تلاش میکنیم برداشت چوب از جنگلها متوقف و اتکا کارخانه ها به چوب وارداتی باشد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز پنجشنبه با همراهی خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به منظور بازدید از طرح های جنگل داری و تالاب ها وارد گیلان شدند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در جریان بازدید از جنگل های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان اظهار کرد: برای تغییر الگوی مصرف چوب، برنامه های خوبی از سوی سازمان جنگل ها در دولت یازدهم در حال اجراست و در تلاش هستیم بر اساس برنامه ای جامع، عدم بهره برداری از جنگل های طبیعی به اجرا گذاشته شود و اتکاء کارخانه ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد.

وی ادامه داد: توقف بهره برداری و برداشت از جنگل های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همکاری مشترکی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال انجام است تا طرحی را تنظیم کنند که بر اساس آن؛ یا به جنگل استراحت داده می شود و یا نوع فعالیت های بهره برداری از جنگل ها تغییر می کند.

وی گفت: در راستای مسوولیت های کلان سازمان محیط زیست، با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همکاری داریم تا مدیریت جنگل های هیرکانی و بلوط، مدیریت پایداری باشد.

به گفته ابتکار، بر اساس این مدیریت، اکوسیستم جنگل، زیست بوم زادآوری جنگل و خدماتی که جنگل همچون حفظ آب و منابع خاک، جلوگیری از سیلاب و رانش زمین دارد، حفظ می شود.

وی ادامه داد: بنابراین مردم و جوامع بومی هم به طور منطقی از این جنگل ها و منافع آن منتفع خواهند شد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای اینکه جنگل تراشی اتفاق نیفتد، دولت برنامه جامعی را در دست اجرا دارد که در همین رابطه، مصوبه ای در اواخر سال ۱۳۹۲ تصویب شد که بر اساس آن، برداشت از جنگل های طبیعی فقط به درختان آسیب دیده، فرسوده و افتاده منحصر می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه هم اینک در حال اجرا می باشد و ما هم بر ادامه اجرای آن تاکید داریم.

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، روز پنجشنبه از جنگل های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان بازدید کرد.

پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی نیز با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت ۱۲۰ هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.

در این بازدید خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان و سایر مسوولان استانی، معصومه ابتکار را همراهی می کردند.

معاون رییس جمهور همچنین پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) از مرکز دفن زباله سراوان شهرستان رشت بازدید کرد.

با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی طرح احیای تالاب (برداشت رسوب، دیواره سازی بمنظور احیای پناهگاه حیات وحش سلکه) نیز آغاز می شود.

+564
-1116
  

14 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    کسایکه منفی زدن منظورشون چیه یعنی باید تملم جنگلها رو نابود کنیم ؟

    ایکاش سطح تحصیلاتشون میفهمیدم تا چیزی یاد بگیریم از این همه علم !

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  2. درنا 2 می‌گوید:

    خانم ابتکار انگار از اتفاقاتی که داره نسل کل و بز و قوچ و میش و گوزن و…. منقرض میکنه خبر نداره یا اینکه رسیدگی به این موضوع اصلا مهم نیست بیماری یون از یکطرف و طاعون از طرف دیگر ایران را به عرصه نابودی میکشونه
    این اتفاق به این مهمی حتی رسانه ای هم نشد. چرا هیچکس پاسخگو نیست ؟
    اگر این اتفاق در هر کجای این دنیا رخ میداد مقام مسئول باید از آن پست بر کنار میشد اما در ایران آب از آب تکان نمیخورد . حتی آمار کشته شدن حیوانات نیز به درستی بیان نمیشود.
    بیماری یون در جنگل قرق تمامی گوزنها را به مرگ میکشاند حتی دیده بان هم منتشر نکرد
    هر کدام از بیانات من اگر مشکل دارد حاظرم با دلیل و مدارک مستند اثبات کنم.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  3. م.ن می‌گوید:

    همش شعار است .منفی یعنی اینکه این سخنان سالیان سال است گفته می شود ولی اجرایی نمیگردد. دل خوش کنک است .!!محیط زیست از دست رفت .

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  4. یاشار از تبریز می‌گوید:

    خانم ابتکار

    ابتدا از زحمات شما تشکر می کنم.
    خواهشاً این مصوبه ارزشمند را در راستای حفاظت از جنگل ها حتما با قدرت اجرا کنید.
    در ضمن، خواهشاً فکری به حال وحوش و کاهش شدید جمعیت آنها هم بکنید.

    موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  5. شاهین می‌گوید:

    ایران از نظر پوشش گیاهی کشور فقیری به حساب میاد البته از نظر تنوع گونه های گیاهی با در اختیار داشتن بیش از ۸۰۰۰ گونه کشور غنی هست. سطح کل جنگلهای کشور در دهه ۵۰ خورشیدی حدود ۲۲ میلیون هکتار برآورد میشد الان در خوشبینانه ترین حالت زیر ۱۰ میلیون هکتار هست آن هم عمدتاً جنگلهای مخروبه و درخت زار!!!
    سیر نابودی جنگلهای کشور طی دهه گذشته بسیار پرشتاب بوده و اگر فکری برای این نعمت بزرگ خدادای نشود دیگر چیزی به نام جنگل در ایران باقی نخواهد ماند.
    مهمترین جنگلهای کشور شامل:
    ۱-جنگلهای هیرکانی شمال ایران هست که جزء قدیمی ترین جنگلهای جهان هستند و تمام گونه های آفتابی آلپ اروپا رو شامل میشن ، جنگلهایی بی نظیر و انبوه که متاسفانه به دلیل برداشت بی رویه ، ویلاسازی و سوء مدیریت روز به روز در حال کاهش هستند.
    ۲- جنگلهای بلوط غرب کشور بر روی نوار زاگرس که گسترده ترین پهنه جنگلی کشور را شامل می شود و بیشترین نقش در ذخیره منابع آبی و بزرگترین آبخوان کشور را در بر می گیرد متاسفانه طی سالهای اخیر بویژه دهه گذشته این جنگلها آسیب فراوا دیده اند برداشت از چوب بلوط ، اجرای پروژه های صنعتی و راه سازی ، آتش سوزی ، بیماری و… مهمترین عوامل نابودی جنگلهای زاگرس است.
    ۳- جنگلهای زیبای ارسباران در شمال غربی ایران مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان که جزء جنگلهای قفقازی با گونه های بی نظیر گیاهی و جانوری می باشد. جنگلهای ارسباران را می توان چیزی مابین جنگلهای هیرکانی شمال و جنگلهای بلوط غرب در نظر گرفت.
    ۴-جنگلهای پراکنده و کاملاً تنک هم در بسیاری ارتفاعت کشور از جمله مناطق شماتل شرقی و مرکز ایران پراکنده اند که عمدتاً شامل جنگلهای سرو کوهی یا ارس می باشند.
    ۵-جنگلهای مانگرو یا حرا در سواحل دریای پارس
    ۶-جنگلهای تاغ و گز مناطق بیابانی کشور که عمدتاً دست کاشت می باشند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  6. hamed می‌گوید:

    خانم ابتکار که افتخار ندادن لطفا دیده بان از وضعیت اسفبار تالاب عینک رشت مطلب قرار دهید.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. سپیده می‌گوید:

    مسئولان محترم سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها ، اگرچه بعضی از دوستان صحبت های شما در خصوص موضوع حساس تنفس جنگلها را فقط در حد حرف و شعار میدانند اما من صادقانه و با حسن نیت تمام تلاشهای شما را در رابطه با این موضوع حیاتی دنبال می کنیم

    اما باید به این نکته توجه داشت تا وقتی که قاچاقچیان و دزدان چوب در جامعه احساس امنیت و مصونیت قضایی بکنند حتی با همه تلاشهایی که شما انجام خواهید داد برداشت چوب از جنگلها ادامه خواهد داشت

    پس برای اجرایی کردن طرح توقف برداشت چوب از جنگلها ، نخست باید قانونی در مجلس به تصویب برسد که در آن افزایش مجازاتها و جریمه های نقدی سنگینی برای قاچاقچیان و دزدان چوب از جنگلها درست مانند شکارچیان به اجرا گذاشته شود تا طرح تنفس ده ساله جنگلها پیروز و موفق اجرایی شود

    داغ Thumb up 5 Thumb down 3

  8. مسافر زمین می‌گوید:

    سرکار خانم دکتر ابتکار
    برداشت هر درخت از جنگل باعث نابودی پانزده درخت و نهال در جنگل به دلیل ایجاد راه، تردد خودروها، از بین رفتن درختان کوچک درحین عملیات برداشت و ….در حالت عادی میشود.
    این در حالی است جنگلهای کشور در مناطق دشتی به علت سوء مدیریت از بین رفته اند و به لطف کوهستان است که بخشی از جنگلهایمان تا کنون حفظ شده است که چنانچه طبق فرمایش سرکار از این مناطق اجازه برداشت داده شود به دلیل شرایط جغرافیایی آمار آسیب فوق افزایش خواهد یافت.
    از طرف دیگر ملاک تشخیص درختان فرسوده چیست؟ آیا به نظر شما درختانی که شما آنها را فرسوده میدانید هیچ جایگاهی در اکوسیستم جنگل ندارند که مجوز نابودیشان را صادر میکنید؟ آیا اصلا امکان برداشت درختان فرسوده بدون آسیب دیدن سایر درختان و موجودات وجود دارد؟ و آیا اصلا این درختان به درد صنعت میخورند؟ شما را به خدا به این اندک طبیعت باقیمانده رحم کنید. در آینده فرزندانمان در مورد ما چه قضاوت خواهند کرد؟ شما در سنگر حفاظت از موجوداتی هستید که قدرت دفاع از خود را ندارند و امیدشان شما هستید. لطفا نا امیدشان نکنید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. امیر مهدی دوستار محیط زیست و حیات وحش می‌گوید:

    این موضوع باید زودتر از اینها بکار گرفته می شد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  10. سپیده می‌گوید:

    سرکار خانم ابتکار
    صحبت های دوست مان مسافر زمین صحیح است
    اندک باقیمانده حیات وحش کشورمان چون بتوانند از گزند حیوان کش ها در امان بمانند بیشتر در مناطق کوهستانی و صعب العبور و به زیر سایه همین درختان فرسوده پناه برده اند
    از شما تقاضا داریم هیچ درختی را در مناطق کوهستانی و صعب العبور حتی درختان فرسوده را قطع نکنید تا حیات وحش مظلوم و بی پناه کشورمان بیشتر از این آواره و بی پناهگاه نشوند
    ازطرفی اگر کاری به کار طبیعت بکر نداشته باشیم خودشان قادر به احیا و تکثیر و تولید مثل در اکوسیستم خود هستند و این نگرانی در مورد درختان فرسوده بی معنی خواهد بود
    در هر سرزمین ، جنگلها و طبیعت بکر متعلق به حیات وحش آن سرزمین است بهترین راه حل اینست که آنها را به حال خود رها کنیم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 3

  11. kooshan می‌گوید:

    حفاظت از جنگلها موضوعی است که باید از همان ابتدا و در دهه ها پیش از این در برنامه ها و پروژه های اجرا شده در هر زمینه ای در کشور در نظر گرفته می شد که بدلایلی که مکرر گفته شده مدنظر نبوده است، در حال حاضر درختان سالم را چه برای اجرای پروژه های مختلف بصورت قانونی و چه بطور قاچاق و غیرقانونی برای فروش یا ذغال کردن قطع میکنند، درختان فرسوده که جای خود دارد، اینجا انتخاب بهترین راه حل مطرح نیست فعلأ هدف جلوگیری از تخریب بیشتر است و امکان ممانعت مطلق از بهره برداری وجود ندارد و این موضوع از سوی بهره برداران محلی نیز پذیرفته نخواهد شد، بنابراین محدود کردن برداشت به درختان فرسوده هم انتخابی ناگزیر و هم انتخابی معقولانه و منطقی است و حفاظت بیش از این مستلزم دستیابی به سطوح بالاتری از توسعه و پیشرفت در کشور است.

    داغ Thumb up 2 Thumb down 11

  12. ارش 1 می‌گوید:

    جاده های متعددی که برای بهره برداری از جنگل ها مانند بزرگراههای بهم متصل در دل جنگل های شمال کشیده شده است رو هم مسدود کنید تا اینقدر تردد وسایل نقلیه موتوری متعدد و پیامدهای سو آن گریبانگیر جنگل و حیواناتش نشود

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>