تحویل دو بره میش وحشی سرگردان به محیط زیست شهرستان خاتم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: روز سه شنبه ۹۴/۲/۸ اهالی روستای خوانسار واقع در مرز جنوبی پناهگاه حیات وحش بوروئیه متوجه دو بره میش وحشی شدند که به دلیل نامعلومی سرگردان بوده و وارد روستا شده بودند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان خاتم در این باره گفت: به دنبال تماس تلفنی یکی از اهالی روستا با اداره مبنی بر ورود دو بره میش وحشی به داخل آبادی محیط بانان عازم روستای مذکور شده و بره میش ها تحویل گرفتند.

فتح اله حیدری اظهار داشت: تاکنون علی رقم تلاش های مامورین، از سرنوشت میش مادر اطلاعی در دست نیست و بره ها نیز جهت تیمار و مراقبت به قرنطینه منتقل شده اند.

+108
0
  

18 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    بره میش که به خودی خود وارد روستا نمی شه!
    اگه بره ها هنوز قابلیت بازگشت به طبیعت رو دارن باید پیگیر ماجرا بود تا مشخص بشه بره ها کجا زنده گیری شدن تا در صورت اطمینان و با برنامه ریزی صحیح بره ها رو به طبیعت بازگشت داد به اهالی هم اطمینان داده بشه که در صورت همکاری کامل و صادقانه از اشتباه اونها صرف نظر می شه

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 5

  2. رضا می‌گوید:

    یک بی وجدان با تیرشکار کرده میش را
    نکنید این کارها را

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

  3. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    امسال چقدر در حیات وحش کشورمان حیوان یتیم داشتیم !!
    اینها هیچکدام قادر به بازگشت به طبیعت نخواهند بود و سرنوشت شوم در انتظار آنهاست
    آیا آنها در باغ وحشها نگهداری خواهند شد ؟
    کاش میشد کمی که جان گرفتند و به چرا افتادند آنها را به طبیعت و گله شان بازگرداند شاید بتوانند در کنار همنوع خودشان بزندگی طبیعی برگردند
    فکر کنم شدنی باشد زیرا اینها مانند گوشتخواران نیاز به یادگیری شکار و … ندارند .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

    • سولماز می‌گوید:

      چرا نمی تونن برگردن . اگه به انسان عادت نکن و دستی بهشون غذا ندن به راحتی به محیط برمی گردن . اگر کمی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم کلی از مشکلات ما حل میشه

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  4. حداد می‌گوید:

    درود به اهالی خوانسار

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  5. م.ش می‌گوید:

    امیدوارم این فرهنگ زیبای تعامل با محیط بانان در تمامی روستاهای کشور برقرار بشه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  6. روزبه می‌گوید:

    گوزن‌ زرد ماند منجی‌اش رفت

    مشتاق بود و کنجکاو. سال‌ها پیش، زمانی که تلفن در خانه‌ها متداول نبود به ایران سفر کرد برای کشف و مکاشفه. آلمانی جستجوگری که آلام جنگ دوم جهانی و شکست کشورش را از روح خود زدوده بود. پر از انگیزه برای جستن و یافتن. نامه‌ها فرستاده بود به اداره‌های دولتی اما پاسخی دقیقی به دستش نرسید. با پیگیری‌های مداوم، عاقبت با شکارچی و ملاکی در خوزستان تماس گرفت و راهی درخت‌زارهای دز و کرخه شد. گوزن جوانی را پیدا کرد و با خود به آلمان برد. این آغازی بود برای حفاظت گوزن زرد ایرانی.

    ورنر ترنزه (Werner Trense) در ۲۳ مارچ ۱۹۲۲ در مکلنبرگ آلمان به دنیا آمد و به عنوان شکارچی، محقق، زیست‌شناس و نویسنده شناخته می‌شود. او همچنین در جنگ جهانی دوم، افسر نیروی هوایی بود. سال ۱۹۴۷ ترنزه جوان شروع کرد به تحصیل در رشته جانورشناسی.

    او نخستین بار سال ۱۳۳۶ به ایران سفر کرد. در اکثر گزارش‌ها و مقاله‌های علمی که تا آن زمان نوشته شده بود گوزن زرد گونه‌ای منقرض شده به شمار می‌رفت. اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان محیط‌زیست و از بانیان کانون شکار در خاطراتش نوشته: «گوزن زرد ایرانی را ابتدا نایب کنسول انگلیس در بصره به اصطلاح ”دوباره“ در سال ۱۸۷۵ در بیشه‌های رود کارون کشف کرد، یعنی حدود ۸۰ سال قبل از ترنزه. زیست‌شناسان در آن زمان هم گوزن زرد را در خاورمیانه و خاور نزدیک منقرض شده می‌دانستند. باری، در دهه جنگ جهانی دوم مراجع اصلی علمی نیز این جانور را منقرض شده اعلام کرده بودند.»

    با این حال محقق آلمانی مایوس نشد. پس از آن که تماس‌هایش با اداره‌های دولتی به نتیجه نرسید با چند ایرانی از جمله مجید بختیار (ملاک و مزرعه‌دار در خوزستان) تماس گرفت و عاقبت به این سرزمین مسافرت کرد. او توانست با کمک افراد محلی یک راس گوزن زرد پیدا کند. سفر او به نوشته اسکندر فیروز، هفت-هشت ماه پس از تصویب قانون شکار بود: «ترنزه، برای پیش‌برد برنامه خود با چند دستگاه دولتی تماس گرفت، ولی کسی به او توصیه نکرد که به کانون شکار هم مراجعه کند.»

    یک سال بعد از سفر ترنزه به ایران دو راس گوزن زرد با هدف تکثیر در اسارت به باغ‌وحش اُپل در آلمان ارسال شد. پس از پیدا شدن گوزن زرد، جنگل‌های دز و کرخه در آدزماه ۱۳۳۹ تحت حفاظت قرار گرفت. تلاش برای حفاظت این گونه همچنان ادامه داشت. در سال ۱۳۴۲ کارشناسان و ماموران شکاربانی به سرپرستی خسرو سریری، شکارچی پرآوازه آن سال‌ها و معاون سازمان محیط‌زیست، هشت راس را برای تکثیر، زنده‌گیری و به دشتِ ناز در ساری ارسال کردند. ۵۵ هکتار از اراضی دشت‌ِ ناز را شاهپور عبدالرضا، برادر محمدرضا شاه پهلوی، که علاقه خاصی به شکار داشت برای تکثیر گوزن زرد به سازمان حفاظت محیط‌زیست واگذار کرد. چند سال بعد در ۱۳۵۲ سام هس (Sam Hess) پژوهشگر آمریکایی برای رفتارشناسی و بررسی‌های بیشتر گوزن ‌زرد به ایران دعوت شد و تا پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ با سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری داشت.

    ورنر ترنزه ۳۵ سال ریاست شورای بین‌المللی شکار و حفاظت حیات‌وحش مشهور به CIC (International Council of Game and Wildlife) را به عهده داشت. چندین کتاب در حوزه حیات وحش نوشت که «شکارهای بزرگ جهان» (The big game of the world, 1998) از معروف‌ترین آنهاست. او در سال ۲۰۰۳ کتاب «حیات‌وحش مرز نمی‌شناسند» را منتشر کرد. این کتاب زندگی‌نامه ترنزه است که خود آن را به رشته تحریر درآورده است. بخشی از این کتاب به زندگی او در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۴ اختصاص دارد که به همراه همسرش در آنگولا بودند. ترنزه در این مدت به همراه تازی و یوزپلنگ اهلی‌اش به شکار تروفه می‌رفت.

    ترنزه را جهان به عنوان کاشف‌مجدد گوزن زرد ایرانی می‌شناسد. گوزن‌های زرد ایرانی تا امروز باقی مانده‌اند اما دفتر زندگی کاشف آنها در ۱۷ آوریل ۲۰۱۵ (۲۸ فروردین ۱۳۹۴) در سن ۹۳ سالگی بسته شد. خسرو سریری را می‌توان دیگر منجی گوزن زرد نامید. او هنوز زنده است. آیا کسی از سریری یادی می‌کند؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

    • موسی یاسین زاده از آذرشهر می‌گوید:

      همه ما اینطور هستیم جناب روزبه

      خسرو سریری های زیادی هستند که هیچ وقت ازشون یادی نمی کنیم.

      یکی از بزرگترین جانورشناسان ایران دکتر اسماعیل اعتماد هستند.نمیدونم ایشون زنده هستند یا فوت کردند. اما ایشون یکی از پیشگامان دانش جانورشناسی بلاخص در زمینه پستانداران می باشند. کتاب سه جلدی پستانداران ایران که در فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۴ منتشر شد یکی از پایه ها ومنابع اصلی در مطالعه پستانداران ایران می باشد.

      جلد اول این کتاب بانام جوندگان وکلید تشخیص آن ها در سال ۱۳۵۷ توسط انجمن ملی حفاظت منابع طبیعی ومحیط انسانی منتشر شد.جلد دوم که اختصاص به گوشتخواران سمداران و پستانداران دریایی هست در سال ۱۳۶۴ توسط سازمان محیط زیست منتشر شد. وجلد سوم کتاب که به حشره خواران و خفاش ها اختصاص دارد در سال ۱۳۶۲ به وسیله سازمان محیط زیست منتشر شد. متاسفانه این مجموعه هیچ وقت به چاپ های بعدی نرسید تا دیگران به اهمیت این مجموعه سه جلدی پی ببرند.

      اما شما بگردید وببینید چند نفر در میان خود کسانی که با محیط زیست سروکار دارند,جناب دکتر اسماعیل اعتماد رو میشناسند؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

    • نیروانا می‌گوید:

      فکر میکنم روزی ببر کاسپین هم همینطور به همین نحو دراماتیک پیدایش شود چون محل زندگی ان بسیار وسیعتر وناشناخته تر از گوزن زرد است همین تصور انقراض در دهه چهل در مورد یوز ایرانی هم بود وهمین طور لاشه یک شیر ایرانی در سال ۱۳۴۰ در سیلاب رودخانه دز دیده شده است

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  7. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    لابد یه عالیجناب فهیمی در اوج شعور و انسانیت میش مادر رو از دم تیر جوانمردیش گذرونده

    داغ Thumb up 11 Thumb down 10

  8. ریحانه میران می‌گوید:

    ممنون که اونا رو تحویل دادید…آدمه با وجدانم پیدا میشه خداروشکر

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  9. کیان می‌گوید:

    خداوند نگهدار آن ها باشد

    خدا قوت محیط بانان با شرف

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  10. کوشان مهران می‌گوید:

    پرورش در اسارت و آنگاه معرفی مجدد به طبیعت گونه های گیاه خوار در مقایسه با گوشتخواران و بویژه گربه سانان با موفقیت های بیشتری همراه بوده است.

    برای نمونه گوسپند وحشی موفلون ساکن جزیره های کرس وساردنی مدیترانه، که خود بوسیله انسان بین ده تا هشت هزار سال پیش به این جزیره معرفی شدند، به عنوان یک گونه شکاری مطلوب در بسیاری از کشورهای اروپایی از فنلاند تا رومانی و مجارستان و حتی یکی از جزایر هاوایی معرفی گردیده است.

    در کشوری با زیرگونه های متفاوت گوسپندان وحشی پرورش در اسارت می باید با دقت بسیار برای پیشگیری از دورگه شدن به همراه باشد.

    شاید ایجاد یک پارک طبیعی در استان یزد با محیطی مناسب و محصور با فنس برای نگهداری این گونه های یتیم بتواند در کنار ایجاد یک ذخیره ژنتیکی برای پژوهش، محیطی مناسب برای آشنایی مردم و بویژه کودکان ونوجوانان با جانوران وحشی بیرون از نرده و قفس باغ وحش های معمول باشد.

    هیچگاه نباید فراموش نمود که بهانه اصلی برای مخفی نمودن حقیقت صدور مجوز شکار تروفی در یکی از زیستگاه های حفاظت شده دسترسی به بافت های پازن جهت پژوهش های ژنتیکی بود و این در حالی است که در هر روستا به راحتی می توان یخچال های مملو از گوشت تازه پازن و گوسپندان کوهی را یافت.

    *******************************************************************

    در پی اصلاحات ایجاد شده در آرتش ایران قرن نوزدهم مدل های جدید تفنگ سرپر، فشنگ کاغذی و سپس ورندل ومارتین هنری ( مارتینی معروف) وارد ایران گردید که این خود تاثیر زیادی بر افزایش سرعت شکار، بویژه در میان ایلات نهاد و بدانگونه قاچاق سلاح مدرن و مسلح نمودن ایلات به تحریک بریتانیا شدت یافت که در گزارش لرد کروزون در اوایل دهه ۱۸۹۰ به کاهش شدید جمعیت چهارپایان شکاری جنوب زاگرس نسبت به دهه ۱۸۴۰ اشاره شده است.

    در فایل های پیوست شاهد نیروهای مسلح ایران نیمه دوم قرن نوزدهم تا اوایل مشروطیت می باشیم.

    سربازان فوج جلالی ظل السلطان در اصفهان با یونیفرم آلمانی و کلاه خودهای فلزی و نوک تیز پروسی،سربازان فرم اتریش با کلاه پوستی که بر سر آن منگوله ای نصب شده وفوج قزاق و مجاهدان مشروطه خواه:

    forum.guns.ru/forum_light_message/79/1394277-m34806979.html
    و
    i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/009760/9760687.jpg
    و
    i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/009769/9769364.jpg
    و
    i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/009756/9756698.jpg
    (صحنه مانور قشون ظل السلطان که به شیوه پروسی آموزش دیده ودر ایرانآن روزگار بهترین وکارآزموده ترین نیروی مسلح بر شمرده می شده که نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت در اصفهان وفارس و بختیاری وکاهش راهزنی و چپاول داشته اند)
    و
    forum.guns.ru/forum_light_message/79/1394277-m34806979.html

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  11. دوست دار طبیعت می‌گوید:

    آخه یک چیزی بگین که به عقل جور در بیاد بره میش یا کسی دنبالشان بوده که میگه امدن نزدیک روستا یا با میش مادر امدن روی اب نزدیک روستا که گرفتنشان

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  12. موسی می‌گوید:

    بیایید یه کم خوش بین باشیم
    رفتار بره ها بگونه ای هست که اگر مادر کشته شود بره ها کنار جسد مادر می مانند .پس اگر مادر بوسیله شکارچی کشته شده بود قطعا بره ها را نیز می گرفت ، حال زنده یا مرده
    همین که بره ها را به اداره محیط زیست تحویل داده اند و در بازار داغ فروش حیات وحش به قیمت گزاف نفروخته اند جای شکرش باقیست و نشان از تعامل خوب اداره محیط زیست آن شهرستان با جوامع محلی دارد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  13. پندار نیک می‌گوید:

    موضوع اصلی کتمان شده.بره امکان نداره وارد روستا بشه.اینارو از دست چوپان گرفتند.برای کسانی که باخلق وخوی قوچ ومیش آشنا هستند.باور کردنی نیست.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>