فعالیتهای داوطلبانه جوانان مازندران در فصل گاوبانگی موضوع امشب هوای تازه

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مجموعه تلویزیونی «هوای تازه» برنامه ای است با مضمون حفظ محیط زیست که از شبکه افق سیما پخش می شود.

این برنامه به کارگردانی بهرام سنجابی و با کارشناسی و اجرای محمدعلی اله قلی و افشین زارعی پنجشنبه ها ساعت ۲۰ (تکرار جمعه ها ساعت ۱ بامداد، ۵ بامداد، ۸٫۳۰ صبح و  ۱۱٫۳۰) به روی آنتن می رود.

زمان عاشقى مرال ها از اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است و در این مدت این حیوانات باشکوه و نادر رفتار خاصى از خود بروز میدهند. هر گوزن نر براى خود قلمروى مشخص میکند و تلاش میکند با صدا زدن گوزن هاى ماده آنها را وارد قلمرو خود کند.

این رفتار اصطلاحا گاوبانگ نامیده شده است. اما تعقیب و گریز بین مرال ها و گاوبانگ طنین انداز در جنگل و کوهستان آنها این فرصت را برای شکارچیان فراهم می آورد که به راحتی به مرال ها نزدیک شده و آنها را از پاى درآورند.

در جنگل زیباى چهاردانگه مازندران گروهی از جوانان کوهنورد و طبیعت دوست مازندرانى به نام گروه چکاد، در این زمان حساس به شکل خودانگیخته از مرال ها و زیستگاهشان در مقابل خطر شکارچیان متخلف حفاظت می کنند.

برنامه این هفته برنامه هواى تازه به این موضوع می پردازد.

فعالیت گروه چکاد این نوید را می دهد که فهم مسائل محیط زیستی و دفاع از حیات وحش در نسل جدید نیز جایگاه خاص خود را بدست آورده است. دیدن این قسمت از برنامه هواى تازه را به همه علاقمندان طبیعت ایران به ویژه دوستداران حیات وحش توصیه میکنیم.

این برنامه به کارگردانی بهرام سنجابی و با کارشناسی و اجرای محمدعلی اله قلی و افشین زارعی پنجشنبه ها ساعت ۲۰ (تکرار جمعه ها ساعت ۱ بامداد، ۵ بامداد، ۸٫۳۰ صبح و  ۱۱٫۳۰) به روی آنتن می رود.

+120
0
  

3 دیدگاه

  1. ali می‌گوید:

    آفرین امیدوارم در جاهای دیگر کشور هم …………..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  2. امین منصوری می‌گوید:

    با تشکر از سایر دست اندرکاران این برنامه و تشکر ویژه از گروه چکاد. محیط زیست ایران بیش از هر چیز نیازمند به چکاد هاست. اگر چنین گروه هایی در تمامی شهرهای ایران شکل بگیرد، شاهد رشد و شکوفایی محیط زیست و نابودی شکار غیرمجاز خواهیم بود. با آرزوی موفقیت برای این عزیزان

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. شاهین می‌گوید:

    آفرین به بچه های گروه چکاد خیلی فعال و علاقه مند هستند دولت ، مجلس و به خصوص سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اگه می خوان جهت حفظ میراث طبیعی کشور کاری انجام بدهند بایستی از فعالیت گروههای زیست محیطی و سمنها حمایت جدی و همه جانبه انجام دهند

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>