مرگ فک های خزری در سواحل آذربایجان / احتمال شیوع مجدد بیماری دیستمپر

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان روز گذشته (جمعه ۹۴/۸/۱) از وقوع مرگ فک های خزری در شمال آب های ساحلی این کشور خبر داد.

به گزارش سایت رسمی وزارت محیط زیست و ذخایر طبیعی جمهوری آذربایجان، دلایل مرگ فک ها در نقاط مختلف ساحل دریای خزر در این کشور به وسیله کارشناسان این وزارتخانه در دست بررسی است.

نمونه برداری های صورت گرفته از لاشه فک ها به آزمایشگاه های مربوطه ارایه شده و نتایج این تحقیقات در ۲ هفته آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، بر اساس اطلاعات دریافتی تاکنون حدود ۱۰ لاشه فک خزری در سواحل دریای خزر در کشور آذربایجان مشاهده شده است.

دکتر امیر شیرازی دامپزشک و نماینده مرکز درمانی تحقیقات سگ دریایی در ایران در این باره گفت: هنوز نتایج آزمایشات صورت گرفته توسط کارشناسان محیط زیست کشور آذربایجان مشخص نشده . دلایل مرگ فک ها در سواحل این کشور مشخص نیست اما احتمال شیوع مجدد بیماری دیستمپر (Distemper) در فک های خزر وجود دارد.

بیماری ویروسی دیستمپر (Distemper) در سال ۲۰۰۱ میلادی ئدر یک فاجعه محیط زیستی منجر به مرگ دسته جمعی بیش از ده هزار فک خزری در سواحل ترکمنستان، ایران، قزاقستان و آذربایجان گردید.

0
-261
  

5 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    حالا تفاوت اهمیت محیط زیست در کشورما و همسایگان روشن میشود

    تا چند روز دیگر اگر اخبار اونطرف کامل به ما برسد خواهبم دید دلسوز بودن چه معنایی دارد و برای دلسوزی چه ابزاری لازم است

    انشالله خبرها به دیده بان برسد و ماهم درجریان قرار بگیریم

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 2

  2. کاسپین می‌گوید:

    واقعا حیف فکهای دریای خزر
    چون کوچکترین و زیباترین فک در دنیا هستند
    احتمالا نسلشان منقرض خواهد شد
    بیماری ، شکار غیرمجاز ، صید طعمه های فک ، آلودگی آب خزر ، کشته شدن بوسیله ماهیگیرها و………………..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  3. دوست می‌گوید:

    جالبه, مخالف شکار ها فقط مخالف شکارند. اصلا دلسوز محیط زیست نیستند انگار
    نه نظری , نه اظهار تأسفی, نه مرده باد و زنده بادی..

    اینها دیگه کیند؟!
    برای چی با این غوغا سالاران دهان به دهان شویم و بحث بکنیم؟!

    منتظرم بعد از این تلنگر من عده ای بیایند و مبا نظرات خود اعلام حضور کنند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. kooshan می‌گوید:

    بعد از خبر قبلی که به مداوای دو فک گرفتار شده در تور صیادان و رهاسازی آنها پرداخته بود اینک شاهد این خبر بد در جمعیت این جانداران هستیم که بیشتر زندگی را در دریای خزر می گذرانند البته در همان خبر قبلی دیده بان هم آمده بود که هر ساله تعداد بسیار زیادی از آنها در سواحل روسیه کشتار می شوند ، بطور معمول در باره این حیوانات آبزی، خبر و اطلاعات کمی منتشر می شود و نسبت به وحوشی که در خشکی زندگی می کنند کمتر در کشور ما شناخته شده اند بهرحال امید است که تلفات بحد کنونی محدود باشد و باید تا رسیدن اخبار و اطلاعات جدید منتظر ماند و ضمنأ بد نیست علاقمندان اطلاعات بیشتری از این موجود دریایی و نحوه زندگی و مخاطرات و بیماریهای مربوط کسب کنند که کاری سودمند است.
    اما در باره نظرات داده شده مرتبط با این خبر که کم نیز هستند نخست بیک نکته مهم می توان اشاره کرد و همان شناخت بسیار کم عمومی نسبت به حیات وحش موجود در داخل کشور است که بطور کلی به نبود باغ وحشها ی مناسب، سیرکها و سایر مکانهای نگهداری وحوش که کارکرد تفریحی و اقتصادی نیز دارند اشاره کرد ودر خصوص فکها و سایر آبزیان نیز می توان نبود اکواریوم یا سایر مکانهای نگهداری اینگونه جانداران را برشمرد این نقیصه از گذشته بوده و در چند دهه اخیر برغم بیش از دو برابر شدن جمعیت کشور بر آن هم افزوده شده است بنابراین مقداری از کم توجهی ها قابل انتظار است اما از طرف دیگر امکان اینکه در باره همه اخبار دیده بان بتوان مطلب درخوری نوشت وجود ندارد مگر به کیفیتی که بیان شده یعنی به اظهار تأسف یا خوشحالی اکتفا شود که بهرجهت حائز اهمیت زیادی نیست، مرده و زنده باد گفتن که جای خود دارد و بنظر نمیرسد جز دامن زدن به مناقشات شخصی بی نتیجه فایده ای داشته باشد ، بنابراین عامل اصلی را باید پائین بودن آگاهی عمومی نسبت به مفاهیمی چون محیط زیست و حیات وحش دانست شاید جز نهادهای ذیربط مثل  «س. ح. م. ز» ،  تعداد اندکی در کشور از حیات وحش موجود شناخت کافی داشته باشند و حتی جمعیت کثیری از اقشار مختلف مردم شاید تابحال نام فک خزری را نشنیده باشند، معمولأ درک جدی به حفاظت از محیط زیست و حیات وحش پس از حل مشکلات اساسی عمومأ مورد مطالبه نظیر سطح رفاه و درآمد عمومی، تورم، بیکاری و… مورد توجه قرار می گیرد و ما نیز در این زمینه مستثنی نیستیم در حقیقت میزان توجه به این مقولات و اقدامات اساسی در این زمینه و نیز توجه و تمایل عمومی به آنها در درجه اول به سطح پیشرفت و توسعه پایدار و دستیابی به درجاتی مطلوب از آن مرتبط است تا بتدریج بتوان آنچه را که در رابطه با حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ضروری است در فرهنگ عمومی کشور رسوخ داده و در گسترش و ترویج آن کوشید که در این موارد نهادها و دستگاههای رسمی و مسئول دولتی و غیردولتی و نیز علاقمندان و سازمانهای مردم نهاد بفراخور تکالیفی برعهده دارند، در این راستا اگر حتی تعداد علاقمندان فعلی طبیعت کشور تعداد قابل توجهی نباشند اما در صورت فعالیت آگاهانه و مسئولانه و اصولی می توان به نتایج حاصل خوشبین بود ولی اگر تعداد زیادی بقول معروف شعار دهنده داشته باشیم که هر یک در پی بکرسی نشاندن سلیقه شخصی خود و تحمیل آن بدیگران باشد_ و نه اعلام و تبلیغ منطقی و مستدل دیدگاه معقول و صحیح  و دعوت دیگران به انتخاب درست و داوطلبانه در طی گفتگوهای دوستانه و مدنی _ تبعأ نمی توان انتظار دستیابی به نتایج مثبت و سازنده را داشت، طبیعتأ علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش ایران گزینه منطقی و درست را مد نظر قرار خواهند داد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  5. ایرانى امارات می‌گوید:

    خدا کنه که بیمارى از نوع فاجعه ٢٠٠١ نباشه و هر چه زودتر ریشه کن شه و خبرش رو در همین سایت بخونیم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>