سازمان جنگل‌ها: مساحت و تراکم جنگل‌های شمال کشور ۵ درصد افزایش یافته است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام نمود که وسعت جنگل های شمال کشور ۴/۹۵ درصد و تعداد درختان موجود در جنگل ها ۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خانه ملت، در پی انتشار خبری با عنوان “برداشت غیرقانونی از جنگل‌های شمال با استفاده از رانت و نفوذ دستگاه‌ها” در گفت وگو با مهرداد بائوج لاهوتی نماینده شهرستان لنگرود و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۹ مرداد سال جاری، روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور جوابیه‌ای را به خبرگزاری خانه ملت ارسال کرد که متن آن بدین شرح است:

بسمه تعالی

ابتدا برخود لازم می دانیم از عنایات نمایندگان محترم مردم در خانه ملت سپاسگزاری نماییم که تا این میزان نسبت به اهمیت حیاتی منابع طبیعی به ویژه جنگل ها حساسیت دارند و نکاتی را در راستای تعالی و اهداف پیش روی این سازمان گوشزد می نمایند، اما این انتظار می رفت نماینده محترم شهرستان لنگرود برای مصداق گفته های خود به آدرس و نمونه هایی از آن اشاره می کردند که چه کسانی یا چه مجریانی در طرح های جنگل داری با استفاده از رانت و نفوذ دستگاه ها به بهره برداری از جنگل های شمال پرداخته اند، تا این سازمان با قاطعیت کامل با متخلفین برخورد نماید.

اما آنچه مسلم است حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری پایدار از جنگل هی شمال کشور براساس قوانین و مقررات صورت می گیرد. بر این اساس مدیریت و اجرای طرح های جنگلداری در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی و طبق مقررات مربوطه از طریق تشریفات آگهی مزایده به مجریان واگذار می شود.

لازم به یادآوری است عملیات مربوط به برش ها در جنگل در چهارچوب اجرای طرح های جنگل داری معطوف به پرورش جنگل و استقرار زادآوری می باشد. تا قبل از سال ۹۳ نزدیک به ۸۰ درصد برداشت از جنگل های شمال کشور در چهارچوب اجرای طرح های جنگل داری منحصرا از درختان ریشه کن، معیوب، اصلاحی، بهداشتی، احیایی و بعضا ناشی از اجرای طرح های عمرانی در سطوح ملی و منطقه ای از قبیل: سدسازی، مسیر عبور برق، آب، گاز و … بوده و پس از مصوبه شماره ۱۶۰۳۳۲/ت هـ مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ هیأت محترم وزیران با عنوان «برنامه بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های شمال کشور» سازمان جنگل ها صرفا نسبت به نشانه گذاری درختان آسیب دیده (شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده) جهت بهره برداری و عملیات پرورشی اقدام نموده است.

همچنین درآمدهای ناشی از اجرای طرح های جنگل داری به دو بخش تقسیم می گردد که بخشی از آن تحت عنوان تعهدات (حفاظت، احیاء، بازسازی و پرورش جنگل) توسط مجریان طرح های جنگلداری در محدوده طرح بر اساس مندرجات و مصوبات کتابچه با نظارت سازمان هزینه می شود و بخش دیگر تحت عنوان عواید بهره مالکانه و عوارض به حساب خزانه داری کل واریز می گردد.

وسعت جنگل

براساس ارزیابی های کمی و به دلیل اعمال مدیریت فنی و علمی، وسعت جنگل های شمال کشور از ۱,۸۴۷,۸۸۶ هکتار در عکس برداری سال ۱۳۷۳ به ۱,۹۳۹,۴۹۴ هکتار در سال ۱۳۸۶ افزایش یافته است. به عبارتی برابر ۹۱,۶۰۸ هکتار معادل ۴/۹۵ درصد ارتقاء سطح داشته است

تعداد درختان

مضافا اینکه براساس مطالعات ارزیابی کیفی جنگل های شمال کشور، تعداد درختان از ۲۸۱/۴۰۰/۰۰۰ اصله در سال ۱۳۷۶ به ۲۹۵/۶۴۷/۰۰۰ اصله در سال ۱۳۸۶ یعنی معادل ۵ درصد افزایش داشته است.

حجم پوشش درختان

همچنین حجم درختان از ۳۹۱/۰۰۰/۰۰۰ متر مکعب در سال ۱۳۷۶ به ۳۹۳/۷۸۷/۰۰۰ مترمکعب در سال ۱۳۸۶ یعنی ۲/۷۸۷/۰۰۰ متر مکعب یعنی معادل ۰/۷ درصد افزایش داشته است.

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با توجه به بهره برداری گسترده ی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از جنگل های شمال کشور قادر به تایید یا رد آمار و ارقام ارائه شده از سوی این سازمان مبنی بر افزایش وسعت، سطح و تعداد درختان جنگل های شمال کشور نمی باشد.

+31
-28
  

26 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    ما که در ظاهر چیز دیگه ای میبینیم!

    امیدوارم این آمار هم مثل بقیه آمارها ساختگی و بازی با اعداد نباشه

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 1

    • سعید می‌گوید:

      ما اون چیزی رو که با چشامون میبینیم باور میکنیم

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • مجید NGO می‌گوید:

      آمار واسه تقریبا ۱۰ سال پیشه! یعنی آغاز راه بی تدبیری های برخی نهادها در دولت آقای احمدی نژاد.
      مهم الان که در سال ۹۴ هستیم باید دید چقدر جنگل داریم. اگه جوابیه میدند آمارهای به روز بدند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. کیوان می‌گوید:

    همش دروغه میری گردنه حیران و شمال یا همه جا کچل شده یا اینکه ویلا ساختن

    محاله افزایش داشته باشه خود مسیولین اقدام به فروش زمین های شمال برای ویلا سازان کرده اند باز میگم محاله افزایش یافته باشه

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 1

  3. داریوش می‌گوید:

    حالا که بعضی ارگانها با قدرت و قاطعیت به مبارزه با باندهای مافیای چوب و قطع درختان پرداختند از این طریق و با این دروغ میخاهند راهشان را برای نابودی جنگل از سر بگیرند

    بسیاری از مناطق چه در شمال و دیگر نقاط کشور دیگر آثاری نه از درخت نه از جنگل دیده میشود، چطور افزایش داشته ؟

    فریب افکار عمومی خود نیاز به هوش و زیرکی دارد حداقل چیزی میگفتید که بشود باور کرد

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 0

  4. رشید می‌گوید:

    حتما این همه آتش سوزی و تخریب جهت جاده سازی و سدسازی و زمین خواری که متاسفانه آمارش سربه فلک کشیده و قاچاق چوب و ویلاسازی و تغییر کاربری و هزاران دست درازی که در این سالهای اخیر از جنگل ها شده را حساب نکرده اند

    من که باور نخواهم کرد تا نظر دوستان چه باشد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  5. داریوش می‌گوید:

    دیدبان عزیز و گرامی از انجای که تنها ارتباط ما با اخبار محیط زیستی و حیات وحش ایران از طریق سایت شما میباشد خواهشن خبر های بیشتر در سایت قرار دهید با سپاس از زحمتهای بی کران شما

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  6. اهورا می‌گوید:

    با این ویرانی ها و آتش سوزی های پی در پی و ویلا سازی ها و قاچاق چوب حتما!!!!

    والا من که در شمال تنها ویلا و آشغال می بینم…

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  7. مهراب از اراک می‌گوید:

    واقعا خیلی جالبه
    اینهمه برداشت غیر قانونی..
    این اسناد رو از کجاشون در میارن؟؟؟
    درست از بعضی افراد بی سواد هستند ولی کور نیستند.
    مردم ما این آمارها رو باور نمیکنند.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  8. عسل بانو می‌گوید:

    این امار مربوط به سال ۸۶ است الان ۸ سال از اون سال گذشته. الان باید ببینیم وضعیت چگونه هست

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  9. تیزبین می‌گوید:

    امید وارم این گونه که می گویند باشد. ظاهر چیز دیگریست.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  10. عاشق طبیعت می‌گوید:

    من حدود ۶ماه هست فقط مطالب این سایت رو میخونم و دیدگاه دوستانو. متاسفانه اکثر افرادی در اینجا اظهار نظر های بسیار با اطمینان میکنن کوچکترین قدمی برای طبیعت بر نداشته اند و فقط حکم تماشاگرنماهای فوق احساسی را بازی میکنند…

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

    • مهدی می‌گوید:

      دوست عزیز! این رو هم در نظر داشته باشید که نظر هر یک از دوستان می تواند نظر هزاران نفر از هموطنان دیگر نیز باشد. و این اظهار نظر ها می تواند هر چه بیشتر درد ها و مشکلات مردم را به گوش دیگران مخصوصا مسئولین برساند. پس بهتر بود به جای واژه ی (( اکثر )) از واژه ی (( بعضی )) استفاده می کردید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  11. فاتح می‌گوید:

    جک جالبی بود

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  12. مهدی می‌گوید:

    دروغ از این واضحتر؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  13. رضا می‌گوید:

    تا کی میخواهین سر مردمو کلاه بزارین

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  14. رضا مجذوبی می‌گوید:

    با خوندن اینگونه خبرها احساس “مخملیّت” در پشت گوشهایم مینمایم…هنوز اندامهایی چون چشم و مغز در بدن ایرانیان وجود داره که بهتر از گوش که برای شنیدن “اخبار” است،کار میکنه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  15. سید حسین می‌گوید:

    با عسل بانو موافقم تا ۸۶ درسته ولی تا ۹۴ جنگل خیلی فقیر شده

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  16. امین منصوری می‌گوید:

    وقتی نان سنگگ ۶۰۰ تومانی یک شبه میشه ۱۳۰۰ تومان و فرداش رییس جمهور میاد میگه کاهش تورم داشتیم و فلان و بهمان! اینا هم باید از این حرفها بزنن.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  17. مسافر زمین می‌گوید:

    متاسفانه یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است سازمان جنگلها یک سازمان بهره بردار از جنگلهاست که این کار تحت عناوین مختلف نظیر طرحهای احیاء جنگل انجام میدهد به نظر من صلاح نیست سرنوشت جنگلهای کشور در دست سازمانی باشد که به جنگل به عنوان منبع در آمد از طریق قطع درختان نگاه میکند.

    مورد بعدی این است که طی بازدیدهایی که شخصا داشته ام درختانی که تحت عنوان احیاء قطع میشوند درختان بیمار و آفت زده نیستند و تماما درختان سالمی هستند که ارزش تجاری دارند و اصولا درختان بیمار به درد صنعت چوب نمیخورند.

    اساسا تولد و مرگ یک گونه جاندار در اکوسیستم در هرحالتی ارزشهای خود را دارد. بطور مثال وقتی درختی در جنگل میمیرد لاشه آن منبع غذایی و زیستگاه هزاران ارگانیزم گیاهی، جانوری، قارچها و میکرو ارگانیزمهاست پس احیاء جنگل فقط دستاویزی برای تخریب طبیعت توسط سازمان جنگلهاست.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  18. ایمان می‌گوید:

    مشخص نیست که مردم را چه تصور میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    بهتر است این سازمان کلا تغییر کند و یا اینکه به روشهای دیگری اداره شود. بزرگترین ضربه ها را با مجوز همین سازمان به جنگلها میزنند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  19. جواد می‌گوید:

    باید یک نهاد مستقل این آمار را تایید کند
    ارایه آن توسط سازمان جنگل ها که خود مسئول است به تنهایی کافی نیست
    مشاهدات که بر خلاف این اظهار نظر است
    مثلی است معروف که، هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است !

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  20. مهدی می‌گوید:

    به امید روزی که حداقل یک نفر از مسئولین مریوطه شجاعت این رو داشته باشه که کوتاهی خودش رو قبول کنه و به جای حفظ مقام به فکر حفظ محیط زیست باشه . . .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  21. داریوش می‌گوید:

    ژوزف گوبلز وزیر تبلیغات حکومت آلمان نازی میگفت یک دروغ هر چه بزرگتر باشه باورش آسانتره

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  22. داریوش می‌گوید:

    اون آمار افزایش درختانش حالا راست یا دروغش به کنار اما شمار درختان افزوده شده به جنگل مهم نیست نرخ رشد جمعیت درختها مهمه که چند درصد در سال باشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  23. علی می‌گوید:

    وقتی با بهانه رونق اقتصادی ۲هکتار جنگل رو ریشه کن میکنن چه انتظاری هست. رونقی پولش به جیب هیچ کارگری نمیره.
    افزایش نمیخوایم همینو که هست حفظ کنید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>