کشف ۸۰ لاشه جدید در ادامه مرگ صدها بز و گوسفند وحشی در هفتادقله / تصویری

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان پایش روز گذشته ۸۰ لاشه جدید در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده هفتاد قله کشف و معدوم گردید که به این ترتیب تعداد تلفات حیات وحش از ابتدای شیوع بیماری طاعون در این منطقه تاکنون به بیش از ۳۰۰ کل و بز و قوچ و میش وحشی رسیده است.

تصاویر این گزارش مربوط به مرحله چهارم پایش (یکشنبه ۹۴/۴/۲۱) در منطقه هفتاد قله می باشد که در جریان آن ۸۰ لاشه جدید کشف و معدوم گردید.

+3
-328
  

35 دیدگاه

  1. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    من نمیدونم چرا اجازه میدن دامدارا گله هاشونو تا قلب منظقه حفاظت شده بیارن !

    کی میخاد جواب این نابودی حیات وحشو بده ؟

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 11

  2. علیرضا می‌گوید:

    خوب دستشون درد نکنه.
    فکر می کنم دیگه هیچ اثری از چهارپا نشه تو هفتادقله پیدا کرد.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 8

  3. مهرداد می‌گوید:

    واقعا ناراحت کنندست
    اینطور که معلومه تا الان نیمی از حیات وحش این منطقه از بین رفته و شاید امیدی به حفظ بقیه نباشه
    تنها راه ریختن دارو در آبشخورها و توزیع علوفه آغشته به دارو در اطراف چشمه ها برای تغذیه وحوشه

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 8

  4. sina می‌گوید:

    فقط میشه تاسف خورد بابت از بین رفتن این تعداد کل و بز

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 7

  5. حسین می‌گوید:

    سلام
    ممنون از اطلاع رسانی شما و تاسف بابت این اتفاق
    لطفا اگر می شه بفرمایید که آیا تغذیه از این لاشه ها برای گوشت خواران منطقه خطرناک هست یا خیر؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    فقط میتونم بگم دردآوره
    واقعا متاسفم
    کاش یکی هم میشد بیاد و دلواپس این سرزمین و زیست بومش باشه
    گاوخونی هم بعد از اون همه هیاهو و سروصدا دوباره آبش قطع شد.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 6

  7. من هستم می‌گوید:

    متاسفم

    حیف اون همه زحمتی که محیط بانان براى رشد حیات وحش منطقه کشیده بودن

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

    • امین منصوری می‌گوید:

      من منکر زحمات محیطبانان نیستم اما منطقه هفتاد قله خیلی وقته که جمعیت حیات وحشش از بین رفته است، سازمان که مجوز شکار چندانی در سه دهه اخیر برای هفتاد قله صادر نکرده است، پس جمعیت یکی دو هزار راسی چهار پا برای چنین منطقه ای رقمی نیست، با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت که اگر هفتاد قله با اون وسعت و مراتع به معنای واقعی حفاظت شده بود، میباست هم اکنون صد ها هزار کل و بز و قوچ میش را در خود جای میداد. ایراد کار کجاست؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 3

    • محمد رضا می‌گوید:

      به نظر میاد بیشتر تلاش مسئولان اون منطقه، ایجاد محیطی امن برای قشر و طبقه خاصی از مصرف کننده های گوشت شکاره، همانهایی که با سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی یا خود یا فرزندانشان به شکار میروند یا این که ماهانه با یک تماس تلفنی سفارش گوشت شکار میدهند و البته افراد محلی و دامداران که برخی شان اسلحه هم دارند، گواه این حرف رجوع به آمار جمعیتی وحوش قبل و بعد از ممنوعیت شکار است، لذا از مدیریت محترم سازمان محیط زیست انتظار میرود کمیته حقیقت یابی مستقل و باتجربه شامل کارشناسان و دامپزشکان خبره سازمان به همراه بازپرسان قضایی هر چه سریعتر به منطقه اعزام شده و تا مشخص شدن علت این فاجعه و کنترل این بیماری در محل حضور داشته و با هماهنگی ریاست های محترم قوه قضائیه و سازمان محیط زیست، عوامل انسانی دخیل در این حادثه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و مجازات شوند.

      این واجب، موجب آن میشود که شخص یا اشخاص متخلف یا مدیری خطاکار اگر به دنبال رسیدن به اهداف شخصی یا سازمانی خود بوده اند، ناکام شوند و برخوردی با آنها صورت گیرد که دیگر نام و مدیریت سازمان را به چالش نکشند و زحمات محیط بانان سراسر کشور را به بازی نگیرند.

      اگر هم دامداران که محتمل ترین مضنون این حادثه اند مقصر تشخیص داده شوند لازم است با تعیین مهلتی دستور به خروج آنها از منطقه حفاظت شده داده شود، حتی اگر در روستاهای قلب منطقه ساکن باشد. با وجود اینکه امکان واکسینه شدن وحوش در طبیعت امکانپذیر نیست، تکرار این جنایات یا بلایای زیست محیطی نه در ذهن می گنجد نه توجیه پذیر.

      پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 4

      • دستان علوی می‌گوید:

        با سلام و درود
        دوستان از یاد نبرید این همون منطقه هفتاد قله است که روزی گرگ ها را که به زحمت یک کل پیر و شاید بیمار را طعمه خود کرده بودند از اطراف طعمه فراری دادند.
        و این کار نه توسط مردم و دامداران و شکارچیان بلکه توسط محیط بانان و در حضور مدیران ارشد استان مرکزی انجام گرفته بود. کم مانده بود به دلیل خدشه دار شدن احساسات محیط بانان و مدیران دستور کشتار گرگ ها به دلیل این تجاوز بی رحمانه صادر شود…

        وقتی نگاه به گرگ ها(مبصران و تنظیم کنندگان بی نظیر طبیعت) این باشد توقعی از این کشتار نمی رود:

        isna.ir/fa/news/92090503219/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%D9%86%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B6
        و

        http://www.iew.ir/1392/09/03/17788

        این نتیجه همان نگاه منفورانه نسبت به گرگ است که حتی محیط بانان و مدیران و کسانی که ادعای حفاظت از حیات وحش دارند آنها را نمی پذیرند…
        این انتقام طبیعت است در مقابله با دزدیدن غذای گرگ ها…
        اگر یک ذره را بر گیری از جای
        خلل یابد همه عالم سراپای…
        با سپاس
        حامی گرگ های ایران

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

        • دستان علوی می‌گوید:

          با سلام ودرود
          مدیریت گرگ ها و گربه سانان چنین نتایجی دارد. وقتی در همین منطقه هفتاد قله راهکارهایی(مشخص است در ایران چه راهکاری در پیش میگیرند) برای متعادل کردن جمعیت گوشتخواران و به خصوص گرگ های متجاوز و بی رحم در نظر گرفته می شود، باید منتظر چنین روزی بود…
          تاثیرات گرگ بر زیست بوم :

          isdle.ir/news/index.php?news=8848
          با سپاس
          حامی گرگ های ایران

          پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

      • امین منصوری می‌گوید:

        دوست عزیز برای این حرفها دیگر دیر شده، عمق فاجعه هفتاد قله خیلی وسیعتر از این تصاویر است، قطعا تمامی نشخوار کنندگان منطقه به بیماری مبتلا شده و تلف خواهند شد، فقط دعا کنیم چهارپایان از منطقه خارج نشوند و مناطق لشکردر و شازند و پلنگ دره و موته و .. را آلوده نسازند.

        پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  8. امیر اهوازی می‌گوید:

    تجربه بسیار بزرگی است تا اجازه ورود احشام به مناطق امن داده نشه و در مناطق دیگه این فاجعه تکرار نشه….اگر مسولین همت کنن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  9. kooshan می‌گوید:

    رخداد تأسف انگیز و خسارت باری است که الآن دیگر چاره و علاجی جز کنترل در محدوده فعلی و ممانعت ازگسترش بیشتر برایش متصور نیست ، تلفات هم زیاد بوده و برگشت پذیر نیست و جبران آن هم نیازمند گذشت زمان طولانی ست و متأسفانه امکان وقوع مجدد آن در اینجا و آنجا هم منتفی نشده چرا که هم تعداد دامهای اهلی همجوار زیستگاههای علفخواران وحشی زیاد است هم ورود دامهای اهلی برای چرا به اینَگونه مناطق ادامه دارد و هم اینکه طبق اظهارات مدیر کل محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با رسانه ها نه امکان کنترل همه دامهای اهلی وجود دارد و نه تأمین واکسن لازم برای تحت پوشش قرار دادن همه دامهای مورد نظر مقدور است .
    شخصأ اولین بار بود که نام بیماری و عوارض آن را شنیده و می بینم و باحتمال زیاد این موضوع در مورد اکثریت دوستان گرامی هم صدق میکند و این نکته ضرورت وجود متخصصین علاقمند در بین حامیان حیات وحش و لزوم تبادل نظر مستمر با آنان و بالا بودن سطح آگاهیها و دانش مورد نیاز ، حداقل بصورت اجمالی ، نزد علاقمندان حیات وحش کشور را میرساند.
    طبق اطلاعات منتشره فعلأ اقدامات لازم این مرحله از بحران ، نظیر قرنطینه و کنترل منطقه از سوی مراجع ذیربط و نیروهای کمک کننده انجام میگیرد و آنچه فعلأ اولویت دارد نه وقایع گذشته بلکه عواقب ناشی از آن مثلأ سرنوشت گوشتخواران موجود در منطقه است که بایستی مورد توجه و بررسی و گفتگو قرار گیرد تا زیانها و خسارات مضاعف دیگری از این لحاظ بر حیات وحش منطقه وارد نشود در حال حاضر ارجح است تمرکز علاقمندان بر این موضوع باشد ، لازم است نظرات کارشناسان و متخصصین در این رابطه دریافت شده و خبررسانی شود و دیده بان می تواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند .
    در این مقطع مشغول شدن به جدلهای بی نتیجه و غیرمفید و طبق معمول درپی مقصر دویدن و در این تصاویر تأسف بار بدنبال بیرون کشیدن چیزی جهت اثبات حقانیت گفتار خود بودن و سرگرم شدن به کلیشه های رایجی مثل ” دیدی گفتم ! ” ، نه واجد ارزش چندانی است و نه نتیجه مثبتی در بر دارد .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  10. تیزبین می‌گوید:

    آیا دیگه هفتاد قلعه ای وجود داره ؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  11. متین سبزکوهی می‌گوید:

    واقعا تصاویر خیلی دردناکه خدایا خودت یه فرجی بکن برا این زبون بسته ها

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 4

  12. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    ۳۰۰راس کل و میش و بز اونم تو این اوضاع حیات وحش ایران واقعا آمار وحشتناکیه…
    کاش لااقل توسط شکارچی ها شکار شده بودن
    هفتاد قله ی اراک رو باید ببینید طرف ۲۰۰۰راس گوسفند داره رفته اونجا

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 14

  13. مرتضی باقری می‌گوید:

    این تصاویر واقعاً ناراحت کننده است.

    کاش میشد هرچه زودتر جون این حیونای زبون رابسته نجات داد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 4

  14. کیان می‌گوید:

    در هیچ جای دنیا چنین مصیبتی آدم نمی بینه.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  15. م.ن می‌گوید:

    واقعا مسوولین محیط زیست در خصوص عدم مدیریت و بروز این فاجعه چه جوابی دارند بگند ؟ یکجا طبیعت هفتاد قله را به نابودی کشاندند!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  16. عقاب طلایى می‌گوید:

    سلام محمد رضاى عزیز اینکه با وجود ندادن پروانه شکار تعداد حیوان هفتاد قله ناچیز هست خیلى ها میدونن که چه اتفاقاتى در طبیعت در جریان هست که در این راستا هر گروهى سهم خودشو داره از جمله شکارچیان غیر قانونى وووووووو فقط هم هفتاد قله نیست همه جا رو در بر گرفته

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

    • محمد رضا می‌گوید:

      سلام بله متأسفانه در بیشتر مناطق اقشار خاص و با نفوذ تلفنی از قرق منطقه مطمئن شده و به تفریح خود مشغولند، روزی هم که آنها نیستند شکارچیان فعالند با اسلحه ومجوزحمل میراث دولت قبل! در این بین سازمان دو سر سوز محیط زیست نه جرأت ایستادگی در برابر آن را دارد نه توان تقابل در برابر این! کاربر (دستان علوی ) به نکته خوبی اشاره کردند، انسانها با وجود گوشت دام اهلی به حیات وحش هم تجاوز کرده و کار به جایی رسیده که مدیر سابق منطقه از تغذیه گرگها از وحوش به شدت خشمگین شده و تمهیداتی در نظر میگیرد. از عمدی یا سهوی بودن این بیماری بگذریم بعید نیست که به قول دوستان این انتقام یا قهر طبیعت است،شما و همه علاقمندان حیوانات بهتر از حقیر اگاهید که شکار طعمه توسط پلنگ یا گرگ شامل تغذیه انواع گربه سانان، سگ سانان و پرندگان شکاری میشود. آری به حریم حیات وحش تجاوز میکنیم و چشم دیدن تغذیه کردن آنها از هم را نداریم،حیوانات هم جرات نزدیکی به ما را ندارند. اما این ظلم و جور بدون پاسخ نمی ماند. در سوره فتح چه زیبا فرمود: (دست پروردگار بالای همه دستهاست)

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  17. saeid می‌گوید:

    ضرر و زیان این جریانو باید اداره بده با این مراقبت از محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  18. پلنگ سبزوار می‌گوید:

    مطمئن باشید نسل شکار تو منطقه منقرض شده
    یعنی یه راهکار برای پیشگیری نداشته مگه میشه مگه امکان داره دنبال نیستن وگرنه حالمون اینطور نبود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  19. ایمان می‌گوید:

    متاسفم.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  20. نیروانا می‌گوید:

    دیدن چهره غمگین ومنعل محیط بانان زحمتکش واقعا ناراحت کننده است آنها هم از دیدن دود شدن زحمات خود دلگیر هستند

    داغ Thumb up 12 Thumb down 11

  21. آرش می‌گوید:

    قطعا” راه درمان و پیشگیری برای نفوذ بیشتر بیماری وجود داشته اما احتمالا” بدلیل نبود اعتبار و مقداری هم سهل انگاری این حادثه رقم خورده.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  22. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    داستان مرگ وحوش در هفتاد قله مشکوکه و حتی ممکنه عمدی باشه.البته انگشت اتهام هواداران محترم حیات وحش بدون تحقیق و بررسی به سمت دام های منطقه نشانه رفته و سازمان محیط زیست هم سکوت اختیار کرده!. علتش هرچه که هست تا پیدا نشه سایر نقاط هم در معرض خطر قرار دارند. با این گستردگی تلفات سایر وحوش نیز آلوده شده اند و تنها کورسوی امید برای ذخائر این منطقه اینست که تعدادی حیوان به بیماری مقاوم شده جان سالم به درببرند که این را باید متخصصین ppr نظر بدهند که آیا این بیماری به صورت طبیعی قابل دفاع هست یا خیر؟

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  23. رشید می‌گوید:

    دوستان با تاسف فراوان از این رویداد هضم این فاجعه برای تمامی دوستداران شکار و طبیعت و حیات وحش مشکل است ولی با این همه حسرت و افسوس دوستان. بیشتر حال محیط بانان منطقه هفتادقله درهم شده محیط بانانی که جوانی شان را در حفظ این منطقه گذاشته اند یا آنهایی که با تمام جان ودل سالها از این منطقه مراقبت کردند و آنهایی که جسدهای ازبین رفته این حیوانات بخت برگشته را میسوزانند یا دفن میکنند واقعا دردناک است.
    حفاظت بدون هزینه نمیشود ولی سازمان از حفاظت فقط نامش را یدک میکشد ولی برای حفاظت از حیات وحش خیلی هزینه ها باید داد ولی افسوس که در این سازمان هیچ هزینه ای بابت حفاظت پرداخت نمیشود

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

  24. کوشان مهران می‌گوید:

    هفتاد قله از دیرباز نخجیرگاهی خوب برای حکام عراق عجم بوده است.

    تا اواخر دهه ۱۳۵۰ حدود ده هزار سر پازن وگوسپند کوهی ارمنی وحدود دوهزار سر آهودر این زیستگاه وجود می داشتند و پس از نا امنی های ایجاد شده جمعیت پازن و گوسپند کوهی تا هزار سر نیز کاهش یافته و گویا جمعیت آهوی بومی آن به حدود پانزده ویا سیزده سر رسیده و گهگاه تعدادی آهو از موته به این زیستگاه مهاجرت می نمایند.

    دوستی برای من از یوزپلنگی یاد می نمود که حدود سه دهه پیش توسط سگان گله کشته شده بود و به احتمال زیاد سیاه گوش نیز ساکن این منطقه است.

    عکسی از پوست گربه پالاس دیده ام که حدود ۵۵ سال پیش در استان مرکزی ودر حوالی شهر اراک شکار شده بود و در صفحه ۵۴ جلد دوم کتاب پستانداران ایران نگاشته دکتر اسماعیل اعتماد نگاره ای از پوست شاه روباهی وجود دارد که در فراهان شکار شده واکنون در بایگانی موزه تاریخ طبیعی بریتانیا می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      اراضی هموار هفتاد قله زیستگاه یوزپلنگ و ارتفاعات زیستگاه پلنگ بوده که البته یوزپلنگ سالیان سال است که ناپدید شده. دلیلشم اینه که چوپانان سالخورده و از جمله عموی بنده که دامدار بوده تفاوت های فیزیکی بین پلنگ و یوزپلنگ را به خوبی شرح میدهند واین ثابت میکنه این افراد تجربه برخورد نزدیک با پلنگ و یوزپلنگ را داشته اند. چون این افراد به تصاویر و اینترنت دسترسی ندارند که خصوصیات هرحیوان را تئوریک یاد بگیرند. در مورد ارتباط بین پناهگاه موته و هفتاد قله به نظر من هیچ پل یا کریدور ارتباطی بین این دو وجود ندارد.موته در جنوب روستای نیمور دلیجان و هفتاد قله در شمال شهرستان محلات است. موقعیت جغرافیایی منطقه را میشناسم .مهمترین مانع، جاده شلوغ و پرتردد سلفچگان-دلیجان -محلات است و چندین جاده فرعی علاوه بر مزارع و معادن و مرغداریهای متعدد وووووو، امکان مهاجرت آهو و سایر سمداران را بین این دو زیستگاه را غیر قابل تصور میسازد.البته امکان برقراری کریدور بین هفتاد قله و پلنگ دره قم وجود دارد چون مقداری خط الراس وجود دارد که نسبتاً خلوت است.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

      • کوشان مهران می‌گوید:

        درود بر شما وسپاس از دانش واحاطه شما بر طبیعت استان مرکزی

        محیط زیست استان مرکزی صحبت از مهاجرت سالیانه تعدادی آهو از موته به استان را می نماید و دقیق نمی دانم این تعداد به هفتاد قله می روند و یا جای دیگر ولی یکی از دوستان از یک مرغداری ومزرعه صحبت می دارند که همواره به هنگام مهاجرت به استان مرکزی تعدادی آهو توسط مالک آن شکار می شوند.

        www3.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=80397204
        و
        ivo-nkh.ir/news/show_detail.asp?id=9540

        خیلی دوست دارم بازدیدی از پلنگ دره قم داشته باشم. در چند سال گذشته پلنگ در کوهستان مشرف به سد ساوه دیده شده وگویا این پلنگ و یا پلنگها از هفتاد قله مهاجرت می نمایند هرچند اکنون گزارش مستندی از وجود پلنگ در پلنگ دره قم وجود ندارد ولی همواره باید احتمال مهاجرت پلنگ برای دستیابی به زیستگاه های جدید را در نظر داشت.

        سفرنامه ناصرالدین شاه به عراق عجم پیشکش من است به شما هماستانی گرامی:
        download.ghaemiyeh.com/downloads/pdf/12000/8462-fa-safar-nameh-eragh-ajam.pdf

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  25. کمال الملک می‌گوید:

    لعنت بر سانسورچی.اخه احمق مگر مریضی یه متن و پیام خیلی ساده و در عین حال واقعی رو حذف می کنی.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  26. Amir می‌گوید:

    هفتاد قله از بین رفت دوستان

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>