توضیحات اداره کل محیط زیست خوزستان در خصوص مرگ توله خرس قهوه ای

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال درج خبری در این پایگاه خبری با عنوان «مرگ یک توله خرس قهوه ای در ارتفاعات شهرستان ایذه به دست افراد ناشناس» اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ضمن پیگیری موضوع اقدام به انتشار توضیحاتی نموده است عینا در اینجا قید می گردد:

«به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، مرگ توله خرس در منطقه تنگ آبی عوامل طبیعی اعلام شد.

عباس سلطانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه  با بیان این مطلب گفت: در راستای بررسی صحت و سقم گزارش های متعدد مندرج در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در خصوص شکار یک قلاده توله خرس در منقطه تنگ آبی شهر قلعه تل در استان خوزستان، یگان حفاظت و کارشناس این اداره عازم منطقه تنگ آبی شده و موفق به پیدا کردن لاشه توله خرس شدند.

وی افزود: از ظاهر لاشه مشخص بود که از مرگ توله خرس حداقل ۲۰ روز گذشته است، چون تقریباً تمام لاشه آن تجزیه شده و فقط قسمت هایی از لاشه باقی مانده بود.

سلطانی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به وضعیت لاشه توله خرس و صعب العبور بودن منطقه احتمال اینکه توله خرس در اثر یک حادثه طبیعی تلف شده باشد بسیار بیشتر از این است که توسط فرد و یا افرادی شکار شده باشد، چرا که اصولاً شکار توله خرسی به این کوچکی هیچ توجیهی ندارد، زیرا بدلیل نابالغ بودن نه تنها هیچ خطری برای انسان نداشته است بلکه هیچ خاصیت درمانی و پزشکی نیز ندارد و فرضیه مرگ طبیعی آن (در اثر سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در سیلاب) بسیار محتملتر می باشد و اخبار مربوط به شکار آن صحت ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات منطقه ای و پرس و جو از افراد بومی و حاضر در منطقه مذکور  اعلام شد که طی یک ماه گذشته هیچ گروه شکارچی در منطقه مشاهده نشده است و احتمالا  این توله خرس در اثر سقوط از ارتفاع تلف شده است.»


ضمن احترام به نظر کارشناسان محیط زیست خوزستان و تشکر بابت پیگیری موضوع و اعزام نیرو به محل مشاهده لاشه توله خرس، ذکر چند نکته را ضروری دانسته و قضاوت در این رابطه را به افکار عمومی واگذار می کنیم:

۱) آیا تاکنون در تاریخ مطالعات و مشاهدات حیات وحش کشور موردی از مرگ طبیعی یک توله خرس بر اثر سقوط از ارتفاع یا غرق شدن در سیلاب وجود دارد؟

لازم به ذکر است تمامی ده ها مورد مرگ و میر خرس های قهوه ای در کشور طی سال های گذشته به دلیل عوامل انسانی (شکار، طعمه آغشته به سم، تصادف جاده ای و …) بوده و حتی یک مورد از تلفات خرس قهوه ای بر اثر عوامل طبیعی گزارش نشده است.

۲) در صورتیکه علت مرگ توله خرس عوامل طبیعی بوده است چرا شکم حیوان پاره شده و اندام داخلی آن خارج شده است؟

۳) اگر شکار توله خرس به این کوچکی هیچ توجیهی ندارد موارد متعدد شکار توله خرس در نقاط متخلف کشور با چه توجیهی انجام می شود؟

۴) در بخشی از توضیحات منتشر شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آمده است «… بدلیل نابالغ بودن نه تنها هیچ خطری برای انسان نداشته است بلکه هیچ خاصیت درمانی و پزشکی نیز ندارد…». آیا کارشناسان محترم آن اداره کل اعتقاد دارند که فقط اندام خرس های نابالغ خاصیت درمانی ندارد و اندام داخلی خرس های بالغ دارای خواص درمانی و پزشکی است؟

۵) همه آگاه هستیم که اندام داخلی بدن خرس در هیچ دوره ای از زندگی خرس ها (بالغ و یا نابالغ) دارای خواص درمانی و پزشکی نبوده بلکه این موضوع صرفا ریشه خرافی دارد اما آیا متخلفین هم از این موضوع آگاه هستند و اگر آگاهند چرا شکم توله خرس های سمیرم به منظور استفاده از اندام داخلی پاره شد؟

۶) آیا پرس و جو از افراد محلی و اعلام این موضوع توسط آنان که شکارچی وارد منطقه نشده است ملاکی برای تعیین نوع مرگ توله خرس است ؟ در حالی که اکثر موارد کشتار خرس ها در نقاط مختلف کشور توسط عده ای متخلف از داخل همین افراد محلی صورت گرفته است.

۷) بطور حتم هیچ کدام از طبیعت دوستان آگاه به شرایط محیط زیست کشور، با علم به کمبود شدید نیرو و امکانات حفاظتی در ادارات محیط زیست کشور، کشته شدن یک جانور وحشی آن هم در مناطق آزاد و دورافتاده را دلیلی بر ضعف یا کم کاری اداره محیط زیست مربوطه نخواهد دانست اما قبول واقعیت ها و تلاش و پیگیری مسئولان مربوطه برای شناسایی و برخورد قانونی با مجرمین را نشانه شفافیت، مسئولیت پذیری و تعهد آنها می دانند.

+221
-9
  

26 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    درود به شما دیده بان گرامی

    اگر از بلندی افتاده یا غرق شده در سیلاب چرا شکمش پاره شده؟؟؟
    نکند کرکس ها شکمش را دریدند و برای خرافات بردند؟؟؟
    از این دست کشتار خرس ها در همه نقاط ایران هست و ۹۰ درصد عوامل انسانی است تا طبیعی….

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 12

  2. مهراب از اراک می‌گوید:

    ممنون از دیده بان بخاطر شفاف کردن موضوع
    و ممنون از مسئولین استان خوزستان بخاطر پیگیری های مستمر و کنکاش دقیق موضوع
    خداروشکر علت مرگ این توله خرس هم پیدا شد (صخره)
    به این خرسها بگید که از مناطق صعب العبور حرکت نکنن چون ممکنه از صخره بیافتند !
    بگید از مناطقی که انسانها زندگی میکنن عبور کنند تا از خطرات صخره و سیلاب و… به دور باشند !

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 9

  3. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    خیلی خنده داره این چه جور کارشناسیه که به جای اینکه بگه خواص درمانی و دارویی اعضاء بدن وحوش چه بالغ یا نابالغ، از اساس خرافات و مزخرف محض است به جای آن اعتقاد داره فقط اعضاء بدن جانوران وحشی بالغ خاصیت داره به عبارتی یعنی مردم اگر خواستید جانوری را بکشید حتماً بالغ باشد از کشتن نابالغ ها فعلاً صرفنظر کنید!!!!!!!!!
    در ضمن مرد حسابی کجای این لاشه کاملاً تجزیه شده چشمهاش هنوز تازه است؟؟؟؟
    اگر مطلب دیگری اضافه کنم دیده بان محترم صددرصد سانسور میکنه چون نباید یه کسی بربخوره پس تا همینجا بس است به خودم بیخودی زحمت نمیدم.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 7

    • میش مرغ می‌گوید:

      حرف شما کاملا حق است و این نکته هم جالبه که حتی این دوستان نمی دانند الان بیست سال پیش نیست و همه حقایق به راحتی برملا میشه و این جوابیه توهین به کاربران است و حداقل یک عکس از بالای لاشه می گرفتید و اینکه می گویند پرس و جو از همه چیز خنده دار تره !
      مگر کشتن یک بچه خرس به تفنگ و شکارچی احتیاج داره یا بومیان عزیز سلاخی کردند این حیوان رو ؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  4. میثم می‌گوید:

    متاسفانه نمیدونم چرا همیشه سعی داریم به اشکال عجیب غریبی بگیم همه چی آروووومه همه چی خوبه!!!

    چرا حاضر نیستید تفکر واقعی عشایر و دامدار رو نسبت به طبیعت بویژه گوشت خواران به همه نمایان کنید!!

    چند سال پیش در فروردین ماه در یکی از مناطق سخت و صخره ای زاگرس در حال طبیعت گردی بودیم یکی از دوستان هم تفنگ همراه داشت که به خواهش بقیه با توجه به فصل زاد ولد و آسیب پذیری حتی از صدای شلیک تفنگ رو خالی و بصورت حمایل در شانه حمل میکرد. بین راه به یک نقطه رسیدیم سیخ های تشی در دهانه یک سوراخ که گویا تازه کنده شده بود

    یکی از دوسیتان کنجکاو شد و داخل رو نگاه با ذوق دوتا توله خرس خیلی کوچیک در حد یه گربه رو دید که بعد چند لحظه متوجه مادر در دهانه ورودی شد اونم در فاصله خیلی خیلی نزدیک ولی در کمال ناباوری مادر حمله نکرد و دوستمون در حد یه موشک پا به فرار گذاشته بود

    شاید باورتون نشه ولی حتی تفنگ رو مسلح هم نکردن و فقط سریع از محل دور شدیم. در پایین کوه با دیدن یکی از چوپانان آشنا بحث خرس پیش اومد.

    این چوپان مهربان با تمام وجود از ما آدرس لانه خرس رو میخواست ولی ما میدونستیم نیتش چی هست و از گفتن هر آدرسی خودداری کردیم.

    در آخر زمان رفتن گفت شما که آدرس ندادین ولی فکر کردین از دست من در میره .. با یه حالت تمسخر آمیز

    عشایر و دامدار به هیچ گوشتخواری رحم نمیکنه. بزرگ کوچیک نداره. از نظر اونا یعنی دشمن دام و فقط باید کشته بشه

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 4

  5. شکارچی می‌گوید:

    با سلام و خسته نباشید من بارها به این منطقه رفتم این منطقه بسیار جای زیبا و بکر هست هم پلنگ داره و هم خرس تازه پلنگ هاش هم خیلی زیادن،، موقعیت جغرافیایی این منطقه جوری هست که با کوچکترین بارون تند آب های بسیار وحشی اونجا راه میفته و هر چیزی سر راهش باشه مثل پنبه با خودش میبره در ضمن شکارچی هم بسیار کم اونجا میره این رو میگم چون خودم قبلا اونجا میرفتم،،و کسانی هم که میرن بسیار معتقد به طبیعت هستن و یه فشنگ بیخودی شلیک نمیکنن این رو به جرات میگم،،،قابل تذکر هست که از همیار های خوب محیط زیست هم هستن ،،،خوشبختانه محیط زیست شهرستان با تمام مشغله های مالی که خودشون دارن و اداره اونها دارن بسیار هوشیار هستن و دلسوز چون رابطه اجتماعی خوبی با بومی ها دارن و مردم هم دوستشون دارن و احترام زیادی براشون میزارن ،،،منطقه کوهستانی این شهرستان بسیار خدا رو شکر وسیع هست عمدتا بومی های منطقه اجازه به افراد غریبه هم ن میدهند که توی منطقه واسه شکار بیان من به جرات میگم این حادثه یا کار بارون های اخیره یا شک نکنید کار خود پلنگ های اونجاست چون شکم توله خرس همون طور که در خبر خوندین و دیدید تخلیه شده پس احتمال حمله پلنگ بسیار زیادتره،،،من از همین جا به تمام محیط بانان دلسوز و فعال این شهرستان خسته نباشید میگم و ارادتمند اونها هم هستم و خواهش میکنم از دوستان که حاشیه سازی نکنید و زحمات این برادران عزیز رو با جو سازی کم رنگ نکنید،،با تشکر وادب

    داغ Thumb up 18 Thumb down 31

    • مهراب از اراک می‌گوید:

      یه همچین توله خرسی احتمالا با مادرش بوده.پس نمیشه گفت که پلنگ از این همه منابع غذایی بگذره و به دنبال یه توله خرس که مادرش هم در کنارش هست بیافته.
      مگر اینکه پلنگ قصد خودکشی داشته.

      پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

      • میثم می‌گوید:

        امکان کشته شدن توله خرس توسط خرس نر هم وجود داره

        خرس ماده تا زمانی که توله داره از جفت گیری خود داری میکنه به همین خاطر گاهی اوقات توله ها توسط خرس نر از بین برده میشن

        داغ Thumb up 8 Thumb down 9

  6. عاشق حیات وحش می‌گوید:

    با تشکر از دیده بان عزیز
    اصلا دلایل قانع کننده ای نبود .صداقت در گفتار خیلی بهتر است و این جوابها برای افکار عمومی از طرف یک کارشناس محیط زیست قابل قبول نیست.
    لااقل برا گفته هاتون میتونستید مستند سازی کنید مثلا یه عکس از همون لاشه متلاشی شده و….
    و دیدگاه خوبی نسبت به قضیه نداشتن و فقط رفع تکلیف کردن
    و هیچ کس منکر زحمات محیطبانان با توجه به خیل مشکلاتی که دارن اعم از خلاء های قانونی و معیشتی و امکانات و………
    و دستشون هم می بوسیم

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 8

  7. مهدی جعفری می‌گوید:

    بسیار عالی
    واقعا از بررسی نظر سازمان محیط زیست خوزستان توسط دیده بان خیلی لذت بردم
    تمام دلایل و انتقادات دقیق و درست بودند
    متاسفانه مسئولین اداری در هر موضوعی فکر میکنن باید مشکلات را پنهان کرد درحالیکه واقعیت چیز دیگریست
    از بیان مشکلات حوزه کاری خود هراس نداشته باشیم با بیان بموقع آنها در جهت رفعشون کوشا باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  8. kooshan می‌گوید:

    توضیحات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان موضوع را روشن و ابهامات را رفع نکرده است مثلأ اظهار اینکه «……. چرا که اصولاً شکار توله خرسی به این کوچکی هیچ توجیهی ندارد، زیرا بدلیل نابالغ بودن نه تنها هیچ خطری برای انسان نداشته است بلکه هیچ خاصیت درمانی و پزشکی نیز ندارد و فرضیه مرگ طبیعی آن (در اثر سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در سیلاب) بسیار محتملتر می باشد ………. » و نیز «…….. بر اساس تحقیقات منطقه ای و پرس و جو از افراد بومی و حاضر در منطقه مذکور  اعلام شد که طی یک ماه گذشته هیچ گروه شکارچی در منطقه مشاهده نشده است………. » بنظر قابل قبول و قانع کننده نیست، ضمن اینکه همانطور که در سؤالات دیده بان آمده، در این توضیحات اشاره ای به علت پاره شدن شکم و خارج کردن اندامهای داخلی حیوان نشده است.
    این اداره کل بطور ساده و منطقی و ضمن توضیح شواهد و قرائن موجود می توانست اعلام کند که علت مرگ این توله خرس مجهول بوده یا شکار آن برای این اداره باثبات نرسیده است.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 8

  9. DORNA می‌گوید:

    دلمون خون شد به خدا انقدر آزار و شکنجه حیوانات رو دیدیم واقعا خار در چشم و استخوان در گلو هستیم…

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  10. ارش 1 می‌گوید:

    با نظرات هفت گانه ی دیده بان موافقم

    نمیدونم چرا بعضی از مسیولین هنوز متوجه نشدن که بابا این مردم آگاه و با فهم و شعور بالا هستند

    و با دلایل بچه گانه که معقول نباشن نمیشه سر و ته همه چیز رو هم آورد ~!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  11. سید حسین می‌گوید:

    حالا چه فرقی میکنه چه جوری این خرس کشته شده مهم گونه جانوریست که از طبیعت حذف شده به جای نبش قبر کردن به فکر تمهیداتی علمی و اصولی باشید تا هر نوع کشتاری در حیات وحش به حداقل خود برسه. دوستان این بحثهای کلیشه ای و نظرات تکراری مسئولین کمکی به ارتقا جایگاه حیات وحش نمیکند باید طرجی نو بر اندازیم……………..

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 5

  12. میثم می‌گوید:

    در مورد خالی شدن شکم حیوان دوستان چند بار لاشه ای که توسط گوشتخواران خورده شده دیدن؟!!!
    لاشه انسان یا حیوان؟ لاشه ای که توسط ابزیان خورده شده چطور؟!!

    گوشتخواران همیشه از قیمت های نرم شروع به خوردن الاشه میکنن.
    بویژه گربه سانان چون بخش زیادی از اب بدن خودشون رو از خون شکارشون تامین میکنن.
    خالی شدن شکم حیوان بعید هست کار انسان باشه. ولی کشته شدنش توسط انسان خیلی دور از انتظار نیست

    داغ Thumb up 12 Thumb down 13

    • امیرعلی می‌گوید:

      میثم جان ، این بزرگوارانی که اینجا مثبت و منفی میدم دوست دارن مقصر همه چیز انسان باشه !!!
      نه خرس تاحالا به مرگ طبیعی و اینجور مسائل مرده نه پلنگ ، فقط کار انسانه !!!
      همه ی این موجودات عمر جاودان دارن و هیچگونه دشمن طبیعی به جز این موجود دو پا ندارن …

      داغ Thumb up 8 Thumb down 15

  13. علیرضا 2 می‌گوید:

    یک کلام محیط زیست بگه نتوانستیم عاملین این جنایت را پیدا کنیم خلاص این همه آسمان ریسمان بافتن نداره

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  14. بهرام نیک فلک می‌گوید:

    جدا از این نظر کارشناسی که حتی مورد قبول افراد کم اطلاع هم نیست باید گفت محیط زیست خوزستان به شدت در اجرا وظایف خود کوتاهی می کند
    برای نمونه در چند صدمتری اداره کل محیط زیست خوزستان بازار کیان قرار دارد که روزانه صدها (که باور آن شاید مشکل باشد) قطعه پرنده مهاجر از قبیل انواع اردک و باقرقره و غیر مهاجر مانند کبوتر و.. بصورت کشته و بعضا زنده عرضه می شود و سازمان تماما با اطلاع هستند و دریغ از یک اقدام کوچک
    در صورت انکار سازمان محیط زیست خوزستان حاضرم رو در رو با آنان و همچنین با دهها عکس از همین بازار مقابله کنم تازه این فقط و فقط یک نقطه از عرضه خلاف پرندگان مهاجر است

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 4

  15. مسافر زمین می‌گوید:

    توضیحات عجولانه اداره کل محیط زیست خوزستان برای ماست مالی اتفاق مذکور عذر بدتر از گناه است و بیشتر باعث رنجش علاقمندان طبیعت میشود تا مرگ توله خرس، زیرا به جای انجام وظایفشان و بررسی مشکلات سعی در انکار و لاپوشانی آن دارند که این نشانه عدم صداقت آنان در انجام وظایفشان است

    عکسهای گرفته شده از توله خرس آنرا در وضعیت مطلوبی جهت بررسی نشان میدهد و حتی اثر گلوله بر روی کتف چپ لاشه به خوبی مشخص است

    دلیل دیگر این است که شکم لاشه برای خروج اندامهای داخلی آن باز شده و همچنین خونی که از بینی توله خرس بینوا خارج شده نشانه شکار شدن و مرگ سریع آن است

    آقایان محترم اگر امانت داران خوبی نیستید حداقل با گفتن چنین حرف هایی به شعور مردم توهین نکنید

    درود بر دیدبان محیط زیست با توضیحات به جا و منطقی که در آخر خبر داده

    درود بر دیدبان که تنها صدای حافظان طبیعت مظلوم است

    درود بر کوهنوردانی با تهیه و انتشار عکس به مسئولیتهای زیست محیطی خود عمل نمودند

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  16. اشترانکوه - دریاچه گهر ازنا می‌گوید:

    کارشناس بسیار محترم اون اداره کارشناسی فرموده یا فرمالیته ش کرده ؟
    برادر من یه کمی هم به شعور مردم احترام میذاشتی با این کارشناسیت… یا لااقل میگفتی با توجه به گذشت چندین روز از مرگ حیوان امکان کارشناسی دقیق وجود نداره…
    بعضی وقتا گفتن این جمله که من نمیدانم یا نمیتوانم برای مخاطب ارزشمند تر از اینه که داستان بافی کنی

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  17. کارشناس می‌گوید:

    عزیزان وقتی میگن کارشناس یعنی کسی که کارش رو میدونه

    چرا میبخوایین همه چیز رو به عوامل انسانی ربط بدین

    یعنی امکان نداره طبیعت هم تلفات بگیره از حیوانات؟؟

    متاسفانه طوری شده که همه ما هم مفسر ورزشیم، هم کارشناس هوا فصا هم سازنده سانتریفیوژ، هم کارشناس مسائل محیط زیست،

    وقتی نمیدونین چرا الکی بقیه رو تخریب میکنید

    داغ Thumb up 5 Thumb down 12

  18. منا می‌گوید:

    وقتی انواع پرندگان و حیوانات کمیاب شکار میشوند و ابزار و ماشین های کشاورزی ناپدید می شوند. ( دستگاه پمپ اب، تراکتورو…) و در مرزها بصورت قاچاق فروخته میشود.
    اندام و اعضای داخل بدن حیوانات وحشی برای بعضی از کشورهای آسیایی ارزش بالایی دارد و هر هزینه ایی داشته باشد بهای ان را می پردازند. در کشورهای که ببر وجود دارد چنین بازاری خیلی رونق دارد.البته همیشه با کمک قاچاقچیان محلی محیط زیست همین حیوانات انجام می شود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  19. کارشناس بی ادعا می‌گوید:

    این به اصطلاح کارشناسان خوزستان چه کسانی بوده اند که صرفا با پرس و جو از محلی ها اقدام به اعلام نظر کارشناسی میکنند!

    متآسفانه واژه “کارشناس” در این سازمان مضحک شده است

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  20. فرزین می‌گوید:

    همیشه یکطرفه قضاوت کردن درست نیست!!!

    درمورد اینکه گفتید در هیچ جای دنیا گزارشی مبنی بر مرگ طبیعی توله خرس نداشتیم هم حرفتون درست نیست!!!!
    چرا که توله خرس ها زمان تولگی بسیار آسیب پذیرن!
    توی وبسایت گزارش گم شدن توله خرس یا کشته شدن در زمان فصل جفت گیری به دست خرسهای نر بالغ رو داشتیم!!!

    چرا فرض رو فقط بر این میگیرید که دلیل پاره شدن شکم خرافات مردم بوده؟؟
    یعنی لاشخورها و کفتارها نمیتونن از لاشه ی بیست روز تلف شده تغذیه کنن؟؟؟

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  21. دوستیارمحیط زیست می‌گوید:

    باسلام.در خصوص موضوع فوق موارد ذیل را به استحضار میرساند:۱) در خصوص موضوع مرگ حیات وحش در اثر بلایای طبیعی هزاران مورد اتفاق افتاده و خواهد افتاد.با ذکر یک مثال موضوع را روشن میکنم.آیاانسان علی رغم داشتن خیلی امکانات و از همه مهمترداشتن شعورتاکنون دچارتلفات توسط بلایای طبیعی نشده.۲)چه کسی دیده که شکم توله خرس پاره شده؟برفرض هم که پاره شده باشدمیتواندبعدازمرگ توله خرس اتفاق افتاده باشد۳)منظور از توجیه از نظرپزشکی و خطر برای انسان بود۴)منظوراین بود که اگرکسی معتقد به خاصیت درمانی خرس باشدسراغ خرس بالغ میرودکه نفع بیشتری ببرد۵)ما معتقدیم که اندام های خرس هیچ گونه خاصیت درمانی ندارد۶)بله همیشه پرس وجو از افراد بومی و کسانی که مورد وثوق هستند یکی از راه های رسیدن به حقیقت است.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 11

  22. حمید موسوی می‌گوید:

    واقعا جای تاسف و باعث سر افکندگیه این اتفاق برای محیط زیست خوزستان
    محیط زیست خوزستان واقعا داره با بی مسئولیتی بعضی مسئولین نابود میشه
    صد البته که جناب قلی نژاد رئیس محیط زیست دزفول واقعا مرد زحمت کش و دلسوزی هستن

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>