تصویربرداری از یک خرس قهوه ای هنگام تغذیه از کندوهای عسل در خرم آباد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال دریافت گزارشات مکرر از ورود شبانه یک خرس قهوه ای به محوطه یک زنبورداری در منطقه شکار ممنوع هشتاد پهلو و وارد نمودن خسارت به کندوهای عسل، محیط بانان و کارشناسان محیط زیست خرم آباد جهت بررسی شکایت عازم محل مذکور شدند.

رئیس اداره محیط زیست خرم آباد در این باره گفت: مامورین پس از بررسی های میدانی نسبت به نصب دوربین تله ای در مقابل کندوهای عسل اقدام نموده و محل را ترک کردند.

کامران فرمان پور اظهار داشت: پس از گذشت چند روز در بازبینی حافظه دوربین تله ای، تصاویری از یک خرس قهوه ای بالغ مشاهده گردید که شبانه بر سر کندوها حاضر شده و به تغذیه از عسل ها می پردازد.

در ماه های اخیر گزارشات زیادی از تخریب باغات، مزارع و حمله به دام های اهلی توسط حیات وحش به محیط زیست منتقل شده است.

روند فزاینده تخریب زیستگاه ها و ورود دامداران به عرصه های بکر و دست نخورده موجب افزایش تقابل انسان و جانوران وحشی شده است.

تصاویر تهیه شده توسط دوربین تله ای از یک خرس قهوه ای در خرم آباد که شب ها به سراغ کندوهای عسل می رود

مسئولیت خسارات وارده توسط جانوران وحشی به عهده کیست ؟

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در اکثر موارد بی احتیاطی و بی مبالاتی چوپانان و باغداران منجر به بروز خسارت از سوی حیات وحش به آنان می شود اما این طبیعت و جانوران وحشی هستند که می بایست تاوان این کوتاهی ها را پرداخت نمایند.

بطور حتم دامداران، باغداران و زنبورداران باید نسبت به تامین ایمن سازی محل کسب و حفاظت از سرمایه های خود اقدام نموده و یا آنها را بیمه کنند.

در صورت بروز خسارت توسط جانوران وحشی، این مسئولیت متوجه فردی است که نسبت به ایمن سازی مزرعه خود اقدام نکرده است.

در مورد اخیر، فرد زنبوردار می بایست با حصارکشی مناسب در اطراف کندوهای خود از نزدیک شدن خرس و هر جانور وحشی دیگر به کندوها جلوگیری نماید.

تصاویر تهیه شده توسط دوربین تله ای از یک خرس قهوه ای در خرم آباد که شب ها به سراغ کندوهای عسل می رود

اینکه کندوها در طبیعت و در فضای باز رها شود و توقع اینکه خرس به آنها نزدیک نشود و یا اینکه گله گوسفندان بدون تعداد مناسب سگ گله و چوپان مطمئن و کارآزموده به صحرا فرستاده شود و پس از حمله جانوران وحشی انتظار داشته باشیم که سازمان محیط زیست در تمام موارد نسبت به پرداخت خسارت اقدام کند، توقعی بی جا و خواسته ای غیرمعقول است.

چراکه در صورت تامین خسارت از سوی سازمان، خرس مجددا هر شب به کندوها آسیب خواهد رساند و هر روز محیط زیست می باید خسارت وارده در شب قبل را جبران کند!

سازمان محیط زیست وظیفه دارد موارد بروز خسارت جانوران وحشی به افراد محلی را بررسی نماید و در صورت رعایت کلیه موارد ایمنی و بروز حوادث پیش بینی نشده و بروز خسارات در خارج از عرصه های طبیعی نسبت به پرداخت آن اقدام نماید.

بطور حتم کارشناسان و محیط بانان نیز راه حلی برای جلوگیری از بروز خسارت توسط خرس به کندوها ندارند و انجام روش هایی چون شلیک تیر هوایی در منطقه و روشن نمودن آتش در طول شب تاثیری در دور شده خرس از قلمرو خود و عدم مراجعه مجدد جانور به کندوها نخواهد داشت.

دامداران و باغدارن می بایست با حصارکشی، فنس کشی و اتصال جریان برق با ولتاژ پایین به فنس ها، استخدام نگهبان و چوپانان مطمئن، استفاده از سگ های نگهبان و سایر روش ها از سرمایه های خود در مقابل حملات حیوانات وحشی حفاظت کنند و در غیر اینصورت مسئولیت خسارات وارده به عهده خود آنان خواهد بود.

دامداران و باغدارن اجازه تعرض و کشتار جانور مهاجم را ندارند، چراکه در این صورت مرتکب جرم شده و توسط ضابین قضایی (محیط بانان) تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و در مراجع قضایی محکوم و مجازات خواهند شد.

خوشبختانه با افزایش بهای جانوران وحشی به لحاظ ضرر و زیان، در صورتیکه دامداران، باغدارن، شکارچیان متخلف و غیره اقدام به شکار و یا کشتار حیات وحش بخصوص گونه های شاخصی چون خرس قهوه ای و پلنگ نمایند می بایست مبالغ سنگینی را بعنوان جریمه پرداخت نموده و از جنبه عمومی جرم نیز در دادگاه محاکمه و به جزای نقدی و یا حبس تا سه سال محکوم خواهند شد که این موضوع تا حد زیادی از تعرض به گونه های جانوری وحشی می کاهد.

+275
-184
  

57 دیدگاه

  1. حداد می‌گوید:

    نوش جونش….

    پر طرفدار Thumb up 90 Thumb down 53

  2. سالاری می‌گوید:

    البته حصار کشی شدنی نیست چون کندوها در طول سال مرتب جابه جا می شوند. ولی می تونستند نگهبانی بدهند یا آتش روشن کنند.
    چند سال پیش توی منطقه ای گرازها به مزارع خسارات زیادی می زدند. کشاورزها هم بهشون شلیک می کردند ولی اینقدر تعداد گرازها زیاد بود که کشاورزها از کشتنشون خسته شده بودند.
    البته اون زمانها مثل الان برای کشتن حیواناتی مثل گراز سختگیری در کار نبود. حتی چندبار خود محیط زیست آمد و تعدادی از گرازها را با تفنگ ام یک زدند ولی باز هم اثری نداشت. تا اینکه کشاورزها، سرتاسر مرز زمین های کشاورزی را با حلب های خالی روغن ۵ کیلویی با فاصله حدود ده متر محصور کردند و شبها توی اونها گازوییل و روغن سوخته موتور می ریختند و آتش می زدند.
    با این کار تونستند شر گرازها رو از سرشون کم کنند.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

    • چطور کندوها را میشه جابجا کرد ولی حصار را نمیشه؟
      اتفاقا حصار سیار بسازن که به هم پیچ و مهره بشه یا اینکه نر و مادگی داشته باشه قطعاتش تو هم بره راحت میشه بازش بکنند ببرند یک منطقه دیگه نصب بکنند.
      بعد این آتش زدنی که میگین خب دست اول زنبورها را فراری نمیده؟!

      داغ Thumb up 9 Thumb down 15

      • دوست می‌گوید:

        خرس نگاه میکنه میبینه حصاره و منصرف میشه؟!
        شاید بگه ملک شخصیه و درست نیست وارد بشم؟!

        مرد حسابی خرس میدونی چند کیلو وزن داره و چقدر زور داره؟!حصار پرتابل بسازند؟!

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

      • سالاری می‌گوید:

        دوست من شبها آتش اطراف محل روشن کنند. شبها که زنبورها فعال نیستند.

        داغ Thumb up 4 Thumb down 9

    • پندار نیک می‌گوید:

      فنس کشی و محصور کردن به هر طریق در اینگونه زمینها و حتی باغها ممنوع و مغایر با قوانین جهاد کشاورری است و حکم تخریب میدهند.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  3. امیرحسین می‌گوید:

    گوارای وجودش

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 40

  4. محمد رضا می‌گوید:

    امیدواریم برای این خرس اتفاق بدی نیفته و کندو داران اون موانعی که ذکر شد را ایجاد کنند و بعد از آن اگر خسارتی وارد شد سازمان زیان وارده را جبران کند، باز همین که آسیبی به حیوان نزدند جای تشکر و قدردانی دارد.

    ممنون از گزارش خوبتان.

    تصاویر زیبای خرس قهوه ای برای دسکتاپ.
    ۱zoom.me/zh/wallpaper/346904/z1271
    1zoom.me/zh/wallpaper/322943/z1822.3

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 5

  5. مهدی می‌گوید:

    یعنی چی نوش جونش؟؟

    محیط زیست هم توجیه خوبی پیدا کرده و به بهانه اینکه حیوانات وحشی در قلمرو خودشون به انسان ها ضرر و زیان میزنن از پرداخت خسارت طفره میرن

    این زنبوردار چه گناهی کرده که همه سرمایه ش از بین میره
    نکنه انتظار دارین کندوهاشو بیاره وسط شهر یا روستا زنبور داری کنه؟؟

    همین حرفها باعث میشه کشاورزان و دامداران محلی سرخورده بشن و انتقام خودشون رو از جیات وحش با کشتن حیوانات بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 26

    • متاثف می‌گوید:

      اون منطقه ای که اون زنبوردار رفته مطمعنا منطقه بکری هستش..اون زنبوردار یا باید زنبورشو جابجا کنه جایی که قلمروی خرس نباشه یا اون عسلی که به واسطه بکر و غنی بودن اون منطقه حتما خیلی بیشتر برداشت میکنه رو یه مقدار کمیشو برا نگهبانی و دور کردن خرس از کندوهاش هزینه کنه.. نیازی به چیدن زنبوراش داخل شهر هم نیست!!

      پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 13

      • کیوان می‌گوید:

        سلام عزیزم اولا بوی عسل اونقدر برای خرس تحریک کننده است که وقتی استشمام کنه بکر و غیر بکر سرش نمیشه میره سراغش دوما مقداری نمیخوره بدترین کاری که میکنه اگه ازنبوردار متوجه نشه همه کندو هارو نابود میکنه و طرف ورشکسته میشه راه کار اینه زنبور دار خرس رو فراری بده و محیط زیست هم خسارت وی رو بده

        پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

    • محمد رضا می‌گوید:

      کاربر مهدی نظر شما منطقی است اما تغذیه خرس از عسل نیز سابقه بیش از حضور کندو داران داره، در واقع اگر بخواهیم به مقصر اصلی این داستان اشاره کنیم باید از برخی افراد محلی تنبلی نام ببریم که در فصل بهار و تابستان با برداشت بی رویه از عسل کندوهای زنبورهای وحشی در ارتفاعات موجب نزدیک شدن خرس به این کندوها میشود، حال لازم است با این افراد که متاسفانه تعدادشان هم کم نیست برخورد قضایی شود.

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

    • دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      یکی بگوید حیوانات برای زندگی بکجا بروند که دست انسانها بانها نرسد و با محدوده انسانها در تداخل نباشند ؟ آیا جایی هست ؟
      برخی از این زنبورداران بخاطر زنبورهایشان اقدام بکشتار دسته جمعی پرنده زنبورخوار زده اند و شاید کشتن خرسها
      کسی میداند چگونه می توان به پرنده زنبورخوار فهماند که نباید زنبور کندودار را بخورد آنهم کندویی که در حریم زندگیش میباشد !
      اگر کمی عادل باشیم این انسانها هستند که بقصد تامین معاش و مکان زندگیشان به طبیعت دست درازی میکنند و کوتاه هم نمیایند
      حیوانات در برابر انسانها جایگاهی ندارند و بسیار آسیب پذیرند نگاه به جثه آنها نکنید خرسها را براحتی میکشند

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  6. چغوک می‌گوید:

    حصارکشی منجر به احساس تملک اراضی می شود ! .
    فنس کشی های بی ظابطه می تواند جان حیوانات را تهدید کند ؛ خبرهای زیادی از گیر افتادن خرس ها در فنس ها منتشر می شود .
    جریان برق با ولتاژ پایین ممکن است خطر آفرین باشد و بالابردن عمدی این ولتاژ می تواند حادثه بوجود آورد .
    استفاده از سگ های نگبان در مناطق طبیعی ، مشکل آفرین است و سگ ها آسیب زیادی به طبیعت می زنند .
    استخدام چوپان و نگهبان هم در بسیاری اوقات باعث جذب دوستانی متخلف شده و خبرهای مناطق طبیعی منتشر می شوند .

    روزگاری حرم امام رضا ( علیه السلام ) مملو از کبوتر بود و این پرندگان در تمام جاهای حرم لانه سازی می کردند ؛ امروزه روی گنبد و سایر بناهای مرتفع حرم نمی توانید کبوتری ببینید ؛ اگر کبوتری را داخل صحن به پرواز درآورید ، به محض رسیدن به نزدیک سقف و بالای صحن ها ، مثل اینکه ضربه ای به جانور بخورد ، به پایین فرار می کند ؛ دستگاه های تهویه ی بزرگ روی سقف ها ، ممکن است کبوترها را به درون کشیده و باعث آلودگی شدید شوند ؛ بوی بد ناشی از حضور انبوه کبوترها هم باعث آزار زائران می شود . دستگاه های تولید امواج با فرکانس بالا ، نصب شده روی قسمت های مختلف حرم ، کبوتر ها را فراری داده و به طرف پایین می رانند .
    من از قیمت ، کیفیت و چگونگی دسترسی به این دستگاه ها اطلاعی ندارم اما راهکار مناسبی باید باشد ؛ کافی است که چند منبع تولید موج را در فاصله های مناسب و همپوشانی دقیق با یکدیگر قرار دهیم تا حیوانات به محدوده ی مورد نظر نزدیک نشوند و بعد از پایان کار هم دستگاه ها را جمع آوری کنیم .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 13

    • علی می‌گوید:

      آخه یه زنبور دار چقدر درآمد داره که اینکارو بکنه ؟؟؟اونم واسه ۳ ماه

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

    • محمد ابراهیمی می‌گوید:

      پیشنهاد بسیار منطقی و معقولی رو فرمودید، این دستگاهها برای استفاده شهری در حدود سیصد تومن قیمت داره، به احتمال زیاد بشه برای خرسها هم اونو طراحی کرد (با توجه به شنوایی بسیار حساس خرسها)
      در حال حاظر این دستگاهها در داخل کشور برای پشه و مگس و پرندگان و عقرب و … ساخته میشن

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • احمد می‌گوید:

      این دستگاهای تولید امواج با فرکانس بالا خودش باعث اسیب زدن به موجودات زنده میشه بعضی ها میگن باعث عقیم شدن میشه

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  7. مهسا می‌گوید:

    باید زنبوردار و باغدار را مکلف و ملزم به حصار کشی مناسب کنند تا آسیبی به انسان یا حیوان بی گناه نرسد.
    حیوان هیچ تقصیری ندارد ، بر طبق غریضه اش به سمت خوراکی ها میرود.
    انسان با شعور و شرف باید با فراهم کردن تمهیدات لازم از بروز هر نوع آسیبی به خودش و طبیعت پیشگیری کند.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 13

    • علی می‌گوید:

      خود منابع طبیعی ومحیط زیست اجازه چنین کاری رو نمیدن…. متاسفانه مشکل اینجاست که یه سری افراد توی شهر نشستن و اظهار فضل میکنن….

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

    • مهدی می‌گوید:

      اولا فنس کشی در طبیعت غیر قانونیه چون زمین مربوط به منابع طبیعیه
      دوم به دلیل جا به جایی فصلی زنبورداران ، امکان فنس کشی نیست چون هی باید فنس ها برداشته و اجیگذاری بشن
      و اون دوستانی که حرف از روشن کردن آتش میزنن ، دوستان عزیز روشن کردن آتش خودش باعث صدمه زدن به طبیعت و خصوصا زنبورا میشه و حتی ممکنه باعث آتش سوزی در منطقه بشه

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  8. متاثف می‌گوید:

    اینا که گفتین زنبوردار باید خودش تدبیری بیندیشه تا خرس نیاد سر کندوهاش کاملا درسته… ولی شانسه خرسه بگه که زنبورداره از محلیای اون منطقه یا روستایی یا عشایر نباشه والا کارش تمومه…..
    آخه اینا تمام کوهستان و مراتع رو ماله خودشون میدونن و هیچ جنبنده ای به غیر اونا حق استفاده از اونو نداره

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

  9. اهورا می‌گوید:

    خرس عاشق عسله خدا کند بلای جانش نشود…
    در این منطقه هشتاد پهلو فکر کنم ۲ سال پیش پلنگی به ضرب گلوله کشته شد!!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  10. صادقs می‌گوید:

    برخلاف گله گوسفند که ورودش به هر منطقه ای باعث تخریب پوشش گیاهی و ضرر و زیان به طبیعت میشود حضور زنبور عسل، این گرده افشان طبیعی برای بقای بسیاری از گیاهان لازم و ضروریست، به طوری که ارزش اقتصادی که زنبور به زنبور دار می‌رساند در مقابل ارزش گرده افشانی که برای طبیعت میکند ناچیز است.
    امروزه در کشورهای پیشرفته توجه ویژه ای به نقش زنبور عسل در طبیعت و کشاورزی میشود.
    جا دارد که سازمان ح م ز با توجه به نقش مثبت زنبور عسل در طبیعت حضور کندوهای زنبور عسل را با حضور گله گوسفندان در یک رده قرار ندهد و به عنوان متولی برای مشکلات از این دست به فکر راه حل مناسب باشد.
    ضمن اینکه به راه حلهای اشاره شده در متن خبر ایراداتی وارد میباشد و برای یک زنبوردار ، این راه حلها عملی میباشد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  11. احسان ک می‌گوید:

    سازمان محیط زیست باید با همکاری دوستداران محیط زیست ، صندوقی راه بندازه جهت پرداخت خسارت به زیان دیدگان از حیات وحش . به نظر بنده برای دامداران و کشاورزان زیان دیده یک انگیزه ایجاد میشه واسه همکاری….

    داغ Thumb up 9 Thumb down 7

  12. عیسی می‌گوید:

    شاید کل در آمد یک خانواده همان کندوهای عسل باشد.
    محل های مشخص را دیوار کشی کنند. اجاره را از زنبورداران بگیرند
    افراد سودجو هم نمی توانند مدعی شوند برای تصرف منابع ملی
    کل درآمد را هزینه آموزش افراد محلی برای مراقبت از محیط زیست کنند

    داغ Thumb up 11 Thumb down 9

  13. آ.ک می‌گوید:

    این توجیه ها کمکی به درامان ماندن خرس نمیکند
    اگر سر توجیه باشه کل کشور سیستم محیط زیستش باید عوض شود……..
    محیط زیست باید پرداخت کند ضرر و زیان را
    باید برای حصار کشی و محدوده گذاشتن کندوه ها حما یت کنند و حدی مشخص کنند
    اگر اینطور برخورد کنند دیگر هیچ زنبوردار یا دامداری نمی آید بگوید که خرس یا …. به من خسارت زده و فورا به فکر کشتنش می افتند چون درصورت کشته شدن این خرس اولین مضنون همین زنبوردار هست…
    الان این دامدار چه مزیتی برایش داشت که یک گزارش درست به محیط زیست داده و محیط زیست اینهمه معطلش کردند تا ببینند حرفش راست هست یا دروغ آخر کار این طور جوابش میدهند
    اکثر مردم عشایر و روستایی ما اکثرا این چیز ها را قبول نمیکنند
    واقعا متاسفم برای محیط زیست لرستان که بجای راضی کردن و گسترش فرهنگ حفظ حقوق حیوانات اینطور با جری کردن فرهنگ بی اعتمادی به سازمان محیط زیست را پراکنده کرد که جان صد ها خرس و پلنگ دیگر را تا چند سال آینده به خطر انداخت
    خودتان هم دیده اید
    چند نفر ازعاملین کشته شدن پلنگ ها و خرس ها در سال اخیر شناسایی شدند؟
    بله قبول دارم
    جریمه ها افزایش یافت و باید افزایش می یافت
    اما با این لحن تهدید آمیز محیط زیست بیشتر و بیشتر پتانسیل نفرت از حیات وحش بین چوپانان و زنبورداران افزایش می یابد
    که در دراز مدت تاثیراتش پیدا خواهد شد
    اینجا مقصر اگر تنها و تنها زنبوردار بود کاری نداشتم ولی مشکل از کل سیستم هست
    باید زنبور دار را راضی نگه دارند و برای جلوگیری از ادامه ضرر و زیان در مورد مکان کندو و حصار کشی حمایت کنند
    و قانونی در این موارد برای جلوگیری از اصطحکاک مردم با حیات وحش قانون تصویب کنند
    مهم ترین اقدام برای خرس و پلنگ ایران تصویب قوانینی برای جلوگیری از این تقابل هست

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  14. آ.ک می‌گوید:

    و قانونی در این موارد برای جلوگیری از اصطحکاک مردم با حیات وحش قانون تصویب کنند
    مهم ترین اقدام برای خرس و پلنگ ایران تصویب قوانینی برای جلوگیری از این تقابل هست

    داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  15. عیسی طلعتی می‌گوید:

    جناب دیده بان آیا تعداد سگهای زیاد که نگهبان گله باشند در مناطق حفاظت شده کار معقولیست؟ آیا این سگها و حتی وجود گله ها در مناطق چهاگانه کار معقولیست؟ آیا رفت و آمد بیش از حد زیاد افراد محلی به مناطق چهارگانه کار درستیه؟ همه اینها معضلات و مشکلات و خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست میزنن. نمونه بارزش طاعون اخیر بود. نمونه بارز وجود سگهای گله نابودی سیاه گوشها در شمال و شمال غربی کشور بود. پس باید یه فکر اساسی و مدیریت شده برای این معضلات بشه. انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  16. شوکا می‌گوید:

    جمع کنید بره این زنبورداریا رو ببنید دنیا کجاس ما کجاییم ؟!!؟!!!
    دامداری سنتی کشاورزی سنتی زنبورداری سنتی مگه زمان قاجاره !!؟؟!!؟!!؟!!

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  17. reza می‌گوید:

    این خرسم مرده فرض کنید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 6

  18. sina می‌گوید:

    امیدوارم زنبورداران عزیز در چنین مواردی عاقلانه برخورد کنند واز آسیب رساندن به خرس خودداری کنند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  19. یک مستند نشون میداد در مورد خرس های قطبی که میان نزدیک شهرها، یک پژوهشگر یکسری بلندگو که امواج صوتی را به جای پخش شدن در همه راستاها، فقط در یک راستای خط مستقیم منتشر میکرد را از ارتش آمریکا گرفته بود و باهاش صدای خرس نر را بروی خرس های مهاجم پخش می کرد و همه خرس ها فکر می کردند ارباب بزرگ اومده فرار میکردن!
    راه حل های کم ضرر هم هست ولی کو تکنولوژیش!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

  20. حق گو می‌گوید:

    این چه جوابیه اون کندودار باوجدان اگه خودش دست به کارمیشد بهتر بود؟
    حالا که خرتون از پل رد شده این جوابتونه با همین کاراتون باعث نابودی محیط زیست میشید

    داغ Thumb up 6 Thumb down 7

  21. محمد می‌گوید:

    چه متن‌های عاشقانه‌ای
    «نوش جونش»، «گوارای وجودش»!!
    بعضی از دوستان برای این قضایا راهکار پیشنهاد می‌کنند که دستشون درد نکنه
    اما بعضی از افراد انگار نمی‌دونند باید خرج چند تا خونواده از راه این کندوها دربیاد.
    نمی‌دونند ممکنه این کندوها تمام سرمایه‌ی یک خونواده باشه.
    نمی‌دونند شرمندگی مرد جلوی زن و بچه یعنی چی…
    همین

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

    • خرس ها هم نیتروژن را در طبیعت پراکنده میکنند. اگر خرس ها و امثال خرس ها نباشن طبیعت از بین میره دیگه هیچ غذایی هم برای زنبورها بوجود نمیاد! نسل بشر هم میره پی کارش!

      داغ Thumb up 8 Thumb down 7

      • محمد می‌گوید:

        بنده خودم طبیعت گردم، با حیات‌وحش بیگانه نیستم و حداقل نصف عمرم رو توی طبیعت گذروندم
        اما با اینکه بجای راه‌حل بیایم زنبوردار رو نادیده بگیریم به شدت مخالفم.

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  22. شکاربان می‌گوید:

    آفرین به آن زنبور دار فهیم و با سخاوت که صدمه ای به خرس نزده
    خوب این نشان دهنده اینست که کمی از نظر فرهنگی وضع رو به بهبوده و شوربختانه خوراک خرس در اون منطقه کم شده و البته عسل های هشتاد پهلو بر اساس شنیده ها خیلی خوب است و خرس به خاطر کمبود مواد خوراکی ناچار به شبیخون به کندوها شده
    نوش جانش، اما امیدورم محیط زیست لرستان خسارت وارده را پرداخت کنه تا جان گران بهای این خرس زیرک و تنومند در امان بمونه و مبادا صدمه ای ببینه
    براستی جای شگفتی است در سرزمینی که چند سال گذشته به بهانه مداوای *اسهال بچه* جان دو توله خرس و مادرشان را در سفید کوه خرم آباد بخاطر *خاصیت شفابخشی زبان خرس* گرفتند، جای سپاس و تشویق داره!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  23. حمیدرضا می‌گوید:

    بیشتر به جای اینکه به خرس هواسم باشه به توجیه محیط بانان فکر کردم
    مرد حسابی مگه خونه خالشه که حصار بکشه این حرفا کدومه….
    یه طرفه به قاضی نرید سرمایه یارو در معرض خطر شما نشستی نصیحت می کنی………..

    داغ Thumb up 5 Thumb down 11

    • شیرین می‌گوید:

      مگه سرمایه محیط زیست ما رو همین یارو ها کم به باد دادند؟؟!!
      شما اونموقع کجا بودید وقتی چند تا خرس رو ب فجیع ترین شکل کشتند
      اونم سرمایه من و امثال من بود از این طبیعت که به فنا رفت.

      داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  24. kooshan می‌گوید:

    امور کشور را نمی توان به نظر و سلیقه و اظهارات شفاهی اشخاص یا دستگاهها و نهادها واگذار کرد این امر بعهده قانون است اگر قانون فعلی جامع و مانع بوده و حدود وظایف و مسئولیتهای بهره برداران محلی اعم از کشاورزان ، دامداران ، کندوداران و … و نیز “س.ح.م.ز.” را مشخص و معلوم کرده ، چه بهتر ، در غیر این صورت در اسرع وقت باید نقاط ابهام و سکوت قانون را شناسائی و تکمیل کرد ، اگر محدوده و چگونگی فعالیت زنبورداران مشخص و معلوم نبوده و به گفتن اینکه باید از اموال خود مراقبت کنند اکتفا شود منطقی و مفید نیست و با افزایش تقابل نهایتأ حیات وحش متضرر می شود ، باید چهارچوب فعالیت و مسئولیتهای بهره برداران مشخص شده و همزمان ، با تخلفات آنان نیز برخورد قانونی صورت گیرد .

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  25. کوشان مهران می‌گوید:

    چه در تبت ویا در ایالات متحده با ایجاد فنس که گهگاه به جریان برق مجهز می باشند سعی در کاهش خسارت وبرخورد میان انسان کشاورز ودامداران وگوشتخواران بزرگ می گردد:

    cmsdata.iucn.org/downloads/revised_20report_20to_20iucn_1_.pdf
    ,
    plateauperspectives.org/wp-content/uploads/2011/12/Trial-use-of-efences1.pdf

    dgif.virginia.gov/wildlife/bear/fencing.pdf
    و
    transbordergrizzlybearproject.ca/pdf/LWL%20Electric%20Fence%20Guide.pdf
    ,
    humanwildlifeconflicts.msstate.edu/files/black%20bear%20final%2012-7-11.pdf
    ,
    snowleopardconservancy.org/pdf/Tibet%20Biodiversity%20Conference%201998.pdf
    ,
    marcfoggin.com/wp-content/uploads/2012/04/FromTheField.pdf
    ,
    snowleopardconservancy.org/pdf/Tibet%20Biodiversity%20Conference%201998.pdf

    وشیوه های فنس کشی برای پیشگیری از قطع مسیر مهاجرت پستانداران بزرگ در ایالات متحده:

    azgfd.gov/hgis/documents/110125_AGFD_fencing_guidelines.pdf
    و
    ext.colostate.edu/sam/dow-fencing.pdf

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  26. کهمره سرخی می‌گوید:

    جناب دیدبان
    من تصاویر اون دو تا خرس که تو ارتفاعات زرد کوه مشاهده شده بود برایتان فرستادم
    ولی نمبدونم چرا شما نشر ندادید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  27. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    زنبور دارها مجبورن کندوهاشونو به دامنه ی کوه و ارتفاع مناسبی منتقل کنند که جز منابع طبیعی به حساب می آد و امکان فنس کشی رو ندارن و عموما در قلمرو حیات وحش قرار میگیرند…ی چادر کنار کندوها میزنن و اگه حیوونی نزدیک بشه احتمالا باید شلیک کنند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      دوست گرامی ، اشترانکوه … ، حرف شما منطقی نیست ، اجرائیات شهرداری در شهرها بساط دستفروشان را مرتب جمع آوری و اجناس و چرخ و وسایل شان را توقیف و مصادره می کند در حالی که معیشت و گذران زندگی بسیاری از آنها واقعأ به درآمد مختصر همین کسب و کار جزئی وابسته است ، و باز بطور مثال یک کاسب جزء در شهر بطور ماهانه و مرتب چند بار از جهات مختلف از جمله داشتن جواز ، رعایت بهداشت ، نصب اتیکتها ، پرداخت مالیات و عوارض و … ، محل کسب وی مورد بازدید و بازرسی قرار می گیرد و اگر احیانأ جنسی را چند تومان بیشتر بفروشد کلی جریمه خواهد شد ، حال چه توجیهی دارد که برخی بهره برداران در خارج شهرها هر جا بتوانند و راحت شان باشد کندو بزنند و هیچ هزینه ای هم برای ایمن سازی محدوده کندوها صرف نکرده و تابع هیچ ضابطه ای هم نباشند و هر وقت نیز حیوانی خسارتی به کندوهایشان زد از “س.ح.م.ز” طلب ضرر و زیان کرده و در غیر این صورت طبق توصیه شما به حیوان شلیک کنند در کجای دنیا این توجیه قابل قبول و پذیرفتنی است ؟ اگر یک زنبورداری بدون صدمه زدن به حیات وحش و با تمهیداتی که خود می داند امکان فعالیت دارد ، کسی معترض او نخواهد شد حتی اگر کندوهایش را من باب مثال مقابل لانه خرس بچیند ولی اگر بخواهد کندوها را بی توجه به مخاطرات احتمالی و پیش بینی های لازم و بدون رعایت حداقل استانداردهای جهانی این نوع بهره برداری ، در دل طبیعت و هر جا مایل بود مستقر کند ، این منطقی و پذیرفتنی نیست .
      یکی از اقدامات اساسی و مهم “س.ح.م.ز.” که لازم است بتدریج اما پیوسته انجام گیرد، تعریف دقیق و قانونمند محدوده و چهارچوب و چگونگی فعالیت بهره برداران محلی است چرا که از فعالیتهای بی حساب و کتاب و بدون حد و مرز برخی از اینها ، حیات وحش کشور متحمل خسارتهای بزرگی شده است که بعضأ قابل جبران نیست.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 4

      • اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

        کوشان عزیز حرف و سخن من استدلال برای شلیک و تایید کار زنبور داران نبود بلکه کنایه ای بود به رفتار این عزیزان…حرف شما کاملا متین و منطقی است اما در شهرهایی که آسفالت هستند و ماشین های شهرداری خیلی راحت می توانند تردد کنند و به دستفروشان متخلف رسیدگی کنند هم قوانین اجرا نمیشود و کلی از دست فروشان راحت از چنگ قانون فرار میکنند… تصور بفرمایید کندوهایی که در ارتفاع ۳۰۰۰متری در دامنه کوه در مناطق صعب العبور قرار دارند و هزینه ی نصب فنس برای زنبوردار به هیچ عنوان صرفه ی اقتصادی ندارد و حتی اگر داشته باشد هم مسلما این کار را انجام نمیدهد چون اگر تابع قانون میبود کندوهای خودش را به مناطق ممنوعه انتقال نمیداد..از طرفی قطعا اسلحه ی شکاری مجوز دار هم دارند و شب وقتی حیوانی نزدیک شود بدون تردید شلیک میکنند….و این داستان غم انگیز حیات وحشی است که انسان با خودخواهی وارد حریم آن شده است…

        پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  28. محسن می‌گوید:

    اگه محیط زیست خسارت کندو داران عزیز را نده این حیوان هم میره اون جائی که بقیه خرس ها قبلا رفتن….!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

    • ناجی می‌گوید:

      دوست عزیز محیط زیست این بار خسارات رو پرداخت کنه فردا دیگه خرسه نمیاد؟

      فردا رو چیکار کنه بازم پرداخت کنه ؟

      پس فردا چی ؟ هر روز محیط زیست خسارات شب قیل رو به زنبوردارا پرداخت کنه ؟ خوبه این جوری شما موافقید ؟

      داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  29. Nature می‌گوید:

    کم شدن خوراک طبیعی خرس به علت تعرض انسان به حریم حیات وحش علت این تقابل بین انسان و خرس است.
    ریشه این اتفاقات به سال های نه چندان دور برمیگرده که خود همین افراد و هم شهریاشون بدون ملاحظه طبیعت رو غارت کردن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  30. طبیعت گرد می‌گوید:

    گوشت بشه تنت…

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  31. احمد رضا می‌گوید:

    مشکل بر سر خودخواهی ما انسانهاست که هیچ حقی برای سایر موجودات قایل نیستیم و فقط ما باید از هر چی وهر کجا که خواستیم بدون توجه به سایر موجودات زنده وبرای سود خودمان استفاده کنیم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  32. پارسه می‌گوید:

    دیگه جایی برای حیات وحش نمونده هر جا رو که نگاه میکنی ردپای انسان بس کنید دیگه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  33. آرش می‌گوید:

    مشکل از خود خواهیه ما آدمهاست. این همه جا این آقا رفته جایی که قلرو خرس هست کندو گذاشته.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  34. فاتح می‌گوید:

    نوش جونش هر چی که خورده..این دامدارها همه زمینها رو میگیرن.همیشه هم پر توقع هستند.گوسفندهاشون سر سال ۲برابر میشه اما اگر پلنگ ۱گوسفند بخوره تا اون پلنگ رو نکشن بی خیال نمیشن..میزان زاد و ولد گوسفند رو با میزان زاد و ولد پلنگ مقایسه کنید تا ببینین که کدومشون سال به سال بیشتر میشن

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  35. آقا خرسه می‌گوید:

    بابا یه ذره عسل خوردیم هان. آبرومونو بردن اصلا مگه روش نوشته بود کندوها مال کیه؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>