تلفات جدیدی از طاعون در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر مشاهده نشده است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): سرپرست اداره‌کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه تلفات جدیدی از کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر بر اثر طاعون نشخوارکنندگان گزارش نشده است، گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری از توسعه این بیماری در دست انجام است.

ناصر جعفری اظهار کرد: با شیوع بیماری طاعون در منطقه هفتاد قله استان مرکزی هشدارهای لازم به همه استان‌ها ارسال شد و به تبع آن در زنجان جلساتی با حضور ارگان‌های ذی‌ربط انجام و دامپزشکی موظف به واکسیناسیون دام‌های هم‌جوار با مناطق حفاظت‌شده و شکارممنوع شد.

وی تصریح‌ کرد: در رابطه با این‌که آیا همه دام‌ها در این مناطق واکسینه شده‌اند یا نه، اداره‌کل دامپزشکی باید گزارش ارائه دهد اما تا آنجایی که مطلع هستیم کارها انجام شده و حتی با استان گیلان که هم‌مرز با طارم است نیز رایزنی شده است.

متاسفانه علی‌رغم اقداماتی که انجام شد، هشتم شهریورماه در منطقه خرمنه‌سر شاهد تلفات کل و بز بر اثر این بیماری بودیم که بلافاصله هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و اداره‌کل منابع‌طبیعی نیز  وارد عمل شده و همه دام‌های اهلی  را از این مناطق خارج کرد.

در همین رابطه واکسیناسیون سایر دام‌ها نیز با جدیت در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم این ویروس را که بسیار کشنده است، کنترل کنیم. این در حالیاست که تاکنون ۴۱ کل و بز وحشی بر اثر این بیماری تلف شده است.

جعفری درخصوص آخرین وضعیت سلامت آهوان دشت سهرین در منطقه حفاظت شده سرخ آباد که در معرض این بیماری هستند گفت: اقدامات لازم در این رابطه انجام شده و امیدواریم هیچ‌گونه مشکلی در مورد آهوان این منطقه به ‌وجود نیاید.

+102
-121
  

19 دیدگاه

  1. یاشار از تبریز می‌گوید:

    خدا را شکر

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

  2. امین منصوری می‌گوید:

    جناب جعفری مگه شکار آزاد بود که میگویید ممنوع شد!!! ثانیا شکار چه ربطی به این موضوع دارد؟؟؟ امیدوارم در مورد آمار تلفات هم راست بگویید. گرچه خیلی از لاشه ها جاهای صعب العبور و غیر قابل دسترسی می افتند.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 23

    • ناشناس می‌گوید:

      کجای متن فوق در مورد شکار صحبت شده است؟

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

      • امیر امینی می‌گوید:

        @ناشناس: این دوستان شکارچی مطالب را طور دیگری متوجه می شوند. کلا نسبت که کلمه شکار حساسیت بالایی دارند.
        منطقه شکار ممنوع را به اشتباه فهم کرده اند.
        مدت زیادی بود که مطالب این دوستان شکارچی را نمی خواندم ،اما بعد از صدور این احکام در این اواخر و اعمال نرخ جرایم جدید ،اظهاراتشان بسیار جالب شده است و دست و پایشان را گم کرده اند.
        بعد از صدور هر حکم سنگین شما می توانید تشویش ذهن این دوستان را ببینید.

        داغ Thumb up 12 Thumb down 11

        • رشید می‌گوید:

          جناب امینی.بدان وباورکن شکارچیان مجاز بیشتر از شما از افزایش جریمه ها خوشحال هستند ولی این را میدانند که حذف گونه های ارزشمند و گرفتن جریمه هیچ کمکی به حیات وحش نمیکند و البته باعث از بین رفتن گونه های قابل شکار میشود .حفاظت بیشتر وبهتر در کنار افزایش جریمه ها جواب میدهدپس به تنهایی نمیتواند مانع کشتار حیوانات شود .اگر بخاطر جریمه ۱۰میلیونی یک بزو میش خوشحالی کنیم اشتباه است چون یک مولد در چند سال زاد اوری میتواند یک گله چند صدتایی بوجود اورد وکشتن ان با میلیاردها تومان پول هم قابل جبران نمیباشد پس با جریمه شدن شکارکشان اگر خوشحال شویم درواقع خود را گول زده ایم .شماهم اینگونه درمورد شکارچیان واقعی فکر نکن چون سخت دراشتباهی

          داغ Thumb up 9 Thumb down 10

    • دوست می‌گوید:

      دامپزشکی موظف به واکسیناسیون دام‌های هم‌جوار با” مناطق حفاظت‌شده و مناطق شکارممنوع” شد.

      داغ Thumb up 8 Thumb down 13

    • یک محیط زیستی زیر خط فقر می‌گوید:

      برادر گرامی آقای امین منصوری، منظور “منطقه شکار ممنوع ” می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  3. تیزبین می‌گوید:

    خیلی خوب
    خداکنه از این به بعد هم تلفاتی اعلام نشه

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 6

  4. عمارلویی می‌گوید:

    بهتره وضعیت منطقه رو از بومیان و روستاییان جویا بشید. یکی از روستاییان میگفت به دلیل صعب العبوری منطقه محیط بانان زحمتکش استان تنها توانستند از کف دره عبور کرده و لاشه های افتاده در کف دره ها رو پیدا و معدوم کنند اما در واقع بیشتر کل و بزهای این منطقه تو صخره ها هستند و فقط برای نوشیدن آب به کف دره میان پس اگه تو کف دره این تعداد لاشه پیدا شده بدونید لابلای صخره ها خیلی بیشتره.البته توقع بیشتری از محیط بانان نداریم و از جناب معافی مدنی رییس منطقه تشکر میکنیم. شرایط منطقه جوریه که واقعا بیشتر جاهاش امکان رفتن بدون تجهیزات صخره نوردی ممکن نیست. در ضمن این منطقه تنها با چند محیط بان حفاظت میشه که بسیار کمه و لازمه که افزایش پیدا کنند.
    یکی از چوپانان منطقه میگفت یکماهه حتی یک دونه بز وحشی هم ندیده و در یکی ار نقاط دو لاشه پوسیده پیدا کرده.در ضمن تا الان کسی برای واکسیناسیون دامهاشون بهشون مراجعه نکرده و این مغایر اظهارات مسیولین دامپزشکی استانه که گفتن کل گله ها و دامها واکسینه شدن

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  5. یاشار از تبریز می‌گوید:

    امیدوارم واکسنی برای درمان کسانی که به تمام خبرهای خوب و دیدگاهای علاقمندان محیط زیست منفی می دهند نیز پیدا شود. به امی شفای همه معرضای حیات وحش و محیط زیست

    داغ Thumb up 15 Thumb down 13

  6. دوست می‌گوید:

    ایشالا ریشه کن بشه.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 13

  7. رشید می‌گوید:

    انشالله خبر صحیح وبدون کم و کاستی باشه. به امید اینکه تلفاتی نداشته باشیم و معجزه ای صورت گرفته باشد و تلنگلی برای سازمات ح م ز باشد و از خواب عمدی بیدار شوند و فردا این فاجعه را مانند فاجعه های قبلی فراموش نکنند. باید امیدوار بود و دعا کرد

    داغ Thumb up 3 Thumb down 11

  8. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    خدا رو شکر سپاس فراوان از زحمات محیط بانان عزیز

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  9. داریوش می‌گوید:

    دیدبان عزیز از انجایکه ما به صداقت شما شک نداریم این درخواست از شما داریم جهت صحت مطالب گفته شده شخصن تحقیقی انجام دهید البته امیدوارم تمام صحبتهای مسولین در رابطه با کنترل بیماری درست باشد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  10. سوسن اکبری می‌گوید:

    خدا رو شکر

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  11. سید حسین می‌گوید:

    نه بابا یعنی طاعون یهو بیخیال شد و کل و بزهارو ول کرد خدا کنه همینجور باشه. دعا کنید این بیماری ریشه کن شود

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  12. مهر می‌گوید:

    الحمدلله

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  13. آرش می‌گوید:

    دیده بان گرامی شایعه بیماریه طاعون در فیروزکوه واقعیت داره؟ امیدوارم نباشه

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  14. نیما می‌گوید:

    طاعون در فیروزکوه بود ولی خوب جلوشو گرفتن

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>