یک گرگ با ورود به باغی در شهرستان رزن ۱۹ گوسفند را از پای درآورد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یک گرگ با ورود به باغی در یک منزل مسکونی در روستای قزلجه از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رزن ۱۹ راس گوسفند را درید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رزن همدان در این باره گفت: یک قلاده گرگ حدود ساعت دو بامداد روز یکشنبه ۹۴/۵/۲۵ وارد یک منزل مسکونی شده و تمامی گوسفندان را از پای درآورد.

جواد نوری اظهار داشت: اعضای این خانواده صبح هنگام متوجه جاری شدن خون در حیاط منزل شده و از مرگ گوسفندان خود مطلع شدند.

به گفته این دامدار ۱۷ راس گوسفند تلف شده و دو راس از آنها نیز جراحت برداشته بود که به علت شدت جراحات تلف شدند.

با توجه به اینکه ارتفاع دیوار این منزل مسکونی بیش از دو متر است ورود گرگ از روی دیوار امری ناممکن است.  پس از بررسی های صورت گرفته احتمال داده می شود این گرگ از پله مشترکی که بین دیوار دو همسایه وجود دارد وارد منزل شده است.

گله گوسفندان در فنس داخل حیاط نگهداری می شدند که گرگ از این مانع نیز عبور کرده و تمام گوسفندان داخل فنس را دریده اما با توجه به بلند بودن ارتفاع فنس موفق به بیرون بردن لاشه ها نشده است.

باغ این منزل مسکونی بیش از چهارهزار متر مساحت دارد و محل قرار گرفتن گله گوسفندان نیز از ساختمان مسکونی دور بوده و به این دلیل ساکنان خانه متوجه سر و صدای گوسفندان نشدند.

مادر خانواده قبل از حادثه سگ نگهبان گله را به علتی تنبیه و از خانه بیرون کرده بود. در صورتیکه اگر سگ نگهبان حضور داشت این اتفاق روی نمی داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست رزن گفت: به منظور جلوگیری از ورود گرگ به منزل باید منفذهای ورودی به خانه را کنترل و برای آنها حفاظ قرار داد.

برای هر ۴۰۰ راس گوسفند باید دو چوپان به همراه چند سگ گله پیش بینی کرد در حالیکه اهالی روستا معمولا از کودکان و افراد سالخورده به عنوان چوپان و از سگهای ولگرد بعنوان سگ گله استفاده می کنند.

افراد سالخورده و کودکان درمقابل حملات گرگ آسیب پذیر تر هستند و سگ های ولگرد نیز با دیدن گرگ فراری می شوند.

اواسط تیرماه سالجاری گرگ در سه نوبت وارد دو روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شده و در دو حادثه که در دو روز متوالی رخ داد یک دختر و یک پسر حدود چهار ساله توسط گرگ از ناحیه گردن و صورت زخمی شدند که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه ها گرگ پا به فرار گذاشت.

+182
-143
  

58 دیدگاه

  1. ملایر می‌گوید:

    روستاییان همدان چوب شکارچی های همدان رو میخورن

    شکارچیان همدان هیچ جنبنده ای در هیچ کجای این استان باقی نگذاشتند

    به غیر از چند منطقه حفاظت شده نیمه جون که توی اونهام چهارپای زیادی باقی نمونده، شکارچیای همدان تمام این استان رو صاف کردن

    دو سال قبل هم که زدن محیط بان مرحوم عبداله یاری رو به شهادت رسوندن

    مردم همدان باید بدونن که مقصر حملات متعدد گرگ در سال های اخیر شکارچیا هستند که حتی خرگوش و کبک هم باقی نگذاشتن تا گرگ بتونه شکمش رو سیر کنه

    در سه سال گذشته علاوه بر تعداد زیادی دام اهلی و چندین انسان مجروح، سه کودک نیز توسط گرگ دریده شده و فقط بخشی از اعضای بدن این بچه ها پیدا شد

    متاسفانه ماه قبل هم یک پسر بچه در همدان توسط گرگ کشته شد که دیدبان هم خبرش رو کار کرد: http://www.iew.ir/1393/04/02/26408

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 27

    • امین منصوری می‌گوید:

      جناب ملایری گفته اید هیچ جنبنده ای در همدان باقی نمانده است! باید حرف شما را باور کنیم یا آمارهای سازمان محیط زیست را که همه ساله در سرشماری ها خبر از افزایش وحوش می دهند. همدان با دارا بودن چندین منطقه حفاظت شده مهم از قبیل لشکر در، خان گرمز، ملوسان، شرا، آلمو بلاغ و… دارای جمعیت خوبی از حیات وحش میباشد و محیطبانی خوب و فعالی دارد، پس لطفا با این قبیل صحبتها، کار محیطبانان را بی ارزش نکنید. لینک کشته شدن کودک توسط گرگ هم که گذاشته اید، متعلق به یکسال پیش است نه یک ماه پیش.

      داغ Thumb up 25 Thumb down 32

    • شکارچی می‌گوید:

      چرا هی میگی شکارچی دوست عزیز وجدان داشته باش زیستگاه هارو نابود کردن و اون مجوز نابودی زیستگاه رو شکارچی صادر نکرده محیط زیست صادر کرده.

      پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 44

      • محمد رضا می‌گوید:

        شکارچی جان اگر مدیری در گذشته گفت (پول بده کاغذ صادر کنم برو بزن) که نباید به حرفش گوش داد!
        خداوند عقل به انسان عطا کرده تا رفتار و تصمیم غلط دیگران را تکرار و اطاعت نکنه!
        یعنی شکارچی نمیدونه کبک هم در ایران در آینده نزدیک در آستانه انقراض قرار میگیره؟
        به نظر میاد بهتر از همه می دونه، خودشا به اون راه زده
        پس لطفاً تا اسم شکارچی می بینید بر افروخته نشید، صحبت از جان مردم است که به خاطر تفریح و سرگرمی معدود افراد سربار جامعه به خطر افتاده
        لطفاً مجدداً متن خبر را بخوانید
        طبیعت ملک آبا اجدادی حیات وحش است!
        خود جمعیتشان را کنترل میکنند و نیازی هم به دلسوز یا دشمن ندارند، اگر کسی با اسلحه بیاد تو ملک شخصی شما و دام یا پرنده شما رو بزنه خوبه؟

        داغ Thumb up 18 Thumb down 30

      • محمد رضا می‌گوید:

        شکارچی جان اگر مدیری در گذشته گفت (پول بده کاغذ صادر کنم برو بزن) که نباید به حرفش گوش داد!
        خداوند عقل به انسان عطا کرده تا رفتار و تصمیم غلط دیگران را تکرار و اطاعت نکنه!
        یعنی شکارچی نمیدونه کبک هم در ایران در آینده نزدیک در آستانه انقراض قرار میگیره؟
        به نظر میاد بهتر از همه می دونه، خودشا به اون راه زده. پس لطفاً تا اسم شکارچی می بینید بر افروخته نشید، صحبت از جان مردم است که به خاطر تفریح و سرگرمی معدود افراد سربار جامعه به خطر افتاده، لطفاً مجدداً متن خبر را بخوانید. طبیعت ملک آبا اجدادی حیات وحش است!
        خود جمعیتشان را کنترل میکنند و نیازی هم به دلسوز یا دشمن ندارند، اگر کسی با اسلحه بیاد تو ملک شخصی شما و دام یا پرنده شما رو به خاطر ازدیاد جمعیت یا تفریح خودش بزنه خوبه برادر؟

        پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 26

      • فرهاد کاکا می‌گوید:

        نابودی زیستگاهها ، راهسازی ،سدهای غیر علمی ،افزایش جمعیت ،کم لطفی بومی ها و دامداران خصوصا در مناطق حفاظت شده ،فقر و فشار اقتصادی به همراه در دسترس بودن سلاح برای عموم بدون تایید صلاحیت دقیق وسوء مدیریت در شکار حیوانات ، عوامل اصلی این قبیل اتفاقات هستند .به جای تهمت زدن به یک عامل خاص به فکر حل مسءله باشیم بهتره.

        پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 17

      • kooshan می‌گوید:

        جناب شکارچی ،
        شما که بدرستی از دیگران درخواست رعایت منطق و انصاف دارید خود نیز متقابلأ باید آنها را مراعات کنید ، نابودی زیستگاهها و حیات وحش منطقأ و انصافا نمی تواند تنها بعهده نهادی با پرسنل و امکانات اندک مثل “س.ح.م.ز.” باشد که اصولأ در کشور ما نه از سوی مردم و نه کل دستگاههای رسمی و مسئول جدی گرفته نمی شود .

        پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 7

      • داریوش می‌گوید:

        اینو دیگه راست گفتی تو یوتیوب سرچ کنید hunting in iran تا انواع و اقسام شکارچی از سراسر جهان و روسیه رو ببینید که با افتخار ویدئوی شکارهاشون در ایران رو گذاشتن توی یوتیوب

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

    • داریوش می‌گوید:

      الان شکارچی ها میان از فواید شکار برای محیط زیست و اینکه شکار همیشه بوده سخن میگن

      داغ Thumb up 7 Thumb down 8

  2. محمد صادق می‌گوید:

    همه این حملات بخاطر بی دقتی دامداران و همینطور از بین رفتن طعمه توسط شکارچیان غیرمجاز است

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 21

    • ساکاروز می‌گوید:

      گرگ از روی ‍‍‍‍‍راهرو وارد خانه شده. خانه ای که ۲ متر ارتفاع دیوارشه بعد این دامدار بخت برگشته دقیقا باید چی کار می کرد که دقتش بالاتر بره .حمله ی گرگ رو به گوسفندان رو تاوانشو باید شکارچی غیر مجاز بده .
      گرگ که اصلا مقصر نیست حتی اگه به انسان حمله کنه.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

      • داریوش می‌گوید:

        گرگ هیچ تقصیری نداره من نمیگم اگه گرگ خواست تکه تکتون کنه وایستید نگاه کنید تنها میخوام بگم گرگ باید تکه تکه کنه و بدرد چون این تو غریزشه و اما انسان چون عقل داره باید کاری کنه که تا جای ممکن باعث درگیری با گرگ نشه نه اینکه نسل گرگ رو برای اینکه غریزه درندگی داره از بین ببره

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

  3. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    ارتفاع دیوار منزل کمی بیش از ۲ متر بوده من به شما قول میدم, گرگ هست که ارتفاع بیش از ۲ متر را پرش میکنه مثل آب خوردن!
    برای مناطقی مثل رزن همدان که اخیراً گرگها تهاجمی شده اند و ممکن است برای اطفال بخصوص خطر داشته باشد , باید بالای دیوار نرده کشی یا سیم خاردار نصب شود
    وجود سگ گله نترس و با عرضه هم در اطراف محل نگهداری گوسفندها لازم است
    با کمی هزینه کردن این خسارت ها پیش نمیاد

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 4

  4. مجید NGO می‌گوید:

    واقعا سگهای معمولی که در دهات ها هستند با دیدن گرگ فرار می کنند؟

    من بعید میدونم اینجور باشه. چطور سگ های معمولی همین چو‍پان ها پلنگ رو میبینن میکشند ولی از گرگ میترسند؟

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 10

    • میثم می‌گوید:

      سگ گله در برابر پلنگ به شدت ضعیف و طعمه پلنگ هست.
      سگ در برابر گرگ هم خیلی ضعیف هست.

      ولی متاسفانه یوز ایرانی در برابر سگ خیلی آسیب پذیر هست بویژه توله ها

      داغ Thumb up 21 Thumb down 24

      • محمد رضا می‌گوید:

        آقا میثم دیدگاه شما در رابطه با واگذاری سهمیه فشنگ بدون رعایت ظوابط و مقررات از طرف برخی مدیران کاملاً منطقی و قابل پیگیری از طرف ریاست سازمان است اما در این خبر بحث بر سر حفاظ و قدرت سگ ها نیست! کمبود یا نبود طعمه این گرگ را مجبور به خروج از قلمروش و ورود به روستا کرده، البته تعداد روستاهای همدان که دو تا سه برابر حد معمول هست هم جای بحث دارد اما اینجا باید اذعان کرد برخی هموطنان به خاطر لذت و سرگرمی یا امرار معاش دست به جنایت بر علیه حیات وحش می زنند(خصوصاً هرم غذایی گرگ) و راه گوشتخواران را برای ورود به روستاها هموار می کنند.

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

        • میثم می‌گوید:

          پس چرا در سالیان دور . خیلی دور که طعمه هم فراوان بود گرگ به دام های اهلی حمله میکرد؟ میتونید جواب بدین؟؟؟!
          جوابش رو میدونم میخوام نظر شما رو بخونم.
          در یکی از شهرهای جنوب غربی در سال های ۱۳۱۸تا۱۳۲۴ یک گرگ بزرگ بارها به روستا حمله و اکودکان رو شکار میکرده چند باری هم افراد بالغ رو کشته! به روایت پیر ترها این وضعیت تا حدی پیش میره که زنان در سیاه چادر کودکانشان رو به خودشون میبستن.!!!

          حمله درندگان به حیوانات اهلی چند علت دارد که کمبود طعمه هم بی تاثیر نیست. ولی به کررات مشاهده شده با وجود طعمه زیاد در طبیعت باز به حیوانات یا انسان ها حمله میکنند.
          در افریقا یک شیر که نام اسامه رو بهش داده بودن چندین انسان رو کشت که در نهایت توسط یک شکارچی حرف ای شکار شد! در وون منطقه شکار به اندازه کافی وجود داشت ولی شیر خوردن اسنان رو ترجیح میداد!

          داغ Thumb up 12 Thumb down 10

          • محمد رضا می‌گوید:

            پاسخ شما این است: پدر پدربزرگم روستایی و دامدار بوده، پس من از پدربزرگم پرسیدم و او گفت به خاطر نداره که گرگی به روستا نزدیک شده باشه چه رسد به ورود به آغل دام حتی در زمستان! حال که تابستان است!
            مواردی که گرگ به گله حمله می کرده اغلب در مناطقی بوده که حداقل بیش از ده کیلومتر از روستا فاصله داشته و قلمرو گرگ بوده، پس نباید انتظار داشت به محض ورود گله به حریمش خود و توله هایش را از آنجا دور کنه و منتظر تصمیم چوپان بمونه!
            همچنین اضافه کرد سالانه حدود پنجاه رأس گوسفند فقط از آنها از بین می رفت که در هیچ مورد گرگ مقصر نبود!
            البته منکر این نیستم که اگر گرگی به خاطر کهولت سن یا رقابت و غیره از گله رانده شد و توانایی شکار کردن طبیعی را از دست داد و موجب تهدید جان و مال انسان شد، باید تمهیدی اندیشید اما این به منزله آن نیست که شکارچی را به میدان فرستیم و بگوییم برو خلاصش کن، بلکه این جزء وظایف سازمان محیط زیست است که حیوان را به هر شکل ممکن زنده گیری کرده و شرایط ادامه حیات آن را در اسارت فراهم کند، مثل آن پلنگی که در خراسان شمالی زنده گیری شد!
            اتفاقاً این جا هم پای شکارچی در میان است که پلنگ ناچار به دیدن روی انسان می‌شود!
            اگر همکاران سخت کوش شما دست از کشتن بره و حیوانات مسن بردارند پلنگ پیر هم میتواند به راحتی ضعیفتر های گله را شکار کند.
            در ضمن اگر انسان وارد حریم شیر و ببر نشه و هرم غذاییشان را غارت نکنه مطمئن باشید خوردن انسان برایش آخرین گزینه است!
            مضمون این خبری که دیدبان منتشر کرد کمبود غذای گوشتخواران و نزدیکی آنها به انسان است ولا غیر!
            باز مجدداً آدرسی را قرار داده که نشان از عدم آگاهی انسان در برخورد با طبیعت است که متأسفانه توسط پرسنل منطقه هفتاد قله صورت گرفته، پس شاید به قول کاربر محترم دستان علوی این فاجعه هفتاد قله قهر طبیعت با انسان است! http://www.iew.ir/1392/09/03/17788

            پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

          • میثم می‌گوید:

            جناب محمد رضا شما هم سعی در سیاه نمای و در مورد یک قشر خاص دارین .
            شما هم دوستدار واقعی طبیعت نیستید بلکه فقط در فکر دشمنی و به هر نحوی با شکارچی مجاز هستید.

            کسی خودش رو به خواب بزنه نمیشه بیدارش کرد

            داغ Thumb up 10 Thumb down 10

          • داریوش می‌گوید:

            گرگ که نمیفهمه غریزش همینه این دلیل نمیشه که نسل گرگ رو منقرض کنیم باید خردمندانه برخورد کرد بهر حال گرگ درنده هست

            پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

    • مرتضی می‌گوید:

      مجید جان شما حتما سگ ندیدی که از دیدن گرگ سکوت کامل می کنه و صداش در نمیاد،
      چند سال پیش زمستان رفته بودیم به یک روستای کوهستانی، هوا سرد بود برف هم می بارید، روستا خالی از سکنه و غیر از کارکنان راهداری و نگهبان روستا کسی نبود، شب که می شد صدای سگهای روستا شنیده می شد. هر شب گرگها برای رفع گرسنگی به بهانه تعقیب و گریز سگها رو به بیرون از روستا می کشیدند و هر سگی که احمقتر بود و دورتر می رفت خوراک گرگها می شد. برای همین از تعداد سگها هر روز کم می شد. سگ وقتی تعداد باشه در مقابل خرس هم شجاع میشه.
      سگ با سگ فرق داره، سگهائی هم داریم که با یک گله گرگ مقابله می کنند سگهائی قوی با سینه بند و گردنبند میخ دار، جسور و درنده
      من هم گرگ و حتی سگ رو دیدم که از دیوار ۲ متری پریده، دیوار بلند کارساز نیست، در مناطقی که چهارپا فراوان باشه از این خبرا نیست. و کمتر اتفاق می افته، یک دلیل دیگه خشکسالی و از بین رفتن چشمه ها که باعث نزدیک شدن این حیوانات به مناطق مسکونی مثل روستاها میشه، برای رفتن به محل استخرهای آب یا قنات و چاه

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

      • روباه آبی می‌گوید:

        جناب مرتضی ببخشید دو پرسش داشتم:
        گرگ،انسان هم می خورد؟
        و این که چطور گرگ و سگ می تونن از دیوار دو متری بپرند؟راستش من نه سگ و نه گرگ از نزدیک ندیدم(فقط دوتا سگ زینتی کوچک دیدم) اما شنیدم سگ ها و گرگ ها به خاطر فرم پنجه،توانایی گربه سانان رو در بالا رفتن ندارند.

        پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

        • مهرداد می‌گوید:

          در جواب شما
          بله گرگ به انسان هم حمله میکنه
          اینکه میگن سگ یا گرگ از دیوار میپره درسته چون بعضی گرگها و سگ ها میتونن در شرایط خاص از دیوارای یکی دو متری بپرن و به معنی این نیست که برن بالا بلکه با جهش و پرش این کار رو انجام میدن

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

        • مرتضی می‌گوید:

          من خودم با چشم خودم دیدم که یک سگ بزرگ چطور با یک جست از دیوار ۲ متری کاهگلی حیاط روستا پرید، خودم اون لحظه از تعجب دهنم باز مونده بود. بچه که بودیم گرگ چند شب بود که به روستا می اومد و بعضی خونه ها هر چی بز و چبوش بود رو نابود می کرد، خونه عموی من دیوارش نزدیک به ۲ متر بود یک شب که اونجا خواب بودیم صبح بلند شدم باور نکردنی بود گرگ به آغل زده بود و گواه اینکه یک بز رو تا پای دیوار کشیده بود اما نتونسته بود لاشه رو با خودش از دیوار بالا ببره همونجا یک بخشش رو خورده بود بعد رفته بود.
          فرمایش شما درسته گرگ پنجه بالا رفتن از دیوار نداره اما وقتی درشت باشه و گرسنه از دیوار ۲ متری جست میزنه به اون طرف دیوار.
          در مورد اینکه گرگ انسان میخوره یا نه شک نکن گرگ گرسنه فرصت گیر بیاره بچه خرس و پلنگ رو هم می خوره.
          یک خاطره دیگه بگم که چند سال پیش تقریبا اواخر پائیز تووی جاده کوه شب یک گله گرگ گرسنه به یک مینی بوس که کنار جاده راننده داشت حمله می کنند راننده که داخل بوده خلاصه از اونجا سریع فرار می کنه خوب جاده رو به سمت پائین می اومده می بینه یک نفر داره با موتور میره بالائی سمت روستا نگه می داره بهش توصیه می کنه برگرده اما موتورسوار هم میگه من گاز میدم و فلان عمرا گرگ بهم برسه، فردا از موتور سوار فقط سرش تووی کلاه کاسکت پیدا میشه، توی سربالائی گله گرگ گرفته بودنش. البته این داستانی داره که بعدش ما که چند شب بعد با موتور رفتیم تعجب کردن سالم رسیدیم، اون وقت سال اصولا غیر از نگهبان کسی تووی روستاهای کوهستان نیست.

          داغ Thumb up 4 Thumb down 5

          • مجید NGO می‌گوید:

            آقا چه خاطراتتون شنیدنی بود. لذت بردم هرچند از فوت اون شخص متاسفم. شما اگه میشه یه سایتی چیزی بزن ما بیایم خاطراتتون رو بخونیم.
            منم پدرم تعریف میکرد که در بچگی برای تحصیل مجبور بودند به یک روستای دیگر بروند و در یکی از زمستان ها یکی از دانش آموزان خوراک گرگ شده بوده.
            پس این سگهای توی ده بخاری ازشون بلند نمیشه؟ روشون حساب نکنیم. فقط پارس میکنند گرگ بترسه نیاد تو ده که البته بخواد میاد.

            تعجب میکنم که دوستمون محمدرضا میگه گرگ به روستا و آغل نزدیک نمیشه.

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

          • روباه آبی می‌گوید:

            تشکر از هر دوی شما.

            موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  5. حسام می‌گوید:

    شما در اخبار رسانه ها جست و جو کنید هیچ خبری از حیات وحش همدان مثل دستگیری شکارچی متخلف و غیره نخواهید شنید، چرا ؟ چون حیات وحشی باقی نمونده

    همدان:

    کمترین آمار چهارپایان علفخوار = بیشترین آمار حمله گرگ در کشور

    به نظر شما علت چیست ؟

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 7

  6. محمد رضا می‌گوید:

    شکارچیان صیادان و مافیای گوشت، زمین خواران، برخی دامداران و… به قول جناب کلاری قاچاقچی طبیعت هستند و راهی جزء بازنگری قانون در برخورد با این اقشار و افزایش مجازات ها باقی نمانده خصوصاً شکارچیان که باید تمامی سلاح هایشان جمع آوری شود تا هوس ورزش مفرح شکار از ذهن شان رخت برکند!
    باید اطلاع رسانی کرد و جامعه را مطلع ساخت که این سلاح های میلیونی تهدیدی بزرگ برای امنیت جامعه است.

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 16

  7. داریوش می‌گوید:

    امیدوارم مسولین فکری به حال شکارچیان و شکار کشان و متخلفین بی وجدان در همدان بکنند تا وضع از این بدتر نشده

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 11

  8. آرش رستمی می‌گوید:

    علت شکار بی رویه واگذاری جواز به اسلحه های قاچاق بود که همه میدونن از کی و کجا شروع شده !!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

    • kooshan می‌گوید:

      آقای آرش رستمی ،
      بهتر است شما و نظر دهندگان محترم دیگر سعی کنند همواره نظر خود را کامل بدهند چون نمی توان قطعأ نتیجه گرفت تمام نظر دهندگان همه آنچه را که مطرح می شود می دانند اتفاقأ تجربه بحث و گفتگوهای گذشته در دیده بان راجع به موضوع مورد اشاره شما یعنی ” واگذاری جواز به اسلحه های قاچاق ” ثابت کرده ، درک درست و دقیقی از آن در اذهان وجود ندارد .

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  9. میثم می‌گوید:

    جریمه یک گرگ چقدر هست ؟
    هر گوسفند چقدر می ارزد؟*۱۷
    روستایی اموالش رو از دست داده سازمان حاضر به پرداخت خسارت نیست.

    نتیجه چه خواهد شد ؟
    دیدبان در متن به نحوی سعی در مقصر جلوه دادن چوپان هستید به دلایلی سطحی که گفتین.
    چند بار شاهد مواجه گرگ و سگ گله بودی؟ سه سگ توان مقابله با یک گرگ رو ندارن چه برسه به یک سگ.

    ولی اگر واقعیت رو میخوایم قبول کنبم . باید گفت که طبیعت ایران نه ظرفیت دامداری سنتی به این شیوه رو داره نه کشاورزی سنتی و کشت های اب دوست مثل گندم و هنداونه … و نه شکار غیر محاز و بی رویه…

    باید دامداری به این شیوه سنتی برای همیشه جمع بشه. واردات گوشت بسیار پنطقی تر و به صرفه تر هست.
    البته نا گفته نماند که تقریبن نیمی از دام زاگرس به کشور عراق و حاشیه خلیح فارس قاچاق میشه.!!!!

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 26

    • محمد می‌گوید:

      آقا میثم شما ایرانى هستى؟ شما معنى تولید ملى و اشتغال رو میدونى چیه؟ شما تا حالا به معنى نامهاى سالهاى اخیر که توسط رهبر معظم انقلاب امام خامنه اى گذاشته میشه مانند اقتصاد ملى یا تولید ملى فکر کردى؟ میدونى معنیه خودکفایى چیه؟ خبر دارى ایران ششمین پرورش دهنده و تولید کننده گوسفند و بز در جهان هست؟ نه اخوى اگه درست به این چیزا فکر میکردى نمیگفتى واردات گوشت منطقى تره!!!!!!!!!!!!!!!!

      داغ Thumb up 20 Thumb down 18

      • میثم می‌گوید:

        اتفاقن جناب محمد بخاطر ایرانی بودنم نگران ایران و مخالف این شیوه کشاورزی و دامداری هستم.
        اولن خودکفای در تمام زمینه ها یک دروغ بزرگ هست که به خورد مردم دادن. همچین کشوری در دنیا وجود خارجی نداره.

        از دام و دامداری فرسایش ۳۵ تن در هکتار خاک . کاهش شدید منابع آبی بخاطر از دست دادن پوشش گیاهی و نابودی کوهستان ها که سدهای طبیعی هستند… چی میدونی ایرانی غیور!!!

        ایران بدون آب ویران هست . میفهمی ایران مرد غیوووور!!!
        یک عامل اصلی در کاهش منابع اب از بین رفتن پوشش گیاهی هست. که در ادامه فرسایش خاک غنی رو داریم که چند میلیون سال طول کشیده بوجود بیاد. باعث پایین اومدن رطوبت نسبی خاک و خشکیده شدن درختان پیر بلوط در زاگرس شده. عوامل دیگه مثل خشکسالی و سوسک و سیاهک هم دخیل هستند. ولی اینها به درختان پیر که در برابر بی آبی ضعیف تر هستند بیشتر حمله کردن.

        بماند چشمه ای نمونده کا توسط دام و دامدار و سگ و تفنگ قرق نشده باشه. بماند که هر گوشت خواری در طبیعت یک دشمن حساب میشه….

        ابنا رو میگم چون خودم عشایر زاده هستم و از نزدیک به چشم دیدم.

        داغ Thumb up 12 Thumb down 17

    • امیر می‌گوید:

      گرگ چرا اسراف می کنه؟؟؟ مگه شکمش چقدر جا داره؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  10. تیزبین می‌گوید:

    یه فکر درست و حسابی لازمه چون گرگی که یه بار وارد جایی شده و هیچ چیزی مانعش نشده احتمالآ دوباره میاد .
    امیدوارم حواسشون رو جمع کنن. برای جلوگیری از کشته شدن گرگ های اون منطقه باید فکری کرد.
    یکی از دلایل شکار بی رویه ی شکار های گرگ هاست که از شدت گرسنگی وارد محل زندگی انسانها میشن

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  11. کیان می‌گوید:

    به داد محیط زیست شهرستان ملایر برسید. تمامی اراضی کوهستانی منطقه کوه گرمه این شهر رو با هم تبانی کرده اند و به نام دانشگاه آزاد و مرکز اموزش جوش و مسکن مهر مسکونی کشیدند بالا. این شهر منقطه ای حفاظت شده دارد به نام لشگردر که به همه چیز می خوره الا منطقه حفاظت شده. توی این منطقه از قبرستان بگیرید درست کرده اند تا پادگان سپاه، کارخانه کشمش، دانشگاه و ……….توی این شهر یه مرد مسئول هم پیدا نمی شه که جلوی کار اینها رو بگیره .

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  12. مجید شهریار می‌گوید:

    ما متاسفانه حیوانات را یک مشت جاندار بدون درک و شعور و عقل و…. تصور میکنیم.
    حیوان هم بدش نمیاد غذای راحت و بدون دغدغه بخوره.
    مگر قدیما که شکار زیاد بود و اوضاع زیست محیطی ایران به فلاکت نیافتاده بوده گرگ به آغل و یا گله نمیزد؟
    رسم همراه بردن سگ توسط چوپان و یا نگهداری سگ در روستاها هزاران سال هست که توسط انسان اجرا میشود. پس این تصور که اگر جاندار شکار فراوان باشد ، شکارگر به گله و آغل نمی زند به نظر منطقی نیست.
    در برخی روستاها آغل را در زیر زمین بدون راه نفوذ و فقط دارای معبری برای تامین هوا ساخته اند و این یعنی حفاظت. پس راه حل امروز هم حفاظت از گله و آغل هست.
    من بعضی مواقع توی کوه تا چند متری گله میرسم و سگ گله تازه متوجه میشود و چند تا پارس می کند و تازه با دوتا چخه گفتن فرار را بر قرار ترجیح میدهد.
    دو سال پیش در حین نقشه برداری تو کوههای کهک قم چوپان وقتی آمد کنار من سگهایش هم آمدند و یک مقدار دورتر از ما گرفتند خوابیدند .یعنی گله به امان خداد.
    همان سال یک روز برفی در پیمایش زمین شناسی به یک چوپان برخوردم که ادعا می کرد چند لحظه پیش ۹ قلاده گرگ اطراف گله بودن و من تنها دو قلاده توله سگ و دوتا سگ پخمه وارفته کنارش دیدم.
    کلی از دیدن ما ذوق زده شده بود. خوب با این تفاسیر چه قضاوتی می توان کرد!
    استخدام چوپان افغانی، نداشتن سگ حرفه ای، نداشتن ابزار دور کردن شکارگر، اینها نقاط ضعف گله داری سنتی می باشد.
    ماشا… انقدر وضع روستاییان و دامداران سنتی خوب شده است که وقتی از تعداد راس دام سئوال میکنیم اظهار بی اطلاعی می کنند. حتی شب به شب سرشماری هم نمی کنند.
    پس خوی حیوان شکارگر شکار هست و اگر منبع راحتی باشد که مطمئنا استقبال خواهد کرد. بنابراین این دامدار هست که می بایست اقدامات تامینی امنیتی را جهت حفظ دام خود انجام دهد.

    داغ Thumb up 13 Thumb down 11

  13. سید حسین می‌گوید:

    میثم جان عالی بود گاهی اوقات خوبه عمق قضیه رو دید بجای اینکه درباره سگ بحث کرد

    گرگ خوی وحشی دارد کارش دریدنه این خشکسالی عواقب داره اینم نمونش

    خودتان را جای دامدار بگذارید بعد نظر بدید اما خدا نکنه یه اتفاقی بخاد بیفته اینا همه حرفه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  14. کلارى می‌گوید:

    محمدرضا جان و ملایر عزیز بشایستگى و زیبایى حق مطلب را ادا کرده اند .

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  15. مهرداد می‌گوید:

    خداوندا
    بازم یه عده هستن که تقصیر رو میندازن گردن اون روستایی بیچاره

    خدایی چیزی به اسم وجدان دارین شماها؟؟؟

    یعنی چی؟؟ این که دیگه توی منطقه ی حفاظت شده و به قول شما قلمرو گرگ نبوده
    بازم دارین طرف گرگه رو میگیرین؟؟

    داغ Thumb up 10 Thumb down 13

  16. ایمان می‌گوید:

    از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست دارم که به دامداران آموزش دهند که چه نوع سگی را برای حفاظت گله برگزینند و یا چه نوع حصار و با چه کیفیتی را پیرامون آغل گوسفندان بکشند.
    دولت هم، به آن دامدارانی که از نظر پولی در کمبود هستند وام دهد تا بتوانند حصار کشی اصولی و کارهایی از این دست را انجام دهند.
    این را بدانید خدا به انسان عقل و خرد داده تا همواره بهترین راه را برگزیند راهی که به محیط زیست و جانداران آن آسیبی نرسد که اگر چنین شود در پایان؛ دودش به چشم خود انسان می رسد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  17. حسین می‌گوید:

    منطق و دیده شما من هم قبول دارم چون منطقی تر هست
    در خیلی از مناطق چه حفاظت شده که گونه های جانوری ان از جمعیت خوبی برخوردار بوده شاید این اتفاقات بودیم
    متاسفانه خیلی ها که این جا نظر میدن فرق گرگ و سگ هم نمیشناسن بعد همه تقصیر ها میندازن گردن شکارچی
    حالا جالب خودشون میدون اکثر شکارچی ها غیر مجاز اکثر روستاهایی هستند که دارای سلاح هستن پس برای تامین امنیت گله خودشون مطمنا از تفنگ برای برای کشتن گرگ می توانن استفاده کنند !
    در ضمن وفتی جمعیت یه گونه مثل گرگ زیاد میشه و راه های کنترل یه گرگ که حدود شیش تا توله در سال میزاد و هیچ دشمنی هم نداره چی هست ! ایا دادن پروانه شکار گرگ و کنترل جمعیت این جا نباید صورت بگیره
    دقیقا اگر به منطقه حفاظت شده باشگل استان قروین برید سر بزنید خواهید دید که تعداد قوچ و میش که بزغاله یکساله در بیشون وجود نداره گه به خاطر وجود گرگ بیش از ظرفیت تو منطقه هست
    در ضمن همیشه هیچگاه از تعداد گرگ ها تو مناطق سر شماری انجام نمیشه و استان همدان هم که همیشه در دارای بودن جمعیت گرگ به اساس امار حمله گرگ تو کشور حرف اول میزنه

    داغ Thumb up 6 Thumb down 12

  18. kooshan می‌گوید:

    هموطن گرامی، آقای مجید شهریار،
    گفته های شما مستدل و منطقی است ، برای پیش بردن بحث و گفتگو و تبادل نظر پیرامون وضعیت فعلی و چشم انداز آینده حفاظت از حیات وحش کشور حضور پیوسته هموطنانی بمانند شما ضرورتی مهم و اساسی بوده و طبعأ انتظار از شما تداوم این حضور مثبت و سودمند است.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  19. kooshan می‌گوید:

    قبل از هر چیز می توان گفت درک عموم مردم از حیات وحش بویژه گوشتخواری درنده چون گرگ عمدتأ و بطور غریزی بر اساس تقابل و تضاد منافع شکل گرفته است ، همانگونه که عموم مردم به هنگام رفتن به فضاهای سبز اصولأ به راحتی و آرامش خود در این فضاها و اوقات مطلوبی که سپری می کنند بیشتر توجه دارند تا اینکه در جزئیات گیاهان و درختان دقت کرده و در باره آنها فکر کنند ، به همین ترتیب این موضوع در باره دیگر موجودات زنده طبیعت یعنی جانوران اعم از اهلی و وحشی نیز صدق می کند مثلأ نگاه عامه مردم به گوسفند و مرغ ناخودآگاه تداعی کننده موجودی است که بزودی گوشت آنها جهت استفاده در دسترس شان قرار می گیرد یا در مثالی دیگر گربه حیوانی است که باید مواظب بود تا ناگاه سراغ گوشت نرود و گرگ درنده ای است که باید دور نگهداشته شده و ترجیحأ از بین برود و الی آخر . حال اگر علایقی به حیات وحش و اهل از طریق رسانه ها در مردم ایجاد شود زودگذر بوده و بیشتر جنبه تفریحی و گذران اوقات دارد ، دقت در خصوصیات زیستی و شیوه زندگی و فعالیت جانداران و تفکر پیرامون آن نیازمند سطحی دیگر از فرهنگ بوده که بطور پراکنده در افرادی خاص شکل گرفته و عمومیت ندارد ، تنها با رسیدن به سطوح مناسبی از پیشرفت و توسعه است که زمینه رسوخ این نگاههای دقیق ولی معدود و پراکنده در عرصه عمومی فراهم می شود چرا که از سویی اشاعه و ترویج این دیدگاهها بسهولت و با هزینه قابل قبول صورت گرفته و از سوی دیگر آسایش و رفاه عمومی فراغت کافی را جهت جلب توجه همگانی به این مفاهیم ممکن می کند. این موضوع در مورد کشور ما هم صدق می کند و تا رسیدن به آن شرایط حفاظت از حیات وحش بطور اصلی از طریق روشهای سلبی و اجباری نظیر جریمه ها و مقررات و قوانین وضع شده بازدارنده مقدور خواهد بود و البته همزمان با طی مسیر توسعه پایدار می توان به ساختن تدریجی بنیادهای ضروری و اساسی فرهنگ فراگیر زیست محیطی مطلوب پرداخت .
    و اما در خبر فعلی و نیز در اخبار گذشته دیده بان چند مورد تقابل بین گرگ و دامداران و اهالی در محدوده مناطق مشترک بین استانهای قزوین ، زنجان و همدان و بویژه پیرامون شهرستانهای رزن و آوج اطلاع رسانی شده که برای علت یابی باید بررسی لازم بعمل آید که متأسفانه بمانند خیلی مسائل دیگر با توجه به سطح فعلی پیشرفت و توسعه در کشور و امکانات موجود حتی در صورت وجود اراده و تمایل لازم فعلأ مطالعات جامع و اصولی مقدور نیست گرچه شاید یک بررسی مختصر و اجمالی ممکن باشد که باید انجام شود ضمن اینکه در صورت بررسی نیز انجام کلیه اقدامات لازم جهت کاهش قابل توجه این تقابل بعلت پیش گفته باز هم به تمامی مقدور نیست ، مثلأ یکی از علل نزدیک شدن گرگها به سکونتگاههای انسانی ممکن است تخریب زیستگاهها و شکار بیرویه در محدوده این سه استان باشد که برخی علاقمندان هم اشاره کرده اند و چاره اصولی برای این مشکلات زمانبر و پرهزینه است که البته بتدریج باید مورد توجه قرار گرفته و کارهای ممکن و مقدور در این زمینه ها و در چهارچوب امکانات فعلی شروع شود .
    ضمنأ از آنجا که اخبار منتشره از محیط زیست این مناطق عمدتأ حمله گرگها یا کشتار آنها بوده است ، بنابراین محتمل است علت خرابتر بودن اوضاع زیست محیطی مناطق نامبرده باشد ، لازم به توضیح است که به اخبار حملات گذشته گرگها به اهالی در همین خبر دیده بان نیز مجددأ اشاره شده اما خبر کشتن یک گرگ توسط اداره محیط زیست منطقه در ناحیه روستای ملابداغ و پس از زخمی شدن دختر بچه ای در همین ناحیه در روزنامه ایران چهارشنبه ۳۱ تیرماه چاپ شده بود ،بهرحال کاهش قابل توجه اینگونه تعارضات در گرو سطوح مناسب توسعه و پیشرفت پایدار در کشور بوده که این خود موکول به تداوم وجود فضای آرام و امن توأم با عقلانیت و احتراز از ایجاد فضای تنش زا و افراط و تندروی در زمینه امور داخلی و خارجی کشور است که مجموع این شرایط بستر مقتضی برای اقدامات اساسی در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش را فراهم می سازد و این امر نباید در سایه اشتغالات ذهنی ناشی از رویدادهای روزمره مورد غفلت علاقمندان حفظ طبیعت کشور قرار گیرد ، این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که اقشار قابل توجهی از مردم فعلأ و بدلایل متعدد که در گذشته مواردی از آنها ذکر شده اولویتهای مهمتری را مد نظر دارند که فرضأ می توان به اهمیت پرداخت یارانه از نظر آنان اشاره کرد و این موضوع با نگاه و بررسی سریع مراجعین به خودپردازها در اولین ساعات واریز وجوه در بسیاری نقاط کشور قابل سنجش است و البته نمی توان مردم را از این بابت سرزنش کرد و هیچ دولتی در دنیا هم نمی تواند این مطالبات را نادیده بگیرد پس بایستی دقت کرد که این تصور اشتباه شکل نگیرد که اکثریت وسیعی بطور مرتب اخبار زیست محیطی را پیگیری کرده و فرضأ اخبار دیده بان و دیگر منابع و رسانه ها را تعقیب میکنند که لازم به تکرار است که ایجاد و شکل گیری چنین ذهنیتی در افکار عمومی بستگی به سطوح مناسب پیشرفت و توسعه در کشور و شکل گیری فرهنگ متناسب با آن است بعلاوه نباید از نظر دور داشت که برخی عناصر و محافل افراطی و تندرو و همچنین تخریبگران و سودجویان عرصه محیط زیست و نیز کشتارگران و تاجران گوشت و پوست و در حوزه حیات وحش فعلأ در مخالفت با برقراری آرامش و ثبات در کشور همصدا هستند و هدف هم وجود و استمرار فضای بی ثبات و تنش زا در کشور و در پی آن بدست آوردن منافع و موقعیت سودجویانه گذشته بوده که دقیقأ مغایر منافع ملی و منافع عامه مردم است ، البته این چشم انداز اصلی مانع اقدامات فوری و کوتاه مدت نیست ، فرضأ در باره این خبر با توجه به وقوع چند مورد اخیر حمله گرگ به اهالی یا احشام بایستی به جمعیت محلی نکات ایمنی لازم نظیر ایجاد وتهیه موانع ابزارهای کم خرج ، استفاده همیشگی از سگهای نگهبان مناسب و … بطریق مناسب آموزش داده شده تا ورود گرگها به منازل تا حدامکان مشکل شده و حمله به دامها کاهش یابد ، ضمنأ پرداخت جریمه هرچند با تأخیر و نیز پایش بیشتر مناطق احتمالی تعارضات توسط محیط بانان ، گرچه آنان نیز با محدودیتها و کمبودهای بسیاری مواجه هستند ، می تواند تا حدودی در کاهش تعارضات مؤثر باشد .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  20. یاسین می‌گوید:

    تنها راه مرگ فقط مرگ چه طور همه حتی اون گوسفند مقصرند گرگ مقصر نیست . تا نزده کل گوسفندای منطقه را تار و مار نکرده باید کشت … مرگ خوبه برای همسایه شما اگر جای اون چوپان بخت برگشته بودید چیکار میکردید …. حتما آقا گرگه میومد در خونه شما در میزد شما با مهربانی یکی از گوسفنداتونو مرحمت میکردید … خواهشا بعضی وقتا از اونور بوم نیفتید . واقع بین تر باشید

    داغ Thumb up 5 Thumb down 16

    • داریوش می‌گوید:

      اگه در زمینه ای تخصص ندارید نظر ندید کی گفته راه دیگه ای جز کشتن گرگ نیست؟ از فردا بیفتیم نسل هر چی گوشتخوار در جهان هست رو برای چوپانها از بین ببریم و ذخیره ژنتیکی کره زمین رو از بین ببریم که چی بشه؟ یه دو روز دیگه هم گوسفندها هر چی مرتع هست نابود میکنن و خود گوسفندها هم از یبن میرن حیات وحش کره زمین و انسانها هم بعدش منقرض میشن نو ایران همه در هر زمینه ای که هیچ آگاهی ندارن دیدگاه میدن اما در جهان سی سال درباره یک ویروس بیماری کنکاش میکنن تا راهی برای درمان یک بیماری پیدا کنن همیشه میخوان در کمترین زمان صورت مسئله رو پاک کنن بدون اینکه به زیانهای درازمدتش تندیشه کنن

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  21. رشید می‌گوید:

    ازمخاطبین این سایت عذرمیخواهم ولی نمیدانم بعضیها از جملات وکلماتی توهین آمیز استفاده میکنند.شخصیت هر فرد از کلامش مشخص میشود پس خواهشا جملاتی به کار ببرید که حداقل در شان شخصیت ومقامتان باشد بنده نمیخواهم طرف افرادی خاص در این سایت باشم ولی بعضی آقایون هرطور که دوست دارند مطلب میگذارند بنده تا این ساعت مطلبی از شکارچیان قانونمند و واقعی وهمچنین بسیاری از مخاطبین و دوستداران حیات وحش وطبیعت ومخصوصا جناب کوشامهران وkooshan جملات توهین آمیز نخوانده ام و اتفاقا از اطلاعات و داشته هایشان استفاده نموده ام ولی متاسفانه بعضیها جملاتی بکار میبرند که تنها شخصیت خودشان رانشان میدهند وبس .بازهم از دیده بان عزیز وتمامی مخاطبین معذرت میخواهم به امید روزهایی روشن برای طبیعت وحیات وحش از دست رفته مان

    داغ Thumb up 8 Thumb down 14

  22. ایرانی. می‌گوید:

    جناب شکارچی
    می دانید میان منابع ملی و طبیعی و بیت المال عمومی با ارثیه پدری و مال شخصی تفاوت وجود دارد.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  23. سرخس-دریاچه بزنگان می‌گوید:

    به نظر من اشتباه اصلی رو مادر خونواده انجام داده..چون سگ رو تنبیه کرده…اصلا معلوم نیست چه جوری تنبیه کرده که رفته و برنگشته و باعث شده در نبودش این اتفاق بیفته……سگ هر جور هم که باشه با ورود گرگ حداقل با سر وصدا باعث بیدار شدن اهالی خونه میشه…حضرت علی میگه ده تا خصلت تو سگ هست که مومن باید به آنها توجه کنه..یکیش همینه که سگ اونقد با وفا که هر چی هم از خونه صاحب رونده بشه باز هم به درگاه خونه برمیگرده و به صاحبش وفا داره….انسان نسبت به خداوند باید همونجوری باشه…
    برای پدربزرگ مرحوم خودم چند سال پیش این اتفاق افتاد.تو تعطیلات بهار یک گرگ ماده اومده بود تو روستا و هرشب پرسه میزد و چون ماده بود سگ های روستا بهش کاری نداشتن.(حرفه ای ها میدونن من منظورم چیه)….هرشب میزد به آغل و چند تا گوسفند رو ناقص میکرد و میکشت…..صبح یک روز به ما زنگ زدند و گفتند بیا که گرگ زده به آغل گوسفندان.رفتیم دیدیم زده همه رو ناکار کرده یک بره رو کامل خورده بود و فقط سرش مونده بود و دو تا لکه کرده بود و یکی رو هم میخاسته با خودش ببره که تا پای دیوار برده ولی نتونسته ببره بالا.سگ هم داشتن ولی نتونسته بود کاری بکنه….
    به نظر من گرگ ها خیلی حسود و تنگ نظر هستند…….و این که دو رو بر روستا میان ربطی به کم شده هرم غذاییشون نداره……

    داغ Thumb up 2 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>