با رفع تحریم ها و مدیریت صحیح می‌توان تغییرات بنیادین در محیط زیست را شاهد بود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر حل مشکلات زیست محیطی درپی توافق هسته‌ای، گفت: با رفع تحریم ها و مدیریت صحیح می‌توان تغییرات بنیادین در حوزه محیط زیست را شاهد بود.

موید حسینی صدر در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص اینکه با حصول توافق هسته ای تا چه میزان می توان به حل مشکلات زیست محیطی در پی تعاملات بین المللی امیدوار بود، گفت: البته عوامل مختلفی در بروز مشکلات محیط زیست دخالت دارند که به طور حتم عامل خارجی آن با تعاملات بین المللی رفع خواهد شد. به عنوان مثال ریزگردها، آلودگی آب های سطحی و آلودگی سوخت منشاء خارجی دارد، همچنین بخشی از فرسودگی ناوگان حمل و نقل با تحریم ها در ارتباط است که با توافق هسته ای بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، افزود: سازمان محیط زیست باید برای شرایط پس از لغو تحریم ها برنامه‌ریزی کند، البته شرکت های خارجی نیز حاضر و مشتاق هستند که پس از توافق در توسعه حمل و نقل داخلی جمهوری اسلامی ایران مشارکت کنند و به طورحتم اگر حمل و نقل نوسازی شود، مصرف سوخت به نصف کاهش پیدا کرده و از مازاد سوخت می توان سرمایه گذاری انجام شده از سوی شرکت های خارجی را بازگراند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر می توان از حضور و سرمایه گذاری شرکت های خارجی برای توسعه مترو، حمل و نقل بار و توسعه راه و آهن استفاده کرد، از این رو توسعه حمل و نقل عمومی می تواند در جهت کاهش آلودگی هوا موثر باشد. از سوی دیگر هم اکنون استفاده از بخاری ها در مناطق مسکونی تنها ۲۵ درصد راندمان دارد که با مشارکت شرکت های خارجی و سرمایه گذاری مشترک این راندمان را می توان به ۶۰ درصد افزایش داد؛ از این رو با رفع تحریم ها در حوزه محیط زیست و با مدیریت صحیح  می توان تغییرات بنیادین را انتظار داشت.

حسینی صدر با تاکید براینکه تحریم ها اثرات سوء در محیط زیست داشته است، گفت: به طور حتم نبود سوخت مناسب، ناوگان و صنایع فرسوده نشان از اعمال تحریم های وسیع کشورهای اروپایی دارد. همچنین در حال حاضر پالایشگاه‌ها یک سوم مازوت تولید می‌کنند که اگر پالایشگاه اصلاح شود به جای ۳۵ درصد، ۱۵ درصد مازوت تولید می شود، بنابراین توافق هسته ای تاثیر مستقیمی بر رفع مشکلات محیط زیست دارد.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، گفت: البته سرمایه موردنیاز برای رفع مشکلات محیط زیست قابل برآورد نیست، اما در صورت ایجاد فضای خوب بین‌المللی پس از اجرای توافق سازمان محیط زیست می تواند بسیاری از مشکلات خود را حل کند.

+7
-1
  

5 دیدگاه

  1. مهراب از اراک می‌گوید:

    اگر مسئولان گوش دهند.
    اگر….
    اگر..
    اگر.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  2. پندار نیک می‌گوید:

    این مشکلات که فرمودید حتی در زمان تحریمها هم قابل رفع بود.منتهی اختلاص های مکرر به کمبود بودجه دامن میزد.که در امر بهسازی محیط زیست سالم از تحریم زیانبار تر است.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    حالا باید دید
    خیلی جاها هستن که بودجه میخوان و نیازشون هم بیشتر از محیط زیسته!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 5

  4. مسافرزمین می‌گوید:

    درصد بسیار زیادی از مشکلات محیط زیست ربطی به تحریم ها ندارد و مربوط می‌شود به مشکلاتی نظری سو مدیریت، بکارگیری افراد غیر متخصص در سازمان محیط زیست، رانت خواری، وابستگی شدید سازمان محیط زیست به بودجه عمومی، وجود ارگان‌های موازی، عدم فرهنگ سازی و ….

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  5. kooshan می‌گوید:

    ضمن تأئید اظهارات این نماینده محترم مجلس می توان گفت لغو تحریمها در صورتی که با ادامه سیاستهای تعاملی دولت همراه باشد و بعللی این رویکرد متوقف و یا بر سر راه آن موانعی ایجاد نشود ، مفید فایده خواهد بود ، وگرنه در کوتاه مدت و مقطعی گشایشهای اندکی ایجاد شده ولی احتمال زیادی دارد پس از مدتی وقفه مشکلات موجود و از جمله مشکلات زیست محیطی با شدت و حدت بیشتری نمایان شوند .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>