فنس کشی نیروهای نظامی از محدوده پارک ملی خجیر خارج خواهد شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز گذشته معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه جمعی از مقامات ارشد نظامی از منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک ملی خجیر و عملیات فنس کشی در این محدوده بازدید نمودند.

پس از بازدید روز گذشته و بحث و گفت و گوی چندین ساعته تصمیم بر این این شده است تا فنس هایی که حدود ۴ کیلومتر وارد پارک ملی خجیر شده است جمع آوری و از محدوده پارک خارج شود.

همچنین اتصال فنس های قدیمی به یکدیگر با تایید کارشناسان محیط زیست و مسیر تعیین شده توسط آنها صورت گیرد. ضمن اینکه ده نقطه نیز توسط کارشناسان جهت گدار حیات وحش تعیین شده و باز بماند.

مقرر شده است محدود جدید فنس کشی در خارج از مرزهای پارک ملی نیز بصورت زون حفاظت مشترک مدیریت شده و گشت و پایش نیروهای محیط زیست نیز در این منطقه صورت گیرد.

خوشبختانه با ایستادگی محیط بانان و ورود رییس سازمان محیط زیست به موضوع، مسئله فنس کشی نیروهای نظامی در محدوده پارک ملی خجیر فعلا منتفی شده است و ادامه فعالیت نیز با در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست انجام خواهد شد.

+845
-78
  

23 دیدگاه

  1. افشین می‌گوید:

    با تشکر از زحمات محیط بانان محترم منطقه و خصوصا خانم دکتر ابتکار که شخصا وارد ماجرای فنس کشی شدند و جلوی تعرض نیروهای نظامی رو به پارک ملی گرفتند.

    امیدوارم روزی برسه که این تابوها شکسته بشوند و کسی در هر مقامی و هر سازمانی جرات تخریب زیستگاه ها و تعرض به حیات وحش رو نداشته باشند.

    ممنون خانم دکتر

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 13

  2. kooshan می‌گوید:

    خوشبختانه با مدیریت و عملکرد خوب «س. ح. م. ز» ، و بویژه یگان حفاظت منطقه و تلاش محیط بانان و عوامل اجرایی و سایر کارکنان این نهاد و از طریق تعامل و همفکری با فرماندهی واحد نظامی مستقر در منطقه و همراهی و همکاری آنها، راه حل مناسب در شرایط فعلی که همان تثبیت و ادامه وضع موجود با حداقل تغییرات و دستکاری در منطقه ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی است، بدست آمده که اقدامی مثبت و نیکوست و این امیدواری را افزایش میدهد که در موارد مشابه هم با درپیش گرفتن همین شیوه اصولی و با تعامل و تشریک مساعی ، کمتر شاهد رویه های تقابلی و مخالفت جویانه باشیم و مسیر حرکت بسمت تعامل و همکاری و در جهت دستیابی به نتایج مطلوب و مورد توافق باشد.

    داغ Thumb up 17 Thumb down 17

  3. مسعود شهرابی می‌گوید:

    نمیدونم محدوده‌ای که ظاهرا بین سازمان ح م ز و نیروهای نظامی مشترک هست از ابتدا در اختیار کدام یک بوده! اما به هر حال توافق بر سر این مسئله میتونه راهگشا باشه و از مشگلات بعدی جلوگیری کنه

    ممنون از محیط بانان جان برکف منطقه که واقعا ایستادگی کردند، اینطور که شنیدم نیروهای نظامی مستقر در منطقه با خودروهای نظامی در محدوده فنس کشی حضور پیدا کرده و قصد داشتند به هر شکل ممکن به فعالیت‌های خود ادامه دهند، واقعا محیط بانان ما جان برکفند….

    ممنون از زحمات خانم ابتکار که در اسرع وقت به این مشگل پرداخته و با ورود به منطقه از دست اندازیهایی که قطعا در آینده ادامه خواهد داشت جلوگیری کردند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 14

  4. مسافر زمین می‌گوید:

    منظور از زون حفاظت شده مشترک چیست؟
    آیا منطقه ای است خارج از پارک ملی خجیراست که حیات وحش پارک ملی به آن وابسته است؟ اگر چنین است چرا سازمان محیط زیست قبلا برای الحاق آن به پارک ملی اقدام نکرده است؟ و اصولا نحوه تعامل محیط بانان با نیروهای نظامی در این زون چگونه است؟ آیا برای احداث پادگان حتما باید از سرمایه های زیست محیطی هزینه کنیم یا میتوان پادگان را در جای دیگری احداث کرد؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  5. میثم می‌گوید:

    من خیلی دل پری از سازمان دارم بخاطر کم کاری ها و مدیرت تقریبن نا کار آمد در بسیاری از زمینه ها
    ولی انصافن اینبار گل کاشتین و ثابت کردین فقط در فکر گرفتن یه متخلف ضعیف و بدون حامی نیستین

    بازم ازتون تشکر میکنم محیط بانان عزیز
    و بهتون افتخار میکنیم غیور مردان رشید و دلیر . درود بر شما
    سپاس

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 5

  6. علی می‌گوید:

    واقعا خسته نباشن اون محیط بان های با غیرت

    خبر خوشحال کننده ای بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  7. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    مناقشه چندین دهه با چند ساعت گفتگوی سرپایی خانم ابتکار با افراد رده پایین از طرف مقابل حل نمیشود. سازمان محیط زیست به تنهایی قادر به مدیریت این بحران نیست. باید حفظ محیط زیست در اولویت اول ملی قرار بگیرد. شاید به نظر شما بی ربط برسه اما اگر عزم جدی در کشور ما وجود داشت باید از همین فردا تولید و توزیع هرگونه آشامیدنی در بطری های پلاستیکی متوقف میشد یا حداقل خودمون تحریمش میکردیم. البته منفی باف نیستم و اذعان دارم که هموطنانی داریم که طرفدار محیط زیست و حیات وحش هستند که در گذشته به دلیل فقر آگاهی نداشتیم. اما دو نکته هست یکی اینکه این آگاهی هنوز همگانی نشده و دومی که از اولی مهمتره اینست که این مشکلات مثل همین داستان خجیر باید در سطح کلان و سیاستهای ملی مملکت حل و فصل شود. سرانجام مجبوریم یک روز با خودمون به صلح برسیم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

    • DORNA می‌گوید:

      کاملا با شما موافقم عموم مردم ما هنوز هیچ تعهدی نسبت به تفکیک زباله هایشان ندارند برایشان مهم نیست کودکان کار باید بین زباله های عفونی شان به دنبال یک قوطی خالی شامپو یا ظرف خالی ماست بگردند انگار همیشه باید زور بالای سرمان باشد تا راه و روش درست را یاد بگیریم و انجام دهیم!

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، آقای احمدی،
      قبل از هر چیز لازم به توضیح است پرسش و پاسخهای دوجانبه نه از زاویه مخالفت یا اعتراض شخصی به نظرات یکدیگر بلکه در راستای هم افزایی دانسته ها و اطلاعات فردی و دستیابی علاقمندان به سطحی مناسب از دانش جمعی معتبر و نسبتأ هماهنگ از وضعیت فعلی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور از طریق تعامل و تبادل نظر سازنده و آشکار شدن جوانب کمتر دیده شده از مشکلات این حوزه و راه حلهای احتمالی حائز اهمیت است .
      در ارتباط با آنچه مطرح کرده اید اگر بر همان جمله آخر شما که گفته اید « سرانجام مجبوریم یک روز با خودمون به صلح برسیم.» و بواقع نکته مهمی است تأکید کنیم بهتر و مفیدتر خواهد بود و اگر این معیار ملاک ما باشد وقتی در خبر دیده بان آمده « روز گذشته معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه جمعی از مقامات ارشد نظامی از منطقه حفاظت شده جاجرود، پارک ملی خجیر و عملیات فنس کشی در این محدوده بازدید نمودند.» دیگر ضرورتی ندارد که بگوئیم « مناقشه چندین دهه با چند ساعت گفتگوی سرپایی خانم ابتکار با افراد رده پایین از طرف مقابل حل نمیشود…. » و همانطور که بدرستی گفته اید در صورتی که «…. با خودمون به صلح برسیم.» و این چتر و دایره مثبت را چنان گسترده و فراگیر کنیم که هموطنان دیگر و نیز دستگاهها و مسئولین ذیربط را دربرگیرد _ که اگر چه با ما تطابق نظر نداشته اما اشتراک نظر و تفاهم و توافقاتی ممکن باشد _ مقدمه لازم برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کشور و دستیابی به راه حلهای منطقی و معقول و قابل قبول فراهم شده و زمینه رسیدن به نتایج مورد نظر و حل مشکلاتی نظیر «….. آگاهی هنوز همگانی نشده و ….. داستان خجیر ….. » مهیا می شود .

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    زنده باد محیطبانان باشرف وطنم

    مچکریم خانم ابتکار کارتون عالی بود

    باور کنید از خوشحالی اشک تو چشمام جمع شده

    دورود به شما به خصوص نیروهای آقای یگانزاده عزیز

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  9. DORNA می‌گوید:

    در خیلی از موارد دیگر هم حضور قاطعانه ریاست سازمان می تونه موثر باشه از جمله ماجرای فریدونکنار با دو واسطه غیرمستقیم ماجرای کشتار فریدونکنار را به آقای ناطق نوری رییس نهاد بازرسی رهبری اطلاع دادیم ایشون گزارش مکتوب خواسته اند قطعا اگر به جای ما خود حوزه ریاست سازمان وارد گفتگو با ائمه جمعه آن منطقه شود در وضعیت آن منطقه تغییرات محسوسی ایجاد خواهد شد
    تمام علمای دینی شکاری را که موجب نسل زنی و انقراض نسل می شود حرام می دانند، شکار تفریحی را حرام می دانند، شکار توام با آزار و اذیت و شکنجه حیوان را حرام می دانند، شکار حیوان حرام گوشت به منظور مصرف خوراکی را حرام می دانند
    مردم مازندران گرایشات مذهبی دارند اگر ائمه جماعات و مساجد در مورد کسب و کاری که آلوده به حرام شود توضیح دهند اگر ده درصد اون شکارچیان هم در کسب و کارشان تجدید نظر کنند یک قدم به جلوست اما به قول آقای محمد علی الله قلی هیچ عزمی در سازمان وجود ندارد متاسفانه…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      البته «س. ح. م. ز.» بهتر است همه راه حلهای پیش رو و مقدور مثل همین پیشنهادات شما را مورد توجه قرار دهد ولی احتمالأ همه دوایر و دستگاههای دولتی دارای بخشهایی جهت ارتباط با مراجع مذهبی و ائمه جمعه هستند ضمن اینکه در همه وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط با دولت دفتر نمایندگی ولی فقیه دایر است بنابراین این تعامل و ارتباط درحال حاضر نیز وجود دارد و موارد منعکس می شود ضمن اینکه بهرحال همه دستگاهها و نهادها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی نیز بایستی ملاحظات زیست محیطی را تا سطحی قابل قبول و مقدور مدنظر قرار داده و تعامل و تبادل نظر و تفاهم و همکاری ضروری را با «س. ح. م. ز» داشته باشند و دیگر اینکه چنان که در رویداد اعتراض به شیوه کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب دیده شد قسمتی از کار بعهده وسایل ارتباط جمعی، رسانه ها، مطبوعات، پایگاههای خبری و سازمانهای مردم نهاد است که توان تعامل و تحرک مناسبی در اینگونه موارد داشته باشند و طبیعی است نمی توان انتظار داشت «س. ح. م. ز.» که وظایف و مسئولیتهای بزرگ و متعددی بعهده دارد همه این امور را بتنهایی و بدون همفکری، همراهی و حمایت قابل انتظار، بانجام برساند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  10. امین منصوری می‌گوید:

    اگه واقعا راست باشه، بی شک بهترین خبر زیست محیط زیست که تاکنون دیده بان منتشر نموده است

    به امید داشتن محیط زیستی با مدیریت مقتدر

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  11. اهورا می‌گوید:

    سپاس فراوان از محیط بانان دلسوز

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  12. شاهین می‌گوید:

    خبر خوبی بود ممنون از سرکار خانم دکتر ابتکار و محیط بانان عزیز پارک ملی خجیر

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  13. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام:
    باور کنید تا الان فکرم درگیر و انگار یه چیزی رو قلبم سنگینی میکرد
    وقتی تیتر خبر رو خوندم مشتاقانه خبر رو خوندم و انگار از زیر فشاری آزاد شدم
    از محیطبانان به خاطر ایستادگیشون، خانم ابتکار بخاطر پیگیریشون، از مقامات نظامی بخاطر همکاریشون از دیده بان محترم بخاطر پیگیری خبرها و از کامنت گذاران به خاطر نظرات سازندشون خیلی خیلی ممنونم
    فعلا یه کم آروم شدم اما باز هم نگرانیم کاملا رفع نشده و خواستار پیگیری ذره بینی تر جزییات قضیه و شفافتر شدن موضوع دفاع از حق حیات وحش و طبیعت این منطقه هستم…

    و اما یکی دیگه از مضوعات حساس که رو قلبم سنگینی میکنه وفکرم رو به خودش مشغول کرده جریان فریدونکنار هست، بالاخره مسولین باید یه راهکاری برای ریشه کن کردن کامل این سرطان پیدا کنند . الان دارند چکار میکنند؟ آیا دست روی دست گذاشته اند یا در تکاپو اند؟ دیده بان عزیز پیگیر هستید که؟ همش احساس میکنم این پرنده ها با بیرحمی دارن کم وکمتر میشن آیا پرنده ای هم مونده آی کنایه فهما؟

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  14. هوشیار وبه گوش می‌گوید:

    واقعا خسته نباشید محیطبانان عزیز و جان بر کف و همچنین خسته نباشید خدمت خانم دکتر که شخصا پیگیری کردن

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

  15. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    این قضیه سراخرش باید ببینیم که چی میشه اگر همه چی همین توافق باشه خوبه انشاله که همین باشه

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  16. جمشید از خوی می‌گوید:

    فر خنده خبری است.
    برای نخستین بار، حداقل حق مسلم ساکنان اصلی طبیعت، که همان تعیین خطوط گدار است، در سایه درایت و مفاهمه و تعامل طرفین حقوقی دعوا، مشخص و تفکیک میشود،
    مبارک است.!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  17. ahmad می‌گوید:

    درود بر تمام کسانی که باعث شدند این مشکل پایان خوشی داشته باشد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  18. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    پرسش من اینست این بخش از زمینها منطقه حفاظت شده بوده و فنس ها جمع اوری میشود باقی زمینها که صاحب پیدا کرده متعلق به که بوده غیر از اینست که این زمینها منابع طبیعی کشور و متعلق به مردم است و نیروهای نظامی هرجا میخواهند این زمیها را صاحب میشوند و پادگان میسازند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  19. حمید موسوی می‌گوید:

    ای جان
    به این میگن دلسوزی و حمایت
    دم همه محیط بانای باغیرت گرم

    داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  20. علیرضا 2 می‌گوید:

    با سلام
    از خانم ابتکار و هئیت همراه کمال تشکر را داریم پس گرفتن زمین از نیرو های نظامی شاهکار است کاش خانم ابتکار همچین حرکتی را برای مقابله با قتل عام پرندگان سرخرود و فریدون کنار انجام دهد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>