طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها مانع خسران محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با بیان اینکه طرح حفاظت از جنگل‌ها مانع خسران محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود، گفت: باید سازمان جنگل‌ها و محیط زیست برای حمایت قانونی از منابع طبیعی، سیاست برنامه‌ریزی شده‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها به مجلس ارایه دهند.

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، با مثبت ارزیابی کردن آماده‌سازی طرح تنفس جنگل‌ها در سازمان محیط زیست، افزود: واقعیت آن است که تاکنون سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها هیچ‌گونه استراتژی برای حفاظت از جنگل‌ها نداشتند به گونه‌ای که در نتیجه این بی برنامگی بخش زیادی از این جنگل‌ها مورد آسیب زیادی قرار گرفتند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تغییر کاربری‌ها، نبود برنامه و عدم سرمایه‌گذاری‌ها باعث شده تا امروز شاهد خسران غیرقابل جبرانی به جنگل‌ها باشیم که باید سامان‌دهی این موضوع قانونمند شده تا بتوان برنامه‌ریزی مدونی برای حفاظت از جنگل‌ها داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با تاکید بر ضرورت رسیدگی به جنگل‌ها در ایران، تصریح کرد: باید سازمان جنگل‌ها و محیط زیست سیاست مدیریت شده‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها به مجلس ارایه دهد تا بتوانیم از منابع طبیعی به صورت قانونی حمایت کنیم.

وی یادآور شد: آنچه که از طرح تنفس جنگل‌ها برمی‌آید به نظر می‌رسد می‌تواند به حفظ جنگل‌ها کمک کند چراکه امروزه ناتوانی‌های زیادی در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها به چشم می‌ خورد اگر این طرح اجرایی شود بخش زیادی از جنگل‌ها مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: البته ناگفته نماند که برای اجرای طرح حفاظت از جنگل‌ها باید همت و اراده‌ای جدی شکل گیرد به گونه‌ای که برای اجرای دقیق آن باید نظارت‌ها در سطح گسترده وجود داتشه باشد در غیر این صورت چنین طرحی با شکست مواجه می‌شود.

به گزارش دیده بان، طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در تاریخ ۹۴/۳/۲۴ توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است و بررسی این طرح بدون قید فوریت در دستور کار عادی مجلس قرار گرفته است..

طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در بین نمایندگان مخالفان و موافقانی دارد و در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره برداری از جنگل ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

+11
0
  

6 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    امیدوارم این طرح به تصویب برسه تا ده سال جنگلها یه نفسی بکشن و تا حد زیادی باسازی شوند

    نذاشتن فوریت روی طرح دلیل اینه که مسئولان نمیداند اگر جنگل از بین رود کشورمان نابود خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  2. مجید(حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    امیدوارم این طرح تصویب بشه

    کاش ماهم میتونستسم برای این تیپ مطالبات کمپین راه بندازیم

    مثل کمپین قطره قطره

    متاسفانه سازمانهای مردم نهاد ما خیلی ضعیفن و کسی ازشون حمایت نمیکنه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  3. شکارچی نیمه پشیمان می‌گوید:

    خدا کنه مثل شکار ممنوع کردنشون نباشه
    اگه باشه که بعد ده سال دوره تنفس باید بگردیم دنبال جنگل

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. سپیده می‌گوید:

    جاده و ویلا سازی در وسط جنگلها تا بالای کوهها، قاچاق و دزدی چوب درختان جنگلها، چرای دام در جنگلها، ریختن زباله در جنگلها، آتشسوزی عمدی جنگلها، و … همینطور قتل سریالی جنگلها ادامه دارد.
    اما هیچ یک از این مجرمان خود را ملزم به پاسخگویی به هیچ یک از مردم و مسئولان نمی دانند یا بر عکس هیچ یک از مردم و مسئولان خود را موظف به برخورد قاطع با این مجرمان نمی دانند؟ براستی چرا ؟؟؟؟؟؟؟
    پس من بنا بر وظیفه و حق شهروندی، عمق دلواپسی و نگرانی خودم را نسبت به فاجعه نابودی جنگلها و تلف شدن صدها گونهٔ گیاهی و جانوری نادر و باارزش این جنگلها بیان می کنم.
    جنگلها و منابع طبیعی، میراث ملی و سرمایه های حیاتی یک ملت محسوب میشوند و متعلق به همهٔ مردم می باشند نه عده ای از مردم که این ارثیهٔ ملی را ارثیهٔ پدری خود می پندارند و با تخریب و نابود کردن این شش های زمین و سرمایه های حیاتی ملت، سود و منفعت شخصی کسب
    می کنند و در سط جنگلها تا نوک کوهها، جاده ها و ویلا های شخصی می سازند و چوب درختان جنگلها را دزدی و قاچاق می کنند و… همینطور به قتل سریالی جنگلها ادامه می دهند.
    اما این همه جنگل خواری و کوه خواری و درخت خواری خیلی جای دلواپسی و نگرانی دارد به خصوص جنگلهای هیرکانی شمال با قدمت چند میلیون سال و داشتن صدها گونهٔ گیاهی و جانوری نادر و باارزش خود ، که از نادرترین و باارزش ترین و حیاتی ترین جنگلها و اکوسیستم های طبیعی جهان به حساب می آید و خدای نکرده نابودی این طلای سبز و حیاتی خسارات فراوانی از جمله، سیل، مرگ انسانها، ویرانی خانه ها، … را به دنبال خواهد داشت.
    پس مسئولان باید طرح جامع و کامل حفاظت و صیانت از جنگلها و تنفس و احیای جنگلها به مدت چند ده سال را هر چه زود تر اجرا کنند.
    بر اساس این طرح باید فقط جنگلکاری و درختکاری در جنگلها انجام شود و هر گونه تخریب و بهره بردای از جنگلها اعم از ، جاده و ویلا و سدسازی در جنگلها، قطع و قاچاق درختان جنگلها، چرای دام در جنگلها، ریختن زباله در جنگلها، آتشسوزی عمدی جنگلها، …از جرایم سنگین محسوب شود و مجازات سنگینی برای این مجرمان اعمال شود.
    تا این طلای سبز و حیاتی که سرمایه و نبض حیات یک ملت به حساب می آید خدای نکرده به مرگ تدریجی و سرنوست دریاچه ارومیه گرفتار نشود.
    و دوستداران و علاقه مندان و مردم دلواپس و نگران خاطر جنگلهای سرسبز و انبوه شمال بتوانند به تنفس و احیای این میراث هیرکانی چند میلیون ساله خوش بین و امیدوار باشند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  5. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    کاش نمایندگان قانونگذار کشورمان اصرار به ایجاد وزارت خانه برای محیط زیست میشدند
    همه میبینند و میدانند که زور چند سازمان به وزارتخانه هایی مانند صنایع و راه و نفت نمیرسه و رییس جمهور با داشتن یک مشاور محیط زیست قادر به مقابله با این سطح تخلفات در کشور نمیتواند باشد
    اگر اراده بر حفظ طبیعت و حیات وحش ایران و محیط زیست آن است نیاز به یک وزارتخانه است تا تمام اراضی مراتع و جنگلها و … را مدیریت کند
    یک قاتل حیوانات یا یک چوب بر به سازمان محیط زیست زور میگوید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. سید حسین می‌گوید:

    چقدر خوب میشه این طرح اجرا بشه و غارتگران جنگل قائلشون ختم بشه

    ده سال بعد بری تو جنگل از احیا شدن جنگل از رویش نهالای جوون لذت ببری و زیستگاهی که دوباره زنده میشود

    منتظر همچین روزی هستم

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>