دکتر فرهاد دبیری بعنوان معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست منصوب شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی حکمی از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دکتر فرهاد دبیری به عنوان معاون محیط طبیعی این سازمان منصوب و جانشین دکتر احمدعلی کیخا در این معاونت گردید.

مراسم تودیع احمدعلی کیخا و معارفه فرهاد دبیری دقایقی قبل با حضور معصومه ابتکار و جمعی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان برگزار شد.

تصویر: مراسم تودیع احمدعلی کیخا و معارفه فرهاد دبیری به عنوان معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست

فرهاد دبیری دارای دکترای حقوق بین الملل با گرایش محیط زیست از کالج ترنیتی است و پیش از این مشاور ارشد معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

فرهاد دبیری از سال ۱۳۵۱ سمت هایی چون کارشناس برنامه ریزی و ارزشیابی و سپس کارشناس حقوقی در سازمان حفاظت محیط زیست مشغول به کار شد و طی سه دهه گذشته در مسئولیت های مختلفی همچون  معاون دفتر شکار و صید و امور بازرسی، قائم مقام معاونت اجرایی، مدیر دفتر حقوقی  سرپرست معاونت اداری و مالی، مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس و مشاور حقوقی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را عهده دار بوده است.

+62
-2
  

19 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    آقای کیخا هم رفتن برای نمایندگی مجلس؛ امیدوارم اگه یه روزی ایشان به مجلس راه پیدا کردند مشگلات و معضلات زیست محیطی به خصوص مشگلات مربوط به زادگاه خود (سیستان و بلوچستان) رو مجدانه پیگیر باشن و خود رو اسیر مصلحت اندیشیهای خانمان سوز نکنن

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

    • امیر امینی می‌گوید:

      @مسعود شهرابی: بسیار امیدوارم ایشان به اموری غیر از محیط زیست بپردازند. تا همین جا هم خدمات ایشان برای هفت پشت ما بس است.

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 12

  2. حجت می‌گوید:

    به فال نیک میگیریم و امیدواریم بتونن در عرصه محیط طبیعی تصمیمات عاقلانه و منطبق بر واقعیت بگیرن و از نظرات بعضی گروهها که هیچگونه علم و تجربه ای در زمینه محیط زیست ندارن دوری کنن و در تصمیم گیریهاشون کمی استقلال داشته باشن. انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  3. محمد رضا می‌گوید:

    امیدواریم سازمان محیط زیست در آینده شرایطی را فراهم کنه که سالانه هزاران نفر از سراسر دنیا برای دیدن طبیعت و وحوش راهی ایران شوند، ما متاسفانه همچون آفریقا شیر، فیل،کرگدن،و…. نداریم اما هنوز یوز، خرس، آهو، پلنگ،گورخر و… هستند. با مدیریت صحیح و تعامل خارجه میشود ایران را یکی از قطبهای گردشگری طبیعی کرد که سالانه میلیونها دلار نصیب سازمان میشود، اشتغال هزاران نفر،دست کشیدن هزاران شکارچی غیر مجاز که صرفاً برای درآمد شکار میکنند و تبدیل آنها به یک تور لیدر محلی، ایجاد سایت پرورش حیوانات و شکار به مساحت خیلی وسیع که آنهایی که فکر میکنند شکار یک ورزش است یا برخی افراد طبقه خاص که گوشت گوسفند و گاو را به نیش نمیکشند و علاقه به خرید گوشت شکار دارن بتوانند به هدف خود برسند. و متمعنآ دیگر کسی تعرض وحوش نمایند. و مهم تر از همه برخورد با زمین خواران و نابود گران جنگل.
    همه میدانیم که درآمد توریسم حد و اندازه ندارد و اگر سازمان حداقل دو مورد اول را اجرا کند به پر درآمد ترین سازمان تبدیل میشود و دیگر نیازی به واگذاری آشوراده و … نیست. با آرزوی موفقیت برای سازمان و تشکر ویژه از دیدبان.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 6

    • با افتخار شکارچى می‌گوید:

      دوست عزیز افریقا بیشترین درامدش رو از جذب شکارچى از سر تا سر دنیا جذب میکنه فک نکنم این نوع جاذبه توریستى با تفکرات شما عزیزان سازگار باشه.
      و این مهم ممکن نیست جز کنترل و مدیریت صحیح و تخصصى نه مدیریت احساسى!
      البته هستند کسانى هم که به خاطر دیدن مثلا زرافه جور افریقا رو میکشن ولى ارز اورى شکارچیان با یک توریستى که فقط واسه تماشا وارد افریقا میشه زمین تا اسمون فرق داره.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

      • محمد رضا می‌گوید:

        ممنون از پاسختان
        شما نظر به این دارید که چرا سازمان مجوز صادر نمیکنه، خوب بر فرض اینکه شکار آزاد باشه و پانصد هزار اسلحه مجاز سرازیر طبیعت شوند، آیا به قول شما این کشتارگران دیگه دست به غارت نمیزنند؟؟
        با این خشکسالی تعداد وحوش کم نمیشود؟
        با توجه به آمار همین تعداد شکار هم نسبت به تعداد گوشتخواران ۳۰ درصد کاهش نشان میدهد، پس یا باید گرگ، پلنگ و اون چهل قلاده یوز علف خوار شوند یا اینکه همکاران غیر مجازتان تا نابودی گوشتخواران تلاش کنند تا شرایط برای شکار همکاران قانونمند شما فراهم شود. و اما درآمد توریسم طبیعی در نیمه جنوبی آفریقا را ۸۰% دیدن توریستها از طبیعت و وحوش از نزدیک و ۲۰%درصد با مجوز شکار تامین میشه. و خود شما بهتر از بنده آگاهید که در دنیا میلیونها نفر حاضرند برای تماشای حیوانات از نزدیک و حتی لحظه شکار درنده ها صدها دلار هزینه کنند. این تفکر احساسیست ؟؟
        اگه شکارچیان در ایران پنج سال دست نگه دارند و نسل کشی نکنند میشه انتظار داشت تعدادی مجوز شکار در آینده صادر بشه. البته همین الانم هستند کسانی که با سوءاستفاده از موقعیتشان مشغول غارتگری، اکنون من و شما دردمان بی تفاوتیست.

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

        • با افتخار شکارچى می‌گوید:

          هموطن گرامى در خصوص تعداد شکارچیان آمار دقیقى در سازمان وجود داره اما با توجه به جمع اورى و مجوز دار کردن سلاحهاى قاچاق آمار دقیقى از تفنگداران اعلان نشده و متاسفانه یا خوشبختانه اکثر کسانیکه سلاح تحویل دادن و مجوز حمل گرفتن شکارچى نیستند این افراد از روى طمع منتظر هستند که دوره انتظار شون تموم بشه و سلاحشون رو بفروشن تا مثلا سودى کرده باشن و نکته جالب اینجاست که هشتاد درصد این تفنگهاى جمع اورى شده استاندارد لازم رو ندارند.
          و در خصوص واژه همکاران غیر مجاز ما یعنى شکارچیان قانونمند فعلا کارى در حیطه شکار انجام نمیدیم و تا همکارى هم داشته باشیم ما تابع تصمیم گیرى سازمان در خصوص شکار و تابع مجوز هستیم ولى این رو مطمئن باشید سازمان مادام بر اینکه با شکارچیان مجاز همکارى نداشته باشه وضعیت به همین منوال خواهش بود و ثانیا جلوگیرى از شکار مجاز تاثیرى در روند خشکسالى و انقراض و تلف شدن گونه ها نداشته و ان چیزى که باعث مرگ و میر جانداران میشه مدیریت چند گانه دستگاههاى نظارتى و اجرایى اعم از جهاد کشاورزى،سازمان منابع طبیعى،سازمان حفاظت محیط زیست میباشد.
          و مهمترین عامل انقراض نسل جانوران وحشى در وضعیت کنونى عدم تولید و تکثیر و وها سازى گونه هاى مختلف جانورى در طبیعت میباشد که این خود از وظائف اصلى و تعریف شده سازمان هست که این مهم تاکنون اتفاق نیفتاده و اگه هم افتاده رسانه اى نشده چون اگه چنین کارى انجام میدادند بارها اعلان کرده بودند .
          هموطن گرامى با آیه یأس خوندن دردى دوا نخواهد شد کم نیستند افراد تواتمندى که امادگى ایجاد شکارگاه و تکثیر گاه حیات وحش را دارند ولى این سازمان هست که باید پا به پیش گذارد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

          • محمد رضا می‌گوید:

            دوست عزیز ممنون که به قانون احترام میگذارید. اما در چند سطر پایانی متاسفانه هر چه تفکر و تعقل کردم پی به این جمله شما: (مهمترین عامل انقراض نسل جانوران وحشى در وضعیت کنونى عدم تولید و تکثیر و وها سازى گونه هاى مختلف جانورى در طبیعت میباشد) نبردم.
            مثال : ببر در ایران چرا از انقراض هم گذشت و از ریشه نابود شد؟
            جزء اینکه انسان تصمیم به نابودی آن گرفت؟ مگر ما هر لحظه اخبار مربوط به شکار و تخریب زیستگاه، آتش سوزی زمین خواری و نسل کشی پرندگان و چرندگان را نمیشنویم؟؟
            ما همین جانورانی که در طبیعت داریم را اگر شکار نکنیم و به حریم و زیستگاهشان تجاوز نکنیم نیازی به تولید و تکثیر ندارد!
            تازه مگر میشود پلنگ و یوز ،خرس ، مرال و… تکثیر کرد و به طبیعت انتقال داد؟؟
            شما فرمودید جلوگیری از شکار مجاز تاثیری در تلف شدن گونه ها نداره! این جمله بارها در نظرات همکارانتان بیان شده اما بدون توضیح اینکه چطور وقتی شما در حال شکار مجاز هستید اون همکار غیر مجازتان در خانه میماند؟
            یا اینکه شکارچیان مجاز هر روز هفته مثل محیط بانان از طبیعت حراست میکنند؟؟
            در این شرایط اسفناک حداقل کاری که می شود انجام داد جلوگیری از شکار مجاز و غیر مجاز است، و متلاشی شدن باندهای شکار و مافیای اسحله!!

            پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

      • شاهین می‌گوید:

        کی گفته افریقا درآمدش از شکاره!
        کشور تانزانیا که بزرگترین پارک ملی جهان یعنی “سرنگتی” رو در اختیار داره دو سوم درآمدش رو از طریق گردشگری طبیعت و سافاری حیات وحش در میاره بدون اینکه هیچ شکاری انجام بشه

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. دوستدار‏ ‏طبیعت‏ ‏و‏ ‏شکار‏ ‏ می‌گوید:

    دکتر‏ ‏دبیری‏ ‏عزیز‏ ‏مبارکه‏ ‏ولی‏ ‏یادتون‏ ‏باشه‏ ‏اگه‏ ‏در‏ ‏مقابل‏ ‏ما‏ ‏و‏ ‏سازمان‏ ‏مسئولیت‏ ‏کاری‏ ‏دارید‏ ‏برای‏ ‏مثال‏ ‏درمقابل‏ ‏بره‏ ‏آهوی‏ ‏هراسانی‏ ‏که‏ ‏مادرشو‏ ‏کباب‏ ‏کردن‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏گرسنگی‏ ‏و‏ ‏ضعف‏ ‏در‏ ‏تاریکی‏ ‏شب‏ ‏با‏ ‏مرگ‏ ‏سر‏ ‏وکله‏ ‏میزنه‏ ‏و‏ ‏حتی‏ ‏بوته‏ ‏گونی‏ ‏که‏ ‏آتش‏ ‏خاکسترش‏ ‏میکنه‏ ‏مسئولیت‏ ‏اخلاقی‏ ‏دارید‏ ‏.‏ ‏موفق‏ ‏و‏ ‏پیروز‏ ‏باشید‏ ‏.‏ ‏

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 6

  5. قرقی می‌گوید:

    امیدوارم آدم منطقی باشه
    کیخا کلا آدم خوبی بود ولی خیلی هم محافظه کار بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  6. جوانان چنارود (اورگان) ، تیزبین، زردکوه بختیاری می‌گوید:

    باعرض تبریک به خاطر منصوب شدن ایشان
    امید است با پشتکار و تلاش های ایشان در عرصه ی محیط طبیعی، سازمان محیط زیستی خوب و کوشا در زمینهی حفظ منابع و برخورد با متخلفان داشته باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  7. امین منصوری می‌گوید:

    تبریک میگم، با آمدن ایشان میتوان تا حدودی به مدیریت صید و شکار امیدوار بود، متاسفانه دکتر کیخا اینکاره نبودند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 13

  8. سجاد می‌گوید:

    درود و تبریک خدمت جناب دکتر دبیری

    امیدوارم شاهد تغییرات و پیشرفت های مناسبی در محیط طبیعی باشیم با آرزوی موفقیت جناب دکتر دبیری
    از همکاران استان یزد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  9. kooshan می‌گوید:

    بنظر میرسد بیشتر مسئولیتهای قبلی آقای دبیری در امور اداری وحقوقی بوده است ، بهرحال ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان امید است در نگاه مدیران “س.ح.م.ز.” ، امر مهم حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور جایگاه شایسته خود را داشته باشد .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  10. برنو می‌گوید:

    آقاى کىخا فقط آمدى و شکار ممنوع کردى, اما تولید فشنگ و تفنگ همچنان در داخل و ورود غیر مجاز سلاح از مرزها را کارى نکردى, از حربه قانون فقط مقابل افراد قانونمند استفاده کردی و رفتى, به ظاهر خوش درخشیدى, اما پیش از رفتن کاش پاسخگوى اینهمه جنایت و کشتارهاى بیشمار که حتمأ آمارشان رادارید, میبودىد, و از طرح به اصطلاح بازدارنده تان کمى بیشتر سخن میگفتید, منظور مناظره سال ۱۳۹۲در شبکه یک است, بله چه فکر میکردید و چه شد!!!!!بروید واقعأ دستتان درد نکند…………….!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. کوشان مهران می‌گوید:

    می گویند یکی از رهبران سوسیالیست آلمان دوران بیسمارک به شدت در رایشتاک،مجلس امپراتوری آلمان، پیگیر احقاق حق کارگران بود و گذشت تا اینکه به مقام وزارت کار رسید. پس از گذشت هفته که بدل به ماه گردید دوستان و مشتاقان افکار او که منتظر انقلاب اساسی و دگرگونی کامل در شرایط کارگران شدند متوجه گردیدند که شرایط چندان تفاوتی ننموده است.
    در پاسخ به گلگی دوستان وزیر سوسیالیست پاسخ داد:

    ” آن روز ها که پشت میز وزارت ننشسته بودم با عمق مشکلات آشنایی نداشتم ولی در این جایگاه اکنون خود نیک می بینیم که عقاید پیشین چندان کارایی ندارد”

    پیشگیری از دست اندازی وتغییر کاربری گسترده در آشوراده،آزاد سازی ساحل هیرکانی، پیگیری وضعیت رودخانه های حفاظت شده ای همچون چالوس که به دوغاب خاک بدل شده اند، پیگیری وضعیت دست اندازی و واگذاری ها در جاجرود و کلاه قاضی و موته می تواند در چند ماه آینده نشانه ای از عملگرا بودن ایشان باشد.

    با دروغ و مرده باد و زنده باد شاید بتوان به شیوه ایرانی گری چند صباحی پیش رفت ولی طبیعت شوخی بردار نیست.

    در دوران رئیس الوزرایی عبدالحسین میرزا فرمانفرما،پدر بزرگ اسکندر میرزا فیروز، حقوق فوج های مقیم تهرات به مدت چند ماه پرداخت نشده و سربازان گرسنه به خشم محل استقرار کابینه را محاصره نموده و افسری را برای فرستادن پیام به پیش فرمانفرما فرستادند.
    شاهزاده با خونسردی گفت:

    ” من که رئیس الوزرای اعلیاحضرت همایونی هستم روزی صد دروغ می گویم بنابراین به شما اجازه می دهم امروز با گفتن دروغ (انشالله همین چند روز حواله مواجب شما عزیزان صادر می گردد) این غایله را ختم بفرمایید”

    خواه دکتر دبیری و یا آقای کیخا هر فردی که مسئول این جایگاه باشد در صورتی شایان تمجید و تعریف است که به حق در کار خویش کوشا و پیگیر باشد و فریب چاپلوسان و ریاکاران هفت رنگ هزار چهره را نخورد.

    می گویند پادشاهی هیچگاه دریا را ندیده وهنگامی که نخستین بار با موج هایی مواجه شد که پی در پی به زیر پای او میب امدند دلیل را از صدر اعظم کهنه کار پرسید.
    وزیر الوزرا چاپلوسانه تعظیمی کرد و گفت:
    “امواج دریا موج موج برای بوسیدن خاک پای مبارک سر خم می نمایند”

    پادشاه سری تکان داد وگفت:
    ” می دانم که دروغ می گویی… ولی اشکالی ندارد، بگو، من از این حرف ها خوشم می آید!!!؟؟؟”

    ایکاش جناب آقای دکتر دبیر و یا هر فرد دیگر که برای مدتی این بار سنگین را بر دوش می گیرند فریب سهمیه های بی مایه خبر چین نوکیا صفت و مهوشان و پریوشان را نخورند و راست تلخ را بر دروغ شیرین ارجح بدانند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  12. طاهری می‌گوید:

    تبریک به جناب آقای دکتر دبیری
    آقای دکتر دبیری مسلط به مناطق تحت مدیریت سازمان بوده و پدر حقوقی محیط زیست ایران است بهترین گزینه ممکن برای این پست حساس در سازمان حفاظت محیط زیست به نحو احسن انتخاب شد
    مطمن باشید محیط طبیعی سازمان دوباره به روزهای عالی بر خواهد گشت
    با تشکر فراوان از جناب آقای دکتر کیخا که در دوران تصدی زحمات فراوان کشیدند

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  13. شاهین می‌گوید:

    خبر بسیار خوبی است جناب دکتر دبیری از بزرگان و دلسوزان سازمان محیط زیست هستند
    از سرکار خانم دکتر ابتکار برای این انتخاب شایسته قدردانی می کنیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>