفات پلنگ

تیموری با تاکید بر اینکه ماهیت این دوره ها و اهداف برگزاری آنها انجام امور حفاظتی است، افزود: به دلیل وسعت کشور ایران و پراکنش وسیع گونه پلنگ و دخالت فاکتورهای متعدد در حفاظت از این جانور لذا تعیین مفاد و مباحث آموزشی برای برگزاری این کارگاهها، بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته و تشخیص اولویت ها برای جلوگیری از بروز تلفات در جمعیت پلنگ و حفاظت از گونه بوده است.

تدوین برنامه عمل ملی برای حفاظت از پلنگ در دستور کار

وی تصریح کرد: در این دوره ها تمامی کارشناسان مربوطه با همکاری برخی افراد علاقمند، اشخاص صاحب تجربه و تأثیرگذار از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تبادل آنها و راهبری توسط اساتید و تسهیلگران مؤسسه تخصصی پلنگ آسیایی ضمن فراگیری نکات کلیدی علمی، به انجام کار گروهی در ابعاد ملی شدند و توانستند در یک اقدام کم سابقه و شاید بی سابقه و پس از گذراندن مدت نزدیک به سه سال نسبت به تهیه چارچوب اصلی برنامه عمل ملی حفاظت از پلنگ در بهمن ماه ۹۳ اقدام کنند.

تیموری با اعلام اینکه بر اساس آمار ۱۰ سال گذشته، حدود ۵۰ درصد از عوامل مرگ و میر پلنگ ناشی از شکار و طعمه های مسموم بوده است، افزود: حدود ۱۳ درصد از مرگ و میرها مربوط به تلفات جاده ای، ۴ درصد ناشی از بیماری ها، ۲ درصد نامشخص و مابقی مربوط به عواملی نظیر مرگ طبیعی از جمله درگیری های درون گونه ای و جاری شدن سیل است.

پرداخت به موقع خسارت در دستور کار

وی درخصوص ۶ مورد تلفات در جمعیت پلنگ در فروردین ماه سال جاری گفت: با بررسی های به عمل آمده ، دلایل وقوع این تلفات نیز همان موارد مشابه قبلی است که برای کاهش یا از بین بردن آن راهی به جز اجرای برنامه عمل جامع حفاظت از پلنگ ندارد.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات ناشی از عوامل انسانی، گفت: پرداخت به موقع خسارات ناشی از حمله پلنگ به دامهای اهلی در دستور کار قرار گرفته است که در صورت ارائه گزارشات ادارات کل حفاظت محیط زیست استانی، موضوع پرداخت خسارت پس از بررسی دفاتر تخصصی و از طریق دفتر حقوقی به صورت موردی قابل انجام است.

وی با بیان اینکه در نظر است از طریق صندوق ملی محیط زیست ساز و کار پرداخت خسارت ناشی از حمله حیوانات وحشی به دامهای اهلی به شیوه مناسبی تعریف گردد افزود، موضوع پرداخت خسارت ناشی از گونه های جانوری شاخص در اسرع وقت و با صرف حداقل زمان بعمل آید.

حضور محیط زیست استان ها در جلسات شورای ترافیک و ایمنی استانی

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید در ادامه به مرگ و میر پلنگ ناشی از تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت: در این رابطه طی نامه ای  از طریق ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به وزیر کشور درخواست شد که نمایندگان ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها در جلسات شورای ترافیک و ایمنی استانی حضور فعال داشته باشند و این موضوع در تعدادی از استان ها به انجام رسیده و در سایر استان ها در حال پیگیری و انجام است.

تعیین نقاط حادثه خیز مربوط به تلفات جاده ای حیات وحش

تیموری از برگزاری جلسات مربوط به کارگروه حوادث جاده ای با حضور نماینده وزارت راه برای تعیین نقاط حادثه خیز مربوط به تلفات جاده ای حیات وحش خبر داد و گفت: نقاط حادثه خیز به وزارت راه و شهر سازی برای انجام تمهیدات لازم در نقاط مورد نظر برای پیشگیری از وقوع حوادث جاده ای حیات وحش اعلام شده است.

استانداردهای طراحی شبکه زیستگاه های حیات وحش در استان گلستان تدوین می شود

وی خاطر نشان کرد:  تدوین استانداردهای طراحی شبکه زیستگاههای حیات وحش برای استفاده در طرح های آمایش سرزمین، ارزیابی توسعه و کاهش و کنترل تصادفات جاده ای حیات وحش در استان گلستان در حال انجام است.

تهیه نقاط حادثه خیز تلفات جاده ای حیات وحش در استان سمنان و یزد

تیموری از تهیه نقاط حادثه خیز تلفات جاده ای حیات وحش و تدوین استانداردها برای علائم و تابلوهای هشدار جاده ای و احداث زیر گذر یا روگذر برای عبور حیات وحش  در استان سمنان و یزد خبر داد و گفت:  این نقاط حادثه خیز به وزرات راه و شهرسازی اعلام شده است.

وی همچنین از تشکیل شبکه پلنگ از طریق ایجاد پورتال تخصصی پلنگ ایرانی خبر داد و گفت: این شبکه به منظور ثبت منسجم و قابل دسترس و مدیریت اطلاعات مربوط به پلنگ تشکیل شده است و  در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ عضو دارد.

تیموری تصریح کرد: آمار از نقاط مشاهدات و حضور پلنگ و نقشه پراکنش گونه در کشور و همچنین تلفات این گونه از سال ۱۳۸۶ تا فروردین ۱۳۹۴ با تشخیص علل تلفات تهیه شده است.

پیگیری افزایش میزان ضرر و زیان متعلق به گونه پلنگ ایرانی

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت از شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: لیست بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرور و زیان موضوع بند چ ماده شکار و صید که در اواخر سال ۹۳ با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به شورای عالی محیط زیست ارائه گردید میزان ضرر و زیان متعلق به گونه پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان به انجام رسیده که کلیات آن مورد تصویب شورای عالی محیط زیست قرار گرفت تا پس از موافقت دستگاه های مسئول نسبت به ابلاغ و آگاهی آن اقدام می شود.

+204
-139
  

36 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    حیف پلنگ هایی که از بی مسوولیتی دست اندرکاران سازمان محیط زیست پر پر شدند و جای شگفتی بسیار است که پلنگ ایرانی تا این اندازه برای مسوولان بی ارزش هست؟؟؟؟!!!!

    مرگ حتا یک پلنگ در وضعیت کنونی ایران واقعا آزار دهنده است و برای من که عاشق پلنگ ایرانی و حیات وحش ایران هستم بسیار بسیارررررررر دردناک و رنج آور است و هیچ گاه هضم شدنی نیست برام.

    اگر بگم با مرگ تک تک پلنگ ها گریستم دروغ نگفته ام…

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 1

    • مجتبی می‌گوید:

      موافق و هم عقیده ام

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

    • من هستم می‌گوید:

      arw.ir/?p=62026
      دیده بان لطفا این نظرم رو استثنا منتشر کن مهمه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

    • مهدی:حامی حیات وحش می‌گوید:

      سلام یاران و عزیزان دوستدارحیات وحش:

      نکته ای که دراینجا تامل برانگیز است , اینکه چنانچه مبلغ جریمه کشتن پلنگ ایرانی از۵میلیون به ۸۰میلیون تومان افزایش یابد،لازم است درجریمه کشتن یوزپلنگ ،خرس سیاه وسایرگونه های باارزش ودرمعرض انقراض کشورهم بازنگری صورت پذیرد….باتشکر.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. میش مرغ می‌گوید:

    فکر میکنم دوستان و دلسوختگان محیط زیست أصلا با دیدن این آمار و ارقام و …. اقناع نشوند و همه و همه به دنبال راهکار عملی برای حفاظت از این گربه سان باشند !
    لطفا بفرمایید چند درصد رشد جمعیت یا کاهش جمعیت پلنگ داشتیم ؟؟
    لیست خسارات پرداختی به دامداران را منتشر کنید!
    از طرح تکثیر در اسارت بفرمایید !
    نصب قلاده مکان یاب جدید داشتیم؟
    برای افزایش طعمه های طبیعی در حیات وحش چه کرده ایم ؟
    فنس کشی و بیرون کردن عشایر هم که مطالبه ای بسیار دور از ذهن می باشد.
    و دهها مورد دیگر که می توانیم به استحضار برسانیم …
    و سوالی که همیشه ذهن من را مشغول کرده اینکه : اسرع وقت دقیقا میشه چه زمانی ؟
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 2

    • k,navid می‌گوید:

      حرف دل من زدیی محیط زیست به کار عملی احتیاج داره نه کار علمی کنفرانس حرف تبلیغات چنین چنان میکنیم نشد کار
      بگین چه کار تاحالا کردین با پشت میز نشستن جواب الکی دادن حرف زذن مشکلات محیط زیست حل نمیشه

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

      • شوکا می‌گوید:

        درسته شما درست میگید به کار عملی نیاز داریم ولی هر کار عملی قبلش باید ی کار نظری باشه
        الان سازمان کار نظریشو انجام داد و جای خوشحالی داره و امیدوارم هرچه سریعتر کار عملیو ببینیم
        سازمان یه فکری هم به حال خرس سیاه میکردی تو جنوب وضعش خیلی خرابه خیلی….

        داغ Thumb up 6 Thumb down 8

      • شوکا می‌گوید:

        درسته شما درست میگید ما عمل میخوایم نه شعار ولی قبل از هر عملی باید یه نظری هم باشه یا یه برنامه ریزی هم باشه که از روی اون عمل کنن دیگه همین برنامه ریزی س.م.ح.ز جای تقدیر داره و امیدوارم که عمل بشه به این کارها
        س.م.ح.ز خواهشا یه فکری به حال خرس سیاه بکن وضعش خیلی خرابه حتی از یوز هم خرابتر

        داغ Thumb up 4 Thumb down 7

    • پندار نیک می‌گوید:

      درود بر جناب میش مرغ.در تایید فرمایشات جنابعالی باید خلاصه عرض کنم.خطاب به مسولین محیط زیست.(به عمل کار برآید به سخندانی نیست)
      به جای این کاغذ بازیها وسفرهای بی مورد نمایشی کفش وتجهیزات کوهپیمایی خوب واستاندارد در اختیار محیط بانان قرار دهید.سپاس

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  3. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    چه عجب ! حتما به خاطر تجمع امروز بوده

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  4. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تعیین نقاط حادثه خیز برای حیات وحش در جاده ها و تعیین استانداردهای لازم جهت تابلوهای هشدار و احداث رو گذر یا زیر گذر و اعلام این نقاط حادثه حادثه خیز به وزارت راه!
    پس چطور باید وزارت راه رو مکلف به و مجبور به اقدامات پیشگیرانه کرد؟
    وزارت راه فقط بلده عوارضی بزنه!
    خانم ابتکار که تو امضای تفاهمنامه ید طولایی دارن چرا یه تفاهمنامه کاملا الزام آور با وزارت راه امضاء نمی کنن
    بسیاری از جاده ها از مناطقی بکر و با ارزش با تعدد گونه های گیاهی و جانوری عبور می کنن چرا در این مناطق وزارت راه مکلف به نصب تابلوهای هشدار و احداث زیرگذر یا رو گذر نشه
    چه ایرادی داره هزینه اینطور اقدامات از محل عوارضی ها پرداخت بشه؟
    تو مناطقی که آموزش مردم و به خصوص دامداران در اولویت بوده آیا نسبت به پرداخت خسارت از سوی حیات وحش اطلاع رسانی ویژه شده؟
    چرا روند پرداخت خسارت به دامداران تسریع و تسهیل نمی شه؟
    میترسم در نهایت تایید و ابلاغ افزایش جریمه حذف یک گونه از طبیعت به عمر من قد نده!….

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  5. حداد می‌گوید:

    باید دید اینها همش حرفه یا . . .
    چرا یه فکری برای عشایر و دامدارای در منطق حفاظت شده نمیکنین.
    به قول خود جناب تیموری حدود ۵۰ درصد از عوامل مرگ و میر پلنگ ناشی از شکار و طعمه های مسموم بوده 

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  6. کوشان مهران می‌گوید:

    دلقت به چکار آید و مسحى و مرقع

    خود را ز عملهاى نکوهیده برى دار

    حاجت به کلاه برکى داشتنت نیست

    درویش صفت باش و کلاه تترى دار

    با توجه به تجربه های گذشته نیازی به مسلخ بردن بودجه تهت لوای ان جی اوی کذایی برای نجات پلنگ از جاده ها نیست.

    تلفاتی که بر گوشتخواران بزرگ چون گرگ وپلنگ و حتی متوسط چون سیاه گوش و کاراکال به دلیل برخورد با خودرو و تضاد منافع با دامداران در ایران ایجاد می شود همواره بالا بوده و به سال مشخصی محدود نمی باشد.

    در تمام جهان با وجود اهمیتی که اکنون برای گوشتخواران ونقش آنها در تعادل چرخه حیات قائل می باشند باز شاهد بروز تلفات به دلیل برخورد با خودرو و شکار غیر مجاز می باشیم.

    از اورگلیدز فلوریدا تا بافق یزد، تشابه در دشواری های مدیریت زیستگاه و جمعیت پومای فلوریدا و یوز آسیایی

    amirsar.blogfa.com/post-353.aspx
    و
    mountainlion.org/us/fl/-fl-portal.asp
    و
    easterncougar.org/CougarNews/?paged=126
    و
    carnivoraforum.com/topic/9715307/30

    اما چاره کار چیست؟

    آیا باید همه را به توپ دشنام ونفرین بست؟
    ویا باید برای حلال کردن بودجه سازمانی مردم نهاد ( و آنکاره)برای برگذاری مراسم کفن ودفن جانوران در گذشته ترتیب داد؟

    در فلوریدای ایالات متحده با وجود تمامی تدابیر و ایجاد مسیرهای روگذر وزیرگذر(بیشتر برای گوشتخواران) هنوز شاهد تلف شدن تعداد قابل توجهی پوما وخرس سیاه بومی ودر معرض خطر فلوریدا می باشیم.

    اما چرا با وجود این میزان تلفات جمعیت ایزوله وجدا مانده حدود بیست قلاده ای دهه ۱۹۷۰ پومای فلوریدا اکنون بالغ بر ۱۲۰ قلاده شده وبسوی شمال ایالت و آمیزش با جمعیت تگزاس در حال حرکت می باشد؟

    “به دلیل حفاظت عملی وکارآمد میزان زاد وولد وگسترش قلمروی افراد جدید افزون بر تلفات ناخواسته چون برخورد با خودرو و در تله کایوت افتادن و هدف تیر اندازی قرار گرفتن می باشد”

    در فلوریدا نخست با برنامه ریزی منطقی وحفاظتی کاربردی از نابودی گونه هایی چون پوما وخرس پیشگیری نمودند وپس از ایجاد حداقل ثبات در زیستگاه وجمعیت شروع به آموزش وآگاهی رسانی در سطوح گسترده نمودند.

    از پوماهای رام شده به همراه مربی برای آموزش دانش آموزان و علاقه مندان استفاده می شود وجز این رمز موفقیت این برنامه همیاری کشاورزان ومالکان می باشد چون بسیاری از زیستگاه های پوما در اراضی شخص و نه فدرال قرار دارد.

    آگاهی رسانی در میان باشگاه های شکار می تواند در لحظه آخر کشیدن ماشه به دلیل اطلاع از تفاوت میان پوما وگربه وحشی باب کت غیر حفاظت شده باعث پیشگیری از کشته شدن یک گونه حفاظت شده گردد.

    ************************************************************

    اطلاع رسانی صحیح ومنطقی در این موارد بهتر از زرد نویسی می باشد.

    تعامل با دامداران ومدیریت تفنگ ها یکی از راهکارهایی است که در دیگر کشورها جواب داده است.

    ایجاد باشگاه های شکار در استانها می تواند باعث مدیریت زیستگاه وگردآوری بروز ترین اطلاعات وداده ها درباره تراکم جمعیت ها وتخلف های رویداده گردد.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 10

    • قرقی می‌گوید:

      طرحی برای حل مشکلات دارید؟

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • کوشان مهران می‌گوید:

        جناب آقای قرقی

        کشتار پلنگان ایران، چه باید کرد؟
        http://mountainwatch.persianblog.ir/post/2221/
        و
        پلنگ لرستان، و پیشنهادهایی برای پیشگیری از کشتار
        http://mountainwatch.persianblog.ir/post/2233/

        و برنامه هایی برای کمک به احیای پوما در ایالات مرکزی و شرقی آمریکا با ایجاد گذرگاه هایی ایمن:
        http://www.easterncougar.org/newltr_pdf/crfnew_sept11.pdf
        و
        http://mountainlion.org/us/us/UMW%20O%20Cougar%20Rewilding%20Foundation%20June%202012%20Newsletter%20Excerpt%20Cougar%20Mortalities%20in%20Central%20North%20America%20and%20the%20Evidence%20Against%20Recolonization%20East%20of%20the%20Prairie%20Colonies.pdf

        **********************************************

        لطفا به پیشینه پومای فلوریدا نگاهی بیاندازید تا دریابید حفاظت از یک گونه به همراه زیستگاه او حاصل برنامه ریزی یک شبه و احساسات وشعار ودر واقع موج سواری نمی باشد:

        ۱۸۳۲ – Bounty placed on panthers in all Florida counties.
        1887 – State of Florida authorizes a $5 bounty for every panther killed.
        1937 – Florida legislature passes a bill to eradicate the white-tailed deer due to disease.
        1946 – Florida’s panther listed as a subspecies of Felis concolor in both North and South America.
        1950 – Panther regulated as a game species in Florida.
        1958 – Florida panther listed as a state endangered species.
        1967 – The Florida panther is listed as endangered by the Federal Government.
        Photo of Florida panther.
        1973 – Florida panther is added to newly created Federal Endangered Species List.
        1981 – First Florida panther recovery plan.
        1982 – Based on a vote by Florida’s schoolchildren, Puma concolor coryi is designated as the state animal.
        1986 – Three wild-caught, female Texas mountain lions are brought to Florida to test the possibilities of captive breeding.
        1988 – Seven wild-caught mountain lions, captured in west Texas are released in northern Florida to study relocation possibilities.
        1989 – The Florida panther National Wildlife Refuge is established.
        1991 – Florida panther license plates go on sale.
        1993 – ۱۹ mountain lions, (11 females and 8 sterilized males – both captive-raised as well as wild-caught) are introduced into the local panther population to study the biological feasibility of reintroduction.
        1995 – Eight wild-caught female mountain lions are captured and released in an effort to reverse the effects of inbreeding.
        1996 – The Florida Game and Fresh Water Fish Commission estimates that there are only 30 – ۵۰ panthers remaining in Florida.
        2004 -1.4 million panther license plates have been issued, generating nearly $40 million.
        2010 – US Fish & Wildlife Service petitioned to list the panther’s habitat as critical.
        2012 – US Fish & Wildlife Service’s critical panther habitat petition denied.
        2013 – Environmental groups file lawsuit to protect the Big Cypress National Preserve and the Florida panther from off-road vehicles.

        *در سال ۱۸۳۲ در سرتاسر ایالات فلوریدا برای شکار پوما به عنوان یک گونه زیانبار جایزه تعیین گردید.

        *در سال ۱۸۸۷ دولت فدرال در برابر تحویل لاشه هر پوما پنج دلار کله گرگی پرداخت می نمود وبا توجه به میزان پاییندستمزدهای آن زمان،این مبلغ بسیار وسوسه برانگیز بوده است.

        *در سال ۱۹۳۷ به دلیل احتمال سرایت بیماری به دام ها،دولت فدرال فلوریدا برنامه ریشه کنی گوزن دم سپید را شروع نمود. این زیرگونه کوچک تر از سایر زیرگونه ها بوده وکاهش شدید این مهمترین طعمه پوما او را به تمرکز بیشتر بر دام اهلی سوق می داد.

        *در سال ۱۹۵۰ دولت فدرال فلوریدا پوما را به عنوان یکگونه قابل شکار ونه زیانبار به رسمیت شناخت و هرگونه شکار مشمول مقررات زمان شکار وپروانه گردید.

        *در سال ۱۹۵۸ پوما به عنوان گونه در معرض خطر ایالت فلوریدا شناخته شد.

        *در سال ۱۹۸۱ نخستین برنامه احیای پوما در زیستگاه های طبیعی فلوریدا آغاز گردید.

        ****************************************************************

        با اندکی دقت می توان میزان دهه هایی که صرف شروع به حفاظت از این گونه گوشتخوار گردید را با تصمیماتی که در ایران طی یک شب گرفته شده وتنها سه روز پایدار است سنجید.

        در حال حاظر نابودی زیستگاه ها(به دلیل گرانی زمین در جنوب فلوریدا برای ساخت وساز وگردشگری) و قطع ارتباط میان زیستگاه ها(انواع جاده وبزرگ راه) و برخورد های جاده ای بیش از شکار بقا وپراکنش پومای فلوریدا را در معرض خطر قرار دادهاست.

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

        • سلوکی می‌گوید:

          کوشان جان زمانیکه شما پای اینترنت نشسته بودی و جملات قلمبه سلمبه می نوشتی و با کلمات بازی می کردی، همین گروههای مردم نهاد، از جیب هزینه می کردن تا یک سری کارها انجام بشه. همین گروه های مردم نهاد هم موقعی که شما از دور شعار میدادی، رفتن و این مسایلی که شما فقط حرفش رو میزنی حضوری پیگیری کردن!
          به چه حقی به بهانه آزادی در اظهار نظر هر چیزی به نظرتون میرسه به دیگران نسبت میدید؟ اگر با سازمان محیط زیست مشکل دارید، جای خود. چرا پای گروه های مردم نهاد رو می کشید وسط؟

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • رضا می‌گوید:

      قبل از خوندن این کامنت از کوشان مهران بر این باور بودم که افراد اندکی منجمله کوشان مهران حرفهای مبتنی بر واقعیت می زنن. با خواندن این کامنت متوجه شدم کوشان مهران هم مثل بسیاری دیگر از روشنفکر و فرهیخته نمایان، حرفهای مزین شده به الفاظ سخت ولی بی اساس می زند.
      شاید بهتر بود به جای تحقیقات وسیع و گسترده در مورد وضعیت پوما در یک قاره دیگه کمی در مورد آنچه که در این کامنتها نوشتی تحقیق می کردی برادر!

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. ناشناس می‌گوید:

    آدم باید از یک بچه ۳ساله بچه تر باشه که این حرفها را باور کند.
    ببینید یک تفکر در کل دستگاههای اجرایی و دولتی حاکم است که وجود پلنگ و خرس و اینها را مخل و مزاحم میداند. از شما میپرسم پلنگ واجب تره یا معدن ؟
    پلنگ مهم تره یا ساخت و ساز ؟
    و …اصلاً پول و ثروت کجاست؟
    اگر بخواهیم که زیستگاه امن برای او بسازیم که از نون خوردن می افتیم!!
    دوستان عزیز علاقمند به حیات وحش ، پلنگ برای شما یک گوهر ارزشمند و بی قیمت است اما برای آنها فقط یک مزاحم است.
    سازمان محیط زیست نیز بخشی از این تفکر است اما زحمات محیط بانان قابل تقدیر است. روستائیان و عشایر را هم من بهتر از شما میشناسم تا اسم پلنگ و گرگ بیاد میگه باید کلکش کنده بشه!
    بابا روستایی از گنجشک و کلاغ نفرت داره میخواهی دوستدار پلنگ بشه؟
    برنخوره این پورتال هم یک کار نمایشی راه انداخته کدوم آمار؟؟؟!!!
    اصلاً آماری از پلنگ در دست نیست همین حالا ممکنه منطقه ای که ۶۰سال پلنگ به خودش ندیده یهویی یک پلنگ سرگردون سرو کله اش پیدا بشه.
    آره پلنگ ایرانی یک شبح شده یک شبح گریزان و خسته از دست ما آدمها
    باز هم تا به حال بسیار عالی مقاومت کرده و ثابت کرده که شایسته احترامه!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  8. قرقی می‌گوید:

    دوستان صبح زیبای بهاری همگی به خیر و شادی
    می خواهم مطلبی خدمت دوستان عزیزم بیان کنم
    اگر چنانچه سابقه ی جلسه در سطح مدیریتی داشته باشید، به خوبی واقف هستید که مدت هاست در این مملکت کار تحقیقاتی و بنیادین انجام نشده است. آمار و اطلاعات دقیق مبنای تصمیم گیری درست و به موقع است دقیقا مثل جنگ که اطلاعات اهمیت فوق العاده ای دارد. معمولا در این محافل عده ای تصمیم گیری می کنند که هیچ تجربه ی عملی در آن مورد ندارند و تصمیم آنها بر اساس اطلاعات غلط ارائه شده از طرف مدیران میانی و آنها نیز به نوبه ی خود از کارشناسان اطلاعات خود را می گیرند . پس این اولین اشتباه استراتژیک!
    دوم اینکه اگر هم بر فرض مثال تصمیم درستی اتخاذ شود، از لحاظ اجرا و پیگیری همیشه متوقف خواهد بود به دو دلیل واضح : نبود بودجه ( در واقع عدم مدیریت بودجه که کم هم نیست) و نبود نفر کافی!!!!
    پس هر تصمیمی هم که اتخاذ شود در حد همان برگزاری یک جلسه و تریبون و صدور بیانیه ختم خواهد شد و از این به بعدش وارد یک هزار توی بی سر و ته می شود. حالا باید چکار کرد؟!
    خواهش میکنم قبل از این که ادامه مطلب را بخوانید، خودتان روی یک راه حل فکر کنید.
    .
    .
    .
    همانگونه که احتمالا اغلب شما درست متوجه شده اید تنها با ایجاد انجمن های تخصصی داوطلب و یا در اصطلاح “مردم نهاد ” می توان بر این مشکل فائق آمد. انجمن های تخصصی تنها منابعی هستند که می توانند اطلاعات درست و معتبر ارائه دهند. اطلاعاتی که مبنای تصمیم گیری صحیح مسئولین خواهد بود. حتی انجمن می تواند در قالب تفاهم نامه ای با سازمان، در کلیه ی جلسات تخصصی جهت اتخاذ تصمیم نماینده ای به عنوان مشاور در آن جلسه و بدون حق رای داشته باشد.
    در مورد پیگیری انجام موارد، انجمن ها حق پیگیری و سئوال دارند. این مطلب در قانون ذکر شده و شما حتی می توانید از خود شخص رئیس سازمان توضیح بخواهید. لطفا توجه کنید که انجمن ها و یا سازمان های مردم نهاد قدرت اجرایی و حقوقی بسیار بالایی دارند. البته هدف باید کمک به سازمان باشد و نه نقد مدام آنها چون تغییر یک سیستم بسیار عریض و طویل از عهده ی تنها یک انجمن بر نمی آید. این سیستم باید از طریق چند انجمن سیستماتیک به مرور زمان به سازمان منتقل شود. اگر انجمنی به عنوان” حفاظت از گربه سانان وحشی” تشکیل می شد که افرادی مانند آقای دکتر معماریان (که شخصا خدمت ایشان ارادت قلبی دارم) عضو آن انجمن بودند و طی تفاهم نامه ای میان انجمن و سازمان کلیه گربه سانان تحت نظر انجمن مداوا و آزادسازی می شدند، هیچ گاه آن توله کاراکال های زیبا تلف نمی شدند و نمی مردند.
    پس دوستان عزیز از همه ی شما خواهش می کنم هر کس که اراده و قدرتش را دارد برای تاسیس و مدیریت یک انجمن تخصصی اقدام کند. آینده و نبض محیط زیست ایران در گرو تاسیس این انجمن های تخصصی خواهد بود.
    ارادتمند همه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  9. طالقان می‌گوید:

    با سلام
    تقاظا دارم از اداره محیط زیست هرچه سریعتر خسارت وارده به دامداران و زنبورداران متضرر را که از سالهای قبل و همچنین امسال باقی مانده را پرداخت نمایند و بحث های مدیریت و عدم مدیریت و…………..پیشکش خودتان.
    چراکه چیزی نمانده که مدیریتش کنید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  10. reza می‌گوید:

    این یوزها بالاخره زاییدن یا نه تو پردیسان ؟
    از هیرکان وورکان چه خبر؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  11. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    این حرفها را نزنین چکار بکنین حرف زیاد زدین ولی کجا عمل کردین

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  12. دوستدار حیات وحش می‌گوید:

    آدم متاسف می شه به این مثلا مدیران مسئول که کارشان فقط حرف زدن و توجیه و ارایه آمارهای ساختگی غیر قابل کنترل صحت آنها و سفسته گفتار و صرفا استاد برگزارکننده جلسه و کارگاه و سفر و حیف و میل کردن بودجه های کشوری و حتی بین المللی که به حفاظت حیات وحش و محیط زیست تخصیص داده می شود ولی در عمل هیچ اقدامی که دلمان خوش باشه نیست….اقلا یک عذر خواهی و قبول اشتباه را حسرت بدل موندیم از این دشمنان واقعی مملکت بشنویم تا یکم قانع شده باشیم و امیدوار به آینده.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  13. کوشان مهران می‌گوید:

    لطفا به پیشینه پومای فلوریدا نگاهی بیاندازید تا دریابید حفاظت از یک گونه به همراه زیستگاه او حاصل برنامه ریزی یک شبه و احساسات وشعار ودر واقع موج سواری نمی باشد:

    ۱۸۳۲ – Bounty placed on panthers in all Florida counties.
    1887 – State of Florida authorizes a $5 bounty for every panther killed.
    1937 – Florida legislature passes a bill to eradicate the white-tailed deer due to disease.
    1946 – Florida’s panther listed as a subspecies of Felis concolor in both North and South America.
    1950 – Panther regulated as a game species in Florida.
    1958 – Florida panther listed as a state endangered species.
    1967 – The Florida panther is listed as endangered by the Federal Government.
    Photo of Florida panther.
    1973 – Florida panther is added to newly created Federal Endangered Species List.
    1981 – First Florida panther recovery plan.
    1982 – Based on a vote by Florida’s schoolchildren, Puma concolor coryi is designated as the state animal.
    1986 – Three wild-caught, female Texas mountain lions are brought to Florida to test the possibilities of captive breeding.
    1988 – Seven wild-caught mountain lions, captured in west Texas are released in northern Florida to study relocation possibilities.
    1989 – The Florida panther National Wildlife Refuge is established.
    1991 – Florida panther license plates go on sale.
    1993 – 19 mountain lions, (11 females and 8 sterilized males – both captive-raised as well as wild-caught) are introduced into the local panther population to study the biological feasibility of reintroduction.
    1995 – Eight wild-caught female mountain lions are captured and released in an effort to reverse the effects of inbreeding.
    1996 – The Florida Game and Fresh Water Fish Commission estimates that there are only 30 – 50 panthers remaining in Florida.
    2004 -1.4 million panther license plates have been issued, generating nearly $40 million.
    2010 – US Fish & Wildlife Service petitioned to list the panther’s habitat as critical.
    2012 – US Fish & Wildlife Service’s critical panther habitat petition denied.
    2013 – Environmental groups file lawsuit to protect the Big Cypress National Preserve and the Florida panther from off-road vehicles.

    *در سال ۱۸۳۲ در سرتاسر ایالات فلوریدا برای شکار پوما به عنوان یک گونه زیانبار جایزه تعیین گردید.

    *در سال ۱۸۸۷ دولت فدرال در برابر تحویل لاشه هر پوما پنج دلار کله گرگی پرداخت می نمود وبا توجه به میزان پاییندستمزدهای آن زمان،این مبلغ بسیار وسوسه برانگیز بوده است.

    *در سال ۱۹۳۷ به دلیل احتمال سرایت بیماری به دام ها،دولت فدرال فلوریدا برنامه ریشه کنی گوزن دم سپید را شروع نمود. این زیرگونه کوچک تر از سایر زیرگونه ها بوده وکاهش شدید این مهمترین طعمه پوما او را به تمرکز بیشتر بر دام اهلی سوق می داد.

    *در سال ۱۹۵۰ دولت فدرال فلوریدا پوما را به عنوان یکگونه قابل شکار ونه زیانبار به رسمیت شناخت و هرگونه شکار مشمول مقررات زمان شکار وپروانه گردید.

    *در سال ۱۹۵۸ پوما به عنوان گونه در معرض خطر ایالت فلوریدا شناخته شد.

    *در سال ۱۹۸۱ نخستین برنامه احیای پوما در زیستگاه های طبیعی فلوریدا آغاز گردید.

    ****************************************************************

    با اندکی دقت می توان میزان دهه هایی که صرف شروع به حفاظت از این گونه گوشتخوار گردید را با تصمیماتی که در ایران طی یک شب گرفته شده وتنها سه روز پایدار است سنجید.

    در حال حاظر نابودی زیستگاه ها(به دلیل گرانی زمین در جنوب فلوریدا برای ساخت وساز وگردشگری) و قطع ارتباط میان زیستگاه ها(انواع جاده وبزرگ راه) و برخورد های جاده ای بیش از شکار بقا وپراکنش پومای فلوریدا را در معرض خطر قرار دادهاست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  14. Nature می‌گوید:

    تنها راه برای کم کردن آمار بالای کشتار پلنگ توسط افراد محلی و عشایر گره زدن منافع شخصی و مالی اونا با ادامه بقای پلنگ و بقیه حیوانات حفاظت شده است.
    ما تا حالا فقط از جریمه و مجازات حرف زدیم ولی کسی تاحالا به این جنبه قضیه فکر نکرده.
    کاری که تو خیلی جاهای دنیا انجام شده و نتیجه هم گرفته.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  15. saba می‌گوید:

    یعنی این کشتار ظالمانه نمی خواد تموم شه؟؟ کشته شدن شش پلنگ در حال انقراض کافی نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  16. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    چوپانی بود که هر وقت گله را به چرا میبرد میگرفت می خوابید و وضعیت گله بسیار نابسامان شده بود وقتی اهالی به او اعتراض کردند برنامه هایش را در بندهای جداگانه یکی یکی برشمرد و در آخر یکی از اهالی به چوپان گفت اگر این همه چرای گله خوب بوده پس چرا خبری از دنبه در گوسفندان نیست…….
    آقای عالیجناب این همه طرح و برنامه ت نتیجه ش کجا دیده میشه؟
    همینی که هست رو حفظ کن افزایشش پیش کش شما

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  17. داریوش می‌گوید:

    حرف زیاد شنیدیم اگه راست میگید اون جاده ای که از پارک گلستان میگذره رو خراب کنید و احداث جاده در زیستگاههای یوزپلنگ و پلنگ در کویر رو متوقف کنید برای آغاز کار

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  18. ایمان می‌گوید:

    احتمالا قصد مدیران واسه دنیای آخرت است که در اون دنیا آب تو دل پلنگ و ببر و شیر و … تکون نخره!
    میگین نه دور از جون شما وقتی رفتین خواهید دید؛ البته بعد ۱۵۰ سال مریخی.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  19. اردک ماهی می‌گوید:

    گوش من یکی که از این حرفا پره

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  20. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    سازمان محیط زیست در مورد همه طرح و برنامه هایش گفت الا اینکه آیا در کشور ما هنوز کسی هست که نداند حیوانات تحت حمایت و در حال انقراض کدامند ؟!
    آیا کسی هست که نداند نباید یک پلنگ را کشت حالا بهر دلیلی ؟!
    بنظر من تصور اینکه برخی نیاز به گفتن دارند و باید بانها اطلاع رسانی شود کمی ساده اندیشی است . حداقل تمام کسانی که در نزدیکی طبیعت زندگی میکنند و یا با تفنگهایشان در ان جولان میدهند اینرا میدانند.
    خوب جای حکم مجازاتی این افراد کجاست ؟
    چرا باید کسی که میداند نباید پلنگ را بکشد باز اینکار را میکند و بعد از دستگیری آزاد میشود ؟
    چرا مجازاتها بازدارنده نیستند ؟
    آیا زمان آن نرسیده ببینیم کشورهای دیگر در مورد کشتن حیوانات در معرض انقراضشان چه مجازاتی دارند و ما هم آنرا اجرا کنیم ؟
    لازم به تحقیق نیست در چین کشتن پاندا حکم اعدام دارد چون دولت این کشور میداند آدمها متولد میشوند اما پاندای این کشور در حال انقراض است و نیاز به حمایت شدید دارد.
    یا بروید ببینید کشتن یک خرس قطبی چه بهایی دارد یا …..
    آنوقت ان نامردی که پلنگ البرز را آنطور بیرحمانه فلج کرد و حیوان را بان روز انداخت آزادانه میگردد چرا باید اینگونه باشد ؟ تا کی ؟
    چرا باید یک دامدار که اوست که به حریم طبیعت وارد شده بخود این جرات را بدهد که با طعمه سمی حیوانات و پلنگ را بکشد ؟
    اینها از هیچ پیامدی نمیترسند چون قانون آنها را آزاد میکند.
    بیخود ژست روشنفکری در سازمان محیط زیست نگیرید و ارایه طرح ننمایید. در کشورمان اکثریت هنوز نگرانی بابت حذف حیوانات نیستند و اهمیتی هم نمیدهند !
    حیف و صد حیف از این حیوانات ارزشمند که در جایی زندگی میکنند که همسایگانشان آنها را میکشند چون آنها میخواهند سیر شوند تا زندگی کنند آنها نیز میخواهند به توله هایشان شیر دهند و همسایگانشان آنها را میکشند.
    در این میان در یک جامعه متمدن این قانون است که از آنها باید حمایت کند.
    قانون دست بکار شو شاید پایان سال ۹۴ دیر باشد .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

    • مجتبی می‌گوید:

      بنظرم اگه قانون بخاد عوض بشه خیلی ها ضرر میکنن چون دارن از این وضعیت قانون فعلی لذت میبرن و خوشبحالشونه پس فعلا شرایط به این نحو باشه به نفعشونه!

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  21. بهناز می‌گوید:

    اگر میشه اخبار و عکسهای تجمع دیروز که گویا در همین زمینه بوده رو هم پوشش بدید.
    با تشکر و سپاس فراوان

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  22. kooshan می‌گوید:

    بدلیل تحرک و پویایی حیات وحش, مسئولین این بخش از “س. ح .م. ز .” بهتر است از میان افراد فعال و با تحرک و دارای ارتباط خوب و مستمر با رسانه ها انتخاب شوند تا در مواقع لازم لااقل توان بیان ساده و روشن مسائل و مشکلات و موفقیتها و موانع را داشته باشند افراد منفعل, کم حرف و گوشه گیر و دارای روحیه تحقیقاتی و پژوهش گری که از روبرویی با عموم ابا دارند مناسب این قسمت نبوده و می توان آنان را در بخشهای مربوط بکار گرفت آقای علی تیموری و سایر مسئولین “س.ح. م.ز ” بهتر است در هنگام پاسخگویی عمومی تا حد امکان واضح و روشن و در سطح عموم سخن بگویند و از بیان عدم موفقیتها واهمه نکنند بالاخره زمانی مردم ما هم مثل کشورهای دیگر باید تناسب امکانات و عملکرد را درک کرده و پذیرفته و از طرح مطالبات غیرقابل تحقق و غیر مربوط و خارج از حیطه اختیار و مسئولیت, پرهیز کرده و از مسئولان در چهارچوب اختیارات و مسئولیتها جواب بخواهند.
    این درست است که در بسیاری از کشورها, پیشرفتهای قابل توجه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش صورت گرفته است, اما در اکثر این کشورها پیشرفت و توسعه کشور و ایجاد فرهنگ عمومی مدنی و متناسب با آن علت اصلی است, در بیشتر این کشورها عامه مردم از کودکی با حیوانات شهری سر وکار داشته و بنابراین درک خوبی از مشکلات موجود سر راه سامان یابی مسائل جانداران مختلف داشته و دید واقع گرایانه نسبت به این موارد دارند ضمنأ اقدامات خوبی در سامان دهی امور در این زمینه مشاهده می شود که خود تجربه و آمادگی خوبی برای کار در زمینه پیچیده تر و مشکلتر حیات وحش است, علت دیگر پیشرفت بیشتر این کشورها, نوع تفکر علاقمندان و سازمانهای مردم نهاد است که هم به مطالب پیش گفته مرتبط است و هم اینکه در آن کشورها علاقمندان دخالت خود را موکول به اقدامات دولت و نهادهای رسمی نکرده و کار خود را انجام میدهند همانطور که در سطحی دیگر در کشور ما علاقمندانی بمانند هموطنان عزیز گیلانی اخیرأ در رابطه با آقای خیامی و همچنین مواردی دیگر که در گذشته انجام شده و در آینده از طرف این دوستداران بی ادعا و مخلص و واقع بین انجام خواهد شد.
    در شرایط فعلی که تلاش دولت بر حل موانع و مشکلات اساسی داخلی و خارجی و با اولویت نخست که مورد تقاضای اکثریت مردم نیز بوده, متمرکز است و حل این مشکلات در بهبود وضعیت محیط زیست و حیات وحش نیز تأثیر مستقیم دارد , بهتر است به اقدامات فعلی “س.ح.م.ز.” قانع بود و اجازه داد دولت اقدامات مهم خود را که در جهت منافع ملی و در مسیر پیشرفت کشور است بانجام برساند و بایستی متوجه بود که برخی بی تفاوتها و سکوت کنندگان در قبال تخریب و غارت محیط زیست و حیات وحش کشور در گذشته , در حال حاضر خود در مقام مطالبه گر از دولت در این موارد ظاهر شده اند و صرفأ به ایراد گیری و بهانه جویی بی دلیل مشغول هستند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  23. یاشار از تبریز می‌گوید:

    دیده بان گرامی

    کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست لرستان از مشاهده دو قلاده پلنگ در خرم‎آباد خبر داد.

    isna.ir/fa/news/94021206552/%D9%86%D8%B9%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D9%84%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%84%D9%81-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

    خواهشمند است ضمن اطلاع رسانی به ساکنان و بویژه دامداران منطقه و خسارت وارده به آنها پرداخت شود. لطفاً مانع تلف شدن این موجودات زیبا از سوی شکارچیان و دامدارن (بویژه با مسموم کردن طعمه) شوید

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  24. حمید می‌گوید:

    حرف زدن کافیست لطفا عمل کنید ، آنچه در عمل از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دیده می شود چیز دیگری است!!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>