توضیحات فرمانده یگان محیط زیست تهران در مورد کشته شدن خرس در فیروزکوه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در پی انتشار خبری در خصوص کشف لاشه یک قلاده خرس قهوه ای در محدوده استحفاظی شهرستان فیروزکوه و عدم واکنش دستگاه محیط زیست به این موضوع، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اقدام به توضیحات اولیه در خصوص این واقعه نمود.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران، نقی میرزا کریمی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در پی تماس تلفنی شهروندی مبنی بر وجود لاشه یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه گدوک در مجاورت محور قائم شهر – تهران ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه بلافاصله به محل اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه ماموران با لاشه یک خرس قهوه ای با دست و پای بسته در حالی که از ناحیه کتف مورد اصابت گلوله ساچمه زنی چهارپاره قرار گرفته بود برخورد کردند، افزود: در بررسی های مقدماتی صورت گرفته مشخص گردید که لاشه این خرس توسط یک خودروی وانت از محلی دیگر به این مکان انتقال یافته است.

میرزاکریمی اظهار داشت: لاشه این خرس در مدت زمان کوتاهی به منظور انجام بررسی های بیشتر به پارک پردیسان منتقل گردید.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع و جلوگیری از امحاء سرنخ های موجود در این خصوص، تا قبل از انتشار خبر توسط برخی رسانه ها، این اداره کل نسبت به انتشار هرگونه خبر در این راستا خودداری نموده بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به وقوع جرم و اهمیت تحقیقات مقدماتی در پرونده های قضایی تصریح کرد: از رسانه های ارتباط جمعی انتظار می رود نسبت به انتشار اخباری که منجر به مخدوش شدن روند تحقیقات و مطلع شدن متخلفان از پیگیری های ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان تهران می شود بدون هماهنگی های لازم خودداری نمایند.

+13
-25
  

31 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    درسته که گاهی اوقات اطلاع رسانی فوری از سوی خبرگزاری ها باعث اختلال در روند تحقیقات می شه البته فقط در برخی مواقع
    اما عدم اطلاع رسانی در بسیاری از مواقع یا اطلاع رسانی با تاخیر زیاد (زمانی که آب از آسیاب افتاد) از سوی روابط عمومی ها و مسئولان مربوطه باعث می شه که خبرگزاری ها اقدام به پوشش خبر کنند
    کم نبوده مواردی که خبرها تلخ و ناگوار پوشش داده نشده و یا بسیار دیر اطلاع رسانی شده و خبرگزاری ها برای رسیدن به نتیجه و اخبار موثق و پاسخگویی مسئولان مجبور به درج خبر شدن
    نقطه اوج عدم اطلاع رسانی و عدم پاسخگویی مسئولان در مورد خبرهای زیست محیطی رو تو اون مورد محموله بزرگ قاچاق حیات وحش و یا انتقال کوشکی و دلبر می شه دید!
    البته به نظر من با حضور خانم ابتکار در سازمان وضعیت اطلاع رسانی بهتر شده و روند خوبی رو در حال طی کردن هست
    دیده بان کار درست تر از این حرفهاست

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  2. ناجی می‌گوید:

    بگید نمی خواستیم صداشو دربیاریم

    کلا ادارات محیط زیست دوست ندارن اخبار منفی مثل کشته شدن خرس و پلنگ از حوزه استحفاظیشون درز کنه و این اتفاقات رو دلیل بر ضعف خودشون میدونن

    درصورتیکه به نظر من بهترین راه همیشه صداقت و شفافیته

    دیگه این بهانه ها چیه ؟؟ روند تحقیقات مختل میشه !

    راستی روند تحقیقاتتون در مورد لاشه اون توله پلنگی که بالای تنگه واشی افتاده بود هنوز ادامه داره؟

    چرا در اون مورد اطلاع رسانی نکردین؟

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 7

    • میثم می‌گوید:

      مگه تحقیقات در مود گوزن زرد که تو حیات پردیسان کشتن نتیجه داد بعد این همه سال….!!
      دو صد گفته چو نیم کردار نیست

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  3. میترا کیوانی می‌گوید:

    خوب این شد یه چیزی

    داغ Thumb up 12 Thumb down 10

  4. کیوان می‌گوید:

    امیدوارم عاملین و قاتلین این خرس بیچاره معلوم بشن

    چقدر نامرد باید بود حیوانی به این زیبایی رو زد

    این شکار نیست این بی رحمیه مطمین باش چنین افرادی اگه امکانات دستشون باشه من و تو رو هم میکشن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

    • پندار نیک می‌گوید:

      دور کردن لاشه خرس از محل حادثه اصلی حاکی از این است که خرس را در مزرعه کندوی عسل و یا باغ میوه و یا دامداری شخصی در حال تغذیه کشتن و از محل دور کردند. چون این فصلها کندوها انباشته از عسل است و میوه های درختی شیرین در حال رسیدن که مورد علاقه خرس است. باید برین سراغ مزرعه و کندوداران وانت دار و مسلح راحت مجرم با این مشخصات را پیدا میکنید.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  5. ایرانی می‌گوید:

    “لاشه یک خرس قهوه ای با دست و پای بسته در حالی که از ناحیه کتف مورد اصابت گلوله ساچمه زنی چهارپاره قرار گرفته بود ”

    فرق اینها با داعش فقط در نوع موجود زنده ایست که زجرکش میکنند.

    مطمنا اینگونه افراد اگه روزی بزعم خودشون احساس کنند که انسانها هم خطری برای منافعشون هستند میتوانند به راحتی همین رفتار رو نسبت به آنها نشان دهند.

    این افراد بیمارند و برای جامعه بسیار خطرناک.

    اینها مرتکب یکی از سه مورد از رفتارهای پرخطر که به گفته روانشناسان بیانگر خوی ضد اجتماعی فرد است، می‌شوند که همان آزار و کشتن حیوانات است.

    امیدوارم بتونند این افراد رو دستگیر و به بازدارنده ترین وجه ممکن جریمه و مجازات کنند.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

    • پارسه می‌گوید:

      این همیشه حرف منم بوده که اینجور آدما برای منافعشون هر چقدر هم کم باشه آدم میکشن
      در کشورهای پیشرفته اگر انسانی حیوانی رو بکشه به چشم روانی بهش نگاه میکنن سریعن پیش روانشناس میبرنشون یا در مناطقی محصور تحت مراقبت قرار میدن چونکه به نظرشون برای جامعه خطرناکه
      امیدوارم تو کشور ما قاضی های محترم و قوه قضاییه به این مورد دقت کنن

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  6. kooshan می‌گوید:

    باید توجه داشت که برای تلاش جهت بهبود وضعیت حیات وحش کشور و از جمله گونه های ارزشمند و در معرض خطر نظیر گربه سانان و خرس دو امکان وجود دارد یکی از طریق اقدامات متولی قانونی و دولتی این امر یعنی “س.ح.م.ز.” است که در هر دولت بنابر دیدگاه رئیس جمهور و دولت وقت به این مهم پرداخته و یا تمایل چندانی جهت ورود به این عرصه نداشته است و امکان دیگر فعالیت سازمانهای مردم نهاد در این رابطه است که این خود تا حد زیادی به امکان نخست یعنی دولت و سمت گیری و دیدگاه آن ، بخصوص در کشور ما ، بستگی دارد چرا که اگر دولتی تمایل به ورود در چالشهای این حیطه نداشته باشد طبعأ علاقه چندانی نیز به حضور و فعالیت نهادهای غیردولتی در این خصوص را ندارد .

    بهرحال این روالی واقعی است که در این حوزه نه تنها در کشور ما بلکه در کل جهان حاکم است ، اگر در نقاطی از دنیا پیشرفتی درخور در این باره مشاهده می شود در فعالیت مطلوب و مکمل این دو دسته نهادهای رسمی و دولتی و غیررسمی و مردم نهاد هستند در این کشورها اولأ دولتها با برخورداری از سطوح مناسب پیشرفت و توسعه امکان وتوان مداخله فعال و مؤثر و اختصاص هزینه ها و کمکهای قابل توجه را در زمینه محیط زیست و امور مرتبط را دارند و از طرف دیگر تشکلهای غیردولتی و مردمی با اتکا بر سطح مناسب فرهنگ عمومی و نیز تمایل اقشاری قابل توجه از شهروندان به صرف تلاش و هزینه در این راستا قادر به انجام اقدامات مستقیم با استفاده از امکانات خود بوده و نیز با توجه به نیرو و توانی که در اختیار دارند دولتها را ترغیب و حمایت می کنند که در جهت اجرای برخی مطالبات و خواسته هایشان اقدام کنند و دولتها نیر طبعأ نمی توانند دیدگاههای این جمع قابل توجه شهروندان را نادیده بگیرند .

    پس اگر مشکلات و مسائل عرصه محیط زیست و حیات وحش کشور را مد نظر داشته باشیم مسیر تلاش جهت بهبود وضعیت و اصلاح امور نیز مشخص و معلوم است و هرگونه فعالیت و تحرک در این جهت ، بسته به تفکر و اندیشه منطقی و مسئولانه و درک واقعیات و توانائیهای موجود همراه با پشتکار و اراده و تمایل آگاهانه علاقمندان و شهروندانی دارد که خواهان بهبود وضعیت جاری و حل مشکلات هستند.

    با این تفاصیل و در شرایط فعلی و با توجه به رویکردی که دولت فعلی در رابطه با چگونگی پبشبرد و حل و فصل امور و رفع مشکلات کشور در زمینه های مختلف و نیز محیط زیست و حیات وحش در پیش گرفته و در طی مدت مسئولیت خود رویکردی سازنده اتخاذ کرده و اقدامات مثبتی نیز در حد توان انجام داده است ، بنابراین مطالبه منطقی و نتیجه بخش علاقمندان محیط زیست و حیات وحش در حال حاضر می تواند استقبال از این روند قابل قبول و حمایت و تشویق دولت و “س.ح.م.ز.” به ادامه آن باشد.

    در مورد خاص این خبر و اخبار مشابه در رابطه با کشتار گونه های ارزشمندی چون خرس و پلنگ از سوی کشتارگران غیرقانونی و نیز بهره برداران محلی اقداماتی چون افزایش جریمه ها ، ضبط و مصادره آلات و ابزار و وسایل متخلفین و نیز مشخص نمودن چهارچوب و نحوه فعالیت قانونمند و منضبط و ایمن بهره برداران محلی با حداقل خسارت به طبیعت پیرامون می تواند مد نظر قرار گیرند که در این رابطه افزایش جریمه ها محقق شده و موارد دیگر می تواند بعنوان مطالبات آتی مطرح گردند .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  7. سادیسم و دیگر هیچ!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 2

  8. hoobare می‌گوید:

    اگه اشتباه نکرده باشم چند وقت پیش دیده بان خبری درج کرد مبنی بر مشاهده یه خرس قهوه ای تو فیروز کوه ……..احتمالا این همون خرسه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  9. مهسا می‌گوید:

    عجب صبری خدا دارد…..

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  10. شوکا می‌گوید:

    دیده بان تو خبرا رو بزار دمت گرم

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  11. علی اصفهانی می‌گوید:

    من خیلی خوشحالم چون در روستایی بودم در چهارمحال خرس زیاد داره و درختا را خراب میکرد. عده ای قصد داشتن خرسو از بین ببرن ولی با صحبت ها و راهنمایی ها که در مورد خرس ها کردم باعث شد دیدگاه بدی که به خرس داشتن عوض بشه. بخدا اگه در روستاها فرهنگ سازی بشود خیلی کم شاهد این کشتارها خواهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  12. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    لذت بردن از زجر کشیدن حیوان زبون بسته چقدر وحشی بودن و رذل بودن میخاد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  13. شوکا می‌گوید:

    دیده بان نه خبر بیمه شدن یوزپلنگ رو زدی نه خبر آتش سوزی ۴۰۰ هکتار از مراتع دالاهوی کرمانشاه!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  14. میثم می‌گوید:

    دیده بان گویا رودخانه کشکان پلدختر خشک شده!!!
    یکی از دو روخانه اصلی بعد از ریختن به سیمره رود کرخه رو درست میکنن.
    کاش این شماره واتس یا وایبر رو زودتر میزاشتین توو سایت

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

    • شوکا می‌گوید:

      موافقم به نظرم تلگرام خوبه دیده بان این کار رو بکن اونجا مخاطبات خیلی زیاد میشن در ضمن اینجا رو هم حفظ میکنی اونجا ما میتونیم سریع یهت خبر بدیم اگه اتفاقی بیفته خیلی حسن داره

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  15. شوکا می‌گوید:

    دیده بان عاقبت باند کشتار حیات وحش کرمان چه شد ؟؟ پیگیری کنید خواهشا

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  16. داریوش می‌گوید:

    بعضی ها مرض سادیسم دارن یادمه در سربازی یه الاغ سرگردان اومده بود در گروهان مرزی مون و چند تا از درجه دارها با سنگ و چوپ و لگد میفتادن دنبالش و هرهر میخندیدن یه بار هم یک شتر ماده رو از گله جدا کردن که اتفاقا گله صحاب هم داشت و با کلاش شکارش کردن که یک جنین هم در شکمش بود بیشتر گوشتش هم اضافه اومد و خاکش کردن بقیش رو هم برای پاسگاه کباب کردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  17. Nature می‌گوید:

    بارها تو کامنت هام گفتم که افسوس زیباترین و نادرترین سرمایه های اکولوژیکی ایران خیلی راحت و بی سر و صدا داره به دست یه عده احمق و جانی نابود میشه…..
    تعداد سلاح گرمی که در اختیار روستاییان و عشایر و خیلی از شهرنشینان قرار داره خیلی بالاتر از ظرفیت فکری این افراده که منجر به چنین فاجعه های میشه.

    هر از چند گاهی هم اخباری مبنی بر قتل و اخاذی و دزدی توسط بعضی از کسانی که سلاح مجوزدار داشتن شنیده میشه،ولی باز کسی در مورد این تعداد بالای سلاح گرم فکری نمیکنه.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  18. پایگاه خبری تحلیلی جمعیت اتحاد سبز می‌گوید:

    «پایگاه خبری تحلیلی جمعیت اتحاد سبز» نخستین پایگاه خبری حوزه محیط زیست در استان سمنان

    gud.ir

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  19. شکاربان می‌گوید:

    گردنه گدوک هم که قرق عشایر و دامداران و روستائیان، همیشه اونجا حضور دارن و هرگونه آمد و شد را کنترل می کنن، پاسگاه شکاربانی هم که نیست و همه جا امن و امانه و همدیگر را هم لو نمیدهند، طبیعی زمانیکه موش وکیل کاهدان باشد، اینگونه میشود!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  20. داریوش می‌گوید:

    اگر میشه شماره تماس همه محیطبانی ها و ادارات محیط زیست سراسر کشور رو هم مانند نقشه مناطق چهارگانه در وبسایتتون بگذارید تا مردم اگر تخلفی رو دیدن بدونن به چه شماره ای باید تماس بگیرن من در شهر شیراز دیدم در بازار گوشت خارپشت رو آزادانه میفروشن اداره محیط زیست فارس خبر داره؟

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

    • میثم می‌گوید:

      بهترین کار راه اندازی یک سامانه در تهران هست با یک تلفن سه رقمی که به تهران وصل بشه و از اونجا به محیطبانی محل وقوع تخلف گزارش داده بشه.
      اینجور در مناطقی که ارتباط خویشاوندی و یا در محیط های کوچک روابط نزدیک وجود داره بعد برای فرد گزارش دهنده مشکل ساز نخواهد شد.
      و اداره محل تخلف هم نمیتونه کم کاری کنه

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  21. مجید می‌گوید:

    asriran.com/fa/news/404828/%DA%A9%D8%B4%D9%81-%DB%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D9%81-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

    کشف دو توله گرگ در اطراف تهران

    البته اگر مثل خبرهای قبلی حذف نشود !؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  22. مسافر زمین می‌گوید:

    جناب آقای میرزا کریمی
    مردم را محرم بدانید. سعی نکنید ضعفهای سازمان محیط زیست را با لا پوشانی کردن خبر مخفی کنید.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  23. ایرانى امارات می‌گوید:

    خدایا قسم میدم ترا به عزت و عظمت این روزهاى عزیز که حیات وحش را از گزند این از خدا بیخبران محافظت فرما ……………..مطمئن باشید که طبیعت انتقام خودش را از این شکار کشهاى ظالم میگیرد.دیر یا زود دارد ولى سوخت و سوز ندارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  24. هیرش می‌گوید:

    به نظرم حرفشون کاملاً منطقیه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  25. لول می‌گوید:

    این کار زنبوردار اون منطقه هستش
    وقتی خرس میاد عسلش و می خوره ما هم با خوشحالی می گیم نوش جونش
    گوارای وجودش
    زنبوردارم با چهارپاره ترتیبشو میده

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  26. داریوش می‌گوید:

    جناب لول خوب مجبور نیست کندوهاش رو در محیطزیست جانوران بذاره بره کندوهاش رو بذاره کنار مزارع مثل آفتابگردان مزرعه دارها هم از خداشونه تولید محصولشون با گرده افشانی زنبورها بیشتر میشه تازه هر کاری هزینه خودش رو داره نمیشه مفت مفت کندوتو بذاری تو محیط زیست خرس باید هزینش رو هم به خرس بدی

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>