ارائه اطلاعات نادرست به رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم سازمان ملل در خصوص زادآوری و آخرین وضعیت یوزپلنگ آسیایی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکشنبه هفته جاری همزمان با روز جهانی یوزپلنگ، مراسمی به همین مناسبت با حضور گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در تهران، رییس و جمعی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در محل این سازمان در پارک پردیسان برگزار شد.

در حاشیه این مراسم معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران گفت: «با نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های یوزپلنگ از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ توله مشاهده شد که نتیجه تلاش جمعی سازمان محیط زیست، پروژه حفاظت از یوزپلنگ، محیط بانان، جوامع محلی، کارشناسان، متخصصان و سازمان ملل است.» (لینک مرتبط)

——————————————————————————————————————————————————————–

——————————————————————————————————————————————————————–

این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از چهار توله یوزپلنگ آن هم فقط در پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده و تصویربرداری شده است.

به اعتقاد تمامی کارشناسان و محیط بانان، در سایر زیستگاه های یوزپلنگ در کشور در استان های یزد، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی بیش از سه سال است که هیچ مورد مستندی از زادآوری یوزپلنگ به ثبت نرسیده و حتی یک تصویر از توله یوزپلنگ یا یوزپلنگ ماده در این زیستگاه ها وجود ندارد.

با وجود اینکه زادآوری یوزپلنگ در ذخیره گاه زیستکره توران پیش بینی می شود و این امر در سال های قبل به اثبات رسیده است، در سال جاری توله ای در این منطقه مشاهده و یا تصویربرداری نشده است.

بنابراین از ابتدای سال جاری تاکنون تنها چهار توله یوزپلنگ در کشور شناسایی شده است که هر چهار توله نیز در میاندشت حضور دارند و تصویربرداری از ۱۸ توله یوز به هیچ عنوان صحت ندارد.

در همین راستا و با توجه به حساسیت ایجاد شده در فضای جامعه و مجامع بین المللی نسبت به سرنوشت یوزپلنگ آسیایی، از مسئولان معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا می کنیم تصاویری که به گفته ریاست محترم این سازمان توسط دوربین های تله ای از ۱۸ توله یوزپلنگ در سال جاری به ثبت رسیده است را با ذکر زمان و مکان جهت روشن شدن افکار عمومی در اختیار رسانه ها قرار داده و یا از طریق پورتال رسمی این سازمان منتشر کنند.

اما چرا اطلاعاتی که در این رابطه در اختیار رییس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است تا این حد اشتباه و دور از واقعیت می باشد ؟

پاسخ این سوال را شاید بتوان در صحبت های گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل در تهران یافت که به نظر می رسد اطلاعات نادرستی از وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران به وی نیز ارائه شده است.

گری لوییس یکشنبه و در حاشیه مراسم روز جهانی یوزپلنگ به خبرنگاران گفت: «سازمان ملل در برنامه خود دارد یوز را حفظ کند و هر کمکی که دولت ایران بخواهد سازمان ملل از آن دریغ نمی کند. در ۱۰ سال گذشته سازمان ملل دو میلیون دلار بودجه برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تخصیص داد و افزایش آن جزو برنامه های آینده سازمان ملل است. اکنون عدد و رقم دقیقی مشخص نیست اما درحال مذاکره برای تعیین دقیق آن هستیم.» (لینک مرتبط)

گری لوییس در بخشی از سخنان خود گفت: «روند انقراض این گربه سان ارزشمند معکوس شده است.»

به نظر می رسد متولیان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به منظور توجیه چگونگی استفاده از کمک هزینه دو میلیون دلاری سازمان ملل و کمک های چند صد میلیون تومانی داخلی و منحرف نمودن افکار عمومی جامعه در مورد دستاوردهای این طرح، آمار غلط و بزرگنمایی شده مبنی بر ثبت تصاویر ۱۸ توله یوزپلنگ در سال جاری را به رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم سازمان ملل در تهران ارائه نموده اند.

هدف از ارائه آمار اشتباه، اثبات موفقیت پروژه های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از طریق وانمود کردن زادآوری مناسب این گونه در کشور است.

توضیح:

زیستگاه هایی که بیش از سه سال است هیچ موردی از زادآوری یوزپلنگ (حضور یوز ماده و توله) در آنها به ثبت نرسیده است:

پناهگاه حیات وحش دره انجیر – منطقه حفاظت شده کوه بافق – پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاه کوه اردکان – منطقه شکار ممنوع آریز بافق - منطقه حفاظت شده کالمند – پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین – پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس - پناهگاه حیات وحش دربند راور – پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر - پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق – منطقه شکار ممنوع خارو – منطقه حفاظت شده درونه – منطقه شکار ممنوع بهکده رضوی و کلیه مناطق آزاد کشور.

زیستگاهایی که طی دو سال گذشته زادآوری یوزپلنگ در آنها به ثبت رسیده است:

۱) ذخیره گاه زیستکره توران ۲) پناهگاه حیات وحش میاندشت

بنابراین در حال حاضر تنها دو زیستگاه دارای جمعیت پویا اما بسیار شکننده از یوزپلنگ آسیایی در کشور باقی مانده است.

حتی همین دو زیستگاه نیز بعنوان آخرین مامن یوز آسیایی به درستی حفاظت نمی شود. ذخیره گاه زیستکره توران تحت فشار دام اهلی و سگ های گله قرار دارد و تاکنون چندین یوز در این منطقه بر اثر حمله سگ های گله، زنده گیری توسط چوپانان و تصادف جاده ای از بین رفته اند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت نیز که در حال حاضر پویاترین جمعیت یوز را در خود جا داده است تحت فشار شکار غیرمجاز، چرای بیش از ظرفیت دام اهلی و کمبود شدید نیرو و امکانات حفاظتی قرار دارد.

با تشریح وضعیت فوق به نظر می رسد بودجه ای که از سوی سازمان ملل به منظور حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در اختیار ایران گذاشته شده (دو میلیون دلار) و بودجه ای که حداقل معادل همین رقم و از سوی ایران به این امر اختصاص داده شده است، عمدتا در راستای اهداف و برنامه های تبلیغاتی و بی اثر پیرامون یوزپلنگ هزینه شده تا در راستای حفاظت واقعی از این گونه ارزشمند و زیستگاه های آن در کشور.

بر خلاف آنکه وانمود می شود روند انقراض یوزپلنگ آسیایی در کشور متوقف و حتی معکوس شده است، واقعیت این است که روند انقراض این گونه شتاب زیادی به خود گرفته است و یوزپلنگ آسیایی بیش از هر زمان دیگری به انقراض نزدیک شده است.

+855
-550
  

42 دیدگاه

  1. مهدی جعفری می‌گوید:

    خوشحالم از اینکه طرفدار رسانه اطلاع رسانی هستم که رسالت درست خبر رسانی رو انجام میده و هیچگاه مصلحت اندیشی رو بر واقعیت ترجیح نمیده

    از انتقاد بجا و درست شما به مدیریت سازمان محیط زیست بعنوان یک طرفدار محیط زیست خرسندم.

    پر طرفدار Thumb up 94 Thumb down 2

  2. اهورا می‌گوید:

    نه تنها نسل یوزپلنگ به پرتگاه هرچه زودتر دارد نزدیگتر می شود که همه جانوران ایران همین وضعیت را دارند و باید یک خسته نباشید گرم به مسوولان گفت.

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 2

  3. یکی از جنس طبیعت می‌گوید:

    دروغی تازه به لهجه تاریک و رخوتناک شب سیاسی بازی دروغ و گرفتن بودجه ای به هر طریق از سازمان ملل این نهایت هنر محیط زیسته…………. تاسف

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 1

  4. پرهام می‌گوید:

    واقعا دمتون گرم که حقایق رو بی کم و کاست و بدون سانسور اعلام میکنید دست مریزاد

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 0

  5. نیروانا می‌گوید:

    متاسفانه بیشتر آمارهایمان همینطور است

    مواردی که به سودشان است دوبله سوبله میشود وقتی هم که آمار نشان دهنده موردی بر خلاف منافعشان باشد کمتر از حد واقعی میشود

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 0

  6. محیط بان می‌گوید:

    دو میلیارد دلار کووووووووووووووووو

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 2

  7. hamid palangh می‌گوید:

    خانم ابتکار، حالا ۱۸ تا یا ۴ تا، چه فرقی می‌کند. راهکار شما برای حفاظت از این تعداد یوزپلنگ چیست؟

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 2

    • محمد می‌گوید:

      پروژه یوز تا به حال چه کاری انجام داده؟ همه مشکلاتی که سالهاست در زیستگاه های یوز وجود داره، هنوزم هست! وقتی افراد با دوست و آشنا و رفاقتی مدیریت سرمایه های کشور رو به عهده می گیرن نتیجه ای جز این انتظار نمیره

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    با توجه به انتشار عکسهای تله ای تنها ۴ توله یوز در پایگاه رسمی محیط زیست، درج خبر فوق که دیروز رخ داد، موجب حیرت توام با شک بنده شد !
    دقیقا آمار اعلامی بهیچ وجه صحت ندارد
    از نصب بنرها و نوع طراحی تابلوهای هشدار در کریدور های عبور این گربه سان و کشته شدن دو توله یوز ماده که سبب وارد شدن ضربه ای مهلک به چرخه احیای این گربه سان مظلوم و نجبیب شد، اظهر من الشمس بود.
    حال بنظر شما آمار خوش بینانه ۳۰ قلاده موجود در حیات وحش فلات ایران (بخوانید جهان)، مقرون به صحت است یا ۷۰ قلاده یا ۱۰۰ قلاده؟!!!
    باید از دست اندرکاران احیای پلنگ فلوریدا در ایالات متحده یا شیر ایرانی در هندوستان مدد گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 0

    • یاشار از تبریز می‌گوید:

      کاملا موافقم.

      به هیچ وجه نباید وقت را از دست داد. ضمن تشکر و قدردانی فراوان و بدون اینکه بخواهم منکر زحمات محیط بانان و تلاشکران این پروژه باشم، استفاده از تجربیات موفق در سایر کشور ها، بویژه هند و امریکا را بسیار بسیار ضروری می دانم. امیدوارم س.ح.م. ز اقدامی عاجل در این مورد کرده و دل به این آمار نبندد.

      پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

    • میثم می‌گوید:

      این سوال بزرگ برام پیش اومده.
      چطر به مابقی امار سازمان میشه اعتماد کرد!!!!
      امار مرگ میر در طالقان هفتاد قله طارم الموت .!!!
      یا انار افزایش حیات وحش در سایر نقاط کشور

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 0

  9. وحید.ب می‌گوید:

    حالا خانم ابتکار یک چیزی گفت
    شما دیگر کش ندهید قضیه را

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 16

  10. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    واقعا جای تاسف داره
    دروغ تو پوست و گوشت و خون بعضیا ریشه دوونده

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 1

  11. رشید می‌گوید:

    وای بر دروغگویان. به امید پایداری و ازدیاد جمعیت یوز در ایران

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  12. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان به نظرم حق با شماست اما ای کاش قبل از مخابره این خبر از مسولین پروژه سوال میکردید>
    1. شاید منظور مشاورین مشاهده ۱۸ یوزپلنگ بوده و سرکار خانم ابتکار اشتباه عنوان کردند.
    ۲٫ سال قبل اگر یادتون باشه حداقل ۷ توله از توران ثبت شد در زمانی که همه نا امید بودند.
    ۳٫ امسال محیط بانان از نایبندان طبس مشاهده توله و مادر را گزارش کردند که شما مخابره نکردید.
    ۴٫ دیده بان عزیز و طبیعت دوستان عزیز لطفا قبول کنید مناطق زیست یوز واقعا گسترده است و پیدا کردن یوز مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.
    ۵٫ با چند دوربین نمیتوان در این پهنه گسترده چیزی را ثابت کرد همان طور که مشاهده کردید نوید و ماده قدیمی میاندشت بعد از سال ها با وجود دوربین گذاری متناوب عدم مشاهده دوباره مشاهده شدند.
    ۶٫ خیلی مناطق نظیر بردسکن و خوش ییلاق و مناطق جنوب شرقی توران و مناطق شمالی نایبندان و … اصلا دوربین گذاری نشده اند.
    ۷٫ بنده اطمینان قلبی دارم یوز در کشور همسایه ترکمنستان حتما وجود دارد اما کسی نیست که دل به این حیوان بسته و به دنبالش باشد.
    ۸٫ مسولین پروژه در طول این سال ها با این امکانات به حق کم زحمت نکشیدند و نباید زحماتشان را به راحتی با یک خبر زیر سوال برد.
    ۹٫ به فرض اگر هم اطلاعات نادرستی در سازمان رد و بدل شده باشد به نظر شخصی بنده تلاشی بوده جهت مجاب کردن خارجیها برای اختصاص بودجه و جنبه کاملا تبلیغاتی داشته است گرچه کسب بودجه از این راه کار درستی نیست.

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

    • بی نام می‌گوید:

      دوست عزیز ممنون برای نکته هاتون ولی:
      ۱- مگه میشه به این وضوح اشتباه کرد اونم مدیر سازمان. کاملا واضح گفته ۱۸ توله
      ۲- پارسال از ۷ توله عکسبرداری شده ولی توی خبر گفته سال جاری که امسال فقط از ۴ توله تصویر برداری شده
      ۳- مشاهده محیط بانان طبس رو هم اگر درست بوده باشه به اون ۴ توله میاندشت اضافه کنید، میشه ۶تا. ۱۸ تا!!!!
      ۴- وسیع بودن زیستگاه یوز درست، در این صورت که اصلا نباید همچین آمار دقیقی داد وقتی نمیشه به درستی پایش انجام داد.
      ۵ و ۶- به نظرتون این دلیل درستیه برای بزرگنمایی بی جا؟ آیا حدس و گمان خوشبینانه در حفاظت نقش داره؟
      در نهایت من تمام این اشتباه رو از چشم پروژه یوز می بینم. ما مشتاقیم که تصاویر ثبت شده از این ۱۸ توله رو ببینیم

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  13. reza می‌گوید:

    وقتی تو تصاویر تلویزیون پلنگ به جای یوز نشان داده می شود همینه دیگه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  14. Arash می‌گوید:

    خوب گاهی وقتا هم بد نیست چشمامون رو به واقعیت بسته باشه و خودمون هم از دروغ زیر دستامون استقبال کنیم. اینجوری شاید نفع ببریم. نه؟؟؟!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  15. شکارچی می‌گوید:

    ایران دو میلیون دلار کاسب شده. حالا مشاوران خانم ابتکار دو تا دروغ هم بگه بیشتر کاسب میشه. ایران اگه فقط یه دونه یوزپلنگ هم داشته باشه سازمان ملل بودجه رو میده به ایران.
    ما اصلا سازمان حفاظت از محیط زیست هم نداشته باشیم فرقی نمیکنه. تو این سه دهه گذشته اگه جمعیت فقط یک گونه حیوون تو یه جای مملکت زیاد شده به من بگین.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 3

  16. مسافر زمین می‌گوید:

    با و ضعیت حاکم بر سازمان حفاظت محیط زیست بروز چنین خطاهایی کاملا قابل پیش بینی است.

    فقط تنها چیزی که مایه افسوس است این که سرنوشت محیط زیست کشور در دست سازمانی است که مشاورانش درغگو و پرسنلش مایوس و نامید هستند و روند رو به نابودی محیط زیست همچنان ادامه دارد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  17. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    گزارش خیلی خوبی بود اما بحث جمعیت یک بحث انحرافی است. فرض بگیریم ما اگر ۱۰۰۰ قلاده یوزپلنگ هم داشته باشیم اما زیستگاه مناسب و امنیت نداشته باشند همه آنها طی دوره کوتاهی محکوم به نابودی هستند. آن چیزی که اهمیت دارد وجود همین زیستگاه و امنیت است تا آن تعداد گونه هایی که باقی مانده اند بتوانند ادامه حیات داده و از پرتگاه انقراض فاصله بگیرند. ضمن اینکه من اعتقاد دارم تعیین یا تخمین تعداد جمعیت پلنگ و یوزپلنگ کاملاً در ابهام قرار دارد. باید دوربین نصب شود باید حتی الامکان همه جا حتی مناطق آزاد دوربین های بیشتری نصب شود.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  18. شاهین می‌گوید:

    البته آقای هومن جوکار که در حال حاضر مدیر پروژه حفاظت از یوز ایرانی هستند از کارشناسان خوب حیات وحش کشور می باشند. ولی اینکه چنین آمار نادرستی ارایه شده شاید برای جلب نظر و امیدوار کردن کارشناسان سازمان ملل برای تداوم پروژه و تخصیص اعتبارات بیشتر بوده است ولی به هر حال و با هر نیتی که انجام شده باشد کار درست و صلاحی نیست!

    به نظرم سرکار خانم دکتر ابتکار هم در این زمینه کوتاهی کردند و دقت کافی در گرفتن گزارشات ندارند یا اینکه خود ایشان هم در ارایه این آمار نادرست نقش داشته اند!

    البته باید اذعان کرد که بودجه دو میلیون دلاری هم برای حفاظت از یکی از ارزشمندترین گربه سانان جهان عدد ناچیزی است! اساساً میزان بودجه تخصیصی به محیط زیست و حیات وحش کشور بسیار ناچیز است و وقتی این بودجه با پولهای دیگری که در کشور صرف می شود واقعاً تاسف آور هست که چرا ما طبیعت ایران را که با اندکی توجه می تواند حیات ما و نسلهای آینده را تامین کند به حال خود رها کرده ایم.

    علیرغم همه این کمبودها ولی همچنان که در گزارش آمده است پروژه حفاظت از یوز آسیایی می توانست بسیار کارآمدتر از آنچه هست عمل کند برای نمونه حتی در فضای مجازی تنها سایت معرفی پروژه (www.cacp.ir) بسیار ضعیف است و اطلاعات موجود در آن معمولا قدیمی بوده و به ندرت به روز می شود. در حالی که اخبار مربوط به وضعیت یوزپلنگ ایرانی توسط سایت انجمن یوزپلنگ ایرانی و همین سایت دیده بان حیات وحش ایران به مراتب بهتر ارایه می شود!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  19. شکارچی می‌گوید:

    چی شد گفته های این بار رییس به کامت ننشست حالا پا بزار رو دمشون تا ببینی چطور جایزتو میکنن تو چشت

    کدوم کار رو برنامه بود که بخاد این یکی باشه یوزو بردن تو تهران؟؟ پردیسان!!

    تو میخای جپواب پس بگیری از مسعولای کار ، به همین خیال باش

    داغ Thumb up 11 Thumb down 12

  20. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    حداقل با ۲ میلیون دلار تعداد محیطبانها رو زیاد کنند و یا حداقل از چرای دام و هجوم سگهای گله جلوگیری کنند

    بخدا با نصب چهارتا تابلو تو جاده (اونم اصلا دیده نمیشه) هیچ اتفقی نمی افته

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  21. خرس می‌گوید:

    اگر این پول فقط صرف هزینه انتقال چرای دام از زیستگاه یوز به صورت دایم شود خود طبیعت و یوز به حیات خود ادامه میدهد

    فقط باید جلوی هدر رفتن این پول را گرفت و در جای خودش هزینه شود

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  22. عاشق طبیعت می‌گوید:

    دمتون گرم که حقیقتی را از پشت پرده بیرون کشیدن

    والا به نظر من سازمان ملل مستقیم باید وارد عمل بشه چرا چون عده ای در سازمان هستند که فقط منافع مالی رادر نظر دارند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  23. محسن می‌گوید:

    یکی نیست به این خانم بگه کل یوزپلنگهای آسیایی داخل ایران به ۱۸ عدد نمیرسن

    داغ Thumb up 8 Thumb down 7

  24. نیما می‌گوید:

    ممنون از اطلاع رسانی
    در این شکی نیست که محیط زیست ایران دلسوز یوز ایران نیستند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  25. kooshan می‌گوید:

    ارائه اطلاعات نادرست در امور عمومی از سوی هر شخص و مقامی و به هر منظور اشتباه است، فعلأ پرتال «س. ح. م. ز.» قابل دسترسی نیست شاید اصلاح شده یا توضیحی داده باشند اما موضوع این است که همانطور که در خبر دیده بان آمده :
    * « در حاشیه این مراسم معصومه ابتکار در جمع خبرنگاران گفت: «با نصب دوربین های تله ای در زیستگاه های یوزپلنگ از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ توله مشاهده شد که نتیجه تلاش جمعی سازمان محیط زیست، پروژه حفاظت از یوزپلنگ، محیط بانان، جوامع محلی، کارشناسان، متخصصان و سازمان ملل است.» (لینک مرتبط)
    این درحالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها از چهار توله یوزپلنگ آن هم فقط در پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده و تصویربرداری شده است. *
    اما اینکه برخی که همه امور دنیا را طوری تحلیل می کنند تا نهایتأ فعالیت شخصی خود را که از نظر بسیاری کراهت دارد توجیه کرده و نفع شخصی خود را با ربط همه چیز بیکدیگر امری صحیح قلمداد کنند و منتظر کوچکترین بهانه ای هستند تا ایراد گرفته و بی دلیل و منطق و صرفأ در راستای حصول به منفعت شخصی خود بحث دیگری است و باید این خرده گیران بدانند که از دیدگاه علاقمندان آگاه و مسئول و بدون چشمداشت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور نه تنها اقدامات مدیران «س. ح. م. ز» بلکه اصولأ هیچ فعالیت بشری مصون از خطا نیست و هرگاه چنین ادعایی هم مطرح شود قابل قبول و باور نیست و اگر درباره حمایت از «س. ح. م. ز.» صحبتی می شود نه بدلیل علائق شخصی و گروهی و صنفی است که برای اینگونه بهانه جویان از هرچیزی مهمتر بوده و اولویت نخست تلقی می شود بلکه جهت ممانعت از بدتر شدن اوضاع و تخریب و نابودی بیشتر طبیعت کشور است.
    همانطور که جنابان «گرگعلی، احمدی و شاهین» که ظاهرأ اطلاعات بیشتری در باره طبیعت کشور از جمله وضعیت یوزپلنگها و مسائل مرتبط دارند هم اشاره کرده اند موضوع شایسته بررسی و دقت و کنکاش بیشتر بوده ضمن اینکه کلأ مستد سازی و آماربرداری اصولی و معتبر در هیچ زمینه ای در کشور که شامل محیط زیست نیز می شود در سطح رضایت بخشی نیست_ و این هم نه تنها در کشور ما بلکه در همه دنیا به درجه و سطح پیشرفت و توسعه بستگی دارد _ و این مشکلی عمومی است، بهرحال موضوع تا حد مقدور باید با اطلاعات و آمار در دسترس که نسبتا صحیح و معتبر بوده بررسی شده و اگر اطلاعات نادرست اعلام شده، اصلاح شود.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  26. DORNA می‌گوید:

    دو میلیون دلار؟!
    بعد یکسری از سمن ها اینور و اونور ۵۰۰۰ تومن ۲۰۰۰ تومن پول جمع می کنند برای ساخت آبشخور در زیستگاههای یوز… چرا یک نفر نمی گوید این دو میلیون دلار کجا و چه جور هزینه شده؟!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  27. مسعود شهرابی می‌گوید:

    برای اثبات آمار ادعا شده تنها باید تصاویری از توله یوزها منتشر بشه و اینکه گفته بشه در فلان نقطه توله یوزی دیده شده قابلیت استناد نداره مثل این هست که یه نفر بگه در جنگلهای شمال ببر دیده!
    پس اول باید ادعا رو اثبات کرد اون هم با تصاویری قابل استناد

    اما اونچه که مشخص هست ادعای رهایی یوز از چنگال انقراض با وضعیت اسفناک یوز در کشور یه جور تبلیغ برای ادامه روند کمک رسانیهاست. به هر حال کمکهایی در این وسعت خیلی از چاله چوله ها رو پر میکنه و چیزی که زیاده دهن باز و گشنه

    هنوز اتفاق تلخ کشته شدن یوز مادر و توله ماده در جاده مشهد رو فراموش نکردم. انقدر بی کفایتی بود که در محل تصادف یوز مادر هیچ گروهی جهت جلوگیری از نزدیک شدن توله ها به آخرین مکانی که مادر خود را دیده اند مستقر نشده بود و در کمال ناباوری توله یوز ماده هم کشته شد و البته همه جانور شناسان میدانند توله ها تا زمانی که با مادر خود هستند توانایی شکار نداشته یا توانایی بسیار کمی در شکار دارند و کسی با توهمات ذهنی نمیتواند بگوید که دو توله دیگر نیازی به کمک ندارند، البته هیچ اطلاعی از سرنوشت دیگر توله ها در دست نیست یا لااقل ما چیزی نشنیده ایم، اینها همه نشانگر بی کفایتی کسانییت که خود را مدعی در نجات یوز از انقراض دانسته و دروغ میگویند

    کشاندن دلبر و کوشکی به پردیسان ناامن برای حیوانات، و شهری بسیار آلوده چون تهران تنها یک شوی تبلیغاتی بود تا این عده خود را فعال جلوه دهند. البته هنوز اساتید فیلمهای تبلیغاتی با یوزها رو منتشر نکردن

    امیدوارم خانم ابتکار مراقب مافیای شکل گرفته در سازمان باشند آن عده که گاهی قوچ فروشی میکنند! گاهی منطقه فروشی میکنند! و گاهی پولهای بادآورده برای نجات یوز از انقراض را به فنا داده و با اطلاعات غلط دیگران را ابله تصور میکنند، بماند همینها دندان تیز کرده بودند و باز هم دندان تیز خواهند کرد برای رسیدن به کرسی ریاست سازمان…

    دمت گرم دیده بان عزیز

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  28. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    متاسفانه متولیان مدعى حفاظت از یوز ایران با وجود برخوردارى از انواع امکانات مالى و غیر مالى خارجى و داخلى حتى عزم و همت خرید چند آغل گوسفند فکسنى در توران سمنان را هم نداشته اند.

    هر نظر مخالف و نقدى هم بلافاصله به حساب عداوت و حسادت و تنگ نظرى گذاشته میشود!

    دو میلیون دلار پول کجا خرج شده؟

    کدام زیستگاه احیا و بهسازى شده است؟

    تا کى مأمورین مناطق مثل همین میاندشت که تنها و بهترین عکس هاى یادگارى توله یوزهاى ایران در آنجا ثبت شده وسیله نقلیه (حتى موتور) نخواهند داشت؟

    همین دو یوز در اسارت پردیسان تهران که مدتى با رویکرد امنیتى و تبلیغاتى گسترده این دفتر مبدل به ابزار نجات یوز از انقراض شده بودند هم بازیچه شدند تا مدتى پروژه یوز خوش بدرخشد.

    یوز ماده (دلبر) دو سال است بیمار است ولى هیچ گزارش وضعیت و تمهیدى براى درمان قطعى و معالجه وجود ندارد اما ادعا تا آسمان …

    ایمن سازى جاده اى که تاکنون جان دو یوزپلنگ ماده و توله هایشان را گرفته به کجا رسید؟

    آمار غیر واقعى دادن بخشى از پروژه ایست که دو میلیون دلار خرج کرده و دست آوردى جز همین داده سازى هاى مایوس کننده ندارد.

    شاید هم منظور از ١٨ توله برآیندى از توله هاى خرس هاى سیاه و پلنگ هاى باشد که در حال حاضر معلوم نیست چطور ولى براى مدیر پروژه یوز اگر در اولویت بیشترى نباشند قطعا به اندازه یوز مهم شده اند. (با توجه به سرازیر شدن فاندهاى بین المللى براى حفاظت)

    تلاش بى وقفه براى حراج قوچ هاى اوریال حیدرى و لارستان هورمد و کل هاى زیباى پرور به بهانه هاى مختلف (از جمله موفقیت هاى کسب شده در مدیریت شکار در پاکستان) هم از اولویت هاى مهم تر از یوز هستند که نباید فراموش شوند.

    آقاى جوکار سال گذشته هم اعلام کردند جمعیت پرندگان مهاجر در فریدونکنار افزایش پیدا کرده!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

    • سارا می‌گوید:

      و به همه ی اینها وضعیت و نتایج سال ها مطالعه بر لاک پشت فراتی را هم اضافه کنیم . نتیجه ی سال ها و سالها مطالعه و پژوهش و دریافت اعتبارات خارجی و امتیازات مادی و معنوی داخلی منتهی به مدلسازی زیستگاه این گونه در دریاچه مصنوعی پشت سد شد و هیچ پاسخی ارایه نشد که گونه در محیط طبیعی چه وصعیتی خواهد داشت .

      تیم حمایتی لاک پشت فراتی همان تیم یوز و زاغ بوز و خرس و …. هستند مستقیم و یا به واسطه. ریشه ی این تیم به کدام نهاد اموزشی میرسد آن گروه از اساتید معروفی که حامیان این چرخه ی معیوب هستند در قطب علمی رشته محیط زیست تا چه زمانی در سایه مجریان طرح ها باقی خواهند ماند ؟

      آیا روزی نباید این اساتید کاسب کار جوابگوی اعمال خود و خیانت به محیط زیست باشند .

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

    • گرگعلی می‌گوید:

      با عرض سلام به خدمت شما و سایر دوستان
      حضرت علی (ع) می فرمایند فاصله میان حق و باطل چهار انگشت است (چشم و گوش)
      واقعا از نظرات برخی دوستان (محمدعلى الله قلى) و (سارا) متاسفم شدم
      ۱- اول این که شما به راحتی تمام زحمات مسولین فعلی پروژه را به زیر سوال بردید و این گونه تهمت زدن بدون سند و مدرک کار درستی نیست.
      ۲- یادمه که این حرف ها پشت همه مدیران قبلی پروژه هم بوده و برخی دوستان به راحتی به آن عزیزان تهمت میزدند که چرا فلان و …
      ۳- جناب کوشان هم درست فرمودند دو میلیون دلار اگر اشتباه نکنم در طول ۱۴ سال صرف یوز ایران شذه
      ۴- زیست گاه های یوز نابود یا خراب نشده اند که بخواهد بهسازی شود همگی بیابان خداست و خداوند تا کنون نگهدار این جانداران زیبا بوده است نه من و شما و…
      ۵- من تا کنون میاندشت نرفتم اما اخبار زیست محیطی این منطقه همیشه حکایت از دستگیری شکارچیان دارد آیا منطقی است این حجم بالای برخورد با پای پیاده صورت گیرد که البته مسولین پارک ضامن آهو بهترین شاهدانند.
      ۶- به نظر شما چه کار دیگری میشد با این دو یوز اسیر کرد
      ۷- با چه مدرکی می گویید یوز ماده بیمار است که این بار هم دکتر معماریان بهترین شاهد است.
      ۸- در جاده سبزوار- شاهرود آن همه تابلو نصب شده دیگر چه کاری میشود کرد جز اطلاع رسانی به این وضوح به نظر شما میشود در این چند صد کیلومتر چند سرعت گیر پل زیرگذر یا … نصب کرد جهت ایمن سازی آن هم اتوبان!!!
      ۹- در مورد ۳ نکته آخرتان و لاکپشت فراتی که سارا خانم اشاره کردن چون اطلاعی ندارم نمیتوانم نظر دهم پس بهترین شاهد خودتانید و آقای جوکار و محققان حیات وحش کشور اما میدانم علم و دانش اولین گام در حفظ حیات وحش است.
      ۱۰- در کشوری که این همه آمار دروغ رد و بدل میشود در مورد تورم و بیکاری و … ،۹ توله کم یا زیاد گفتن آن هم جهت استراتژی تبلیغ در برابر غربی ها برای گرفتن بودجه جهت حفظ یوز (البته به نظر شخصی من بی سواد) انقدر چیز مهمی نیست که برخی دوستان بزرگ نمایی کردند با این که ارئه آمار غلط به کل کار درستی نیست و این آمار ۱۸ توله هم اگر اساس علمی نداشت نباید گفته میشد.
      ۱۲- . در دو سال اخیر ما حداقل ۱۶ توله یوز مستند در فقط ۳ منطقه داشتیم( ۱۰توران ، ۴ میاندشت و ۲ طبس) پس باید خوش بین بود با فرض این که مناطق وسیعی در کشور هیچ گاه پایش نشدند پس قطعا در این حداقل دو سال خیلی بیشتر از این تعداد توله یوز داشتیم.
      ۱۳-دوستان من فقط یک علاقه مندم خارج از سازمان و هیچ ارتباطی با پروژه یوز ندارم و تنها عاشق و دلسوخته یوزپلنگان ایرانم پس بعد از این کامنت مرا به جانب داری متهم نکنید. بیایید در هر جایگاهی که هستیم (در مورد یوزپلنگ) به جای متهم کردن یکدیگر به حفظ یوزپلنگ کمک کنیم من تا جایی که توان داشتم و دارم خودم را وقف این موجود کرده و میکنم. از شما هم خواهش میکنم اگر می توانید وارد میدان شوید به یوز ایرانی کمک کنید حتی با قضاوتی عادلانه.

      داغ Thumb up 4 Thumb down 5

  29. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    با این وضعیت ضعیف حمایت و حفظ حیات وحش همان بهتر بود که فکر میکردیم تعداد کم است شاید یه کم تلاش بیشتر میکردیم.
    اما از شما چه پنهون از این خبر از طرفی هم خوشحال شدم و از زحتکشان این موضوع مخصوصا محیطبانان عزیز متشکرم.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  30. kooshan می‌گوید:

    با ذکر این نکته که اگر آنچه در خبر بنقل از آقای گری لوئیس گفته شده بدین معنی باشد که مبلغ دو میلیون دلار اختصاص یافته از طرف سازمان ملل در طی ده سال گذشته هزینه شده است و نه در خلال دو سال اخیر، طبعأ ریاست فعلی «س. ح. م. ز.» در مورد بخشی از این کمک که مرتبط با دوره مسئولیت وی است بایستی پاسخگو باشد.
    اما در خبر دیده بان سه موضوع مطرح شده که یکی مبنی بر نادرستی اعلام « مشاهده ۱۸ توله یوزپلنگ جدید در زیستگاههای ایرانی» از طرف «س. ح. م. ز.» بوده که بهرحال موردی مشخص و قابل بررسی است و بایستی مستندات یا توضیحات «س. ح. م. ز.» در این مورد اعلام شود.
    دو مطلب دیگر بهتر است از خبر دیده بان نقل شود :
    * « با تشریح وضعیت فوق به نظر می رسد بودجه ای که از سوی سازمان ملل به منظور حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در اختیار ایران گذاشته شده (دو میلیون دلار) و بودجه ای که حداقل معادل همین رقم و از سوی ایران به این امر اختصاص داده شده است، عمدتا در راستای اهداف و برنامه های تبلیغاتی و بی اثر پیرامون یوزپلنگ هزینه شده تا در راستای حفاظت واقعی از این گونه ارزشمند و زیستگاه های آن در کشور.» *
    *« بر خلاف آنکه وانمود می شود روند انقراض یوزپلنگ آسیایی در کشور متوقف و حتی معکوس شده است، واقعیت این است که روند انقراض این گونه شتاب زیادی به خود گرفته است و یوزپلنگ آسیایی بیش از هر زمان دیگری به انقراض نزدیک شده است.» *
    بهرحال اثبات این دو موضوع هم نیازمند دلایل معتبر بیشتری است و فقط به آنچه گفته شده نمی توان اکتفا کرد بهتر است دیده بان هر آنچه در این مورد در دست دارد را اعلام کند.
    اما در ارتباط با دو موضوع اخیر بگواه اخبار گذشته دیده بان در ارتباط با انتشار تصاویر یوزپلنگها و نیز توله های مشاهده شده در مقاطع مختلف، همواره در انتهای اینگونه خبرها از پویایی جمعیت این حیوان در زیستگاههای مختلف خبر داده شده بود که با بخشی از همین خبر دیده بان که خطر انقراض یوزپلنگ را بیشتر از گذشته ارزیابی کرده تطابق ندارد و بد نیست دست اندرکاران محترم این پایگاه خبری دلایل خود را در باره این تغییر نظر اعلام کنند و توضیح دهند چرا قبلأ به اشکالات و نقائصی که در خبر فعلی به آنها اشاره شده، نپرداخته اند؟
    متأسفانه برخی از علاقمندان نیز در این خبر سمت و سوی گفته هایشان کاملأ تغییر کرده و در این مورد نیازی به توضیح بیشتر نیست، کافی است خود آنها نظراتی را که در اخبار گذشته دیده بان در ارتباط با مشاهده یا تصویربرداری از یوزپلنگها و توله های آنها داده اند، یک بار مرور کنند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  31. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    در مورد کامنت قبلی خودم باید بگم: مثل اینکه خبر رو خوب نخونده بودم و اشتباه کردم و از دوستان عذر میخوام و با این وضعیت خبر باید بگم اصلا خوشحال نیستم.
    از دیده بان محترم میخوام که اگر امکانش هست اون کامنت من رو حذف کنند از زحمات شما و همچنین صداقت شما در رساندن اخبار سپاسگذارم.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  32. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    این دوملیون دلار شفاف سازی بشه که چطور در راه یوز خرج شده؟
    تعداد محیطبان چه شد؟ چرای بیرویه و سگهایشان چه؟ گردنبند ردیاب و امکانات دیگرچه؟ همش میگفتیم بودجه کمه! امکانات برای محیطبانان یوز و… ؟؟؟
    میخوام بدونم با این دو ملیون دلار برای یوز چه کردید؟
    یه پیشنهاد:
    از این بنده خداها که کمک مالی کردند بخواهید چند کارشناس با تجربه هم برای پروژه در اختیارمون قرار بدن.
    و هم به منظور نظارت و مدیریت پروژه و خرج این جور پولا در راه رسیدن به هدف پروژه کمکمون کنند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  33. دوستدار طبیعت می‌گوید:

    سلام بر همه دوستداران طبیعت ایران
    با نگاهی گذرا به کامنت ها متوجه شدم اغلب نسبت به عملکرد ضعیف پروژه یوزپلنگ انتقاد دارند،ولی خوبست به مسائل از همه جنبه های آن نگاه کنیم ما گویا یادگرفته ایم همیشه نقاط ضعف و کمبود ها را ببینیم و اقدامات انجام شده رو اگر به ضررمان باشد حتی اشاره هم نکنیم، قصد دفاع از عملکرد پروژه یوز را ندارم ولی معتقدم باید انصاف داشته باشیم اگر چه قطعاً ضعفهایی وجود داشته که شاید مهمترین آنها عدم شفاف سازی و اطلاع رسانی درست اقدامات صورت گرفته و ردیف بودجه ای پروژه در مدیریت اخیر بوده است، ضمن اینکه دو میلیون دلار مربوط به مدت ۱۰ سال فعالیت این پروژه بوده است و نه در این دو سه سال اخیر، ولی اینکه بگوییم کاری انجام نشده و یا دارند چه کار می کنند دور از انصاف است برای آنهایی که ادعا می کنند طبیعت دوست هستند و طرفدار حفاظت و واقف به مشکلات آن، در این روزگاری که توسعه حرف اول را می زند محیط بانان و مسئولین پروژه با توجه به کمیود اعتبارات و مشکلات عدیده زیستگاههای یوز که هر روز به تعداد آنها افزوده می شود در صدد حفاظت از جمعیت باقیمانده یوز هستند اگر چه کافی بوده ولی شاید بتوان گفت به قدر وسع بوده است.

    داغ Thumb up 6 Thumb down 4

  34. مهدی جعفری می‌گوید:

    این بیانیه شد عذر بدتر از گناه!!!
    صادقانه بفرمایید که تصور نمی کردید دوستداران حیات وحش ایران و علی الخصوص یوز پلنگ ایرانی اینقدر دقیق و جدی پیگیر اخبار مربوط به این گونه ارزشمند جانوری در کشور هستند.
    ریاست محترم سازمان حفاظت از محیط زیست ایران باید خیلی بیشتر مواظب اطلاعات و آمار کاری خود که در رسانه ها و مجامع رسمی اعلام می فرمایند باشند چون در یک مصاحبه رسمی آن هم با حضور مهمان خارجی متخصص همچین اشتباهاتی شایسته جایگاه ایشان نیست و برداشت های مختلفی ازین اشتباهات خواهد شد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  35. محمد می‌گوید:

    یکی نیست پیگیر بشه که این همه کمکهای سازمان ملل برای پروژه های مختلف مثل پروژه یوز کجا خرج می شه وبه جیب کی میره

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>