سازمان محیط زیست با انتقال آب از رود زاب به دریاچه ارومیه موافقت کرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مضرات انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه در برابر مزایای آن ناچیز است گفت: پس از ۴ ماه بررسی کارشناسی، موافقت این سازمان به ستاد احیا ابلاغ شد.

دکتر فرهاد دبیری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: پرونده انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه حدود چهار ماه است که در دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست توسط کارشناسان و متخصصان در حال بررسی است.

به گفته وی، پس از بررسی‌های انجام شده، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که هر طور شده بایستی آب به دریاچه ارومیه برسد و یکی از بهترین مسیرها برای این پروژه، انتقال آب از رودخانه زاب است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اما بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست در اجرای این پروژه بایستی اصلاحات و تغییراتی انجام می‌شد که خوشبختانه مجریان این طرح این اصلاحات را در نظر گرفته و بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۲ سازمان محیط زیست تاییدیه خود را برای انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه به ستاد احیای این دریاچه ابلاغ کرد.

دبیری با بیان اینکه مخالفان این پروژه نگران اثرات زیست‌محیطی انتقال آب در مبداء و مقصد هستند، اظهار داشت: به همین دلیل محیط زیست نیز چهار ماه با این پروژه مخالفت کرده بود، اما در نهایت با در نظر گرفتن تغییرات به این نتیجه رسیدیم که راهی به جز این پروژه برای احیای دریاچه ارومیه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: البته قطعا چنین پروژه‌هایی اثرات منفی بر محیط زیست خواهد داشت، اما با در نظر گرفتن نتایج مثبتی که انتقال آب زاب برای دریاچه ارومیه خواهد داشت، به این نتیجه می‌رسیم که اثرات منفی این پروژه ناچیز است و در ازای مزایای آن می‌توان آنها را نادیده گرفت.

+66
-76
  

11 دیدگاه

  1. صدف می‌گوید:

    همش دارن تو طبیعت دست کاری می کنن.کی قراره درس عبرت بگیرن؟!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  2. میثم می‌گوید:

    هر چی میکشیم در این سه دهه از همین سازمان محیط زیست و کارشناسان دلسوزش هست!!!
    دریاچه ارومیه رو گند کشزدین کافی نیست! حالا میخواین رودخانه زاب رو هم از بین ببرید؟؟؟؟!!!

    کی میخکاین سر عقل بیاین. چرا منابع تامین اب دریاچه رو که چند صد هزار سال هست وجود دارن رو احیا نمیکنید؟؟؟
    چرا نمیزارید طبیعت کار خودش رو انجام بده؟؟؟

    هر بار که در چ زیستگاه دخالاتی شده برای بهبود دقیقن ننتیجه برعکس شده!!!

    دریاچه ارومیه فقط و فقط باید با شکستن سد ها و و پر کردن چاه های غیر محاز و برداشتن اتوبان که که اون رو به دو نیم کرده باز سازس بشه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

    • اهورا می‌گوید:

      من با دیدگاه شما کاملا موافقم.
      تنها شکستن سدها بی رویه که گلوی دریاچه را خفه کرده چاره ساز است و البته آن جاده مسخره!!!!
      در جهان هم چین چیزی ندیدم میان دریاچه جاده بکشند!!!!

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  3. کاسپین می‌گوید:

    تا دیر نشده اقدام کنید چون دریاچه نفسهای آخرش رو میکشه .

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  4. حمید موسوی می‌گوید:

    فقط امیدوترم روش مطالعه درست و واقعا کارشناسانه شده باشه و از طرح هایی نباشه که میخوان ابرو رو درست کنن میزنن چشم رو کور میکنن

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  5. اهورا می‌گوید:

    چه دلیل به انجام این کار است؟؟؟!!! کم با این کارها رودخانه ها را خشک کردید؟؟!!!
    آیا این بلایی که بر سر دیگر رودخانه های مهم کشور آوردید و رودهای دایمی را به رودهای فصلی تبدیل کردید و چه فاجعه های زیست محیطی به بار آوردید آیا بس نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من نمی دانم چرا نباید برای این مسوولان درس پندی شود؟؟!!! حالا می خواهید زاب کوچک را خشک کنید؟!!!
    اگر دلتان برای دریاچه ارومیه می سوزد چرا از همان روز نخست که دریاچه پر آب بود و بارها مسوولان هشدار دادند برای سد سازی های بی رویه روی رودهایی که دریاچه را سیراب می کرد ولی باز سد ساخت شد و گوش شنوایی نبود؟؟؟!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  6. حمید می‌گوید:

    سلام سرکارخانم ابتکار
    عجب چی شد یاد دریاچه ارومیه افتادید
    شما خیلی با سیاست افکار عمومی را به طرف پرنده ها و شکارچیان بردید
    کسی دیگه نه از زاینده رود حرف میزنه
    کسی دیگه از محصولات الاینده شرکت های خودرو سازی و جلوگیری از پلاک شدن انها حرف نمیزنه
    کسی دیگه از بنزین الوده حرف نمیزنه
    کسی از ریزگردها حرف نمیزنه
    کسی از کارخانه های مستحلک که به شدت دارند اب و هوا و خاک را الوده میکنند حرف نمیزنه
    شما همه مردم را سرگرم اردک و غاز و شکار چی کردید
    افرین بر شما

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  7. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    کاملا مشخصه دستکاری درطبیعت اثر سوء زیادی برای محیط زیست دارد آب ریخته رو نمیشه جمع کرد………..

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  8. شاهین می‌گوید:

    درود به جناب دکتر دبیری که از افراد با شخصیت و کارشناسان برجسته و قدیمی سازمان محیط زیست هستند.
    درباره احیاء دریاچه ارومیه البته ما چون دور هستیم نمی تونیم نظر بدیم ولی از گذشته در کتابهای جغرافیایی دوران تحصیل می خوندیم که دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود به دریاچه میریزن و قسمت عمده تامین آب ارومیه از این دو رودخانه بود من واقعاً نمیدونم چه بر سر این دو رودخانه آمده! اگه خشک شدند و از بین رفتن که هیچی ولی اگه هنوز جریان دارند چرا برای احیای دریاچه ارومیه همین مسیر طبیعی انتخاب نمیشه چون من شنیدم که اینقدر سد بر روی این دو رودخانه احداث شده که آب به دریاچه نمیرسه اگه حق آبه دریاچه رعایت میشد و الان هم پی گیر اون باشند شاید احتیاجی به انتقال آب از جای دیگری نباشه!
    به نظرم احیای مسیر تاریخی و طبیعی انتقال آب از سیمینه رود و زرینه رود همراه با بستن بخش عمده ای از چاههای عمیق اطراف دریاچه و بر چیدن کشاورزی غیر اصولی و مخرب اطراف آن ، بر چیدن پل میان گذر دریاچه می تونه به احیاء دریاچه کمک بزرگی بکنه البته انتقال آب از منابع دیگری مانند همین رودخانه زاب که در آذربایجان غربی و کردستان جریان داره می تونه در روند احیاء دریاچپه بسیار موثر باشه ولی در نهایت باید مسیر طبیعی و چندین میلیون ساله ای که وجود داشته رو به نحوی دوباره احیا کرد.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  9. kooshan می‌گوید:

    در باره راهکارهای داده شده در باره امکان، چگونگی و زمان لازم برای احیای دریاچه ارومیه و تاریخچه و شناسنامه طرحها و راهکارهای ارائه شده می توان جستجو در خود دیده بان نیز بسیاری مطالب مفید را یکجا مرور و مطالعه کرد و قطعأ اطلاعات و نظرات کارشناسی و مفید زیاد دیگری نیز از منابع مختلف دیگر قابل دستیابی است، با توجه به اینکه قواعد و چهارچوب منطقی و مدنی و مستدل لازم برای گفتگوها و ارائه نظرات فعلأ در حد مطلوب و گسترده_ بویژه در دنیای مجازی_نهادینه نشده است بنابراین علاقمندان حفاظت از محیط زیست در حال حاضر بهتر است بموازات پیگیری رویدادهای زیست محیطی کشور و اقدامات انجام شده توسط دولت و «س. ح. م. ز.» لازم است ضمن حمایت از رویکرد سازنده دولت، با مراجعه به نظرات و آرای کارشناسان و صاحب نظران دلسوز و با آرای متفاوت، در ارتقای سطح دانش و آگاهی خود بکوشند و توان و نیروی خود را صرف جوابگویی به گفته هایی نکنند که متکی بر منطق و استدلال نبوده و گوینده و هدف نیز نامعلوم و نامشخص است. طبعأ مخالفان رویکرد صحیح دولت فعلی ، با هر انگیزه و هدف و سلیقه ای که دارند، می توانند خواسته های خود را در چهارچوب منطق و قانون و مدنیت پیگیری کنند و طبعأ از علاقمندان حفظ طبیعت کشور نباید انتظار داشت که رویکرد و اقدامات مثبت و سازنده دولت را در این زمینه نادیده بگیرند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>