با تایید دادگاه تجدیدنظر خراسان شمالی جواز حمل سلاح شکارچی متخلف ابطال و اسلحه مربوطه مصادره شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز بیست و چهارم شهریورماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی حین گشت و کنترل در پناهگاه حیات وحش میاندشت متوجه صدای شلیک گلوله شدند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان جاجرم در این باره گفت: محیط بانان به جست و جوی منطقه پرداخته و یک شکارچی متخلف را در این رابطه بازداشت نمودند.

حسین هراتی اظهار داشت: از این متخلف لاشه سه عدد باقرقره به همراه یک اسلحه شکاری و یک دوربین چشمی کشف و ضبط و متهم جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگستری شهرستان جاجرم، دادگاه با توجه به گزارش مامورین محیط زیست و سایر محتویات پرونده بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۱ قانون شکار و صید متهم را به پرداخت ۳ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم نمود.

همچنین دادگاه با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۴ قانون شکار و صید رای خود را مبنی بر مصادره اسلحه شکاری و دوربین چشمی کشف شده از متهم صادر نمود.

با توجه به عدم حضور متهم در جلسه دادگاه، رای شعبه ۱۰۱ دادگاه جزایی جاجرم در تاریخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۷ بصورت غیابی صادر و به مجرم ابلاغ گردید.

با توجه به صدور رای بصورت غیابی، و عدم فرصت برای ارائه دفاعیات، متهم نسبت به رای دادگاه تقاضای واخواهی نموده و پرونده مجددا و این بار بصورت حضوری بررسی گردید.

دادگاه جزایی شهرستان جاجرم مجددا در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۲۱ تشکیل شده پس از شنیدن اظهارات متهم و بررسی مجدد پرونده، دفاعیات متهم را دلیلی بر نقض رای غیابی نداست و رای اولیه را عینا تایید نمود.

با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی در بجنورد ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده در تاریخ ۱۳۹۴/۶/۳۰، قضات شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی دلایل متهم برای اعتراض به رای صادره را غیرموجه و دفاعیات وی را بلاوجه دانستند. همچنین ایراد و اشکالی در رای صادره از دادگاه جزایی جاجرم مشاهده نگردید.

بنابراین قضات دادگاه تجدید نظر ضمن رد تجدیدنظر خواهی متهم رای دادگاه بدوی را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

رویکرد جدید و برخورد قاطعانه دستگاه قضایی با تخلفات محیط زیستی به خصوص ابطال جواز و مصادره سلاح های بکار رفته در جریان شکار غیرمجاز جانوران وحشی اقدامی قابل تقدیر است که می تواند تا حد زیادی در پیشگیری و کاهش وقوع این دسته از جرائم موثر باشد.

+1513
-1455
  

13 دیدگاه

  1. متین می‌گوید:

    از محیطبانان میاندشت و قضات عادل دادگاه جاجرم و دادگاه تجدیدنظر خراسان شمالی واقعا ممنونم

    برای شکارچی سخت ترین مجازات مصادره اسلحه محسوب میشه، حتی سخت تر از زندان و جریمه نقدی، اینها عاشق تفنگهاشون هستند

    قابل توجه دوستان شکارچی (بخصوص آقا میثم) که دفعات قبل می گفتن حکم مصادره اسلحه در دادگاه تجدیدنظر رد میشه

    داغ Thumb up 29 Thumb down 29

    • علی می‌گوید:

      همانطور که گفتین مصادره اسلحه خیلی سنگین هست و برای بار اول فکر کنم همون جریمه نقدی و اینها کافی باشه چون هدف حفظ حیات وحش هست اذیت کردن شکارچی که نیست

      اگر برای بار دوم اقدام به شکار غیر مجاز کرد بعد اسلحه اش مصادر کنن.چون اون طوری استفاده از اسلحه های قاچاق رواج پیدا می کنه

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  2. رضا مجذوبی می‌گوید:

    بنظر این حکم برای این جرم خیلی سنگین هستش و ممکنه اثر معکوس داشته باشه برای فرد و حتی در سطح افراد مشابه…تعادل از هرچیزی بهتر هستش همیشه

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 11

  3. ایمان می‌گوید:

    .سپاس فراوان از دستگاه قضایی به سبب اتخاذ این حکم شایسته و سازنده

    داغ Thumb up 24 Thumb down 29

  4. طبیعت گرد می‌گوید:

    تشکر و خستنه باشید خدمت قضات محترم…احسنت

    داغ Thumb up 20 Thumb down 28

  5. علیرضا می‌گوید:

    این حکم خیلی سنگین است بی عدالتی است این بنده خدا آدم ساده ای بوده قاضی محترم هم شمشیر را از رو بسته بوده با این احکامی که صادر میکنند دفعه بعد شکار چی به این راحتی ها تسلیم نمی شه و ممکنه…….اتفاق های ناگوار بیفتد در شمال و جنوب قتل عام و نسل کشی می شود کسی کار نداره

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

  6. kooshan می‌گوید:

    چرا برخی حامیان شکار در مقابل احکام صادره برای بعضی متخلفین حتی اگر بفرض حکم متخلفی ظاهرأ سنگین بنظر برسد ، همواره لحن تهدید آمیزی در کلامشان هست که «……. دفعه بعد شکار چی به این راحتی ها تسلیم نمی شه و ممکنه…….اتفاق های ناگوار بیفتد……. » یا…. آیا این بسبب عادت به کاربرد زور در اثر همنشینی مداوم با سلاح و عادی شدن کشتار جانداران برایشان نبوده و نشانگر تمایل آنها به اولویت استفاده از زور و خشونت در موقعیتهای پیش آمده نیست؟ و آیا انتقاد و اعتراض منطقی و مدنی به آنچه درست نمی دانند کافی نبوده و ضروری است با چاشنی عکس العمل و تلافی جویی هم همراه باشد؟
    باید توجه داشت که نهادینه شدن ناخودآگاه زورگویی و استفاده از تهدید خشونت و دست به سلاح بردن به هر بهانه، آسیب هایی است که آنها را تهدید می کند.

    داغ Thumb up 17 Thumb down 21

  7. kooshan می‌گوید:

    و در توضیح بیشتر بد نیست یادآور شد یکی از علل بخشی از آنچه که در فریدونکنار مشاهده می شود و از قضا موجب اعتراض خود این حامیان شکار نیز هست، در زمره جلوه های این خشونت و زورگویی نهادینه شده و بی منطق است.

    داغ Thumb up 8 Thumb down 15

  8. شاهین می‌گوید:

    عالیه به این میگن ی حکم خوب و قاطع
    بسیار سپاسگزار از قاضی محترم این پرونده

    داغ Thumb up 4 Thumb down 13

  9. Hunter می‌گوید:

    سلام
    به نظر من چون توی پناهگاه بوده جریمش باید ی کمی سنگینتر باشه ولی مصادره اسلحه عادلانه نیست
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  10. محسن می‌گوید:

    با سلام
    باید از خدا خواست که زود تر این اسلحه ها جمع بشه آخه جان گرفتن چه لذتیست کاش یک لحظه تفکر کنیم …

    داغ Thumb up 1 Thumb down 9

  11. علیرضا می‌گوید:

    kooshan عزیز به خاطر شکار ۳ عدد باقرقره حکم سنگین نیست من منکر جرم نمیشم و با آن موافق نیستم شکار باید در فصل مناسب و به تعداد مناسب باشد و با هر گونه کشتار به شدت مخالفم وقتی یک شکارچی که همه عشقش اسلحه اش است بخواهند به خاطر یک اشتباه از دست بدهد نا خودآگاه دست به واکنش بزند

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  12. محسن می‌گوید:

    با سلام به نظر من مصادره هر گونه آلات شکل گیری جرم از بهترین کار های ممکن میباشد من نیز به نوبه خود از قاضی محترم تشکر میکم.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 10

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>