مخربین محیط زیست علاوه بر جبران خسارت، به جزای کیفری نیز محکوم شوند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر ضرورت درنظر گرفتن مجازات سنگین برای تخریب کنندگان محیط زیست، گفت: متاسفانه قوانین فعلی در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست بازدارنده نیست.

محمدرضا تابش در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر اینکه تخریب محیط زیست باید به جرگه جرم‌های دارای مجازات بپیوندد، گفت: این موضوع به طور حتم با خواسته مقام معظم رهبری ارتباط مستقیمی دارد، زیرا ایشان سال گذشته در حوزه محیط زیست فرمایشات تعیین کننده‌ای داشتند و در سال جاری نیز سیاست‌های کلان در حوزه محیط زیست توسط رهبری ابلاغ شد.

نماینده مردم اردکان درمجلس شورای اسلامی، افزود: مقام معظم رهبری بارها به این نکته تاکید کردند که صرف اینکه تنها پرداخت جریمه از سوی متخلف در حوزه محیط زیست صورت گیرد کافی نیست و فرد باید مجازات سنگینی پرداخت کند. به عنوان مثال بازگرداندن پول و سرمایه ای ملی و بیت المال به خزانه کشور از سوی فرد مجرم و اختلاس گر کافی نیست و جریمه این فرد به جهت آنکه اعتماد مردم نسبت به نظام را ازبین برده بسیار بالاتر است. بنابراین در عرصه محیط زیست نیز فرد متخلف و تخریب کننده محیط زیست باید علاوه بر پرداخت خسارت نسبت به جرم عمومی مرتکب شده نیز متحمل مجازات شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر قوانین در حوزه محیط زیست قدرت بازدارندگی ندارد و به عبارتی قوانین کشورمان متناسب با تحولات حقوق محیط زیست در دنیا نیست. البته دولت طی چند ماه گذشته چندین لایحه محیط زیستی را به مجلس ارسال کرده که شاید در این بخش تحولات اساسی ایجاد کند اما متاسفانه بعید است که بررسی این لوایح تا پایان عمر مجلس نهم صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از دیدگاه‌های جانبدارانه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: متاسفانه آن دیدگاه مدرن محیط زیستی در نگاه اکثر مسئولان جامعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد نشده است. البته سازمان محیط زیست نیز به تنهایی نمی‌تواند اقدام خاصی را در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی انجام دهد زیرا نقش محیط زیست در این باره بیشتر اطلاع رسانی و آموزش است.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست عملکرد نظارتی قابل قبولی در جلوگیری از تخریب محیط زیست دارد، افزود: اما اینکه تخریب‌های محیط زیستی در نقاط مختلف کشور رخ داده همه ناشی از عدم نظارت صحیح دستگاه‌های اجرایی می باشد، اشتباه است. به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی تاکنون چه اقداماتی را در جهت تولید محصول ارگانیک انجام داده؟ همچنین وزارت نیرو چه اقدامی را در بخش سدسازیهای اصولی صورت داده است؟ یا اینکه وزارت نیرو چرا هیچ سهمیه آبی را به محیط زیست اختصاص نداده است؟

بنابراین دستگاه های اجرایی نیز در این باره باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.

+164
-107
  

5 دیدگاه

  1. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    مطمئنا سازمان به تنهایی نمیتونه اقدامات پیشگیرانه داشته باشه

    باید همگی دست بدست هم بدیم و با عزم راسخ حیات وحش ایران رو نجات بدیم

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  2. kooshan می‌گوید:

    در ارتباط با اظهارات ایشان به چند نکته  می توان اشاره کرد :
    اول اینکه همزمان با تدابیر قانونی جهت ممانعت از بروز تخلفات زیست محیطی بهتر است به چگونگی افزایش شتاب در روند پیشرفت و توسعه پایدار و شکل گیری فرهنگ متناسب نیز اندیشید چرا که با دستیابی به سطوح بالاتر در این زمینه دامنه تخریبها کاهش یافته و آمار تخلفات بطور معمول کمتر خواهد شد.
    دیگر اینکه در حال حاضر نیز احتمالأ رویه معمول در قبال بیشتر تخلفات زیست محیطی بمانند تخلفات شکار و صید جبران خسارت و مجازات قضایی جداگانه است ولی می توان بطور جامعتر با اصلاح  و تکمیل قوانین موجود یا تهیه و تدوین طرح توسط نمایندگان مجلس  و یا ارائه لایحه از طرف دولت به مجلس  _ همانطور که آقای تابش  اعلام کرده اند_ همه تخلفات زیست محیطی قابل پیش بینی را تا حد مقدور معین و تعریف کرده و سپس متناسب با آنها و با توجه به شرایط فعلی جریمه و مجازات برایشان تعیین کرد و بهرحال باید تناسب و هماهنگی  بین کیفرهای زیست محیطی و کیفرهای مقرر در سایر جرمهای مشخص وجود داشته باشد و با توجه به اینکه در کشور ما هنوز جایگزینی خدمات اجتماعی بجای کیفرهای متداول جا نیفتاده مناسب تر است که جز در موارد خاص از ترکیب مجازاتهای حبس قطعی ، حبس تعلیقی و جریمه و الزام به آموزش با تکیه بیشتر بر سه مورد اخیر استفاده شود ضمن اینکه از تجارب سایر کشورها با لحاظ ویژگیهای خاص ملی می توان بهره گرفت.
    نکته بعد تأکید مهم ایشان بر شکل نگرفتن فرهنگ مدرن محیط زیستی در کشور و عملکرد نظارتی قابل قبول  «س. ح. م. ز» در جلوگیری از تخریبهای زیست محیطی است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  3. مهسا می‌گوید:

    زنده باد آقای تابش . با اظهار نظر ایشان کاملا موافق هستم.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  4. شاهین می‌گوید:

    با تشکر از جناب آقای تابش که صدای متفاوتی را از مجلس به گوش ما می ر سانند
    اصل ماجرا همین هست که خود ایشان اشاره کردند یعنی:
    “این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از دیدگاه‌های جانبدارانه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: متاسفانه آن دیدگاه مدرن محیط زیستی در نگاه اکثر مسئولان جامعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد نشده است. البته سازمان محیط زیست نیز به تنهایی نمی‌تواند اقدام خاصی را در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی انجام دهد زیرا نقش محیط زیست در این باره بیشتر اطلاع رسانی و آموزش است”

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  5. محسن رزاقی می‌گوید:

    با سلام
    نیاز ما به چنین نماینده های سفت و سختی است.
    و هم اینکه هر گونه سلاح مجاز و غیر مجازی باید جمع آوری و معدوم شود.
    و مجوز شکار هم دیگر نباید صادر شود، ما در عصر حجر نیستیم که زندگیمون مستقیما به شکار این زبون بسته ها بستگی داشته باشه.
    دیگه چیزی از حیات وحشمون باقی نگذاشتند، این بی فرهنگا .
    .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>