طاعون نشخوار کنندگان کوچک (ppr)

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته میشود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک می­ باشد که عمدتا گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­شوند.

از علایم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال می باشد و در نهایت منجر به مرگ حیوان می شود.

این بیماری صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می شود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام های آلوده و گاها معدوم سازی تمام دام های یک گله کنترل می شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش عملا میسر نیست.

بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش و واکسیناسیون دام های اهلی در حاشیه زیستگاه ها می باشد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا بره ها و بزغاله ها که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و سپس حیوانات بالغ و مسن را از پای در می آورد.

واکسیناسیون دام اهلی در حاشیه مناطقه حفاظت شده وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است اما معمولا به دلیل کمبود شدید واکسن این بیماری، تا زمان پیگیری مستمر از سوی ادارات محیط زیست، واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی انجام نخواهد شد.

+85
-21
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>