فرورفتگی دو میلیون هکتار از اراضی کشور و خشکیدگی ۱۷ میلیون درخت بلوط در سالهای ۸۸ تا ۹۲

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: رییس سازمان مراتع جنگل ها و آبخیزداری کشور گفت: فرو رفتگی زمین در دو میلیون هکتار از اراضی کشور، بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی و از بین رفتن بیش از هفده میلیون اصله درخت بلوط در سال های ۸۸ تا ۹۲ از مهمترین بحران هایی بوده که بر منابع طبیعی کشور تاثیر منفی داشته است.

به گزارش پیام طبیعت پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی روز یکشنبه ۹۴/۳/۳ با حضور در همایش ملی پدافند غیرعامل در شیراز با بیان اینکه امروزه دنیا با سه چالش تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین، کمبود ‌آب شیرین و بیابان‌زایی مواجه شده است اظهار داشت: متاسفانه سطح جنگل ها در دنیا رو به کاهش است بطوریکه از ۸ میلیارد هکتار جنگل در سطح جهان امروز فقط ۴ میلیارد هکتار آن باقی مانده است که این موضوع موجب تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانه ای شده است.

۱۷ میلیون درخت بلوط کاملا خشکیده است

خداکرم جلالی در ادامه با اشاره به خشکیدگی بیش از ۳ میلیون و ۱۳ هزار هکتار از جنگل های بلوط حوزه زاگرس تصریح کرد: بر اثر طغیان آفت جنگلی سوسک چوب خوار و همچنین بیماری ذغالی میزان ۱۷۰ هزار هکتار از عرصه جنگلی کشور معادل ۱۷ میلیون اصله درخت کاملا خشک شده است.

وی خسارتهای ناشی از خشکیدگی درختان بلوط بر اثر آفات و بیماریها را ۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر با تلاشهای صورت گرفته روند خشکیدگی این درختان مهار شده است.

جلالی بر توسعه تحقیقات در بخش گیاه پزشکی حوزه منابع طبیعی با سایر موسسات تحقیقاتی تاکید کرد و افزود: با ایجاد انگیزه و در اختیار قرار دادن سهم قابل توجهی از اعتبارات به پژوهشگران و محققان رشته گیاه پزشگی در جهت افزایش جایگاه این علم در جامعه و سطوح عالی مراکز تحقیقاتی – پژوهشی کمک شایان توجهی به این حوزه خواهد شد.

رئیس سازمان جنگلها ادامه داد: ناحیه رویشی زاگرس با حدود ۳۰ میلیون هکتار وسعت و ۴۰ درصد تولید آب کشور نقش مهمی در پایداری محیط زیست کشور ایفا می نماید. وی بر جامع نگری و برنامه ریزی در راستای حل تمامی مسائل زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی انسانی و فرهنگی عرصه وسیع منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: با تقویت بنیه پدافند غیر عامل در کنار توسعه شاخص های جامعه از طریق تعاملات گسترده با سازمان پدافند و وزارت جهاد کشاورزی می توان به اهداف بلند و ارتقاء جایگاه منابع طبیعی امیدوار بود.

وی در ادامه بر شناسایی مناطق بحرانی در برنامه ششم توسعه به عنوان اولویت نخست این برنامه اشاره کرد و گفت: اقدامات ضروری و فوری برای کنترل کانون های بحرانی که دچار آفت و بیماری شده اند در کنار افزایش ضریب حفاظتی، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در جامعه از جمله این برنامه هاست.

جلالی از شناسایی بیش از ۳ میلیون هکتار از کانون های بحرانی جنگلهای خشکیده بلوط در حوزه زاگرس خبر داد.

این مقام عالی منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی محافظت و مراقبت از جنگلها  امری ضروری است و با استفاده از مشارکت عمومی و فرهنگ سازی این ذخایر ارزشمند را برای نسلهای آینده بتوانیم زنده و پویا نگه داریم.

وی ادامه داد: جنگلهایی که می توانند با برنامه ریزی مناسب و همگام با طبیعت به یکی از مقاصد اکوتوریسم در کشور تبدیل و به عنوان قطب توریستی کشور مطرح شوند و از این طریق هم جلوی تغییر اقلیم منطقه در اثر نابودی درختان گرفته شود و هم اشتغال زایی و درآمدی پایدار برای مردم محلی ایجاد خواهد شد.

وی به مسئله امنیت غذایی به عنوان یکی از مسائل اساسی پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد جمعیت کشور با چالش های منابع طبیعی و کشاورزی گره خورده است و این امر مستلزم توجه و برنامه ریزی صحیح در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی است.

+2
-80
  

10 دیدگاه

  1. کوشان مهران می‌گوید:

    فرورفتگی زمین ناشی از برداشت بیش از ظرفیت آب های زیرزمینی و نابودی جنگل ها و مراتع و از دست رفتن زیگونگی و فرسایش هولناک خاک نه کار قدرت های بزرگ جهانی است و نه می توان تغییرات جهانی اقلیم را تقصیرکار دانست.

    خودکرده را تدبیر نیست!

    هر زمانی که سازمان عریض و طویل جنگل ها و مراتع از غوغا سالاری عده ای چوبدار نهراسید و توانست معضل چرای افزون بر ظرفیت دام را مدیریت نماید می توان به حل و اصلاح تدریجی و گام به گام به بلایای انسان ساز امید داشت وگرنه:

    گر ملک این است بدین روزگار
    زین ده ویران دهمت صد هزار

    ganjoor.net/nezami/5ganj/makhzanolasrar/sh23

    *********************************************************************

    خواندن این کتاب ها را پیشنهاد می نمایم:

    محیط زیست جهانی
    دستور کار ۲۱ سازمان ملل متحد درباره محیط زیست جهانی
    ketabnak.com/book/25176/%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C

    گرمایش جهانی؛ حیات بروی زمین را مورد تهدید قرار می دهد
    ketabnak.com/book/20170/%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF

    نمایش در اندازه اصلی
    راهنمای مختصر تغییرات اقلیمی
    ketabnak.com/book/62743/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%B1-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C

    مجموعه دانستنیهای محیط زیستی
    ketabnak.com/book/14444/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D9%86%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • شوکا می‌گوید:

      عربستان هم این کار رو انجام داد و عاقبتشو دید
      ده سال قبل مساحت عظیمی از آب های زیرزمینی رو تو یکی از صحراهاشون پیدا کردن پادشاه عربستان تو رویاش فکر میکرد که میتونه اونجارو از یه بیابان به جنگل تبدیل کنه با سرمایه و هزینه های هنگفت و به کارگیری ابزارالات غول اسای امریکایی کل حجم موجود اب رو کشیدن بیرون ولی به دلیل تبخیر بیش از حد اونجا همه ی اون آب ها تبخیر شد و رویای پادشاه عربستان براورده نشد بعد هم جز فرو رفتگی میلیون ها هکتار زمین چیزی براشون نموند

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    یه گزارش میخوندم تحت عنوان “ایران و چالش ورود به دوران پست نرمال” که راجع به خشکی عمومی تو خاور میانه و ایران صحبت میکرد.
    جستجو کنید و حتما بخونیدش.
    واقعا فاجعه ای در راهه و حتی همین الان هم اومده که ته نخواهد داشت و به قول آقای کلانتری واقعا چهل میلیون نفر باید از ایران مهاجرت کنند !

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  3. خانه خراب می‌گوید:

    از ماست که بر ماست

    مبارکمان باشد خشکسالی و نابودی کشور

    لعنت خداوند بر مدیران و دولتهای بی تدبیری که کشور را به نابودی کشاندند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  4. رشید می‌گوید:

    باسلام
    افسوس در سازمان محیط زیست کشورمان بسیاری از قوانین اجرا نمیشود از محافظت از مناطق آزاد . مراقبت از پوشش گیاهی . رهاسازی و تولید ماهیان . تکثیر و رها سازی پرندگان در مناطق آزاد . جنگل کاری و آبیاری آن. بهره برداری صحیح و قانونی از منابع طبیعی . خودداری از تصرف زمینها بدست اورگان های دیگر. حصارکشی و ساخت زیرگذر برای جانوران در عبور از جاده هایی که در بین زیستگاهای حیات وحش احداث شده و هزار عملی که در تمامی کشورهای دنیا انجام میشود و اینجا فقط حرف و پیامهای پوچ و تو خالی میشنویم
    از این سازمان فقط در اخبار میشنویم که سفرهای خارجی بی دلیل با هزینه های آنچنانی در هر هفته به انجام میرسد و تمامی مسئولیت سازمان بر دوش محیط بانان از خود گذشته افتاده و بس

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  5. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    از ماست که بر ماست
    چرا این اتفاقا تو ترکیه پیش نمیاد ؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  6. نیروانا می‌گوید:

    طغیان یک آفت نمیتواند این مساحت عظیم را نابود کند چون طبیعت راهکارهایی برای کنترل یک پدیده در درون خود دارد

    عوامل انسانی و شخم مناطق جنگلی برای دیمزارهای کم بازده چرای بیش از حد و جاده سازی و واگذاری اراضی جنگلی جهت ایجاد باغ و اراضی کشاورزی و صنعتی و شهرسازی عامل نابودی جنگلهای بلوط غرب کشور است

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. به ازای هر ۱۰۴ نفر در ایران یک حلقه چاه هست خب میخواستین فرو نره اراضی؟

    منبع: dw.de/p/1FRVN

    همین که تا الان جناب اراضی خودشو نگه داشته بوده و فرو نرفته بوده نشون میده خیلی با جنبه بوده!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. شوکا می‌گوید:

    این خبر حتی از کشتار ده پلنگ در کمتر از دو ماه هم بدتر است و باید سریعا چاره اندیشید

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. نیروانا می‌گوید:

    اکنون که جاده سازی در کشور زیاد شده با توجه به اینکه دوطرف خاکریز جاده ها همانند یک حوضه ابخیز کوچک عمل میکند واب باران را ذخیره میکند میتوان با مراعات مسایل فنی جاده ها دوطرف راهها را با درختان بومی ان منطقه درختکاری کرد وبه سطح پوشش جنگلی اضافه کرد گونه هایی مثل بلوط کاج اوکالیپتوس وزیتون بدون احتیاج به ابیاری با اب ذخیره شده از برف وباران در کناره خاکریز جاده ها به رشد پایدار ادامه میدهند

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>