عامل شکار سه گراز پس از واریز ۲۴ میلیون ریال جریمه نقدی به دادگاه معرفی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر انجام شکار غیرمجاز در منطقه اجت ورسک، نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سوادکوه مازندران به به تحقیق در این رابطه مشغول شدند.

رئیس اداره محیط زیست سوادکوه در این باره گفت: محیط بانان پس از مدتی بررسی یک شکارچی متخلف را در این رابطه شناسایی نموده و موضوع را با داستان هماهنگ نمودند.

ابراهیم فلاحی اظهار داشت: مامورین پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی ورود به منزل به همراه مامورین نیروی انتظامی وارد خانه مظنون شدند.

در بازرسی از این خانه لاشه تازه شکار شده سه خوک وحشی (گراز)، یک اسلحه شکاری تک لول، تعدادی فشنگ ساچمه زنی و چهارپاره و یک پروژکتور کشف و ضبط و یک متهم در این رابطه بازداشت شد.

شکارچی متخلف جهت رسیدگی به جرم و سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم روز ۹۴/۸/۱۹ مبلغ ۲۴ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز سه خوک وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

+31
-91
  

16 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    ۸۰۰ هزار تومن جریمه برای گراز واقعاً کمه

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 47

    • گرگعلی می‌گوید:

      دوست عزیز سلام و خسته نباشید
      اول بگم که من کلا با شکار و شکارچی کاملا مخالفم
      ولی به نظر شما و سایر طبیعت دوستان آیا جریمه های میلیونی یا حتی میلیاردی ضمانت اجرایی دارد؟
      طرف نداره که پرداخت کنه آخرش چی میشه
      هیچی بعد چند سال عفو میخوره و از زندان آزاد میشه
      یا اینکه قسط بندیش میکنن میاد بیرون هزار تا غلط میکنه تا قسط یک میلیاردی رو صاف کنه.
      من حرفم اینه سنگ بزرگ علامت نزدنه

      داغ Thumb up 21 Thumb down 37

  2. تاها می‌گوید:

    گرازها شخم زنهای طبیعت هستند و جلوگیری از فرسایش خاک در جنگلها می شوند

    این جانور نقش مهمی در تغذیه حیوانات گوشتخوار به ویژه پلنگ دارد و عده ای از طایفه هندی و ارمنی در شمال کشور اقدام به شکار این حیوان می کنند و نسل این حیوان در جنگلهای گلستان و مازندران رو به کاهش هست

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 50

    • زرد کوه بختیاری می‌گوید:

      جناب طاها
      فقط در جنگل های شمال نیست که نسل این جاندار رو به انقراضه.
      در نواحی مرکزی و استان هایی چون شهر کرد(منطقه حفاظت شده شیدا)
      اصفهان(دالانکوه) و مناطقی از اصفهان در حاشیه با شهرکرد که ای کاش منطقه حفاظت شده محسوب می شدند در حال انقراض است. دلیل تقاضای ما برای منطقه حفاظت شده فقط پرندگان و حیوانات اون منطقه نیست.گیاهانی چون کرفس،موسیر،شوید کوهی و…. که در حال انقراض هستند هم می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 37

  3. علی می‌گوید:

    واقا متاسفم!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 28

  4. رشید می‌گوید:

    حتما باید در برخی جریمه ها تجدید نظر شود این جریمه های ناچیر باز دارنده نیست

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 30

  5. حق گو می‌گوید:

    افسوس که رحم کردن از دلهای برخی مردم رفته و برای گذران زندگی به حیات وحش دست درازی میکنند

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 28

  6. ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

    آخه ۸۰۰هزار تومن پوله؟
    وقتی جریمه ها اینقدر کمه وخنده داره،شکارچی میگه میرم شکار اگه محیط بان منو ببینه جریمه میدم ، اگه نبینه ، که ۹۹درصد (تو این وسعت بزرگ)نمیبیننش، کلی سود گیرم میاد!!!!!!
    اگه جزیمه ۲۰میلیون باشه وحبس رو هم با پول نشه بخری(حتمأچند ماهی باید آب خنگ بخوری)،،،ببینید دیگه کسی پیدا میشه و به ریسک وزندانش میرزه، کسی به طبیعت دست درازی کنه؟!؟!؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 29

  7. Hunter می‌گوید:

    سلام
    آقا بعضی از جاها گراز واقعا ی آفت بزرگه
    چند روز پیش من باغ یکی از دوستان بودم گراز هاتمام باغشون رو کنده بود ن کلی نهال رو داغون کرده بون
    بعد این آقا با اینکه خودشم اسلحه داره باید بره از محیط زیست درخواست میرشکار بکنه ک ی نفر دیگه بیاد آیا براش بزنه یا نزنه
    هیچ پلنگی هم توی منطقه نیست م بگید اینا طعمه پلنگن!
    برای از بین بردن آفت هم جریمه میشیم !!!
    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 44

    • ببر منقرض شده مازندران می‌گوید:

      هر مشکلی راه حل داره ،یه خورده تدبیر بهتر از تخریب حیات وحش و بد بختی خودمونه!
      راه حل آسون همینه کی شما میگید!ولی راه حل درستی هم هست

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 25

  8. عزت آقاخانی می‌گوید:

    با درود بر تمامیه عزیزان زحمت کشه سازمان
    خوانندگان این رقعه
    دلواپسیه شما برای گراز در همه جای ایران اشتباهه

    درستکه در کتاب پستانداران ایران چاپ ۴۰ سال پیش به آنها لقب پاسبان جنگلو داده اند وبهق بوده ولی برای زراعت هم آفت بینظیریه وزحمت یکسال کشاورز را بنابودی میکشانه وباعث مهاجرت ودربدریه ایشانرا مهیا ودهاتمانرا خالی از سکنه میکنه وهر مطلبی بجایش نکوست ویا ۲۶۰۰ گنجشگه شکارشده در خوزستان بیاد دارمکه ۶۰ سال پیش در خوزستان ۱۰ عدد از آنها را یکریال مییفروختند واینها گنجشگ معمولی نیستند ومهاجرند وشبیه آفت ملخ عمل میکنند ودر دسته های میلیونی پرواز میکنند ودانه های کاشته شده را نابود میکنند وتفاوت دارند با گنجشگهای داخل شهرو روستا هایمان وامیدوارمکه این نوشته ناقابلم مورد قبول خوانندگانو تصمیم گیرندگان قرلر بگیره !؟؟! چه عرض کنم ؟

    داغ Thumb up 38 Thumb down 36

  9. kooshan می‌گوید:

    اگرچه ممکن است در وهله اول تلخ بنظر رسد ولی باید پذیرفت که بهرحال زندگی ما انسانها مستلزم اعمال محدودیت و حتی خشونت بر تعدادی از جانداران دیگر است، بسیاری از حیوانات جهت تغذیه یا راحتی ما انسانها از حیات و زندگی محروم می شوند، مواجهه منطقی و با ملاحظه همه جوانب این است که با پذیرش واقعیاتی که گریزی از آنها نیست حداکثر تلاش ممکن را جهت کاهش خسارات وارد بر طبیعت و جانداران دیگر انجام داد مثلأ مادامی که استفاده غذایی از گوشت حیوانات ادامه دارد می توان کوشید مردم را تشویق به کاهش مصرف گوشت دامها و بهره گیری بیشتر از مواد غذایی دیگر کرد یا کوشید حیوانات حتی الامکان در دوره حیات در سن پائین کشتار نشوند و شرایط نگهداری آنها مناسب بوده و در حیات خود دچار رنج و مشقت نباشند و یا در موقع ازدیاد غیرقابل کنترل تعداد وحوشی چون گراز در ابتدا سعی بر این باشد که حتی المقدور با جابجایی مشکل را حل کرده و نهایتأ در مرحله آخر به از بین بردن ضابطه مند جمعیت اضافی اقدام کرد، فناوریهای جدید نیز در صورت تلاش جدی در این راستا قابل استفاده هستند مثلأ چندی پیش خبری منتشر شد که در آلمان با سرمایه گذاری و کمک دولت یک فن آوری بدست آمده که قادر به تشخیص جنسیت جوجه با بررسی ظاهر تخم مرغ است و با کمک آن از جوجه شدن تخم مرغهای دارای قابلیت خروس شدن جلوگیری شده و بر این اساس از بین بردن انبوه جوجه های ناخواسته از تخم درآمده در کارخانجات جوجه کشی که کوتاه زمانی پس از متولد شدن توسط چرخهای گوشت بزرگ و یا بوسیله گاز از بین میروند، ضرورتی نداشته و متوقف خواهد شد.
    در مورد خاص گراز بعلت وجود اقلیتهای دینی در کشور اگر تدابیری اتخاذ شود تا برمبنای روشهای قانونی و بر اساس ضوابط از گوشت این حیوان در رفع نیازهای غذایی هموطنان استفاده شود می توان ضمن کنترل جمعیت آنها از آمار کشتار دامهای اهلی دیگر در کشور کم کرد .

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 25

  10. کاسپین می‌گوید:

    وجود گراز برای بقای جنگلها و مراتع لازمه
    بعضی از گیاهان وجود دارند که تا وقتی هسته و بذرشان از معده گراز و خرس رد نشود امکان رشد و نمو پیدا نمی کنند
    خداوند هیچ حیوانی رو بی دلیل نیافریده

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 21

  11. جعفری می‌گوید:

    ما با شکار هر گونه جاندار و نابود کردن هر گونه گیاه و درخت در کل مناطق ایران مخالفیم و محکوم هم می کنیم حتی شکار کردن آن جانور بخاطر به ضرر رساندن کشاورز هم باشد
    خوب کشاورزان در مجاورت جنگل به کشاورزی و باغداری می پردازند که در چهل سال پیش همان زمین محل زندگی جانوران بود و کشاورز با طبر و بیل اونجا را کشتزار کرد و انتظار نباید از اون گراز داشت که آن زمین کشاورزی هست و حالا صاحب پیدا کرده

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 20

    • محسن می‌گوید:

      باسلام:
      ممنون آقای جعفری، مبینید بشر چقدر خودپسند و خودخواهه تنها طرف نفع و ضرر خودش رو میبینه وزندگی دیگر موجودات براش اهمیتی نداره حتی حاضر نیست لااقل یه کم این فکرشو بکار بندازه و دنبال راه عاقلانه تری بگرده. احسن به شما و سایر دوستانی که مثل شما فکر میکنند و ثابت میکنند که همه هم خودپسند و خودخواه نیستند ….

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>