زیست بوم ارزشمند جزیره هندورابی در حال تخریب و نابودی کامل قرار دارد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): با توجه به قابلیت های ویژه جزیره هندورابی و فاصله کم آن از سرزمین اصلی و جزیره کیش، سازمان منطقه آزاد کیش قصد دارد از این جزیره به عنوان مقصدی اکوتوریستی استفاده نماید.

لیکن با توجه به شرایط ویژه جزیره هندورابی از نظر محیط زیستی و وجود اکوسیستم های بسیار ارزشمند در سواحل و آبهای اطراف این جزیره به ویژه آبسنگهای مرجانی منحصر به فرد و تنوع بی نظیر آبزیان، و تخریب و نابودی اکوسیستم های یاد شده بر اثر گردشگری بی ضابطه، دلیلی برای عزیمت به جزیره برای گردشگران باقی نخواهد ماند و نه تنها تمامی سرمایه گذاری هایی که از محل بیت المال هزینه شده است بر باد خواهد رفت، بلکه چرخه زیستی منطقه نیز دچار اختلال شده و تاثیرات غیر قابل جبرانی بر آبزیان و به طبع آن بر دیگر جوامع وابسته حتی ساحل نشینان بر جای خواهد گذاشت.

این جزیره زیبا که به دلیل اکوسیستم خاص و منحصر به فرد خود با عنوان «پناهگاه حیات وحش» تحت مدیریت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد اما به دلیل طرح های متعددی که بدون مطالعات و انجام ارزیابی زیست محیطی و مکان یابی صحیح در این جزیره آغاز شده، دچار آسیب و تخریب جدی شده است.

ماشین آلات سنگین در حال تخریب سواحل و آب سنگهای مرجانی جزیره هندورابی جهت احداث اسکله تفریحی

از بین بردن سایت تخمگذاری لاکپشتان دریایی، تخریب زیستگاه پرستوهای دریایی، تخریب پوشش گیاهی جزیره با احداث جاده، فرودگاه، هتل و غیره، تخریب فون و فلور جزیره با برداشت سنگ و منابع قرضه از جزیره و از همه مهمتر تخریب مساحت چشمگیری از زیستگاه های آبسنگهای مرجانی جزیره از جمله تخریب ها ی صورت گرفته است.

اکوسیستم مرجانی به دلیل حمایتی که به روش های مختلف (از تغذیه و لانه گزینی گرفته تا استتار و تکثیر) از گونه های جانوری بعمل می آورند به همراه جنگل های پر باران گرمسیری به عنوان متنوع ترین اکوسیستم های کره زمین شناخته می شوند.

تقریبا ۷۰٪ کل ماهیان دریایی در بخشی از چرخه زندگی خود به این اکوسیستم ها وابسته اند. همچنین به دلیل تنوع رنگ و زیبایی خیره کننده ای که دارند از دیدگاه شیلاتی و اکوتوریستی بسیار با ارزش هستند. لذا بایستی آبسنگها را به چشم یک جواهر گرانبها و یک میراث ملی و کهن زیر آب نگریست و محافظتی جاجانه از آنها به عمل آورد.

در حال حاضر با طرح دعوی در مراجع قضایی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، حکم به توقف عملیات اجرایی تا بررسی کامل موضوع و ارائه راه حل هایی برای جبران خسارات و تقلیل اثرات پروژه های موصوف توسط کارشناسان صاحب نظر صادر گردیده است.

ماشین آلات سنگین در حال تخریب سواحل و آب سنگهای مرجانی جزیره هندورابی جهت احداث اسکله تفریحی

متاسفانه در دولت گذشته و در سال ۱۳۹۰ دولت در اقدامی طبیعت ستیزانه با ارائه لایحه ای به مجلس شورای اسلامی خواستار الحاق جزایر فارور و بنی فاور و هندورابی به منطقه آزاد کیش شد و مجلس نیز با این لایحه موافقت نمود.

این در حالی است که جزایر «فارور» و «بنی فارور» طبق مصوبه شورای عالی محیط زیست بعنوان منطقه حفاظت شده» و جزیره «هندورابی» نیز بعوان «پناهگاه حیات وحش» تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

اعتراض های طرفداران محیط زیست و بدنه سازمان نیز تاثیری در لغو مصوبه الحاق جزایر به منطقه آزاد کیش تاثیری نداشت و حتی معاون وقت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به دلیل اعتراض و مقاومت در برابر واگذاری جزایر از سمت خود برکنار شد.

+53
-474
  

18 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    به شدت ناراحت کننده

    تصمیمات آنی و بدون پشتوانه فکری و کارشناسی شده در دولت گذشته کمر کشور را شکست

    کاش می شد جلوی این طرح را گرفت

    خانم ابتکار خواهشمند است اعتراض خودتون را به این ماجراجویی زودتر اعلام کنید، واقعا مجلس باید تجدید نظر کند و جلوی آنرا بگیرد

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 1

  2. اهورا می‌گوید:

    واقعا برخی مسوولان نمی دانم چی پیش خودشان فکر می کنند؟؟؟؟!!!

    دیر زمانی نیست ایران جنگل هاش شده ساختمان – دریاهایش شده گندآب و آشغال – رودها و دریاچه ها و تالاب ها همه خشکیده و شده کانون گرد و خاک – حیات وحشش نابوده شده!!!

    ویران کردن طبیعت و زیستگاه حیوانات به چه بهایی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  3. کاکتوس می‌گوید:

    بله،انگار بلایی که قرار بود سر میانکاله بیاورند الان دارند سر هندورابی می‌آورند!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  4. یاشار از تبریز می‌گوید:

    به خاطر اینکه ملت بروند آتشی درست کنند و یک سیخ جوجه کباب بخورد تمام مملکت در حال شخم خوردن است!

    دولت محترم و نمایندگان محترم تر: به جای دست اندازی به پناهگاه حیات وحش و مناطق حفظت شده برای پروژه های توریستی و تفریحی، امکانات تفریحی مکان های موجود را به حد استاندارد برسانید و به فکر توسعه پایدار باشید.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  5. شوکا می‌گوید:

    اون از آشوراده اینم از هندورابی

    خداوند خودش جوابتونو بده

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  6. ایمان می‌گوید:

    بشر هر زمان که به خاطر پول و سود به محیط زیست آسیب رسانده، بعدا چنان ضربه ای از این کار خود دیده که مجبور شده چندین برابر آن پولی را که به دست آورده برای بازسازی همان محیط زیستی که ویران کرده پرداخت کند

    نمونه هایش در جهان فراوان است و در ایران برای نمونه: دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی

    برخی از پیامدهای ناگوار ناشی از آسیب به محیط زیست: افزایش بیماری های گوناگون؛ گرم شدن زمین، سوراخ شدن لایه ازن، کاهش ماهی ها و دیگر جانداران، بر هم خوردن تعادل زیستی و بسیاری از موارد دیگر

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  7. سید حسین می‌گوید:

    واقعا توسعه و پیشرفت به چه قیمتی ؟
    واقعا کی باید جوابگوی نابودی زیستگاه ها باشه آیا سازمانی که متولی حفظ و حراست از محیط زیسته همیشه آخرین نفریه که از این حجم گسترده تخریب مطلع میشه یا همه این حرفا سیاه کاریه و خودشان به خاطر منعت طلبی و سودی که به جیب میزنن مجوز تخریب را صادر میکنند و این نقش را برای مردم بازی میکنند که ما بی گناهیم.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  8. داریوش می‌گوید:

    توریستی تفریحی کدوم توریست کدوم تفریح بجای نابودی محیط زیست و دوختن جیبهای فراخ مکانهای که داریمو ارتقا بدید و از فریب افکار عمومی دست بردارید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  9. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    کیش رو به گند کشیدند حالا به فکر هندورابی و جزیره فارور زیستگاه جبیر هستند که مثلا چی شود

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  10. شاهین می‌گوید:

    متاسفانه سازمان منطقه آزاد کیش به شدت دنبال اجرای پروژهای عمرانی در این جزیره است همین الان هم مرتب تورهای گردشگری ابوموسی توسط سازمان منطقه آزاد کیش تبلیغ می شود که سافاری جیپ ، جت اسکی ، پارک آبی و… بخشی از طرحهای این حضرات در پناهگاه حیات وحش هندورابی است.
    آقای مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش شخصاً این پروژه ها را که در نهایت باعث نابودی اکوسیستم طبیعی جزیره می شود را پی گیری می کند و نکته جالب توجه که تخریب و نابودی هندورابی را از دستاوردهای مثبت مدیریت خود می بیند!
    متاسفانه مدیران دولتی چون ایشان بدون هیچگونه شناخت و درک درستی از میراث طبیعی و سرمایه های زیستی کشور و صرفاً جهت خودنمایی و خودشیرینی پروژه ها و طرحهایی را اجرا می کنند که جز نابودی سرمایه های ارزشمند طبیعی کشور چیز دیگری به همراه ندارد.
    مشکل ما عدم حضور مدیران سبز (از نظر شناخت محیط زیست) در مسندهای دولتی و غیردولتی است اینها کمترین آگاهی و شناختی از ارزشهای بوم شناسی ندارند!
    پناهگاه حیات وحش هندورابی یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است و بایستی از سرکار خانم دکتر ابتکار پرسید که چطور اجازه واگذاری این جزیره را به سازمان منطقه آزاد داده اند!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  11. فرهاد کاکا می‌گوید:

    پدر پول بسوزه. زمینخوار چه داند قیمت این جواهر را…….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  12. مسعود شهرابی می‌گوید:

    تیتر خبر رو که خوندم داغ شدم! بی سر و صاحابه واقعا
    یعنی پناهگاه حیات وحش تبدیل بشه به منطقه گردشگری اونم همراه با تخریب گسترده طبیعت
    واقعا جزیره کیش چه پولهای بادآورده ای برای یه عده داشته که افتادن جون جزایر دیگه
    البته اینها اکثرا از بی کفایتی سازمان ح م ز هست که حتی توانایی حفاظت از مناطق تحت اختیار خودش رو نداره!! و جالب اینجاست باز هم قانونگذار و مجری قانون برخلاف قانون عمل میکنند و با نوکیسگان هم کاسه میشن….
    یعنی دقیقا از بی کفایتی سازمان هست که محل تخم گذاری لاک پشتهای دریایی تخریب میشه….
    خیلی وقته از این اوضاع قمر در عقرب نا امید شدم واقعا متاسفم ….

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      آقای شهرابی،

      گرچه در خبر اشاره نشده که اجرای پروژه توسط سازمان منطقه آزاد کیش ادامه دارد یا خیر؟ ولی بنظر میرسد « س. ح. م. ز.» آنچه را توانسته جهت توقف تخریبها انجام داده است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  13. یک هرمزگانی می‌گوید:

    باسلام با عرض ادب خدمت بعضی دوستان که میگن خانم ابتکار چرا اجازه دادند که اینکار صورت بگیرید این کارها درزمان دولت قبل که مدیران محیط زیست بله قربان گو فقط بودند انجام شده و به تایید مجلس رسیده واگر خانم ابتکار حرفی بزند میگن محیط زیست مانع پیشرفت پروژه های تفریحی هستش و مافیایی قدرت زورشان بیشتر از سازمان هستش پس مسبب اصلی خیلی از بدبختهای زیست محیطی هشت سال دولت قبل بود که مدیران سازمان چیزی از محیط زیست نمیدانستند و برای خودشان فتواهم صادر میکردنداز قبیل دریاچه ارومیه ، گاوخونی، پریشان و…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  14. نیروانا می‌گوید:

    حالا شما اگر از بعضی از نمایندگان مجلس بپرسید ابسنگ مرجانی چیست محیط زیست دریایی چیست جنس زمین شناسی جزایر خلیج فارس چیه اساسا اگر جواب این سئوالها را بدونند خیلی هنر کردند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  15. شاهین می‌گوید:

    روزی که مقاله زیر چاپ شده هنوز عملیات اجرایی شروع نشده بود و امروز دیگر کار از کار گذشته است. بر سر جنازه مرجانها اشک می ریزیم

    تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ – ۱۲:۰۰ – ۲۳ February 2015
    شاهین بهجت: چندی پیش در بین صد مکان دیدنی ایران که باید دید هندورابی نیز می درخشید اما با فاصله ای اندک باید گفت هندورابی طبیعتی که دریگر نخواهدید دید. هندورابی مثل اکثر جزایر خلیج فارس یک جزیره مرجانی محسوب می شود. اکوسیستم های مرجانی پرتولیدترین مناطق بعد از جنگلهای بارانی در کره زمین هستند و بالاترین تنوع زیستی را در این مناطق دارا هستیم. و خدمات اکولوژیک متعددی که زیست گاه های مرجانی دارند شاید توضیح آن از حوصله خارج باشد.اما این مناطق از اهمیت و حساسیت زیست محیطی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل آسیب پذیری و شکنندگی بالایی دارند و باز هم به همین خاطر نیازمند مدیریت جامع تری هستند. اگر بخواهیم در این مقاله موقعیت منطقه هندورابی را مدنظر قرار دهیم. این جزیره مثل چندین جزیره دیگر خلیج فاس زیست گاه مرجانی دارد، البته میزان حضور و پوشش و تراکم زیست گاه های مرجانی به خصوص مرجان های زنده در جزایر مختلف متفاوت است، اما با توجه به بررسی هایی انجام شده است، جزیره هندورابی را به لحاظ گسترش زیست گاه های مرجانی به لحاظ تنوع گونه ای می‌توان از جزایر خوب ارزیابی کرد. بهترین مناطق مرجانی را در جزایری مثل فارور و خارک داریم. البته بعضی جاها مثل لارک و هنگام را هم نباید از یاد برد و البته بعد از آن به جزایری مثل هندورابی می رسیم. البته نباید فراموش کنیم که زمانی جزیره کیش بهترین جزیره مرجانی کشور بود ولی الان به دلیل تخریب زیادی که انجام شده، جزیره کیش جزو جزایر ضعیف است و بیشتر زیست گاه های مرجانی آن از بین رفته است. لایروی بندرگاهای متعدد در حال ساخت ساخت اسکله ها و مارینا ها پروژهای پدیده و بندرگاه اختصاص سپاه در مجاورت هم به شدت جزیره کیش را به جزیره دارای توسعه نا همگون و ناپایدار تبدیل نموده است، این اتفاق در جزیره هندورابی نیز با سرعتی زیاد در حال انجام است جزیره هندورابی از لحاظ حضور زیست گاه های مرجانی خوب است و بخش شرقی آن از پوشش مرجانی مناسبی برخوردار و بخش شمالی و شمال غربی تنوع خوبی در خود دارد. از طرف دیگر ما حضور لاک پشت های دریایی را هم در هندورابی داریم، چرا که این جزیره زیست گاه انسانی نبود و تعداد کمی در آن زندگی می کنند و بقیه عمدتا مهاجرت کرده اند و آن تعدادی هم که در این جزیره باقی مانده اند به صورت متناوب آن جا هستند و همین غیرمسکونی بودن آن را بکر کرده و تخریب انسانی آن را به حداقل رسانده بود. ولی در چندسال اخیر بحث توسعه در این جزیره مطرح شده و یک سری ساخت و ساز در آن جا شروع شده. در کیش از ١۵ سال پیش ساخت و ساز بدون مطالعه در بخش های شرقی خود آغاز شد در چند سال اخیر بارگزاری در شرق جزیره بسیار بیش از ظرفیت انجام شده و دسترسی عموم به ساحل ماسه ای کیش بسیار کاهش یافته ساخت سازهای سنگین و بتن ریز در ساحل دسترسی به ساحل و دریا و ماسه را کاهش داده و تنها جیب سودجویان و پیمانکاران خاص را پر نموده است. تخلیه مداوم پساب پروژه پر ماجرای میکا نیز تخریب ساحل و آلودگی فیزیکو شمیایی پلاژه آقایان را در بر داشته این اقدامات در حالی است که طبق قانون نیز این اقدامات ممنوع و سازمان عمران کیش به عنوان نماید دولت باید با ان مقابله می کرده است.

    با الحاق جزایر هندورابی و فارور به کیش پیش آمد و اعتراضاتی را هم در پی داشت. و حالا هم برنامه هایی برای توسعه گردشگری در این منطقه وجود دارد. نظر کارشناسان در خصوص توسعه در این جزایر این است که در حد اکوتوریسمی انجام شوند، یعنی طرح های توسعه گردشگری و طبیعت گردی باشد با حداقل تخریب. و برنامه هایی با توسعه پایدار و با حداقل خسارت به زیست گاه ها و این موضوع مفصلی است. اما روند سریع ساخت و ساز در هندروابی حاکی از عدم توجه به نظرات کارشناسی و اعمال سلایق است . اجرای طرح هایی با الزامات زیست محیطی و حفظ زیست بوم ها انجام نشده است مطالعات مناسبی صورت نگرفته و بارگزاری متناسب با توان اکولوژیک انجام نمی شود.

    هر چند مطالعه اولیه در زمینه موقعیت اکوسیستم هندورابی انجام شد تا وضعیت زیست محیطی جزیره و حیات وحش آن مورد بررسی قرار گیرد از انجا که هندورابی منطقه بکری است باید وضعیت زیست محیطی آن مشخص شود. بعد اگر هر طرحی آن جا اجرا شد، بر اساس مطالعه باشد و وضعیت زیست محیطی مونیتور شود تا کیفیت آن سنجیده شود. و لی به نظر اتفاقی که در کیش افتاد باردیگر در هندورابی در حال وقوع است وبه نظر پروژه های هندورابی با تخریب خشک کردن دریا و تخریب زیست گاه ها اغاز شده و این تکرار دوباره تاریخ

    نشان از مدیریت نا مناسب و سلیقه ای در این جزایر است و ناپایداری توسعه و هدر رفت میراث طبیعی و تاریخی کشور حداقل نتایح این اقدامات می باشد. هرچند دکتر فاطمی نسبت به انچه در خصوص احداث رینگ ۱۱ متری پیرامون جزیره هندورای که مشابه ان درکیش باعنوان رینگ ۷۵ متری باصرف میلیاردها تومان اجرا شده هشدار داده ولی به نظر حسایتی در این خصوص ایجاد نشد.دکتر فاطمی در این خصوص اینگونه بیان داشته که: زمانی که جزیره فارور ، بنی فارور و هندورابی به منطقه آزاد واگذار شد قرار بود محیط زیست بکر این مناطق حفظ شود. به غیر از تحت شعاع قرار گرفتن مرجان ها و لاکپشت های دریایی که عوارض آشکاری است که ساخت این رینگ با ابعاد ۱۸ کیلومتر در ۱۱ متر بر محیط زیست جزیره هندورابی خواهد داشت هزارن اثر جانبی دیگر در اثر توسعه ناپایدار درمحیط زیست این جزیره به جای خواهد می ماند. او همچنین ارزیابی زیست محیطی برای اجرای پروژه ههای عمرانی در این جزیره را الزامی دانسته اتفاقی که نیفتاده و اجرای فرودگاه و بندرگاه به مناقصه پیمانکار گذاشته شده و اخبار حاکی از انتخاب و شروع عملیات اجرای بدون انجام ارزیابی می باشد البته از آنجایی که این جزیره جزو مناطق بکر بوده و سازمان محیط زیست در مناطق تحت حفاظت خود هم ارزیابی زیست محیطی را به درستی انجام نمی دهد به نظر خیلی بعید می رسد که توان ارزیابی چنین پروژه ای را در این جزیره داشته باشد. و انچه پیداست علاقهمندان به اکوسیستم ها طبیعی و ومحققین پیش از تخریب کلی این جزایر باید حداقل مطالعاتی در این خصوص انجام دهند. شاید برای اینده گان حداقل تصویر از این طبیعت و میراث طبیعی به یادگار بگذارند.
    بازگشت به ابتدای صفحه
    Bookmark and Share
    نظر شما

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>