دولت هرچه سریعتر لایحه منابع طبیعی را به مجلس ارائه کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ردپای سازمان ثبت در بسیاری از پرونده های زمین خواری وجود دارد، گفت: قوه قضاییه نظام ثبتی کشور را باید هرچه سریعتر اصلاح کند.

ردپای برخی مدیران حکومتی در پرونده های زمین خواری

عباس رجایی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، درخصوص اینکه چرا پدیده جنگل خواری و زمین های مربوط به منابع طبیعی در حال افزایش است، گفت: در به وجود آمدن این مشکل به طور حتم اگر بخش های دولتی و یا برخی از مدیران حکومتی دخالت نکنند، مردم عادی قطعا جرأت انجام چنین کاری را ندارند، متاسفانه ردپای این افراد در بسیاری از پرونده های مربوط به زمین خواری و جنگل خواری دیده شده و اگر همه به دنبال مقابله با فساد باشند شاهد چنین اقداماتی نخواهیم بود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، افزود: اما بدون شک عوامل بسیاری در افزایش این پدیده موثر هستند، به عنوان مثال در طرح هادی روستایی و آنچه که در بررسی این موضوع در حوزه منابع طبیعی در مجلس ناکام ماند پیش بینی شد که برای توسعه آتی روستاهای کشور حدودا یک و نیم برابر مساحت موجود هر روستا در طرح هادی قرار بگیرد، تا به این طریق برای جلوگیری از مهاجرت امکانات زندگی و اشتغال برای جوانان در نظرگرفته شود.

دولت هرچه سریعتر لایحه منابع طبیعی را به مجلس ارائه کند

وی تاکید کرد: البته این موضوع قانونمند نشد، ولی بنیاد مسکن با توجه به چنین بحثی برای توسعه آتی روستاها مشغول انجام برخی اقدامات است، اما بارها مشاهده شده که برخی افراد که از شهرها برای انجام امور ییلاقی به روستاها می روند تخلفاتی را خارج از چارچوب های قانونی در حوزه زمین خواری انجام داده و البته شورای حفظ حقوق بیت المال در هر استان با این پدیده مقابله کرده و حکم به تخریب  داده است.

رجایی با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریعتر لایحه منابع طبیعی را به مجلس ارائه کند، تصریح کرد: اگر دولت این لایحه را به مجلس ارائه نکند، نمی توان از پدیده زمین خواری و جنگل خواری جلوگیری کرد. همیشه اراضی اطراف شهرها و مناطق حساس کشور مورد طمع برای زمین خواران بوده است و متاسفانه ادارات ثبت همراهی و همیاری بسیاری در ارائه سندهای غیرقانونی کردند.

ردپای مسئولان ثبت در زمین خواری

این نماینده مردم درمجلس نهم ادامه داد: به طور حتم نمی توان ردپای مسئولان سازمان ثبت اسناد را در موارد زمین خواری مشاهده نکرد و گاهی به صورت جعلی اسنادی تهیه شده و زمین های دولتی را تصرف کردند، بنابراین امیدواریم که قوه قضاییه به اصلاح نظام ثبتی کشور بپردازد و بحث کاداستر به طور کامل در همه اراضی شهری، روستایی، منابع طبیعی و کشاورزی تعمیم داده شود تا از تخلفات جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: البته سازمان جنگل ها و مراتع برای حفظ اراضی و جنگل ها باید از نیروی انسانی، امکانات و بودجه مناسب برخوردار باشد که در این زمینه ضعف هایی در کشور وجود دارد.

به گزارش خانه ملت، طرح هادی روستایی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونت گاه های روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

———————————————————————————————————————————————————————————

تداوم طرح هادی روستایی تهدیدی برای تغییر کاربری اراضی گیلان

همچنین اواخر ماه گذشته احمد سیاوش پور رییس کل دادگستری گیلان در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان با اشاره به قرار گرفتن بخش عظیمی از اراضی کشاورزی در اجرای طرح هادی روستایی، تداوم این طرح را یکی از تهدیدات تغییر کاربری اراضی در استان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیار میرزا، سیاوش پور با تاکید بر اینکه طرح هادی بیش از نیاز روستاها دیده شده و اکنون بخش زیادی از اراضی کشاورزی استان را تهدید می کند، از بنیاد مسکن خواست تا با بازنگری و محدود کردن روستاها و تعیین محدوده به اندازه نیاز روستاها، از تهدید تغییر کاربری اراضی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه باید در جاهایی که خطر تهدید تغییرکاربری هست، طرح هادی بازنگری شود تصریح کرد: بخش هایی که اراضی ملی به ویژه سواحل را تهدید می کند، در اولویت بازنگری قرار بگیرد.

————————————————————————————————————————————————————————————–

یکی از مشکلات تغییر کاربری اراضی کشاورزی طرح‌های هادی روستایی است

رئیس سازمان امور اراضی کشور روز سه شنبه ۹۴/۴/۲ به مناسبت افتتاح سامانه ۱۳۱ یگان حفاظت از اراضی کشور در نشست خبری یکی از مشکلات تغییر کاربری اراضی کشاورزی را طرح‌های هادی روستایی عنوان کرد و گفت: یکی از شگردهای متخلفان برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی، استفاده از طرح‌های هادی روستایی است، به گونه‌ای که زمینی را در حاشیه شهر یا روستا انتخاب می‌کنند و با الحاق آن به منطقه شهری یا روستایی قانون را دور می‌زنند و به نام قانون تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی را رقم می‌زنند.

قباد افشار اظهار داشت: جلوگیری از الحاق اراضی جدید به روستاها ارتباطی با ساخت و ساز روستائیان در محل سکونت‌شان ندارد، چراکه آنها و فرزندان‌شان می‌توانند در محدود قانون اجازه ساخت و ساز داشته باشند. اما توصیه می‌شود برای جلوگیری از سودجویی عده‌ای در این مناطق، روستاییان خود اقدام به دریافت مجوز ساخت و ساز کنند، چراکه این مجوزها بدون هیچ هزینه و اتلاف وقتی برای روستاییان صادر می‌شود و تنها از زمین‌خواری عده‌ای سودجو جلوگیری می‌کند.

+15
0
  

9 دیدگاه

  1. محمد رضا می‌گوید:

    تغییر اراضی طبیعی به شخصی و سازمانی بی شک شباهت های بسیاری با دهه پنجاه دارد که هر فردی با دیوار کشی یا سنگ چینی، محلی در جوار روستای خود مشخص میکرد و عملاً مالک آن میشد!
    این رفتار سر منشاء این بود که زمین روستایی اصلا ارزش مادی نداشت و مردم روستا قرابت بیشتری به کوچ به شهر داشتند و حتی خانه و کاشانه خود را همان طور رها مینمودند، تا ابتدای ده هفتاد این عمل خیلی مرسوم بود و علت دیگر هم این بود که اغلب مردم میلی به خرید زمین نداشتند چون ارزش پول بیش از زمین بود و حتی بر این باور بودند که زمین زحمت و دردسر داره و گاهی هم غناعت بسیار در مال دنیا.
    از میانه دهه هشتاد دوباره میل به خرید زمین افزایش پیدا کرد. این بار با تفکرات جدید. پول داشت ارزش خود را با سرعت از دست میداد، اغلب مردم حریص و طماع شده بودند. همه زمین و ملک را عامل موفقیت در آینده میدانستند که این هم به خاطر استفاده ناصحیح از درآمد نفت و گاز بود، بعضی با استفاده از موقعیت و نفوذ خود در بعضی دستگاهها تغییر کاربری اراضی و زمین خواری را به معنای واقعی انجام میدانند.
    خلاصه ایجاد رقابتی شده بود میان اشخاص حقیقی و حقوقی. اکنون هم اراضی روستایی که در حفظ و حراست همیشه مظلوم بوده. اگر امروز مسکن شهری با رکود مواجه شده ، ویلا سازی و خرید و فروش آن بازار گرمی دارد. رکود مسکن هم اثرات مثبت و هم منفی دارد. یکی از تاثیرات مثبت آن ثبات قیمت است.
    اگر رکود بخش مسکن روستایی، بازار دلالان و مافیا را دچار کسادی کند و باعث خداحافظی آنها از این حوزه شود، پس امیدواریم رکود بی پایانی به سراغشان آید. …..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  2. رشید می‌گوید:

    هردم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  3. برنو می‌گوید:

    بله طرحهاى هادى بجاى ساماندهى وضعىت روستاها ,فقط منجر به افزاىش محدوده روستاها شده و باعث روانه شدن زمین خوران و بساز و بفروشها به روستا ها شدند و همین امر باعث بروز مداخلات فراوان و منفعت طلبانه در روستاها شد که نمونه هاى بارز آن را در روستاهاى همجوار پارک هاى ملى و مناطق حفاظت شده به خوبى میتوان شاهد بود که باعث دست درازى و هجوم مردم به مناطق یاد شده گردید, بطور مثال , کلاردشت , نور و سایر روستاهاى شمال, لواسانات و ورجین, هفتاد قله و خیرآباد, تنگ صیاد و فرخ شهر و نمونه هاى بارز فراوان و این بدان معناست که تهیه کنندگان و دست اندرکاران طرح هاى بالادست به محىط زیست بعنوان مسئله اى دست چندم و کم ا رزش مینگرند که البته نمونه اى دیگرى را همچون احداث جاده تهران شمال, جنگل گلستان و ……. بخوبى میتوان دید, آرى محیط زیست در ایران بعنوان موضوعى دست و پاگیر و کم ارزش نگریسته میشود,و پایان ناگوارى براى این مرز و بوم بهمراه خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. kooshan می‌گوید:

    اگر اخبار کشور را در چند دهه گذشته مرور کنیم همواره مشکلات و مسائل بصورت موردی از زبان مقامی دولتی یا نماینده ای از مجلس ویا مسئولی قضائی عنوان شده که گرچه بجای خود صحیح است اما نتیجه بخش نبوده و بعد از چندی بفراموشی سپرده شده تا مجالی دیگر که باز بخش دیگری از نتایج عدم اقدام اصولی جهت حل مشکلات نمایان شده و باز این روند ادامه یابد مثلأ در حال حاضر که وضعیت ریزگردها و گرد و غبار و آلودگی هوا و کاهش منابع آب حادتر شده شاهد اظهاراتی موردی در این باره هستیم اما اگر مشکلات تخفیف یابد ، موقتأ مشکل هم تا زمانی دیگر از یادها میرود .
    واقعیت این است که حل عمده مشکلات کشور در همه زمینه ها و از جمله محیط زیست با در پیش گرفتن راهکارهائی اصولی و همه جانبه مقدور است که بتواند همزمان با پیشرفت و توسعه متوازن کشور در ابعاد داخلی و خارجی ، ملاحظات و الزامات زیست محیطی را نیز مورد توجه قرار دهد و این امر با وحدت نظر بر سر این موضوع در سطوح عالی نهادها و مجامع سیاستگذاری کشور و با اقدام نهادهای سه گانه مدیریتی کشور در جهت اجرای این سیاستها ممکن است ، در این مسیر تعامل و همکاری مطلوب مدیریتهای مختلف کشور یک عامل مهم برای دستیابی به حداکثر نتایج سازنده و مثبت است .
    طبیعتأ مردم و نیز علاقمندان حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور از این اقدامات مجامع سیاستگزاری و نهادهای مدیریتی کشور که با هدف پیشرفت و توسعه پایدار کشور و تأمین رفاه و معیشت آنها با حفظ سرمایه های طبیعی کشور انجام می شود استقبال و حمایت خواهند کرد .
    در اینجا بد نیست به رواج استفاده از اصطلاح “دور زدن قانون” نیز اشاره ای شود که تابحال معنی مشخصی از آن ارائه داده نشده است اما بسیار بکار برده می شود ، آنچه که در این رابطه می توان گفت این است که یک اقدام و عمل یا مطابق قانون بوده و یا غیر قانونی است حال اگر قانونی جامع و مانع نیست بهتر است آن را اصلاح کرد تا امکان نقض آن نباشد، بکارگیری این واژه این تصور را ایجاد میکند که علاوه بر انجام اقدامات قانونی و یا ارتکاب اعمال غیر قانونی ، اقدامات نوع سومی هم وجود دارد که نه این و نه آن است بلکه “دور زدن قانون ” نام دارد که فرض درستی نیست و فقط باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در ذهن شنونده و مخاطب می شود .

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    آخه وقتی کشاورزی ارزش نداره واسه چی زمین نگه داریم میفروشیم ویلا بسازن توش حال کنن ملت

    حالا قبلن منابع طبیعی بود که بود الان که من سند دارم

    اینم واکنش یک روستایی وقتی این خبرو براش خوندم؟!؟!؟

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  6. مرتضی باقری می‌گوید:

    در موارد زمین خواری باید برخورد قاطع شود.

    فرقی نمیکند چه افراد مسئول و چه غیر مسئول

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. پیروز می‌گوید:

    آیا مقامات نمیدانند در مواردی که ویلا یا ساختمان تخریب میشه بعد از آن کشاورزی صورت نمیگیره؟

    کاری که بدرد مردم بخوره انجام نمیشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  8. واقع نگر می‌گوید:

    با سلام
    متاسفانه در مملکت ما بعضا طرح هایی که توسط نمایندگان محترم مطرح یا تصویب می شود با حقیقت موجود فرسنگها فاصله دارد. طرح موضوع این خبر نیز اینگونه می باشد و معلوم است هیچ مطالعه یا بستر سازی برای مطرح کردن و پیاده سازی آن نشده است. بهتر است نمایندگان محترم بجای نشستن و بیان این گونه مطالب کاملا دور از واقعیت موجود، به روستاهای مربوط به حوزه های انتخابیه خود سفر کنند و وضعیت موجود را بررسی و مطالعه دقیق و کارشناسی نمایند و پس از آن موضوع را به همراه راه حل کاربردی آن ارائه نمایند. با امید به چنین روزی.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  9. ناشناس می‌گوید:

    اینا دارن جنگلها رو درسته قورت میدن دیروز داشتیم از جاده رامسر می گذشتیم لابه لای جنگلها تا نوک کوه ویلا ساخته بودن خیلی صحنه دلخراشی بود ما که از مسافت خیلی دور تونستیم این ساخت و سازها رو ببینیم یعنی وقعا سازمان جنگلداری یا سازمان منابع طبیعی این ویلاها رو نمی بینن ؟
    چرا جلوی اینا رو نمی گیرن ؟ اگه هر کی واسه خودش بخواد وسط جنگل ویلا بسازه و این همه آتش سوزی که به جان جنگلها افتاده و این همه درختان جنگلها رو که دارن قطع می کنن اگه همینطوری بخواد ادامه پیدا کنه تا چند سال آینده جنگلها هم به سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار میشن به خصوص جنگلهای هیرکانی شمال ایران با قدمت چند میلیون سال که در نوع خود نادرترین و با ارزش ترین و حیاتی ترین جنگلها ی جهان به حساب میاد و خدای نکرده نابودی این طلای سبز و حیاتی خسارات بی شماری از جمله سرازیر شدن سیلاب رودخانه ها به داخل شهرها و ویران شدن خانه ها و مرگ هزاران انسان و آواره شدن هزاران هزار انسان دیگر و در یک جمله مرگ زندگی در شمال ایران رو به دنبال داره
    از مسئولان خواهشمندیم لااقل جلوی ساخت و ساز ویلاهایی که در معرض دید دوستداران و علاقه مندان به جنگلها و طبیعت سبز هستن رو با قاطعیت بگیره تا دل پر از عشق و احساس لطیف شان به جنگلهای سرسبز و انبوه غمگین و آزرده نشه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>