کشف لاشه یک بز وحشی در جیرفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیر قانونی در منطقه شکارممنوع اسفندقه (تنگ سرگز) جیرفت، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این زمینه مشغول شدند.

کارشناس روابط عمومی اداره محیط زیست جیرفت در این باره گفت: محیط بانان در جریان تحقیقات خود یک نفر مظنون را در این رابطه شناسایی نموده و پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی وارد منزل وی شدند.

تصویر: اجزای بدن بز وحشی کشف شده در جریان بازرسی از منزل شکارچی متخلف در شهرستان جیرفت

مصطفی پرموته اظهار داشت: در جریان بازرسی از این خانه، اجزای بدن یک بز وحشی کشف و ضبط و یک متخلف در این رابطه بازداشت گردید.

متهم پس از تشکیل پرونده تخلف جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

+18
-118
  

19 دیدگاه

  1. فریبا می‌گوید:

    باید هر شکارچی غیر مجاز ، پس از اعمال جریمه، ۶۰ ضربه شلاق بخورد تا درس عبرتی برای دیگر شکارچیان باشد.

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 46

  2. ali می‌گوید:

    تا وقتی این جرایم اندک هست و جرایم جدید اجرا نشود همین است در واقع قانون در حال حاضر کمک حال متخلف میباشد

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 12

  3. کوشان مهران می‌گوید:

    خوب است خوانندگان گرامی درباره وضعیت و بهای گوشت شکار، پازن گوسپند کوهی، آهو، گراز،مرال و شوکا، ومقایسه آن با گوشت دام اهلی توضیحاتی را بیان نمایند.

    شاید اگر همانند اوایل دهه ۱۳۵۰ محیط زیست پر توانی می داشتیم با مدیریت منابع طبیعی امکان بهره برداری مجاز از گوشت شکار برای مصرف شخصی و فروش فراهم می گردید.

    این افراد شکارچی تروفی نیستند. مردم محلی هستند که به زیستگاه ها اشراف داشته وبه دلیل ضعف قانون وکمی مامور می کنند آنچه می خواهند

    ********************************************************

    ایمان می‌گوید:
    ۴ مرداد ۱۳۹۴ در t ۱۱:۴۳ ب.ظ

    طرح تجمیع روستاها اگر به درستی انجام شود افزون بر اینکه رفاه و آسایش فراوانی را برای روستاییان عزیز به ارمغان می آورد، کار پاسداری از گونه های جانوری را هم آسان تر می سازد، به دلیل اینکه با انجام این طرح، شمار مناطق مسکونی در زیستگاه های حیوانات کم تر شده و محیط بانان بهتر می توانند منطقه را رصد و مدیریت کنند.

    حق با جناب ایمان است

    در دهه ۱۳۵۰ سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مشغول بررسی واجرایی نمودن طرح تجمیع روستاها بود تا با متمرکز نمودن روستاهای پراکنده خدمات رسانی به آنها را بهینه نماید.

    دسترسی به شبکه نیرو و آب سالم وبهداشت وحمل ونقل وامنیت از حقوق اساسی تمامی ایرانیان می باشد ولی گاز رسانی به روستاهایی با چند خانوار که دورافتاده می باشند در عمل غیر اقتصادی است.

    از دهه ۱۹۵۰ به دلیل غیر اقتصادی بودن بسیاری از روستاهای کوچک آلپی این سکونتگاه ها تخلیه شده و به همین دلیل شرایط زیستگاه برای بازگشت و احیای جمعیت گوشتخوارانی همچون گرگ بهبود یافته است.

    از یک سو بحث زمین خواری به بهانه گسترش زمین های کشاورزی داغ می باشد و از سوی دیگر تعداد روستاهای تخلیه شده نشان دهنده عدم موفقیت توسعه کشاورزی به هر قیمت می باشد.

    آیا خوانندگان گرامی با احیای تدریجی پوشش مرتعی و بازگشت حیات وحش به این روستاهای مخروبه برخورد داشته اند؟

    *********************************************************

    Blue Fox می‌گوید:
    ۴ مرداد ۱۳۹۴ در t ۹:۲۸ ق.ظ

    حفاظت فیزیکی از زیست گاه که شما فرمودین دقیقا یعنی چی؟شامل بیرون راندن انسان های بومی اون مناطق هم میشه؟یا فقط قانون گزاری و برخورد شدید دولت؟چون با راهی که محلی ها پیش گرفتن کم کم دارم به حرف بعضی از دوستان مبنی بر شهر نشین کردن اجباری اونها می رسم.

    جناب روباه آبی در دهه ۱۹۳۰ بریتانیایی ها به عنوان حفاظت از شکارگاه های تانگانیکا و کنیا سعی در اخراج دامداران ماسایی را داشتند که همواره این عمل برخوردهایی را ایجاد می نمود ولی اکنون در پارک های ملی که یادگار نخجیرگاه های پیشین می باشند تا اندازه ای دامداران ماسایی می توانند از مراتع استفاده نمایند ولی برای نمونه در نواحی خشک شمال کنیا دامداران باید برکه ها وآبشخور ها را در ساعت شش بعد از ظهر برای استفاده حیات وحش ترک نموده ومجاز به ایجاد کومه بر سر آن نمی باشند.

    در زیستگاه حفاظت شده ساریسکای راجستان هند برای معرفی مجدد ببر نیاز به جابجایی دو روستا شد ودر زیستگاه حفاظت شده بردیا که به عنوان سایت معرفی مجدد شیر ایرانی در نظر گرفته شده می بایست روستاهایی جابجا شوند.

    در اوایل دهه ۱۹۷۰ به دلیل تراکم بالای دام تعداد طعمه های شیر ایرانی جنگل گیر یعنی گوزن چیتال و سمبر به شدت کاهش یافته و همواره دامداران سعی در مسمومنمودن شیر ها داشتند.

    برنامه خروج تعدادی از سکونتگاه های انسانی به خارج از گیر تنها هنگامی با موفقیت روبروشد که روستاییان دیدند سکونتگاه جدید دارای امکانات بهتری می باشد و دامداری های برجای مانده نیز به امان خدا رها نشده وبا ایجاد حصار سعی در کاهش شبیخون شیر ها به گاو و گاومیش دارند.

    اکنون جمعیت چهارپایان وحشی گیر به وضعیت مطلوب بازگشته وشیر ها به دلیل پر شدن ظرفیت زیستی گیر در حال خروج از آن وساکن شدن در جنگل های ساحلی گجرات می باشند واین احتمال وجود دارد که تعدادی شیر با حرکت بسوی بیابان کاچ قلمروی پیشین خود را که در سال ۱۸۴۰ از دست داده بودند باز ستانیده و در نمکزار ها به نخجیر گورخر هندی بپردازند.

    جناب روباه آبی

    شاید من به شما دروغ می گویم.

    پیشنهاد می نمایم خود درباره دلایل مدیریت موفق زیستگاه گیر و وضعیت تعامل با دامدارانآن پژوهشی بفرمایید.

    آیا برای نجات شیر ها، و نه تمامی زیستگاه، دولت هند از دهلی هنگ سواره نظامی را همچون ژنرال کاستر فرستاد تا پوست از سر روستاییان جنگل نشین بکند.

    چرا در گیر با وجود مسمومیت گاه به گاه شیر ها مردم محلی دست به کشتار شیر و پلنگ وچیتال نزده وجنگل را به عنوان مبارزه با جنگلبان های طاغوتی به آتش نمی کشند؟

    روستاییان هندی مستضعف ترند ویا روستاییان ما؟

    خوشحال می شوم در این مورد گپ وگفتگویی داشته باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  4. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    روزی نیست که خبر بیرون کشیدن لاشه ی شکار رو از یخچال های این فلک زده ها نشنویم ..
    اگه شعور داشته باشن باید زمین براشون دهن باز کنه و از خجالت بمیرن
    گنجشک مغز و گنجشک روزی بودن یعنی همین

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 12

  5. محمد صادق می‌گوید:

    شکارچی غیرمجاز یعنی انگل جامعه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

  6. تیزبین می‌گوید:

    میشود گفت حجوم ما انسان ها به محیط زیست کشورمان طی تاریخ این کشور بی سابقه بوده.

    اگه فرهنگ سازی نکنیم و پیشگیری نشود برای چندنسل بعد چیزی باقی نمی ماند.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 7

  7. رشید می‌گوید:

    تنها راه حفظ حیات وحش چند برابر کردن تعداد محیط بانان و افزایش حقوق و مزایای آنهاست

    درضمن باید ابزار مقابله با شکارکشان غیرمجاز هم داشته باشند

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  8. میترا کیوانی می‌گوید:

    جریمه های جدید پس همش الکی بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

  9. DORNA می‌گوید:

    شکارچی ها هم بدبختانه بخشی از واقعیات تلخ جامعه ما شده اند درست مانند سارقان و خلافکاران و قاچاقچیان و…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

    • بام ایران می‌گوید:

      واقعیت تلخ جامعه ما افرادی هستن که بدون فکر و از روی احساسات می خوان برای مسائل مهم کشوری و دیگر مردم تصمیم گیری کنن . متاسفم از این لفظ صحبت .

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. kooshan می‌گوید:

    در مورد برنامه ریزی و اجرای طرحهای موفق حفاظت از حیات وحش در کنیا و هندوستان دوستان صاحب نظر موارد مستند و مفیدی را مورد اشاره قرار داده اند که شایسته دقت و تأمل هستند ، البته شاید بتوان گفت در آفریقا عامل اصلی ، کمک کشورهای پیشرفته و مساعدتهای جهانی است ، اما در باره هندوستان باید به این نکته هم توجه کرد مردم هندوستان هم بمانند کشور ما در یک فضای مشابه قرار داشته اند فرضأ یک دهه با پاکستان،جنگ داشته اند و بعد سر مسائل ریز و درشت دیگری یک دهه نیز در عرصه مقابله و کشمکش با اکثر کشورهای قدرتمند دنیا بوده و همزمان مورد شدیدترین تحریمهای بین المللی تاریخ هم قرار داشته اند و در این میان فرد و مدیری بغایت خارق العاده و با کفایت و توانمند تنها با اتکا به توان مدیریت خود و مجموعه کوچک در اختیاری در حد و قواره “س.ح.م.ز.” در کشور ما ، در آن اوضاع ذکر شده چنین نتایج درخشانی گرفته است ؟ یا اینکه در اثر تدابیر و برنامه ریزی درست و اجرای طرحهای اصولی پیشرفت و توسعه و با مدنظر قرار دادن موضوع حفاظت از محیط زیست و حیات وحش و در چهارچوب این پیشرفت و توسعه همه جانبه و فراگیر در کل این کشور که در فضای مناسبی از ثبات و آرامش و با بهره گرفتن از قواعد و ضوابط معقول و عقلانی و مدنی ، به این نتایح موفق دست یافته اند ؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  11. داریوش می‌گوید:

    در مملکت ما هیچ جای بکری دیگر وجود ندارد و در دور ترین مناطق چند خانوار که تعدادشون بعضی مواقع از هفت نفر تجاوز نمیکنددر به خیال خود زندگی و در اصل به نابودی محیط زیست و حیات وحش مشغولند

    تا زمانیکه دولت در جهت متمرکز کردن آنها اقدامی نکند همین اش و همین کاسه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  12. kooshan می‌گوید:

    … ضمنأ در ادامه مطالب پیش گفته نکته مهم دیگری را میتوان برشمرد که یکی از مشکلات پیش روی کشور و مکمل مشکلات دیگر در چند دهه اخیر بوده و هزینه های سنگین نیز در برداشته است و آن سیل آوارگانی بوده که طی دهه های اخیر و در جریان درگیریهای متعدد منطقه ای بسوی کشور ما روانه شده و با عدم تدبیر مناسب و نیز سوء استفاده قدرتهای جهانی کل این هزینه ها بگردن کشور و مردم ما افتاده است ؟ آیا کشور و مردم هندوستان نیز با چنین مشکلی مواجه بوده اند ؟
    قابل توجه است که مشکلات پیش گفته بهمراه مشکلات و معضلات دیگری نظیر منازعات خصمانه و غیرمدنی سیاسی که کل امور کشور را تحت الشعاع قرار می داده اند و با همراهی معضلات فرهنگی شکل گرفته متناسب با اینگونه شرایط در صحنه اجتماعی کشور نظیر پرخاشگری ، عدم تمایل به بحث و گفتگوی منطقی و مدنی و سازنده جهت بررسی مشکلات و تفاهم و توافق بر سر راهکارهای احتمالی ، تمایل افراطی در مردم به تعقیب منافع شخصی بهرقیمت و … اصولا میدانی برای یک “س.ح.م.ز.” رنجور و ناتوان برای حداقل مانور باقی میگذارد ؟ مدیریت توانمند و با کفایت که جای خود دارد !
    و از اینجاست که اهمیت استقرار فضای ثبات و آرامش در کشور و اداره امور بر اساس روشهای تعاملی و نه تقابلی در همه امور داخلی و خارجی کشور اهمیت پیدا میکند و تنها در چنین شرایطی صحبت از کم و کیف و چند وچون مدیریت که بزبان ساده همان اداره کردن امور است معنا می یابد .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>