یکپارچگی قضایی و سیاسی برای رفع مسئله روستای زیارت لازم است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نماینده مردم گرگان در مجلس با تاکید بر اینکه باید تدبیری ویژه برای برخورد با زمین‌خواری‌های روستای زیارت اندیشیده شود، گفت: باید علل تصرف زمین‌های شناسنامه دار منابع طبیعی روستای زیارت مشخص شود.

عیسی امامی در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص گسترش زمین‌خواری در روستای زیارت، گفت: آغاز زمین خواری در روستای زیارت مربوط به دو دهه قبل است که به دلیل نبود مدیریت تاکنون به شرایط عادی بازنگشته است. سوء مدیریت، ساماندهی روستای زیارت را به لحاظ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هزینه‌زا کرده است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مردم روستای زیارت در دوره ای، پس از افزایش ارزش افزوده زمین‌هایشان و برای تامین نیازهای زندگی کشاورزی را رها کردند، گفت: برخی از اهالی روستای زیارت فرصت‌هایی را به نوبه خود ایجاد کردند تا زندگی در زیارت رونق بگیرد، اما در حقیقت نبود مدیریت سبب افزایش ساخت وسازهای غیرمجاز در زیارت شد که امروزه نمی توان آن را به حالت عادی بازگرداند.

یکپارچگی قضایی و سیاسی برای رفع مسئله روستای زیارت لازم

وی افزایش قیمت زمین در روستای زیارت را نتیجه زمین‌خواری دانست و گفت: قلع وقمع ساخت وسازها هیچ تاثیری در تغییر کاربری و رونق مجدد زمین های کشاورزی نخواهد داشت لیکن بهتر است راه حل دیگری یافت، در واقع انحراف بیست ساله را نمی توان بیست روزه و بدون مهیا ساختن تمهیدات اصلاح کرد.

امامی با تاکید بر اینکه خرد جمعی و یکپارچگی قضایی و سیاسی برای رفع مسئله روستای زیارت لازم است، گفت: هرچند در دو دهه اخیر مردم آمادگی جلوگیری از زمین‌خواری در زیارت را داشتند اما دستگاه‌های متولی متوجه زمین خواری نبودند. در حقیقت اگر متولی خاصی یا مقامات اجرایی کشور در دو دهه اخیر بر زمین‌خواری نظارت می‌کردند شرایط به شکل امروزی تبدیل نمی‌شد، این در حالی است که متولی کوتاهی‌ها را شهرداری دانستند اما به نظر می‌رسد شهرداری به تنهایی دخیل نبوده است.

علل تصرف زمین‌های شناسنامه دار منابع طبیعی روستای زیارت مشخص شود

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس نهم، با یادآوری اینکه چندی پیش تخریب‌هایی در روستای زیارت صورت گرفت اما به دلایل اعتراض‌های عمومی و فشار اجتماعی عملیات به یکباره متوقف شد، گفت: روستای زیارت نیازمند تدبیری ویژه است. در زیارت زمین‌های منابع طبیعی شناسنامه دار هستند از این رو باید علل تصرف این زمین‌ها مشخص شود، تصرفاتی که طی سالیان طولانی با آن هیچ برخوردی هم نشده است.

متولیان جلوگیری از زمین‌خواری در دوره‌ای سر خود را زیر برف کردند

وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی به مسئله زمین‌خواری زیارت ورود پیدا کرده است، گفت: پرونده‌های زمین‌خواری در زیارت به واسطه حساسیت موضوع تشکیل شده اما به سبب اطاله رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات بیشتر شده است.

امامی تاکید کرد: متولیان جلوگیری از زمین‌خواری در دوره‌ای سر خود را زیر برف کرده و در آن شرایط هر کسی تا توانست در زیارت زمین‌هایی را به ناحق تصرف کرد، لذا در این شرایط با تندخویی نمی‌توان موضوع را سامان داد. متاسفانه برخی از ساخت و سازها ۴ تا ۵ مرحله به فروش رسیده حال برخورد با خریداران پنجم سخت است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصرح کرد: علاوه بر مردم، با مسئولانی که در زمان انجام تخلف چشم هایشان را بستند هم باید برخورد شود، در دوره ای زمین خواری صورت گرفته اما پس از آن مردمی درگیر ماجرا شده اند که ارتباطی با زمین خواری نداشتند، لذا از آنجایی که زیارت به تنهایی با زمین خواری مواجه نیست باید منشاهای این پدیده بررسی شود.

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، روستای زیارت یک روستای زیبا واقع در مناطق جنگلی نزدیک به شهر گرگان بود که متاسفانه به دلیل مناظر زیبا و آب و هوای بسیار خوب طی هشت سال در دولت قبل مورد هجوم زمین خواران و افراد سودجو قرار گرفت. این روستای زیبا هم اکنون با ساخت آپارتمان های بلند به یک شهر ناموزون، شلوغ و بسیار بد منظره تبدیل شده است.

چندی قبل معاون عمرانی بنیاد مسکن از ۵۹ هزار تخلف ساختمانی در اراضی روستای زیارت سخن به میان می‌آورد و در این باره گفت: وضعیت زمین‌خواری در روستای زیارت استان گلستان دردناک‌تر از گردنه حیران است و این موارد طی ۸ سال گذشته ایجاد شده است.

+14
-1
  

4 دیدگاه

  1. وحید.ب می‌گوید:

    فقط کافی است جلوی زمین خواران قانونی گرفته شود وگرنه زمین خوار غیرقانونی که آخر و عاقبتش معلوم است
    در همه جای دنیا رسم این است که کمیته حقیقت یاب تشکیل میشود تا با یافتن اصل ماجرا مانع از تکرار آن شوند منتها اینجا چون این ویلاها یکباره سر از کوه و جنگل در آورده اند و در پاره ای موارد چون ساکنین کرات آسمانی دیگر نیز در این امر دخیل هستند یافتن مقصرین کمی به مشکل بنظر میرسد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  2. امیر امینی می‌گوید:

    نماینده محترم اینهمه مطالب مختلف فرمودند و راهکاری ارائه نکردند.چنانچه زمین های شناسنامه دار منابع طبیعی به دست اشخاصی فروخته شده است بایست از راه قانونی نسبت به خلع ید متعدیان اقدام شود. می بایست ابنیه متخلفین قلع و قمع گردد. مگر جز اعمال قانون راه دیگری هم وجود دارد؟!!!
    این چه فرمایشی است که ایشان می کنند که برخورد با خریداران دست ۴ و ۵ سخت است؟!!!
    چنانچه این زمین ها مالک شخصی داشت حتما با خریداران دست دهم هم برخورد صورت می گرفت و متصرفان را از ملک مردم بیرون می کردند.
    چرا ما از اعمال قانون می ترسیم؟جناب آقای وکیل مجلس از تعدادی رای این حوزه که از دست می رود نهراسید. حقایقرا بر ملا کنید و برای اعمال قانون و رفع تصرف از اراضی ملی کاری کنید.
    شما مقنن هستید. اگرنماینده مردم در قوه قانون گذار از اعمال قانون حمایت نکند پس وای به حال این کشور.
    اشخاصی که خریداران این املاک هستند می توانند از کسانی که این املاک را به آنان فروخته اند شکایت کنند و مورد تعقیب قرار دهند هر چندکه خود در خرید املاک بدون سند مقصرند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. صدای باد می‌گوید:

    بد بحال فرزندان ایران زمین که بزودی وطن زیبایشان به بیابان تبدیل خواهد شد افسوس !!!! دست مدیران دردنکنه.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  4. DORNA می‌گوید:

    ایشون فرمودند:

    (قلع وقمع ساخت وسازها هیچ تاثیری در تغییر کاربری و رونق مجدد زمین های کشاورزی نخواهد داشت)

    برخلاف نظر ایشون، قطعا قلع و قمع در ساخت و سازها تنها راه نجات زمین های اون منطقه است، باید کاسبی بساز و بفروش ها کساد شود تا زمین زنده بماند…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>