هجوم بلدوزرها به منطقه حفاظت شده جنگل ابر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): جنگل ابر که مابین دو استان سمنان و گلستان واقع شده است به دلیل ویژگی های خاص ازجمله زیبایی خیره کننده به دلیل حضور ابرها در ارتفاع پایین، گونه های نادر جانوری و گیاهی از جمله درخت سرخدار، ظرفیت های بالای گردشگری و غیره همواره مورد توجه افراد سودجو و طبیعت ستیز بوده است تا بتوانند به شیوه های گوناگون منابع طبیعی و ملی این منطقه منحصربفرد را به نفع منافع شخصی و گروهی خود به تاراج ببرند.

به دلیل همین نگرانی ها و به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی، جنگل ابر تنها نقطه ای در ایران بود که با تصویب شورای عالی محیط زیست در جلسه مورخ  ۱۳۹۳/۱۰/۲۹ که به ریاست دکتر روحانی رییس جمهور برگزار شد، به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت تا تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و با پشتوانه قانونی این سازمان از دست اندازی ها در امان بماند.

در زمانیکه هنوز حد و مرز قانونی منطقه حفاظت شده جنگل ابر تعیین نشده و تشریفات قانونی مربوطه ازجمله درج مصوبه شورای عالی محیط زیست در ارتقاء این جنگل به منطقه حفاظت شده در روزنامه رسمی کشور در حال پیگیری و انجام است، طبیعت ستیزان از همین فرصت باقیمانده سوء استفاده و بار دیگر یه این جنگل باستانی و ارزشمند هجوم برده اند.

به گزارش زمین آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد، با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ جنگل‌ها و پوشش گیاهی کشور، برای اجرای عملیات لوله گذاری پروژه «انتقال آب از چشمه‌های قطری» در استان گلستان به استان سمنان، ۳۲۰ اصله درخت که از سوی اداره کل منابع طبیعی سمنان نشانه‌گذاری شده‌اند، قطع خواهد شد.

با وجود ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه تاکون در جریان این پروژه هیچ درختی تخریب نشده است، بازدید میدانی فعالان و خبرنگاران محیط زیست و تصاویر ارسالی نشان می دهد در همین چند روز ابتدایی شروع فعالیت تبسیاری از درختان قطع و یا ریشه کن شده و تعداد زیادی درخت قدیمی نیز برای قطع نشانه گذاری شده است.

این در حالی است که اسناد مکتوب موجود، حکایت از تایید نشدن طرح فوق به دلیل خسارات جدی محیط زیستی و سیاسی – امنیتی توسط مشاور طرح دارد، با این همه، این طرح تا امروز اجرا شده و فاز جدید آن با اصرار مسوولان اجرایی و نمایندگان مجلس سمنان، در جنگل‌های باستانی و ارزشمند منطقه از دو روز قبل کلید خورده است.

کارشناسان تاکید می کنند که اجرای این طرح موجب بروز تنش‌های سیاسی – امنیتی در دو استان گلستان و سمنان طی آینده‌ای بسیار کوتاه خواهد شد و مشکلات بسیاری را برای مردم پیش خواهد آورد، اما مسوولان اجرایی سمنان، با این توجیه که بخش زیادی از طرح فوق اجرایی شده بر ادامه آن پافشاری می‌کنند.

……………………………………………بیل مکانیکی در قلب جنگل

.هر چند مدیرکل منابع طبیعی سمنان به «اعتماد» می گوید که تمام تلاشش را برای به حداقل رساندن تعداد درختان در معرض پاکتراشی و دیگر خسارت‌ها خواهد کرد؛ اما فعالان محیط زیست هشدار می دهند که چه تضمینی برای کاهش این خسارت‌ها و چه اصراری برای ادامه یک طرح مخرب محیط زیستی وجود دارد؟

تخریب جنگل‌های بکر منطقه

عضو شورای مرکزی ستاد مردمی حفاظت از طبیعت شاهرود درباره اثرات مخرب ادامه این طرح گفت: «طرح انتقال آب از چشمه‌های قطری که نزدیک به یک دهه است آغاز شده و از اساس مخرب محیط زیست و پوشش گیاهی و جانوری منطقه است اکنون به مرحله‌ای رسیده که انبوه‌ترین و بکرترین قسمت‌های جنگل ابر را مورد تخریب جدی قرار می دهد. این در حالی است که بر اساس طرح‌های مطالعاتی پروژه فوق، پیمانکار ملزم شده بود که به هیچ عنوان از ماشین‌آلات سنگین برای این پروژه استفاده نکند و در صورت لزوم، کانال را با استفاده از نیروی انسانی حفر کنند که متاسفانه آن را نقض کرده‌اند.»

…………تخریب بافت خاک و تخریب درختان تنومند و قدیمی در مسیر عبور بیل مکانیکی در جنگل ابر

حنیف رضا گلزار در ادامه گفت: «یک گزینه پیشنهادی دیگر این بود که انتقال و نصب لوله‌ها به صورت هوایی انجام شود تا به درختان و خاک منطقه آسیبی وارد نکند که اکنون در عمل اتفاق دیگری در شرف وقوع بوده و ما شاهد استقرار یک دستگاه بیل مکانیکی و بیل بکهو در منطقه و آغاز تخریب پوشش گیاهی هستیم.»

این فعال محیط زیست هشدار داد که این پروژه علاوه بر قطع درخت، باعث شوری آب رودخانه زرین‌گل شده و پوشش گیاهی اطراف این رودخانه از جمله ذخیره‌گاه سرخداری گلستان را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

گلزار که کارشناس ارشد خاکشناسی است همچنین تاکید کرد: «فرسایش خاک حاصلخیز جنگلی یکی دیگر از تهدیدهای جدی این طرح است، به گونه‌ای که عملیات جاده سازی می‌تواند باعث از دست رفتن ۲۰ هزار تن خاک در هر کیلومتر جاده جنگلی بشود.»

منابع طبیعی: اجرا با حداقل آسیب

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در پاسخ به این سوال که چگونه به این عملیات مجوز اجرا داده شده می گوید: «این عملیاتی است که ۴۸ کیلومترش انجام شده و در حدود ۲۵ کیلومتر آن باقی مانده است و برای آن تا امروز ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است. بر این اساس آیا می توانیم آن را نیمه‌کاره به حال خود رها کنیم؟»

.علی‌نقی حیدریان در ادامه تاکید کرد که تمام تلاش خود را می کند تا درختان کمتری قطع شوند اما نمی تواند قول بدهد که هیچ درختی قطع نشود. او گفت: «اگر عملیات لوله‌گذاری با مانور بیشتری انجام گیرد می توانیم قطع درختان را به حداقل برسانیم.»

حیدریان در پاسخ به هشدار فعالان استان گفت: «منابع طبیعی اجازه ورود دستگاه‌های بزرگی چون لودر، بولدوزر، گریدر را به مجری نخواهد داد و فقط دستگاه بیل مکانیکی و بکهو وارد جنگل شده‌اند.» او به طرفداران محیط زیست اطمینان داد که تا دیروز صبح که ۱۴۰ متر از عملیات انجام شده حتی یک درخت نیز قطع نشده است.

…………….درختان قطع و یا ریشه کن شده توسط بیل مکانیکی در محدوده فعالیت پیمانکار پروژه

مدیرکل منابع طبیعی سمنان در پاسخ به این سوال  که چگونه می توان خسارت ۳۲۰ اصله درخت جنگلی را جبران کرد، گفت: «طبق تفاهمنامه با پیمانکار مقرر شده که در ازای درختان قطع شده ۲۰ هکتار جنگلکاری صورت بگیرد و ما قدم به قدم نظارت می نیم تا خسارت‌ها به حداقل برسد.»

وجود دست‌های پنهان با قدرت لابی بالا در تصویب و اجرای این طرح

کافی است کلمه «وضعیت آب گلستان» را در موتور جست‌وجوی گوگل سرچ کنید تا سیاهه‌ای از هشدارها و آمارهای تکاندهنده کم آبی، تنش آبی و خشکسالی روی صفحه رایانه‌تان ظاهر شود. همین چندی پیش مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای گلستان در جمع خبرنگاران گفت که استان گلستان هم‌‌اکنون چهارمین استان دارای تنش آبی پس از فارس، بوشهر و هرمزگان است.

این خشکسالی مربوط به امسال یا دو سه سال گذشته نبوده و بیش از یک دهه است که آغاز شده است. به گونه‌ای که امروز جیره‌بندی آب در شهرهای گلستان و حتی مرکز استان به یک شیوه معمول برای شهروندان تبدیل شده است. با این همه اجرای این طرح و اصرار بر تکمیل آن عجیب به نظر می رسد و نشانگر وجود دست‌های پنهان با قدرت لابی بالا در تصویب و اجرای این طرح دارد.

یک عضو هیات علمی دانشگاه درباره آسیب این پروژه گفت: «فلسفه طرح‌های انتقال آب برای حل مشکلات مناطق کم آب‌تر، انتقال آب از یک منطقه پرآب است که با وضعیت کنونی گلستان که ۱۰ سال است با خشکسالی دست به گریبان است عجیب و غیرمنطقی است و حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد؛ ضمن اینکه بر اساس آمارها، دبی چشمه‌ها و حجم آب حوزه‌های هیدرولوژیک منطقه مبدا در گلستان، نسبت به سال‌های گذشته افت جدی داشته است.»

ایجاد تنش‌های سیاسی – امنیتی برای دو استان

مزدک دربیکی تاکید کرد: «نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که مطالعات اولیه این پروژه در سال ۱۳۸۱ انجام شده که قطعا حجم آب آنجا نسبت به امروز تغییرات جدی داشته است. به نظر می رسد اصرار بر ادامه این پروژه می تواند خطرناکتر از هدر رفتن بودجه آن تا امروز باشد، چرا که با وضعیت کنونی بحران آب استان گلستان، اثرات اقتصادی – اجتماعی – فرهنگی – سیاسی بسیار جدی خواهد داشت و تنش‌های سیاسی – امنیتی را برای دو استان، مخصوصا گلستان ایجاد خواهد کرد و اگر می خواهیم تا ۵ سال آینده این تنش‌ها را در دو استان نداشته باشیم باید طرح فوق را متوقف کنیم.»

او گفت: «اینکه بودجه‌ای را تا اینجا هزینه کرده ایم دلیلی برای ادامه دادن یک طرح مخرب نیست، چراکه باز ناگزیریم مانند دریاچه ارومیه در آینده‌ای نزدیک میلیاردها تومان برای حل بحران‌های پیش‌آمده در اثر اجرای آن طرح هزینه کرد و تازه بحران نیز حل نخواهد شد.»

درخت قدیمی نشانه گذاری شده به منظور قطع کردن در روزهای آینده

این پژوهشگر محیط زیست هشدار داد: «ما در این‌گونه طرح‌ها با یک اثر محلی و برگشت‌پذیر مواجه نیستیم؛ بلکه اثرات اینها بلندمدت، استراتژیک و برگشت‌ناپذیر است که می تواند جغرافیای طبیعی و انسانی منطقه را تحت تاثیر قرار داده و آثار مهمی بر پوشش گیاهی و زندگی جانوری منطقه بگذارد.»

دربیکی گفت: «پیامدهای انسانی این طرح بسیار بیشتر از آسیب‌های آن در حوزه منابع طبیعی است و چنین طرح‌هایی نه از نظر اقتصادی توجیه دارند، نه به لحاظ فنی، نه محیط‌ زیستی و نه اجتماعی و تاثیر آنها بر ساختار جوامع انسانی بسیار جدی و مخرب است.»

او گفت: «از نظر حقوقی نیز طرح فوق دارای چالش جدی است، چرا که مشاور طرح، در صفحات متعددی بر مخرب بودن آن تاکید کرده و در نهایت آن را تایید نکرده است و من متعجبم که این طرح چرا و چگونه اجرایی شده است؟»

+1
-675
  

42 دیدگاه

  1. دوستدار پلنگ ایرانی می‌گوید:

    ما باید یه کاری کنیم…. تا خود مردم اقدامی نکنن هر روز بدتر از دیروز میشه

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 5

  2. امین منصوری می‌گوید:

    دیده بان حالا این خبرو گذاشتی که داغ دلمونو تازه کنی؟ خودتم خوب میدونی کسی نمیتونه جلوی اینا رو بگیره.

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 10

    • حسام می‌گوید:

      جناب منصوری
      دلسوزی شما قابل تحسین است ولی با نظر شما مبنی بر اینکه “از دست کسی کاری ساخته نیست” مخالف هستم

      جاده علی آباد به روستای ابر قرار بود از میان همین جنگل ابر عبور کند و عده ای منافع کلانی در احداث این جاده داشتند.

      افراد وابسته به پول و قدرت فشار بسیار بسیار زیاد و بی سابقه ای را برای احداث این جاده به دولت و سازمان محیط زیست وارد کردند که حتی این فشارها تا پای انحلال سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس هم پیش رفت !

      اما تلاش فعالان محیط زیست و رسانه ها منجر به بیداری افکار عمومی شد. فشار افکار عمومی جامعه در کنار ایستادگی خوب سازمان محیط زیست باعث شد که جاده ابر احداث نشود و پس از تصویب شورای عالی محیط زیست و بازدید هیئت حل اختلاف از مجلس شورای اسلامی احداث جاده ابر – علی آباد برای همیشه منتفی شد.

      اگر تلاش شبانه روزی طبیعت دوستان در آن زمان نبود یقین بدانید الان جاده ابر تکمیل شده و به بهره برداری رسیده بود.

      این بار و بارهای دیگر و همواره در تمام مخاطرات زیست محیطی تلاش فعالان این عرصه می تواند فریاد طبیعت مظلوم را به گوش مردم و مسئولانی که واقعا دلسوز هستند رسانده و یقین بدانید قدرتی بالاتر از خواست جامعه و فشار افکار عمومی وجود نخواهد داشت

      پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا متاسفم

    دستهایی کمر به نابودیه طبیعت این سرزمین بسته و میخواد زمین سوخته باقی بزاره

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 4

  4. امیر می‌گوید:

    لعنت ولعنت و صد لعنت برهمه کسانی که در نابودی طبیعت دست دارن. نفرین بر شما

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 2

  5. محمود می‌گوید:

    وطنم. ای شکوه پا برجاااااااا

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 5

  6. سولماز می‌گوید:

    اینم از این جنگل …

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  7. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    مسئولین محترم و محترمه: ما تا ایران را برهوت و نابود نکنیم از پا نمینشینیم و هیچکس هیچ غلطی نمیتواند بکند!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 2

  8. reza می‌گوید:

    مرگ بر مخرب طبیعت و جنگل و درخت

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 3

  9. reza می‌گوید:

    بیشتر شبیه جاده سازی میمونه تا لوله گذاری !
    حداقل دیگه جاده توش نزنید

    مرگ بر مخرب طبیعت و جنگل و درخت

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  10. اهورا می‌گوید:

    من دیگه بی خیال هرچی طبیعت و حیات وحشه می شوم…
    تنها باید گفت جلو چشممان دارند طبیعت را می سوزانند و خاکستر می کنند کشور را خشک می کنند و حیات وحش را تکه تکه می کنند و هیچ کسم پاسخگو نیست…دورود به مسوولان دل سوخته
    پایانش چیست کی بود کی بود من نبودم!!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 5

  11. داریوش می‌گوید:

    وقتی رهبر و ریس جمهور و محیط زیست با این طرح مخالفن چه کسانی هستن که سر خود و بدون مجوز دست به نابودی این جنگل میزن ؟؟

    معلوم هست تو مملکت داره چه اتفاقی میوفته !

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 3

  12. اهورا می‌گوید:

    حیف از جنگل های میلیون ساله هیرکانی به قول معروف فسیل زنده!!!
    حیف از حیات وحش غنی ایران حیف از این همه دارایی طبیعی و….
    حیف از طبیعت چندین هزار ساله ایران که دست چنین مسوولانی افتاده
    اگر یکی از این کشور های نیم وجبی همسایه ایران داشته های ایران را داشت آن کشور اکنون گلستان راستین بود…

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 3

  13. علی می‌گوید:

    محیط زیست در مقابل ارگان ها و وزارت خانه های دیگه هیچ قدرتی ندارد و کلا نظاره گر خوبی هست ….

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  14. یاشار از تبریز می‌گوید:

    آقا یک نهاد مسول؟؟ در این مملکت برای حفط محیط زیست پیدا نمی شود؟

    خانم ابتکار خواهشاً در این مورد سریعاً و شخصاً اقدام نمایید

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  15. مهراب از اراک می‌گوید:

    بله. وقتی مسئولانی روی کار می آیند که فقط به دنبال منافع و بزرگ جلوه دادن اسم خود هستند و دیگر هیچ نگاهی به آینده ندارند همین میشود.
    متاسفانه برخی مسئولان ما دارای کمترین تخصص هستند و کسانی روی کار میآیند که تخصصی در کار خود ندارند و تنها بخاطر دستهایی که در زیر پرده هست روی کار میآیند
    در کشور ما هیچکس جوابگوی مشکلات در حوزه کاری خود نیست.
    وقتی کشوری رئیس کمیته المپیکش کاندید وزارت نفت میشود (دوره قبل) همین میشود روزگار ما….
    خانوم ابتکار هم دیروز آمد به اراک و یک سری تصمیم های خوب گرفته شد.که البته من به ایشون افتخار میکنم.
    متاسفانه قانونهای ما آنقدر زیاد هستند که کسی دیگر به آنها توجه نمیکند و از ان ترسی ندارند.
    درختان طبیعی واقعا از موهبت های الهی هست.چراکه آن درختان با تمام شرایط آن منطقه کنار آمده اند و نیازی به مراقبت از آنها نیست.
    آنها میخواهند این درختان رو قطع کنند و جایش ۲۰هکتار درخت مسخره بکارند که تا بخواهند بزرگ شوند معلوم نیست که استاندار بعدی چه تدابیری برای قطع آنها بیاندیشد !
    امیدوارم که این پیام رو بذارید.
    ممنون که متنم رو خوندید

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  16. ورزا می‌گوید:

    دیدبان چرا منطقه گلستان متخلف میگیرن شما تو سایت نمیزارید؟ چند مورد گرفتن فقط یک مورد هست تو سایت؟؟؟
    ممنون از زحمات شما

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  17. کیان می‌گوید:

    جالبه خلاف قانون تو این کشور در روز روشن انجام میشه و هیچ اقدامی در جلو گیری از آن انجام نمی شود !

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  18. طبیعت گرد می‌گوید:

    ای بابا تو رو خدا ببینید چه به سر این جنگل زیبا آوردن…!!

    مسولان این کشور چه بلایی به سر محیط زیست این مملکت دارن میارن؟؟

    آخه تا کی این همه جهل و نادانی؟؟؟ یخورده هم دلتون بسوزه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  19. رشید می‌گوید:

    دوباره شروع شد
    قطع درختان ، تخریب خاک ، ازبین بردن چشمه ها ،آلوده کردن خاک و تخریب بسیاری از لانه های پرندگان و جانوران ، بهم زدن آرامش حیات وحش ، کشتار تعداد بیشماری از جانوران منطقه به صورت عمدی و غیرعمد ، نابود کردن منطقه بکر حیات وحش ، دسترسی آسان برای متخلفان زیست جانوری ، استفاده از انواع دامها برای زنده گیری جانوران و قاچاق آنان ، باز شدن پای بسیاری از عوامل دیگر جهت بهره برداری از این سفره مجانی و هزاران تخریب و نابودی دیگر ….
    نمیدانم چرا دست از این آخرین بازمانده های طبیعت که از گذشتگان به مردم ایران و حیات وحش و طبیعت مان رسیده برنمیدارند ؟؟

    فقط و فقط پول و پول

    والا سرم دردگرفت . کار که از ریشه خراب باشه بهتر از این نمیشه یعنی هفته ای یک فاجعه از کشتار گربه سانان و خرسها گرفته تا اینجا

    مطمءن باشید برای جزیره آشوراده هم نفشه ها دارند فقط سر من و شما را با ۴کلمه حرف بی سروته و توخالی گرم میکنند

    اینجور که پیداست طبیعت ما در آینده نزدیک به افسانه میپیوندد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  20. kooshan می‌گوید:

    همانطور که در خبر آمده ادامه این طرح با اقدام مسئولان اجرائی ، که به احتمال قوی وزارت نیرو است و پافشاری نمایندگان منطقه ذینفع یعنی سمنان به اجرا گذاشته شده و طبعأ مخالفت لفظی فایده ای ندارد ولی همانطور که دوستانی اشاره کرده اند اگر نیروی مؤثری در مقابل این طرح باشد اثر گذار خواهد بود و اگر نباشد طبیعتأ طرح اجرا شده و در این صورت باید به نظارت سازمان جنگلها و “س.ح.م.ز.” جهت محدود شدن دامنه تخریب و ممانعت از خسارتهای بیشتر اکتفا کرد .

    داغ Thumb up 6 Thumb down 10

    • مسافر زمین می‌گوید:

      آقای کوشان
      وظیفه نماینده مجلس دخالت در امور اجرایی کشور نیست وظیفه سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها هم حفظ بی طرفی نیست حداقل کاری که این دو سازمان میتوانند انجام دهند انجام تکالیف قانونی خودشان است .
      آیا این طرح از سازمان حفاظت محیط زیست استعلامهای مربوطه را اخذ کرده یا نه؟ اگر کرده نظر سازمان چه بوده؟ اگر نظر سازمان مخالف بوده و این طرح اجرا شده چرا از اهرمهای قانونی خود برای توقف آن استفاده نمیکند؟ شما نمیتوانید از ارگانهی ذیربط سلب مسئولیت کنید و از مردم بخواهید که به جای مخالفت لفظی دست به اقدامی بزنند پس وظیفه ارگانهای مسئول چه میشود چه لزومی دارد که هرساله میلیاردها تومان از جیب ملت برای این ارگانها هزینه شود اگر قرار باشد که مردم خود اقدامی انجام دهند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        جناب مسافر زمین ،
        حق با شماست بعلت اینکه در مقوله حفاظت از محیط زیست علاقمندی و یا فعالیت برخی جوانان و دانشجویان که بعضأ مقطعی است کفایت نمی کند و بدلیل عدم علاقه کافی عموم مردم به این مباحث ، عمدتأ بار اصلی مسئولیت در این زمینه بعهده مدیریتهای قانونی و مسئول کشور از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام ، دولت و مجلس و … است ، بهرحال منظور آن دسته از علاقمندانی بود که مخالفت هر از چند گاه خود را با اوضاع کلی محیط زیست کافی و رافع مسئولیت خود میدانند ، اگر همه بمانند شما در ارائه نظر خود فقط به مخالفت صرف اکتفا نکرده و به ارائه نقد مستدل و منطقی بپردازند گام بسیار بلندی بجلو خواهد بود چرا که در این صورت لااقل می توان تأثیر مثبت و مؤثری بر تصمیمات و اقدامات مدیریتهای مسئول گذاشت .
        اما در رابطه با این خبر خاص که ادامه اجرای عملیات لوله گذاری پروژه «انتقال آب از چشمه‌های قطری» در استان گلستان به استان سمنان و قطع ۳۲۰ اصله درخت است نکته اول اینکه جنگل ابر هنوز بعنوان منطقه حفاظت شده تحت مسئولیت “س.ح.م.ز” ثبت نشده است و دیگر اینکه این پروژه که بگفته مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ” … ۴۸ کیلومترش انجام شده و در حدود ۲۵ کیلومتر آن باقی مانده است و برای آن تا امروز ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است … ” در گذشته احتمالا موافقت “س.ح.م.ز.” وقت را داشته که شروع شده است ومعلوم نیست مخالفت “س.ح.م.ز.” در حال حاضر وجاهت قانونی داشته باشد از طرفی ادامه این طرح به احتمال قوی مطالبه اقشاری از مردم استان سمنان و نیز نمایندگان آنان در مجلس است و از طرف دیگر سازمان جنگلها متعهد به اقدامات مقتضی برای محدودیت دامنه تخریبهای زیست محیطی اجرای پروژه شده است ، با این تفاصیل و باتوجه به لحاظ موارد فوق و نیز با اخذ نظرات کارشناسان وصاحب نظران در باره حجم تخریبهای جبران پذیر و جبران ناپذیر احتمالی ناشی از ادامه طرح ، بهتر می توان به بحث و گفتگو در این مورد پرداخته و احیانأ به توافق و نتیجه ای قابل قبول رسید .

        داغ Thumb up 0 Thumb down 7

  21. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    قانون در کشور ما جایگاهش کجاست ؟ حفظ محیط زیست و جنگلها و … بعهده کیست ؟
    آیا یک نفر یا یک نهاد دولتی میتواند انقدر توانایی داشته باشد که موجب آسیب سرمایه های ملی کشور گردد و همه هم بایستند و نگاه کنند !!
    آیا مدام برای یادآوری ارزشمندی طبیعت کشورمان لازم است زنجیره انسانی در این مناطق تشکیل شود ؟
    پس جایگاه نمایندگان در مجلس کشور کجاست ؟ آنها با چه اصولی برای این مملکت خدمت میکنند که در مقابل چنین تخریبهایی و اجرای چنین پروٍژه هایی همواره سکوت میکنند و بعد از تخریب و پیامدهای جبران ناپذیر بسخن در میایند ؟

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  22. مرتضی باقری می‌گوید:

    این هم از مسولین

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  23. ساکاروز می‌گوید:

    خواهشا کم لطفی نکنید کاری که در این دوره برای محیط زیست انجام شد قابل قبوله

    یکی از نمونه های بارزش جلوگیری از ساخت خانه در خارج از حریم روستایی . حتی داخل حریم هم قسمت هایی که باغ بوده رو اجازه ساخت نمی دهند و اگر ساخنه شه خراب می کنن

    این اتفاق جنگل ابر یکی از صدها اتفاقی است که افتاده و می افتد مثل کارخانه ماسه و سیمان و … اتفاقاتی که به مراتب بیش تر از شکار غیر مجاز به محیط زیست صدمه می زند و به علت وجود مقامات عالی رتبه در راس قضایا کسی نمی تواند کاری کند

    و همه ی توجه ها روی شکارچی یا دامداریست که نسل اندر نسل در آن مکان بودن و از طبیعت به انداره استفاده می کردند و مشکلی بوجود نمی امد و شاهد بودیم که دیده بان کمتر از این اتفاقات خبر منتشر می کنه حالا چرا نمی دونم.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 9

  24. میش مرغ می‌گوید:

    قطع این درختان کهن تنها به حذف فیزیکی آنها نمی انجامد بلکه تأثیر بسیار مخربی بر اکو سیستم منطقه بر جای می گذارد پس کاشتن ٢٠٠ درخت که آنهم قریب به یقین بدون کارشناسی است هیچ تأثیر مثبتی بر جای نخواهد گذاشت !
    آیا نماینده مجلسی هست که به مسائل محیط زیستی هم علاقه مند باشه ؟!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  25. رضا مجذوبی می‌گوید:

    “مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در پاسخ به این سوال که چگونه به این عملیات مجوز اجرا داده شده می گوید: «این عملیاتی است که ۴۸ کیلومترش انجام شده و در حدود ۲۵ کیلومتر آن باقی مانده است و برای آن تا امروز ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است. بر این اساس آیا می توانیم آن را نیمه‌کاره به حال خود رها کنیم؟»”
    این حرف مثه اینه که به یه گناهکار بگیم “حالا که به گناه آلوده شدی پس “توبه” رو بیخیال شو و شدیدتر از قبل هم به گناهت ادامه بده و اصرار بورز”…..

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  26. عاشق طبیعت می‌گوید:

    فاتحه این جنگل زیبا و بکر رو هم دارن میخونن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  27. سید حسین می‌گوید:

    ای روزگار استان گلستان مظلوم و محروم کارمون بجایی رسیده استان سمنان میاد منابع آبیشو میبره

    خدا خودش به داد این طبیعت برسه ان شا اله این چشمه ها خشک بشن و به قدرت خدا برن تو منطقه گلستان یه جایی از زمین بجوشن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  28. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    فقط سیاست مشت آهنین در برابر غارتگران طبیعت جواب میده!

    آیا زمان آن فرا نرسیده برای استفاده از این سیاست کاری کرد؟!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  29. نیروانا می‌گوید:

    آدم از این همه ضدیت و دشمنی با طبیعت کشور واقعا بهت زده میشود !!!
    تا یاد داریم با این طرح و طرحهای مخرب دیگر مثل عبور خط لوله گاز و نفت از جنگلهای زاگرس و ماجرای دریاچه ارومیه و یا جزیره آشوراده و میانکاله و تالاب انزلی و گاوخونی و هور بزرگ در خوزستان همیشه سازمان حفظ محیط زیست ظاهرا مخالف بوده ولی در آخر در وضعیتی انفعالی و به عنوان یک سازمان تشریفاتی هیچ توجهی به آن نشده و کار خود را کرده اند
    آیا بهتر نیست این سازمان به رده یک وزارتخانه ارتقا و محافظت از تمام ذخایر جانوری . گیاهی . جنگلها . مراتع . رود و کوهستان به آن سپرده شود ؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  30. شمس می‌گوید:

    با این تراس و ترانشه هایی که به قول خودشان در طول ۲۵ کیلومتر در جهت عمود بر شیب دامنه برای احداث این خط لوله ایجاد خواهد شد ، موجب این خواهد گردید که لایه های فوقانی خاک در اثر بارندگی و فرسایش به سمت پایین سقوط کنند

    مصیبت و خسارت وارده روشن و مبرهن است که بسیار بیشتر از قطع چند اصله درخت است و ضمنا بعد از احداث این خط برای نگهداری و مرمت نیاز به جاده بر روی این خط برای حضور ماشین آلات خواهند داشت

    پس چگونه مدیر محترم منابع طبیعی سمنان اظهار نموده اند خسارت در حد قطع چند اصله درخت است ؟!

    لازم است اگر ایشان مصمم به اجرای این پروژه هستند تعهد محضری سپرده و تمام عواقب زیست محیطی آاتی را به عهده بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  31. جلالی شاهرود می‌گوید:

    باعرض سلام دوستداران طبیعت و علاقمندان
    به استحضار بنده از نزدیک محل اجرای این پروژه را بازدید کردم این پروژه آبرسانی از چشمه های قطری برای شهرستان شاهرود و ارتباطی با احداث جاده ابر ندارد و حدود یک دهه انجام شده و این مطالب گفته شده در سطر خبر تکراری و جزء بدیهیات محیط زیست و قابل احترام و در ارائه مطالب بزرگنمائی بهمراه دروغ است که با توجه به شرایط این محل شیب های بسیار تند، گرما و سرما و پوشش جنگلی و امکانات موجود در روزهای اخیر حداقل تخریب در این منطقه صورت پذیرفته است در صورتیکه این آقایان دغدغه محیط زیست را دارند

    ۱- تشنگی مردم شاهرود و قطعی آب و افزایش جمعیت شهری و کاهش منابع سفره ها را ندیدند
    ۲ – هزینه ای که در طی این سالها شده نمی بینند و از جیب این مردم رفته
    ۳-در طی این سالها چرا سکوت کردند و حالا که ۱۰درصد پروژه مانده هیاهو میکنند و نزاع استانی را مطرح میکنند
    ۴ – دوستدارن طبیعت شاهرود بیایید آگاهانه و دلسوزانه و راست و حسینی مطالب بنویسید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 5

  32. رشید می‌گوید:

    هرگاه کلمه حق الناس را بر زبان می اوردند ومیگفتند حق کسی را نخورید. فکرکنم فقط شامل مردم میشود که حق همدیگر را پایمال نکنند ولی متاسفانه حق الناس یعنی حق همه مردم وبه این کار باید گفت حق الناس

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  33. شاهین می‌گوید:

    کلاً منابع طبیعی کشور مخصوصاً جنگلها و مراتع یا دارن آتیش می گیرن و در میان شعله ها می سوزن یا بدست سودجوها نابود میشن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  34. رضا صداقت می‌گوید:

    درود
    دقت کنین پشت بلدوزر چی نوشته یا باب الحوائج
    ولی به نظرم هنوز این دسته آدمها نهج الفصاحه که قصار حضرت محمد (ص) را در بر داره نخوندند
    که چه سخنانی در رابطه با درختان گفتند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  35. آرش می‌گوید:

    بنظرم محیط زیست فقط داره سلب مسئولیت میکنه و در اذهان عمومی خودشو بیگناه جلوه میده

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  36. امیر می‌گوید:

    در حکایتی از گذشته معروف است که پادشاه یک کشور به پادشاه یک کشور دیگر یک فیل سفید هدیه می دهد، کسی که هدیه را پذیرفته، هزینه های زیادی را صرف نگهداری و خوراک این فیل سفید می کرد، نسل های مختلف بدون آن که بدانند این فیل سفید به چه درد می خورد هزینه های زیادی را برای آن متحمل می شدند و دلشان هم نمی آمد که آن را کنار بگذارند یا رها کنند زیرا می گفتند: 
    “حیف است تا کنون هزینه زیادی برای آن شده است و نمی توان آن را رها کرد!”. 

    فیل سفید در مدیریت استعاره از موضوعیست که هزینه زیادی برای آن شده است و هیچ خاصیت مفیدی ندارد! و از آن جهت کنار گذاشته نمی شود که صرفاً برای آن هزینه شده است. 
    در نظر بگیرید کسی وارد دانشگاه می شود و متوجه می شود استعدادی در آن رشته ندارد اما آن را رها نمیکند به خاطر هزینه هایی که برای قبولی آن داده است و زمانی که صرف کرده است و می داند در آینده نیز آن رشته منبع درآمد او نخواهد شد، به آن رشته دانشگاهی و آن مدرک می توان فیل سفیدآن فرد گفت.
     در زندگی فیل های سفید زیادی داریم که بدون آن که خاصیتی داشته باشند برای آن ها هزینه می کنیم!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>