بازدید معاون اول رییس جمهور از جزیره آشوراده

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه جزیره آشوراده یک ظرفیت مهم دارد، گفت: در خصوص موضوع گردشگری در این جزیره به حساسیت های محیط زیست توجه شود.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری عصر دیروز سه شنبه در جمع خبرنگاران در گرگان اظهار کرد: مسایل زیست محیطی، حساس و مهم بوده و باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: در بحث گردشگری آشوراده در واقع با توجه به این شرایط، باید ترکیب توسعه و حساسیت های محیط زیست لحاظ شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: برای دستیابی به توسعه باید به کانون مهم توسعه در هر بخش توجه شود و در واقع جزیره آشوراده نیز همان کانون است.

تصاویر از ابوطالب ندری / خبرگزاری مهر

جهانگیری با تأکید بر اینکه آشوراده یک ظرفیت بسیار مهم دارد و باید بر روی این پتانسیل و ظرفیت آن کارهای اساسی صورت گیرد، افزود: باید شرایطی فراهم شود که مردم از سراسر ایران بیایند و آشوراده را ببینند و از سوی دیگر مردم استان گلستان نیز از مزایای آن بهره مند شوند.

رییس سازمان محیط زیست کشور که در سفر به گلستان معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کرد نیز در این خصوص گفت: نمی توان در آینده نزدیک طرح گردشگری آشوراده را اجرا کرد؛ زیرا هنوز در اول راه هستیم.

مدیریت آشوراده بر مبنای حفاظت از محیط زیست آن است

معصومه ابتکار افزود: مطالعات طرح زیر نظر این سازمان در حال اجرا بوده و تمام برنامه ها برای مدیریت آشوراده بر مبنای حفاظت از محیط زیست آن است.

وی در پاسخ به این مطلب که «گفته شده شما با طرح گردشگری آشوراده موافقت کرده اید» اظهار کرد: خیلی حرف ها از قول من در خیلی جاها نقل می کنند اما شما باور نکنید.

همه باید برای حفاظت از فک خزری تلاش کنند

ابتکار با تأکید بر اینکه برای حفاظت از محیط زیست از جوامع محلی استفاده خواهد شد، خاطرنشان ساخت: با گردشگری طبیعی در حدی که به برنامه های حفاظتی آسیب نزند و در چارچوب قانون باشد، موافقیم.

وی همچنین ظهر امروز در دیدار از مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر واقع در جزیره آشوراده اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفاظت از این گونه نادر انجام می دهد.

معاون رییس جمهوری گفت: تعامل و همکاری خوبی با کشورهای حاشیه دریای خزر نیز برای حفاظت از فُک خزری داریم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: همه دستگاه های اجرایی مرتبط مانند شیلات، ماهیان خاویاری و محیط زیست باید با تعامل برای حفاظت از این گونه تلاش کنند.

+15
-42
  

16 دیدگاه

  1. من هستم می‌گوید:

    مگه کم مکان گردشگری دارید تو شمال که دارین تنها منطقه بکر سواحل خزر رو نابود میکنین؟

    تنها امید برای بازگشت ببر ایرانی به دوران اوجش همین میانکالست که زدین نفلش کردین.

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

    • فعال محیط زیست می‌گوید:

      عزیزان سازمان محیط زیست چندین منطقه حفاظت شده رو به عنوان منطقه پایلت گردشگری با سازمان گردشگری تفاهم نامه ردو بدل کرده از جمله اشترانکوه (بانک ژنی زاگرس ) و دریاچه گهر وهمین آشوراده….
      دریاچه گهر به عنوان بزرگترین دریاجه آب شیرین و کوهستانی کشور و منطقه امن حیات وحش بعد از این تفاهم نامه به گوشت قربانی تبدیل شده همه ارگانهای دولتی دنبال سهم می گردند هر روز هر کس یک طرح گردشگری از جیبش در میاره – جدیدا هم که یک ارگان نظامی با تفاهم نامه ایی که در دست داشته اردوگاه در این دریاچه برا خودش راه انداخته – خلاصه بگم سازمان محیط زیست چوب حراج به مناطق چهار گانه زده –
      یه طور می گن گردشگری طبیعی با حفظ شرایط زیست محیطی گویا در کانادا هستیم – این افراد حتی تعریف توریسم رو نمی دونن – شما پارک پردیسان رو که سازمان محیط زیست در آن واقع شده رو نمی تونیدحفاظت کنید بعد می خواین سازمان گردشگری براتون نگهداری کنه اونها که در حفاظت از ابنیه تاریخی موندن . خدایا به ما صبر بده

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  2. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    فاتحش خوندست.ببینین کی گفتم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  3. تیزبین می‌گوید:

    می توان گفت بیشتر ضرر و زیان وارده به جزیره ها را گردشگران وارد می آورند.

    امیدوارم مسؤلین در باره ی این جزیره و جزیر های دیگر پیگیر باشند.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  4. سید حسین می‌گوید:

    همه جای دنیا کلی هزینه میکنن یه جای بکر برای حیات وحش درست کنن حالا نمیدونم چرا اینجا فقط دنبال نابودی مناطق بکرند !

    انشا اله هیچ طرحی هیچ موقع تصویب نشه تا آشوراده همینجور دست نخورده بمونه

    به امید آرامش همیشگی آشور

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  5. کوروش امیرزاده می‌گوید:

    امیدوارم عملی شود

    داغ Thumb up 2 Thumb down 9

  6. hamid palangi می‌گوید:

    خانم ابتکار، هر جا که پای انسان باز شد، محیط زیست نابود خواهد شد، بخصوص در کشوری مانند ایران که فقر فرهنگی‌ بیداد می‌کند.

    این اصل را یک آبدارچی‌ سازمان محیط زیست هم میداند، میگویید نه، امروز از کسی‌ که برای شما چایی میاورد سوال کنید. تو رو به اون خدایی که قبولش دارید یک کار مثبت برای محیط زیست بکنید

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

    • تیزبین می‌گوید:

      اقا حمید.
      این قانون برای همه ی مناطق دنیا نیست .
      خیلی از جاهای دنیا که پای انسان باز شد یک گونه ی جانوری که به دلایلی غیر از دلایل انسانی چون تغییرات آب و هوایی، آتش سوزی ها و… در معرض نابودی و انقراض قرار داشت نجات پیدا کرد.
      این قانون شما در برخی جاهای کشورمان هم وجود ندارد ولی تعداد این مناطق کم است.
      حرف شما درست و این قانون برای جا هایی هست که خودخواهی و سودجویی برقرار است که متاسفانه در برخی مناطق کشور ما هم این دو عامل وجود دارد.

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. داریوش می‌گوید:

    خدایا خودت این جزیره ی زیبا رو از دست انسانهای طماع و بی وجدان در امان نگه دار انشاالله

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  8. DORNA می‌گوید:

    همه عالم و آدم می دانند که توریست های اروپایی فقط و فقط به شوق دیدن کویرهای ایران به اینجا سفر می کنند وگرنه کوهای آلپ و سواحل اروپا مناظری به مراتب زیباتر از شمال ایران دارد و آب و هوا و مناظر شمال برایشان جذابیتی ندارد تنها جذابیت شمال برای توریست های خارجی صنایع دستی، سنتها و جذابیت های مردمشناسی ست.
    ولی ظاهرا تا نفس جزیره آشوراده هم مانند دریاچه ارومیه به شماره نیفتد هیچکس هشدار فعالان زیست محیطی را جدی نمی گیرد…

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  9. فعال محیط زیست می‌گوید:

    کلا مدیران ما به بحرانی شدن علاقه دارند -

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. منا می‌گوید:

    احتمالا توریست هایی هستند که برای شکار در ایران مجوز دارند. که اکثرا شکارچیان روسی هستند و گراز و انواع حیواناتی را شکار می کنند که در زنخیر غذایی حیوانات گوشت خوار این مناطق هستند. که در اثر کمبود این گونه حیوانات در طبیعت، حیوانات گوشتخوار به دامهای روستاییان حمله می کنند. و واقعا توریستهای خارجی در پی دیدن اب و هوای و مناطق جدید و متفاوت هستند نه جایی که شبیه کشور آنهاست بخصوص در ایران که یکی از بزرگترین کشورهایی است که اثار تاریخی و معماری زیادی دارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  11. بام ایران می‌گوید:

    معلومه اون بابایی که قرار بود در آشوراده قطب گردشگری ایجاد کنه خیلی گردن کلفته که معاون اول رییس جمهور را کشونده توی این منطقه تا جواب بله را بگیره . همش شعار . زیستگاهی با این اهمیت را قراره فرش کنیم برای آدم های پولداری که بدون توجه به حساسیت مساله حفظ زیستگاه ها میان اونجا میریزن و می پاشن و میرن . سودش توی جیب کی قراره بره الله اعلم . با این کارها هستش که نسل یک پرنده یا چهارپا در یک منطقه ناگهان نابود میشه وقتی جایی برای زیست نداشته باشه یا میره یا میمیره . دوستان خیلی به جا گفتن این همه مناطق گردشگری و زیبا در ایران هست که اصلا بهشون رسیدگی هم نمیشه بعد اینا میخوان تازه منطقه گردشگری ایجاد کنن و …… ( در استان چهار محال جایی هست به نام چشمه دیمه که ما از قدیم ترها اونجا می رفتیم منطقه بکر و خوش آب و هوایی بود برای تابستان گذرانی از زمانی که اومدن و آماده سازی کردن برای گردشگری مثل ساخت آلاچیق و زیر سازی و …. معذرت می خوام شده زباله دونی یک سری اومدن سود خودشون را بردن و رفتن نتیجه چی شد محیط طبیعی اطراف چشمه کاملا به هم خورد دیگه خبری از کبک و زمستان گذرانی مرغابی ها هم نیست فقط زباله و زباله) اخه تا کی میخواهیم سرمون را زیر برف کنیم . اهای اونایی که تا اخرین …. تلاش می کنید تا مساله ای مانند شکار پایدار را با عنوان تخریب کننده محیط زیست برای همیشه در ایران ممنوع کنید!!! چرا الان ساکت هستید پس کو اعتراض هاتون

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  12. رشید می‌گوید:

    انشالله ازدست کسانی که برای منافع خود نقشه ها دارند محفوظ بماند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  13. امیر می‌گوید:

    من در نگاه‌ آقای معاون هیچگونه‌ دغدغه بابت تخریب این منطقه نمیمبینم. بیشتر حالتش شبیه کسیه که اومده یه پروژه اقتصادی بررسی کنه. خدارحم کنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. مرتضی می‌گوید:

    امیدوارم دست بر دارند از سر این منطقه که همینطور سطح آب داره پائینتر میره و ساحل از اون چیزی که ۲۰ سال پیش بوده صدها متر عقب رفته، وقتی ما مردم ایران هنوز فرهنگ این رو نداریم که زباله و آشغال خودمون رو تووی طبیعت نندازیم گردشگری در این مناطق بکر یعنی نابودی و سر گرفتن همه جا از آشغال،
    به جای این کارها یک کم فرهنگ سازی کنید، ماشاءالله رسانه ملی که اصلا روزی شونصد هزار دقیقه تبلیغات داره اما دریغ از یک اپیزود کوتاه آموزشی در زمینه های حفظ محیط زیست، مسائل اجتماعی و……

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>