انتقاد نماینده استان گلستان از قطع درختان جنگل ابر به بهانه انتقال آب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس با انتقاد از قطع درختان جنگل ابر به بهانه انتقال آب از چشمه‌های قطری در استان گلستان به سمنان، گفت: متاسفانه گلستان در حال حاضر یکی از استان‌های پرتنش به لحاظ کم‌آبی بوده و انتقال آب از این استان به سمنان مشخص نیست که به چه دلیلی صورت می گیرد.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت وگو با خانه ملت گفت: هم اکنون بسیاری از سرچشمه ها در استان گلستان به مناطق دیگر منتقل شده که همین موضوع نابودی جنگل های استان گلستان را نزدیک تر می کند.

نماینده مردم کردکوی، بندرگزو بندر ترکمن درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: گرما در گلستان تا ۵۰ درجه افزایش پیدا کرده که این موضوع درطول چند سال گذشته بی سابقه بوده است. خشکی رودخانه ها باعث تغییرات بسیار در اکوسیستم و افزایش دما در منطقه می شود.

+73
0
  

13 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    حرف کافی نیست .فقط عمل

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. امین منصوری می‌گوید:

    راستی سمنان زادگاه کدام شخصیت سیاسی کشور بود؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  3. ردپا بر جا نگذار می‌گوید:

    تنها سیاست مشت آهنین می تواند از فجایع زیست محیطی در ایران جلوگیری کند.

    نمیشه با کار فرهنگی جلوی این غارتگران را گرفت.

    فقط با اعمال زور شدید میشه جلوی اینها را گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  4. مهراب از اراک می‌گوید:

    همس با حرف درست نمیشه.
    مردم از نماینده ای که انتخاب کردن انتظار دارند تا محکم جلوی این کار بایستد نه فقط توی مجلس حرف بزند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  5. علی برگر می‌گوید:

    انتقاد معنی نداره

    باید از پشت میزهای مجلل بلند شد و با خاطیان برخورد نمود

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  6. سید حسین می‌گوید:

    دمت گرم. نمایندگان گلستانی حق گلستان را بگیرید قطب پنبه کشور داره تبدیل میشه به کویر لم یزرع

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  7. جلالی شاهرود می‌گوید:

    با عرض سلام نماینده محترم بجای اینکه از پشت میز و تریبون مجلس موجبات تشویش اظهار عمومی بشوید بهتر است به موقعیت کوه قاسم و چشمه های قطری مراجعه کنی که ببینید
    ۱-این منطقه ازنظر سیاسی و جغرافیائی و منابع طبیعی و محیط زیست جزء شهرستان شاهرود و استان سمنان
    ۲- وجود لوله گذاری و استحصال آب محرز است و بهانه ای در این خصوص نیست
    ۳-حداقل قطع درختان و تخریب در این منطقه با این شرایط و شیب های تند و گرما و سرما توسط کارگران عزیز صورت پذیرفته است

    لطفاً کمی دقت نمائید.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

  8. تیزبین می‌گوید:

    راهی که ما دیدیم با اون فراز و نشیب داره احداث میشه بیشتر به درد جاده های تفریحی می خوره تا کانال انتقال آب .

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. سعید می‌گوید:

    تا جایی که حقیر اطلاع دارم بایستی برای این پروژه و سایر پروژه های وزارت نیرو قبلا از مجلس شورای اسلامی اجازه و به طریق اولی بودجه لازم برای کار گرفته شده باشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  10. شاهین می‌گوید:

    متاسفانه همین نمایندگان مجلس طرح احداث جاده در جنگل ابر رو داشتند پی گیری می کردند که در بین آنها نمایندگان مازندران و استانهای شمالی هم بودند!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  11. kooshan می‌گوید:

    اگر به متن کامل سخنان این نماینده محترم بنقل از سایت (خانه ملت ) در روز سه شنبه ۲٧ مرداد ماه مراجعه کنیم بهتر با نقطه نظرات ایشان در مورد مشکلات محیط زیست کشور آشنا می شویم فعلأ در اینجا به بخشی از سخنان این نماینده مجلس بنقل از سایت (خانه ملت ) می پردازیم که در ارتباط با ادامه اجرای طرح آبرسانی از استان گلستان به انسان سمنان است و به موضوع قطع درختان جنگل ابر نیز اشاره کرده اند :
    ” عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس درخصوص ضرورت جلوگیری از قطع درختان جنگل ابر از سوی مجلس و این فراکسیون، گفت: بارها در تذکر به وزاری دولت به نکات بسیاری در خصوص نابودی جنگل، دریا، ورود سموم قاچاق و از بین رفتن زمین های کشاورزی اشاره شده است اما تا کنون برای مشکلات این چنینی هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ این در حالی است که در هیچ کجای دنیا این چنین به مسائل محیط زیستی بی توجهی نمی شود .
    به گزارش خبرگزاری خانه ملت، با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری بر حفظ جنگل ها و پوشش گیاهی کشور برای اجرای عملیات لوله گذاری پروژه انتقال اب از سرچشمه های قطری در استان گلستان به سمنان، ۳۲۰ اصله درخت که ازسوی اداره کل منابع طبیعی سمنان نشانه گذاری شده اند، قطع خواهد شد.”
    http://icana.ir/Fa/
    News/282830
    اما این نماینده محترم مشخص نکرده اند آیا بفرض اگر طرح از سوی دولت متوقف شود اکثریت نمایندگان محترم مجلس با این موضوع موافق هستند و دیگر اینکه ادامه اجرای طرح در جنگل با عدم قطع درختان ممکن است ؟
    حال برای روشن تر شدن موضوع به بخشهایی از خبری دیگر از سایت (خانه ملت) در همین روز سه شنبه ۲٧ مرداد ماه ، یعنی سؤال آقای حسن کامران نماینده محترم اصفهان از وزیر نیرو در باره حقابه کشاورزان اصفهان می پردازیم که به( مقوله آب ) و چند خبر قبل دیده بان در باره بحران زیست محیطی در زاینده رود و از بین رفتن آبزیان این رودخانه نیز ارتباط دارد :
    ” به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی و در جریان طرح سوال از وزیر نیرو، حسن کامران نماینده مردم اصفهان پس از استماع صحبت‌های وزیر نیرو از توضیحات ابتدایی وی قانع نشد که سپس توضیحات وزیر به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد. در نهایت نمایندگان نیز با ۱۴۷ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر قانع شدند.
    براساس این گزارش محمدمهدی برومندی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال حسن کامران از وزیر نیرو گفت: در این سوال آمده است که چرا از حقوق حقابه‌داران اصفهانی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان دفاع نمی‌کنید؟ و چرا خسارت بابت حقابه نمی‌دهید؟
    برومندی تصریح کرد: سوال فوق در جلسه مورخ ۲۸ آبان ۱۳۹۲ کمیسیون کشاورزی با حضور چیت‌چیان و نماینده سوال‌کننده مطرح شد. کامران در این جلسه گفت کشاورزان اصفهانی از زمان صفویه که اختلاف بر سر آب به وجود آمد، شیخ بهایی به افراد معترض حقابه پرداخت می‌کرد. یعنی خریدن آب آنها، از شهرکرد تا باتلاق گاوخونی دارای حقابه شدند که این حقابه شامل پرندگان هم شده است. سهم حقابه‌داران به صنعت و بالادست داده شده و بالادست هم در کوه و کوهسار درخت کاشته و صنایع نیز بدون پرداخت مبلغی از این آب استفاده می‌کنند. در دولت قبل گفته شده ۷۰ میلیارد پرداخت می‌کنیم و دولت جدید آن را لغو کرد و بعدا مقرر شد ۵۰ میلیارد تومان پرداخت نمایند که آن را هم ندادند و گفتند ۶ درصد پرداخت می‌شود در صورتی که ماهیت آن پول ۱۰۰ درصدی است.
    وی ادامه داد: آقای کامران در جلسه توضیح داد که ما در آینده هم مشکل داریم چرا که امسال هم کم‌آبی وجود دارد بالاخره یا آب بدهید یا خسارت، خسارت هم تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده، مردم در شرق اصفهان گندم و جو می‌کارند که اصولا آب کم می‌برد. من این صورتجلسه‌ای را که آقای دائمی در تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۱ تنظیم نموده قبول دارم و اگر این صورتجلسه اجرا شده بود مشکلات حل می‌شد ولی مصوبات این صورتجلسه اجرایی نشد.
    سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس نهم، گفت: در ادامه چیت‌چیان وزیر نیرو بیان کرد که واقعا وضعیت کمبود آب یک نگرانی جدی است و یک درد مضاعف است منطقه اصفهان منطقه‌ای است که دائماً در طول تاریخ در معرض خشکسالی و قحطی بوده و تقریباً هر ۳۰ سال یک‌بار در اصفهان یک خشکسالی بسیار شدید و هلاک‌کننده نسل اتفاق افتاده است. این وضعیت با اقداماتی که در مدیریت منابع آب اصفهان انجام شده شدت آن کاهش پیدا کرده ولی اصل موضوع که خشکسالی رخ می‌دهد خارج از اراده ما و مسئولان است. اسناد تاریخی وجود دارد که مشخص می‌کند سطح زیر کشت در کل حوزه زاینده‌رود حداکثر ۴۸ هزار هکتار نوشته شده است.
    برومندی افزود: چیت‌چیان ادامه داد که در اثر آب‌هایی که توسط تونل‌های ۱ و ۲ کوهرنگ به استان آمد سطح زیر کشت این دو استان به حدود ۲۰۰ هزار هکتارافزایش پیدا کرد. در ۶ سال اخیر متوسط ورودی به سد زاینده‌رود به ۹۵۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده، کار وزارت نیرو نیز اضافه کردن به این منابع آبی بوده است. آمارها نشان می‌دهد آب شرب اصفهان ۳۰۸ میلیون مترمکعب، صنعت اصفهان ۹۱ میلیون مترمکعب، آب شرب یزد ۵۹ میلیون مترمکعب، کشاورزی چهارمحال و بختیاری ۹۸ میلیون مترمکعب کشاورزی و باغات غرب اصفهان زیست‌میحطی و تلفات ۲۱۷ میلیون مترمکعب و کشت بهاره ۲۷۴ میلیون مترمکعب و ۴۹۱ میلیون مترمکعب آب تحویل کشاورزی شده که کشاورزان با این حقابه کشت‌شان را انجام دادند و از آن میزانی که در زمان شیخ بهایی حقابه به کشاورزان داده شده آب بیشتری به مردم داده شده است.
    وی افزود: در نهایت کمیسیون پیشنهاد کرد تا جلسه‌ای با حضور وزیر نیرو، محمدتقی توکلی رئیس کارگروه آب کمیسیون کشاورزی، کامران و تعدادی از حقابه‌بران اصفهانی برگزار و موضوع به صورت مبسوط بررسی و نتیجه به کمیسیون اعلام گردد. که این جلسه از سوی وزارت نیرو تشکیل نشد و در نتیجه کامران کتباً به کمیسیون اعلام کرد که از پاسخ به سوالات از سوی وزیر قانع نشده است. همچنین قلمرو سوال منطقه‌ای اعلام شد. ”
    http://icana.ir/Fa/News/282895
    بنابراین علاقمندان محیط زیست و طبیعت کشور توجه داشته باشند بررسی و ارزیابی طرحها و پروژه های اجرا شده ، که ممکن است با تخریب در محیط زیست نیز همراه باشد ، بایستی همه جانبه و با ملاحظه همه عوامل دخیل صورت گیرد که بطور مثال در خبر احداث کانال آب در جنگل ابر و قطع برخی درختان می توان فرضأ به نظر وزارت نیرو ، سازمان جنگلها و “س.ح.م.ز.” در مورد این طرح ، مطالبات آبی اقشار مختلف مردم در استان سمنان و نیز پیگیری نمایندگان این استان جهت تکمیل و اتمام طرح اشاره کرد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  12. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    آقای نماینده ی محترم “دو صد گفته چون نیم کردار نیست”..خیلی وقته انواع و اقسام نمایندگان فقط انتقاد میکنند…ا

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. سیدحسین می‌گوید:

    افراد گردن کلفت و سودجو درکی از محیط زیست ندارن نتیجش میشه از این نوع تخریبا

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>