سوء مدیریت عامل اصلی تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از سوء مدیریت شدید در خصوص حفاظت از مراتع و جنگل ها، تصریح کرد: در رابطه با حفظ جنگل ها نه تنها کار مثبت و فرهنگ سازی از سوی متولیان صورت نگرفته بلکه مابقی مراتع براثر بی توجهی نیز از بین رفته و تخریب شده است.

ایرج عبدی در گفت وگو با خانه ملت، با ابراز تاسف از عملکرد سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین وزارت جهادکشاورزی در رابطه با حفاظت از جنگل‌ها و مراتع در کشور، گفت: متاسفانه این سازمان‌ها  هیچ گونه برنامه ریزی برای حفاظت از جنگل ها انجام نداده اند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: این سازمان‌ها فقط با ارائه قوانین فرضی به مردم می‌خواستند جلوی تخریب مراتع را بگیرند در حالیکه  وقتی هیچ گونه برنامه ریزی در رابطه با اجرای این قوانین وجود نداشته باشد پس هرگز به مرحله اجرا نخواهند رسید لذا لازم است که این سازمان ها با تقویت فاکتورهای موثر، جلوی تخریب جنگل ها را بگیرند.

چرای بی رویه دام، بلای جان مراتع و جنگل‌ها

این نماینده مردم در مجلس نهم، چرای بی رویه دام را بلای جان مراتع و جنگل ها  دانست و گفت: در حال حاضر دام‌هایی که از مراتع تغذیه می‌کنند مازاد بر ظرفیت مراتع کشور هستند لذا لازم است که کاهش دام و جایگزینی دام سنگین به جای سبک در دستور کار قرار گیرد.

وی حفظ پوشش گیاهی مراتع و جنگل‌ها را در گرو توسعه دامداری صنعتی خواند و اعلام کرد: بهتر است برای حفظ مراتع با برنامه‌ریزی منسجم دامداری صنعتی را جایگزین دامداری سنتی کنیم و با متخلفان و دامداران فاقد مجوز برخورد قانونی شود.

ممنوعیت صادرات دام از عوامل نابودی مراتع

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، ممنوعیت صادرات دام را یکی از فاکتورهای نابودی مراتع عنوان و بیان کرد: متاسفانه منع صادرات دام به انباشت دام در مراتع منجر شده که تاثیر نامطلوبی در نابودی محیط زیست و پوشش گیاهی داشته است لذا دولت باید در این باره اقداماتی بیندیشد.

وی با ابراز تاسف از افزایش تخریب جنگل‌ها و مراتع، تاکید کرد: متاسفانه متولیان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای حفاظت نکرده‌اند یعنی نه کسانی که از مراتع محافظت می‌کنند تشویق شده اند و نه خود به حفظ مراتع توجه داشته اند.

شرکت گاز با گازرسانی به روستاها از قطع درختان به منظور تامین سوخت جلوگیری کند

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس نهم،‌ با انتقاد از برداشت و بهره‌برداری نادرست از جنگل‌ها، گفت: بهره برداری درست باعث تخریب جنگل نمی‌ شود بلکه نبود مدیریت و برداشت های نادرست است که باعث ضربه زدن به جنگل می شود لذا لازم است که در این خصوص  فرهنگ سازی شود و امیدواریم روزی برسد که برای مدیریت و حفاظت از جنگل ها یک تصمیم گیری اساسی صورت گیرد.

وی تصریح  کرد: به خاطر سوء مدیریت برخی از مناطق از شبکه گاز شهری برخوردار نیستند لذا ساکنان این مناطق به خاطر نبود گاز مجبور به قطع درختان و تخریب محیط زیست برای تامین سوخت زمستانی خود می‌شوند که این معضل باعث تخریب و نابودی قسمت عمده ای از پوشش گیاهی شده است لذا لازم است شرکت گاز برای حفاظت از جنگل ها در این باره تدابیر لازم را اتخاذ نماید.

هشدار درباره فرسایش شدید خاک در کشور

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس نهم،‌ با انتقاد از فرسایش شدید خاک در کشور، بیان کرد: وقتی پوشش گیاهی از بین برود ناخودآگاه الگوی اقلیم تغییر پیدا خواهد کرد و تغییر اقلیم، کاهش بارش‌ها را در پی خواهد داشت که این کاهش منجر به فرسایش خاک خواهد شد. لذا برای کاهش فرسایش خاک نیاز به عزم و اراده جدی برای حفاظت از جنگل ها داریم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر فرهنگ سازی در خصوص کاشت درخت در روستاها، گفت: متاسفانه در روستاها که قسمت عمده ارتزاق‌شان از مراتع است اراده‌ای برای کاشت حتی یک درخت وجود ندارد.

+90
-1
  

13 دیدگاه

  1. شیرین می‌گوید:

    خسته شدیم انقدر “فقط “شنیدیم و چیزی ندیدیم!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  2. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اونچه که این نماینده در مورد عدم صادرات دام گفتن کاملا اشتباه هست! که جای تأمل داره اولا صادرات دام هم به صورت قانونی! و هم غیرقانونی! در سطح نسبتا وسیع اتفاق می افته و البته همین تولید دام بیش از مصرف و صادرات اون منجر به نابودی مراتع و جنگلها و فرسایش خاک و ایجاد ریزگردهای داخلی شده
    بهتره این نماینده اطلاعاتشون رو درست کنن
    مدتی قبل هم کش مکشی بین وزارت جهاد کشاورزی و گمرک پیش آمده بود که متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی خواستار تعرفه صفر درصد برای صادرات دام از کشور بود! اما گمرک عدم دریافت تعرفه از صادرات دام رو صحیح نمی دونست
    تولید دام بیش از مصرف داخلی و ورود بیش از حد دام به مراتع نابودی جنگلها و مراتع رو به دنبال خواهد داشت که در بلند مدت آسیبهای وارده حتی غیر قابل جبران خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  3. ایرانی می‌گوید:

    سوء مدیریت واژه بسیار کوچکیه برای فاجعه ای که برای محیط زیست ایران اتفاق افتاده و متاسفانه هر روز سرعت بیشتری میگیره و تمام مسولان بجز شرکت در مصاحبه ها و همایشها و دادن شعارها و وعده هایی تکراری که هیچوقت عملی نمیشوند کار دیگری نمیکنند.
    متاسفانه روز به روز ناامیدتر میشم و احساس میکنم بجای حفظ و حراست از محیط زیست همه کمر به نابودی آن بسته اند.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  4. ایرانی می‌گوید:

    دیده بان جان
    فیلم بسیار دردناک و مشمزکننده ای از کشتار بیرحمانه و وحشیانه یک خرس جوان در اینترت پخش شده که نشان از عمق عقب ماندگی نگاه اکثریت مردم کشورمان نسبت به حیوانات دارد.
    لفطا لطفا لطفا موضوع را پیگیری کنید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. blue fox می‌گوید:

    متاسفانه چرای بی برنامه ی دام های عشایر هم نقش به سزایی در نابودی مراتع داره.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  6. م.ش می‌گوید:

    کاملا با شما موافق هستم
    قاچاق چوب خرابی دشت و مراتع و حتی ارتفاعات جنگل ها به دلیل تغییر کاربری و ساخت و ساز اگر تمامی جنگل های شمال کشور و جنگل های زاگراس دارای سند ملی باشند و تمامی نقاط مرزی جنگل و مراتع با زمین های اهالی اطراف جنگلها و زمین های شخصی مشخص باشند و مهم تر از همه کم کاری خیانت و رشوه خواری مسئولین جزء تا ارشد در میان نباشد قطعا حفظ جنگل ها به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود مسولینی که فقط می تونن پشت میز باشند و حرف بزنن و وارد بازی های سیاسی کشور بشن عاقبت کارش همین نابودی محیط زیست خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  7. kooshan می‌گوید:

    سخنان این نماینده محترم مجلس که بدرستی بر سودمندی مدیریت صحیح و خسارات ناشی از سوء مدیریت اشاره داشته و نیز بر وجود ضعفهای محتمل و موجود در دستگاههای اجرائی دولتی ذیربط در این زمینه, تأکید دارند, قابل توجه و دقت است . در همه جای جهان مدیریت کشورها در اختیار قوا و نهادهای رسمی مختلف که توسط قوانین آن کشور مشخص و تعیین و تعریف می شود قرار دارد و در کشور ما نیز قوای رسمی و نهادهای قانونی تعریف شده, مدیریت امور کشور را بعهده دارند که با همراهی مردم بایستی این مهم را انجام دهند همانطوریکه مدیریت اجرائی کشور بعهده دولت می باشد طبعأ مدیریت قانونگذاری کشور بعهده مجلس محترم است که ایشان نیز در این نهاد مهم مدیریتی و قانونی کشور حضور دارند , بنابر این خوب است مدیران قوا و دستگاه‌های مشخص شده کشور هر یک بروشنی و با ذکر جزئیات عملکرد این نهادها و دستگاههای مدیریتی که در آن حضور دارند در هر زمینه از امور مختلف کشور منجمله منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست و بخشهای متنوع آن, سخن گفته, تا هم تلاشهای این نهادها و دستگاهها در معرض دید مردم قرار گرفته و هم اینکه مشکلات و نیز ضعفها و سوءمدیریتهای احتمالی معلوم شود, صرف بیان کلیات در باره مشکلات و سوء مدیریتها که بر اکثر هموطنان نیز معلوم است , به تنهایی مفید فایده نیست و بهتر است برای شناخت و بررسی و سپس حل مشکلات کشور از جزئیات مشخص شروع کرد تا به کلیاتی روشن و قابل سنجش و متکی به شواهد معتبر در هر حوزه رسید.
    روشن است که همه مشکلات کشور را هم نمی توان بر دوش مدیریت حوزه های اجرائی, قانون گزاری و قضایی و سایر نهادهای ذیربط و قانونی کشور یا ضعفهای فرهنگی مردم قرار داد, همانطور که این نماینده محترم بدرستی به مشکلات چرای بیرویه دام و استفاده جوامع محلی از درختان جهت مصارف سوختی بعلت عدم گازرسانی و فقدان برنامه ریزی و نیز نبود فرهنگ مناسب حفظ منابع طبیعی, بدرستی اشاره کرده اند که موجب فشار اقتصادی به طبیعت کشور می شود. نتیجتأ حل این مسائل و بسیاری دیگر از مشکلات در گرو پیشرفت و توسعه مورد نیاز کشور در همه زمینه های داخلی و خارجی است که خوشبختانه وحدت نظر خوبی در کشور در حال جاضر در این زمینه بین مدیریتهای قانونی کشور و نیز مردم در رابطه با آن وجود دارد, طبعأ با تعامل بخشهای مختلف مدیریتی کشور و تلاش هماهنگ آنها در زمینه پیشرفت همه جانبه امور کشور که خواست هموطنان و مورد حمایت آنان است بتدریج بسیاری از مشکلات کشور از جمله مشکلات زیست محیطی کشور کاهش یافته و در دراز مدت حل خواهند شد و در این بین ,متناسب با این پیشرفتها, فرهنگ عمومی و زیست محیطی سازگار , همراه با حفظ شاخصهای فرهنگ بومی کشور, در بین مردم شکل گرفته و نهادینه خواهد شد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  8. پندار نیک می‌گوید:

    سی سال داریم داد میزنیم دام.دام.دام و یا دیم.دیم.دیم ولی متاسفانه مدیران نازک نارنجی و ناآگاه میگن شکار.شکار.شکار خوب حالا درستش کنید. یک نماینده مجلس باید بیاد مسولین امر را آگاه کنه واز خواب غفلت بیدار کنه.البته اگه خودشونو به خواب نزده باشن !

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • blue fox می‌گوید:

      آقا یا خانم عزیز
      در کامنت های پیشین هم گفتم منشا مشکلات از طرز تفکره: اصولا، اساسا برای حیوان، گیاه، حیات وحش “ارزش”قائل نیستند.
      باز هم می گم تا زمانی که متوجه نباشن این ها ثروت ملی هستند معلومه که به قول شما راحت میگن: شکار شکار شکار…

      اگه رها سازی بشه هم مدت زیادی زنده نمیگذارنش یه عده.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  9. کوشان مهران می‌گوید:

    باز جای امیدواری است که در سرزمین حاجی بابا کسی متوجه شاه کلید گم گشته گردید:

    سوء مدیریت عامل اصلی تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور

    و نه تنها جنگل و مرتع بلکه زیستگاه های آبی و حیات وحش از پلنگ و گراز تا زاغ بور و سمندر که حفاظت آنها به یکدیگر وابسته است.

    اطلاع رسانی درست و منطقی و اعتراض با هوچیگری و موج سواری و منحرف نمودن اذهان از دلایل واقعی نابودی چرخه حیات و تفاوت می باشد.

    آیا سازمان حفاظت از محیط زیست پیگیر قطع گسترده درختان در محدوده منطقه دنا برای عملیات کشیدن لوله گاز گردید؟
    گیریم که جریمه ای هم پرداخت شد ولی آیا این جریمه از این جیب به آن جیب رفته و یا صرف بهبود زیستگاه جنگلی و مرتعی آسیب دیده شده است؟

    آیا در پردیسان کسی از وضعیت رودخانه بر روی کاغذ حفاظت شده چالوس دارد که به دلیل ریزش نخاله های خاک برداری به هنگام برنامه های جاده سازی به شکل دوغاب درآمده وبارها سد مخزنی نزدیک شهر چالوس به دلیل پر شدن از رسوبات ریخته شده مالامال پر گردیده است؟

    وضعیت محیط زیست و منابع طبیعی ما حکایت خیابانی است که روزی آن را آسفالت نموده و روز دیگر بدون هماهنگی برای گاز و آب آن را کنده و به امان خدا رها می نمایند.

    کتاب حاجی بابای اصفهانی را بخوانیم تا دریابیم پس از گذشت دویست سال هنوز شیوه رفتار و کردار و اندیشه ما دگرگون نشده است:

    ketabnak.com/book/27212/%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C
    ومتن انگلیسی ماجراهای حاجی بابا به همراه نقاشی هایی از ایرانیان اوایل عهد قاجار:
    ebooks.adelaide.edu.au/m/morier/james/adventures-of-hajji-baba-of-ispahan/complete.html

    محیط زیست نه تنها در آلودگی هوای شهر تهران خلاصه می شود و نه در خرس و پلنگ و گراز.

    جنگل و مرتع و حیات وحش و آبزیان زنجیره های در هم تنیده حیات وی باشند.

    دیدیم که خشکانیدن تعمدی تالاب های خوزستان آنگونه باعث باز شدن راه ورود غبار عربی گردید که از سال ۱۳۸۸ برای نمونه در تنکابن با هر باران غبار بر روی زمین نشسته و باعث آسیب دیدن به گل های رز می گردد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  10. pd می‌گوید:

    …. وقتی کسی سرجاش نباشه…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  11. ایمان می‌گوید:

    موضوع فرسایش طبیعی و انسانی خاک در ایران بسیار جدی است ؛ اما در این مورد هیچ ارگان یا مجموعه ای حتی نظری نمیدهد.
    خاک عنصری مهم برای داشتن کشوری قدرتمند است. باید بپرسیم از سازمانی چون محیط زیست که به راستی چرا اقداماتش به شدت دچار ضعف و عدم کارایی است. بازده و کار مطلوب به راستی چه جایگاهی دارد.
    از طرفی بحران آب و عدم بارش بیابان زایی و از سویی شهر سازی ها بلایی هستند بر سر خاک کشور.
    کوچ مردم به شهرها و از طرفی افزایش مصرف گرایی به شدت در حال گسترش است که با تبصره و ماده نمیشود جلوی آن را گرفت.
    تخریب جنگلها؛ عدم توجه به وضعیت سطح رفاه مردم بومی مناطق دارای اکوسیستم غنی؛ شکل و اجرای سلیقه ای قوانین با تغییر مدیران و نبود برنامه دراز مدت همچنان راه را بسته شده نگاه داشته است.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>