سازمان جنگل‌ها با سازمان محیط زیست درخصوص طرح تنفس جنگل‌ها هم نظر است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن تاکید بر اینکه ظرفیت بهره‌برداری از جنگل‌ها تمام شده است، گفت: با توجه به افزایش تخریب و بهره‌برداری بی رویه از جنگل‌ها لازم است برنامه‌های حفاظتی را مدیریت و عملیاتی سازیم.

معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص طرح‌ تنفس جنگل، گفت: کارشناسان محیط زیست و دانشگاهیان معتقدند زیست بوم‌های ایران به دلیل شرایط خاص اقلیمی دچار آسیب‌پذیری بالا هستند، به ویژه جنگل‌های طبیعی هیرکانی که به دلیل فشارهای مختلف، بهره برداری بی‌رویه، تغییر اقلیم، گرم شدن هوا و کاهش بارندگی آسیب دیده‌اند.

مدیریت پایدار جنگل‌ها با تمرکز بر حفاظت و گردشگری

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: سالهاست ظرفیت بهره برداری تجاری جنگل‌ها به صفر رسیده، اما خوشبختانه در حال حاضر در این خصوص اجماعی حاصل شده که مصوبه دولت در این زمینه گویای هم‌راستایی تمامی دستگاه‌هاست.

وی ضمن یادآوری اینکه سازمان جنگل‌ها و مراتع با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح تنفس کاملا هم نظر و همراه است، افزود: مدیریت پایدار جنگل‌ها با تمرکز بر حفاظت و گردشگری طبیعی، استفاده از منافع جنگل‌ها برای جوامع بومی و درگیر کردن جوامع بومی در حفاظت از جنگل ها با محوریت طرح های گردشگری باید در دستور نهادها قرار گیرد.

قرار نیست سازمان حفاظت محیط زیست چوب وارد کند

ابتکار با تاکید بر اینکه طرح‌های کنونی بهره‌برداری تجاری باید به سمت کاشت چوب (جنگل صنعتی) و واردات چوب رود، گفت: سازمان حفاظت محیط‌ زیست جلساتی را برای واردات چوب برگزار کرده، البته نه برای اینکه ما وارد کننده چوب باشیم بلکه به این دلیل که تقاضا برای تخریب جنگل‌های طبیعی را کاهش دهیم.

معاون رئیس جمهور  از صنایعی که از چوب و فراورده‌های چوبی استفاده می‌کنند خواست تضمین دهند تا از منابع چوبی جنگلی و طبیعت ایران استفاده نکنند. جنگل‌های هیرکانی، بلوط، حرا و سایر جنگل‌ها در کشور باید با برنامه های حفاظتی مدیریت شوند.

طرح‌های بهره برداری رویکردی دیگر را در پیش گیرند

ابتکار گفت: با توجه به اینکه در گذشته تخریب و بهره‌برداری بسیاری از جنگل‌ها صورت‌گرفته و بحران خشکسالی نیز در پیش رو است، باید برنامه‌های حفاظتی را پیاده سازیم و البته طرح‌های بهره برداری نیز رویکردی دیگر را در پیش گیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست یادآور شد: رئیس‌جمهور بارها بر موضوع توقف بهره‌برداری تجاری، تخریب، قاچاق و جنگل بری تاکید داشته اند، مقام معظم رهبری نیز در ۱۷ اسفند ۹۳ فصل الخطاب محیط ‌زیستی را مطرح کردند. بنابراین در این زمینه همکاری مردم برای اجرای طرح لازم است تا بتوان رویکرد فعلی را اصلاح کرد.

به گزلرش، دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران،  طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در تاریخ ۹۴/۳/۲۴ توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است و بررسی این طرح بدون قید فوریت در دستور کار عادی مجلس قرار گرفته است. در صورت تصویب این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، هرگونه بهره برداری از جنگل ها برای یک دوره تنفس ۱۰ ساله ممنوع خواهد شد.

+8
0
  

9 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    انشالله تصویب بشه و دیگه شاهد دزدی و نابودی جنگل نباشیم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  2. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    شدیدا طرفدار این طرح به امید تنفس جنگل

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  3. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام:
    خدا راشکر که این تصمیم گرفته شد. بنده به شخصه حتی با حذف یک شاخه خشکیده از طبیعت مخالفم.
    اصلا یک زیستگاه طبیعی باید بکر و دست نخورده بماند و هر گونه تغییر در آن اشتباه است زیرا طبیعت برای هر چیزی در خود جایگاهی دارد و حتی یک درخت خشک اضافی نیست و زندگی گونه هایی به آن بستگی دارد و بشر همیشه با دخالت خود باعث بر هم زدن تعادل و نظام طبیعت میشود. مثلا زندگی موریانه ها و بعضی از قارچها و… به همین درخت افتاده بستگی دارد و زندگی جاندارنی هم به موریانه و … بستگی دارد که مثل زنجیر تا راس حرم به هم متصلند پس حذف یک درخت خشک یعنی حذف گونه های دیگر وابسته به آن…
    پس ما حق نداریم به خود اجازه دهیم که حتی یک درخت خشک را از طبیعت حذف کنیم.
    آقایان اگر خیلی فکر بهره برداری هستند بروند یک زمین کشاورزی ای زمین بایری و …. که ارزش زیستگاهی کمی دارد را آباد کنند خاکشو هم بخورند اون وقت برن بهره برداری بکنن.
    بر هم زدن توازن طبیعت که نشد بهره برداری!!!
    دست از سر کچل این طبیعت ایران بردار!، خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه داداش

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  4. kooshan می‌گوید:

    جهت گیری دولت و «س. ح. م. ز.» در مورد حفظ و نگهداری جنگلها و اصلاح وضعیت فعلی باعث امیدواری است، باید منتظر بررسی «طرح حفاظت و صیانت از جنگل‌ها» در صحن مجلس و اعلام جزئیات آن و نیز مصوبه نهایی مجلس شد تا بتوان بهتر نظر داد، طبیعتأ تعامل و همفکری و همکاری سازنده مجلس و دولت در جریان تصویب طرح و توجه به دیدگاههای کارشناسان و صاحب نظران و گنجانیدن نظرگاه های منطقی و قابل قبول طرفین در طرح مصوب ، دستیابی به نتایج مطلوب را ممکن خواهد کرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

    • منصور می‌گوید:

      نطر شما مانند نطرهای س ح م ز میمونه شما مشاور ابتکاری.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        آقای منصور،
        بنظر نمیرسد مشابهت منطقی نظرات بخودی خود جنبه منفی داشته باشد و اما بهتر است به نظر و مطلب گفته شده بپردازیم و در پیش گرفتن رویه ناصواب ولی متأسفانه معمول تفحص در احوالات گوینده و کوشش در مشخص نمودن هویت و جزئیات زندگی وی یک معضل بازدارنده فرهنگی و ناشی از سطح ناکافی پیشرفت و توسعه و نیز فرهنگ مرتبط با آن بوده و ضمن آنکه حاصلی برای جستجو کننده نداشته بعلاوه نتیجه مثبتی نیز در جهت حل مشکل ندارد، دیگر اینکه با کمال تأسف این فکر ناصحیح و عادت نامطلوب فرهنگی در اذهان برخی هموطنان وجود دارد که صرف هر مخالفت و اعتراض را بدون توجه به این نکته مهم که آیا مطالب گفته شده منطقی و موجه بوده یا بنابر عادت و از روی خرده گیری و بهانه جویی بیان شده دارای امتیاز مثبت می دانند و ظاهرأ اثر و نمود این طرز فکر در گفتار شما نیز بچشم می خورد و ظاهرأ از دیدگاه شما سخن و مطلبی قابل اعتناست که در مخالفت با «س. ح. م. ز.» بیان شده باشد، از طرف دیگر باید توجه کرد در عرف معمول و مدنی پذیرفته شده ، ابتدا پرسشگر هویت خود را اعلام و سپس از مخاطب سؤال می کند.
        بهرحال هموطن گرامی در درجه اول ما که خود را علاقمند به حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور می دانیم لازم است اینگونه تفکرات غیر اصولی و منفی و بی نتیجه و غیرمدنی و منسوخ را کنار گذاشته و تلاش را بر بررسی مسائل و مشکلات و راه حلهای معقول و منطقی متمرکز کنیم و طبعأ اگر در این روند شاهد دیدگاههای مثبت و نتیجه بخش از طرف دولت و «س. ح. م. ز.» باشیم دلیل موجهی برای تعامل و تبادل نظر و حمایت نکردن وجود ندارد و روشن است که انتقاد مستدل و منطقی هم جایگاه خود را دارد و نبایستی نادیده گرفته شود.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  5. Ahmad Reza می‌گوید:

    البته اگر نمایندگان مجلس اجازه بدهند که این طرح تصویب شود!!! بعضی از آنها به واقع دلسوز و برخی دیگر به معنای واقعی کلمه دشمن محیط زیست بوده طوری که محیط زیست را “محیط ایست” خود می دانند!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. عقاب کوهستان می‌گوید:

    خدا روشکر که این اتفاق افتاد البته نباید جنگل رو از نگاه اقتصادی در نظر گرفت بلکه همین قدرار جنگل که مونده سعی کنیم نگه داریم وتبدیل به ویلا نکنیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  7. شاهین می‌گوید:

    سرکار خانم دکتر ابتکار لطفاً زودتر طرح رو اجرایی کنید اینکه سازمان جنگلها و مراتع موافق این طرح و پیشنهاد هستند خیلی خوبه ولی تا اجرا و عملیاتی نشود و در حد حرف باقی بماند هیچ ارزشی نخواهد داشت!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>