عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: دولت انقراض گونه های کمیاب را جدی بگیرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: محمداسماعیل سعیدی عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس با اظهار تاسف از عدم توجه سازمان محیط زیست نسبت به کشتار بی‌رویه گونه‌های در حال انقراض، گفت: متاسفانه سریال کشتار گونه های در حال انقراض ادامه دارد بدون اینکه سازمان محیط زیست این خطر را جدی بگیرد.

دولت و سازمان محیط زیست انقراض گونه های کمیاب را جدی بگیرند

محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت نکردن از گونه‌های در حال انقراض، تصریح کرد: بسیار ضروری و لازم است دولت و سازمان محیط زیست انقراض گونه های کمیاب را جدی بگیرند و با حمایت و حفاظت از این جانوران نسل آنها را احیا کنند.

شکارچیان غیرمجاز سرزمین و پناهگاه جانوران را به قتلگاه آنها تبدیل کرده اند

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر برخورد متولیان با شکارچیان غیرمجاز، گفت: متاسفانه شکارچیان غیرمجاز سرزمینی را که روزی برای جانوران پناهگاه بوده به قتلگاه آنها تبدیل کرده و باعث از بین رفتن بسیاری از گونه‌های در حال انقراض شده‌اند تا جایی که روزی تنها عکسی از این جانوران بر جای خواهد ماند.

وضعیت حیات وحش در کشور بسیار تاسف بار است

سعیدی با انتقاد از وضعیت اسفبار محیط زیست و حیات وحش در کشور، گفت:  متاسفانه وضعیت حیات وحش در کشور بسیار تاسف بار است. خلاء قانونی و نبود ضمانت‌های اجرایی باعث شده اقدامات در جهت حفظ  محیط زیست چندان اثرگذار نباشد که این مشکل بیانگر ضرورت بازبینی هرچه سریعتر قوانین زیست محیطی در کشور است.

خشکسالی یکی از عوامل مهم نابودی حیات وحش

این نماینده مردم در مجلس نهم، خشکی تالاب ها را در انقراض گونه‌های کمیاب جانوری مهم عنوان کرد و گفت: از مهمترین عوامل شکار گونه های در حال انقراض، مشکلات زیست محیطی مانند خشک شدن دریاها و تالاب ها است که خطرات زیادی را برای محیط زیست به همراه آورده؛ به این معنی که حیوانات به خاطر یافتن آب به محل سکونت انسان نزدیک شده و در دام شکارچیان و چوپان‌ها می‌افتند، لذا لازم است که سازمان محیط زیست برای احیای رودخانه‌ها اقداماتی در دستور کار قرار دهد.

کشاورزان، شکارچیان و چوپان ها در کنار خشکسالی مهمترین عوامل انقراض گونه های نادر

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، تصریح کرد: سازمان محیط زیست باید برای جلوگیری از شکار بی رویه گونه های در حال انقراض  اقدامات بازدارنده موثری را لحاظ کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نهم، مهمترین عوامل انقراض گونه‌های کمیاب را خشکسالی، خشک شدن دریاچه ها، کمبود خوراک و کشتار آنها توسط کشاورزان، شکارچیان و چوپان ها عنوان کرد.

انسان‌ها سلطان زمین نیستند و نباید با زندگی جانواران بیگناه بازی کنند

سعیدی تاکید کرد: انسان‌ها باید به این باور برسند که سلطان زمین نیستند بلکه جزیی از این کره خاکی هستند که به واسطه عقل در بالاترین مقام قرار گرفته اند بنابراین نباید این حق را به خود بدهیم که برای تفریح، با زندگی جانواران بیگناه بازی کنیم و باعث مرگ آنها شویم.

برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض باید محدودیت هایی برای شکارچیان لحاظ شود

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا جدا از قوانین تصویب شده، محدودیت‌های را برای شکارچیان لحاظ و وضع می کنند لذا  لازم است در کشور ما نیز برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض محدودیت هایی برای شکارچیان لحاظ شود.

حمایت از محیط بانان ضروری است

سعیدی با تاکید بر حمایت بیشتر از محیط بانان، گفت: متاسفانه حمایت چشمگیری از محیط بانانی که برای حفاظت و پاسداری از حیات وحش و محیط زیست زندگی و جان خود را به خطر می اندازند و تا آستانه مرگ پیش می روند صورت نمی گیرد لذا لازم است که متولیان به این مهم بیشتر توجه داشته باشند.

لزوم ارتقا فرهنگ دوست داشتن طبیعت و جانوران

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: لازم است خانواده‌ها، نهاد آموزش وپرورش و رسانه‌ها فرهنگ دوست داشتن طبیعت و جانواران را به افراد آموزش دهند.

+758
-767
  

22 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    چرا تا به حال دغدغه حیات وحش در مجلس نبوده ؟! حدود ده سال داریم فریاد می زنیم احکام هیچ تناسبی با جرم های صورت گرفته نداره ، محیطبانها مظلوم واقع شدن تعدادشون کم و حقوق و مزیای آنها ناچیزه و خیلی مسائل دیگر…..
    در مجلس فکری برای این قوانین کنید ، اما گوشی بدهکار نبوده حالا در انتهای عمر مجلس یادشون افتاده نگران حیات وحش باشند ! کی باور می کنه ؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

    • ایرانی می‌گوید:

      محمد عزیز،
      حرفهای شما دقیقا همون چیزهایی که وقتی اینجور مصاحبه ها و دلواپسی های نزدیک انتخابات رو میبینم ذهن من رو هم بخودش مشغول میکنه.
      در ادامه و تکمیل حرفهای شما:
      چرا این مدتی که در مجلس و بر کرسی نمایندگی نشسته بودند نگران وضعیت دریاچه ارومیه نشدند؟
      سالهاست چند محیطبان وظیفه شناس زیر تیغ و هراس از اعدام خود و خانواده شان زندگی میکنند، چرا طی این مدت قدمی برای حمایت از این عزیزان زحمتکش برنداشتند؟
      و چراهای بسیار دیگری که بقیه بخوبی بهش اشاره کرده اند

      داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  2. امیر می‌گوید:

    هزار افرین بر این وجدان بیدار و طبیعت دوست

    ای کاش مثل شما در بدنه دولت و مجلس افراد بیشتری حضور داشتند تا شاهد این نسل کشی نبودیم

    داغ Thumb up 2 Thumb down 10

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    همه اینا علتش سازمان حفاظت از محیط زیسته؟؟؟؟؟؟؟
    نماینده های مجلس هیچ مسئولیتی ندارند اون وقت؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  4. شوکا می‌گوید:

    درود برشما نمایندگان مجلس حرف دل ما را به گوش دولت رساندید

    واقعا وضعیت حیات وحش ما تاسف بار است

    ما دوستداران محیط زیست فقط به امید زنده ایم امید بهبودی این وضع

    در ضمن الان چشمان جهانیان و خصوصا آسیایی ها نیز به ماست در خصوص حمایت از بعضی گونه های جانوری نادر

    داغ Thumb up 6 Thumb down 9

  5. یاشار از تبریز می‌گوید:

    آفرین… چه عجب یک مسول در این زمینه حرف خوب زد !

    داغ Thumb up 8 Thumb down 10

  6. کفتار می‌گوید:

    عمل هم می شود آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  7. محیط می‌گوید:

    از اینکه چنین رویکردی در میان تصمیم گیرندگان در حال شکل گیری است جای امید است که بزودی شاهد اقدامات عالمانه و منطقی در زمینه حفاظت از حیات وحش باشیم.
    چرا که مهمترین معضل محیط زیست و حیات وحش در سطح کشور عدم تفکر سیستمی در سطح کلان (حتی برخی هیچ نگرشی نسبت به مساله حیات وحش، محیط زیست، کیفیت آب و.. ندارند) و عدم توجه به آینده است.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  8. نیما می‌گوید:

    درسته کاملا

    داغ Thumb up 7 Thumb down 9

  9. رشید می‌گوید:

    افرادی که گونه های کمیاب ودر حال انقراض را کشتار میکنند غارتگران طبیعتند نه شکارچی

    شکارچی مرام داره . البته قانونمند و مجاز

    بقیه فقط دزدی از طبیعت را بلد شده اند و هیچ قید و بندی ندارند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  10. مسعود شهرابی می‌گوید:

    درود بر این نماینده شریف که هر چه گفتند حق بود حالا به مزاج و احساسات و عواطف برخی برخورده!

    داغ Thumb up 8 Thumb down 8

  11. ایرانی می‌گوید:

    باز نزدیک انتخابات شد…

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  12. امیرعلی می‌گوید:

    ایشون نظری راجع به جاده سازی و ویلا سازی و شهرک سازی و غیره نداشتن ؟

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  13. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    نه بابا شما در مجلس از این گزارشات باخبرید آنوقت جریمه کشتن پلنگ ۵ میلیون تومان است !! خسته نباشید

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  14. ب می‌گوید:

    جناب نماینده محترم بد نیست نگاهی به بودجه و امکانات محیط زیست، تعداد محیط بانان، دوربین ها و … بندازی و آن ها را با دیگر سازمان هایی که شما هم در تعیین بودجه آن نقش دارین مقایسه کنین. تا زمانی که اهمیت محیط زیست از … و … کمتر باشد وضع همین خواهد بود.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  15. عقاب طلایى می‌گوید:

    نماینده محترم این چیزها رو که خیلى وقته همه میگن لطفا راهکار بدیید موقع عملی شدن طرح پیگیر باشید که هزاران مانع تراشى میشود این دفعه شکارچى غیر مجازو می گیرن آزاد میشه به چه دلیل!!!!!! وووووووو؟

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  16. رضا مجذوبی می‌گوید:

    “کشاورزان، شکارچیان و چوپان ها در کنار خشکسالی مهمترین عوامل انقراض گونه های نادر!!!!؟؟؟؟؟”
    جالبه پس “مسوولیت و مسوولین” رو باید در کجای این جمله قرارداد؟؟؟؟ متاسفانه همیشه خرابیها مال و متوجه اقشار مردم هست و اگه جایی شانسی اتفاق مثبتی روی بده مال “مدیران و مسوولین” هست افتخارش؟؟!!!!

    “برای حمایت از گونه‌های در حال انقراض باید محدودیت هایی برای شکارچیان لحاظ شود….”
    مگه دیگه “محدودیتی” هم باقی مونده برای شکارچیان این سرزمین؟؟؟!!! سالهاست که پروانه مجاز شکار با محدودیت شدید و به تعداد انگشت شمار در اختیار “شکارچیان قانونی و مجاز” قرار میگیره و ازون طرف هزار هزار میش و بره و…زیر تیغ “شکارچیان غیر مجاز گوشت فروش” سلاخی میشن و گردنبند این جنایت براحتی به گردن “شکارچیان مجاز” آویخته میشه و “شکارچی مجاز” شده جورکش گناه دیگران…
    جالبه همش صحبت فقط و فقط از محدودیت و ممنوعیت و جریمه و…۳۷ ساله که همین آش هست و همین کاسه و نتیجه هم که روز از روز روشنتر و درخشانتره:انقراض و کاهش شدید جمعیتهای حیات وحش در جای جای ایران…چرا به وظایف دیگری که دولت و زیر مجموعه دولت و سازمان محیط زیست در جهت تشویق به سرمایه گذاری و برداشتن محدودیتها در این زمینه کسی توجهی نداره و به روی مبارک نمیارن؟؟!!!چرا،چون کار کردن و سازندگی سخت و پر مسوولیت هست و خب هیچکس هم نمیخواد زیر بار مسوولیت بره….
    جالبه که اصلا هیچ مسوولی در این کشور نمیخواد این حقیقت و واقعیت رو بپذیره که طیف و قشری وسیع از جمعیت این کشور (و جهان) هستند که به شکار(پرنده و چهارپا) و ماهیگیری علاقمندند و این کشش در ذات و غریزه آنها نهفته است…مگه اگر گروهی از این مردم از “فوتبال” خوششان میاید باید همه حتما از “فوتبال” خوششان بیاید؟؟؟ مسوولان بجای این رد مسوولیتها با این سخنان و پاک کردن صورت مسایل،بهتر است که واقعیت فوق الذکر را با شهامت بپذیرند و در جهت توسعه شکارگاههای خصوصی و نیمه مصنوعی و تکثیر گونه های پرطرفدار برای شکار و در نهایت همراه کردن”شکارچیان قانونی” با سازمان و برای حفاظت بهتر گونه ها اقدام نمایند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  17. kooshan می‌گوید:

    با توجه به روال معمول بیانات نمایندگان محترم مجلس در باره محیط زیست و حیات وحش کشور ، می شود دید که در اکثر موارد ضمن بیان کلیاتی در این رابطه نهایتأ همه مسئولیتها بعهده دولت و “س.ح.م.ز.” قرار داده می شود ، پس بنظر میرسد اینگونه اظهارات را بتوان یکیَ در راستای علایق سیاسی و جناحی مطلوب این نمایندگان و دیگری در ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی دانست چرا که نمایندگان مجلس خود با جوانب مشکلات محیط زیست و حیات وحش بمانند خشکسالی و خشک شدن دریاچه ها و تالابها و رودخانه ها و… ، شکار غیرمجاز ، وضعیت سلاحهای مجاز و غیرمجاز ، کمبود طعمه و آب ، تقابل جوامع محلی با حیات وحش و … و نیز علل این مشکلات و راهکارهای عملی و مناسب هر یک بهرحال آشنا بوده و ضمنأ بر حیطه اختیارات و مسئولیتهای نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با موارد مذکور و قوانین ذیربط و نیز بودجه “س.ح.م.ز.” اشراف دارند بنابراین این شیوه اظهار نظر و عدم ورود به جزئیات مسائل و بررسی مشخص آنها ، جای تأمل دارد و احتمال صحت فرضیات پیش گفته را تقویت می کند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  18. نیروانا می‌گوید:

    بازم خوبه یک نماینده مجلس به فکر محیط زیست وحیات وحش کشور افتاد چون تا حالا به فکر بودجه برای احداث جاده میانگذر دریاچه ارومیه یا ساخت سد روی ریزترین شاخاب فلان رودخانه یا ایجاد پمپاژ اب از زاینده رود به کوههای اطراف بدون در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی واجتماعی انها

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 4

  19. بهنام می‌گوید:

    نماینده عزیز محیط زیست برای خودش مدیر داره
    خانم ابتکار ببین اوضاع مدیریت شما چی شده هر کسی برای خودش اجازه میده اظهار نظر غیر کارشناسی در باره محیط زیست بکنه
    خانم ابتکار طرفدار شما شکارچیهای قانونمند بودن که شما هم با مخالفت برای صدور پروانه اونارو از خود رنجوندید

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>