عاملین کشتار پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد شناسایی و دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز ۲۶ خردادماه سال جاری لاشه یک پلنگ در ارتفاعات مابین روستاهای ماری و کلاسر در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان توسط افراد محلی مشاهده شد که حدود ده روز از مرگ آن می گذشت.

پس از آن لاشه پلنگ توسط محیط بانان به اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان منتقل شده و تحقیقات گسترده ای در زمینه دلایل مرگ و شناسایی عاملین کشتار پلنگ آغاز گردید. (لینک مرتبط)

……………………………..لاشه پلنگ کشف شده در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تحقیقات و بررسی های صورت گرفته در خصوص دلیل مرگ پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد از سوی کارشناسان و نیروهای یگان حفاظت این اداره کل منجر به شناسایی و دستگیری چهار متهم در این رابطه شد.

ناصر جعفری اظهار داشت: متهمین پس از بازداشت در جریان مراحل بازپرسی ادعا نموده اند که یک روز قبل از حادثه یکی از گاوهایشان توسط جانوران وحشی شکار می شود و آنها با آگاهی از این موضوع که جانور مهاجم برای تغذیه از لاشه به سراغ آن بازمی گردد بر سر لاشه گاو کمین می کنند.

نیمه های شب حیوان مهاجم به سراغ لاشه آمده و یکی از متخلفین با شلیک اسحه شکاری حیوان را از پای درمی آورند.

متهمین ادعا نموده اند که تصور نمیکردند حیوان مهاجم پلنگ باشد و گمان میکردند که گرگ گاوشان را از پای درآورده اما بعد از شلیک و کشته شدن حیوان مهاجم متوجه شده اند یک پلنگ را از پای درآورده اند، بنابراین از ترس، لاشه پلنگ را به چند کیلومتر دورتر از محل حادثه منتقل نموده و در بیابان رها کرده اند.

البته موارد مطرح شده ادعای متخلفین در مورد انگیزه آنها از کشتن پلنگ است که ممکن است صحت داشته و یا کذب باشد اما در هر صورت تفاوتی در نوع جرم و مجازات پیش بینی شده در قانون ندارد.

متهمین پس از اتمام مراحل بازپرسی و صدور کیفرخواست تا زمان تشکیل دادگاه با تعیین وثیقه آزاد شده و در دادگاه به جرم آنها رسیدگی خواهد شد.

+195
-203
  

36 دیدگاه

  1. مهدی می‌گوید:

    یعنی به فکرشون نرسید که برن و اطلاع بدن و محیط زیست خسارتشون رو بپردازه؟! چون اون طوری که ادعا می کنند، انگیزه ی کشتن پلنگ رو نداشتن.

    داغ Thumb up 22 Thumb down 32

    • نوید می‌گوید:

      محیط زیست اگر خسارت بده بود خسارت پلنگ گیلان رو تا الان داده بود

      پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 6

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی ، نوید ،
        در صورت امتناع “س.ح.م.ز.” می توان در مراجع قضائی طرح شکایت کرد بهرحال در کشور ما نیز مردم بایستی بتدریج به روالهای قانونی و مدنی آشنا شده و از این شیوه ها استفاده کنند گرچه در ابتدا قدری مشکل تر از اقدام شخصی بنظر برسد ، البته جای امیدواری است که با توسعه و پیشرفت بیشتر در کشور این موضوع نیز در بین اقشار مختلف مردم کم کم جای خود را باز کند .

        پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

        • رضا مجذوبی می‌گوید:

          حرف شما درست ولی همینجوریش مردم اونقدر درگیر بروکراسی و تنشهای اقتصادی و تورم و….هستن که دیگه حال و وقت شکایت و شکایتکشی و….رو فک نکنم داشته باشن
          نتیجه بروکراسی و بی عدالتی و….در سیستم اداری این میشه که مردم خودشون با طرز دید و تفکر و منطق خودشون به اصطلاح احقاق حق کنن…نمونه اش همین مورد یا نزاعها و دعواهای داخل شهرهامون و هزاران مورد اظهر من الشمس دیگه هست….امیدوارم سیستم بیمار و مریض اداری این کشور هرچه زودتر اصلاح و کارامد بشه تا مشکل همه از مسیر قانونی و صحیح حل بشه

          پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

          • kooshan می‌گوید:

            آقای مجذوبی ،
            صحبت من هم این بود که مردم بتدریج حوصله کرده و راه منطقی و درست را در پیش بگیرند ولی بد نیست اینجا در ارتباط با گفته های شما به چند نکته اشاره کرد :
            اصولأ تجربه بشری که بعضأ بهای سنگینی نیز داشته است نشان داده نگاه مطلق گرا ، به واقعیات بی توجه بوده و راه بجائی نبرده و نتیجه مثبتی نیز در بر ندارد ، نه می توان همه مسئولیت را بعهده “بروکراسی و تنشهای اقتصادی و تورم و….” انداخت و ” بروکراسی و بی عدالتی و….در سیستم اداری ” را عامل همه مشکلات قلمداد کرد و نه منطقی است اینگونه رفتارهای برخی اقشار مردم را بی تأثیر از شرایط و مناسبات اجتماعی دانست ، اینها تأثیر متقابل روی هم داشته و با هم در ارتباط و پیوستگی هستند و این نکته مهم باید مد نظر باشد .
            دیگر اینکه بنظر نمیرسد همه مردم آنطور که تصور میکنید بی حوصله باشند ، بسیاری از ما برای انجام کارها به سیستم اداری مراجعه کرده و اینطور هم نیست که اکثریت امور انجام نمی شود ، البته مشکلات و معضلاتی هم وجود دارد ، ضمنأ شما گفته اید کسانی که دست به اقدام شخصی میزنند ” حال و وقت شکایت و شکایتکشی ” ندارند البته احتمالا مواردی از بی حوصله گی وجود دارد ولی نمی توان آن را تعمیم داده و نتیجه کلی گرفت چرا که یکی از مشکلات اصلی دستگاه قضائی کشور طبق اظهارات مسئولان قوه قضائی حجم زیاد پرونده هاست بطوریکه در چند سال پیش اعلام شد که تعداد پرونده ها در ایران چندین برابر هندوستان با آن جمعیت میلیاردی بوده است ، حال ممکن بهتر شده باشد ، و طبعأ در بسیاری از این پرونده ها طرفین شکایت نیز وجود دارند که گاه ممکن است تا ختم دعوا رفت و آمد بسیاری به محاکم قضائی داشته باشند ، پس نمی توان همه چیز را به کم حوصله بودن ارتباط داد ضمن اینکه بسیاری از این پرونده های قضائی تشکیل شده ناشی از همین اقدامات خودسرانه و شخصی است که نمونه های مرتبط با محیط زیست و حیات وحش بسیار در دیده بان اطلاع رسانی شده است .
            نکته مهم دیگر ثابت و همیشگی نبودن سیستم اداری است که بطور معمول نیروهائی از این سیستم خارج و با نیروهای دیگر جایگزین می شوند طبیعی است این افراد از خود مردم بوده و از جای دیگری نیامده اند و اگر قبلأ حوصله انجام امور شخصی خود را نداشته اند الآن هم رغبتی به انجام وظایف و امور اداری خود و راه انداختن کار مردم را نخواهند داشت .
            بنظر میرسد بهتر است در عوض توجیه غیر منطقی اعمال خودسرانه و خلاف مقررات و ضوابط قانونی و مدنی اشخاص ، از آنان خواست تا از کانالها و مجاری قانونی و مناسب برای انجام امور استفاده کرده و همزمان ضمن بیان و نقد نقاط ضعف و نقائص احتمالی دستگاه اداری خواستار رفع و اصلاح آنها شد .

            پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  2. شاهین می‌گوید:

    امیدوارم با جرایم جدید با متخلفین برخورد بشه تا نقره داغ شن

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 24

  3. سوسن اکبری می‌گوید:

    با تشکر از محیط بانان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 20

  4. اهورا می‌گوید:

    با درود دیده بان گرامی
    پرسشی داشتم چند روزه دور و بر محله ای که هستیم چند روباه دیده شده و من نگران روباه ها هستم چکار باید کرد؟؟؟
    خواشمندم من را راهنمایی کنید با سپاس

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 18

  5. داریوش می‌گوید:

    دروغ به این بزرگی اگه کسی تا شعاع دو کلیومتری نزدیک لاشه باشه پلنگ نزدیکش نمیشه تا مطمئن بشه رفتن بعد این دروغگوها چطوری تو ظلمات شب از اون فاصله پلنگ با تیر زدن؟

    بجای این کارا ادم باشید

    امیدوارم به نرخ جدید جریمه شون کنن

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 17

  6. محمد حسن پور می‌گوید:

    محیط زیست خسارت بده ؟؟؟؟مگه میشه مگه داریم؟؟

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 7

  7. طبیعت گرد می‌گوید:

    یعنی فرق گرگ و پلنگ رو نمیدونن؟؟؟

    دروغ میگن این وحشی ها

    در هرصورت فرقی نمیکنه باید مجازات بشن

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  8. سپیده می‌گوید:

    منطقه ای که این پلنگ رو در آن کشته بودن در نزدبکی همان روستایی نیست که چند روز پیش گراز هاش هم کشته شدن؟
    خوب یاد گرفتن هم شکارچی و هم شکارش رو با هم بکشن !

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 12

    • محمد رضا می‌گوید:

      بلی حق با شماست شکار و شکارچی را از بین می برند،اما محل این جنایت شمال شهر زنجان و نزدیک به منطقه حفاظت شده است که در اصل موضوع فرقی نمی کند زیرا اکثر روستاییان نه تنها در آن استان که در اغلب نواحی ایران هر جنبنده ای را دشمن خود قلمداد می کنند، در همان خبر کاربری با نام امید به تمجید از عملکرد آن روستاییان پرداخته و جنایاتشان را نوعی واکنش مثبت نسبت به تخریب مزارع عنوان فرمودند و توجیه شان هم محروم بودن روستاهای استان زنجان بود،اما به نظر چیزی که برخی روستاییان و حتی شهر نشینان از آن بی نصیب اند نبود فرهنگ و عدم اطلاع رسانی صحیح است همچنین نوع غلط دیدگاهی است که به حیات وحش دارند و تأثیرات مثبت آن بر محیط زیست را نادیده می‌گیرند حال آنکه استان زنجان در مقایسه با سایر استانها مشکل خشک سالی جدی ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  9. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    اوج نادانی و بی خردی ..؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 8

  10. مهر می‌گوید:

    کبابشون کنید

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 15

  11. بهزاد می‌گوید:

    آخه کدوم گرگی میتونه به تنهایی یه گاوو شکار کنه ؟

    جسه پلنگ طوریه که اگه تو تاریکی هم ببینیش شاید با شیر اشتباه بگیریش . نه با گرگ !

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

  12. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    در هر صورت باید یا اینها به شدت برخورد بشه که درس عبرت برای محلیها و سایرین باشه.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

  13. رشید می‌گوید:

    اگرسازمان خسارات وارده به دامداران را از طرف جانوران گوشتخوار میداد بسیاری از این کشتارها هم وجود نداشت پس سازمان مقصر اصلی میباشدو این جانیان در رتبه دوم هستند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 8

    • محمد رضا می‌گوید:

      سلام آقای رشید،اول اینکه اظهارات متهمان مبنی بر کمین بر سر لاشه و کشتار پلنگ یک ادعاست و هنوز ثابت نشده.
      دوم اینکه در رابطه با این جنایت سازمان را مقصر اصلی بدانیم صحیح نیست برادر!
      اصولا کسی که دامپروری می کند موظف است علوفه و دیگر خوراک دام را نیز تهیه کند! چه با پرداخت هزینه چه با کاشت علوفه و ذخیره آن!
      شما خود بهتر از بنده میدانید در اغلب مناطق کسانی که گاو نگهداری میکنند در شش ماه نخست سال زمینی را زیر کشت یونجه میبرند و در شش ماهه دوم اقدام به خرید مثلاً یک ماشین کاه می‌کنند، پس یا هزینه می‌کنند یا زحمت می‌کشند که در آخر یا بیست درصد سود می‌برند یا هشتاد درصد
      در مورد نگهداری گوسفند هم باید همین باشد اما به خاطر دلایلی انجام نمی شود و دامدار گله را به طبیعت برده و به خیال خویش زحمت می‌کشد، اما اگر دامدار حصار یا محلی را در خود روستا و نه در دل طبیعت ایجاد کند که از ایمنی مناسب برخوردار باشد آنگاه اگر حیوانی به آن نفوذ و موجب خسران دامدار شود سازمان موظف به پرداخت خسارت است.
      با بودجه‌ای که سازمان دارد به نظرم حقوق محیط بانان و هزینه های غیر ضروری مانند همایشات و اجلاس و سفر و غیره هم به سختی تأمین میشود حال خسارات برخی دامداران تنبل و خسیس را جبران کردن اصلاً منطقی نیست
      مثلاً آن کندو داری که در قلب کوهستان که محل زیستگاه خرس است بدون هیچ حصارکشی و هزینه‌ای بساط کاسبی اش را پهن و دشمنی اش با خرس و مرغ زنبور خوار مجدداً شروع میشود
      اینکه محیط زیست متعلق به انسانها و حیات وحش است را قبول دارید؟
      البته که این است بس اگر به اتفاق هم برای خرید عسل یا دام اهلی به سراغ همین قانون گریزان برویم که در عمرشان ریالی هم مالیات ندادند در آخر درخواست تخفیف کنیم و به او بگوییم این طبیعت که مشغول برداشت از آنی سهم ما هم هست، به نظرت جمله‌ای جزء این می شنویم؟؟؟؟ (برو عمو جان خدا روزیتو جای دیگه بده) البته این نظر شخصی من است و اگر مطابق با واقعیت نیست لطفاً بفرمایید.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

      • زاگرس می‌گوید:

        آقای محمد رضا
        یکی از بومی های اطراف شهر ما چند وقت پیش گرگ رفته بود داخل طویله ی گاواش و یکی رو کشته بود و سه تا رو زخمی
        اگه به شما باشه لابد استدلال میکنید که باز طرف مقصر بوده که در برقی نزاشته واسه طویله ش؟؟ درسته؟؟

        ضمنا اداره م . ز هم کلا منکر وجود قانون پرداخت خسارت به این بنده خدا شد

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

        • محمد رضا می‌گوید:

          سلام آقای رشید،مطلب بنده به هیچ وجه دفاع از سیاست سازمان در تشخیص و پرداخت خسارت به دامداران زیان دیده نیست.
          البته که از این قبیل موارد که اشاره کردید وجود دارد و به دنبال آن زیر بار نرفتن مدیران محلی از پرداخت خسارت!
          هستند انگشت شمار مدیران و پرسنلی در سازمان که تخصص و اطلاعاتشان در مسائل غیر محیط زیستی بیشتر از حیطه کاریشان است گواه این حرف: http://www.iew.ir/1392/09/03/17788
          پس نه تقصیر گرگ است نه آن دامدار زحمتکش!
          ایجاد محیط یا طویله استاندارد و امن برای دام نیازی به درب برقی نداره که استدلال بنده این باشه بلکه بر عکس یک درب آهنی دستی که خوب نصب شده باشه و جدار یا شکافی در کنار یا زیر آن نداشته باشه و دیوار آجری به ارتفاع ۳ متر مطمئناً صد درصد ایمنه.
          فرمودید از بستگان هستند پس ای کاش محل مورد نظر را خود از نزدیک دیده و در صورت داشتن همان نکاتی که عرض کردم با تهیه عکس و ارسال آن به دیدبان و درج آن به عنوان خبری مهم، مسئولین سازمان را هم نسبت به تخلف مدیر آن حوزه در رابطه با کتمان پرداخت خسارت آگاه می ساختید.

          پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  14. سیدحسین می‌گوید:

    و پلنگی دیگر قربانی جهالت و عدم آموزش مردم محلی شد و بی فکری مسئولین برای فراهم نکردن زیر ساختهای فرهنگی که جای خود دارد.

    همه جای دنیا تقابل حیات وحش با انسان وجود دارد اما برای آن راهکارهای مناسب و اصولی در نظر گرفتن.

    سازمان باید برای پرداخت خسارت فکری اساسی کند مثلا در رسانه ملی تبلیغ کرده و موضوع را همگانی کند. وگرنه با این شیوه همیشه شاهد این نوع کشتارها خواهیم بود.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  15. سپیده می‌گوید:

    کاشکی در این پایگاه خبری یه شماره حساب بانکی درج میشد تا برای حفظ جان پلنگها در صورت حملهٔ پلنگهای گرسنه به دامها ، از طرف مردم نیکوکار پول جمع شود و به عنوان خسارت به دامداران داده شود

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  16. تیزبین می‌گوید:

    حالا هر حیوانی که باشه
    شما نباید از حیات وحش انتقام می گرفتید
    دست پیگیران محیط زیست بابت تلاش هایشان درد نکند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  17. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    تو تاریکی شب چطور دیدیش و تونستی بهش شلیک بکنی ولی ندیدیش که پلنگه ؟؟؟

    دروغم حدی داره… به فرض که اصلا گرگ بود ، مگه مجوز شلیک و شکارش برات صادر میشه؟؟

    به فرض محال که گاو شما رو خورده باشه همون لاشه رو به محیط بانی نشون میدادی خسارتت رو میداد حق نداشتی شلیک کنی

    با جریمه های جدید و آب خنک خوردن ادب میشید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 4

  18. Nature می‌گوید:

    به هیچ وجه نباید با این وحشی ها با سهل انگاری برخورد بشه…

    مجازات سنگین طبق آخرین تغییرات در مجازات شکار برای اونا امیدوارم اعمال بشه.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  19. منا می‌گوید:

    افسوس این حیوان ارزشمند به جرم گرسنگی کشته شد.

    اینگونه حیوانات طعمه آنها در طبیعت یافت میشود اگر بدلیل شکار از بین نرفته باشند.

    وجود همین حیوانت گوشتخوار مانع بروز انواع مریضی واگیردار و شیوع در کل گله حیوانات میشود (مانند کل ، قوچ و…) چون طمعه انها ضعیف ترها و بیماران گله است.

    برای حفظ اکوسیستم طبیعت نیازبه اختصاص بودجه بیشتر برای ضرر وزیان دمداران است

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  20. سیدحسین می‌گوید:

    مسءول سازمان یه بارم درباره مرگ پلنگا مرگ کل وبزا مرگ ماهیها حرفی مصاحبه ای پیغامی ندادن اصلا خبر دارن یا خودشون زدن به بی خبری. بهتره مدیریت حیات وحش ومقوله صید وشکار ازبدنه سازمان جدابشه وبه دست یه مرد کارکشته واز جنس طبیعت ودارای دانش سپرده بشه .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • مهرداد می‌گوید:

      دیده بان وای وای وای وای
      چه جوری این نظر رو تایید کردی
      آخه به سازمان گیر داده
      نمیترسی بچه ها سازمان ببینن و دیگه بهت جایزه ندن؟؟
      وای وای وای وای

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  21. ایمان می‌گوید:

    سپاس بی پایان از محیط بانان عزیز و زحمتکش
    خواهشی که از اداره حفاظت محیط زیست دارم این است که آسیب وارد شده از سوی پلنگ که به دامداران وارد می شود در کوتاه ترین زمان پرداخته شود تا به امد خدا دیگر ما دیگر شاهد این انتقام گیری های کور کورانه نباشیم با سپاس فراوان.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  22. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    امیدوارم یک جریمه ۸۰ میلیون تومانی پرداخت کنند تا بدانند حیات وحش کشورمان قانون دارد و این حیوانات ارزشمندند و تاکنون کسی بهایشان را نمیگرفت

    یکبار در هر منطقه کافیست . براى هم بازگو خواهند کرد

    پرداخت این جریمه زندگیتان را بباد خواهد داد اگر از این پس در طبیعت حیوان دیدید ازو پذیرایی کنید تا به محیط زیست شکایت نبرد

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  23. رشید می‌گوید:

    سلام اقای محمد رضا.شما درست میفرمایید ولی با کاری که همه دامداران میکنند ودامشان را برای چریدن به طبیعت میبرند بدون پرداخت هیچ هزینه ای همه ما دوستداران طبیعت مخالفیم زیرا کارشان صدها عیب دارد وتمام لطمه های این کار ناشایستشان توجه حیات وحش میشود .یکی از دلایل مهم محدود شدن زیستگاه حیات وحش همین دامداران هستندولی درهرصورت اگر سازمان خسارات وارده به این دامداران را پرداخت نکند در واقع حکم قتل جانوران گوشتخوار منطقه صادر شده اینجاست که دامداران به هربهانه ای قصد کشتن پلنگ .یوز گرگ و کفتار منطقه را در اولویت قرار میدهند شاید اگر یک لاشه پلنگ پیداشود صد لاشه هم پیدا نمیشود واینگونه است که نسل جانوران گوشتخوار مان در معرض خطر قرار دارد مقصود ما پیشگیری از کشتار این گونه های ارزشمند است نه محکوم کردن افرادی خاص .تنها راه پیشگیری از این قتلها هم پرداخت کردن خسارات وارده از سوی سازمان است که متا سفانه ……..

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  24. روباه آبی می‌گوید:

    چرا انقدر طول کشید؟…

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  25. پلنگ پیر می‌گوید:

    دیدگاهمان را عوض کنیم بهتر است . اینقدر به هموطنانمان بی احترامی نکنیم وبه جای آن جور دیگری برخورد کنیم …تجربه ای را که خودم انجامش دادم برایتان میگویم . روبروی منزل ما نوشته بودند که لعنت بر پدر و مادر کسی که در این مکان آشغال بریزد…اما کسی توجه نمیکرد .آیا میدانید بنده چه کار کردم؟ خیر نمیداند. بنده بجای آن نوشته نوشتم که رحمت بر پدر و مادر کسی که در این مکان آشغال نریزد . این کار باعث شد که دیگر در آن مکان آشغال نریزند . منطقی قضاوت کنیم نه احساسی

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  26. پلنگ پیر می‌گوید:

    اقایون عزیز دلیلی برای دروغگویی در مورد پلنگ کشته شده وجود ندارد .به نظر بنده چون پوست پلنگ را از بدنش جدا نکرده اند و در بیابان رها کرده اند. برای شکار پلنگ انگیزه ای جز دفاع از حیوانات اهلی نبوده

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>