مانور اطفای حریق در پارک ملی گلستان برگزار شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان ، مانور اطفای حریق در جنگل با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار گلستان در پارک ملی گلستان با رمز یا علی بن ابیطالب انجام شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این آیین گفت: پارک ملی گلستان یکی از ذخیره گاه های زیست کره در جهان است و این مانور با هدف حفاظت از این ذخیره گاه در برابر آتش سوزی انجام می شود.

معصومه ابتکار افزود: ایجاد هماهنگی بین دستگاه هایی که در اطفای حریق همکاری دارند و جلب مشارکت بیشتر نیروهای مردمی در این امر از جمله اهداف برگزاری این مانور است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این مانور، آمادگی دستگاه های دخیل در اطفای حریق در جنگل گلستان برای مهار آتش سوزی های احتمالی افزایش یابد.

استاندار گلستان نیز در این مانور گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته آتش سوزی هایی در پارک ملی گلستان حادث می شد، اقدام به برگزاری این مانور شده است.

حسن صادقلو افزود: مانور اطفای حریق در جنگل با همکاری سه استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان در جنگل گلستان به اجرا درآمده است.

وی هدف از برگزاری این مانور را آماده سازی نیروها و امکانات برای پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی اعلام کرد.

استاندار گلستان با اشاره به آمادگی های موجود، ابراز امیدواری کرد هیچگونه آتش سوزی در منطقه رخ ندهد و اگر چنانچه رخ داد در سریع ترین زمان مهار شود.

معصومه ابتکار در حاشیه مانور مهار آتش در جنگل ملی گلستان، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵ نقطه در جنگل گلستان مکان سنجی شده تا دستگاه های سنجش سنسور هوا به منظور اطلاع رسانی و اقدام سریع برای مهار آتش سوزی های احتمالی در این مناطق نصب شود.

ابتکار در ادامه هدف از برگزاری این مانور را ایجاد هماهنگی بین بخشی و بین استانی برای مقابله با آتش سوزی در پارک ملی گلستان عنوان کرد.

وی از مردم و مسافران خواست هنگام ورود به پارک های ملی و عرصه های منابع طبیعی از افروختن آتش خودداری کنند چراکه به ویژه در فصل تابستان و گرما جنگل ها خشک و احتمال وقوع آتش تشدید می شود.

در این مانور با مشارکت استانهای خراسان شمالی، گلستان و سمنان که استانداران استانهای مذکور نیز حضور داشتند، معاونین وزارت کشور، راه و شهرسازی و مسئولان سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها و مراتع کشور، جمعیت هلال احمر، استانداری گلستان و نیز نیروهای مردمی حضور و مشارکت داشتند.

شروع عملیات اجرایی ساخت قرارگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان

کلنگ ساخت قرارگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران گلستان ، خراسان شمالی و سمنان در محل محیط بانی شارلق پارک ملی گلستان به زمین خورد.

این پایگاه با ۱۵۰ متر مربع زیربنا و در دو طبقه ساخته می شود و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. اعتبار این پروژه شش میلیارد ریال و توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور تامین شده است.

پارک ملی گلستان با وسعت ۹۱۸۹۵ هکتار در استان های گلستان و خراسان شمالی واقع شده است. این پارک گنجینه‌ ای بی نظیر از تنوع زیستی را در خود جای داده است. در پارک ملی گلستان ‌یک هفتم گونه‌های گیاهی، ‌یک سوم کل پرندگان و نیمی از پستانداران کشور زندگی می کنند.

سال گذشته ۳۲ مورد آتش سوزی در پارک ملی گلستان رخ داد که هشت مورد آن حرق های گسترده بوده و بر اثر آن بیش از ۱۲۰۰ هکتار از اراضی این پارک در آتش سوخت.

+77
0
  

8 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    قطعا پیشگیری بهتر از درمان هست و پیشگیری از وقوع آتش سوزی، آسانتر و مهمتر و بهتر خواهد بود
    جلوگیری از روشن نمودن آتش در حاشیه جاده توسط گردشگران و برخورد جدی و سختگیرانه با کسانی که در گذشته عمدا پارک ملی را به آتش کشیده اند باید در اولویت باشه
    امروز مسئولان سه استان و چند نهاد جهت شروع به ساخت قرارگاه اطفای حریق در منطقه حضور پیدا کردن امیدوارم در مواقع اضطرار شاهد حمایت و عمل همه این مسئولان کلنگ زن باشیم!
    به جون خودم این همه کلنگ زن اونجا جمع شدن برا شروع به ساخت! یه خورده همت میکردن با این همه نیرو یه هفته دیگه قرارگاه افتتاح می شد….

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  2. شوکا می‌گوید:

    یه ذره زود به فکر نیفتید !!!!!!
    بعد از اون همه جنگل سوزی

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  3. ali می‌گوید:

    نکته جالب اینکه سازمان حتی یک دونه بالگرد نداره و بالگرد متعلق به هلال احمره
    کل بودجه سازمان سالی ۱۷۰ میلیارد تومنه و فقط صدا سیما سالی ۱۰۰۰ میلیارد تومن بودجه داره تازه این بدون میلیارد ها تومن پولیه که از تبلیغات میگیره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  4. پندار نیک می‌گوید:

    مانور یک حرکت شبیه به اصل واقعه است.نه یک حرکت نمایشی جهت خود نمایی و بازدید.مانور یک عملیات سایه ای و بدون هماهنگی جهت آزمودن نیروهای مستقر در قرارگاه راه اندازی شده اطفا حریق میباشد.وهمچنین اطمینان از سالم بودن واماده بودن تجهیزات کار.نه اینکه قبل از احداث قرارگاه و نبودن تجهیزات وآموزش مربوطه مانور بدیم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  5. عرب کوهسار می‌گوید:

    از نکات قابل توجه این مانور:
    ۱ – سازمان محیط زیست یه هیلی کوپتر هم حتی نداره که خانم ابتکار با اون بیاد!!!!
    ۲ – آخه کجای دنیا مانووووووووووووووووووووووووور آتش سوزی برای اتفاء از بیل استفاده میکنن!!!
    ۳ – اومدین توی پارک ملی گلستان با دست خودتون آتش به پا کردین و بعد با بیل خاموش میکنید و اسمش و میزارین اتفاء حریق!!!
    قدر داشته هامون و وقتی از دست بدیمشون آنوقت میدونیم و افسوس میخوریم.
    پارک ملی گلستان با وسعت بیش از ۹۱۸۰۰ هکتار و اقلیم های متفاوت و فون و فلور بسیار قوی ارزش حفظ و نگهداریش خیلی بیشتر از این حرف هاست. واقعا افسوس که سالانه خیلی از مناطق این پارک طعمه حریق میشه و کمبود امکانات در مهار ضررهای جبران ناپذیری و به پارک وارد میکنه.
    خانم دکتر ابتکار؟؟؟؟؟؟؟
    باور کنید که ایجاد ۴ نقطعه اتفاء حریق در سطح پارک و در اختیار گذاشتن ۱ هیلی کوپتر با مخازن آب و دیگر ادوات هیچ هزینه سنگینی برای سازمان محیط زیست و دولت نیست و ارزش این پارک بیش از این گفته هاست.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  6. آتش سوزی جنگل خطر کمتری از نابودی جنگل توسط مردم و زمین خواران دارد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. امید حسینی می‌گوید:

    ایلام رو دریابید . جنگلهای زاگرس در آتش سوخت . منتظر ریزگردهای جدید باید باشیم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>