سازمان جنگل ها مقصر اصلی افزایش جنگل خواری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه مقصر اصلی در افزایش پدیده زمین خواری سازمان جنگل ها و مراتع است، گفت: به طور قطع قوه قضاییه تا کنون برخورد مناسبی را با متخلفان این پدیده داشته اما سازمان های متولی از جمله جهاد کشاورزی و جنگل ها هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی دهند.

الهیار ملکشاهی درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص چرایی افزایش پدیده زمین خواری و جنگل خواری در کشور گفت: البته عنوانی به نام زمین خواری در واژه گان حقوقی وجود ندارد، اما منظور از زمین خواری تصرف زمین های مربوط به دولت، منابع طبیعی و منابع ملی است.

نماینده مردم کوهدشت درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه بیشتر تصرف های غیرقانونی و زمین خواری ها با رنگ و لعاب قانونی انجام شده و افراد زمین خوار حتی مقدمات قانونی این پدیده را نیز فراهم کرده و حتی سند هم دریافت می کنند، اما باید به این نکته تاکید کرد که تمامی زمین های دولتی و منابع ملی در داخل شهر و اطراف شهر از سند دولتی برخوردار هستند، ولی افراد با صحنه سازی اقدام به تصرف های غیرقانونی می کنند.

بیشترین سهل انگاری درخصوص پدیده زمین خواری از سوی سازمان جنگل ها و مراتع است

وی افزود: بسیاری از این سندها اصالت نداشته و جعلی است، اما بیشترین سهل انگاری و بی توجهی در خصوص پدیده زمین خواری از سوی وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع است، زیرا به روشنی و جلوی چشم مسئولان این سازمان افراد متخلف اقدام به تصرف های غیرقانونی کرده و در برخی شرایط اقدام به ساختمان سازی می کنند اما هیچ برخوردی از طرف مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها صورت نمی گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه پس از طی یک پروسه طولانی در قوه قضاییه ساخت و سازهای غیرمجار قلع و قمع می شود، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع در جلوگیری از زمین خواری و جنگل خواری قصور کرده و مانع نمی شوند، این درحالی است که پس از سال ها مسئولان این سازمان در دستگاه قضایی طرح دعوی می کنند.

افراد بانفوذ با سندسازی به تصرفات غیرقانونی اراضی ملی رنگ و لعاب قانونی می بخشند

ملکشاهی تاکید کرد: ازسوی دیگر تعداد بسیاری از زمین خواران از مردم عامه جامعه هستند و زمانی که می بینند متولی مربوط هیچ مانعی را ایجاد نکرده اقدام به تصرف می کنند، اما برخی افراد که در سیستم های اداری کشور نفوذ دارند با صحنه سازی و ایجاد رنگ و لعاب قانونی تصرف های غیرقانونی را قانونی جلوه می دهند؛ هرچند که دستگاه قضایی تاکنون با موارد این چنینی به خوبی برخورد کرده است، ولی قوه قضاییه مسئول پیشگیری در این زمینه نیست.

قوه قضاییه مسئول پیشگیری در این زمینه نیست

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: پیشتر در قوه قضاییه شورایی به نام حفاظت از اراضی و منابع ملی تشکیل شد که تا کنون بسیاری از زمین های تصرف شده به منابع ملی بازگردانده شده است، بنابراین دستگاه قضایی پس از وقوع جرم وارد عمل می شود، اما به طور حتم مقصر اصلی در عدم پیشگیری از پدیده زمین و جنگل خواری سازمان جنگل ها و جهاد کشاورزی است که در این زمینه اختیارات قانونی بسیاری دارند.

سازمان جنگل ها و مراتع جدیت لازم را در حفاظت از اراضی ملی ندارد

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه سازمان جنگل ها و مراتع جدیت لازم را در حفاظت از زمین‌های دولتی ندارد، گفت: برخی افراد بانفوذ در دستگاه های دولتی اقدام به اخذ پروانه های ساختمانی برای زمین های دولتی می کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان به افزایش پدیده زمین، جنگل و کوه خواری گفت: جنگل ها و مراتع به طور حتم از منابع عمومی دولت بوده و دولت باید از این منابع به درستی حفاظت و دفاع کند، البته سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور متولی اصلی حفاظت ازجنگل‌ها است، اما واقعیت این است که تاکنون تصرف‌های غیرقانونی بسیاری در اراضی و جنگل‌های شمال کشور اتفاق افتاده است.

تعاونی‌های وزارتخانه‌های دولتی با اعمال نفوذ تصرفات غیر قانونی را قانونی جلوه می دهند

بائوج لاهوتی افزود: البته برخی زمین‌های دولتی در شمال کشور درحال حاضر تغییر شکل ظاهری داده و افراد متخلف از دستگاه‌های متولی نظیر دهیاری‌ها و شهرداری‌ها پروانه ساختمانی دریافت می‌کنند، از سوی دیگر در برخی شهرستان‌های استان گیلان متصرفان زمین‌های دولتی از تعاونی‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی به عنوان یک اهرم برای حل مشکلات تصرف‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخی تعاونی‌های مربوط به وزارتخانه‌های دولتی با قیمت پایینی زمین‌ها را خریداری کرده و با نفوذی که در دستگاه های دولتی دارند نسبت به قانونی نمودن تصرفات غیرقانونی خود اقدام می کنند.

دلیل بی توجهی سازمان جنگلها به تصرفات غیرقانونی به خطر نیفتادن منافع افراد بانفوذ است

درخصوص نحوه برخورد با متجاوزان قوانین مشخص وجود دارد و قوه قضاییه هم تاکنون برخورد مناسبی با متخلفان داشته است، اما نکته مهم این است که سازمان جنگل ها و مراتع که متولی اصلی است نسبت به حفاظت از مراتع و زمین های دولتی انگیزه و جدیت لازم را ندارد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه به طور حتم کوتاهی در پدیده زمین خواری و جنگل ها از سوی سازمان جنگل ها و مراتع صورت می گیرد، تصریح کرد: بنابراین اگر این سازمان در همان مراحل اول برخورد قاطعانه با متخلفان انجام دهد، رسیدگی به این پرونده ها برای قوه قضاییه هم در مدت زمان کوتاه تری صورت می گیرد، اما باید به این نکته تاکید کرد که چرایی بی توجهی به افزایش پدیده زمین خواری و جنگل خواری از سوی سازمان جنگل ها این مورد است که منافع عده ای از افراد با نفوذ در دستگاه های دولتی با خطر روبه رو می شود.

+8
-23
  

9 دیدگاه

  1. اسم این سازمانو از این به بعد بزارن سازمان جنگل خواری!
    گرچه این عنوان خواری را باید به خیلی از سازمان های دیگر نیز اضافه نمود.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

    • azizi می‌گوید:

      آفرین.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • فعال محیط زیست می‌گوید:

        ضمن تایید مباحث فوق باید گفت قوه قضاییه هم کم تاثیر نبوده چرا که این اسناد بدون استعلامهای لازمه از سوی ثبت واسناد صادر شده ضمنا برخی پرونده های تشکیل شده زمین خواری در سنوات قبل در دادگاه به نفع زمین خواران حکم صادر شده .

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  2. نیروانا می‌گوید:

    مراتع کشور هم به سرعت برای طرحهای کشاورزی و غیر کشاورزی کم بازده واگذار میشود یا یا توسط توسعه شهرها بلعیده و یا به بهانه ساخت روستاهای جدید به شهرکهای ویلایی و تفریحی تبدیل میشود همینطور تبدیل عرصه های طبیعی به دیمزارها و ایجاد باغ ویلا در عرصه ای جنگلی شمال منجر به نابودی بسیاری از گونه های درختان و گیاهان بومی و اندمیک کشور شده است

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  3. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    سازمان تقدیم مراتع و فروش جنگل ها

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  4. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    آنچه مسلم است هر تخلفی در محیط دولتی صورت گیرد یکی از سازمانها و یا ارگان مربوطه مقصر بوده و جرم را پیگیری نکرده و این مقوله زمین خواری و دست درازی به جنگلها و مراتع با هر شکل چه چرای غیر قانونی باشد چه قطع درخت و یا زمین خواری اتفاقی نیست که در یک لحظه بیافتد و تداوم دارد و شاید سالها زمان ببرد اما در این مدت هیچکس گزارشی نمیدهد یا اگر هم بدهد بالاتر او پیگیری نمیکند چرا ؟

    میخواهم بگویم همه چیز به قانون و مجازات و این قبیل برنمیگردد ما ایرانیها دلسوز نیستیم . اگر محیط زیست را آلوده میکنیم یا میکنند تا زمانیکه یک ارگانی نیاید و پیگیری نکند اینکار ادامه پیدا میکند آیا میتوان برای هر نفر یک بپا گذاشت ؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  5. ایمان می‌گوید:

    در واقع هر فرد دنبال کننده وضعیت محیط زیست میداند که مقصر کیست؛ اما در حقیقت باید بدانیم که در این شرایط باید به طور جدی وارد عمل شد و جلوی گسترش این پدیده ناپسند را که منافع ملی را به خطر انداخته است گرفت.
    کار دیگر از انتشار یک گزارش فراتر رفته است . لطفا از خواب بیدار شوید.!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. kooshan می‌گوید:

    تجربه و واقعیات نشان داده که هرگاه مسائل بدرستی و منصفانه بررسی نشوند آنگاه طبق روال معمول این نتیجه بدست می آید که مقصری معرفی شده و همه بار مسئولیت بعهده آن گذارده شده و طبعأ بقیه مسئولیتی نداشته و همواره به وظایف خود بخوبی عمل کرده اند ، طبیعی است چنین استدلال و نتیجه گیری نه منطقی و نه قابل قبول است ، حال با این یادآوری در مورد اظهارات این دو نماینده محترم در مورد تصرفات غیر قانونی در اراضی ملی و علل آن می توان مختصرأ نکات و سؤالاتی مطرح کرد ، اگر از اشارات کلی و مبهم این نمایندگان محترم به واژه ” دولت” که به دولت خاصی اشاره نکرده اند و ضمنأ ظاهرأ کلیه نهادها و ارگانهای قانونی کشور را زیر مجموعه دولت دانسته اند که دقیق نیست بگذریم ، در وهله اول این سؤال مطرح می شود که یک سازمان متبوعه یک وزارتخانه دولتی مگر چقدر توان و اختیار دارد که این همه تخلف انجام داده و دیگر نهادهای مدیریت سیاستگذاری و قانونگذاری و قضایی و ابزارها و نیروهای قانونی در اختیار آنان_ که همگی غیر دولتی هستند_ قادر به ممانعت و جلوگیری از این تخلفات نباشند ، نکته درخور اشاره دیگر این است که اگر بشود ” با رنگ و لعاب قانونی ” اقدامات غیرقانونی انجام داد این امر بیش از هرچیز نشان دهنده ناکارآمدی و ضعف قانون است و این نمایندگان محترم که در مدیریت نهاد ذیربط عضویت دارند بطور طبیعی خود باید پاسخگو باشند و دیگر اینکه اگر همه چیز مشخص ومعلوم است چرا این نمایندگان محترم تابحال اقدامی در ممانعت از این تخلفات با ارائه و تصویب طرحهای مناسب قانونی در مجلس و نظارت بر اجرای آنها انجام نداده اند و اگر اقدامی صورت گرفته چرا همراه با نتایج حاصله برای اطلاع مردم اعلام نشده است ؟
    بنظر میرسد بجای اتخاذ این رویه های تکراری و آمیخته با اهداف سیاسی و جناحی و انتخاباتی بهتر است با تبیین واقعی و درست مسائل و مشکلات کشور و با در پیش گرفتن روشهای منطقی و تعاملی امکان حل اصولی مشکلات کشور و از جمله تصرفات بیرویه و ناصواب در منابع و اراضی ملی بیشتر مقدور خواهد شد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>